❤️ یادگاری از امام موسی بن جعفر علیهالسلام
دعای جوشن صغیر
این دعا در کتب مختلف نقل شده است و داراى عظمت و منزلت والایى است و در برابر بلاها و رفع و دفع ظالم نافع است. در «مهج الدعوات» آمده است :
هنگامى که موسى بن مهدى عبّاسى قصد کشتن امام کاظم (علیه السلام) را نمود، و این خبر به خانواده و شیعیان آن حضرت رسید، همگى اندوهگین شدند;
امام (علیه السلام) فرمود :
ناراحت نباشید؛ چرا که اوّلین نامه اى که از عراق برسد، مربوط به خبر مرگ موسى بن مهدى است. یاران پرسیدند: از کجا مى فرمایید؟ امام (علیه السلام) فرمود: رسول خدا (صلى الله علیه وآله) را در خواب دیدم و شکایت موسى بن مهدى را نزد او نمودم، پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) مرا مطمئن ساخت و فرمود: خداوند لحظاتى پیش دشمن تو را هلاک کرد; بنابراین، شکر الهى را بجا آور.
امام کاظم (علیه السلام) آنگاه رو به قبله نمود و دست ها را رو به آسمان بلند کرد و این دعا را خواند.
👌محتوای دعا اشاره به گرفتاری های سختی است که انسان متوجه آنها نیست و خیال می کند گرفتار تر از او تو دنیا نیست لذا اگر دوست دارید با گرفتار تر از خودتون آشنا بشید این دعا را فقط نخونید بلکه مطالعه هم بکنید .
این دعا مطابق نقل «بلدالامین» چنین است :
👇👇👇
https://www.google.com/amp/s/www.erfan.ir/mafatih49amp/%25D8%25AF%25D8%25B9%25D8%25A7%25DB%258C-%25D8%25AC%25D9%2588%25D8%25B4%25D9%2586-%25D8%25B5%25D8%25BA%25DB%258C%25D8%25B1-%25DA%25A9%25D9%2584%25DB%258C%25D8%25A7%25D8%25AA-%25D9%2585%25D9%2581%25D8%25A7%25D8%25AA%25DB%258C%25D8%25AD-%25D8%25A7%25D9%2584%25D8%25AC%25D9%2586%25D8%25A7%25D9%2586-%25D8%25A8%25D8%25A7-%25D8%25AA%25D8%25B1%25D8%25AC%25D9%2585%25D9%2587-%25D8%25A7%25D8%25B3%25D8%25AA%25D8%25A7%25D8%25AF-%25D8%25AD%25D8%25B3%25DB%258C%25D9%2586-%25D8%25A7%25D9%2586%25D8%25B5%25D8%25A7%25D8%25B1%25DB%258C%25D8%25A7%25D9%2586
🔍 امام کاظم علیه السلام با کنار هم قرار دادن دو آیه حرمت شراب را اثبات می کند :
📚 فروع کافی ج۶ ص۴۰۶
👈يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ... ؛ از تو درباره شراب و قمار مى پرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است
📜 بقرة ۲۱۹
👌در این👆آیه خداوند شراب را اثم کبیر معرفی می کند .
👈 قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ... ؛ (اى پيامبر!) بگو: همانا پروردگارم كارهاى زشت و زننده، چه آشكار و چه پنهان، و گناه و... حرام کرده است .
📜 اعراف۳۳
👌در این👆آیه خداوند حکم به حرمت اثم کرده است .
نتیجه :
شراب اثم است
و اثم حرام است
پس شراب حرام است👉👉
فثبت المطلوب
نحوه شهادت میثم تمار
🔹میثم را به جرم محبت امیر المومنین ع دستگیر نموده و نزد عبیدالله بن زیاد آوردند.
🔻ابن زیاد به میثم گفت: یا از علی بیزاری میجویی و از بدیهایش میگویی و به عثمان ابراز دوستی میکنی و یا اینکه دستها و پاهایت را قطع و تو را مصلوب میکنم.
🔹در این لحظه میثم به گریه افتاد.
🔻عبیدالله به او میگوید: از سخنی به گریه افتادهای که هنوز عملی نشده؟!
🔹میثم پاسخ میدهد: والله که نه از این سخن میگریم و نه از عملی شدن آن؛ بلکه از این میگریم که سالها پیش وقتی سید و مولایم این تصمیم تو را به من خبر داد، در دلم شک افتاد.
