🤔 چرایی تقلید
# قسمت سوم #
👈 آیات قرآن
قرآن کریم میفرماید:
«وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّهًًْ فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهًْ مِنْهُمْ طائِفَهًْ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّین وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِم لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»؛(6)
سزاوار نیست که همه مؤمنان (به جهاد) رهسپار شوند، پس چرا از هر گروهى از ایشان دستهاى کوچ نمىکنند تا در دین فقیه شوند و هنگامى که به سوى قوم خویش بازگشتند، آنان را بیم دهند تا شاید آنان (از گناه و طغیان) حذر کنند.
گروهى از علماى اسلامى به آیه فوق بر مسئله جواز تقلید استدلال کردهاند؛ زیرا فراگیرى مسائل دینی و آموزههای اسلامی و رساندن آن به دیگران و لزوم پیروى شنوندگان از آنها همان تقلید است.(7)
در آیهای دیگر آمده است:
«...فاسئلوا أهْلَ الذِّکْرِ إنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»؛(8)
اگر نمىدانید از اهل ذکر بپرسید.
دلالت این آیه بر وجوب تقلید، از آیه قبلى بیشتر است؛ زیرا در این آیه وظیفه مقلد بیان شده است.
👈 روایات
- احادیثی که در آنها امامان معصوم(ع) بر جواز تقلید از کسانی که بر طبق ضوابط شرعی فتوا میدهند، سفارش کردهاند.(9)
- احادیثی که در آنها، امامان معصوم(ع)، شیعیان را به راویان حدیث ارجاع دادهاند، مانند توقیع امام دوازدهم.(10)
- احادیثی که طبق آنها، امامان معصوم(ع) به اشخاص معینی با ذکر نام، ارجاع دادهاند.(11)
این روایات بیانگر لزوم تقلید و سؤال از مسایل شرعی و انجام واجبات و تکالیف دینی با پیروی از عالمان دینی است.(12)
امام صادق(ع) میفرماید:
«و امّا من کان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظاً لدینه، مخالفاً لهواه مطیعاً لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه»؛(13)
از بین فقها آنان که نگهدارنده نفس خویش و حافظ دین خود است و خود را از گناه و آلودگى حفظ مىکند و با هواهاى نفسانىاش مبارزه مىکند و مطیع اوامر الهى و جانشینان اوست، بر همه لازم است که از او تقلید کند.
ادامه دارد.........
لینک کانال :
@masjedemamhadialaihesalam
🤔چرایی تقلید
# قسمت آخر #
👈 عقل
در شریعت اسلام، واجبات و محرماتی وجود دارد که خدای حکیم، آنها را برای سعادت دنیا و آخرت انسان تشریع کرده است. اگر انسان از این دستورات اطاعت کند، به سعادت مطلوب میرسد و گرنه از عذاب سرپیچی آن در امان نیست!
از سوی دیگر، هر مسلمانی نمیتواند به آسانی، احکام شرعی را از قرآن و روایات و یا از عقل خود دریابد. قرآن مانند یک مجموعه قوانین یا رساله عملیه نیست که احکام شرعی را به طور مدون و تفصیلی و با وضوح و صراحت کامل و ذکر همه خصوصیات و جزئیات، بیان کرده باشد. عقل ناورزیده و غیر متخصص ، هرگز نمیتواند همه احکام مورد نیاز را با مراجعه مستقیم به قرآن و روایات دریابد؛ زیرا برای شناخت احکام شرعی، آگاهیهای فراوانی، از جمله آشنایی با منطق فهم آیات و روایات، شناخت حدیث صحیح از غیر صحیح، کیفیت ترکیب و جمع بین روایات و آیات و دهها مسئله دیگر لازم است که آموختن آنها، نیازمند سالها تلاش جدی است.
در چنین حالتی، مکلف خود را در برابر سه راه میبیند:
👈راه تحصیل این علم را انتخاب کرده، در این زمینه به سطح اجتهاد برسد.
👈در هر کاری آرای فقیهان را مطالعه کرده و به گونهای عمل کند که طبق همه آنها، عمل او صحیح باشد.(احتیاط کند)
👈از رأی کسی که این علوم را آموخته و در شناخت احکام شرعی متخصص است، بهره جوید.
