eitaa logo
كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
193 دنبال‌کننده
67 عکس
31 ویدیو
21 فایل
مجموعه ای از یادداشت های منبر از سال ۷۵ تا کنون
مشاهده در ایتا
دانلود
دیانت خود سیاست است دیانت خود فرهنگ است دیانت خود اقتصاد است دیانت خود اجتماع است . برای قربانی دیانت و سیاست کافیست ایندو را از هم جدا کنید و باعث تربیت متدینین بی سیاست و سیاستمداران بی دین می شود و دقیقا همین جاست که ظلم و فساد متولد می شود . وقتی منافع تامین شود فریاد سیاست عین دیانت، را سر می دهند اما وقتی منافع به خطر افتاد جدائی ایندو را توی بوق و کرنا می کنند . دخالت دین در فرهنگ و اقتصاد و اجتماع در گرو دخالت دین در سیاست است وقتی در سیاست نگذارند اسلام دخالت کند در مسائل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی هم اجازه دخالت نمی دهند .
بسم الله الرحمن الرحیم شش نکته انتخاباتی از منظر قرآن کریم: ۱- چرا رای بدهیم؟ - جواب: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم"(رعد -11) خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند. ۲- من وقتی نمی‌دانم به چه کسی رای بدهم باید چکار کنم؟ جواب: "فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون" (نحل - 43) از اهلش بپرسید. ۳- اگر پرسیدم و دیدم هر کسی از پیش خودش اخباری میدهد و تحلیلی میکند آن وقت چه کنم؟ جواب: نگاه کن به شخصی که خبر میدهد که آیا عادل است یا فاسق قرآن می‌فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ (حجرات -6) ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﮔﺮ ﻓﺎﺳﻘﻲ ﺧﺒﺮﻱ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ ، ﺧﺒﺮﺵ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﻣﺒﺎﺩﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻧﺎﺁﮔﺎﻫﻲ ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺭﺍ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺰﻧﺪ ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺷﻮﻳﺪ. ۴- اگر در جامعه موقع تبلیغات موجی ایجاد شد چه کنم؟ جواب: "و لا تتبعان سبیل الذین لا یعلمون" (یونس - 8) راه کسانی را که علم ندارند پیروی نکن. ۵- چگونه افراد را تشخیص دهیم؟ جواب: به دنبال کسانی که از چاپلوسی و تعریف و تمجید لذت می‌برند نروید. قرآن می‌فرماید : "یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا"(آل عمران - 188) دوست دارند به خاطر کارهایی که در حیطه وظایف آنها بوده و انجام نداده‌اند مورد ستایش قرار گیرند. ۶- به چه کسانی اعتماد کنیم؟ "أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ "(مائده - 54) جواب: به کسانی که آنان نسبت به مؤمنان نرم و فروتن و در برابر كافران سرسخت و قاطعند، در راه خدا جهاد مى‌كنند و از ملامت هيچ ملامت‌كننده‌اى نمى‌هراسند. @
💠 آیات و احادیثی با موضوع " انتخابات و اهمیت مردم از نظر اسلام ". 