🍃 بسم رب المهدی 🍃
💢 خدایا ! علی را از من مگیر...
✳️ در جنگ خندق کفّار تقریباً مطمئن بودند که «عمرو بن عبدودّ» امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را میکشد و کار تمام میشود، مسلمانان هم مطمئن بودند که شکست میخورند، از بس که "عمرو" قوی بود. ضمناً خیلی از به ظاهر مسلمانان نیز موفقیتِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را دوست نداشتند.
🔸 «همینکه امیرالمؤمنین صلوات الله علیه به سمت "عمرو" رفتند رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم عرض کردند: خدایا! "عُبَیده" را روز بدر و "حمزه" را روز احد از من گرفتی و من آن دو را تقدیم تو کردم...
این دیگر علی است...خدایا! مرا تنها نگذار. [1]
📜 1 - المناقب، ابن شهر آشوب، 2/221 (أَنَّ النَّبِيَّ صلّی الله علیه و آله و سلّم قَالَ يَوْمَ الْخَنْدَقِ اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَخَذْتَ مِنِّي عُبَيْدَةَ بْنَ الْحَارِثِ يَوْمَ بَدْرٍ وَ حَمْزَةَ بْنَ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ يَوْمَ أُحُدٍ وَ هَذَا عَلِيٌّ فَلَا تَدَعْنِي فَرْداً وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوارِثِينَ.)
🔥 «لعنُ عَلىٰ عَدوّک یا علی...»
#هفدهم_شوال
#اعتراف #فضائل #جنگ_خندق
#امیرالمؤمنین علیهالسلام
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بسم رب المهدی 🍃
✅ فضیلت بزرگ امیرالمؤمنین علیهالسلام در جنگ خندق به اعتراف امامُ المشکّکین عامه!
فخر رازی، فقیه و مفسّر نامی اهل تسنّن در قرن ششم (م۶۰۶ق) ملقّب به امام المشکّکین، در تفسیر خود ذیل آیه ۳ سوره مبارکه قدر مینویسد:
🔴 «خدای تعالی فرموده که شب قدر خیر است، اما میزان خیریّت آن را تعیین نکرده است! و این مانند سخن #رسول_خدا صلّیاللهعلیه(وآله)وسلّم است که فرمود: "مبارزه علی بن ابیطالب (علیهماالسلام) با عمرو بن عبدود در روز خندق، برتر است از عبادت تمام امتّم تا روز قيامت."
در اين روايت نفرمود که این عمل او، مثل عمل امتّم میباشد، بلکه فرمود: برتر از اعمال امتّم است؛ و اين کلام میرساند که وزن همين يک عمل علی (عليهالسلام) برای او کافی است و بقيهی اعمالش زيادی!»
💠 «أنّه تعالى ذكر أنّ هذه اللّيلة خير ولم يبيّن قدر الخيريّة وهذا كقوله ص لمبارزة علي ع مع عمرو بن عبدود "أفضل من عمل أمّتي إلى يوم القيامة"، فلم يقل مثل عمله بل قال: أفضل كأنّه يقول: حسبك هذا من الوزن والباقي جزاف.»
📚 تفسیر کبیر (فخررازی)، ج۳۲، ص۲۳۱
🔥 «لعنُ عَلىٰ عَدوّک یا علی...»
#هفدهم_شوال
#اعتراف #فضائل #جنگ_خندق
#امیرالمؤمنین علیهالسلام
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بسم رب المهدی 🍃
فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ
ﭘﺲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺍﻛﺶ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻨﮕﺮﺩ( عبس٢٤)
۱-درس توحید
این غذا رزق الهی است که به ما داده شده
۲-درس معاد
همان طور که خدا این غذا را از خاک خلق نموده ،قیامت هم ما را از خاک زنده خواهد کرد.
۳-درس فقه
باید به غذا دقت کرد که حلال باشد
۴-درس طب
باید به غذا دقت کرد که برای بدن مفید باشد
باید به غذا دقت کرد که مورد نیاز بدن باشد
باید به غذا دقت کرد که به مزاج شخص سازگار باشد
باید دقت کرد که موافق طبع باشد
۵-درس اخلاق
غذا را برای قدرت بدنی و عبادت بخورد نه شهوت
۶-درس آداب
باید به غذای خودش بنگرد
۷-درس اندیشه
باید به غذای فکرش هم بنگرد که چه علمی را در آن میریزد،
علمش را از چه کسی میگیرد؟
۸-درس عرفان
باید به روحش توجه کند که غذای روحش چیست
۹-درس سیاسی
بنگرد از سفره چه کسی میخورد؟ دوست یا دشمن
............
سید جعفر روح بخش
مجموعه ای از یادداشت های منبر از سال ۷۵ تا کنون
https://eitaa.com/sjafarr
هدایت شده از مسجد امام هادی علیه السلام
🖤 🖤 🖤
امام جعفر صادق (علیه السلام ) :
✅ عاقل ترین مردم خوش خلق ترین آنهاست .
أَکْمَلُ اَلنَّاسِ عَقْلاً أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً
( اصول کافی ج 1 ص 27 )
❤️ ❤️ ❤️
امام جعفر صادق (علیه السلام ) :
✅ از جمله دوست داشتنی ترین اعمال نزد خدای متعال
💥 شادی رسانیدن به مؤمن است
💥 و سیر کردن او از گرسنگی ،
💥 یا رفع گرفتاری او
💥 یا پرداخت بدهیش .
مِن أَحَبِّ الاَعمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ إِدخَالُ السُّرُورِ عَلَى المُؤمِنِ إِشبَاعُ جَوعَتِهِ أَو تَنفِيسُ كُربَتِهِ أَو قَضَاءُ دَينِهِ.
( اصول کافی ج 3 ص 276 )
❤️ ❤️ ❤️
امام صادق علیه السلام :
مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ
وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ
وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ
وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ
فَإِنْ مَاتَ وَ قَامَ الْقَائِمُ بَعْدَهُ كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكَهُ.
( الغيبة للنعماني، صفحه 200 )
هركس دوست دارد كه از اصحاب و یاران حضرت قائم باشد
بايد كه منتظر باشد
و ورع را پيشه سازد
و به محاسن اخلاق عمل كند
در حالی كه منتظر است.
پس اگر او از دنیا رفت و قائم (علیهالسلام) بعد از او قیام کرد،
برایش همان اجری هست که برای کسی که (قیام) او را درک کرده هست.
🌹 منتظر آقاجان امام زمان
✅ اولاً تقوی و پرهیزکاری را پیشه سازد ،
✅ ثانیا از حُسن اخلاق برخوردار باشد ،
✅ ثالثا انتظار واقعی حضرت را داشته باشد
در حالی که مترصد ظهور آن حضرت است.
در چنین حالتی، مقام و درجه او با کسی که ظهور را درک میکند و از اصحاب است، برابر می باشد
❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️
🌷 مسجد امام هادی علیه السلام
واقع در بولوار امیرالمومنین علیه السلام
https://eitaa.com/sjr_masjed
🌷 قرآن و نهجالبلاغه
تبیین لغات و نکات هر صفحه از قرآن
مروری بر فهرست موضوعی و ترجمه مرحوم استاد دشتی بر نهج البلاغه
https://eitaa.com/sjr_tgn
🌷 سید جعفر روح بخش
مجموعه ای از یادداشت های منبر از سال ۷۵ تا کنون
https://eitaa.com/sjafarr
عضو کانالها 👆 شده
و بدیگران نیز معرفی کنید
🍃 بسم رب المهدی 🍃
🔴 سالها یک رسانهی غربی پیدا نمی شد که بگوید «امام_خمینی»!
همه می گفتند «آیتالله_خمینی»
🔹سال 59 از یکی از اساتید یهودی_آلمان پرسیده بودند
«استاد! چرا رسانههای شما نمیگویند امام خمینی؟».
خندهای کرد و گفت «آخر ما بعضی چیزها را متوجه شدیم!».
