eitaa logo
سیاست نامه
88 دنبال‌کننده
258 عکس
47 ویدیو
11 فایل
سیاست‌نامه یا سیرالملوک، کتابی است به زبان فارسی در آیین فرمانروایی و کشورداری و اخلاق و سیاستِ پادشاهان پیشین، نوشتهٔ خواجه نظام‌الملک طوسی. لینک: http://eitaa.com/joinchat/1437990931C7d9e465076 ارسال #یادداشت: @Hadisemati
مشاهده در ایتا
دانلود
سیاست نامه
👤حجت الاسلام ادریسی ✍ شورای نگهبان احساساتی یا فقهی و اصولی؟! شد و نشد و آمدونیامد ها را بگذاریم کنار و برسیم به قیل‌وقال‌ها که امروز بعضی‌ها را به خود مشغول کرده و ما را غرق در تعجب می‌کند و با خود می‌گوییم که چرا فلان فرد این حرف را گفت و فلان شخص این سخن را نگفت! در خصوص رد صلاحیت و تأیید صلاحیت‌های برخی از نامزدهای انتخابات مجلس چه اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب و چه مستقل و از هر دسته و گروه لازم است بیان شود که شورای نگهبان را فقه و اصول راهبر است نه احساسات و عواطف دوساعته و دوروزه و چندهفته‌ای و موج‌های سیاسی با ابزارهایی چون موبایل‌های هوآوی و اپل و یا عکس و فیلم‌ها و رسانه‌ها و کانال و . که امروز وسیله ای برای جوسازی هستند. در این خصوص که ردها و تأییدها مطرح است باید گفت: این اسلام است که متوقف بر فقه بوده و هست و همین فقه متوقف بر اصول بوده و هست پس نتیجه این می‌شود که اسلام متوقف بر اصول است و این صغرا و کبرا کاملاً منطقی است. در اصول یک قاعده هست به نام استصحاب که اهل‌فن و حقوق‌دان‌ها می‌دانند چه هست و چه نیست و چه مصالحی را جلب و چه مفاسدی را دفع می‌کند البته در مسائل واقعی نه توهمی. حقوق‌دان‌ها می‌دانند با تمسک به این قاعدۀ اصولی در موضوعات به‌راحتی می‌توان فهمید که شخصی که درگذشته توسط شورای نگهبانی که امام خمینی (ره) درباره آن فرموده: "هرکس بگوید رأی شورای نگهبان کذا است «مفسد» است"، رد صلاحیت شده و یقین به عدم صلاحیت وی اثبات‌شده است اگر صبح و شب بیاید بست بنشیند جلوی درب دفتر فلان مسئول و هزار خواهش و تمنا و اشک و زاری کند که مرا تأیید کنید بازهم صلاحیت به او بازنمی‌گردد چون تخلفات او یکی دو تا و حتی سه تا نیست و نه‌تنها به‌قول‌معروف حق‌الله است بلکه حق‌الناس هم هست که فعلاً سربسته گفتیم باشد به وقتش که زبان‌ها گویاتر شود. _____________ سیاست نامه دریچه ای به اندیشه سیاسی اسلام @siyasat_nameh
جدول شاخص کاندیداسنج - نهایی.docx
55.9K
👆 #جدول_کاندیدا_سنج - فایل word 🔴 چگونه کاندیدای اصلح را انتخاب کنیم؟ 🔹یکی از جدی ترین دغدغه تشکل های فرهنگی و سیاسی و دانشجویی، مجموعه های مردمی، مساجد، احزاب، جبهه ها و فعالان فرهنگی و سیاسی در سراسر کشور و در هر استان و شهری این مسئله است که چگونه می توان نامزد یا نامزدهای اصلح را انتخاب کرد؟ 🔸ما با همکاری و مشورت تعدادی از دوستان در مجموعه های مردمی، جدول #کاندیداسنج را معرفی می کنیم. حاصل تلاش‌های بی‌وفقه دوستان عزیز. 🔹همه مجموعه ها و افراد حقیقی و حقوقی می توانند از این فایل جهت انتخاب کاندیدای اصلح از بین مابقی کاندیداها استفاده کنند. 🔻چند نکته: 1⃣ عموم مردم می توانند این جدول را تکمیل کنند. به شرط شناخت نسبی از نامزدها. 