🔹حکایتی از مرحوم آیت الله حاج سیّد عبدالله شیرازی
روزی در مدینه به حاج سیّد عبدالله می گویند:
ماشنیده ایم عوام شما به خلفاء لعن می کنند.
حاج سیّد عبدالله می فرماید:
عوام ما غلط می کنند ،مُجتهدین مالعن می کنند.
عالم سنّی گفت: این که بدترشد .
مرحوم حاج سیّد عبدالله می گوید: مگر معاویه ، علی ع را لعن نمی کرد و حال آنکه علی ع نزد شما خلیفهٔ چهارم است.
شما می گوئید: معاویه مجتهد بود (إجتَهَدَ وأخطَأَ) ماهم می گوئیم مجتهدین ما هم اجتهاد کرده اند فرض کنید خطا کرده اند پس چه مانعی دارد.
كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
🔸 بشارت های قرآن به وجود اقدس امام زمان علیه السلام (1) 🖋️ خدای سبحان در قرآن کریم که کتاب هدایت اس
❇️ بشارت های قرآن به وجود اقدس امام زمان علیه السلام (2)
🖋️نخستین آیه از آیات مصحف شریف درباره وجود اقدس امام زمان علیه السلام، آیه سوم سوره مبارکه بقره است که اهل تقوا را کسانی معرفی می کند كه به غيب ايمان مى آورند و نماز را برپا مى دارند و از تمام نعمتها و مواهبى كه به آنان روزى داده شده انفاق مى کنند: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَ ممِّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ .
🔸 در روایات متعددی که درباره معنای این آیه از حضرات معصومان علیهم السلام نقل شده مراد از غیب وجود نازنین امام عصر علیه السلام معرفی شده است.
✅ از جمله این روایات، حدیثی است که شخصی به نام داود رقی از امام صادق علیه السلام درباره معنای آیه پرسش می کند و حضرت در پاسخ وی، ایمان به غیب را اقرار به حقانیت حضرت حجت و قیام ایشان معرفی می فرمایند: « عَنْ دَاوُدَ بْنِ كَثِيرٍ الرَّقِّيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي قَولِهِ عَزَّ وَ جلّ « اَلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ » قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: مَن آمَنَ بِقِيَامِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ حَقٌ. (البرهان فی تفسیر القرآن، ج1، ص124)
پیش نویس منبر صبح جمعه :
سه وظیفه بعد از مسلمان شدن :
✅ شیعه شدن :
با توجه به مفهوم شیعه ( که همان مشایعت کردن است ) را از قرآن در این سه کلمه ى ايمان ، تبعیّت و معيّت بیابید كه در اين👇آيه در قالب سه مرحله آمده ؛
رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنزَلَتْ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ . آل عمران ٥٣
👈 ١. ایمان
☆ لَا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُوْلَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُوْلَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ . مجادله ٢٢
👈 ٢. تبعیّت
☆ قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ.
آل عمران ٣١
☆ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِيَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.
اعراف ١٥٧
☆ رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثِيراً مِّنَ النَّاسِ فَمَن تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي وَمَنْ عَصَانِي فَإِنَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ . ابراهیم ٣٦
👈 ٣. معیّت
☆ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ . توبة ١١٩
☆ وَلَئِنْ أَصَابَكُمْ فَضْلٌ مِّنَ الله لَيَقُولَنَّ كَأَن لَّمْ تَكُن بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يَا لَيتَنِي كُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً . نساء ٧٣
☆ مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَي الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَي عَلَي سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْراً عَظِيماً . فتح ٢٩
✅ شیعه ماندن :
☆ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ آمِنُواْ... نساء ١٣٦
☆ إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ . فصلت ٣٠
☆ إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ . احقاف ١٣
✅ شیعه درست کردن :
👌هم می تونیم به لحاظ تولید مثل فیزیکی بهش نگاه کنیم و هم به لحاظ تولید مثل مذهبی بهش توجهی کنیم که مراد حقیر فعلا گزینه دوم هست چراکه در طول تاریخ آنقدری که جمعیت شیعه با الحاق غیر شیعه به مذهب تشیّع تأمین شده، توسط خود شیعه تأمین نشده لذا توجه به تولید مثل فیزیکی قابل توجه هست امّا نباید از تولید مثل مذهبی غافل شد .
اما نسبت به زمینه سازی انتقال دیگران به مذهب تشیع عارضم که :
ضمن نداشتن حرکات سلبی و بازدارنده، برای ایجاد حرکات ایجابی توجه به این نکته قابل تامل است که : در دین مبین بابت ارائه خدمات اجتماعی، فیلتری وجود ندارد و همین می تواند در انتقال تشیع بسیار مؤثر باشد :
☆ وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئاً
۱. وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَاناً
۲. وَبِذِي الْقُرْبَي
۳. وَالْيَتَامَي
۴. وَالْمَسَاكِينِ
۵. وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَي
۶. وَالْجَارِ الْجُنُبِ
۷. وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ
۸. وَابْنِ السَّبِيلِ
۹. وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ
إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالاً فَخُوراً .