کیفاش را باز کرد و یک کتاب در آورد. ترجمهی آلمانی کتاب «ولایت فقیه» امام بود. گفت «آقای خمینی یک تئوری جهانی دارد. وقتی ما بگوییم "امام"، ایشان بین کشورهای دنیا شاخص میشود.
چون کلمهی "امام" قابل ترجمه نیست.
ولی وقتی بگوییم "رهبر"، این کلمه در فرهنگ غرب بار منفی دارد.
دیگر ما ایشان را کنار استالین و موسیلینی و هیتلر قرار میدهیم.
کلمهی "رهبر" به نفع ما و کلمهی "امام" به نفع آقای خمینی است.
از طرف دیگر اگر ایشان یک جایگاه دینی دارد، ما به ایشان میگوییم "آیتالله"، اما "امام" یک بار معنوی دارد! از طرفی ایشان آن طور میشود امام امت اسلامی که مسلمانهای دنیا را دور خودش جمع بکند!».
🔹یک رسانهی غربی یا شرقی را پیدا نمیکنید که گفته باشد «امام خمینی». رسانههای غربی حتی نپذیرفتند که یک آگهی بدهند به نام " امام خمینی"! حتی در ازای 60،000 مارک قبول نکردند که یک آگهی چاپ کنند!
🔹شهریور 58 که در مجلس خبرگان قانون اساسی ، شهید بهشتی کلمهی امامت را در قانون اساسی گذاشت،
ریاست آن مجلس با آقای منتظری بود.
امام خمینی گفتند شما نمیتوانی مجلس را اداره کنی، برو کنار، آقای بهشتی اداره کند. وقتی شهید بهشتی آمد اصل پنجم را مطرح کند که ولی فقیه نائب امام زمان و امام امت اسلامی است، کشور ریخت به هم.
بازرگان اعلام استعفای دستهجمعی دولت را کرد.
امیرانتظام اعلام کرد که مجلس خبرگان قانون اساسی باید منحل شود.
سر یک کلمه کشور ریخت به هم!
🔹امامتمحوری، امّتگرایی، عدالتگستری، و دوقطبی مستکبرین ، مستضعفین اساس تئوری امام خمینی بود.
🔹امام خمینی از دنیا رفتند.
آقای هاشمی رفسنجانی آمدند پنج روز بعد از رحلت امام خمینی در دومین خطبهی اولین نمازجمعهی بعد از رحلت امام، راجع به ولایت فقیه دو جمله گفتند ،
یک : «ما_نمی خواهیم بعد از رحلت امام خمینی به جانشین ایشان "امام" بگوییم» !
این همه دعوا داشتیم با شرق و غرب؛
شهید بهشتی قربانی شد برای احیای این کلمه؛
قانون اساسی پنج بار روی امامت ولی فقیه تأکید کرده،
امام این را از سال 48 مطرح کرده،
شما میگویی نمیخواهیم؟
به اسم اعزاز امام خمینی گفتند به جانشیناش نمیگوییم امام!
انگار یکی به شما بگوید من چون خیلی شما را دوست دارم، افکار شما را میخواهم با شما دفن کنم!
جملهی دومشان این بود : «خبرگان مرجع تعیین نکرده است».
یعنی جانشین امام خمینی نه مرجع است و نه امام.
🔹وقتی ایشان جای «امام» گذاشت «رهبر»،
«امّت» شد «ملّت».
یعنی عملاً سیستم ملت رهبر انگلیسیها را پذیرفتیم
و سیستم امت امامت امام خمینی را کنار گذاشتیم ...
وقتی «امّت» شد «ملّت»،
عناصر امّت یعنی «خواهران و برادران قرآنی» که وظایفی مثل امر به معروف و نهی از منکر نسبت به هم دارند، تبدیل شدند به عناصر ملت یعنی «شهروند» و « هموطن».
🔹اما کلمهی سوم یعنی «عدالت»؛ مقدسترین کلمهای که آقای هاشمی در دوران ریاست جمهوریشان ابداع و تحمیل کردند به نظام اسلامی، کلمهی «توسعه» بود.
فرق عدالت و توسعه این بود که «عدالت» را خدا و پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) و حضرت علی (علیه السّلام) تعریف میکنند، اما «توسعه» را صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی و صهیونیستهای عالَم.
🔹در عرصهی بینالملل هم دو کلید واژهی قرآنی «مستکبرین» و «مستضعفین» را ایشان اصلاح کردند و گفتند «مستکبرین» فحش و توهین آمیز است! به جایش بگوییم «قدرتهای جهانی»! خب وقتی گفتی «مستکبرین» باید با آنها «مبارزه» کنی، اما وقتی گفتی «قدرتهای جهانی» باید با آنها «تعامل» کنی.
«مستضعفین»را هم کردند«قشر آسیبپذیر»؛
یعنی آدمهای بیعرضهای که خودشان پذیرای آسیباند!
🔹 پنج کلید واژهی قرآنی امام خمینی که اساس گفتمان نهضت اسلامی بود، توسط ایشان تحریف شد به همان کلیدواژههایی که دشمنان میخواستند.
🔹تا موقعی که کلید واژههای قرآنی امام خمینی که رأس آنها امام بودن ولی فقیه است احیا نشود، هر کاری که بکنیم، وصله پینه کردن است...
💥پس هیچ مطلبی مانند این عبارت جگر دشمنان را نمیسوزاند که بگویید
❤ «امام خامنهای».❤
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بسم رب المهدی 🍃
‼️علامت فقط علامته!
◀️«سپیدی مو» علامت پیری ست اما علت پیری«رنگ مو» نیست! «زردی رخ» علامت بیماری ست اما علت بیماری «رنگ رخ» نیست!
◀️️علامتهای ظهور هم فقط حکایت گر ظهورند و با تحقق ظهور هیچ رابطه ی سببی و مسببی ندارند؛
◀️به عبارتی دیگر «علائم» هیچ نقشی در نزدیک کردن ظهور ندارند؛ بلکه فقط علامتِ نزدیک شدنِ ظهورند!
خیلی چیزها فقط علامت و تابلو هستند، همین.
