🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱
🗣👂🗣👂🗣👂
#درسهایی_از_اصول_دین
🔍 #اذان_اقامه در اسلام
🔺 #قسمت_سوم
📍حی علی خیر العمل در منابع شیعه و سنی
👈 امام باقر عليه السلامـ در حديث معراج ـ :سپس [خداى سبحان] به جبرئيل عليه السلام دستور داد و جبرئيل ، دو بند دو بند ، اذان و دو بند دو بند ، اقامه گفت و در اذانش جمله «حىَّ على خير العمل» را گفت . آن گاه محمّد صلى الله عليه و آله جلو قرار گرفت و براى جمعيّت نماز خواند .
📚الكافي: ج ۸ ص ۱۲۱ ح ۹۳ ،
📚الاحتجاج: ج ۲ ص ۱۷۸ ح ۲۰۵،
📚 تفسير القمّي: ج ۱ ص ۲۳۳ وفيه «إقامته» بدل «أذانه» وكلّها عن أبي الربيع ،
📚 بحار الأنوار : ج ۱۰ ص ۱۶۲ ح ۱۳ .
👈 امام صادق عليه السلام :ابن نبّاح [مؤذّن على بن ابى طالب عليه السلام ] در اذانش مى گفت : «حىَّ على خير العمل ، حىَّ على خير العمل» و على عليه السلام هر گاه او را مى ديد ، مى فرمود :
مَرحَبا بِالقائِلينَ عَدلاًوبِالصَّلاةِ مَرحَبا وأهلاً
«آفرين بر درستگويان درود و خوشامد باد نماز را!»
📚 من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۸۷ ح ۸۹۰ ،
📚بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۱۷۴
📚 وقعة صفّين : ص ۳۳۰
📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۸ ص ۱۴
👈 در كنز العُمّال آمده است : بلال ، صبح ، اذان مى گفت و [در آن] مى گفت : حىَّ على خير العمل .
📚كنز العمّال: ج ۸ ص ۳۴۲ ح ۲۳۱۷۴
📚المعجم الكبير : ج ۱ ص ۱۰۷۱
👈 المصنّف ، ابن ابى شيبـه نقل از نافع ـ : ابن عُمر در اذانش جمله «حىَّ على خير العمل» را افزود .
📚المصنّف لابن أبي شيبة : ج ۱ ص ۲۴۴ ح ۳ ،
📚 السنن الكبرى : ج ۱ ص ۶۲۵ ح ۱۹۹۱ ،
📚 نصب الراية : ج ۱ ص ۲۹۱
👈 السيرة الحلبيّة :در باره [عبد اللّه ] ابن عمر و از امام زين العابدين عليه السلام روايت شده است كه آن دو در اذانشان بعد از «حىَّ على الفلاح» مى گفتند : حىَّ على خير العمل .
📚السيرة الحلبيّة : ج ۲ ص ۹۸ .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
6.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🦋🔥🦋🔥🦋🔥
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 ماجرای عجیب جوانی که در مقابل القاعده حاضر به اهانت به امیرالمومنین نشد!
😡#رضا_تبریزی
😡#هتاک_کننده_به_اهل_بیت_ع
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
🦋🔥🦋🔥🦋🔥
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 مستثنیات #تقیه : که رعایت تقیه می تواند واجب نباشد بلکه در بعضی موارد موجب حرمت می شود ؛
👌 موارد ذیل👇سرفصل هایی از موارد استثناء شدهٔ در تقیه است که در جلسات بحث فقهاء مطرح شده است که البته نظرات فقهاء نسبت به اینها👇که آیا وجوب تقیه را بر می دارد یانه؟ و اینکه آیا موجب حرمت تقیه می شود با نه؟، مختلف است .
👈 بعضی از محرّمات و واجباتی که در نظر شارع و متشرعه دارای اهمیت فوق العادی می باشند، مانند: ویران کردن خانه خدا و مشاهد مشرّفه،رد کردن اسلام و قرآن و تفسیر قرآن به گونه ای که موافقت با کفر و الحاد پیدا کند و دیگر محرّمات بزرگ.