🔻عبیدالله بن زیاد میگوید: مگر او به تو چه گفته بود؟
🔹میثم گفت: علی ع فرمود: والله، دستها و پاها و زبانت قطع می شود و تو را بر درخت مصلوب خواهند ساخت. من گفتم: چه کسی با من چنین میکند ای امیر المؤمنین؟! حضرت فرمود: آن گستاخِ زنا زاده، آن پسرِ کنیزِ زناکار، عبیدالله بن زیاد با تو چنین میکند.
🔻پس از این سخنان میثم، عبیدالله بن زیاد با قلبی پُر کینه گفت: والله که دستها و پاهایت را قطع میکنم، ولی زبانت را رها میکنم تا تو و مولایت را تکذیب کرده باشم. آنگاه به فرمان او دستها و پاهای میثم را قطع کردند و سپس بیرونش بردند و بر همان نخلی که امیر المومنین ع به میثم وعده داده بود مصلوبش ساختند.
🔹در همان حال، میثم تمّار شروع به گفتن فضائل علی علیه السلام برای مردم کرد.
🔻عمرو بن حریث به عبیدالله ابن زیاد خبر میدهد که اگر سخنان میثم ادامه پیدا کند، خوف شورش کوفیان میرود، لذا باید دستور بدهد تا زبانش را ببرند. عبیدالله نیز فرمان میدهد.
🔻مأمور نزد میثم میآید و میگوید: زبانت را بیرون بیاور که امیر به من فرمان داده تا آن را قطع کنم.
🔹میثم میگوید: مگر آن پسرِ کنیزِ زناکار گمان نکرده بود که من و مولایم را تکذیب میکند؟! بیا زبانم را بگیر و آن را قطع کن. آن مأمور زبان میثم را قطع میکند و میثم در خون خود می غلتد و از دنیا می رود.
💚 13 نکته کوتاه درباره 💚
امیر المومنین امام علی علیه السلام
💚🖤 1. حضرت علی علیه السلام در هیچ جنگ و جهادی شرکت نکرد مگر این که پیروز برگشت.
💚🖤 2. رسول خدا صلی الله علیه و آله : عَلی اَشْجَعُ النّاسِ قَلْبا = علی، شجاع ترین و قویدل ترینِ مردم است.
💚🖤 3 . حضرت علی علیه السلام حریف را فقط با یک بار زدن می کشت: کانت ضرباتة وترا
💚🖤 4. پیامبر اسلام : علی سیفُ اللّه عَلی اَعْدائِهِ = علی، شمشیر خدا است که بر روی دشمنان خدا کشیده می شود.
💚🖤 5. امام علی علیه السلام بیشتر پیاده می جنگید و اگر هم سوار اسبی می شد، چندان برایش مهم نبود. به حضرتش گفته شد که چرا سوار اسب نمی شود؟ پاسخ داد: اسب یا برای تعقیب حریفی است که از میدان بگریزد و یا برای این است که کسی بخواهد خود بگریزد و من نه کسی هستم که پشت به دشمن کنم و بگریزم و نه کسی هستم که اگر کسی گریخت تعقیبش کنم. پس اسب را برای چه می خواهم؟
💚🖤 6. حضرت زرهش تنها سینه اش را می پوشاند و هرگز پشت نداشت. از او پرسیدند که چرا زرهش پشت ندارد؛ آیا نمی ترسد که کسی از پشت به او ضربتی بزند؟ در پاسخ گفت: من هرگز به دشمن پشت نمی کنم و از میدان نمی گریزم و خدا هرگز آن روز را نخواهد آورد.
💚🖤 7. شجاعت و استواری حضرت علی علیه السلام در جنگ ها چنان بود که هرگاه مشرکان و کافران او را در جنگ می دیدند به همدیگر وصیت می کردند مثل این که مرگ را با چشم خود دیده باشند.
💚🖤 8 . هرگاه که دو صف برای جنگ مقابل هم صف می کشیدند، مردم به یکدیگر می گفتند: ملک الموت در همان صفی باید باشد که علی با آن صف است و صف مقابل خواهی نخواهی باید خود را برای مرگ آماده کنند.