◀️ بنابراین جهت تعجیل در امر فرج، دنبال تولید شرایط باشیم نه ساخت علائم! علائم، به وقتش بر سر راه خواهند آمد…
#علائم_ظهور
#شرایط_ظهور
#امام_زمان
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بسم رب المهدی 🍃
❤️مهربانی های بی نهایت امام ❤️
وَ عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ بِشْرٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلنُّعْمَانِ عَنْ هَارُونَ بْنِ يَزِيدَ اَلْخُزَاعِيِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ خَالِدٍ اَلطَّبَرِسْتَانِيِّ عَنْ حُمْرَانَ بْنِ أَعْيَنَ بْنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ عَنْ رُمَيْلَةَ وَ كَانَ رَجُلاً مِنْ خَوَاصِّ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ رُمَيْلَةُ : وُعِكْتُ وَعْكاً شَدِيداً فِي زَمَانِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ ثُمَّ وَجَدْتُ مِنْهُ خِفَّةً فِي نَفْسِي فِي يَوْمِ اَلْجُمُعَةِ فَقُلْتُ: لاَ أَعْمَلُ شَيْئاً أَفْضَلَ مِنْ أَنْ أَعْلُوَ عَلَى اَلْمَاءِ وَ آتِيَ اَلْمَسْجِدَ فَأُصَلِّيَ خَلْفَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) فَفَعَلْتُ ذَلِكَ، فَلَمَّا عَلاَ اَلْمِنْبَرَ فِي جَامِعِ اَلْكُوفَةِ عَاوَدَنِي اَلْوَعْكُ فَلَمَّا خَرَجَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ مِنَ اَلْمَسْجِدِ اِتَّبَعْتُهُ فَالْتَفَتَ إِلَيَّ، فَقَالَ: مَا لِي أَرَاكَ مُتَشَكِّياً بَعْضُكَ إِلَى بَعْضٍ، قَدْ عَلِمْتُ مِنَ اَلْوَعْكِ وَ مَا قُلْتَ إِنَّكَ لاَ تَعْمَلُ شَيْئاً أَفْضَلَ مِنْ غُسْلِكَ لِصَلاَتِكَ اَلْجُمُعَةَ خَلْفِي وَ إِنَّكَ كُنْتَ وَجَدْتَ خفا [خِفَّةً]، فَلَمَّا صَلَّيْتُ وَ عَلَوْتُ اَلْمِنْبَرَ عَادَ إِلَيْكَ، قُلْتُ: وَ اَللَّهِ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ مَا زِدْتَ فِي قِصَّتِي حَرْفاً وَ لاَ نَقَصْتَ حَرْفاً، قَالَ: يَا رُمَيْلَةُ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ وَ لاَ مُؤْمِنَةٍ يَمْرَضُ إِلاَّ مَرِضْنَا لِمَرَضِهِ، وَ لاَ يَحْزَنُ إِلاَّ حَزِنَّا لِحُزْنِهِ، وَ لاَ دَعَا إِلاَّ أَمَّنَّا عَلَى دُعَائِهِ، وَ لاَ شَكَا إِلاَّ دَعَوْنَا لَهُ، فَقُلْتُ: يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ هَذَا لِمَنْ كَانَ مَعَكَ فِي هَذَا اَلْمِصْرِ فَمَنْ كَانَ فِي أَطْرَافِ اَلْأَرْضِ كَيْفَ يَكُونُ فِي هَذِهِ اَلْمَنْزِلَةِ؟ قَالَ: يَا رُمَيْلَةُ لَيْسَ بِغَائِبٍ عَنَّا مُؤْمِنٌ وَ لاَ مُؤْمِنَةٌ فِي مَشَارِقِ اَلْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا إِلاَّ وَ هُوَ مَعَنَا وَ نَحْنُ مَعَهُ .
«رميله»يكى از اصحاب خاص امير المؤمنين عليه السّلام بود،
از او روايت شده كه گفت :
در زمان امير المؤمنين عليه السّلام سخت بيمار شدم كمكم حالم بهبودى يافت و روز جمعهاى احساس كردم كمى سبك شدهام.
با خود گفتم : بهترين كار اين است كه امروز غسلى كنم و به مسجد بروم و پشت سر امام عليه السّلام نماز بخوانم،
و اين كار را كردم. وقتى كه امام عليه السّلام در مسجد جامع كوفه، بر فراز منبر نشست همان بيمارى به من عود كرد،
پس از اينكه امام عليه السّلام از مسجد بيرون رفت پشت سرش راه افتادم نگاهى به من كرد، و فرمود :
تو را افسرده مىبينم؟ دريافتم كه بيمارى؟ و با خود گفتى : كارى بهتر از اين نيست كه غسلى كنى و براى نماز جمعه در مسجد حاضر شوى و با ما نماز بخوانى؟ و كمى احساس سبكى كردى؟ و وقتى كه نماز خواندى و من به منبر رفتم بيماريت عود كرد؟!. «رميله»گويد : به امام عليه السّلام عرض كردم : به خدا سوگند از داستان من يك حرف كم و زياد نكردى؟!
فرمود : اى رميله ؛
هيچ مؤمنى بيمار نمىشود مگر اين كه ما هم به خاطر او بيمار مىشويم
و اندوهى به او نمىرسد،جز اين كه ما هم اندوهگين مىشويم
و هيچ دعايى نمىكند،مگر اين كه برايش آمين مىگوييم
و هر گاه ساكت باشد، برايش دعا مىكنيم رميله گويد:عرض كردم،اين مسأله نسبت به كسانى است كه در اين شهر با شما ساكن هستند،ولى كسانى كه در اطراف جاهاى دور،سكونت دارند،چطور؟ فرمود:اى رميله هيچ مؤمنى در شرق و غرب عالم از نظر ما پنهان نيست، مگر اين كه او با ماست و ما با اوييم؟!. اين هم دليلى واضح و روشن در مسأله امامت حضرت امام امیرالمومنین عليه السّلام و كليه ائمه اطهار عليهم السّلام خصوصا بقية الله الاعظم عج است.
📚الهداية الکبرى , جلد۱ , صفحه۱۵۶
عنوان باب : الباب الثاني بَابُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)
اللهم عجل لولیک الفرج
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بسم رب المهدى 🍃
📍در قرآن، سه نوع اطاعت داريم :
🍀🌷 اطاعت مطلق نسبت به خداوند، پيامبر و اولى الامر ؛
أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ 🕋 نساء ۵٩
🍁🥀 عدم اطاعت مطلق از كافران، منافقان، مفسدان، گناهكاران، ظالمان و... .
وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ 🕋 احزاب ١
وَلَا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ كَفُوراً 🕋 انسان ٢۴
وَلاَ تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ 🕋 اعراف ١٢۴
🍁☘ اطاعت مشروط نسبت به والدين؛ يعنى اگر دستورهاى مفيد يا مباح دادند، لازم است پيروى كنيم؛ امّا اگر تلاش كردند فرزند را به غير خدا فراخوانند نبايد اطاعت كرد.
وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حُسْناً وَإِن جَاهَدَاكَ لِتُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا 🕋 عنکبوت ٨
https://eitaa.com/sjafarr
🌱 بسم رب المهدى 🌱
🌹 حدیث فاطمیات
علت نام گذاری این حدیث به فاطمیات اینست كه روایت كننده های آن، جز یكی دو نفر، همه فاطمه نام می باشند و حدیثی بسیار جالب و ارزنده است و آن را علامه محدث شیخ محمد بن محمد بن احمد چشتی داغستانی در صفحه ۲۱۷ كتاب اللؤلؤة الثمینة فی الآثار المعنعنة المرویه، كه در سال ۱۳۰۶ در مصر چاپ شده، نقل نموده و سابقاً در حاشیه در طلا ضریح مقدس هم منقوش بوده است .
روی السیّد محمّد الغماری الشافعی فی كتابه عن فاطمة بنت الحسین الرضوی
عن فاطمة بنت محمّد الرضوی
عن فاطمة بنت ابراهیم الرضوی
عن فاطمة بنت الحسن الرضوی
عن فاطمة بنت محمّد الموسوی
عن فاطمة بنت عبدالله العلوی
عن فاطمة بنت الحسن الحسینی
عن فاطمة بنت ابی هاشم الحسینی
عن فاطمة بنت محمّد بن أحمد بن موسی المبرقع
عن فاطمة بنت احمد بن موسی المبرقع
عن فاطمة بنت موسی المبرقع
عن فاطمة بنت الإمام أبی الحسن الرّضا
عن فاطمة بنت موسی بن جعفر
عن فاطمة بنت الصادق جعفر بن محمّد
عن فاطمة بنت الباقر محمّد بن علی
عن فاطمة بنت السجّاد علی بن الحسین زین العابدین
عن فاطمة بنت ابی عبدالله الحسین
عن زینب بنت امیرالمؤمنین
عن فاطمة بنت رسول الله علیها السلام قالت:
قال رسول الله صلی الله علیه وآله:
«ألا من مات علی حبّ آل محمّد مات شهیداً.»
هر كس با محبت آل محمد بمیرد، شهید مرده است.
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بسم رب المهدى 🍃
📍تحقیقی درباره واژهٔ کرامت 🤔
به مناسبت #دهه_كرامت
# قسمت اول #
واژه کرامت در اصل به معنی بزرگواری و عظمت معنوی است
این واژه در مقابل لئامت است
مصادیق کریم بودن در قرآن :
خداوند :
فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ " نمل، ۴٠"
قرآن :
إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ " واقعه ، ٧٧ "
رسول خدا :
وَجَاءهُمْ رَسُولٌ كَرِيمٌ " دخان ، ١٧"
فرشته وحی :
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ " تکویر ، ١٩"
فرشتگان کاتب :
كِرَاماً كَاتِبِينَ " انفطار ، ١١ "
رزق :
رِزْقٌ كَرِيمٌ " انعام، ۴"
«رزق كريم»، به معناى رزق و روزى دائمى، بى منّت، وسيع و خالص است.