👈 از موارد استثنائی زمانی است که تقیه کننده از چنان شأن و موقعیت اجتماعی برخوردار باشد که اگر مرتکب عمل حرام (مانند نوشیدن شراب و یا انجام زنا) یا ترک واجبی از روی تقیه شود موجب سست شدن مذهب و از بین رفتن حرمت آن در بین مردم گردد .
👈 مسح بر خفّین (کشیدن مسح پا از روی کفش)، متعه حج، نوشیدن شراب و نبیذ و تلاوت بسم الله با صدای بلند است .
👈 یکی دیگر از مواردی که در روایات استثناء شده، ریختن خون است (یعنی موردی که تقیه منجر به کشته شدن افراد گردد.) بدون هیچ شبهه ای ، تقیه در مورد خون جایز نیست چه از لحاظ نصوص و چه از لحاظ فتاوای علماء
👈 از دیگر موارد استثنائات تقیه، برائت از امیر المؤمنین علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام می باشد .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱
🗣👂🗣👂🗣👂
#درسهایی_از_اصول_دین
🔍 #اذان_اقامه در اسلام
🔺 #قسمت_چهارم
📍الصلاة خیر من النوم از دروغ تا حقیقت ؛
پيروان اهل بيت عليهم السلام بر اساس ره نمودهاى آنان ، بر اين باورند كه جمله «حىَّ على خير العمل»، يكى از اجزاى اذان و اقامه بوده و جزئيت آن ، از طريق وحى به پيامبر خدا ابلاغ شده است . شمارى از رواياتى كه در منابع حديثىِ اهل سنّت وجود دارند (📚المعجم الكبير : ج ۱ ص ۳۵۲ ح ۱۰۷۱ ، كنز العمّال : ج ۸ ص ۳۴۲ ح ۲۳۱۷۴ ) و همچنين شمارى از صحابه و تابعين، ( 📚 المصنّف ، عبد الرزّاق : ج ۱ ص ۴۶۴ ح ۱۷۹۷ ، المصنّف ، ابن ابى شيبه : ج ۱ ص ۲۴۴ ح ۲ ـ ۳ ، السنن الكبرى : ج ۱ ص ۶۲۴ ح ۱۹۹۱ و ص ۶۲۵ ح ۱۹۹۲ ؛ وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۶۴۵ ح ۱۲ ) اين باور را تأييد كرده اند .
👈 اكنون اين سؤال پيش مى آيد كه : اگر واقعا جمله «حىَّ على خير العمل» جزء اذان بوده و در عصر پيامبر صلى الله عليه و آله ، مسلمانان ، اين جمله را در اذان تكرار مى كرده اند ، چه كسى و با چه انگيزه اى اين جمله را حذف نموده است؟
👌پاسخ اين سؤال ، در برخى از احاديث اهل بيت عليهم السلام ( 📚دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۴۵ ، وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۶۴۷ ح ۱۶) و شمارى از گزارش هاى تاريخى (📚 دلائل الصدق : ج ۳ ص ۹۹ ، الإيضاح : ص ۲۰۲ـ۲۰۴) اين گونه آمده است كه در عصر پيامبر صلى الله عليه و آله و دوران حكومت ابو بكر و آغاز خلافت عمر ، «حىَّ على خير العمل» ، جزء اذان و اقامه بوده است ؛ ولى عمر ، با اين استدلال كه اين جمله ، موجب اهمّيت دادنِ بيش از اندازه مسلمانان به «نماز» و سستى كردن آنان در «جهاد» مى شود ، آن را از اذان و اقامه حذف كرد .