نساء ٣٦
☆ ...وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْناً... بقرة ٨٣
☆ ... وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ... لقمان ١٨
☆ فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَي اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ .
آل عمران ١٥٩
💠گوزنی بر لب آب چشمه ای رفت تا آب بنوشد. عکس خود را در اب دید، پاهایش در نظرش باریک و اندکی کوتاه جلوه کرد. غمگین شد. اما شاخ های بلند و قشنگش را که دید شادمان و مغرور شد. در همین حین چند شکارچی قصد او کردند.❤️
💠گوزن به سوی مرغزار گریخت و چون چالاک میدوید، صیادان به او نرسیدند اما وقتی به جنگل رسید، شاخ هایش به شاخه درخت گیر کرد و نمیتوانست به تندی بگریزد. صیادان که همچنان به دنبالش بودند سر رسیدند و او را گرفتند.❤️
💠گوزن چون گرفتار شد با خود گفت: دریغ پاهایم که ازآنها ناخشنود بودم نجاتم دادند،اما شاخ هایم که به زیبایی آن ها می بالیدم گرفتارم کردند !❤️
چه بسا گاهی از چیزهایی که از آنها ناشکر و گله مندیم، پله ی صعودمان باشد و چیزهایی که در رابطه با آنها مغروریم مایه ی سقوطمان باشد❤️
══❈═₪❅❅₪═❈═
توهین به مقدسات اهل سنت نداریم و هفته وحدت داریم که تونستیم با یه حرکت سلبی شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام رو علنی برگزار کنیم و با یه حرکت ایجابی جشن علنی ده کیلومتری غدیر رو برگزار کنیم
☆
اگر امر دائر باشه بین نبودن هفته وحدت و بین بودن مراسم شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام و جشن غدیر علنی ، کدوم یکی مقدم هست
☆
آیا برگزاری شهادت حضرت زهرا علیها السلام مصداق بارز تبری نیست و برگزاری جشن غدیر مصداق بارز تولی نیست
📛 شک خلیفه دوم در نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله
شک نمودن عُمَر در حدیبیّه در نبوّت پیغمبر
چنانچه ابن مغازلى فقیه شافعى معروف در مناقب و حافظ ابو عبد الله محمد بن ابى نصر حمیدى در جمع بین الصحیحین([۱]) بخارى و مسلم([۲]) نوشتهاند: قال عمر بن الخطّاب رضى الله عنه: ما شککت فى نبوّه محمّد قطّ کشکى یوم الحدیبیّه.
(عمر بن الخطاب گفت: من هرگز همانند روز حدیبیه در نبوت محمد شک نکرده بودم)
طرز کلام خلیفه میرساند که مکرر در نبوت آن حضرت شک نموده است منتها شک در حدیبیّه از همه قوىتر بوده است([۳]).
..........
۱. صحیح بخاری، ۴/۳۸۱، ح ۹۳۲، کتاب الشروط فى الجهاد و المصالحه مع اهل الحرب و کتابه الشروط.
۲. صحیح مسلم، ۳/۱۴۱۲، ح۱۷۸۵، کتاب الجهاد و السیر، باب صلح الحدیبیه
۳. مرحوم علامه سید جعفر مرتضى در کتاب الصحیح من سیره النبى الاعظم (ج۴/۱۰۱/ النفاق فى مکه) به نقل از واقدى از کتاب مغازى (ج۲/۶۰۷، در باره این موضوع چنین مینویسد:
… اننا قد رأینا البعض یعترف انه کان کثیرا ما یشک فى هذا الامر، حتى اعترف فى الحدیبیه انه ارتاب ارتیابا لم یرتبه منذ اسلم. «محقق»
دیدهایم که برخی اقرار کردهاند که عمر بن خطاب غالباً در این موضوع ( نبوت ) شک میکرد، تا اینکه در حدیبیه اعتراف کرد که از زمانی که اسلام آورده ام، هیچوقت تا به امروز در نبوتش شک نکردهام.
👇🏻♦️👇🏻♦️👇🏻♦️👇🏻♦️👇🏻♦️👇🏻
دوست داشتم یک قدرت خاص داشته باشم تا بتونم مخاطب و مستمع عزیزم رو مجبور کنم به مطالعه و خوندن ایت کتاب با ارزش ...
اینقدر محبت قلبی به شما شیعیان حضرت مولا دارم که می خوام این مطالب رو بخونین
باعث رشد تولی وتبری و نگاه صحیح در تحلیل های تاریخی و موضع گیری ها میشه و از سُر خوردن در شبهات جلوگیری می کنه ...
بخونین دیگه ..
