🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
#درسهایی_از_اصول_دین و نهج البلاغه
📍 #شرحی_بر_حکمت_ها_ی_نهج_البلاغة
🔺 #حکمت_ششم :
📍قسمت اول :
🛑 گنجینه اسرار
صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ،
سینه عاقل گنجینه اسرار اوست
♻️ شرح حکمت
یعنى همان گونه که صاحبان ثروت اشیاء قیمتى را در صندوق هاى محکم نگاه دارى مى کنند، انسان عاقل نیز باید اسرارش را در دل خود پنهان دارد، چرا که اسرار او اگر به دست دوست بیفتد گاه سبب ناراحتى اوست و اگر به دست دشمن بیفتد ممکن است سبب آبروریزى او شود.
به علاوه بعضى از اسرار ممکن است با سرنوشت ملتى ارتباط داشته باشد که اگر بى موقع فاش شود سبب خسارت عظیمى براى جامعه گردد.
به همین دلیل در حالات پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده است: هنگامى که تصمیم بر غزوه و پیکارى با دشمن مى گرفت کاملاً آن را پنهان مى داشت.
به عنوان نمونه مسئله فتح مکه بود که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) حد اکثر پنهان کارى را در آن به خرج داد که اگر این کار را نمى کرد و خبر به اهل مکه مى رسید آنها بسیج مى شدند و خون هاى زیادى در حرم امن خدا ریخته مى شد; ولى پرده پوشى پیغمبر(صلى الله علیه وآله) بر این سرّ سبب شد که مکه بدون هیچ گونه مقاومت و خون ریزى تسخیر شود و فصل تازه اى در پیشرفت اسلام و بازگشت مخالفان به سوى حق گشوده گردد.
مرحوم مغنیه در شرح نهج البلاغه خود به اینجا که مى رسد نکوهش شدیدى از وضع دنیاى امروز مى کند که انواع اسباب و وسایل براى تجسس و کشف اسرار افراد اختراع شده و به طرز وحشتناکى اسرار همگان فاش مى گردد.
زمانى مرحوم مغنیه چنین سخنى را گفت که هنوز مسائل امروزى اختراع نشده بود.
شرایط امروز چنان است که از طریق شنودها، ماهواره ها، دوربین ها و وسایلى که مخفیانه در همه جا ممکن است به کار گذاشته شود تقریبا همه اسرار مردم را مى توان فاش کرد و این ناامنى عجیبى است براى دنیاى امروز و برخلاف آنچه شعار داده مى شود آزادى انسان ها را سخت تهدید مى کند.
در حدیثى که در غررالحکم از امام(علیه السلام) نقل شده مى خوانیم: «سِرُّکَ أسیرُکَ وَ إنْ أفْشَیْتَهُ صِرْتَ أسیرَهُ; سرّ تو اسیر توست و هنگامى که آن را افشا کنى تو اسیر آن خواهى شد».(۱) در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «إِظْهَارُ الشَّیْءِ قَبْلَ أَنْ یُسْتَحْکَمَ مَفْسَدَةٌ لَهُ; آشکار کردن چیزى پیش از استوار شدن آن سبب تباهى آن مى گردد».(۲) بعضى افراد هستند که مى گویند ما سرّ خود را فقط به دوستان صمیمى مى گوییم غافل از این که آن دوستان صمیمى نیز دوستان صمیمى دیگرى دارند و به گفته سعدى: رازى که نهان خواهى با کس در میان منه; گرچه دوست مخلص باشد که مر آن دوست را نیز دوستان مخلص باشند همچنین مسلسل :
خامشى به که ضمیر دل خویش
با کسى گفتن و گفتن که مگوى
اى سلیم! آب ز سر چشمه ببند
که چو پر شد نتوان بستن جوى
-----------------
(1). غررالحکم، ص 320، ح 7415.
(2). بحارالانوار، ج 88، ص 254.
#حکمت_اول
#حکمت_دوم
#حکمت_سوم
#حکمت_چهارم
#حکمت_پنجم
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#نکات_تفسیری_آیات_قرآن
🌹سورهٔ حمد
آیهٔ هفتم :
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
📍 قسمت اول :
اين آيه راه مستقيم را، راه كسانى معرّفى مى كند كه مورد نعمت الهى واقع شده اند که در دو آیهٔ دیگر قرآن آنها معرفی شده اند :
👈 وَمَن يُطِعِ اللّهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَـئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاء وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَـئِكَ رَفِيقاً
📜 نساء ۶٩
هر كس كه از خدا و پيامبر اطاعت كند، پس آنان (در قيامت) با كسانى همدم خواهند بود كه خداوند بر آنان نعمت داده است، مانند پيامبران، صدّيقان، شهيدان و صالحان و اينان چه همدم هاى خوبى هستند.