2⃣ اعضای تشکل های دانشجویی، مسجدی، احزاب و مجموعه ها میتوانند این جدول را تکمیل کرده و سپس امتیازات هر کاندیدا را تجمیع کرده و #نامزد_اصلح را انتخاب کنند. 3⃣ راه های احراز هر شاخص و شناخت نامزدها عبارتست از: مصاحبه با نامزدها، جمع آوری اطلاعات از اشخاص و دستگاه های معتبر، بررسی سوابق و رزومه کاری نامزدها و ... . 4⃣ فایل word کاندیداسنج بدون آرم ارسال می‌شود و مجموعه‌ها می‌توانند متناسب با شرایط بومی شهر خود آن را ویرایش کنند. 5⃣ ضرایب پیشنهاد ماست. شما میتوانید ویرایش کنید. 6⃣ این فایل را می‌توانید چاپ کرده و در اختیار ۵۰ یا ۱۰۰ نخبه و فعال و یا تشکل های فرهنگی و سیاسی شهرتان توزیع کنید تا نامزد اصلح را تخصصی انتخاب کنند. 7⃣ ادعا نمی‌کنیم این کار نقص ندارد. #نشر_حداکثری ✅ #داود_مدرسی_یان: http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از روزنه
به گزارش خبرگزاری تسنیم.docx
55.3K
#پست_ویژه 💥#سروش_محلاتی از بنیانگذاران #فقه_خوارجی در زمانه ما 🔻مقاله خواندنی حجت‌الاسلام استاد #داوود_مهدوی_زادگان در نقد افکار انحرافی یک #آخوند_اعتدالی #خشونت‌طلب 🔹بخشی از متن مقاله: اکنون از ناحیه برخی  فقه‌خوانده‌ها شاهد طرح ناصواب مساله اعتراضات آبان۹۸ ذیل بعضی مباحث فقهی هستیم. خطای این افراد آن است که اعتراض مردم را در ذیل مفاهیم فقهی چون «مضطر حربی» (محارب مضطر) و «مضطر بغی» (باغی مضطر) مطرح می‌کنند. محاربه و بغی در فقه اسلامی به‌طور مطلق حرام است و شارع مقدس برای آنها احکام جزایی خاصی وضع کرده است در حالی که شنیدن اعتراضات مردمی و رسیدگی به آن (ولو اینکه معترض مرتکب خطاهایی هم شده باشد) یکی از وظایف حاکم اسلامی است. در این صورت، چگونه برخی مدعیان فقه، مساله اعتراض مردمی را ذیل اعمال محرم طرح می‌کنند؟ این نحو از طرح مساله در فقه، تبعات و آسیب‌های اجتماعی ناگواری به‌دنبال دارد و آن عبارت است از «مشروعیت‌بخشی به اعمال محاربی و بغی در پوشش اعتراض مردمی» و تحریص و تشویق به رفتارهای خشونت‌آمیز و ویرانگر. چنین دیدگاهی را فقط در «فقه خوارجی» می‌توان سراغ گرفت. پایه‌گذاری چنین فقهی در حوزه‌های علمیه بدعت خطرناکی است. لذا این رساله در پی نشان دادن «مرز میان اعتراض مردمی» -که امری است مشروع- با «اعمال نامشروع محارب و باغیِ متظاهر به اعتراض مردمی» و نیز «آشکارسازی وجوه پنهان فقه خوارجی» است. متن کامل مقاله را در فایل پیوستی بخوانید... ❄️فقط فرهیختگان را به روزنه فرابخوانید👇 @rozaneebefarda
✍️ تبیینِ تمدن ساز و مجلس آینده
به اطلاع می رسانیم،کانال (با رویکرد تبیین اندیشه سیاسی اسلام)در ،هیچ ارتباطی با فصل نامه ای که با همین نام منتشر می شود ندارد و نام این کانال از کتاب خواجه نظام الملک طوسی اقتباس شده است. @siyasat_nameh
4_5769310898770413506.ogg
1.47M
🎁 موضوع : ✳️توضیح مختصری پیرامون #بودجه۹۹ #اهمیت_بودجه #علت_وجود_اختلالات_و_اشکالات_در_بودجه #انواع_اشکالات #پیشبینی_اقدامات_دولتیها_و_خطرات_آن #چه_باید_کرد؟ 🔵 توسط : #استاد_امیدیان 🇮🇷 @Omidiaan_hossein 🌷 اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
هدایت شده از روزنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 بیانات صریح #علامه_امینی پیرامون ضرورت #وحدت_با_اهل_سنت 🔸کسی شک ندارد که نویسنده #الغدیر در زمره کسانی است که #ذوب_در_ولایت_امیرالمؤمنین(ع) اند. با این وجود ایشان همگان را به وحدت با عامه فرا می‌خواند. 🔻 #سکولارهای_حوزوی و #تشیع_لندنی، که مبدع #دهه_برائت اند و #عیدالزهرا شان ترک نمی‌شود، حالا باید برای دفاع از اندیشه و سلوک انحرافی شان، علامه امینی را هم تخطئه کنند!! @rozaneebefarda