💚🖤 9. روزی یکی از سرداران سپاهش به او گفت که اگر اسب ها آشفتند و ما از همدیگر دور شدیم، تو را کجا بیابیم؟ در پاسخ فرمود: در همان جایی که از من دور شده اید. ( حاکی از این که در همین جایی که هستم خواهم بود )
💚🖤 10 . بنابر منابع شیعه و برخی منابع اهل سنت، حدود ۳۰۰ آیه از قرآن کریم، درباره فضایل ایشان است مانند آیه مباهله، آیه تطهیر، آیه ولایت و برخی دیگر از آیات که بر عصمت ایشان دلالت دارد.
💚🖤 11 . حضرت علی علیه السلام از نان دنیا به نان جو بسنده کرده بود و از نان گندم نمی خورد تا آنجا که مردم از تعجّب می پرسیدند: پسر ابوطالب با این غذا و خوراک اندک چگونه در کشتن پهلوانان ناتوان نمی شود؟! ...
💚🖤 12 . از سخنان آن حضرت است که می فرمود :
وَ اللّه لَو تَظاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلی قِتالی لَمّا وَلَّیتُ عَنها... = به خدا سوگند اگر همه عرب ها پشت به پشت هم دهند و به جنگ با من بشتابند، هرگز از آنان روی برنتابم ...
💚🖤 13 . سکوت تلخ 25 ساله خانه نشینی حضرت که مولی فرمودند : یهرَمُ فیها الکبیرُ، و یشیبُ فیهَا الصَّغیرُ، ... فَصَبَرتُ، و فِی العَینِ قَذیً، و فِی الحَلقِ شَجاً؛ =
صبر کنم؛ صبری که بزرگتران را فرسوده و کوچکتران را پیر میکند ... در حالی که خار در چشم و استخوان در گلو داشتم،
صبر کردم ...
قسمتی از زیارت امام حسین علیه السلام در زاد المعاد:
السَّلَامُ عَلَيكَ يَا مَن دَمُهُ غُسلُهُ وَ شَيبَتُهُ قُطنُهُ وَالتُّرَابُ كَافُورُهُ وَنَسجُ الرِّيَاحِ أَكفَانُهُ وَالقَنَاةُ الخِطِّيُّ نَعشُهُ وَفِي قُلُوبِ مَن وَالاهُ قَبرُهُ
💢نماز استیجاری برای خریدن تاریخ تمدن ویل دورانت!
🔺طلاب با تعطیلی دروس، از درس و بحث فاصله نگیرند
✔️استاد شیخ جواد مروی:
🔹مرحوم پدرم، از مرحوم آيتالله شیخ هاشم قزوینی استاد علی الاطلاق حوزه علمیه مشهد، نقل میکرد، نزدیک محرم که درسها در آستانه تعطیل شدن بود، این نکته را بیان میکردند که آقایان و فضلا، حوزه و طلبه تعطیلی ندارند؛ متاسفانه امروز تعطیل بودن دروس به عنوان تعطیلی کامل تلقی میشود.
🔸گاهی آرزو میکردیم دروس تعطیل شود، تا فرصت پیش مطالعه و پیش مباحثه داشته باشیم و بتوانیم به تحقیقات حاشیهای و سایر مطالعات برسیم... گاهی بعضی از طلبهها با تعطیلات دروس، تلاش علمی را کلا کنار میگذارند، در صورتی که آیتالله سبحانی از شهید مطهری میزان مطالعه ایشان را سوال کرده بودند که شهید مطهری میفرمایند: «همین قدر بگویم در حد مرگ مطالعه و تحقیق میکنم.»
🔹آیتالله سید کاظم حائری میفرمود: شهید صدر قبل از نوشتن اقتصادنا، برای خریدن تاریخ تمدن ویل دورانت که به عربی با عنوان قصّة الحضاره در ۴۳ جلد ترجمه شده بود، نماز استیجاری گرفت، تا با پولش، بتواند آن کتاب را بخرد، چون معتقد بود که قبل نوشتن اقتصادنا باید مباحث اجتماعی را خوب بفهمد.