👈 أُوْلَئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ مِن ذُرِّيَّةِ آدَمَ وَمِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ وَمِن ذُرِّيَّةِ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْرَائِيلَ وَمِمَّنْ هَدَيْنَا وَاجْتَبَيْنَا إِذَا تُتْلَي عَلَيْهِمْ آيَاتُ الرَّحْمَن خَرُّوا سُجَّداً وَبُكِيّاً
📜 مریم ۵٩
آنان پيامبرانى بودند كه خداوند بر آنها نعمت (ويژه) ارزانى داشت؛ از نسل آدم و از (فرزندان) كسانى كه با نوح (در كشتى) سوارشان كرديم و از نسل ابراهيم واسرائيل (يعقوب) واز كسانى كه هدايت نموديم و برگزيديم؛ هرگاه آيات خداى رحمان بر آنان خوانده مى شد سجده كنان و گريان از رو به خاك مى افتادند.
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
#درسهایی_از_اصول_دین و نهج البلاغه
📍 #شرحی_بر_حکمت_ها_ی_نهج_البلاغة
🔺 #حکمت_ششم :
📍قسمت دوم :
🛑 دامی برای صید
وَالْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ
خوشرویى و بشاشت، دام محبت است
♻️ شرح حکمت
بدون شک افراد خوشرو و خوش برخورد که با چهره گشاده و لب هاى پرتبسم با دیگران برخورد مى کنند، دوستان زیادى خواهند داشت و به عکس، افرادى که با قیافه در هم کشیده و عبوس و خشم آلود با دیگران روبه رو مى شوند مردم از آنها متنفر مى گردند.
از آنجا که جلب محبت باعث اتحاد صفوف و وحدت کلمه مى شود، در روایات اسلامى ثواب هاى زیادى براى خوشرویى و بشاشت نقل شده است; از جمله :
🌹در حدیثى از امیر مؤمنان على(علیه السلام) در بحارالانوار مى خوانیم که فرمود: «إِذَا لَقِیتُمْ إِخْوَانَکُمْ فَتَصَافَحُوا وَأَظْهِرُوا لَهُمُ الْبَشَاشَةَ وَالْبِشْرَ تَفَرَّقُوا وَمَا عَلَیْکُمْ مِنَ الاَْوْزَارِ قَدْ ذَهَبَ;
هنگامى که برادران دینى خود را ملاقات مى کنید با هم مصافحه کنید و بشاشت و مسرت را در برابر آنها اظهار کنید و در نتیجه هنگامى که از هم جدا مى شوید گناهان شما بخشوده خواهد شد».(١)
🌹 در روایت معروفى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمده است که فرمود: «یَا بَنِی عَبْدِالْمُطَّلِبِ إِنَّکُمْ لَنْ تَسَعُوا النَّاسَ بِأَمْوَالِکُمْ فَالْقَوْهُمْ بِطَلاَقَةِ الْوَجْهِ وَحُسْنِ الْبِشْرِ ;
شما نمى توانید همه مردم را با اموال خود راضى کنید (چرا که نیازها بسیار زیاد و اموال کم است) بنابراین آنها را با چهره گشاده و خوشرویى ملاقات کنید (که سرمایه اى فنا ناپذیر و مایه خوشنودى مردم است)».(٢)
🔺تعبیر به «حبالة» (دام) اشاره به این است که حتى افرادى که از انسان گریزانند با اظهار محبت و خوشرویى به سوى وى مى آیند و کینه ها از سینه ها شسته مى شود.
👌در حدیث دیگری از امام جواد علیه السلام آمده است :
ثَلاثُ خِصال تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ : الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْب سَلیم» (٣)
وی بر این اساس اضافه نمود: سه خصلت موجب جلب محبّت می شود: انصاف در معاشرت با مردم، همدردی در مشکلات آنها، داشتن
-----------------
(١) : بحارالانوار، ج 73، ص 20، ح 3.
(٢). کافى، ج 2، ص 103، ح 1.