سیاست نامه
محمد هادی سمتی / سردبیر کانال سیاست نامه ✍ تبیینِ تمدن ساز و مجلس آینده 1- گام دوم انقلاب نوبت دست‌یابی به تمدن نوین اسلامی است و این سؤال مطرح می‌شود که جایگاه مجلس یازدهم در فراهم‌سازی زمینه‌های این تمدن چیست؟ برای روشن شدن مسئله ابتدا باید تعریف واژه تمدن مشخص شود. باوجود گوناگونی تعریف‌ها و دشواری ارائه تعریفی واحد از مفهوم تمدن، وجود سازمان و نظم اجتماعی و پیشرفت مادی و معنوی انسان، نقطه مشترک بسیاری از دیدگاه‌های دانشمندان علوم اجتماعی‌اند. _ ویکی فقه_ 2- از لوازم اساسی برای تشکیل تمدن، تبیین و روشنگری است. در آیه 44 سوره نحل خطاب به پیامبر آمده است: "...وَ أَنْزَلْنا إِلَیک الذِّکرَ لِتُبَینَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یتَفَکرُون " از این آیه شریفه می‌توان برداشت کرد که در اثرِ تبیین باید تفکر صورت بگیرد یعنی اگر تبیین به تفکر منجر نشود بی‌شک روش اشتباه بوده است. پس تبیین با افشاگری و هیاهو تفاوت ماهوی دارد. غایت و هدف تبیین تعقل و تفکر و هدایت است اما افشاگری معمولاً منجر به این‌ نتایج نمی‌شود و گاهی نتیجه عکس نیز می‌دهد. رهبر انقلاب در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری می‌گویند: "وظیفۀ اصلی ما عبارت است از تبیین؛ باید تبیین کنیم. این تبیین به شکل‌های مختلفی ممکن است انجام بگیرد؛ آن شکلی که در آن فتنه به وجود بیاید، دعوا به وجود بیاید، آن شکل مطلوب نیست. آن شکلی که برای مردم آگاهی به وجود بیاید، برای مسئولین تنبّه به راه‌حل‌ها به وجود بیاید، آن شکل بسیار مطلوب است؛ این اشکالی هم ندارد. جایگاه قانونی خودشان را حفظ کنند. بیان موضع‌گیری خوب است، البتّه عرض کردیم بیان موضع‌گیری دو جور ممکن است؛ آن‌جوری باشد که موجب فساد و موجد فساد باشد، نباید باشد امّا بیان حقایق جوری که مردم را آگاه کند، مسئولین را آگاه کند، مسئولین را متشکّر کند [مطلوب است]." 3- با این تفاصیل، نقش مجلس نیز برجسته می‌شود؛ یعنی هرکدام از نمایندگان به‌طور جداگانه و مجلس به‌عنوان نهاد قانون‌گذار موظف به تبیین هستند تا بستر تمدن هموار شود و همان‌طور که باید در تدوین قوانین رویکرد تمدنی داشته باشند در اظهارنظرها هم باید چنین کنند و طوری سخن بگویند که به تمدن سازی کمک کند. چیزی که الآن اتفاق می‌افتد معنایش تبیین نیست. لااقل در اغلب موارد این‌گونه نیست و بیشتر به جنجال و افشاگری شبیه است تا تبیین و روشنگری و نتیجه جنجال و افشاگری نیز بدون تردید رشد و تربیت جامعه نخواهد بود. افشاگری‌ها و بیان حرف‌های غیرضروری ذهن جامعه را درگیر بی‌اعتمادی می‌سازد و مسیر را منحرف می‌سازد. هرچند مطابق اصل 84 قانون اساسی،نمایندگان حق اظهارنظر در همه مسائل داخلی و خارجی رادارند اما برخی گویا وظیفه نمایندگی را با بولتن خوانی اشتباه گرفته‌اند و در هر جا که می‌نشینند سخنانی بر زبان جاری می‌کنند که ایجاد تنش می‌کند. مخاطبان هم با شنیدن و خواندن مطالب جنجالی به هیجان می‌رسند و آن‌ها را نقل‌قول می‌کنند اما اگر از خود بپرسند که فایده این گفتن و شنیدن چه بود تقریباً پاسخ دقیقی ندارند. نگارنده این یادداشت معتقد است تفاوت برجسته تبیین با افشاگری در این است