بسم الله الرحمن الرحیم یا صاحب الزمان ادرکنی
سوالاتی از مدعیان احمد البصری که آیه یا روایتی دارید ؟
1. یمانی پسر حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) ؟ { نسل پنجم }
2. یمانی از بصره ؟
3. یمانی اول المهدیین ؟
4. یمانی همان احمد است ؟
5. یمانی امام سیزدهم ؟
6. یمانی سیّد است ؟ و از ذریّه حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) ؟
7. یمانی اسمش احمد است ؟
8. یمانی این شکل و شمایل را دارد ؟
9. یمانی همان شخصی که بین رکن و مقام بیعت می کند ؟
10. یمانی خلیفه حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) است ؟
11. یمانی در زمان غیبت ، با آقا ارتباط دارد ؟
12. یمانی به وسیله خواب و یا استخاره شناخته می شود ؟
13. یمانی ، احمد ابن المهدی ، اول المهدیین ، یکی از 313 نفر و امام
سیزدهم ، یک نفر است ؟
14. یمانی غیبت دارد ؟
15. یمانی نامش مهدی است ؟ سه نام دارد ؟ معصوم است ؟
16. امام سیزدهم مهندس و تحصیلات در دانشگاه ؟
17. مادرش کیست ؟ مادر بزرگانش کیستند ؟
18. امام مهدی چگونه با مادر سلمان ( پسر مستقیم حضرت ) ازدواج کرده ؟
19. آیا آن دختر می دانسته که شوهرش امام مهدی است ؟
20. آیا سلمان می دانسته که پدرش امام مهدی است ؟
21. آیا حسین و صالح و اسماعیل می دانستند از نسل حضرتند ؟
22. سلمان خواهر و برادر و نسل دیگری غیر از حسین نداشته ؟
23. یک نفر بیاورید که پدربزرگ پدر بزرگش را دیده و بشناسد ؟ و دیگران بتوانند نظر تأیید یا ردّ بدهند .
24. اگر هر کسی چنین ادّعایی کند که نسل پنجم فلان کس هست
چطور می توانیم تکذیب یا تأییدش کنیم ؟
25. امام چهاردهم و پانزدهم و بعدی ها کیستند ؟ کی می آیند ؟
26. در روایت یمانی با سفیانی ، خراسانی ، نداء آسمانی ، صیحه و
مروانی و شعیب بن صالح و مصری
( خصوصا سه مورد اول فی یوم واحد ) الباقی کجایند ؟
27. این عبارت 213 متشبهات م 144 چه معنی دارد ؟
فی ظهره ختم النبوّه مگر پشت یمانی مهر دارد ؟ نبوّه ؟
28. روایتی داریم که رسول و وصی امام ، یمانی است ؟
29. در طول 1181 سال حضرت فرزندان دیگری داشته یا نه؟
30. فرزندان قبلی ؟ فرزندان بعدی ؟ فعلی ؟ کجا ؟
31. الباقی بچه ها نیز ابن المهدی هستند ؟؟ !!
32. مادر اینها ، مادرِ مادران ، مادرِ عموزاده ها ؟!
33. الآن سال 1436 قمری است ، تولد 255 قمری = 1181 سال
هرحدود 60 سال یک همسر ،حدود 20 زن می شود هر کدام
40 سال که بچه بیاورند 14 بچه می شود 280 = 14 * 20 یعنی
حدود 280 بلافصل از آنها چه خبر ؟ یمانی ؟ امام ؟ این احمد
نسل پنجم است فرزند 2800 = 10 * 280 حداقل 2800 فرزند؟!
34. یمانی چقدر عمر دارد و عمر می کند که از قبل ظهور
1. یمانی
2. سپس حکومت امام عصر(عج الله تعالی فرجه الشریف ) { چند سال 7- 19- 20 – 309 }
3 . حکومت یمانی ، روایتی داریم هر 3 یک نفر است ؟؟
35. رجعت هست ؟ چه کسی و چه زمانی ؟ بعد از 24 امام ؟؟
36. اگر کسی خوابش احمد را تأیید نکرد احمد کافر است یا این ؟
37. اگر کسی استخاره اش جواب نداد چطور ؟
38. حیدر مشتت ، ناصر محمد یمانی ، مرزا غلام احمد قادیانی ،علی
محمد باب ،حسینعلی بهاء و ... را چطور تکذیب می کنید ؟
تا ما هم نیز همان جواب ها را به شما برگردانیم ؟!!
