eitaa logo
مسجد امام هادی علیه السلام
261 دنبال‌کننده
7هزار عکس
6.1هزار ویدیو
306 فایل
مشهد ؛ واقع در بولوار امیرالمؤمنین علیه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 📍قرارداد چند ركن و پايه دارد: 🔺ايجاب از بيمه‌كننده، يعنى انشاء عقد بيمه بر طبق بيمه‌نامه به وسيلۀ بيمه‌كننده. 🔺قبول بيمه‌گر، يعنى آنچه بيمه‌كننده انشاء كرد، او قبول كند. 🔺معلوم كردن آنچه بيمه مى‌شود: حيات و سلامتى بدن اموال ماشين و يا چيزهاى ديگر. 🔺تعيين بيمۀ ماهيانه و يا ساليانه. . 👈 لازم است در قرارداد بيمه تعيين آنچه كه بيمه مى‌شود و تعيين خطرهاى احتمالى كه آن چيز به خاطر آن خطرات بيمه مى‌شود و همين طور لازم است اقساط بيمه و ابتداء و انتهاء و مدت بيمه تعيين گردد. 👈 مى‌توان قرارداد بيمه را با تمام اقسام آن از باب عقد هبۀ معوّضه تصحيح كرد به اين معنى كه بيمه‌كننده مبلغى را به طور ماهيانه يا ساليانه يا يكجا به بيمه‌گر هبه مى‌كند و در ضمن عقد هبه به بيمه‌گر شرط مى‌كند كه در صورت پيش‌آمد و رخ‌دادِ هر نوع خسارتى كه در بيمه‌نامه ذكر شده، بايد بيمه‌گر آن را جبران كند و بر بيمه‌گر نيز واجب است به اين شرط وفا كند و خسارت بيمه‌كننده را جبران كند، بنا بر اين عقد بيمه به تمام اقسام آن يك نوع هبه معوضه است، جايز و صحيح است. 👈 چنانچه بيمه‌گر در صورت پيش‌آمد خسارتى بر بيمه‌كننده از جبران آن خوددارى كند و به شرط هبه عمل ننمايد و خسارت نپردازد، بيمه‌كننده خيار تخلف شرط دارد و مى‌تواند قرارداد بيمه را فسخ كند و آنچه از اقساط بيمه پرداخت كرده است، مسترد داشته و پس بگيرد. 👈 در صورتى كه بيمه‌كننده به پرداخت اقساط بيمه كمّاً و كيفاً اقدام نكند، واجب نيست بر بيمه‌گر كه خسارات وارده را جبران كند و بيمه‌كننده حق ندارد آنچه از اقساط بيمه پرداخت كرده است، مسترد بدارد و پس بگيرد. 👈 براى صحّت قرار داد بيمه مدت معينى اعتبار نشده است كه بايد يك ساله باشد يا دو ساله و يا بيشتر، بلكه تابع است به آنچه طرفين بيمه‌گر و بيمه‌كننده اتفاق كرده باشند. 👈 اگر عده‌اى و چند نفرى جمع شوند و اتفاق كنند بر تأسيس شركتى كه سرمايۀ شركت را به طور مشترك از مال خودشان بگذارند و هر يك از شركاء و يا يكى از آنها در ضمن عقد شركت بر ديگران شرط كند كه چنانچه پيش‌آمد ضرر و حادثه‌اى برجان و يا مال و يا ماشين و يا چيز ديگر او وارد شود، با تعيين نوع حادثه شركت بايد خسارت آن حادثه را از سود عايد خود جبران كند، در صورت وقوع حادثه واجب است شركت به اين شرط عمل كند و خسارت او را جبران كند. 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 ✳️✳️ چرا خدا خالق ندارد؟؟؟