eitaa logo
كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
196 دنبال‌کننده
67 عکس
31 ویدیو
21 فایل
مجموعه ای از یادداشت های منبر از سال ۷۵ تا کنون
مشاهده در ایتا
دانلود
نکاتی از کتاب حمزه سيدالشهداآ عليه السلام/ محمدصادق نجمي؛ ▪استشفاء اهل تسنن به خاک قبر حمزه: مسلمانان در طول قرن هاى متمادى اين تربت را براى استشفا و مداواى سردرد به شهر و ديار خود حمل مى كردند.. سمهودى وفاء الوفا، ج ۱، صص ۱۱۷- ۱۱۶ ▪ساخت تسبیح از تربت قبر مطهر: باز او از ابن فرحون نقل مى كند كه در دوران ما هم مانند گذشته رسم بر اين است كه مسلمانان از خاك موجود در نزديكى قبر حمزه به صورت تسبيح و گردن بند ساخته، به شهر و ديار خويش حمل مى كنند. [۲] ---------- [۲]: . سمهودى، وفاء الوفا، ج ۱، صص ۱۱۷- ۱۱۶ ▪مراسم اعتکاف سه روزه مردم مدینه در ایام ماه رجب کنار قبر حمزه: مى نويسد: «رسم اهالى مدينه اين است كه هر سال يك بار از شهر خارج و سه روز متوالى در دامنه كوه احد اجتماع مى كنند.》 از کارهای وهابیان: تعطيل نمودن زيارت رجبيه در كنار حرم حضرت حمزه از نمونه هاى آن مى باشد. اشعار لوح ديگرى در بالاى ضريح «مصرع» ديده مى شود كه در آن، اين دو بيت نگاشته شده است: قِفْ على أبوابنا في كلّ ضيقٍ واطلب الحاجات وابْشر بالمنى فحمانا ملجأ للطالبين وبنا تجلّى الكروب و العنا «در هر پيش آمد ناگوار به آستانه ما ملتجى باش و حاجات خود را بخواه و مژده باد بر تو برآورده شدن خواسته هايت. آستانه ما پناهگاه نيازمندان است و به وساطت ما است كه غمها و رنجها برطرف مى شود. » توضیح سید الشهدائی جناب حمزه: « قالت يا رسول اللَّه صلى الله عليه و آله هو سيّد الشهداء الذين قُتِلوا معه؟ قال بل سيد شهداء الأوّلين و الآخرين، ما خلا الأنبياء و الأوصياء». مشروح و متن اين حديث را در اكمال الدين، ج ۱، صص ۲۶۴- ۲۶۳، چاپ دارالكتب الاسلاميه ملاحظه كنيد. عَنْ أَصْبَغَ بْنِ نُبَاتَةَ الْحَنْظَلِيِّ قَالَ: رَأَيْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام يَوْمَ افْتَتَحَ الْبَصْرَةَ وَ رَكِبَ بَغْلَةَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله ثُمَّ قَالَ: أَيُّهَا النَّاسُ أَ لا أُخْبِرُكُمْ بِخَيْرِ الْخَلْقِ يَوْمَ يَجْمَعُهُمُ اللَّهُ؟ فَقَامَ إِلَيْهِ أَبُو أَيُّوبَ الْأَنْصَارِيُّ فَقَالَ: بَلَى يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ حَدِّثْنَا، فَإِنَّكَ كُنْتَ تَشْهَدُ وَ نَغِيبُ، فَقَالَ: إِنَّ خَيْرَ الْخَلْقِ يَوْمَ يَجْمَعُهُمُ اللَّهُ سَبْعَةٌ مِنْ وُلْدِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ لا يُنْكِرُ فَضْلَهُمْ إِلَّا كَافِرٌ وَ لا يَجْحَدُ بِهِ إِلَّا جَاحِدٌ فَقَامَ عَمَّارُ بْنُ يَاسِرٍ رَحِمَهُ اللَّهُ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ، سَمِّهِمْ لَنَا لِنَعْرِفَهُمْ، فَقَالَ: إِنَّ خَيْرَ الْخَلْقِ يَوْمَ يَجْمَعُهُمُ اللَّهُ الرُّسُلُ وَ إِنَّ أَفْضَلَ الرُّسُلِ مُحَمَّدٌ صلى الله عليه و آله وَ إِنَّ أَفْضَلَ كُلِّ أُمَّةٍ بَعْدَ نَبِيِّهَا وَصِيُّ نَبِيِّهَا حَتَّى يُدْرِكَهُ نَبِيٌّ. أَلا وَ إِنَّ أَفْضَلَ الْأَوْصِيَاءِ وَصِيُّ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ آلِهِ السَّلامُ أَلا وَ إِنَّ أَفْضَلَ الْخَلْقِ بَعْدَ الْأَوْصِيَاءِ الشُّهَدَاءُ، أَلا وَ إِنَّ أَفْضَلَ الشُّهَدَاءِ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ جَعْفَرُبْنُ أَبِي طَالِبٍ، لَهُ جَنَاحَانِ خَضِيبَانِ يَطِيرُ بِهِمَا فِي الْجَنَّةِ، لَمْ يُنْحَلْ أَحَدٌ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ جَنَاحَانِ غَيْرُهُ شَيْ ءٌ، كَرَّمَ اللَّهُ بِهِ مُحَمَّداً صلى الله عليه و آله وَ شَرَّفَهُ وَ السِّبْطَانِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ الْمَهْدِيُّ عليه السلام يَجْعَلُهُ اللَّهُ مَنْ شَاءَ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ، ثُمَّ تَلا هَذِهِ اْلآيَةَ: وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً* ذلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَ كَفى بِاللَّهِ عَلِيماً. کافی ج۱ ص۴۵۰
✍ مناسبت های ۱۵ شوال مصادف با ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس (۱۳۵۹ ه‍.ش) (۵ اردیبهشت) - جنگ احد و شهادت حضرت حمزه علیه السّلام (۱۵ شوال) - رد الشمس (۱۵ شوال) - جنگ بنی قینقاع (۱۵ شوال) - وفات حضرت عبدالعظیم علیه السّلام (۱۵ شوال) ⬅️ یهود «بنی قینقاع» از همه یهودیان جسورتر بود، ۷۰۰ مرد جنگی داشتند، شغلشان زرگری بود و با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پیمان سازش و عدم تعرّض داشتند؛ یهودیان «بنی قینقاع» پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را تهدید کردند که جنگ با مردم مکه، تو را فریب ندهد؛ زیرا آنان مرد جنگ نبودند؛ ولی ما اگر با تو بجنگیم، نشان خواهیم داد که جنگ چیست! [۴] --------- [۴]: مغازی، ج ۱، ص۱۷۷؛ الطبقات الکبری، ج۱، ص۲۹؛ انساب الاشراف، ج۱، ص۳۰۹. یهودیان «بنی قینقاع» با این جملات نابخردانه، بر پیمان شکنی خود صحّه گذاشتند یهودیان «بنی قریظه» نیز پس از پیمان شکنی، تصمیم گرفتند به مدینه حمله ببرند؛ [۱] بدین روی، حیی بن اخطب را نزد «قریش» و «بنی غطفان» فرستادند و دو هزار نیروی جنگی خواستند تا شبانه به مدینه حمله ور شوند. [۲] ---------- [۱]: السیرة النبویة، ج۳، ص۲۳۹. [۲]: مغازی، ج ۲، ص۴۶۰. - ✅ روش پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله بهترین الگو در برخورد با یهود است ۱ بنی قینقاع : محاصره ۱۵ روزه بنی قینقاع توسط پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله پس از شواهد خیانت انها ؛ آیه شریفه قرآن نازل شد: وَ إِمَّا تخََافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَةً فَانبِذْ إِلَیْهِمْ عَلیَ سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لَایحُِبُّ الخَْائنِین؛ ------------------- انفال: ۵۸. رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پس از نزول این آیه، فرمود: ازخیانت یهود «بنی قینقاع» بیم دارم؛ به همین دلیل، برای جنگ با آنان حرکت کرد. ---------- الطبقات الکبری، ج۲، ص۲۲؛ مغازی، ج ۱، ص۱۷۷؛ سنن النبیّ و أیّامه، ص۳۰۳. محاصره ۱۵ روزه بنی قینقاع توسط پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله کار بر آن‌ها سخت شد و بدون قید و شرط، تسلیم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شده و اسلحه هایشان را تحویل دادند؛ [۴] ---------- [۴]: نبردهای محمّد صلی الله علیه و آله و سلم، ص۱۰۲. اخراج این گروه از یهود، نشانه اوج دوران جنگ سرد و آغاز درگیری نظامی بود. با اخراج این گروه، دیگر داخل شهر یهودی نبود؛