39. موسیقی حرام است ؟ یا حلال ؟ چرا در فیلمها و ماهواره ؟
40. مباهله و مناظره روش شخصی انبیاء و اوصیاء نبوده و به درخواست ملحدین از آن بزرگواران گذاشته می شده است
1- فمن حاجک فیه . . .
2- من بعد ما جاء ک من العلم (آل عمران آیه 61)
3- فقل تعالوا . . .
41. نام مهدی های بعدی که خواهند آمد چیست؟
چرا در آیات و روایات هیچ نشانه ای از آنها نیست؟
در حالی که امامان دوازده گانه از قبل و ابتداء ، رسالت معین بودند.
.
♻️ شش پاسخ به شش اشکال مخالفان نهی از منکر
🔰 معمولا کسانی که حجاب را قبول ندارند و رعایت نمیکنند، زمانی که به ایشان تذکر میدهید، یکی از این موارد را در جواب شما خواهند گفت:
1⃣ میگویند: «موسی به دین خود، عیسی به دین خود».
⬅️ پاسخ: البته ما اگر بخواهیم طبق دین خودمان رفتار کنیم، که «امر به معروف و نهی از منکر» را واجب کرده، میبایست به شما تذکر بدهیم. اما شما می گویید کسی نباید دیگران را نسبت به کارهای دینیاش امر و نهی کند، درحالی که خودتان این کار را میکنید. شما میگویید «نهی از منکر» دخالت در کار دیگران است و کار درستی نیست، اما همین الان دارید ما را از تذکر دادن، نهی میکنید و در کار ما دخالت میکنید!
شاید برخی در جواب ما بگویند: «شما زمانی حق دارید به ما تذکر بدهید که ضرری به شما برسد، وگرنه این کار شما، دخالت در مسائل شخصی است. از بی حجابی ما ضرری به شما نمیرسد».
در جواب باید گفت: حتما بیحجابی شما که باعث تحریک دیگران میشود، برای بسیاری افراد جامعه ضرر دارد از جمله فروپاشی خانواده. جدا از این ضررهای اجتماعی که حتی در نتایج تحقیقات دانشمندان غربی هم آمده، باید گفت که نهی از منکر، دستور خدایی است که خالق ما و شماست، اما شما معتقدید که خدا، دستور خوبی نداده و در این مورد با خداوند، اختلاف نظر دارید! اما شما طبق تفکر خودتان رفتار نمی کنید.
2⃣ میگویند: «مگر دین اجباری است؟ لا اکراه فی الدین».
⬅️ پاسخ: این حرف، در مورد اصل پذیرش دین است. یعنی هیچکس را حتی با زور اسلحه، نمیتوان اجبار کرد که به دینی که ما اعتقاد داریم، ایمان بیاورد. ایمان، اعتقاد درونیِ فرد است که با اختبار خودش حاصل میشود. در غیر این صورت، او میتواند در ظاهر بگوید «ایمان آوردم»، ولی واقعا ایمان نیاورد. اگر «لا اکراه فی الدین» به این معنا باشد، پس فلسفه امر و نهی و واجب و حرام الهی چیست؟
قوانین بشری هم همینطور است، شما میتوانید به کشوری، وارد نشوید، اما اگر وارد شدید، مجبورید قوانین آن را رعایت کنید.
3⃣ میگویند: «چرا به اختلاسها و دزدیها اعتراض نمیکنید».
⬅️ پاسخ: دزدی و اختلاس منکر است، بیحجابی و عریانی هم منکر است. اما بستر تحقق بیحجابی، فضای علنی و بستر تحقق اختلاس و دزدی، محیط پنهان است. کسی علنی و آشکار و با اعلان عمومی اختلاس نمیکند. بله اگر همزمان اختلاس و کشف حجاب رخ دهد و شما اطلاع داشته باشید اما فقط به کشفحجاب اعتراض کنید، اشکال شما وارد است. مضافا که ممکن است عدهای به صورت تخصصی به اختلاسها و حفرههای قانونی این منکر اعتراض کنند و عدهای به کشفحجاب، آیا اقدام هر کدام مانع اقدام دیگری خواهد شد؟!
4⃣ میگویند: «این بیحجابی ما، در واقع اعتراض است، اعتراض به اختلاسها و بیعدالتیها».