(٣) : كشف الغمّه، ج 2، ص 349
#حکمت_اول
#حکمت_دوم
#حکمت_سوم
#حکمت_چهارم
#حکمت_پنجم
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
13.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انتساب حضرت خدیجه سلام الله علیها به حضرت ابراهیم علیه السلام
8.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فضایل اخلاقی حضرت خدیجه سلام الله علیها
درسهایی از حضرت خدیجه کبری(س) - Copy.pdf
435.8K
درس هایی بزرگ از بزرگ بانوی اسلام حضرت خدیجه سلام الله علیها ❤️🖤
آیا میتوان امام زمان را فقط از قرآن اثبات کرد؟ 👇👇
https://www.valiasr-aj.com/persian/mobile_shownews.php?idnews=12737
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
#درسهایی_از_اصول_دین و نهج البلاغه
📍 #شرحی_بر_حکمت_ها_ی_نهج_البلاغة
🔺 #حکمت_ششم :
📍قسمت آخر :
🛑 آینه ای برای خوب دیدن
وَالْفِکْرُ مِرْآةٌ صَافِیَةٌ.
فکر آئینه صافى است
♻️ شرح حکمت
منظور از فکر همان اندیشیدن پیرامون مسائل مختلفى است که بر انسان وارد مى شود و به تعبیر فلاسفه حرکتى ذهنى است به سوى مقدمات و از مقدمات به سوى نتیجه ها.
🔺 هرگاه این اندیشه از هوا و هوس و حجاب هاى معرفت دور بماند، آئینه شفافى خواهد بود که چهره حقایق را به انسان نشان مى دهد و راه صحیح را در پرتو آن مى یابد، دوست را از دشمن و صواب را از خطا و حق را از باطل خواهد شناخت.
به همین دلیل برترین عبادت در روایات اسلامى تفکر شمرده شده است :
🌹 در حدیثى که در امالى شیخ طوسى آمده است مى خوانیم: «لاَ عِبَادَةَ کَالتَّفَکُّرِ فِی صَنْعَةِ اللَّهِ عَزَّوَجَل; هیچ عبادتى برتر از اندیشیدن در مخلوقات خداوند متعال نیست».(١)
🌹 در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) آمده است: «تَفَکُّرُ سَاعَة خَیْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَة; یک ساعت اندیشیدن بهتر است از عبادت یک سال».(٢)
🌹 در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «کَانَ أَکْثَرُ عِبَادَةِ أَبِی ذَرّ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَیْهِ التَّفَکُّرَ وَالاِْعْتِبَارَ; بیشترین عبادت ابوذر اندیشیدن و عبرت گرفتن بود».(٣)
در واقع همه اینها برگرفته از قرآن مجید است که مى فرماید: «(قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَة أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنى وَفُرادى ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا); من فقط شما را به یک چیز اندرز مى دهم و دعوت مى کنم و آن این که دسته جمعى یا به صورت فردى براى خدا برخیزید و فکر خود را به کار گیرید».(۴) دلیل آن هم روشن است، زیرا ریشه تمام نیکى ها و پیشرفت ها و موفقیت ها در تفکر و اندیشه صحیح است.
--------------------
(١). امالى صدوق، ص ۱۴۶٫
(٢). بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۳۲۷، ح ۲۲٫
(٣). همان، ص ۳۲۳، ح ۶٫
(۴). سبأ، آیه ۴۶٫
#حکمت_اول
#حکمت_دوم
#حکمت_سوم
#حکمت_چهارم
#حکمت_پنجم
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#نکات_تفسیری_آیات_قرآن
🌹سورهٔ حمد
آیهٔ هفتم :
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
📍 قسمت دوم :
📛 المَغضُوبِ عَلَيهِمْ و الضَّالِّينَ چه کسانی هستند ⁉️
جدا کردن این دو از هم، در آیات سوره «حمد» نشان مى دهد هر کدام اشاره به گروه مشخصى است :
🔺 از موارد استعمال این دو کلمه در قرآن مجید چنین استفاده مى شود که «المَغْضُوبِ عَلَیْهِم» مرحله اى سخت تر و بدتر از «الضالِّین» است، و به تعبیر دیگر «الضالِّین» گمراهان عادى هستند، و «المَغْضُوبِ عَلَیْهِم»، گمراهان لجوج و یا منافق، و به همین دلیل در بسیارى از موارد، غضب و لعن خداوند در مورد آنها ذکر شده.
در آیه 106 سوره «نحل» مى خوانیم :
«وَ لکِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْکُفْرِ صَدْراً فَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللّهِ»؛ (آنهائى که سینه خود را براى کفر گسترده ساختند غضب پروردگار بر آنها است).