خصوصیات منحصربه فردحضرت حمزه علیه السلام ۱. پيامبر اكرم (ص) هفتاد مرتبه بر جنازه حمزه (ع) تكبير گفت. قَالَ الْبَاقِرُ (ع): كبَّرَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) عَلَى حَمْزَةَ سَبْعِينَ تَكبِيرَة [ كافى، ج۳، ص۱۸۶ ]. ۲ .قَالَ الصَّادِقُ (ع): لَمَّا رَأَى رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَا صُنِعَ بِحَمْزَةَ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ قَالَ: اللَّهُمَّ لَك الْحَمْدُ وَ إِلَيك الْمُشْتَكى وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا أَرَى ثُمَّ قَالَ: لَئِنْ ظَفِرْتُ لَأُمَثِّلَنَّ وَ لَأُمَثِّلَنَّ. قَالَ: فَأَنْزَلَ اللَّهُ " وَ إِنْ عاقَبْتُمْ فَعاقِبُوا بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ بِهِ وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيرٌ لِلصَّابِرِينَ" (نحل/ ۱۲۶) قَالَ: فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): أَصْبِرُ أَصْبِرُ [ تفسيرعياشى، ج۲، ص۲۷۴ ]. .....درخصوص انتقام حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از بیش از یک نفر یا مثله کردن ؛ بیشتر باید دقت شود مخصوصا اینکه تفسیر عیاشی فيه ما فیه ۳. كسى كه به حج رود و مدينه نرود، جفا كرده و كسى كه به مدينه آيد و زيارت حمزه (ع) نرود، جفا كرده است. ۴. قَالَ رسول الله (ص): إِنَّ جَبْرَئِيلَ أَتَانِي فَأَقْرَأَنِي مِنْ رَبِّي السَّلَامَ وَ قَالَ: يا مُحَمَّدُ! إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اخْتَارَ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ سَبْعَةً لَمْ يخْلُقْ مِثْلَهُمْ فِيمَنْ مَضَى وَ لَا يخْلُقُ مِثْلَهُمْ فِيمَنْ بَقِي أَنْتَ. يا رَسُولَ اللَّهِ! سَيدُ النَّبِيينَ وَ عَلِي بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَصِيك سَيدُ الْوَصِيينَ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَينُ سِبْطَاك سَيدَا الْأَسْبَاطِ وَ حَمْزَةُ عَمُّك سَيدُ الشُّهَدَاءِ وَ جَعْفَرٌ ابْنُ عَمِّك الطَّيارُ فِي الْجَنَّةِ يطِيرُ مَعَ الْمَلَائِكةِ حَيثُ يشَاءُ وَ مِنْكمُ الْقَائِمُ يصَلِّي عِيسَى ابْنُ مَرْيمَ خَلْفَهُ إِذَا أَهْبَطَهُ اللَّهُ إِلَى الْأَرْضِ مِنْ ذُرِّيةِ عَلِي وَ فَاطِمَةَ مِنْ وُلْدِ الْحُسَينِ (ع) [ كافى، ج۸، ص۴۹ ]. ۵ .حمزه (ع) شاهد رسالت انبياء در قيامت است. [ مستدرك سفينه، ج۳، ص۱۰۰ ] ۶. حمزه (ع) در قيامت در كنار فاطمه (سلام الله عليها) و على (ع) و حسنين (عليهما السّلام) وارد محشر مى شود. [ مستدرك سفينه، ج۳، ص۱۰۱ ] ۷. حمزه (ع) اسد الله و اسد رسوله [ مستدرك سفينه، ج۳، ص ۱۰۲ ] ۸.صفيه (خواهر حمزه (ع) ) بالاى سر جنازه حاضر شد و گفت: إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَيهِ راجِعُون. [ بقره/۱۵۶ ]. پيامبر (ص) فرمود: "او را برگردانيد". ولى او قول داد راضى و صابر باشد. 9.حضرت زهرا سلام الله علیها هردوشنبه وپنجشنبه زیارت حضرت حمزه ع می رفتند و باخاک قبرایشان تربت تسبیح درست میکردندوذکرمیگفتند. .10.وحشی قاتل حمزه بود ، پیامبرص به اوفرمودند:تازنده ام روی تو را نبینم وحشی می گویدبعدجنگ احد مدتهادرمکه بودم بعدبسوی طائف فرارکردم شنیدم پیامبررحمت ولطف داردولی تامرادیدفرمودچگونه حمزه راکشتی؟ تمام جریان راگفتم فرمودندتازنده ای روی تورانبینم فروغ ابدیت ج2ص64