⬅️ پاسخ: کسی که اختلاس کرده یا عدالت را رعایت نمیکند، یک کار ضددینی و خلاف اسلام انجام داده. آیا اسلام گفته بود برود دزدی و اختلاس کنید؟ اگر شما هم دستور دینی حجاب را کنار بگذارید، شبیه او شدهاید و در همان مسیر حرکت کردهاید. آیا این اعتراض است یا همراهی؟! مثل این است که من در اعتراض به کسی که مواد مخدر مصرف میکند، بگویم چون او مواد مخدر مصرف میکند، من هم در اعتراض به او سیگار میکشم!
5⃣ میگویند: «در شرایطی که وضعیت اقتصاد و گرانی، اینچنین است، شما نمی توانید به بی حجابی، اعتراض کنید. فقر، دینی باقی نمیگذارد. هر وقت وضعیت اقتصاد خوب شد، ما هم حجاب را رعایت میکنیم».
⬅️ پاسخ: اولا که معمولا هر چه به مناطق مرفهتر در شهرها نزدیک میشویم، روند کشف حجاب و عریانی بیشتر میشود. پس فقر، علت اصلی این منکر دینی و قانونی نیست. علاوه بر این، ریشه فقر در بخشی از جامعه، بیدینی بخش دیگر آن است. منکراتی مثل کم فروشی، کم کاری، خیانت، دست درازی به بیتالمال، اختلاس و سیاستهایی که به تقویت سرمایهداری زالو صفتانه میانجامد، از مصادیق بیدینی است نه دینداری.
6⃣ میگویند: «دیگر فایده ای ندارد، شما نمیتوانید وضعیت حجاب را به حالت سابق برگردانید».
⬅️ پاسخ: این نگاه محصول این نظریه است که اکثریت جامعه به ویژه خانمها با مسالهای به نام حجاب مخالفند. درحالی که در طول ماههای گذشته مشخص شد که اکثر بانوان با سیاست کشف حجاب همراه نیستند. بعد از غائله زن، زندگی، آزادی با اینکه تصور برخی سردمداران این جریان کشف حجاب اکثریت خانمهای جامعه بود، اما شاهد بودیم که این اتفاق برعکس افتاد. خصوصا بعد از اینکه مشخص شد که نزاع بر سر کشف حجاب سر نیست و انتهای این مسیر برهنگی، عریانی و از بین رفتن نهاد خانواده است. اینکه وضعیت حجاب به حالت قبل بر میگردد یا نه، وظیفه ما نیست، ما وظیفه داریم در کنار مطالبه اقدام قانونی بازدارنده از سوی نهادهای مسئول، اجرای امر به معروف و نهی از منکر زبانی را اجرا کنیم.
➖تلاش های بیهوده خلیفه دوم
🛑رُوِیَ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّهُ قَالَ وَ اللهِ لَقَدْ تَصَدَّقْتُ بِأَرْبَعِینَ خَاتَماً وَ أَنَا رَاکِعٌ لِیَنْزِلَ فِیَّ مَا نَزَلَ فِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَمَا نَزَلَ.
🔰از عمر بن خطاب نقل است که گفت به خدا سوگند چهل انگشتر را در حال رکوع صدقه داده ام تا آیه ای که برای علیّ بن أبی طالب نازل گردید ، برای من نازل شود ، امّا نازل نشد.
📚:أمالی شیخ صدوق ص۱۸۶
✨ عنوان : انصار الحسین ، الگوی انصار المهدی
📖 منابع اصلی :
آیینه داران آفتاب دکتر سنگری ،
مکیال المکارم بخش وظایف شیعیان در عصر غیبت .
موضوع : ویژگی هایی که شهدای کربلا داشتند و اگر کسی بخواهد جزو یاران امام عصر باشد هم باید به این ویژگی ها متصف شود .
✅ مسلم بن عقیل # معرف امام زمان شدن .
✅ قیس بن مسهر صیداوی # مخفی داشتن اسرار اهلبیت .
✅ یزید بن ثبیط عبدی بصری # اهتمام ورزیدن به یاری امام .
✅ بشر بن عمرو حضرمی # مقدم داشتن امام بر خود و اهل و عیال .
✅ نصر بن ابی نیزر حبشی مدنی # تشخیص و شناخت وظیفه .
✅ عمرو بن جناده # تربیت فرزندان با مهر اهلبیت .
✅ عبدالله بن عمیر حباب کلبی # قوت قلب امام شدن .