کلام :
وَقُل لَّهُمَا (للوالدین) قَوْلاً كَرِيماً
" اسراء ، ٢٣ "
در حديث آمده است: حتّى اگر والدين فرزند خود را زدند، فرزند بگويد: «خدا شما را ببخشد» كه اين كلمه همان «قول كريم» است
كافى، ج 2، ص 157
ورود به بهشت :
وَنُدْخِلْكُم مُّدْخَلاً كَرِيماً " نساء ، ٣١ "
برخورد با کار بیهوده :
إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَاماً " فرقان ، ٧٢ "
در تفسير «مجمع البيان» مى خوانيم: مرور با كرامت، آن است كه هرگاه ناچار شدند نام چيز زشتى را ببرند، با كنايه نام مى برند. چنانكه در روايتى از امام باقرعليه السلام مى خوانيم: آنان هرگاه خواستند نام عورت را ببرند، با كنايه از آن نام مى برند
ادامه دارد.......
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بسم رب المهدى 🍃
📍چیستی کرامت 🤔
# قسمت دوم #
📌 ٢٧ تفاوت بین کریم و لئیم :
١. مقدم داشتن مال یا آبرو :
الامام علی علیه السلام :
الكَرَمُ إيثارُ العِرضِ علَى المالِ ، اللُّؤمُ إيثارُ المالِ علَى الرِّجالِ .
امام على عليه السلام : بزرگوارى، مقدم كردن آبروست بر دارايى؛ پستى، مقدم كردن دارايى است بر [جلب محبّت ] مردم{١}
٢. تاثیر محبت دیگران :
الامام علی علیه السلام :
الكريمُ يَلينُ إذا استُعطِفَ، و اللَّئيمُ يَقسُو إذا اُلطِفَ .
امام على عليه السلام : شخص بزرگوار هر گاه به او مهربانى و محبّت شود نرم مى شود، ولى فرومايه هر گاه با او به نرمى و ملاطفت رفتار شود سخت مى شود {٢}
٣. خامی و پختگی :
الامام علی علیه السلام :
الكريمُ أبلَجُ ، اللَّئيم مُلَهوَجٌ
امام على عليه السلام : بزرگوار گشاده روست، فرومايه خام و ناپخته {٣}
۴. قدردان بودن و نبودن :
الامام علی علیه السلام :
الكريمُ يَشكُرُ القَليلَ ، و اللَّئيمُ يَكفُرُ الجَزيلَ
امام على عليه السلام : بزرگوار از اندك [احسان ]سپاسگزارى مى كند و فرومايه، از بسيار [هم ]ناسپاسى مى كند {۴}
۵. منّت گذاشتن ، معطل نکردن :
الامام علی علیه السلام :
الكريمُ مَن بَذَلَ إحسانَهُ ، اللَّئيمُ مَن كَثُرَ امتِنانُهُ .
امام على عليه السلام : بزرگوار كسى است كه بي دريغ احسان مى كند و فرومايه كسى است كه بسيار منّت مى نهد {۵}
ادامه دارد......
................
پی نوشت :
(١). غُرَرُالْحِکَم " حدیث ١٣٢٣.١٣٢۴"
(٢). غررالحکم " حدیث ١٨٢٣ "
(٣). غرر الحکم " حدیث ١٩ "
(۴). غررالحکم " حدیث ١٢٢۵ "
(۵). غرر الحکم " حدیث ١٢۶٠. ١٢۶١ "
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بسم رب المهدى 🍃
📍چیستی کرامت 🤔
# قسمت سوم #
📌٢٧ تفاوت بین کریم و لئیم :
۶. مایه افتخار :
الکریمُ یَزْدَجِرُ عمّا یَفْتَخِرُ بِهِ اللئیمُ
کریم از آنچه لئیم به آن افتخار می کند دوری می کند {١}
٧. طلبکار و بدهکار :
الامام على عليه السلام :
اَلْكَريمُ يَرى مَكارِمَ اَفْعالِهِ دَيْنا عَلَيْهِ يَقْضيهِ، اَللَّئيمُ يَرى سَوالِفَاِحْسانِهِ دَيْنا لَهُ يَقْتَضيهِ ؛
امام علی علیه السلام : بزرگوار، نيكوكارى هاى خود را بدهى به گردن خود مى داند كه بايد بپردازد وفرومايه، احسان هاى گذشته خود را بدهى به گردن ديگران مى داند كه بايد پس بگيرد {٢}
٨. بار بودن، یار بودن :
الامام علی علیهالسلام :
الكريمُ إذا احتاجَ إلَيكَ أعفاكَ و إذا احتَجتَ إلَيهِ كَفاكَ ، اللَّئيمُ إذا احتاجَ إلَيكَ أجفاكَ و إذا احتَجتَ إلَيهِ عَنّاكَ .
امام على عليه السلام : بزرگوار هر گاه به تو نيازمند شود،تو را معاف دارد و هر گاه تو به او نياز پيدا كنى، نياز تو را بر طرف سازد؛ فرومايه هر گاه به تو نياز پيدا كند، تو را به ستوه آورد و هر گاه به او نياز پيدا كنى، تو را به رنج و زحمت افكند {٣}
٩. حفظ مال و آبرو :
الامام علی علیه السلام :
الكريمُ مَن صانَ عِرضَهُ بمالِهِ ، و اللَّئيمُ مَن صانَ مالَهُ بِعِرضِهِ
امام على عليه السلام : بزرگوار كسى است كه آبروى خويش را با دارايىِ خود حفظ مى كند و فرومايه كسى است كه دارايىِ خويش را با آبرويش حفظ مى نمايد {۴}
١٠. هزینه همنشنینی :
الامام علی علیه السلام :
لُزومُ الكريمِ علَى الهَوانِ خَيرٌ مِن صُحبَةِ اللَّئيمِ علَى الإحسانِ
امام على عليه السلام : ملازمت با بزرگوار و خوار شدن، بهتر است از همنشينى با فرومايه و احسان ديدن {۵}
ادامه دارد.........
...............
پی نوشت :
(١). غُرَرُ الْحِکَم "حدیث ١٧٧١ "
(٢). غُرَرُ الْحِکَم "حدیث ٢٠٣٢ ، ٢٠٣١ "
(٣). غُرَرُ الْحِکَم " حدیث ٢٠۶٨ ، ٢٠۶٩ "
(۴). غُرَرُ الْحِکَم " حدیث ٢١۵٩ "
(۵). غُرَرُ الْحِکَم " حدیث ٧۶٣٢ "
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بسم رب المهدى 🍃
🔹 روزی از دوستی پرسیدم: اگر بیگانه ای به تو بگوید از تو متنفر و بیزارم !!! چه می کنی؟ پاسخ داد، به او خواهم گفت: من بیشتر از تو متنفر و بیزارم😠😡
🔹به او گفتم اگر "#معلمیااستاد" به تو بگوید: از تو متنفرم!!! چه می کنی؟ گفت: ممکن است جوابش را ندهم، اما با خودم میگویم، منم از تو متنفرم😒
🔹در ادامه به او گفتم: اگر پدر و مادرت به تو بگویند : ازت متنفریم چه می کنی؟ با چهرهای غمگین پاسخ داد : خدا اون روز رو نیاره 😟😞
🔹 ازش پرسیدم : حالا اگر بدانی #خداوند ازت #متنفر و #خشمگین و #بیزار است چه میکنی؟! باتعجب و ناراحتی پرسید : اصلا متوجه هستی چه میگویی؟!اگر خدا ازم متنفر باشه دیگه دستم به جایی بند نیست ... حتی تصورش هم ترسناک و سخته😨😰
🔹گفتم : پیامبر اکرم ص به روایتِ امام صادق ع (به نقل از پدران گرامیشان )فرموده اند :👇👇👇
🌴إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَيُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعِيفَ الَّذِی لَا دِينَ لَهُ فَقِيلَ لَهُ وَ مَا الْمُؤْمِنُ الَّذِی لَا دِينَ لَهُ قَالَ الَّذِی لَا يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ
به نقلي ديگر: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَيُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعِيفَ الَّذِی لَا زَبْرَ لَهُ فَقَالَ هُوَ الَّذِی لَا يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ🍁🍂
خداى بزرگ از مؤمنِ ضعيفی که دين ندارد خشمناک و بيزار و متنفر است💥🔥☄
پرسيده شد: مؤمنى که دين ندارد کدام است؟ مومن مگر بي دين ميشود؟ مومن ضعيف بي دين يعني چه؟🤔
فرمودند: آن که #نهى_از_منكر نمی کند🤭🤫
🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨🚨
✏️نکات:
۱ -واژه (لَيُبغِضُ)بدين معني است که خدا (حتماً) و (قطعاً)مومن ضعيف بي ديني را که #نهي از منكر نمي کند،مبغوض مي دارد و ازش متنفر است.