بیشک، اگر شخص به اجتهاد برسد، کارشناس احکام شرعی شده و از دو راه دیگر بینیاز خواهد شد؛ اما تا رسیدن به درجه اجتهاد چارهای جز تقلید ندارد.
راه دوم نیازمند اطلاعات کافی از آرای موجود در هر مسئله و روشهای احتیاطآمیز است. این رویکرد در بسیاری از موارد، به دلیل سختیهای احتیاط، زندگی عادی انسان را مختل میکند. بنابراین راه سوم، کاربرد رایج و غالب و معقول بین مردم است.
.....................
پینوشتها:
1. رجال نجاشی، ص10.
2. حر عاملی، وسائلالشیعه، ج 27،
ص 137ـ140، 142، 149ـ150.
3. همان، ج 27، صص 140، 142ـ 145،
147ـ 148.
4. رحمان ستایش، دانشنامه جهان
اسلام، ذیل مدخل تقلید.
5. روح الله موسوی خمینی(ره)،
توضیحالمسائل، مسئله1.
6. توبه، 122
7. تفسیر نمونه، ج8، ص241.
8. نحل، 43.
9. رحمان ستایش، دانشنامه جهان
اسلام، ذیل مدخل تقلید.
10. حر عاملی، وسائلالشیعه، ج 27،
ص 137ـ140، 142، 149ـ150.
11. همان، ج 27، ص 140، 142ـ 145،
147ـ 148.
12. رحمان ستایش، دانشنامه جهان
اسلام، ذیل مدخل تقلید.
13. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج2،
ص 88 . .
لینک کانال :
@masjedemamhadialaihesalam
📍تحقیقی درباره واژهٔ کرامت 🤔
# قسمت اول #
واژه کرامت در اصل به معنی بزرگواری و عظمت معنوی است
این واژه در مقابل لئامت است
مصادیق کریم بودن در قرآن :
خداوند :
فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ " نمل، ۴٠"
قرآن :
إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ " واقعه ، ٧٧ "
رسول خدا :
وَجَاءهُمْ رَسُولٌ كَرِيمٌ " دخان ، ١٧"
فرشته وحی :
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ " تکویر ، ١٩"
فرشتگان کاتب :
كِرَاماً كَاتِبِينَ " انفطار ، ١١ "
رزق :
رِزْقٌ كَرِيمٌ " انعام، ۴"
«رزق كريم»، به معناى رزق و روزى دائمى، بى منّت، وسيع و خالص است.
کلام :
وَقُل لَّهُمَا (للوالدین) قَوْلاً كَرِيماً
" اسراء ، ٢٣ "
در حديث آمده است: حتّى اگر والدين فرزند خود را زدند، فرزند بگويد: «خدا شما را ببخشد» كه اين كلمه همان «قول كريم» است
كافى، ج 2، ص 157
ورود به بهشت :
وَنُدْخِلْكُم مُّدْخَلاً كَرِيماً " نساء ، ٣١ "
برخورد با کار بیهوده :
إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَاماً " فرقان ، ٧٢ "
در تفسير «مجمع البيان» مى خوانيم: مرور با كرامت، آن است كه هرگاه ناچار شدند نام چيز زشتى را ببرند، با كنايه نام مى برند. چنانكه در روايتى از امام باقرعليه السلام مى خوانيم: آنان هرگاه خواستند نام عورت را ببرند، با كنايه از آن نام مى برند
ادامه دارد.......
لینک کانال : @masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادی از شهیدمون در این ساعت شهادتش 😭😭
❤️ یا صاحب الزمان ادرکنی ❤️
شیعه و سنی درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در چهار موضوع هم عقیده اند :
💖 منجی از فرزندان زهرای مرضیه سلام الله علیهاست.