✅ سعد بن حارث انصاری عجلانی # شهامت تحول معنوی .
✅ مسلم بن عوسجه اسدی # دعوت دیگران به اطاعت از امام .
✅ وهب بن عبدالله بن عمیر حباب کلبی # آمادگی برای ظهور.
✅ حبیب بن مظاهر اسدی # ترغیب مردم به اتفاق و اجتماع برای نصرت امام .
✅ حر بن یزید ریاحی تمیمی # آزاد زیستن .
✅ سعید بن عبدالله حنفی # وفای به عهد با امام .
✅ ابوثمامه عمرو صائدی # تاسی جستن به سیره امام .
✅ زهیر بن قین قیس انماری بجلی # معرفت نسبت به امام .
✅ عمرو بن قرظه خزرجی انصاری کوفی # دخواست مستمر از خدا برای هدایت به مهر و معرفت نسبت به امام .
✅ نافع بن هلال جملی # عبرت از تاریخ .
✅ بریر بن خضیر همدانی کوفی # خودسازی برای امتحانات الهی .
✅ حنظله بن اسعد شبامی # تسلیم رای امام بودن و پرهیز از عجله .
✅ عباس بن ابی شبیب شاکری # محبت امام به طور خاص.
✅ جون بن حوی مولی ابیذر غفاری # تلاش برای خدمت به امام .
✅ انس بن حرث کاهلی اسدی # پرهیز از بهانه جویی در راه انجام وظیفه .
✅ سوید بن عمرو بن ابی مطاع اثماری خثعمی # استفاده از تمام توان برای نصرت امام .
✅ هفهاف بن مهند راسبی ازدی بصری # داشتن غیرت دینی .
۲۴ شاخه گل از شهدای کربلا .
👈هرکس واسطه ارتباط عاطفی دیگران با امام حسین شود اهل بهشت است. 👉
✍️عَن أَبِي عُمَارَةَ اَلْمُنْشِدِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ :
🌷قَالَ لِي يَا بَا عُمَارَةَ أَنْشِدْنِي فِي اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ.
✍️ ابو عماره شاعر می گوید : امام صادق علیه السلام به من فرمودند: ای ابا عماره ! شعری در رثای حسین علیه السلام برایم بخوان.
✍️قَالَ فَأَنْشَدْتُهُ فَبَكَى ثُمَّ أَنْشَدْتُهُ فَبَكَى ثُمَّ أَنْشَدْتُهُ فَبَكَى قَالَ: فَوَ اَللَّهِ مَا زِلْتُ أُنْشِدُهُ وَ يَبْكِي حَتَّى سَمِعْتُ اَلْبُكَاءَ مِنَ اَلدَّارِ
✍️ ابو عماره می گوید: شعری سرودم وامام علیه السلام گریه کردند، بازهم شعر سرودم و حضرت گریه کردند، بازهم شعر خواندم و امام علیه السلام گریه کردند. بخدا قسم تا زمانی که شعر می سرودم حضرت گریه می کردند، تا اینکه صدای گریه اهل منزل را شنیدم.
🌷فَقَالَ لِي يَا أَبَا عُمَارَةَ مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ شِعْراً فَأَبْكَى خَمْسِينَ فَلَهُ اَلْجَنَّةُ
✍️حضرت خطاب به من فرمودند: ای ابا عماره هر کس در رثای حسین علیه السلام شعری بگوید، و پنجاه نفر گریه کنند، اهل بهشت است.
🌷وَ مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ شِعْراً فَأَبْكَى أَرْبَعِينَ فَلَهُ اَلْجَنَّةُ
✍️و اگر کسی در باره حسین علیه السلام شعری بخواند و چهل نفر گریه کنند ، اهل بهشت است.
🌷وَ مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ شِعْراً فَأَبْكَى ثَلاَثِينَ فَلَهُ اَلْجَنَّةُ
✍️و هرکس در مصیبت حسین علیه السلام شعری بگوید و سی نفر گریه کند اهل بهشت است.
🌷وَ مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ شِعْراً فَأَبْكَى عِشْرِينَ فَلَهُ اَلْجَنَّةُ
✍️و هرکسی که در باره حسین علیه السلام شعری بگوید و بیست نفر گریه کنند، اهل بهشت است.