و در آیه 6 سوره «فتح» آمده است :
«وَ یُعَذِّبَ الْمُنافِقینَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِکینَ وَ الْمُشْرِکاتِ الظّانِّینَ بِاللّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَیْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ وَ غَضِبَ اللّهُ عَلَیْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّم»؛ (خداوند مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک و آنها را که درباره خدا گمان بد مى برند مورد غضب خویش قرار مى دهد، و آنها را لعن مى کند، و از رحمت خویش دور مى سازد، و جهنم را براى آنان آماده ساخته است). به هر حال «المَغْضُوبِ عَلَیْهِم» آنها هستند که علاوه بر کفر، راه لجاجت و عناد و دشمنى با حق را مى پیمایند و حتى از اذیت و آزار رهبران الهى و پیامبران در صورت امکان فروگذار نمى کنند آیه 112 سوره «آل عمران» مى گوید :
«وَ بائُوا بِغَضَب مِنَ اللّهِ... ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کانُوا یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللّهِ وَ یَقْتُلُونَ الأَنْبِیاءَ بِغَیْرِ حَقّ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ»؛ (غضب خداوند شامل حال آنها (یهود) شد؛چرا که به خدا کفر مى ورزیدند وپیامبران الهى را به ناحق مى کشتند».
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
#درسهایی_از_اصول_دین و نهج البلاغه
📍 #شرحی_بر_حکمت_ها_ی_نهج_البلاغة
🔺 #حکمت_هفتم :
📍قسمت اول :
🛑 نسخهٔ شفابخش
الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ
صدقه (کمک به نیازمندان) داروى شفابخشى است
♻️ شرح حکمت
👈 در قرآن مجید و در روایات اسلامى اهمّیّت و تأثیر انفاق در راه خدا و صدقه بر نیازمندان به طور گسترده وارد شده است و یکى از مهم ترین و مؤثرترین حسنات شمرده شده است.
🔺تعبیر به «دواء» (دارو) و «منجح» (مؤثر و شفابخش) به طور مطلق نشان مى دهد که این کار هم درمان کننده بیمارى هاى فردى و هم بیمارى هاى اجتماعى است.
🔺صدقه به هرگونه بخشش گفته نمى شود، بلکه بخشش هایى است که قصد قربت در آن باشد; خواه واجب باشند مانند زکات یا مستحب مانند انفاق فى سبیل الله و خواه جنبه شخصى داشته باشد مانند کمک به یتیم یا محروم یا بیمارى یا جنبه عام داشته باشد مانند بناى بیمارستان و دارالایتام که از آن تعبیر به صدقات جاریه نیز مى شود.
👌اما چگونه این صدقات داروى شفابخشى است، بخشى از آن جنبه حسى دارد که با چشم خود مى بینیم; بیماران محروم از این طریق درمان مى شوند، ایتام سرپرستى مى گردند و بر آلام مستمندان مرهم نهاده مى شود و بخشى از آن جنبه معنوى دارد همان گونه که در حدیث معروف نبوى(صلى الله علیه وآله) آمده است: «دَاوُوا مَرْضَاکُمْ بِالصَّدَقَةِ وَرُدُّوا أَبْوَابَ الْبَلاَءِ بِالدُّعَاءِ; بیماران خود را با صدقه درمان کنید و درهاى بلا را با دعا ببندید».(۱) تجربه نیز نشان داده است که پرداختن صدقه براى درمان بیماران بسیار مؤثر است.
🌹این سخن را با حدیثى از امام کاظم(علیه السلام) پایان مى دهیم: شخصى خدمت آن حضرت آمد و عرض کرد: فرزندان و همسر من ده نفرند که همه بیمارند.
فرمود: «داوِهِمْ بِالصَّدَقَةِ فَلَیْسَ شَیْءٌ أَسْرَعَ إِجَابَةً مِنَ الصَّدَقَةِ وَلاَ أَجْدَى مَنْفَعَةً عَلَى الْمَرِیضِ مِنَ الصَّدَقَة; آنها را با صدقه درمان کن، زیرا چیزى سریع الاجابه تر و چیزى مفیدتر براى درمان بیماران از صدقه نیست».
#حکمت_اول #حکمت_دوم
#حکمت_سوم #حکمت_چهارم
#حکمت_پنجم #حکمت_ششم
🕌
@masjedemamhadialaihesalam