🔸 إنَّ اللَّهَ يَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلي‏ أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَميعاً بَصيراً 🔹 خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانتها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید! خداوند، اندرزهای خوبی به شما می‌دهد! خداوند، شنوا و بیناست. ⬅️ سوره نساء، آیه ۵۸ ----------- 🔸 إنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولاً 🔹 ما امانت (تعهّد، تکلیف، و ولایت الهیّه) را بر آسمانها و زمین و کوه‌ها عرضه داشتیم، آنها از حمل آن سر برتافتند، و از آن هراسیدند؛ امّا انسان آن را بر دوش کشید؛ او بسیار ظالم و جاهل بود، (چون قدر این مقام عظیم را نشناخت و به خود ستم کرد)! ⬅️ سوره احزاب، آیه ۷۲ ----------- 📜 بخشی از نامه ۵۳ نهج البلاغه (عهدنامه مالک اشتر) ؛ امر به تقوا و اطاعت خدا ----------- 📜 بخشی از نامه ۵۳ نهج البلاغه (عهدنامه مالک اشتر) ؛ جلب رضایت مردم ----------- 🔸 حضرت امام هادی (عليه السلام) فرمودند : « مَن رَضِيَ عَن نَفسِهِ كَثُرَ السّاخِطونَ عَلَيهِ » 🔹 آن كه از خودش راضى شود، ناراضيان از او فراوان شوند. ----------- 🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند : « لَولا حُضُورُ الحاضِرِ، و قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ، و ما أخَذَ اللّه ُ عَلَى العُلَماءِ أن لا يُقارُّوا على كِظَّةِ ظالِمٍ، و لا سَغَبِ مَظلومٍ ، لأَلقَيتُ حَبلَها على غاربِهِا » 🔹 اگر نبود حضور آن جمعيت و تمام شدن حجّت با وجود يار و ياور و اگر نبود كه خداوند از دانايان پيمان گرفته است كه بر سيرى ستمگر و گرسنگى ستمديده رضايت ندهند، هر آينه مهار شتر خلافت را بر شانه اش مى‌انداختم. ----------- 📜 خطبه ۶ نهج البلاغه ؛ سرکوب کردن سرکشان ----------- 📜 بخشی از خطبه ۲۷ نهج البلاغه ؛ مردان نامرد ----------- 📜 بخشی از خطبه ۳۴ نهج البلاغه ؛ حقوق متقابل رهبر و مردم ----------- 🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند : « لَيْسَ الْعاقِلُ مَنْ يَعْرِفُ الْخَيْرَ مِنَ الشَّرِّ وَ لكِنَّ الْعاقِلَ مَنْ يَعْرِفُ خَيْرَ الشَّرَّيْنِ » 🔹 عاقل، آن نيست كه خوب را از بد تشخيص دهد. عاقل، كسى است كه از ميان دو بد،آن را كه ضررش كمتر است، بشناسد. ----------- 📜 بخشی از خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه ؛ همکاری برای اقامۀ حق ----------- 📜 بخشی از خطبه ۱۲۱ نهج البلاغه ؛ پرهیز از وسوسه شیطان ----------- 🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند : « و الْزَموا السَّوادَ الأعْظَمَ ، فإنَّ يَدَ اللّه ِ مَع الجَماعةِ ، و إيّاكُم و الفُرْقَةَ ، فإنَّ الشّاذَّ مِن النّاسِ للشَّيطانِ ، كما أنّ الشّاذَّ مِن الغَنَمِ للذِّئبِ » 🔹 با اكثريت [دين دار] جامعه همراه شويد ؛ زيرا دست خدا با جماعت است. از پراكندگى بپرهيزيد كه جدا شده از مردم، طعمه شيطان است، همچنان كه گوسفند جدا شده از رمه، طعمه گرگ است. ----------- 📜 بخشی از خطبه ۲۹ نهج البلاغه ؛ مردان حرف، نه عمل ----------- 🔸 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند : « اِتَّقُوا اللّه َ في عِبادِهِ و بِلادِهِ فإنّكُم مَسؤولُونَ حتّى عنِ البِقاعِ و البَهائمِ، أطِيعُوا اللّه َ و لا تَعصُوهُ » 🔹 از خدا بترسيد درباره بندگان او و سرزمينهايش ؛ زيرا شما حتى نسبت به قطعه هاى زمين‌ها و چارپايان نيز بايد پاسخگو باشيد. از خدا اطاعت كنيد و نافرمانى او نكنيد. ----------- 🔸 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : « مَن أصبَحَ لا يَهتَمُّ بِاُمورِ المُسلمينَ فلَيسَ بمُسلمٍ » 🔹 كسى كه روز خود را آغاز كند و به امور مسلمانان اهتمام نورزد، مسلمان نيست. ----------- 📜 نامه ۵ نهج البلاغه ؛ سوء استفاده نکردن از پست و مقام
هدایت شده از قرآن و نهج‌البلاغه