که در اثر افشاگری، مردم از کنش گر فعال به کنش گر منفعل تبدیل می‌شوند و در عرصه‌های سیاسی _ازجمله انتخابات_ نمی‌توانند از قوه منطق و عقلانیت استفاده کنند و درنتیجه شاهد وضعیت نابسامانی خواهیم بود. 4- مجلس یازدهم باید مسیر تمدن سازی نوین اسلامی را با ابزار تبیین فراهم کند. باید مردم متوجه باشند که نماینده مجلس و هر مسئول دیگری در نظام اسلامی حق ندارد با انتشار سخنان درِگوشی و حاشیه‌ساز، جامعه را از وضعیت کنش گری فعال به حالت خنثی و کم اثر تبدیل سازد. به‌عنوان نمونه، موضوع شفافیت آرای نمایندگان هرچند مسئله‌ای قابل‌توجه است اما باید در محافل علمی و شبه‌علمی موردبررسی دقیق قرار بگیرد و فواید یا ضررهای احتمالی‌اش به‌درستی تبیین شود و نباید جاروجنجال و بیان حرف‌های گزنده باعث پاک شدن صورت‌مسئله شود. مردم باید تصمیم بگیرند.اگر جامعه‌ای پویا و همراه با پیشرفت مادی و معنوی را ترجیح می‌دهند باید کسانی را به صندلی‌های سبز برسانند که تمدن سازی را باور دارند. @siyasat_nameh
✍ بی عملیِ سیاسی و هیجان انتخاباتی چرا طیف های مختلف تنها در ماه های منتهی به انتخابات فعال می شوند؟ آیا دغدغه مندی زمان دارد؟ آیا می توان در ظرف چند ماه همه مسائل را حل کرد؟ به زودی در سیاست نامه بخوانید _______________ دریچه ای به اندیشه سیاسی اسلام @siyasat_nameh http://eitaa.com/joinchat/1437990931C7d9e465076
سیاست نامه
محمد هادی سمتی/ سردبیر کانال سیاست نامه ✍ بی‌عملیِ سیاسی و هیجان انتخاباتی شما به گروه هم‌اندیشی انتخابات اضافه‌شده‌اید.‏ این جمله شاید برای شما هم آشنا باشد.‏ در ماه‌های پایانی منتهی به انتخابات برخی از به‌اصطلاح فعالان اجتماعی و سیاسی تصمیم می‌گیرند ‏که اقدامی انجام بدهند. به‌طور واضح اگر بخواهم بگویم یعنی برای رساندن نامزد موردنظر خود به ‏صندلی ریاست‌جمهور یا مجلس یا شورای شهر و روستا تلاش می‌کنند و زمین و زمان را به هم ‏می‌دوزند.‏ تلاش جدی دارند تا بخش زیادی از بدنه اجتماعی را به سمت خود و نامزد مطبوعشان سوق بدهند. ‏غافل از این‌که جذب و فراخوانی دل‌ها در طی چند ماه _آن‌هم به‌صورت کاریکاتوری_ تقریباً ‏ناممکن است. درباره جذب کاریکاتوری توضیح خواهم داد.‏ من چند سؤال مشخص از خودم و این افراد دارم.‏ چرا طیف‌های مختلف تنها در ماه‌های منتهی به انتخابات فعال می‌شوند؟ مگر انتخابات هدف است؟ پاسخ منفی است. چون انتخابات هدف نیست بلکه رشد و گسترش فعالیت ‏مثبت در عرصه سیاست اولویت دارد و درواقع صندوق رأی شاخص اندازه‌گیری رشد یا فقدان رشد ‏است.‏ تفاوت این دو دیدگاه در اینجاست که اگر برای ما انتخابات هدف باشد در صورتی وارد میدان ‏می‌شویم که نامزد موردنظرمان اعلام حضور کند و اگر این نباشد، چندان خود را به دردسر ‏نمی‌اندازیم و حتی برای افزایش ضریب شرکت مردم در پای صندوق تلاش جدی نخواهیم کرد.‏ کسانی که انتخابات را هدف می‌دانند در طول سال و بعد از پایان شمارش آراء به سویی می‌روند و ‏برای ارتقاء بینش مردم و تربیت سیاسی جامعه تلاش ندارند و اگر دارند بسیار کم‌فروغ است.‏ آن‌وقت توقع دارند که در ماه‌های پایانی منتهی به انتخابات، با یک پیامک و تماس یا فراخوان ‏مجازی، سیل مردم به سمت آن‌ها و نامزد مطبوع سرازیر شوند.‏ این نشدنی است. اگر هم بشود مثل کف روی آب زود از بین می‌رود و حتی معلوم نیست هرکسی که ‏به سمت ما آمد رأی موردنظر ما را هم در صندوق بیندازد.