۲ -در برخي نسخه های حديثي، به جای عبارت (لا دينَ لَهُ)عبارت (لا زَبرَ لَهُ) آمده است
که مرحوم صدوق مي فرمايد: 📿
به خط برقي پيدا کردم که زبر به معني عقل است يعني اگر با اين کلام بگيريم، معني روايت اينطور مي شود که :
خداوند متنفر است از مومن ضعيف بي عقل🧠
که طبق روايت کسي است که (لا ینهَي عنِ المُنكر)
🔍پيام ها و رهنمودها:
۱-انسان، يا مومن است و يا بي دين!
و عنوان (مومن بي دين) به نوعي پارادوکس (متناقض نما)است که توجه و سوال مخاطب را بر مي انگيزاند. 🧐
و خود نشانه ای از #اهميت نهي از منكر در ايمان و دين داری انسان مومن است.
۲_هر دو وجه اشاره شده برای روايت يعني: (مومن بي عقل)يا (مومن بي دين) مي تواند
صحيح باشد و قابل فهم است✅
⭕️(مومني که ضعيف باشد و بي دين باشد، امر به معروف و نهي از منكر نمي کند)
⭕️(مومن ضعيفي هم که عقل نداشته باشد، امر به معروف و نهي از منكر نمي کند)
در واقع کسي که امر به معروف و نهي از منكر نمي کند، طبق اين روايت هم مي توان گفت (عقل ندارد)و هم مي شود گفت (دين ندارد)چرا که روش زندگي اش روش صحيحي نيست،و امر به معروف و نهي از منكر در زندگي او جايگاهي ندارد💯
سند روایت : 👇👇👇
📗الکافی جلد ۵ صفحه ۵۹
📕وسائل الشیعه جلد ۱۶ صفحه ۱۲۲
📒مرآة العقول فی شرح اخبار آل الرسول جلد ۱۹ صفحه ۴۰۶
📘الوافی جلد ۱۵ صفحه ۱۷۶
📙الحياة جلد ۱ صفحه ۴۲۱(ترجمه)
سند نقل دوم:
📒معانی الاخبار(النص)صفحه ۳۴۴
📕بحار الانوارجلد ۹۷صفحه ۷۷
📗وسائل الشیعه جلد ۱۶ صفحه ۱۲۵
📘مشکاة الانوارفي غررالاخبار النص صفحه ۲۴۸
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃
📍كيفيت زيارت امامزادگان
🙏 مى توان آنان را با آنچه که سایر مؤمنان با آن زیارت مى شوند زیارت کرد و هم مى توان به آنچه از فضل و فضیلتشان بر زبان جارى مى شود آنان را مخاطب قرار داد و به ایشان و اجداد طاهرینشان (صلوات فرستاد و) توسّل جست و طلب شفاعت كرد .
👌 یادآورى : آنچه را در بیان «علاّمه مجلسى» آمده مى توان به سه طریق انجام داد :
👈 الف) : پس از طلب مغفرت و علوّ درجه براى امام زاده اى که به زیارتش تشرّف یافته ایم و قرائت فاتحه مى توان خدا را به شأن و مقام او قسم داد و حوایج خویش را طلب کرد.
👈 ب) : پس از طلب مغفرت و علوّ درجه، مى توان اوّلین امام معصومى که پدر یا جدّ آن امام زاده است را مخاطب قرار داد و پس از عرض سلام و ارادت و یا خواندن زیارتى از زیارت هاى جامعه، او را به این فرزند صاحب قبر، قسم داد و طلب شفاعت در پیشگاه خداوند نمود.
👈 ج) : نخست فاتحه بخوانند و سپس دو رکعت نماز بجا آورند و ثواب آن را هدیه به آن امام زاده کنند و بعد از آن دعا نمايند .
.....................
💠 مجموعه ای از یادداشت های منبر از سال ۷۵ تا کنون
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃
وقتى حرف خوب زدن با خوب حرف زدن ( نسبت به همسرت) جمع بشه .. میشه اين
👇🌹👇🌹👇
▫من ارزش کارهای تو را میدانم و تحسینت میکنم
▫ممنونم که در کارهای خانه به من کمک میکنی
▫من همیشه به تو وفادارم
▫بیا بیشتر برای هم وقت بگذاریم
▫دوستت دارم
▫تو یک پدر (يا مادر) فوق العادهای
▫تو خیلی خوب خانواده را میچرخانی
▫من با تو راحت و راضیام
▫تو همیشه میتوانی کاری کنی که بخندم و شاد باشم
▫من به تو افتخار میکنم
▫خوشحالم که با تو ازدواج کردم
▫حالت چطوره؟ اوضاع چطوره؟
▫تو بهترین دوست من هستی
▫با هم حلش میکنیم
▫تفاوتها ما را به هم نزدیکتر میکند
▫کاری هست که بتوانم برایت انجام بدهم؟
▫میدانم که تو بهترین تصمیم را میگیری
▫ممنون كه غصه ام رو مى خورى
▫دوست داری کمی تنها باشی؟
▫خود واقعیات باش
👌 امام صادق علیهالسّلام فرمود : اهل بهشت چهار علامت دارند : كه يكيش لسان فصيح لطيف ' زبان گويا و نرم داشتن است .
......................
مِنْ كِتَابِ وَرَّامٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لِأَهْلِ اَلْجَنَّةِ أَرْبَعُ عَلاَمَاتٍ وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ وَ لِسَانٌ فَصِيحٌ لَطِيفٌ وَ قَلْبٌ رَحِيمٌ وَ يَدٌ مُعْطِيَةٌ.
از حضرت جعفر بن محمّد عليه السّلام روايت شده كه فرمود براى اهل بهشت چهار نشانه است چهره گشاده ، زبان گويا و لطيف ، دل مهربان و دست بخشنده .
📚 امالی شیخ طوسی ؛ ج۱ ص۶۸۳
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃
👌 توصیه ی امام رضا علیه السلام در سختی ها و مشکلات
إذَا نَزَلَتْ بِکُمْ شِدَّةٌ فَاسْتَعِینُوا بِنَا عَلَی اللَّهِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنی فَادْعُوهُ بِها .
قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: نَحْنُ وَ اللَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَی الَّذِی لَا یَقْبَلُ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِمَعْرِفَتِنَا قَالَ فَادْعُوهُ بِهَا
🔸امام رضا علیه السلام فرمود: هر گاه برای شما سختی و مشکلی پیش آمد از ما استعانت جسته و بوسیله ما از خداوند رفع مشکلات خود را بخواهید. و این است معنای سخن خداوند که فرمود: «خداوند نامهای نیک دارد پس او را با آن نامها بخوانید» . اعراف / ۱۸۰ .آن گاه حضرت فرمود که امام صادق علیه السلام فرموده است: به خدا سوگند که مقصود از نامهای نیک الهی ما هستیم که عمل هیچ کسی بدون معرفت ما مورد قبول خداوند قرار نمی گیرد. فرمود: پس خداوند را با همان نامها بخوانید.
