12.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💖💝💖💝💖💝
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 درجات انسان در بهشت به مقدار حسن ظنی است که به خدا دارد .
🎙استاد #عالی
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
۶ آبان ۱۳۹۹
هدایت شده از حامد کاشانی
♦️♦️♦️ فتوایی بسیار مهم از حضرت آیت الله وحید خراسانی
ما با غیر شیعه اختلاف داریم، کم هم نیست اما به هیچ وجه اهل دشمنی و تنازع نیستیم بلکه مدافعشان هم هستیم.
این مساله مورد اتفاق بزرگان بوده و اختلاف قابل ملاحظه ای هم در آن نیست
فتوای زیر متن پاسخ به یکی از استفتائات پر تکرار مراجع بزرگ شیعه در این زمینه است.
🌺🌺🌺حسن معاشرت با مخالفین مذهب
♦️سؤال: باسمه تعالی/ ما جمعی هستیم ساکن در محلی که اهلسنت زندگی میکنند و آنها ما را کافر میدانند و میگویند شیعه کافر است در اینصورت آیا ما هم میتوانیم با آنها معامله به مثل کنیم و همانطوری که آنها ما را کافر میدانند ما هم با آنها معامله کفار کنیم. مستدعی است وظیفه شرعی ما را در مقابل این حملات بیان کنید./امضاء:جمعی از مؤمنین
پاسخ معظم له:
♦️بسم الله الرحمن الرحیم
هر کس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیاء، صلی الله علیه وآله وسلم، بدهد مسلمان است، و جان و عرض و مال او مانند جان و عرض و مال کسی که پیرو مذهب جعفری است محترم است.
و وظیفه شرعی شما آن است که با گوینده شهادتین هر چند شما را کافر بداند به حسن معاشرت رفتار کنید، و اگر آنها به ناحق با شما رفتار کردند شما از صراط مستقیم حق و عدل منحرف نشوید، اگر کسی از آنها مریض شد به عیادت او بروید، و اگر از دنیا رفت به تشییع جنازه او حاضر شوید، و اگر حاجتی به شما داشت حاجت او را برآورید، و به حکم خدا تسلیم باشید که فرمود: «ولاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى» و به فرمان خداوند متعال عمل کنید که فرمود: «ولاَ تَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلاَمَ لَسْتَ مُؤْمِنًا» والسلام علیکم و رحمة الله"
۱۳۸۷/آبانماه
لینک مطلب
http://wahidkhorasani.com/فارسی/سؤالات-شرعی/محتوا/15744_حسن-معاشرت-با-مخالفین-مذهب
@kashani1395
۷ آبان ۱۳۹۹
👠👞👠👞👠👞
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 ازدواج فرزند و نفقه در نظر فقهاء ؛
👈 #امام :
هزینه ازدواج جزء نفقه واجب فرزند نیست ولی احتیاط مستحب است در صورت نیاز فرزند و قدرت پدر، هزینه ازدواج فرزندش را بدهد .
👈 #سیستانی :
هزینه ازدواج جزء نفقه واجب فرزند نیست .
👈 #مکارم_شیرازی :
جزء نفقه نیست ولی در صورتی که پسر ممکن است گرفتار گناه شود و پدر تمکن دارد احتیاط واجب آن است که پرداخت نماید .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
۷ آبان ۱۳۹۹
🌾🐫🌾🐫🌾🐫
#درسهایی_از_اصول_دین
📍فضایل امیر المومنین علیه السلام
از زبان سعد بن ابی وقاص
ابن قتیبه در کتاب امامت و سیاست می نویسد:
سعد بن ابی وقاص در مورد علی(ع) می گفت :
على(ع) در نیکى هاى ما با ما شریک است ولى ما با او در نیکیهایش شریک نیستیم. او از همه ما به کار خلافت سزاوارتر بود اما قضا و قدر مدتى او را از حقش دور ساخت. و ما به نیکى مىدانستیم که او سزاوارترین فرد نسبت به کار خلافت است(1).