🌷وَ مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ شِعْراً فَأَبْكَى عَشَرَةً فَلَهُ اَلْجَنَّةُ
✍️و هر کس در باره حسین علیه السلام شعری بگوید،و ده نفر گریه کنند، اهل بهشت است.
🌷وَ مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ شِعْراً فَأَبْكَى وَاحِداً فَلَهُ اَلْجَنَّةُ
✍️و هرکس در رثای حسین علیه السلام شعری بسراید و یک نفر گریه کند اهل بهشت است.
🌷وَ مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ شِعْراً فَبَكَى فَلَهُ اَلْجَنَّةُ
✍️و هرکس که در رثای حسین علیه السلام شعری بگوید وگریه کند اهل بهشت است.
🌷وَ مَنْ أَنْشَدَ فِي اَلْحُسَيْنِ شِعْراً فَتَبَاكَى فَلَهُ اَلْجَنَّةُ .
✍️و هرکس که در مصیبت حسین علیه السلام شعری بخواند و غمگین شود (بنحوی که به حد گریه نرسد ولی حالت گریه داشته باشد) اهل بهشت است.
📚 کامل الزيارات ج ۱، ص ۱۰۴
#شرط_همراهی_وماندن
آنهایی که با تعلقاتشان در اطراف امام حسین(ع) بودند، در مواردی حتی تا کربلا هم با ایشان آمدند، اما طبق نقل، شب دهم رفتند. آنان وقتی با تعلقاتشان آمدند، نتوانستند با حضرت بمانند. امام آنها را به ابدیت و فضای مطلق دعوت می کرد و می خواست آنها را به مقصد برساند. عاشورا شبِ قدر بود و آنهایی که سیر کردند، به سرچشمه رسیدند. ولی برای عده ای، تعلقات حجاب شد.
ضحاک مُشرقی با امام حسین(ع) بیعت هم کرد، اما گفت: «تا جایی که امید پیروزی هست، با شما هستم. هر زمان که قطعی شد که پیروز نمی شوید، آیا اجازه می دهید من بروم؟» حضرت فرمود: «اشکال ندارد.» او اسب تندروی خودش را پنهان کرده بود و ظهر عاشورا به امام عرض کرد: «من به عهدم عمل کردم و امید پیروزی نیست. همه رفتند. بروم؟» حضرت فرمود: «برو.» این شخص، امام حسین(ع) را به شرط پیروزی می خواهد! نمی گوید ایشان خودش فتح الفتوح است؛ تعلقات، او را از امام جدا می کند و حجاب ها، مانع حیات مطلق او می شود.
پس در اولین قدم باید خلع نعل کرد. اگر نتوانیم در فضای محرم از تعلقات و تعینات دست برداریم، بعید است که در روز عاشورا، لااقل در نیت، بتوانیم در صف اصحاب سیدالشهدا قرار بگیریم و جان خود را تقدیم کنیم. در زیارت جامعة ائمة المؤمنین، جمله ای آمده که اگر ما در صفین، جمل، نهروان یا کربلا نبودیم، بالنیات و القلوب در کنار شما هستیم. این حضورِ با نیت و قلب، وقتی است که انسان به امام حسین(ع) می رسد و دیگر همه چیز را فراموش می کند. کسی که در کنار ایشان به یاد گذشته و آینده ها و در گرو آرزوهای طولانی است، نمی تواند مهاجر الی الله باشد و با حضرت سیر کند.
به همین جهت است که آن حضرت از مکه که آمدند در خطبه شان فرمودند: «مَنْ کانَ فِینَا بَاذِلًا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَی لِقَائِنَا نَفْسَهُ فَلْیرْحَل معَنا»؛ کسی که حاضر است خون دلش را در راه ما بدهد و آماده لقاءالله است، با ما همراه شود. چون بین ما و لقاءالله فاصله ای نیست. درست است که «انَّ الرّاحِل الیک قریبُ المسافة»، ولی کوچ کردن به سمت خدا این مقدمات را می خواهد و مقدّمه اش همین «باذِلاً فینا مُهجَتَه مُوَطَّناً عَلی لِقاءِ الله نفسَه» است وگرنه انسان، طالب حقیقی نیست
3 عامل مهم وموثر بر تصمیمات انسان
تصمیمات مهم وسرنوشت ساز مثبت ومنفی
ما تصمیمات خنثی نداریم