بديهى است كه اين استدلال ، صحيح نيست ؛ زيرا علاوه بر آن كه اجتهاد در برابر نصّ پيامبر صلى الله عليه و آله صحيح نيست ، اگر اعتقاد به اين كه نماز ، بهترين كار است ، موجب سستى در جهاد مى شد ، شارع حكيم ، آن را جزء اذان و اقامه قرار نمى داد ، ضمن آن كه تجربه عصر نبوى نيز اين استدلال را نقض مى كند .
👈جالب توجّه است كه طبق برخى از روايات ، روزى ، پيامبر صلى الله عليه و آله در باره ارزش ياد خدا و نقش آن در تكامل انسان و پيشگيرى از انواع نابه سامانى هاى دنيوى و اخروى فرمود :
لَيسَ عَمَلٌ أحَبَّ إلَى اللّهِ تَعالى ، وَ لا أنجى لِعَبدٍ مِن كُلِّ سَيِّئَةٍ فِى الدُّنيا وَ الآخِرَةِ مِن ذِكرِ اللّهِ .هيچ عملى در نزد خداى متعال ، محبوب تر از ياد خدا نيست و بنده را از هر بدى در دنيا و آخرت ، نجات مى بخشد .
يكى از اصحاب ايشان (شايد شخصِ عمر) كه اين سخن بر او گران آمد ، گفت : آيا جنگيدن در راه خدا ، بهترين كار نيست؟
پيامبر صلى الله عليه و آله در پاسخ فرمود :
لَولا ذِكرُ اللّهِ لَم يُؤمَر بِالقِتالِ !
📚كنز العمّال : ح ۳۹۳۱
اگر [ به خاطر ] ياد خدا نبود ، به جنگ ، دستور داده نمى شد .
اين حديث به روشنى نشان مى دهد كه در عصر پيامبر صلى الله عليه و آله نيز «خير العمل» بودن نماز ، براى برخى از صحابه مورد اشكال بوده است . نماز ، از آن جهت ، بهترينِ كارهاست كه كامل ترين مصداق ياد خداست ،
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🧕💦👳♂💦🧕💦👳♂
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 غسل میت توسط جنس مخالف و نظر فقهاء
👈 همه فقهاء غیر آقایان رهبری و سیستانی و مکارم :
🔺اگر مرد، زن را و زن، مرد را ( #بهجت : در غير موارد ضرورت) غسل بدهد باطل است .
( #خوئى #شبیری_زنجانی : حرام است)
( #تبریزی : جایز نیست)
( #وحید_خراسانی : جایز نیست و باطل است)
( #مظاهری : اگرچه محرم باشند بازهم باطل است)
🔺 زن مىتواند شوهر خود را غسل دهد و شوهر هم مىتواند زن خود را غسل دهد .
( #بهجت : احتیاط مستحب در
غسل زوجین ، از زیر لباس است)
🔺 احتياط مستحبّ آن است كه زن، شوهر خود و شوهر، زن خود را ( #خوئى #شبیری_زنجانی #صافى_گلپایگانی : در حال اختيار ) غسل ندهد .
( #سبحانی : مگر اینکه یکی از زوجین وصیت کرده باشد که همسرش عهده دار غسلش باشد )
👈 #رهبری :
همجنس بودن با میت فقط در غسل ، شرط است و در صورتی که امکان غسل توسط همجنس وجود دارد، غسل دادن توسط جنس مخالف صحیح نیست و باطل است .
👈 #سيستانى :
مسأله مرد نمىتواند زن نامحرم را غسل بدهد و هم چنين زن نمىتواند مرد نامحرم را غسل بدهد و زن و شوهر مىتوانند يكديگر را غسل بدهند.
👈 #مکارم_شیرازی :
مسأله مرد نمىتواند زن را غسل دهد، هم چنين زن نمىتواند مرد را غسل دهد، مگر زن و شوهر كه هر كدام مىتواند ديگرى را غسل دهد، هر چند احتياط مستحب آن است كه اگر ضرورتى نيست، اين كار را نكنند.
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱
💚❤️💚❤️💚❤️
#درسهایی_از_اصول_دین
🍀موارد استفاده از #تربت_کربلا
📍دارویی
👈 در روایات از آن به داروی اکبر یاد شده است .