همچنین در کتاب صحیح مسلم از قول عامر بن سعد بن ابى وقّاص به نقل از پدرش می نویسد:
در یکى از روزها، معاویة بن ابى سفیان به سعد بن ابی وقاص دستور داد تا به على بن ابیطالب (ع) ناسزا بگوید! «سعد» از دستور او سرپیچى کرد. معاویه، از وى پرسید :
به چه سبب على را دشنام نمی دهی؟ سعد گفت: بخاطر آن که خودم در شأن على (ع) از رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) سه فضیلت شنیده ام که با توجه به آن ها، هیچگاه به سبّ و دشنام علی(ع)، اقدام نمى کنم.
💚 فضیلت اول: در ماجرای جنگ تبوک رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله)، حضرت على (علیه السّلام) را به جانشینى خود، در مدینه باقى گذاشت، آنگاه على (علیه السّلام) به پیامبر(ص) فرمود: یا رسول الله! آیا مرا به جانشینی بر زنان و کودکان می گماری؟ رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) در پاسخش، فرمود: آیا خرسند نیستى از این که جایگاه تو نسبت به من، همانند جایگاه هارون، به حضرت موسى (علیه السّلام) باشد؛ با این تفاوت که پس از من پیغمبرى مبعوث نمى شود .
💚 فضیلت دوم: در جنگ خیبر، از رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) شنیدم، که مىفرمود: « پرچم اسلام را به دست کسى میدهم که خدا و رسول را دوست مىدارد و خدا و رسول هم، او را دوست مىدارند». از شنیدن این سخن همه ما در انتظار اینکه این فضیلت بزرگ نصب ما گردد، سر از پا نمی شناختیم، که در همان زمان رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) على را به حضور طلبید. على (علیه السّلام) در حالى به حضور حضرت رسول شرف یاب شد که به درد چشم شدیدی مبتلا بود، رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) آب دهان مبارک را بر چشم حضرت على (علیه السّلام) مالید، دیدگانش شفا یافت و پرچم اسلام را که یاد بود نصرت الهى بود، به دست او سپرد و از برکت وجود حضرت على (علیه السّلام)، فتح و پیروزى عظیمی نصیب اسلام شد .
💚 فضیلت سوم: هنگامى که آیه مباهله ( فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ)(2)؛ نازل شد، رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله)، حضرت على (علیه السّلام) و حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسین (علیهم السّلام) را به حضور طلبید و فرمود: بار پروردگارا! اینان اهل بیت من هستند .
که اگر یکی از این فضیلتها براى من بود، بهتر و ارزنده تر از شتران سرخ موی بود که در اختیار من باشد.(3)
👌 این موضوع را بسیاری از علمای اهل سنت در کتب شان نقل کردهاند که به جهت اختصار به بعضی از آنها اشاره می کنیم:
👈 ابن کثیر در البدایة والنهایة.(4)
👈 ابن اثیر در اسد الغابه فی معرفة الصحابة.(5)
👈 ذهبی در تاریخ الاسلام، ص627. و همچنین شرح مسلم، النووی.(6)
👈 ینابیع المودة، القندوزی.(7)
.....................
1 - امامت وسیاست/ترجمه،ص:132.
2 - سوره آل عمران: آیه 61.
3 - صحیح مسلم: ج7 ، ص120، کتاب فضائل الصحابة، باب من فضائل علی بن أبی طالب (رضی الله عنه).
4 - ابن کثیر در البدایة والنهایة، حوادث سال چهل هجری، ج7، ص369.
5 - ابن اثیر در اسد الغابه فی معرفة الصحابة، ترجمه امام علی علیه السلام، ج4 ، ص99.
6 - شرح مسلم، النووی، ج15، ص175.
7 - ینابیع المودة لذوی القربى، القندوزی، ج 2، ص 119
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
۷ آبان ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖💝💖💝💖💝
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 استدلال فوق العاده زیبای استاد مقابل جمعی از اهل سنت برامامت #امیرالمؤمنین(ع)
🎙استاد #قرائتی
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
۷ آبان ۱۳۹۹
🌖🌗🌘🌑🌒🌔
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
📍مواردی که #غسل_میت لازم نیست ؛
👈 میت کافر باشد .
👈 جنین سقط شده ای که چهار ماهش تمام نشده است .
#سیستانی :
زیر چهارماه در صورتیکه ساختمان بدنش کامل است بنابر احتیاط واجب باید غسل بدهند .