کا، الکافی مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنِ ابْنِ عِیسَی عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ أَبِی الْعَلَاءِ الْخَفَّافِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ قَالَ: لَمَّا انْهَزَمَ النَّاسُ یَوْمَ أُحُدٍ عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله انْصَرَفَ إِلَیْهِمْ بِوَجْهِهِ وَ هُوَ یَقُولُ أَنَا مُحَمَّدٌ أَنَا رَسُولُ اللَّهِ لَمْ أُقْتَلْ وَ لَمْ أَمُتْ فَالْتَفَتَ إِلَیْهِ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ فَقَالا الْآنَ یَسْخَرُ بِنَا أَیْضاً وَ قَدْ هُزِمْنَا وَ بَقِیَ مَعَهُ عَلِیٌّ عَلَیْهِ السَّلَامُ وَ سِمَاکُ بْنُ خَرَشَةَ أَبُو دُجَانَةَ رَحِمَهُ اللَّهُ فَدَعَاهُ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله فَقَالَ یَا بَا دُجَانَةَ [۵] انْصَرِفْ وَ أَنْتَ فِی حِلٍّ مِنْ بَیْعَتِکَ فَأَمَّا عَلِیٌّ فَهُوَ أَنَا وَ أَنَا هُوَ فَتَحَوَّلَ وَ جَلَسَ بَیْنَ یَدَیِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله وَ بَکَی وَ قَالَ لَا وَ اللَّهِ وَ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَی السَّمَاءِ وَ قَالَ لَا وَ اللَّهِ لَا جَعَلْتُ نَفْسِی فِی حِلٍّ مِنْ بَیْعَتِی إِنِّی بَایَعْتُکَ فَإِلَی مَنْ أَنْصَرِفُ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِلَی زَوْجَةٍ تَمُوتُ أَوْ وَلَدٍ یَمُوتُ أَوْ دَارٍ تَخْرَبُ وَ مَالٍ یَفْنَی وَ أَجَلٍ قَدِ اقْتَرَبَ فَرَقَّ لَهُ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله فَلَمْ یَزَلْ یُقَاتِلُ حَتَّی أَثْخَنَتْهُ الْجِرَاحَةُ وَ هُوَ فِی وَجْهٍ وَ عَلِیٌّ فِی وَجْهٍ فَلَمَّا أُسْقِطَ احْتَمَلَهُ عَلِیٌّ عَلَیْهِ السَّلَامُ فَجَاءَ بِهِ إِلَی النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله فَوَضَعَهُ عِنْدَهُ فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَ وَفَیْتُ بِبَیْعَتِی قَالَ نَعَمْ.... 📚 علل الشرائع، ج1، ص7. . عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لَمَّا اِنْهَزَمَ اَلنَّاسُ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَوْمَ أُحُدٍ نَادَى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّ اَللَّهَ قَدْ وَعَدَنِي أَنْ يُظْهِرَنِي عَلَى اَلدِّينِ كُلِّهِ، فَقَالَ لَهُ بَعْضُ اَلْمُنَافِقِينَ وَ سَمَّاهُمَا فَقَدْ هَزَمْنَا وَ تَسْخَرُ بِنَا 📚 بحارالانوار ج ۲۰ ص ۹۲
پس از درگذشت عبدالعظیم حسنی، هنگامی که می‌خواستند او را غسل دهند کاغذی را در پیراهنش می‌یابند که در آن نسب وی و پدرانش این‌گونه آمده‌است: «من ابوالقاسم، عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زیدبن حسن بن علی بن ابی‌طالب هستم.»