(📚کامل الزیارات ص۱۱۲)
👈 خصوصا خاک سرخ بالای سر که گفته شده بر هردری به جز مرگ شفاست
(📚 بحارالانوار ج۹۸ ص۱۱۰)
👈 تربت کربلا علاوه بر بیماری های جسمی، افسردگیها و اندوهای روانی را نیز التیام می بخشد
(📚کامل الزیارات ص۲۶۳)
👈 اگر کام طفل با آن برداشته شود عامل عمده های برای پیشگیری از بیماری ها نیز هست
(📚کامل الزیارات ص۱۱۲)
📍تجهیز میت :
👈 باحنوط میت مخلوط می گردد و همچنین همراه میت می شود
(📚 کامل الزیارات ص۲۷۲)
👈 با وجود تربت کربلا زمین ، هر انسان گناهکاری را قبول می کند .
(📚تهذیب الاحکام ج۶ ص۷۱)
👈 مراقب باشید تربت زیر سر میت گذاشته نشود بلکه مقابل صورتش بگذارند .
( 📚 بحارالانوار ج۹۸ ص۱۱۰)
📍امنیت
👈 باهمراه نمودن تربت کربلا می توان از عوامل شناخته شدهٔ هراس آور و عوامل ناشناخته ایمن شد .
(📚 بحارالانوار ج۹۸ ص۱۱۵)
📍مهر نماز
👈 سجده بر تربت ، هفت طبقهٔ آسمان را شکافته و نماز بالا رفته و قبول می شود
( 📚 کامل الزیارات ص۲۸۰)
📍تسبیح :
👈 چرخاندن تسبیح تربت همراه ذکر ، چهل حسنه و بدون ذکر بچرخاند بیست حسنه دارد
(📚کافی ج۴ ص۵۸۸)
👈 حورالعین از ملائکه می خواهند به هنگام مراجعت از زمین برایشان تسبیح تربت بیاورند
(📚 مصلح المتهجد ص۷۳۵)
👈 گفتن تسبیحات اربعه با تسبیح تربت موجب جذب شست هزار حسنه و محو شست هزار گناه و ترفیع شست هزار درجه و ایجاد زمینهٔ شفاعت شست هزار نفر، می شود .
(📚 بحارالانوار ج۹۸ص۱۲۴)
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱
😴🤯🤤😴🤯🤤
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 شراب و نظر فقهاء
👈 #رهبری :
مشروبات مست کننده بنابر احتیاط نجس است
ماءالشعیر طبی، پاک است و با آب جو فرق دارد .
👈 #سيستانى : شراب نجس است و نوشیدنش و لو به مقدار یک قطره باشد حرام است اگرچه مست کننده هو نباشد .
و غیر آن از چیزهایی که انسان را مست می کند نجس نیست ولی استفاده از مسکر (مست کننده) حرام است چه به صورت جامد باشد یا مایع مثل خاک که نجس نیست ولی خوردنش حرام است .
👈 #امام #نوری_همدانی #صافى_گلپایگانی :
شراب و هر چيزى كه انسان را مست مىكند، چنانچه به خودى خود روان باشد، نجس است، و اگر مثل بنگ و حشيش، روان نباشد اگر چه چيزى در آن بريزند كه روان شود، پاك است.
👈 #شبیری_زنجانی :
شراب و هر چيزى كه انسان را مست مىكند، چنانچه به خودى خود روان باشد، نجس است، و اگر مايعى زياد آن مستكننده باشد مقدار كم آن نيز نجس است و اگر مثل بنگ و حشيش، روان نباشد اگر چه چيزى در آن بريزند كه روان شود، پاك است.
👈 #خوئى #تبریزی :
شراب ( #خوئى: و نبيذى كه مسكر است) نجس است و بنا بر احتياط واجب هر چيزى كه انسان را مست مىكند، چنانچه به خودى خود روان باشد نيز نجس است و اگر مثل بنگ و حشيش، روان نباشد اگر چه چيزى در آن بريزند كه روان شود، پاك است.