👈 کسانى که قتل آنها به عنوان قصاص یا حدّ شرعى واجب شده است و حاکم شرع به آنها دستور مى دهد مراسم غسل میّت را خودشان در حال حیات انجام دهند و سه غسل را طبق رساله عملیّه به جا آورده است .
👈 قطعه بی استخوان جدا شده از بدن میت
👈 شهید معرکه جنگ
👌 این حکم فقط شامل كسانى است كه در ميدان جنگ كشته شده باشند، يعنى پيش از آن كه مسلمانان به او برسند جان داده است، امّا اگر به او برسند و زنده باشد، يا به صورت مجروح او را از ميدان جنگ خارج سازند و در بيمارستان يا غير آن از دنيا برود، گرچه ثواب شهيدان را دارد ولى باید غسل و کفن شوند.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
۸ آبان ۱۳۹۹
☘🌺☘🌺☘🌺
#درسهایی_از_اصول_دین
🅾تقدیس ابلیس توسط عرفا و صوفیه:
◀حلاج میگوید: «در آسمان عابد و موحدی چون ابلیس نیست...به او گفتند سجده کن، گفت لا غیر!...بندهای پاک هستم، غیر تو به کسی سجده نمیکنم». مجموعه آثار حلاج، ص۶۰.
◀«صاحب و استاد من، ابلیس و فرعون است، به آتش بترسانیدند ابلیس را از دعویش بازنگردید. فرعون را به دریا غرق کرده و از دعوی بازنگردید... و اگر مرا بکشند و دست و پای ببرند از دعوی خود بازنگردم».مجموعه آثار حلاج، ص۶۲.
◀حلاج معتقد است که دو جوانمرد در عالم وجود دارد: ابلیس و پیامبر اکرم. تمهیدات، عین القضات همدانی، ص۲۲۳.
و میگوید:
«موسی و ابلیس در عقبه طور به هم رسیدند، موسی گفت: ای ابلیس چه چیزی تو را از سجده منع کرد؟ ابلیس گفت: دعوی من به معبود واحد مرا منع کرد و اگر آدم را سجده میکردم هر آینه مثل تو بودم، چون تو را یکبار ندا کردند «أنظر الی الجبل» نگریستی، مرا هزار بار ندا کردند که آدم را سجده کن و من سجده نکردم». مجموعه آثار حلاج، ص۶۱.
◀حسن بصری نیز معتقد است:
«اگر ابلیس نور خود را به خلق نماید همه او را به معبودی و خدایی بپرستند». تمهیدات، عین القضات همدانی، ص۲۱۱.
تحفة الاخیار نیز درباره رابعه عدویه مینویسد:
◀«چنانچه عطار از رابعه عدویه نقل کرده که مضمونش این است او گفته که دل من لبریز از محبت خداست و در آن جای محبت مصطفی و عداوت ابلیس نیست». تحفة الاخیار، ص۱۴۰.
◀سنایی نیز دلیل سجده نکردن ابلیس را مجبور بودن او و خواست خود خداوند بیان میکند و از زبان ابلیس میگوید:
در راه من نهاد، نهان دام مکر خویش
آدم میان حلقه آن دام، دانه بود
میخواست تا نشانه لعنت کند مرا
کرد آنچه خواست، آدم خاکی بهانه بود
ای عاقلان عشق مرا هم گناه نیست
ره یافتن به جانبشان بیرضا نبود
تمهیدات، عین القضات همدانی، ص۷۴.
◀ابوسعید ابوالخیر نیز با اشاره به مجبور بودن شیطان میگوید روز قیامت شیطان را میآورند و به او میگویند سجده کن «وی در گریستن آید گوید: اگر به من بود سجده روز اول کردمی». اسرار التوحید، ص۳۳۲.
◀عراقی نیز سجده نکردن ابلیس را کار خود خداوند دانسته و میگوید:
خود کرده رهنمایی آدم به سوی گندم
ابلیس بهر تأدیب اندر میان نهاده
خود کرده هرچه کرده وانگه به این بهانه
هر لحظه جرم و عصیان بر این و آن نهاده
کس را در این میانه چون و چرا نزیبد
هر کس نصیب او را هم غیب دان نهاده
کلیات عراقی، ص۲۶۷.