recording-20240229-181552.mp3
3.82M
📍حرف آخر ؛ ☆ آیا امام زمان عج از شرکت در انتخابات خشنود می شود ؟
📍نام‌های شتر در قرآن به شرح زیر است : ۱. ابل ابل بکسر الف به معنی مطلق شتر است اعم از نر و ماده و از هر جنس که باشد و لفظ آن مفرد است و دلالت بر جنس دارد. أَفَلَا يَنظُرُونَ إِلَي الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ (غاشیه/۱۷) آیا آنان به شتر نمی‌نگرند که چگونه آفریده شده! » ۲. جمل جمل به معنای شتر نر و طناب کشتی می‌باشد. در صحاح اللغه آنرا مطلق شتر گفته و نر بودنش را از فراء نقل کرده است. إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُواْ عَنْهَا لاَ تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاء وَلاَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّي يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ (اعراف/۴۰) و آنها هرگز به بهشت درنمی آیند تا شتر نر در سوراخ سوزن فرو رود. و این چنین ما گنهکاران را کیفر می‌دهیم.» ۳. ناقة ناقة به معنای شتر ماده هفت بار در کلام الله مجید آمده و همه در باره حضرت صالح (علیه‌السّلام) است. وَيَا قَوْمِ هَـذِهِ نَاقَةُ اللّهِ لَكُمْ آيَةً فَذَرُوهَا تَأْكُلْ فِي أَرْضِ اللّهِ وَلاَ تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابٌ قَرِيبٌ (هود ع/۶۴) این ماده شتر خداست که برای شما نشانه‌ای (از توحید و قدرت و رحمت او) است، ...» ۴. بعیر بعیر به معنای مطلق شتر است اعم از نر و ماده، چنانکه جمل شتر نر و ناقه شتر ماده است. این کلمه فقط دو بار در قرآن آمده است. قَالُواْ نَفْقِدُ صُوَاعَ الْمَلِكِ وَلِمَن جَاء بِهِ حِمْلُ بَعِيرٍ وَأَنَاْ بِهِ زَعِيمٌ (یوسف ع/۷۲) گفتند: پیمانه شاه را گم کرده‌ایم و برای هر کسی که آن را بیاورد بار یک شتر (جایزه یا حق الجعالة) خواهد بود و (من جارزننده) خودم آن را ضامنم.» ۵. هیم هیم جمع اهیم و مؤنث آن هیماء است و آن شتر تشنه را گویند که از آب سیر نمی‌شود البته در اثر عروض مرض عطش. فَشَارِبُونَ شُرْبَ الْهِيمِ (واقعه/۵۵) پس همانند شتران عطش زده می‌نوشید.» ۶. عشار عشار مراد از عشار مطلق حامله است اما بعضی آن را به معنای شتر حامله دانسته‌اند. وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ (تکویر/۴) آن گاه که شتران آبستن ده ماهه (با ارزش‌ترین مال آن عصر) رها و بی صاحب مانند.»
⚠️⚠️ مسافرت در ماه مبارک رمضان - تقدّم روزه حتی بر سفر زیارتی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفَضْلِ الْبَغْدَادِيِّ قَالَ: كَتَبْتُ إلَى أَبِي الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ علیه السلام: جُعِلْتُ فِدَاكَ، يَدْخُلُ شَهْرُ رَمَضَانَ عَلَى الرَّجُلِ، فَيَقَعُ بِقَلْبِهِ زِيَارَةُ الْحُسَيْنِ وَ زِيَارَةُ أَبِيكَ علیهماالسلام بِبَغْدَادَ، فَيُقِيمُ بِمَنْزِلِهِ حَتَّى يَخْرُجَ عَنْهُ شَهْرُ رَمَضَانَ ثُمَّ يَزُورُهُمْ أَوْ يَخْرُجُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ وَ يُفْطِرُ؟ فَكَتَبَ: لِشَهْرِ رَمَضَانَ مِنَ الْفَضْلِ وَ الْأَجْرِ مَا لَيْسَ لِغَيْرِهِ مِنَ الشُّهُورِ، فَإذَا دَخَلَ فَهُوَ الْمَأْثُورُ. (وسائل‏ الشيعة، ج14، ص573 به نقل از تهذیب) محمد بن فضل می گوید: به حضرت هادی علیه السلام نامه ای نوشتم و این سؤال را مطرح کردم: فدایت شوم، ماه رمضان می رسد. فردی به قلبش خطور می کند که به زیارت حسین بن علی علیه السلام و زیارت پدر شما در بغداد برود. این فرد در منزلش بماند تا ماه رمضان به پایان برسد و سپس به زیارت ایشان برود، یا اینکه روزه را خورده و به زیارت برود؟ حضرت عسکری علیه السلام در پاسخ مرقوم نمودند: ماه رمضان، فضل و اجری دارد که برای ماه های دیگر این فضل و اجر منظور نشده است. پس اگر ماه رمضان آمد، مقدَّم داشته شود. عَنْ دَاوُدَ الصَّرْمِيِّ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ زِيَارَةِ الْحُسَيْنِ وَ زِيَارَةِ آبَائِهِ علیهم السلام فِي شَهْرِ رَمَضَانَ نُسَافِرُ وَ نَزُورُهُ؟ فَقَالَ: لِرَمَضَانَ مِنَ الْفَضْلِ وَ عِظَمِ الْأَجْرِ مَالَيْسَ لِغَيْرِهِ مِنَ الشُّهُورِ، فَإذَا دَخَلَ فَهُوَ الْمَأْثُورُ وَ الصِّيَامُ فِيهِ أَفْضَلُ مِنْ قَضَائِهِ وَ إذَا حَضَرَ رَمَضَانُ فَهُوَ مَأْثُورٌ يَنْبَغِي أَنْ يَكُونَ مَأْثُور. (بحارالأنوار، ج96، ص 325-326 به نقل از سرائر/ وسائل‏الشيعة، ج14، ص573 به نقل از تهذیب) داوود صرمی می گوید: از حضرت هادی علیه السلام درباره زیارت حسین بن علی علیه السلام و زیارت پدران حضرت هادی علیه السلام در ماه رمضان سؤال کردم که آیا مسافرت کرده و به زیارت ایشان برویم؟ حضرت فرمود: ماه رمضان، برتری و اجر عظیمی دارد که برای ماه های دیگر این اجر و برتری نیست. پس وقتی ماه رمضان آمد، مقدَّم داشته می شود، و روزه در آن ماه برتر از قضای روزه آن می باشد. لذا شایسته است که ماه رمضان، مقدَّم داشته شود. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
💠 حدیث روز 💠 ❇️🔸کدام اعمال کیفرش زودتر می رسد؟ 🔻وَ قالَ رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم: يا عَلِىُّ (عليه السلام ) اَرْبَعَةٌ اَسْرَعُ شَىْءٍ عُقُوبَةً، رَجُلٌ اَحْسَنْتَ اِلَيْهِ فَكافَأَكَ بِالْاِحْسانِ اِساءَةً، وَ رَجُلٌ لا تَبْغى عَلَيْهِ وَ هُوَ يَبْغى عَلَيْكَ، وَ رَجُلٌ عاهَدْتَهُ عَلى اَمْرٍ فَوَفَيْتَ لَهُ وَ غَدَرَ بِكَ، وَ رَجُلٌ وَصَلَ قَرابَتَهُ فَقَطَعُوهُ. 🔰رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم مي فرمايند: اى على (عليه السلام ) چهار عمل است كه كيفر و عقوبت آن زودتر از اعمال ديگر فرا مى رسد: ✅1- مردى كه به او احسان كرده اى و او به جاى احسان با بدى پاداشت بدهد ✅ 2- مردى كه به او ظلم و ستمى نكرده اى ولى او به تو ستم مى كند ✅ 3- مردى كه در كارى با او عهد و پيمان بسته اى و تو به عهد خود وفا كنى ولى او بى وفائى كند ✅4- و مردى كه با خويشان خود صله رحم كند ولى آنها پيوند با او را قطع كنند. 📚البحار 274:75
قَالَ أَرَأَيْتَكَ هَـذَا الَّذِي كَرَّمْتَ عَلَيَّ لَئِنْ أَخَّرْتَنِ إِلَي يَوْمِ الْقِيَامَةِ لأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ إَلاَّ قَلِيلاً (اسرا/62) ابليس گفت: به من خبر ده، اين است آن كسى كه بر من گرامى داشتى؟ اگر تا قيامت مهلتم دهى، يقيناً بر نسل او افسار زده، به زير سلطه مى كشم، مگر اندكى را. . تکریم کسی نسبت به دیگری ؛ گاهی براساس ولایت است مثل : مثل تکریم یوسف بر يعقوب که پدر بود تکریم موسی بر هارون که برادر بزرگتر بود . تکریم امام جواد ع بر علی بن جعفر تکریم امام عسکری ع بر سيدمحمد که برادر بزرگتر بود . . گاهی بر اساس تقوی است که نمونه فراوان دارد .... . گاهی بر اساس فتنه است دیگری را برتر قرار می دهد تا انسان را آزمایش کند .