📚 الأعراف: ۱۸۰
📚 تفسیر العیّاشیّ: ج ۲ ص ۴۲
https://eitaa.com/sjafarr
وقتى ياد گرفتى مشكلاتت رو با مداد بنويسى و نعمتهايت را با خودكار، ديگه چيزى نمونده كه ياد نگرفته باشى .... :)))
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃
🔸اين حديث شريف هم به نوعى سلسلة الذهب هست :
🍃 راويان غير معصوم
حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَلْوَهَّابِ
قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو نَصْرٍ مَنْصُورُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ اَلْأَصْبَهَانِيُّ
قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ
قَالَ حَدَّثَنَا دَاوُدُ بْنُ سُلَيْمَانَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا
🍃 راويان معصوم
قَالَ : حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
🍃 متن حديث
أَرْبَعَةٌ أَنَا اَلشَّفِيعُ لَهُمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ لَوْ أَتَوْنِي بِذُنُوبِ أَهْلِ اَلْأَرْضِ مُعِينُ أَهْلِ بَيْتِي وَ اَلْقَاضِي لَهُمْ حَوَائِجَهُمْ عِنْدَ مَا اُضْطُرُّوا إِلَيْهِ وَ اَلْمُحِبُّ لَهُمْ بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ وَ اَلدَّافِعُ عَنْهُمْ بِيَدِهِ .
📚 خصال؛ ج۱ ص۱۹۶
🍃 ترجمه حديث
امام رضا علیهالسلام از قول پدرانشان عليهم السّلام فرمودند كه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند :
🔹 من در روز قيامت، شفيع چهار تن هستم :
👈 آن كه اهل بيت مرا گرامى دارد ؛
👈 آن كه نيازهايشان را برآورد ؛
👈 آن كه براى حلّ مشكلاتى كه گرفتارشان ساخته است، بكوشد ؛
👈 و آن كه با دل و زبان، دوستشان بدارد.
🍃 نكته حديث
👌 چه بسا اين حديث در راستای همان حديث سلسلة الذهب مشهور هست كه در حقيقت جمله معروف حضرت را توضيح مى دهد آن وقتى كه سرشان را از كجاوه بيرون آوردند و فرمودند : بشروطها و انا من شروطها
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃
امام رضا علیه السلام :
احْسِنِ الظَّنَّ باللّهِ فَانَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یقُولُ انَا عِندَ ظَنِّ عَبدِی المُؤمِنِ انْ خیراً فَخَیراً وَان شَرّاً فَشَرّاً
📚كافى، ج 2، ص 72
به خداوند نیکو گمان باش که خداوند عزوجل می فرماید: من به گمان بنده مؤمنم هستم، اگر خوش گمان بود نیکی می کنم، و اگر بدگمان بود، بر اساس آن بااو رفتار می کنم. (یعنی به خواسته او با او عمل می کنم).
📍دو نمونه از سوءالظن به خدا
الف) ازدواج نکردن از ترس فقر
امام صادق علیه السلام فرمود:
مَن تَرَک التزویجَ مَخافةَ العَیلةِ فَقَد اساءَ بِاللّهِ الظّن
📚كافى، ج 5، ص 330
کسی که از ترس مخارج زندگی، ازدواج نکند به خداوند سوءظن برده است.
زیرا خداوند در قرآن می فرماید:
إِنْ یکونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ
📚 نور 32
اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز می سازد؛ خداوند گشایش دهنده و آگاه است.
و نیز می فرماید:
أَ لَیسَ اللَّهُ بِکافٍ عَبْدَه
📚 رمز 36
آیا خداوند برای (نجات و دفاع از) بنده اش کافی نیست؟!
ب) بخل ورزیدن
امیر المومنین علی علیه السلام فرمود:
البُخلُ بِالموجُودِ سوءُالظَّنِ بِالمَعبُودِ
📚غرر الحکم ص293
بخل ورزیدن به آنچه (در دست انسان است) بدگمانی به خداوند است.
و در سخن دیگر می فرماید:
انَّ البُخل و الجُبنَ و الحِرصَ غزایزٌ شتی یجمعُها سوءُ الظَّنِ باللّه
📚مستدرك الوسائل، ج 7، ص 29
بخل، ترس و حرص غرایز گوناگونی هستند که در بدگمانی جمع می شوند.
👌افرادی که از دادن خمس و زکات و صدقات دیگر دریغ می ورزند، به نوعی سوء ظن به وعده های الهی دارند.
و فکر می کنند اگر خمس و زکات بدهند فقیر می شوند .
👌👌 قرآن كريم در سوره فتح آيه شش منافق و مشرك رو به داشتن سوء الظن به خدا توصیف مى كند .
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃
🙏 نامهای از رئوفترین پدر به سخاوتمندترین پسر...
بزنطی گوید : نامهای از امام رئوف، حضرت رضا صلواتاللهعلیه (در طوس) را که به #امام_جواد علیهالسلام (در مدینه) فرستاده بودند، خواندم؛ در آن نوشته شده بود:
🌷 «ای أباجعفر! به من خبر رسیده که وقتی سوار مَرکب میشوی تا از خانه بیرون بیایی، خدمتکاران تو را از درب کوچک و مخفی خانه خارج میکنند، زیرا بُخل آن دارند که از ناحیهی تو خیری به دیگران هم برسد! تو را به حقّی که بر گردنت دارم قسم میدهم، ورود و خروجت را فقط از درب بزرگ خانه قرار دهی و همراه خودت، سکّهی طلا و نقره فراوان هم برداری تا به هر کس که از تو درخواست کمک کرد، عطا و بخشش نمایی؛
و اگر کسی از عموهایت از تو کمک خواست، كمتر از پنجاه دينار به او مده و بيشتر از آن به اختیار خودت؛ و اگر کسی از عمّههايت از تو درخواست کرد، كمتر از بيست و پنج دينار به او مده و بیش از آن به میل خودت؛
🍃 من با این سفارش مىخواهم خداوند مقام و مرتبهات را بالا ببرد؛ پس انفاق كن و از خداوندِ صاحب عرش از فقیر شدن، ترس و واهمه نداشته باش.»
💠 «عن أحمد بن محمد بن أبينصر البزنطى قال قرات كتاب أبيالحسن الرضا عليهالسلام الى أبيجعفر يا أباجعفر بلغني ان الموالى إذا ركبت اخرجوك من الباب الصغير فانما ذلك من بخل بهم لئلا ينال منك احد خيرا فاسئلك بحقى عليك لا يكن مدخلك ومخرجك إلا من الباب الكبير وإذا ركبت فليكن منك ذهب وفضة ثم لا يسالك أحد إلا اعطيته ومن سئلك من عمومتك ان تبره فلا تعطه اقل من خمسين دينارا والكثير اليك ومن سالك من عماتك فلا تعطها اقل من خمسة وعشرين دينارا والكثير اليك انى اريد أن يرفعك الله فانفق ولا تخش من ذى العرش اقتارا.»
📚 کافی (شیخکلینی)، ج۴،ص۴۳، ح۵
📚 عیون اخبار الرّضا علیهالسلام (شیخصدوق)، ج۱، ص۱۱، ح۲۰
https://eitaa.com/sjafarr
_نگراننگاهخدا
بهخودتباشتا
نگرانیازنگاهدیگران
اسیرتنکند..
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃
🔻۳ چیز، همراهِ ۳ چیز🔻
✍ امام رضا (علیه السلام) فرمودند:
⚡️ إِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ بِثَلَاثَةٍ، مَقْرُونٍ بِهَا ثَلَاثَةٌ أُخْرَی.
☝️ خداوند در قرآن سه چیز را همراه سه چیزِ دیگر قرار داده است.