◀ملای رومی نیز علت سجده نکردن ابلیس را عشق او به خداوند اعلام میکند و ابلیس را بیگناه میداند:
ترک سجده از حسد گیرم که بود
این حسد از عشق خیزد نه جحود
هر حسد از دوستی خیزد چنین
که شود با دوست غیری همنشین
بی گنه لعنت کنی ابلیس را
چون نبینی از خود این تلبیس را
مثنوی، ص۲۵۷. (براساس نسخه سبحانی، وزارت ارشاد)
◀عین القضات همدانی هم دلیل سجده نکردن ابلیس به آدم را عشق او به خدا میداند و شیطان را در افعالش مجبور میداند و میگوید خدا او را اینگونه آفریده است: «گیرم که خلق را اضلال ابلیس کند، ابلیس را بدین صفت که آفرید؟» تمهیدات، عین القضات همدانی، ص۱۸۸.
«گناه ابلیس عشق او آمد به خدا».
تمهیدات، عین القضات همدانی، ص۲۲۹.
◀احمد غزالی نیز شیطان را «سید الموحدین»میداند، و نیز میگوید «من لم یتعلم التوحید من ابلیس فهو زندیق». ر.ک: ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۱، ص۱۰۷، و ابن جوزی، المنتظم في تواریخ الملوک و الامم، ج۹، ص۲۶۰، و ابنجوزی، القصاص و المذکرین، ص۱۰۴.
مطالب بیشتر را در نسخه احیا شده «رد صوفیه» ملا محمد طاهر قمی ببینید.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
۸ آبان ۱۳۹۹
۸ آبان ۱۳۹۹
🕋🕌🕋🕌🕋🕌
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 #لباس_نمازگزار و نظر فقهاء
همه فقهاء می فرمایند : شش شرط برای لباس نمازگزار وجود دارد :
👈 پاک باشد
👈 مباح باشد ( یعنی غصبی نباشد )
#فاضل_لنکرانی #مکارم_شیرازی #سیستانی : بنابر احتیاط واجب مباح باشد .
#شبیری_زنجانی : بنابراحتیاط مباح باشد .
👈 از اجزاء مردار نباشد .
👈 از حیوان حرام گوشت نباشد .
#سیستانی : از حیوان درنده نباشد بلکه بنابر احتیاط واجب از حیوان حرام گوشت نباشد .
👌اگر نمازگزار مرد است :
👈 ابریشم خالص نباشد .
👈 طلاباف نباشد .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
۹ آبان ۱۳۹۹
🕋🕌🕋🕌🕋🕌
#درسهایی_از_اصول_دین :
⛔️ دلائل حرمت #نماز_جمعه
قائلین به حرمت نماز جمعه در عصر غیبت می گویند :
👈 دلیل اول : شرط انعقاد جمعه، حضور امام یا شخص منصوب از ناحیه او برای اقامه نماز است و در عصر غیبت این شرط منتفی است از این رو اقامه نماز جمعه در عصر غیبت مشروع نمی باشد.
👈 دلیل دوم : چهار رکعت نماز ظهر در روز جمعه یقینا بر ذمه مکلف ثابت است به طوری که جز با خواندن نماز ظهر ذمه مکلف بری نمی شود.
👈 دلیل سوم : روایاتی که نمازجمعه در عصر غیبت را جایز شمرده، روایات آحادند که قابل اعتنا و استدلال نیستند.
👈 دلیل چهارم : اگر نماز جمعه در عصر غیبت مشروع باشد، باید به عنوان واجب عینی بوده و نماز ظهر جایز نباشد، در حالی که به اتفاق فقهاء چنین نیست، چون ادله ای که بر جواز نماز جمعه دلالت دارند، در حقیقت دال بر وجوبند و اگر آن ادله معتبر باشد، باید قائل به وجوب عینی شویم.
📚 محقق ثانی، جامع المقاصد، قطع رحلی، ص 129 - 130.
👈 دلیل پنجم : در اقامه نمازجمعه در عصر غیبت دغدغه و نگرانیهایی وجود دارد، احتمال دارد که امام جمعه منصب امام معصوم را غصب نموده باشد، و مامورین به شخص غاصب اقتدا نمایند ولی در اقامه نماز ظهر چنین دغدغه هایی وجود ندارد، ائمه اطهار (ع) نیز درمان قبض ید و حاکمیت خلفای جور نماز ظهر می خواندند، ما نیز در عصر غیبت که دستمان از امام معصوم کوتاه است، باید به اقامه نماز ظهر اکتفا کنیم تا امام عصر (عج) ظهور کرده و بسط ید پیدا کند.