💖 منکر ظهور منجی کافرست
💖 زمان ظهور، جمعه و شهر ظهور، مکه هست
💖 حضرت عیسی علی نبینا و اله و علیه السلام با او بیعت می کند
البته در دو چیز اختلاف دارند :
💔 زنده بودن منجی
💔 رجعت
لینک کانال : @masjedemamhadialaihesalam
📍فضایل غسل جمعه 🤔
👈 «من اغتسل غسل الجمعة اربعین جمعة لم یتفسخ بدنه فی القبر»؛
«پیامبر اکرم(صلی الله و علیه وآله):هر کس موفق شود چهل جمعه پشت سر هم غسل کند بدنش در قبر متلاشی نشده و نخواهد پوسید.»[1]
👈و در جایی دیگر در اهمیت این امر مستحب میفرماید: «هیچگاه غسل جمعه را ترک نکن، هر چند ناچار باشی از پول غذا و خوراک خود صرفه جویی کرده و برای غسل خرج کنی؛ زیرا غسل جمعه یکی از بزرگترین و برترین کارهای مستحب است.»[2]
👈 و امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) هرگاه میخواست کسی را سرزنش کند میفرمود: «تو حتّی از کسی که غسل روز جمعه را ترک میکند ناتوانتری [3]
📍احکام غسل جمعه 🤔
📌 زمان غسل جمعه :
👈 همه فقهاء نیت غسل جمعه را از اذان صبح تا اذان ظهر، نیت اداء می دانند اما نسبت به بعد از ظهر و زمان نیت قضا، اختلاف دارند که می توانید به سایت مرجع خود مراجعه کنید 👇👇
رهبری : https://farsi.khamenei.ir/treatise-imam-content?id=310&tid=99
سیستانی :
https://www.sistani.org/persian/qa/0988/
مکارم :
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45191&mid=256985
وحید خراسانی :
http://wahidkhorasani.com/%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C/%D8%B3%D8%A4%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%D8%B9%DB%8C/%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7/4299_%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%BA%D8%B3%D9%84-%D8%AC%D9%85%D8%B9
%D9%87
📌 دعای هنگام غسل جمعه :
مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگوید :
«اَشهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّه وَحْدَهُ لاشَریک لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ اجْعَلْنی مِنَ التوّابینَ وَ اجْعَلْنی مِنَ الْمُتَطَهِّرین».
...................
پی نوشت :
1- پایگاه اطلاع رسانی حدیث شیعه
2- مجلسی، بحار الأنوار، ج۱۸، ص۱۲۹.
3- علل الشرایع، ج۲، ص۲۸۵.
لینک کانال : @masjedemamhadialaihesalam
کانال مسجد امام هادی علیه السلام دربولوارامیرالمومنین علیه السلام در
آیگپ :
https://iGap.net/join/4pL5yCcV0q50DCz1jCFPyMhXd
سروش :
sapp.ir/masjdemamehadi
ایتا :
@masjedemamhadialaihesalam
واتسآپ :
https://chat.whatsapp.com/EXGmDEikF5tJ6ELmBE1lsu
تلگرام :
https://t.me/joinchat/AAAAAEbhDZevvrtWIXNgEQ
سلام علیکم و رحمة الله
صبح همه دوستان و البته دوستان جدیدمون بخیر
از آنجا که از طرفی سعیمان در نزدیکتر کردن ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هست و از طرف دیگر این تعجیل منوط به تقویت سه رکن اعتقاد، احکام و اخلاق است و از طرف سوم در آغاز فعالیت تبلیغی در فضای مجازی هستیم و بیشتر بدنبال بدست آوردن تجربه هستیم و قصدم نداریم با مطالب متراکم و پراکنده خاطر عزیزان را مکدر کنیم لذا فعلا با روزی سه نکته اعتقادی و مساله شرعی و اخلاقی در خدمت دوستان خواهیم بود
حرف آخر
از دوستانی که توانسته اند در فضای مجازی تجربه ای کسب کنند خاضعانه خواستارم ما را در رساندن به هدفمان که همان جلب رضایت صاحبمان هست یاری کنند :
تلفن اینجانب : 09153222394
📍چیستی کرامت 🤔
# قسمت دوم #
📌 ٢٧ تفاوت بین کریم و لئیم :
١. مقدم داشتن مال یا آبرو :
الامام علی علیه السلام :
الكَرَمُ إيثارُ العِرضِ علَى المالِ ، اللُّؤمُ إيثارُ المالِ علَى الرِّجالِ .