عَنْ عَبْدِ اَلسَّلاَمِ بْنِ صَالِحٍ اَلْهَرَوِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِي يَا أَبَا اَلصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَكْ فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ تَقْصِيرَكَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ وَ عَلَيْكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا يَعْنِيكَ وَ تَرْكِ مَا لاَ يَعْنِيكَ وَ أَكْثِرْ مِنَ اَلدُّعَاءِ وَ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ تِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَى اَللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ لِيُقْبِلَ شَهْرُ اَللَّهِ إِلَيْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاَ تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِي عُنُقِكَ إِلاَّ أَدَّيْتَهَا وَ لاَ فِي قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلاَّ نَزَعْتَهُ وَ لاَ ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلاَّ قَلَعْتَ عَنْهُ وَ اِتَّقِ اَللَّهَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سِرِّ أَمْرِكَ وَ عَلاَنِيَتِكَ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اَللّٰهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اَللّٰهَ بٰالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اَللّٰهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ هَذَا اَلشَّهْرِ اَللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُعْتِقُ فِي هَذَا اَلشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ اَلنَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ . 📚 وسائل الشیعه ج ١٠ ص ٣٠١ ابَوُالصّلت هَروی روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا (ع) رفتم. حضرت فرمود: ای ابوالصَّلْت! بیشتر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است، پس جبران کن کوتاهی‌هایی را که در ایّام گذشته این ماه کردی، در آن چه از این ماه مانده است. بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است، دعا، استغفار و تلاوت قرآن را افزون کن و به سوی خدا از گناهان خود توبه کن تا وقتی ماه مبارک فرا رسید، خود را برای خدا خالص کرده باشی. امانتی بر گردن خود باقی مگذار مگر آنکه آن را ادا کنی و نیز در دلت کینه هیچ مؤمنی نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنی. تقوای الهی را پیشه کن و در پنهان و آشکار امور خود بر خدا توکل کن زیرا هرکه بر خدا توکّل کند خدا او را بس است. و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را: «اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِیَ مِنْهُ؛ (خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده‌ای در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان». به درستی که حقّ تعالی در این ماه، بنده های بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد می‌ گرداند. 👌جمله لِيُقْبِلَ شَهْرُ اَللَّهِ إِلَيْكَ در حقيقت پاسخ به این سوال است که چه کنیم مورد توجه ماه رمضان قرار بگیریم ⁉️ . ورود انسان به ماه رمضان یا ورود ماه رمضان به انسان کدام مهمترست ⁉️