روزی ۳۰ دقیقه فقط رو خونی کنین
نهایتا دو ماهه کل ۴ جلد رو می خونین
عالیه
#کتاب
#پی_دی_اف
#pdf
#عایشه
#مطاعن
#تبری
#علامه_عسکری
▪️ رمز ثروت حلال، طول عمر و محبوبیّت
از رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله روایت شده است که فرمودند:
🔹 «کسی که نیکی به پدر و مادر و پایبندی به صلۀ ارحام را برایم تضمین نماید، من هم زیاد شدن ثروت، طول عمر و محبوب شدن میان اقوام را برایش تضمین میکنم.» [۱]
در روایتی دیگر فرمودند:
🔸 «همانا صلۀ رحم، موجب ازدیاد مال و محبوبیّت در خانواده و تأخیر دهندۀ اجل است.» [۲]
💠 «قال رسول الله صلّى الله عليه و آله: من يضمن لي بر الوالدين وصلة الرحم أضمن له كثرة المال وزيادة العمر والمحبة في العشيرة. [۱] إن صلة الرحم مثراة في المال ومحبة في الأهل ومنسأة في الأجل. [۲]»
📚 منابع:
[۱] مستدرک الوسائل (محدثنوری)، ج۱۵، ص۱۷۶
[۲] بحار الانوار (علامهمجلسی)، ج۷۱، ص۱۰۲
سبک زندگی و دستور العمل مهم امام صادق (علیه السلام) در باره درجات متفاوت ایمان و متهم ننمودن سایر مومنین
عبدالعزیز میگوید:
دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَذَكَرْتُ لَهُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ اَلشِّيعَةِ وَ مِنْ أَقَاوِيلِهِمْ فَقَالَ يَا عَبْدَ اَلْعَزِيزِ اَلْإِيمَانُ عَشْرُ دَرَجَاتٍ بِمَنْزِلَةِ اَلسُّلَّمِ لَهُ عَشْرُ مَرَاقِيَ وَ تَرْتَقِي مِنْهُ مِرْقَاةً بَعْدَ مِرْقَاةٍ فَلاَ يَقُولَنَّ صَاحِبُ اَلْوَاحِدَةِ لِصَاحِبِ اَلثَّانِيَةِ لَسْتَ عَلَى شَيْءٍ وَ لاَ يَقُولَنَّ صَاحِبُ اَلثَّانِيَةِ لِصَاحِبِ اَلثَّالِثَةِ لَسْتَ عَلَى شَيْءٍ حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى اَلْعَاشِرَةِ
ثُمَّ قَالَ وَ كَانَ سَلْمَانُ فِي اَلْعَاشِرَةِ وَ أَبُو ذَرٍّ فِي اَلتَّاسِعَةِ وَ اَلْمِقْدَادُ فِي اَلثَّامِنَةِ
يَا عَبْدَ اَلْعَزِيزِ لاَ تُسْقِطْ مَنْ هُوَ دُونَكَ فَيُسْقِطَكَ مَنْ هُوَ فَوْقَكَ
وَ إِذَا رَأَيْتَ اَلَّذِي هُوَ دُونَكَ فَقَدَرْتَ أَنْ تَرْفَعَهُ إِلَى دَرَجَتِكَ رَفْعاً رَفِيقاً فَافْعَلْ وَ لاَ تَحْمِلَنَّ عَلَيْهِ مَا لاَ يُطِيقُهُ فَتَكْسِرَهُ
فَإِنَّهُ مَنْ كَسَرَ مُؤْمِناً فَعَلَيْهِ جَبْرُهُ لِأَنَّكَ إِذَا ذَهَبْتَ تَحْمِلُ اَلْفَصِيلَ حَمْلَ اَلْبَازِلِ فَسَخْتَهُ .
به حضور امام صادق(ع) رسیدم و درباره ی شیعه و گفتهها و عقاید آنان سخن گفتم. حضرت فرمود: ای عبدالعزیز! همانا ایمان دارای ده درجه است، همانند نردبان، که باید از آن پله پله بالا رفت.
نباید کسی که در درجه ی اول است به کسی که در درجه ی دوم قرار دارد، بگوید تو ایمان نداری! و نباید کسی که در درجه دوم است به کسی که در درجه ی سوم قرار دارد بگوید تو ایمان نداری، و همین طور تا درجه ی دهم.
سپس فرمود: سلمان در درجه ی دهم و ابوذر در درجه نهم و مقداد در درجه ی هشتم ایمان بود.
ای عبدالعزیز! آن را که فروتر از توست، بیایمان مشمار تا آن که فراتر از توست، تو را بیایمان نشمارد. و چون کسی را دیدی که فروتر از توست و دیدی که میتوانی او را با نرمی و ملایمت به درجه ی خویش برسانی، چنین کن، اما آنچه را بر نمیتابد بر او تحمیل مکن که موجب شکست شود و از ادامه ی راه باز ماند.
چه هر کسی، مؤمنی را بشکند، اصلاح و درمانش نیز به عهده ی خود اوست و اگر بخواهی بر بچه شتری بار مناسب یک شتر نه ساله را بنهی، او را از پای در میآوری.
بحار الانوار، ج ۶۹، ص ۱۶۸، باب ۳۲، ح ۹.