‏ پس وقتی می‌گویم جذب کاریکاتوری یعنی همین‌که آدم‌ها با چند ماه فعالیت _حتی اگر ‏شبانه‌روزی هم باشد_ مطابق نظر ما تربیت نمی‌شوند بلکه حداکثر هیجان‌زده می‌شوند و تصمیم ‏می‌گیرند.‏ سؤال بعدی این است که آیا دغدغه مندی زمان دارد؟ این را از کسانی می‌پرسم که انتخابات را هدف نمی‌دانند بلکه به‌عنوان شاخص رشد به آن نگاه ‏می‌کنند.‏ اگر پاسخ منفی باشد پس نباید از این صندوق تا صندوق بعدی ملت را رها کنیم و در نوبت بعدی ‏انتظار معجزه داشته باشیم.‏ و سؤال آخر این‌که آیا می‌توان در ظرف چند ماه همه مسائل را حل کرد؟ یعنی می‌شود اقتصاد، فرهنگ و سیاست را با همه موضوعات ریزودرشت ظرف سه یا چهار ماه‌ترمیم ‏کرد؟ ما باید برای جذب هزینه کنیم. با قلم، با آبرو و تداوم ارتباط با جامعه هدف.‏ ما برای کم‌کاری‌ها و بی‌عملی‌های خودمان آدم‌ها را به چپ و راست و میانه _یا همان خاکستری_ ‏تقسیم می‌کنیم و سعی می‌کنیم این را نهادینه کنیم.‏ با صدای بلند به همه‌کسانی که این یادداشت را می‌خوانند می‌گویم که اگر می‌خواهیم جامعه را ‏رشد بدهیم باید به تبیین تمام‌وقت بیندیشیم و با چند ماه فعالیت انباشته و هیجانی نمی‌توان به ‏نتیجه مطلوب دست‌یافت.‏ @siyasat_nameh http://eitaa.com/joinchat/1437990931C7d9e465076
همراهان گرامی،اگر اهل نوشتن در موضوعات سیاسی هستید به بپیوندید.
سیاست نامه/دریچه ای به اندیشه سیاسی اسلام لطفا کانال را به دوستان خود معرفی کنید http://eitaa.com/joinchat/1437990931C7d9e465076
سیاست نامه
✅ #سیاست_دینی و #سکولار ✅ #دموکراسی از حقیقت تا واقعیت ✅ #انتخابات،مرز قدرت و خدمت #یادداشت و تحلی
فراخوان ارسال با موضوع "انتخابات،مرز قدرت و خدمت" به چه میزان توجه به مردم در انتخابات برجسته است؟ آیا نامزدها از هر جناح و طیف سیاسی به مردم تنها به عنوان می نگرند یا مردم را خود می دانند و در قبالشان احساس وظیفه می کنند؟ تحلیل خود را به شناسه Hadisemati@ بفرستید. __________________ سیاست را در دنبال کنید @siyasat_nameh
شهید سید محمد باقر صدر _رضوان الله علیه_: هنگامی که واژه سیاست را به کار می برم،مقصودم مفهوم رایج آن در ذهن مردم این روزگار که بر کژی و افترا بنا یافته،نیست؛بلکه مفهوم حقیقی آن را در نظر دارم که هیچ کژی در آن راه ندارد. فدک در تاریخ ص ۷۲ @siyasat_nameh
aksgif-mihanblog-com-welcome-خوش-آمدید-تصاویر-متحرک-36354.gif
44.6K
همراهان گرامی به کانال سیاست نامه خوش آمدید. دوستان خود را به اینجا دعوت کنید @siyasat_nameh
سیاست نامه
فراخوان ارسال #یادداشت با موضوع "انتخابات،مرز قدرت و خدمت" به چه میزان توجه به مردم در انتخابات برج
شرح حدیثی درباره سیره مردمی پیامبر اعظم(ص) حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای جلسه درس خارج فقه روز سه‌شنبه ۱۳۹۸/۱۰/۰۳ ضمن شرح حدیثی درباره سیره‌ی پیامبر اعظم صلی‌الله‌ علیه و آله و سلم به بیان اهمیت مردمی بودن و انس گرفتن با طبقات مختلف مردم پرداختند. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR متن و فیلم این شرح حدیث را منتشر میکند. بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین أَخبَرَنَا ابنُ مَخلَدٍ قَالَ: أَخبَرَنَا الخَلَدِیُّ قَالَ: حَدَّثَنَا الحَسَنُ بنُ عَلِیٍّ القَطَّانُ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبَّادُ بنُ مُوسَى الخُتَّلِیُّ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو إِسمَاعِیلَ إِبرَاهِیمُ بنُ سُلَیمَانَ المُؤَدِّبُ عَن عَبدِ اللَّهِ بنِ مُسلِمٍ عَن سَعِیدِ بنِ جُبَیرٍ عَنِ ابنِ عَبَّاسٍ قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه) یَجلِسُ عَلَى الأرضِ وَ یَأْکُلُ عَلَى الأرضِ وَ یَعتَقِلُ الشَّاةَ وَ یُجِیبُ دَعوَةَ المَملُوکِ عَلَى خُبزِ الشَّعِیرِ.(۱) عَن ابن عبّاس قال: کَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِه) یَجلِسُ عَلَى الأرض [پیامبر] دنبال این نبود که یک فرشی، چیزی داشته باشد؛ در مسجد، در ملاقات با یک نفری که در بین راه با ایشان برخورد میکرد، و میخواست دو کلمه حرف بزند، روی زمین می‌نشست. وَ یَأْکُلُ عَلَى الأرض گاهی غذایش را هم همین طور که روی زمین نشسته بود، میخورد. سفره‌ای بیندازند و آدابی و تشکیلاتی و حالا یک بشقابی، کاسه‌ای، چیزی مثلاً؛ نه، همین طور روی زمین می‌نشستند و غذای ساده‌ای میل میکردند. وَ یَعتَقِلُ الشَّاة گوسفندی فرضاً داشتند، ریسمان گوسفند را دستشان میگرفتند. «یَعتَقِل» از «عِقال کردن» است دیگر، یعنی آن را نگه داشتن، گوسفند را نگه میداشتند. خب، این خلاف شأن است دیگر؛ ماها اگر باشیم، حالا یک گوسفندی هم داشته باشیم، دستمان نمیگیریم توی خیابان و کوچه. این بزرگوار میکردند این کار را. وَ یُجِیبُ دَعوَةَ المَملُوکِ عَلَى خُبزِ الشَّعِیر گاهی یک غلامی مثلاً نشسته بود یک جایی روی زمین و داشت نان جوی میخورد؛ حضرت عبور میکردند، تعارف میکرد، آقا! بفرمایید؛ می‌نشستند حضرت پهلوی او. نمیگفتند شأن ما نیست، نمیشود، مناسب نیست. اینکه ما این قدر میگوییم و میشنویم که باید مردمی باشیم، یعنی این. مردمی بودن به ادّعاکردن نیست. با مردم، با زندگیِ مردم کنار بیاییم، مثل مردم زندگی کنیم، با طبقات مختلف مردم انس بگیریم. این، معنای مردمی بودن است. بعضی از ماها که حالا معمّم هستیم، اگر مثلاً یک آدم ذی‌شأنی، آدم محترمی باشد، خب، سلام علیک میکنیم، گرم میگیریم، اگر کاری با ما داشته باشد گوش میکنیم، آقا! یک استخاره‌ای بکنید، قرآن را درمی‌آوریم و یک استخاره‌ای برایش [میگیریم]. اگر یک آدم فرودستی باشد، یک آدم مثلاً [سطح] پائینی باشد؛ نه، اعتنا و اهتمامی نمیکنیم! این، خلاف سیره‌ی رسول اللّه است. سیره‌ی پیغمبر این است که با فقرا و با ضعفا و مانند اینها کنار می‌آمد. به شئون ظاهری و آن چیزهایی که به حسب ظاهر موجب جلال و شوکت و این چیزها است، اهمّیّتی نمیداد. وضع زندگی پیغمبر این طور بود؛ این برای ما واقعاً درس است. حالا ما البتّه نه توقّع داریم، نه میشود توقّع داشت که مثل آن بزرگوار یا مثل امیرالمؤمنین رفتار کنیم؛ نه، خب، وضع آنها وضع دیگری است، جایگاهشان جایگاه دیگری است امّا آن را بایستی ملاک قرار بدهیم. آن را مثل یک نشانه‌ای [قرار دهیم]؛ شما فرض کنید از یک دامنه‌ی کوهی دارید میروید بالا، آن قلّه مورد نظرتان است، به قلّه نمیرسید امّا به طرف قلّه میروید، حرکت به آن سمت میکنید؛ باید اینجوری باشد. ۱) امالی طوسی، مجلس چهاردهم، ص ۳۹۳؛ «ابن عبّاس گوید: پیامبر خدا (صلّی اللّه علیه و آله) بر زمین مى‌نشست، و بر زمین غذا مىخورد، و گوسفند به دستشان مىگرفت، و دعوت برده‌اى را به نان جوین مىپذیرفت‌.»