👈 #بهجت :
شراب و هر چيزى كه زياد آن انسان را مست مىكند، چنانچه به خودى خود مايع باشد نجس و خوردن آن حرام است اگر چه كم باشد يا مستكنندگىِ آن خفيف باشد و اگر مثل بنگ و حشيش، روان نباشد اگر چه چيزى در آن بريزند كه روان شود، پاك است.
👈 #وحید_خراسانی :
شراب و نبیذ مست کننده نجس است و در غیر این دو از مست کننده ها احتیاط مستحب اجتناب است و اگر مثل بنگ و حشيش، روان نباشد اگر چه چيزى در آن بريزند كه روان شود، پاك است.
👈 #مکارم_شیرازی :
شراب و هر مايعى كه انسان را مست مىكند نجس است بنا بر احتياط واجب، امّا اگر مثل بنگ و حشيش باشد كه مخدّر و مستىآور است و ذاتاً مايع نيست پاك است، هر چند آن را با آب مخلوط كنند و به صورت مايع درآورند، ولى استعمال آن به هر حال حرام است.
مسجد امام هادی علیهالسلام
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱
🤪🤯🤤🤪🤯🤤
#درسهایی_از_اصول_دین
🔍 امام کاظم علیه السلام با کنار هم قرار دادن دو آیه حرمت شراب را اثبات می کند :
📚 فروع کافی ج۶ ص۴۰۶
👈يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ... ؛ از تو درباره شراب و قمار مى پرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است
📜 بقرة ۲۱۹
👌در این👆آیه خداوند شراب را اثم کبیر معرفی می کند .
👈 قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ... ؛ (اى پيامبر!) بگو: همانا پروردگارم كارهاى زشت و زننده، چه آشكار و چه پنهان، و گناه و... حرام کرده است .
📜 اعراف۳۳
👌در این👆آیه خداوند حکم به حرمت اثم کرده است .
نتیجه :
شراب اثم است
و اثم حرام است
پس شراب حرام است👉👉
فثبت المطلوب
یاعلی مدد
9.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🦂🕷🦂🕷🦂🕷
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 کسانی که گرفتار عقرب جهنمی می شوند
🎙استاد #مجتهدی_تهرانی
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
✋🤚✋🤚✋🤚
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 سلام کردن در نماز و نظر فقهاء
🔺سلام کردن به نمازگزار مکروه است .
🔺 سلام کردن در نماز موجب بطلان نماز است مگر آنکه جواب سلام دهنده را بدهیم که در این حال جواب سلام واجب است .
🔺 جواب سلام واجب فوری است و در صورتیکه به تاخیر افتاد در غیر نماز واجب نیست و در نماز جایز نیست جواب بدهیم .
🔺اگر شخصی حتی کلمه سلام را بگوید جوابش واجب است .
🔺اگر شخصی سٍلام یا سام بگوید :
👈 #امام #مکارم_شیرازی : اگر عرفا سلام محسوب نشود جوابش واجب نیست .
👈 #سيستانى ؛ بنابر احتیاط واجب باید به صورت صحیح جوابش را داد .
🔺جواب سلام چگونه باشد :
👈 #امام #رهبری #فاضل_لنکرانی :
باید سلام بر علیکم مقدم باشد .
👈 #وحید_خراسانی :
بنابراحتیاط واجب، سلام مقدم باشد .
👈 #سيستانى #خوئى #تبریزی #صافى_گلپایگانی :
تقدم سلام، واجب نیست بلکه جایز است.
👈 #بهجت #مکارم_شیرازی :
باید عین عبارت سلام کننده جواب دهیم یعنی اگر او سلام را مقدم داشت ماهم سلام را مقدم بداریم و اگر علیکم را مقدم داشت ماهم علیکم را مقدم بداریم
🦋 مسجد امام هادی علیهالسلام 🦋