✍️امامزاده قاسم که در تجریش تهران حرم دارد پدر خانم حضرت عبدالعظیم حسنی است
🍃 بسم رب المهدی 🍃 💢 خدایا ! علی را از من مگیر... ✳️ در جنگ خندق کفّار تقریباً مطمئن بودند که «عمرو بن عبدودّ» امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را می‌کشد و کار تمام می‌شود، مسلمانان هم مطمئن بودند که شکست می‌خورند، از بس که "عمرو" قوی بود. ضمناً خیلی‌ از به ظاهر مسلمانان نیز موفقیتِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را دوست نداشتند. 🔸 «همین‌که امیرالمؤمنین صلوات الله علیه به سمت "عمرو" رفتند رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم عرض کردند: خدایا! "عُبَیده" را روز بدر و "حمزه" را روز احد از من گرفتی و من آن دو را تقدیم تو کردم... این دیگر علی است...خدایا! مرا تنها نگذار. [1] 📜 1 - المناقب، ابن شهر آشوب، 2/221 (أَنَّ النَّبِيَّ صلّی الله علیه و آله و سلّم قَالَ يَوْمَ الْخَنْدَقِ اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَخَذْتَ مِنِّي عُبَيْدَةَ بْنَ الْحَارِثِ يَوْمَ بَدْرٍ وَ حَمْزَةَ بْنَ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ يَوْمَ أُحُدٍ وَ هَذَا عَلِيٌّ فَلَا تَدَعْنِي‌ فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثِينَ‌.) 🔥 «لعنُ عَلىٰ عَدوّک یا علی...» علیه‌السلام https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بسم رب المهدی 🍃 ✅ فضیلت بزرگ امیرالمؤمنین علیه‌السلام در جنگ خندق به اعتراف امامُ المشکّکین عامه! فخر رازی، فقیه و مفسّر نامی اهل تسنّن در قرن ششم (م۶۰۶ق) ملقّب به امام المشکّکین، در تفسیر خود ذیل آیه ۳ سوره مبارکه قدر می‌نویسد: 🔴 «خدای تعالی فرموده که شب قدر خیر است، اما میزان خیریّت آن را تعیین نکرده است! و این مانند سخن صلّی‌الله‌علیه‌(وآله)وسلّم است که فرمود: "مبارزه علی بن ابیطالب (علیهماالسلام) با عمرو بن عبدود در روز خندق، برتر است از عبادت تمام امتّم تا روز قيامت." در اين روايت نفرمود که این عمل او، مثل عمل امتّم می‌باشد، بلکه فرمود: برتر از اعمال امتّم است؛ و اين کلام می‌رساند که وزن همين يک عمل علی (عليه‌السلام) برای او کافی است و بقيه‌ی اعمالش زيادی!» 💠 «أنّه تعالى ذكر أنّ هذه اللّيلة خير ولم يبيّن قدر الخيريّة وهذا كقوله ص لمبارزة علي ع مع عمرو بن عبدود "أفضل من عمل أمّتي إلى يوم القيامة"، فلم يقل مثل عمله بل قال: أفضل كأنّه يقول: حسبك هذا من الوزن والباقي جزاف.» 📚 تفسیر کبیر (فخررازی)، ج۳۲، ص۲۳۱ 🔥 «لعنُ عَلىٰ عَدوّک یا علی...» علیه‌السلام https://eitaa.com/sjafarr
وجود مبارک پیغمبرصلی الله علیه و آله و سلم با جمله «لَضَرْبَةُ عَلِیِّ لِعَمْرٍو یَوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَیْن‏» یک لقب پُر افتخاری به امیرالمؤمنین(ع) داد که متعلق به پیروزی اوست. پیروزی علی بالاتر از شهادت آن حضرت است و حتی عبادت علی، شهادت علی که جزء بهترین فضایل آن حضرت است مدیون شمشیر علی است. اگر ـ معاذالله ـ در آنجا حضرت کشته می‌شد، بساط اسلام ختم می‌شد. علیه‌السلام https://eitaa.com/sjafarr