🔸مناظره با موضوع بررسی اندیشه سیاسی آیت الله مصباح یزدی 🔹یکشنبه هشتم دی ماه 🔹ساعت ۲۱ شبکه ۴ 🆔 @rasanewsagency
درسیاست نامه بخوانید: ✍رأی سفید یا سیاه کدام بدتر است؟ _______________ دریچه ای به اندیشه سیاسی اسلام @siyasat_nameh
🔶 گروه پژوهشگاه با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می کند: 🔰 کرسی علمی- ترویجی "بررسی راهکارهای ثبات سیاسی در " کرسی علمی- ترویجی «راهکارهای ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران»، روز چهارشنبه مورخ ۱۱ دی ماه از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۲:۰۰ با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانش‌پژوهان در سالن دفاع دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی: قم، پردیسان، دانشگاه آزاد اسلامی قم (واحد مرکز) برگزار می‌شود. ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/sobatsiasi 🆔 @iictchannel
هدایت شده از سیاست نامه
به اطلاع می رسانیم،کانال (با رویکرد تبیین اندیشه سیاسی اسلام)در ،هیچ ارتباطی با فصل نامه ای که با همین نام منتشر می شود ندارد و نام این کانال از کتاب خواجه نظام الملک طوسی اقتباس شده است. @siyasat_nameh
👤 حجت الاسلام سید حسین حیدری خورمیزی ✍ تعیین معیارها و ملاک‌های انتخاب؛/ انتخاب عاقلانه یا احساسی؟ ‏ یکی از موارد مهم انتخاب، انتخابات در عرصه سیاسی و اجتماعی است که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله ‏خامنه‌ای (حفظه الله) در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور (1) آن را حق‌الناس دانسته و با تأکید بر مسئله «حقّ الناس» ‏در انتخابات فرمودند: «باید به عمق حقّ الناس برسیم». ایشان در تبیین ابعاد مسئله حق‌الناس در انتخابات شش مورد ‏را برمی‌شمارند.‏ یکی از موارد مهم آن مربوط به مردم است که عبارت است از: دقت در بررسی «فهرست‌ها» و انتخاب ‏‏«افراد«یعنی مردم توجّه کنند و ببینند که آن فهرست‌هایی را که پیشنهادشده است از کجا پیشنهادشده؛ از طرف چه ‏کسی پیشنهادشده؛ آن‌کسانی را که مورد اعتمادند، قابل‌اطمینان‌اند، قابل‌اعتمادند انتخاب بکنند‎.‎ در امر انتخابات سیاسی- اجتماعی که رهبر معظم انقلاب آن را حق‌الناس خوانده‌اند، توجه به چند نکته ضروری ‏است‎.‎ ‏1‏‎) ‎در کتب روایی توجه فراوانی به‌حق الناس شده است. به‌طوری‌که اگر تمام روایات مربوطه جمع‌بندی شود، ‏چندین جلد کتاب خواهد شد. امّا در اینجا به چند نمونه از روایات اشاره می‌شود‎.