❌ پس هر کس یکی را قبول کند، ولی دیگری را قبول نکند، هیچکدام از این دو مطلب از او قبول نیست، و مسلمانیش کامل نیست:😳
👇👇👇👇👇
1⃣ أَمَرَ بِالصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ، فَمَنْ صَلَّی وَ لَمْ یُزَکِّ لَمْ تُقْبَلْ مِنْهُ صَلَاتُهُ.
✔ اوّل: خداوند فرموده است #نماز بخوانید و #زکات بدهید.
❌ پس هر کس #نماز بخواند، ولی #وجوهات_مالی و #خمس و #زکات خود را ندهد، نمازش قبول نیست.
آیه👇
🕋 أَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَ آتُوا الزَّکَاةَ (بقره/۴۳)
💢 #نماز را بر پا دارید، و #زکات را بپردازید.
✨✨✨✨✨
2⃣ وَ أَمَرَ بِالشُّکْرِ لَهُ وَ لِلْوَالِدَیْنِ، فَمَنْ لَمْ یَشْکُرْ وَالِدَیْهِ لَمْ یَشْکُرِ اللهَ.
✔ دوّم: خداوند امر کرده است که برای او شریک قائل نشوید و شُکرِ #خدا را بجا آورید، و به #پدر_و_مادر احسان کنید.
❌ پس هر کس به پدر و مادرش احترام نگذارد، #ایمانِ او هم قبول نیست و از خدا تشکّر نکرده است.
آیه👇
🕋 وَ اعْبُدُوا اللهَ وَ لَا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئًا، وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا (نساء/۳۶)
💢 و #خدا را بپرستید، و هیچ چیز را شریک و همتای او قرار ندهید؛ و به #پدر_و_مادر، نیکی کنید.
✨✨✨✨✨
3⃣ وَ أَمَرَ بِاتِّقَاءِ اللهِ وَ صِلَةِ الرَّحِمِ، فَمَنْ لَمْ یَصِلْ رَحِمَهُ لَمْ یَتَّقِ اللهَ عَزَّ وَ جَلَ.
✔ سوّم: خداوند فرموده است که #تقوا الهی داشته باشید، و #صله_رحم کنید.
❌ پس هر کس #تقوا را رعایت میکند و #گناه نمیکند، ولی با اقوامِ خود قطع رابطه کرده است، این #تقوا هیچ سودی به حال او ندارد.
آیه👇
🕋 وَ اتَّقُوا اللهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحَامَ (نساء/۱)
💢 #تقوا داشته باشید نسبت به ﺧﺪﺍﻳﻰ ﻛﻪ هر وقت ﭼﻴﺰﻯ ﻣﻰﺧﻮﺍﻫﻴﺪ، ﻧﺎم ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻴﺒﺮﻳﺪ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ قطع رابطه با #ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥِ ﺧﻮﺩ پرهیز کنید.
✔ آنچه که از آیات و روایات برداشت میشود معلوم میشه، #دین یک مجموعهی به هم پیوسته است. به قول امروزیها یه پکیج کامله.👌
📛 باید همهی دستوراتش رو با هم اجرا کنیم، تا به نتیجهی مطلوب برسیم، وگرنه فایدهای نداره.
❌ دینِ نصفه و نیمه قبول نیست.😕
📣 نماز و روزه، خمس و زکات، احترام به پدر و مادر، صله رحم، تقوا، کمک به فقرا و...
مجموعهی همهی اینها با هم،👈 میشه #دین.
اینها از هم جدا نیستند.
#دینداری👈 یعنی همین.
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃
📛📛📛 خطرناکتر از دجال در بیان امام رضا علیه السلام
حدّثنا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى المتوكّل عَنِ اَلحَسَنِ بْنِ علِيّ اَلْخَزّازِ قال سمعت اَلرِّضَا علیه السلام يقُول :إِنّ ممَّن يتَّخذ موَدّتنا أهْل البيْت لمنْ هو أشَدّ لَعنة علَى شِيعتنا منَ اَلدّجّال فَقلت لَهُ يَا ابن رَسول اَللّه بِماذا قال بِموَالاة أعْدائنا و معاداةِ أولِيائنا إنّه إذا كان كذلك اختلط اَلحقّ بِالْباطل و اشتبه الامر فلم يُعرفْ مؤمنٌ مِنْ منافق .
امام رضا علیه السلام:
👌خطر و فتنه انگیزی بعضى از کسانى که 👈ادعاى محبت و دوستى ما را دارند،برای شیعیان ما از دجال بیشتر است.
👌راوی گوید عرض کردم اى پسر رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم به چه علت؟ فرمود:
👈به خاطر دوستىشان با دشمنان ما و دشمنىشان با دوستان ما.
👈و هر گاه چنین شود،
👈حق و باطل به هم در آمیزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
📚صفات الشيعة-محمد بن علي ابن بابويه ج:1 ص:8
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃
✅ مناظرهای کوتاه از حضرت رضا علیهالسلام در بُطلان خلافت غاصبین
عدّهای از محضر #امام_رضا صلواتاللهعلیه درخواست کردند که در حضور #مأمون عباسی ملعون در مناظرهای در موضوع #امامت شرکت کنند و حضرت نیز پذیرفتند؛ آن مجلسی تشکیل شد و یحیی بن ضحّاک سمرقندی (از علمای عامه) برای #مناظره با ایشان انتخاب و دعوت شد.
امام علیهالسلام فرمودند: «ای یحیی بپرس.» یحیی گفت: «شما بپرسید ای پسر رسول خدا، تا ما به سؤال شما افتخار کنیم!» حضرت فرمودند:
🔴 «ای یحیی، نظر تو درباره کسی که ادّعا میکند راستگوست، ولی به راستگویان (#حضرت_زهرا و #امیرالمؤمنین علیهماالسلام) نسبت دروغگویی میدهد، چیست؟! آیا چنین کسی راستگو و پیروِ دین حقّ است یا دروغگوست؟!»
یحیی مدّتی به فکر فرو رفت و چیزی نگفت؛ مأمون گفت: «چرا جواب نمیدهی؟!» یحیی گفت: «سؤالی از من پرسیدند که نمیتوانم پاسخ دهم!» مأمون از حضرت رضا علیهالسلام پرسید: «منظورتان از این سؤال چه بود؟»
امام علیهالسلام فرمودند: «من با کنایه از یحیی پرسیدم اگر #ابوبکر راستگو بوده (شما میگوئید ابوبکرِ صدّیق!)، پس راویانِ صادق و راستگو که گفتهاند ابوبکر روزی بر فراز منبر #رسول_خدا صلّیاللهعلیهوآله اعلام کرد:
♨️ "وَلِيتُكُم وَ لَستُ بِخَيرِكُم!" (شما مرا امیر بر خود قرار دادید، در حالی که من بهتر از شما نیستم!) [۱]
باید این سخن نیز راست باشد و اگر این سخنِ ابوبکر راست است، میگوئیم امیر باید بهتر از رعیّت باشد، در نتیجه ابوبکر امام نیست!
همچنین از قول او نقل کردهاند که گفته است:
🔻 "أَنَّ لِي شَيطَاناً يَعتَرِينِي!" (من شیطانی دارم که مرا وسوسه میکند و گرفتارش هستم!) [۲]
اگر ابوبکر راستگوست، پس این سخن هم راست است، در نتیجه نمیتواند امام باشد، چون #شیطان توانایی تصرّف در امام الهی را ندارد!
و نیز از عُمَر نقل کردهاند که گفته است:
💢 "كَانَت إِمَامَةُ أَبِي بَكرٍ فَلتَةً وَقَى اللَّهُ شَرَّهَا فَمَن عَادَ إِلَى مِثلِهَا فَاقتُلُوهُ!" (امامتِ ابوبکر، یک کارِ ناگهانی و اشتباه بود که خداوند ما را از شرّ آن حفظ کرد! پس هر که این کار را تکرار کرد، او را بکُشید!) [۳]
اگر #عمر راستگو بود، پس امامت ابوبکر به نظر عمر هم صحیح نبوده و اگر دروغ گفته، پس خودش هم برای زعامت و رهبری مسلمین لیاقت نداشته است!»