⚠️⚠️ مسافرت در ماه مبارک رمضان - تقدّم روزه حتی بر سفر زیارتی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفَضْلِ الْبَغْدَادِيِّ قَالَ: كَتَبْتُ إلَى أَبِي الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ علیه السلام: جُعِلْتُ فِدَاكَ، يَدْخُلُ شَهْرُ رَمَضَانَ عَلَى الرَّجُلِ، فَيَقَعُ بِقَلْبِهِ زِيَارَةُ الْحُسَيْنِ وَ زِيَارَةُ أَبِيكَ علیهماالسلام بِبَغْدَادَ، فَيُقِيمُ بِمَنْزِلِهِ حَتَّى يَخْرُجَ عَنْهُ شَهْرُ رَمَضَانَ ثُمَّ يَزُورُهُمْ أَوْ يَخْرُجُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ وَ يُفْطِرُ؟ فَكَتَبَ: لِشَهْرِ رَمَضَانَ مِنَ الْفَضْلِ وَ الْأَجْرِ مَا لَيْسَ لِغَيْرِهِ مِنَ الشُّهُورِ، فَإذَا دَخَلَ فَهُوَ الْمَأْثُورُ. (وسائل‏ الشيعة، ج14، ص573 به نقل از تهذیب) محمد بن فضل می گوید: به حضرت هادی علیه السلام نامه ای نوشتم و این سؤال را مطرح کردم: فدایت شوم، ماه رمضان می رسد. فردی به قلبش خطور می کند که به زیارت حسین بن علی علیه السلام و زیارت پدر شما در بغداد برود. این فرد در منزلش بماند تا ماه رمضان به پایان برسد و سپس به زیارت ایشان برود، یا اینکه روزه را خورده و به زیارت برود؟ حضرت عسکری علیه السلام در پاسخ مرقوم نمودند: ماه رمضان، فضل و اجری دارد که برای ماه های دیگر این فضل و اجر منظور نشده است. پس اگر ماه رمضان آمد، مقدَّم داشته شود. عَنْ دَاوُدَ الصَّرْمِيِّ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ زِيَارَةِ الْحُسَيْنِ وَ زِيَارَةِ آبَائِهِ علیهم السلام فِي شَهْرِ رَمَضَانَ نُسَافِرُ وَ نَزُورُهُ؟ فَقَالَ: لِرَمَضَانَ مِنَ الْفَضْلِ وَ عِظَمِ الْأَجْرِ مَالَيْسَ لِغَيْرِهِ مِنَ الشُّهُورِ، فَإذَا دَخَلَ فَهُوَ الْمَأْثُورُ وَ الصِّيَامُ فِيهِ أَفْضَلُ مِنْ قَضَائِهِ وَ إذَا حَضَرَ رَمَضَانُ فَهُوَ مَأْثُورٌ يَنْبَغِي أَنْ يَكُونَ مَأْثُور. (بحارالأنوار، ج96، ص 325-326 به نقل از سرائر/ وسائل‏الشيعة، ج14، ص573 به نقل از تهذیب) داوود صرمی می گوید: از حضرت هادی علیه السلام درباره زیارت حسین بن علی علیه السلام و زیارت پدران حضرت هادی علیه السلام در ماه رمضان سؤال کردم که آیا مسافرت کرده و به زیارت ایشان برویم؟ حضرت فرمود: ماه رمضان، برتری و اجر عظیمی دارد که برای ماه های دیگر این اجر و برتری نیست. پس وقتی ماه رمضان آمد، مقدَّم داشته می شود، و روزه در آن ماه برتر از قضای روزه آن می باشد. لذا شایسته است که ماه رمضان، مقدَّم داشته شود. ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
📍خطبه شعبانيه خطبه شعبانیه یکی از زیباترین و با ارزش منشورهای اخلاقی و اعتقادی است که حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) در عظمت ماه مبارک رمضان آن را برای یاران انصار خود ایراد فرموده است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله و سلم) در این خطبه ارزشمند نکات زیبایی از شاخص های سبک زندگی اسلامی را متذکر شده اند مولفه های زیبا و ارزشمندی که اگر در زندگی فردی و اجتماعی کسی نمایان نباشد، نمی توان ادعا نماید که زندگی اش بر اساس آموزه های قرآنی و اسلامی پایه ریزی شده است. عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله خَطَبَنَا ذَاتَ یَوْمٍ فَقَالَ: أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ. ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است. ماهی که نزد خدا، بهترین ماه‌هاست و روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعت‌هایش بهترین ساعت‌هاست. هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ یُوَفِّقَکُمْ لِصِیَامِهِ وَ تِلَاوَةِ کِتَابِهِ. ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده اید. نفس های شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت. اعمال شما در آن پذیرفته است و دعاهای شما مستجاب، پس، از پروردگار خویش با نیت های راستین و دل‌های پاک، بخواهید که توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید. فَإِنَّ الشَّقِیَّ مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِیمِ وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُمْ وَ عَطَشِکُمْ فِیهِ جُوعَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ عَطَشَهُ وَ تَصَدَّقُوا عَلَی فُقَرَائِکُمْ وَ مَسَاکِینِکُمْ وَ وَقِّرُوا کِبَارَکُمْ وَارْحَمُواصِغَارَکُمْ وَ صِلُوا أَرْحَامَکُمْ. پس شقی و بدبخت، آن کسی است که در این ماه بزرگ، از آمرزش خدا بی بهره شود. در این ماه با گرسنگی و تشنگی خود، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را بیاد آورید. به فقیران و درماندگان کمک ویاری کنید. به پیران و کهن‌سالان احترام و به کودکانتان ملاطفت و مهربانی نموده و با خویشاوندان رفت و آمد داشته باشید. وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَکُمْ وَ غُضُّوا عَمَّا لَا یَحِلُّ النَّظَرُ إِلَیْهِ أَبْصَارَکُمْ وَ عَمَّا لَا یَحِلُّ الِاسْتِمَاعُ إِلَیْهِ أَسْمَاعَکُمْ وَ تَحَنَّنُوا عَلَی أَیْتَامِ النَّاسِ یُتَحَنَّنْ عَلَی أَیْتَامِکُمْ وَ تُوبُوا إِلَی اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکُمْ. زبان خود را از گفتار ناشایست نگاه دارید. دیدگان خود را از دیدن ناروا و حرام بپوشانید و گوش‌های خود را از شنیدن آنچه نادرست است، باز دارید. با یتیمان مردم مهربانی کنید تا بعد از شما با یتیمان شما مهربانی کنند. از گناهان خود به سوی خدا توبه و بازگشت کنید. وَ ارْفَعُوا إِلَیْهِ أَیْدِیَکُمْ بِالدُّعَاءِ فِی أَوْقَاتِ صَلَاتِکُمْ‏ فَإِنَّهَا أَفْضَلُ السَّاعَاتِ یَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهَا بِالرَّحْمَةِ إِلَی عِبَادِهِ یُجِیبُهُمْ إِذَا نَاجَوْهُ وَ یُلَبِّیهِمْ إِذَا نَادَوْهُ وَ یُعْطِیهِمْ إِذَا سَأَلُوهُ وَ یَسْتَجِیبُ لَهُمْ إِذَا دَعَوْهُ. در اوقات نماز، دست‌های خود را به دعا بردارید، زیرا که وقت نماز بهترین ساعت‌هاست و در این اوقات، حق تعالی با رحمت، به بندگانش می نگرد و اگر با او مناجات کنند، پاسخشان دهد و چنانچه او را ندا کنند لبیکشان گوید و اگر از او بخواهند عطا کند و چون او را بخوانند مستجابشان گرداند.
علی علیه السلام می فرماید: در این حال از جا برخاسته و عرض کردم، ای پیامبر خدا! برترین اعمال در این ماه چیست؟ حضرت فرمود: ای ابا الحسن! برترین اعمال در این ماه پرهیز از محرمات است. ثُمَّ بَکَی فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا یُبْکِیکَ فَقَالَ یَا عَلِیُّ أَبْکِی لِمَا یَسْتَحِلُّ مِنْکَ فِی هَذَا الشَّهْرِ کَأَنِّی بِکَ وَ أَنْتَ تُصَلِّی لِرَبِّکَ وَ قَدِ انْبَعَثَ أَشْقَی الْأَوَّلِینَ شَقِیقُ عَاقِرِ نَاقَةِ ثَمُودَ فَضَرَبَکَ ضَرْبَةً عَلَی قَرْنِکَ فَخَضَبَ مِنْهَا لِحْیَتَکَ سپس گریست. گفتم: ای پیامبر خدا! سبب گریه شما چیست؟ فرمود: «ای علی! بر این می‌گریم که حرمت تو را در این ماه می شکنند. گویا می بینم تو در حال نماز برای پروردگار خویشی، که نگون‌بخت‌ترینِ اوّلین و آخرین، همو که برادر پی کننده ناقه قوم ثمود است، برمی خیزد و بر فرق سرت ضربتی می زند و محاسنت، از خون سرت رنگین می شود.»