‎ حضرت علی ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: «اَمّا الظّلم الّذی لا یترک، فَظلمُ العباد بَعضُهُم بعضاً؛ امّا ظلمی که بخشوده ‏نمی‌شود ظلمی است که بعضی از بندگان خدا بر بعض دیگر می‌کنند». (2). در روایت دیگری آن حضرت حتی ادای ‏حق‌الناس را از حق‌الله مهم‌تر دانسته و می‌فرماید: «جَعلَ الله سُبحانه حُقوقُ عبادِهِ مُقدّمةً علَی حُقُوقهِ فَمنْ قامَ بِحقُوقُ ‏عبادالله کانَ ذلک مؤدّیاً الی القیامِ بِحقوقِ الله؛ خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داده و کسی که حقوق ‏بندگانش را رعایت کند حقوق الهی را نیز رعایت خواهد کرد». (3)‏ ‏2‏‎) ‎انتخاب افراد دو گونه است‎:‎ الف- انتخاب احساسی-هیجانی؛ در برخی از موارد به دلایل مختلفی (مثل فامیل بودن، همشهری بودن و حس ‏ناسیونالیستی، همکار بودن و...) ابتدا فرد گزینه موردنظرش را انتخاب می‌کند و بعدازآن برای اینکه بتواند در مقابل ‏سؤال وجدان خود یا سؤال اطرافیان دلیلی بیاورد، کمی مشاوره کرده و دستی هم به‌سوی تحقیق دراز می‌کند‎.‎ در این نوع از انتخاب؛ اولین چیزی که ضربه می‌بیند عقل است؛ زیرا علاقه افراطی به چیزی چشم انسان را کور و ‏گوش را از کار می‌اندازد (4). وقتی عقل از کار افتاد دیگر شناختی حاصل نمی‌شود. وقتی چشم از کار افتاد، ‏نسبت‌ها به هم می‌ریزد؛ یعنی عیب‌ها کوچک می‌شود، به حدی که دیده نمی‌شود یا قابل‌توجه نیست و خوبی‌ها هم ‏بزرگ می‌شود به حدی که طرف را یگانهٔ عالم در این امر می‌بیند؛ بنابراین معیارهای اصلی فراموش می‌شود و ‏انتخاب بر اساس معیارهای جدیدی که منطبق بر فرد است صورت می‌گیرد. در اصل دیگر گزینش معیاری نخواهد ‏بود و منطبق بر عقل، واقعیات، تحقیق و بررسی نیست درنتیجه نباید از فرد انتخاب‌شده هم انتظار واقعی داشت‎!‎ ب- انتخاب عاقلانه؛ مقصود از انتخاب عاقلانه، انتخابی است که حکم عقل و منطق است، یعنی افراد باعقل خود بعد ‏از بررسی، تفکر، مشاوره، تحقیق و با در نظر گرفتن تمام شرایط و به‌صورت واقع‌بینانه فردی را انتخاب می‌کنند. ‏جهت تسهیل در امر انتخاب عاقلانه که بهترین نوع انتخاب است نکات زیر ضروری است‎:‎ ‏1‏‎- ‎شناخت خود و تعیین نوع جهان‌بینی یعنی هدف زندگی، معنای زندگی، مسیر زندگی. ناگفته پیداست که درزمینهٔ هدف زندگی، تضاد جدی بین فرهنگ ‏غرب و فرهنگ خودی وجود دارد و تعریفی که فرهنگ اسلامی‌ـ‌ایرانی از زندگی و خوب و بد بودن آن بر اساس ‏آخرت‌گرایی و نقش مزرعه بودن زندگی دنیوی برای زندگی اخروی که هدف اصلی وزندگی واقعی است، برایمان ‏دارد؛ درست در نقطهٔ مقابل فرهنگ غربی است که بر مبنای مکتب اومانیسم و لذت‌گرایی و هدف غایی بودن زندگی ‏دنیوی استوار است. این دو جهان‌بینی دقیقاً در نقطهٔ مقابل هم قرار دارند و بی‌گمان این اختلاف دیدگاه در بررسی ‏معیار انتخاب تأثیر تام و تمام خواهد گذاشت؛ چه‌بسا بر اساس دیدگاه اسلامی برخی معیارها موردتوجه باشد یا حتی ‏در اولویت باشد که در دیدگاه غربی توجه به آن‌ها اصلاً بی‌مورد باشد‎.‎ بنابراین در اولین قدم باید معین کنیم که آیا انتخاب ما با جهان‌بینی ما هماهنگ است یا نه؟ آیا دیدگاه انتخاباتی ما ‏ماتریالیستی و مادی گرایانه هست یا الهی و دینی؟ 👇👇👇👇