سخن حضرت که به اینجا رسید، مأمون لعنةاللهعلیه چنان عصبانی و برآشفته شد که بیمقدّمه فریادی کشید که همهی آن جمع، پراکنده شدند؛ سپس به بنیهاشم رو کرد و گفت: «مگر نگفته بودم او (حضرت رضا علیهالسلام) را شروع کنندهی بحث قرار ندهید و بر علیه او جمع نشوید؟! اینها علمشان، علم رسول خداست!»
📚 منابع شیعه:
مناقب (ابنشهرآشوب)، ج۴، ص۳۵۱
بحار الانوار (علامهمجلسی)، ج۱۰، ص۳۴۸
📚 منابع عامه:
[۱] الإنباء فی تاریخ الخلفاء (ابنعمرانی)، ص۴۷
[۲] منهاج السّنة (ابنتیمیة)، ج۸، ص۲۶۶
[۳] صحیح بخاری، ج۸، ص۱۶۸، ح۶۸۳۰
🔥 «لعن الله قاتلي فاطمة الزّهراء.»
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃
💡با خود بیندیشیم!
در روایتی منسوب به امام رضا (علیه السّلام) -که به تبیین غلو و انواع آن پرداخته- آمده است :
«... فَمَنِ ادَّعَى لِلْأَنْبِيَاءِ رُبُوبِيَّةً وَ ادَّعَى لِلْأَئِمَّةِ رُبُوبِيَّةً أَوْ نُبُوَّةً أَوْ لِغَيْرِ الْأَئِمَّةِ إِمَامَةً فَنَحْنُ مِنْهُ بُرَءَاءُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة..»
هر کس برای انبیاء ربوبیت ، و برای امامان ، ربوبیت یا نبوت، و برای غیر امامان ، امامت ادّعا کند ، ما در دنیا و آخرت از او بیزاریم .
📚عيون أخبار الرضا، جلد ۲، صفحه ۲۰۱ .
این روایت، یک تعریف بسیار روشن و عقلانی از «غلوّ» به دست میدهد. تعریفی که فهم و پذیرش آن نه متوقّف بر این روایت، بلکه از بدیهیات و اولیاتی است که هر یک از آحادِ «شیعه» درک میکنند.
اما متأسفانه امروز «جامعه شیعه»، میان دو طیف از غالیان گرفتار شده است:
1. گروهی که امامان ما را از پیامبری گذرانده، به خدایی رسانده و آفریننده و روزیدهنده جهانشان میدانند.
2. گروهی که غیر معصوم را به امامت رسانده و تمام شؤون امام را به او نسبت میدهند.
سرنوشت امّتی که پیمان خود را با امام خود -عجّل الله تعالی فرجه الشریف- شکسته و توحید و ولایت را لگدمالِ هوسهای خود کرده است، چه خواهد بود؟
نصرت خداوند و سروری دنیا و آخرت؟
یا خذلان خداوند و خواری دو سرا؟
لحظهای تفکر بهتر از سالها عبادت است. فارغ از همه هیاهوها مدّتی «حرّ گونه» با خود بیندیشیم...
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃
⭕️ ترک کنندۀ تقیّه، ایمان ندارد!
شیخ صدوق رحمهالله به اسناد خود از حضرت #امام_رضا علیهالسلام روایت کرده است که حضرت فرمودند:
🔴 «کسی که وَرَع ندارد، دین ندارد (ورع: توقّف در امور شبههناک) و کسی که تقیّه نمیکند، ایمان ندارد؛ همانا گرامیترین شما نزد خداوند، عاملترین شماست به تقیه.»
گفته شد: ای فرزند رسول خدا، تقیّه تا چه زمانی؟ حضرت فرمودند: «تا روز وقتِ معلوم (اِلَى يَومِ الوَقتِ المَعلُومِ؛ سوره حجر، آیه ۳۸) که زمان خروج قائم ما اهلبیت است؛ پس هر کس تقیّه را قبل از ظهور قائم ما ترک کند، از ما نیست!»
💠 «حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَعْبَدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ خَالِدٍ قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام لَا دِينَ لِمَنْ لَا وَرَعَ لَهُ وَ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَعْمَلُكُمْ بِالتَّقِيَّةِ فَقِيلَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِلَى مَتَى قَالَ إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ وَ هُوَ يَوْمُ خُرُوجِ قَائِمِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَمَنْ تَرَكَ التَّقِيَّةَ قَبْلَ خُرُوجِ قَائِمِنَا فَلَيْسَ مِنَّا...»
📚 کمال الدین (شیخصدوق)، ج۲، ص۳۷۱
إعلام الوری (شیخطبرسی)، ج۲، ص۲۴۱
این سخن شاید به مذاق عدّهای خوش نیاید، اما بدانید که در این روزگار تیره و تار، کسانی هستند که با احساساتی شدن، ترک واجبِ تقیّه و خروج از حدود وظائف تعیین شده توسط معصومین علیهمالسلام در دوران #غیبت (که در کلام و رفتارشان به ما آموختهاند)، هم خود و اطرافیانشان را به دردسر میاندازند و هم خاطر شریف مولای غریبمان #امام_زمان عجّلاللهفرجهالشریف را از گرفتاری محبّانشان آزرده و پریشان میسازند؛ در عین حالی که نتیجۀ قابل توجّهی هم از عمل و سخنشان نمیگیرند!
🍂 «اللّهمّ عجّل لمولانا الغریب الفرج.»
https://eitaa.com/sjafarr
میگفت:خدایاماروببخش
کهتویانجامکارخوبیاجارزدیم؛یاجازدیم!
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃
📌 مرز بين حكومت اسلام و حكومت كفر
✳️ مرحوم امام (ره) در جواب اين سؤال كه چرا مردم شما را اينقدر دوست دارند ، فرمود : هر اربابى به نوكر خودش علاقمند است .
❇️ يك مسئول در حكومت اسلام خود را نوكر مردم مى داند ولى در حكومت كفر خود را ارباب مردم مى داند و چقدر بين اين دو تفاوت است .
✅ از اول انقلاب به همان مقدارى كه مسئولين حكومت خود را نوكر مردم و مردم را ولى نعمت خود ديدند مردم با اقبال قلبى نظام را به سمت اسلامى شدن كمك كردند و در نتيجه پيشرفت همه جانبه اقتصادی و فرهنگی اتفاق افتاد و اما بالعكس هرچقدر مردم را نوكر خود ديدند و خودشان را ارباب مردم ، با پشت كردن مردم از اسلامى شدن فاصله گرفت و به سمت كفر و طاغوت نزديك شد .
https://eitaa.com/sjafarr
🍃 بِسْمِ رَبِّ الْمَهْدى 🍃
💥ما را با گِرانی چکار ...
🔆 علِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْقُمِّيُّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ الْقَصِيرِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ: ذُكِرَ عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ علیه السلام غَلَاءُ السِّعْرِ فَقَالَ وَ مَا عَلَيَّ مِنْ غَلَائِهِ إِنْ غَلَا فَهُوَ عَلَيْهِ وَ إِنْ رَخُصَ فَهُوَ عَلَيْه.
✍🏻 نزد امام سجاد علیه السلام سخن از گِرانی َشد، امام علیه السلام فرمودند:
مرا با گِرانی چکار⁉️ اگر گرانی شود رزقم بر عهده خداست، اگر ارزانی هم شود باز رزقم بر عهده خداست.
📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ج ٥ ص ٨١
📚 کتاب من لا یحضره الفقیه، ج ٣ ص ٢٦٧
📚 تهذیب الاحکام، ج ٦ ص ٣٢١
https://eitaa.com/sjafarr