امام على عليه السلام : بزرگوارى، مقدم كردن آبروست بر دارايى؛ پستى، مقدم كردن دارايى است بر [جلب محبّت ] مردم{١}
٢. تاثیر محبت دیگران :
الامام علی علیه السلام :
الكريمُ يَلينُ إذا استُعطِفَ، و اللَّئيمُ يَقسُو إذا اُلطِفَ .
امام على عليه السلام : شخص بزرگوار هر گاه به او مهربانى و محبّت شود نرم مى شود، ولى فرومايه هر گاه با او به نرمى و ملاطفت رفتار شود سخت مى شود {٢}
٣. خامی و پختگی :
الامام علی علیه السلام :
الكريمُ أبلَجُ ، اللَّئيم مُلَهوَجٌ
امام على عليه السلام : بزرگوار گشاده روست، فرومايه خام و ناپخته {٣}
۴. قدردان بودن و نبودن :
الامام علی علیه السلام :
الكريمُ يَشكُرُ القَليلَ ، و اللَّئيمُ يَكفُرُ الجَزيلَ
امام على عليه السلام : بزرگوار از اندك [احسان ]سپاسگزارى مى كند و فرومايه، از بسيار [هم ]ناسپاسى مى كند {۴}
۵. منّت گذاشتن ، معطل نکردن :
الامام علی علیه السلام :
الكريمُ مَن بَذَلَ إحسانَهُ ، اللَّئيمُ مَن كَثُرَ امتِنانُهُ .
امام على عليه السلام : بزرگوار كسى است كه بي دريغ احسان مى كند و فرومايه كسى است كه بسيار منّت مى نهد {۵}
ادامه دارد......
................
پی نوشت :
(١). غُرَرُالْحِکَم " حدیث ١٣٢٣.١٣٢۴"
(٢). غررالحکم " حدیث ١٨٢٣ "
(٣). غرر الحکم " حدیث ١٩ "
(۴). غررالحکم " حدیث ١٢٢۵ "
(۵). غرر الحکم " حدیث ١٢۶٠. ١٢۶١ "
لینک کانال : @masjedemamhadialaihesalam
🔻ضمن گرامیداشت پنجم ذی القعده سالروز تجلیل از امامزاده ها و بقاع متبرکه به شبهه ای در این زمینه می پردازیم : 👇👇👇
🤔 ملاک و دلیل اعتبار و اعتقاد به امامزادهها چیست؟
📌پاسخ :
مقدمه :
محدث قمی(ره) می فرماید : برای اینکه امامزادهای دارای اعتبار و احترام باشد، باید دو نکته روشن باشد:
👈 انتساب به یکی از امامان(ع).
👈 علاوه بر انتساب باید جلالت، خوبی و تقرب او به خدا ثابت شده باشد.
در غیر این صورت فقط به عنوان قبرستان مسلمانان در آنجا فاتحهای خوانده میشود. در هر صورت بیاحترامی به امامزادههای معروف کار صحیحی نیست.
📍عمده دلیل بر تجلیل و تکریم امامزاده ها روایات فراوانی است که وجود دارد مثل این روایت :
عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلنَّظَرُ إِلَى ذُرِّيَّتِنَا عِبَادَةٌ قُلْتُ اَلنَّظَرُ إِلَى اَلْأَئِمَّةِ مِنْكُمْ أَوِ اَلنَّظَرُ إِلَى ذُرِّيَّةِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ بَلِ اَلنَّظَرُ إِلَى جَمِيعِ ذُرِّيَّةِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عِبَادَةٌ مَا لَمْ يُفَارِقُوا مِنْهَاجَهُ وَ لَمْ يَتَلَوَّثُوا بِالْمَعَاصِي .
امام رضا(ع) فرمود: "نظر کردن به فرزندان ما عبادت است. شخصی از آنحضرت پرسید: آیا نگاه کردن به آن دسته از فرزندان شما که امام هستند عبادت است؟ حضرت فرمود: بلکه نگاه کردن به تمام فرزندان پیامبر(ص) عبادت است، مادامی که از راه و روش آنحضرت جدا نشده باشند و به گناهان آلوده نشده باشند
{وسائل الشیعة، ج 12، ص 311}
لینک کانال : @masjedemamhadialaihesalam