📍عوامل پیروزی مسلمانان به جز مبارزه کارساز علی(ع) با عمرو که به شکست و گریز احزاب مشرکان انجامید، مورخان از سه عامل دیگر یاد کرده‌اند که به پیروزی مسلمانان در غزوه خندق کمک کرد: ۱. نقش مهم فردی به نام نُعَیم بن مسعود اَشْجَعی، از قبیلۀ غطفان که پنهانی مسلمان شد و هیچ کس از مشرکان از اسلام آوردنش خبر نداشت. نعیم نزد پیامبر(ص) رفت و رسول خدا(ص) به وی گفت، کار دشمن را به سستی و اختلاف بکشان. وی اجازه خواست برای ایجاد تفرقه بین مشرکان هرچه بخواهد بگوید. پیامبر(ص) به او اجازه داد و فرمود که جنگ خدعه است. از این رو نعیم بن مسعود پیش بنی قریظه که از قبل با آنان مراوده داشت، رفت و ضمن اشاره به اختلاف موقعیت آنان نسبت به مشرکان ـ که در موقع لزوم، بدون نگرانی از در دسترس بودن خانه و خانواده‌شان، می‌توانند بازگردند و آنها را تنها بگذارند ـ به بنی قریظه توصیه کرد که برای اطمینان از همراهی قریش و غطفان در جنگ با رسول خدا(ص)، از آنان درخواست گروگان کنند. سپس، نزد قریش و غَطفان رفت و از پشیمانی بنی قریظه و نقض عهد آنان سخن گفت و خبر داد که بنی قریظه می‌خواهند گروگان‌هایی از قریش و غطفان بگیرند و به پیامبر(ص) تحویل بدهند و با او صلح کنند. وی به آنان توصیه کرد که گروگانی به بنی قریظه ندهند. درنتیجه، اختلاف بین آنان بالا گرفت. ۲. به گفته واقدی، وقتی سپاه مشرکان به مدینه رسیدند، هیچ گونه زراعتی باقی نمانده بود و مردم از یک ماه قبل کشت خود را درو کرده بودند. درنتیجه، علف موجود بر روی زمین برای اسبان قریش و سیصد اسب غَطفانی کافی نبود و شتران از شدت لاغری در شرف مرگ بودند و زمین‌های مدینه نیز بر اثر نباریدن باران خشک شده بود. ۳. ابن سعد به نقش دعای پیامبر(ص) و استجابت آن و امدادهای غیبی اشاره کرده است. پیامبر(ص) دوشنبه و سه شنبه و چهارشنبه در مسجد احزاب دعا کرد: «‌خدایا احزاب را فراری و شکست بده ». سرانجام، دعای پیامبر روز چهارشنبه بین نماز ظهر و نماز عصر مستجاب شد. در شبی سرد و زمستانی، چنان طوفان شدیدی به پاخاست که هیچ خیمه و آتش و دیگی را برایشان برجا نگذاشت. قرآن نیز در آیه ۹ سوره احزاب از این امداد الهی یاد کرده است. علیه‌السلام https://eitaa.com/sjafarr
📍جنگ خندق در قرآن آیۀ ۲۱۴ سوره بقره آیات ۵۱ تا ۵۵ سورۀ نساء آیات ۹ تا ۲۵ سورۀ احزاب علیه‌السلام https://eitaa.com/sjafarr
✍ به مناسبت روز معلم  ✅ پيامبرصلي الله عليه وآله : إنَّما بُعِثتُ مُعَلِّماً من معلّم برانگيخته شدم كنزالعمّال ، ح ۲۸۸۷۳ . ✅ پيامبرصلي الله عليه وآله : أجوَدُكُم مِن بَعدِي رَجُلٌ عَلِمَ عِلماً فنَشَرَ عِلمَهُ بخشنده‌ترين شما پس از من ، كسي است كه دانشي بياموزد ، آن‌گاه دانش خود را بپراكند ميزان الحكمه ، ح ۱۳۸۲۵ . ✅ پيامبرصلي الله عليه وآله : مَن تَعَلَّمتَ مِنهُ حَرفاً صِرتَ لَهُ عَبداً از هر كس كه حرفي آموختي ، بنده او شده‌اي عوالي اللآلي ، ج۱ ، ص ۲۹۲ . ✅ پيامبرصلي الله عليه وآله : اللّهُمَّ اغْفِر لِلمُعَلِّمينَ و أطِل أعمارَهُم و بارِك لَهُم في كَسبِهِم خدايا ! آموزگاران را بيامرز ؛ عمرشان را دراز و كسبشان را با بركت كن تاريخ بغداد ، ج ۳ ، ص ۶۴ . ✅ پيامبرصلي الله عليه وآله : مَن طَلَبَ العِلمَ كانَ كفّارَةً لِما مَضي كسي كه در پي تحصيل علم رود ، اين عمل كفّاره گناهان گذشته او است ميزان الحكمه ، ح ۱۷۷۴۲ . ✅ امام علي‌عليه السلام : قُمْ عَن مَجلِسِكَ ِلأبيكَ و مُعَلِّمِكَ و إن كُنتَ أميراً به احترام پدر و معلّمت از جاي برخيز ، گرچه فرمان‌روا باشي غررالحكم و دررالكلم ، ح ۲۳۴۱ . ✅ امام سجّادعليه السلام : حَقُّ سائِسِكَ بِالعِلمِ ، التَّعظيمُ لَهُ و التَّوقيرُ لِمَجلِسِهِ و حُسنُ الاِستِماعِ إلَيهِ حق استاد تو اين است كه بزرگش داري و محضرش را محترم شماري و با دقّت به سخنانش گوش بسپاري كتاب من لايحضره الفقيه ، ج ۲ ، ص ۶۲۰ .