📚 فاضل هندی، کشف اللثام، ج 1، ص 245.
👌 پاسخ به دلایل حرمت
از این دلائل پنجگانه پاسخ مناسبی داده شده است : 👇👇👇
👈 اولا : چون فقیه جامع الشرایط فتوا از جانب امام معصوم نصب شده و از همین رو احکام او نافذ بوده و باید او را در اجرای حدود و قضاوت بین مردم مساعدت نمود، پس شرط مذکور در دلیل اول منتفی است. به عبارت دیگر حضور امام یا نائب او شرط انعقاد جمعه نیست
👈 ثانیا : اینکه نماز ظهر در روز جمعه واجب است. مورد بحث و نزاع است که آیا در عصر غیبت جمعه واجب است یا ظهر؟ ادله ای هم که در خصوص نماز ظهر وجود دارد، بر برائت دلالت می کنند.
👈 ثالثا : اخبار آحاد بنابر مبنای ابن ادریس غیر معتبر است ولی مشهور فقهاء قائل به اعتبار آن اند.
👈 رابعا : گرچه دلائلی که بر جواز نمازجمعه در عصر غیبت دلالت دارند، وجوب را اثبات می کنند، اما وجوب اعم از عینی و تخییری است و چون وجوب عینی نماز جمعه در عصر غیبت - بنظر مستدل - بالاجماع منتفی است، پس وجوب تخییری ثابت می شود.
👈 خامسا: همانطور که ملاحظه می شود فقهای عظیم الشان که همیشه در جوامع منزوی بوده و هیچگاه بسط ید نداشته اند و همیشه حکومتها در اختیار خلفا و سلاطین غاصب بوده، به ناچار مانند معصومین (ع) نماز ظهر خوانده و غالبا مبادرت به اقامه جماعت نمی کردند - گرچه بعضی از فقهاء که آن را واجب می دانستند، به اقامه آن اقدام می کردند - اما در زمان بسط ید فقیه جامع الشرائط و تشکیل حکومت اسلامی، دلیلی وجود ندارد که نتوان نمازجمعه را اقامه کرد .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
۹ آبان ۱۳۹۹
11.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👒🧢🎩👜💼🎒
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 ویژگی های مردم آخر الزمان
🎙مرحوم استاد #مجتهدی_تهرانی
🕌@masjedemamhadialaihesalam
۹ آبان ۱۳۹۹
👼❤️👼❤️👼❤️
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 احکام #نوزاد و نظر فقهاء
پس از تولد #کودک مستحب است:
👇👇👇
👈 (اگر ضرر نداشته باشد،) #نوزاد را بشویند.
👈 در گوش راستش #اذان و در گوش چپش #اقامه بگویند.
👈 آب فرات و تربت سيدالشهداء (عليهالسلام) به #سقف_دهانش بمالند.
👈 #نام_خوب بر او بگذارند. بهترین نامها، نامی است که بندگی خدای تبارک و تعالی در معنای آن باشد، مانند عبد الله، عبد الرحیم و ...؛ سپس نام پیامبران و امامان علیهم السلام از بهترین نامها است و در میان اسامی ایشان، نام مبارک "#محمد" از فضیلت بیشتری برخوردار است، بلکه برای کسی که چهار فرزند پسر دارد، مکروه است نام هیچ یک از آنان را "محمد" نگذارد.
👈 روز هفتم سر فرزند بتراشند و به مقدار وزن موى او طلا يا نقره صدقه بدهند.
👈 عده ای را دعوت کنند و #ولیمه بدهند.
👈 بسيار سفارش شده براى نوزاد #عقيقه كنند، يعنى گوسفندى به نيّت مولود ذبح كرده و گوشت آن را ـ به صورت خام یا پخته ـ بين همسايهها و ديگران تقسيم كنند یا میهمان دعوت کنند برای صرف آن.
👈 اگر نوزاد پسر است، واجب است #ختنه شود و مستحب است روز هفتم انجام شود و پس از آن ولیمه بدهند، جایز است ولیمۀ تولد و ولیمۀ ختنه در یک مجلس انجام شود.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
۱۰ آبان ۱۳۹۹