⁉️ بشر با عقل خود می یابد که هیچ پدیده ای بدون پدید آورنده نیست، ولذا اگر صدائی مثلا میشنود به دنبال صاحب صدا میگردد، وزمانی که در عالم هستی دقت میکند میفهمد بایستی خالقی آن را آفریده باشد، ولی ناگهان با سوالی مواجه می شود که او را چه بسا به وادی تحیر سوق میدهد: "خالق هستی همانند تمام موجودات بایستی خالقی داشته باشد"، وبسیاری از انسانها به جهت ناتوان بودن از جواب به این پرسش به امکان تسلسل رو می آورند، وعالم را ازلی میپندارند. ولی تنها جوابی که در مقابل این پرسش قرار دارد، مطلبی است که در نصوص وحیانی مکررا به آن اشاره شده، وآن تغایر سنخ خالق از مخلوق به این که سنخ مخلوق مقداری وعددی ودارای زمان ومکان میباشد ولی خداوند، متعالی از این امور است. خداوند در مورد صفت مخلوقات وخودش میفرماید: 👈 وَكُلُّ شَيْءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ...الْكَبِيرُ الْمُتَعَالِ 📜رعد ۹و۸ توضیح این که هر تغییری (اعم از اتصاف به صفات ویا حدوث وانعدام) در افق زمان اتفاق میافتد، اگر مثلا سیب موجود میشود در افق زمان چنین حادثه اتفاق می افتد، ویا اگر سیب نابود میشود چنین امری در افق زمان حادث میشود، پس میتوان نتیجه گرفت تمام اشیاء عالم دارای زمان هستند، به این جهت که همیشه در معرض تغییر میباشند، زیرا تمام اشیاء قبلا موجود نبودند وسپس موجود شدند، وهمچنان در معرض تغییر وسپس انعدام هستند، مثلا بدن انسان در معرض پیر شدن ویا بچه در معرض جوان شدن وسیب در معرض قرمز شدن ویا پوسیده شدن، میباشند. حال اگر فرض کنیم موجودی دارای زمان نبود، تمام این عوارض از او منتفی است، یعنی نه موجود میشود ونه معدوم میگردد ونه دارای صفات خواهد شد. مثلا اگر به صورت محال فرض کنیم زمان توقف نماید، قهرا هیچ چیزی تغییر نمیکند وبلکه نابود نمیشود، ولی میدانیم که توقف زمان امر محالی است، زیرا استمرار در حقیقت زمان نهفته است، اما اگر فرض کنیم موجودی اساسا متصف به زمان نباشد قهرا آن موجود قابل خلق هم نخواهد بود، زیرا خلق همانند تمام تغییرات همیشه در افق زمان حاصل میشود، واین مطلب جواب کاملا قانع کننده برای آن پرسش قدیمی بشر میباشد. البته كاملا بدیهی است که دریافت تصور از موجودی که دارای زمان نباشد، حتی بعد از اقرار به ثبوت این موجود به جهت استحاله تسلسل، امری ناممکن است، زیرا هر چه انسان در اطراف ویا مخیله خود، به آن توجه میکند دارای زمان است، لذا به تصریح بسیاری از روایات اگر نصوص وحیانی نبود اصلا انسان متوجه چنین موجودی نمیشد وحتی بعد از التفات به این موجود امکان دریافت تصور از او را ندارد. در آیه فوق به این نکته کلیدی اشاره دارد که هر چیزی دارای مقدار (زمان وکمّ وکیف خاص) میباشد، ولی تنها خداوند است که متعالی از مقدار میباشد. توجه به مفاد این آیه حل کننده بسیاری از سوالات در مورد خداوند متعال است که به تدریج به آنها پرداخته خواهد شد. ان شاء الله تعالی 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
10.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺🍀🌺🍀🌺🍀 🌴 🌴 🎥 سه توصیهٔ راهگشا 🎙مقام معظم 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 📍چیست که خدا ندارد و نمی داند و نزد او نیست ؟! انس بن مالك گوید : پس از درگذشت پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ یك نفر یهودی ، برای تحقیق درباره اسلام به مدینه آمد ، و از مردم خواست كه او را به كسی‌كه بتواند از عهده پاسخ سؤال‌های او برآید راهنمائی كنند. مردم ، ابوبكر را به او معرفی كردند . آن مرد پیش ابوبكر آمد و گفت : پرسش‌هائی دارم كه جز پیامبرص و یا وصی او نمی‌داند؟ ابوبكر : هر چه می‌خواهی بپرس . مرد یهودی گفت : آن چیست كه خدا ندارد ؟ آن چیست كه نزد خدا نیست ؟ آن چیست كه خدا نمی‌داند ؟ ابوبكر عصبانی شد و به وی گفت : این سؤال‌های مردم بی دین است ، و تصمیم كشتن او را گرفت ، سایر مسلمانان حاضر هم كیفر آن مرد را كشتن می‌دانستند . ابن عباس كه آنجا حاضر بود ، گفت : درباره این مرد ، بی انصافی كردید . ابوبكر : نشنیدی كه الآن چه گفت ؟ ابن عباس : اگر می‌توانید جوابش را بدهید ، و گر نه او را ببرید پیش امام علی كه تا به او پاسخ ‌دهد ، چون من از پیامبرص شنیده‌ام كه به علی بن ابیطالب می‌فرمود : « خدایا دلش را هدایت كن ، و زبانش را استوار بدار » ابوبكر گفت : یا ابا الحسن این یهودی از من مانند زنادقه و بی‌دین‌ها سؤال می‌كند . امیرالمومنین علی ـ علیه‌السّلام ـ رو به یهودی كرد و فرمود : چه می‌گویی ؟ گفت: من سؤالاتی دارم كه جز پیامبر یا وصی او ، پاسخش را نمی‌داند . امام علی(ع) : مسائل خود را مطرح كن . یهودی همان مسائل را تكرار كرد . امیرالمومنین علی(علیه السلام) : 👈 اما آنچه خدا نمی‌داند ، همان چیزی است كه شما یهودی‌ها می‌گوئید عزیز پسرخدا است ، خدا نمی‌داند كه فرزند دارد. 👈 و اما آنچه نزد خدا نیست ، ستم به بندگان است كه نزد او نیست 👈 و اما آنچه خدا ندارد ، همتا است ، كه او بی‌همتا است. یهودی با شنیدن این سخن، شهادتین را بر زبان جاری كرد ومسلمان شد و ابوبكر و حاضرین امیرالمؤمنین علی ـ علیه‌السّلام ـ را كاشف الكرب (بر طرف كننده اندوه) لقب دادند. 📚الغدیر ج۷ ص۱۷۹ 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 📍تفاوت ازدواج دائم و ازدواج موقت : 👈 تعیین مدت در ازدواج موقت ، شرط لازم است که اگر نباشد عقد باطل است درحالی که در ازدواج دائم این طور نیست . 👈 تعیین مهریه در ازدواج موقت ، شرط لازم است که اگر نباشد عقد باطل است درحالی که در ازدواج دائم این طور نیست . 👈 نفقهٔ زن در ازدواج موقت بر شوهر واجب نیست بخلاف ازدواج دائم . 👈 جداشدن زن و شوهر در ازدواج موقت به صرف تمام شدن مدت یا بخشیدن شدن باقیمانده مدت توسط شوهر ، محقق می شود درحالیکه که در ازدواج دائم شرایط خاص خودش را دارد مثل اجرای صیغه طلاق در حضور دو شاهد عادل و ... . 👈 عده ازدواج دائم سه طُهر و موقت دو طُهر است البته هر دو در عدهٔ وفات مشترک هستند . 👈 زن در ازدواج موقت از شوهر ارث نمی برد بخلاف ازدواج دائم . 👈 در ازدواج موقت زن حق قَسم(همخوابی) ندارد بخلاف ازدواج دائم که هر چهار شب یکبار این حق را زن و شوهر نسبت به همدیگر دارند . 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🍀🌺🍀🌺🍀 🌴 🌴 🎥 عاقل کسی است که ... 🎙استاد اخلاق حاج آقای 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 و زندگی 📍امام حسین علیه السلام فرمود : ❇️ ما اهل بیت را به خاطر دو چیز دوست نداشته باشید ⛔️ 👈 📛 به خاطر قرابت و نسبتی که با ما دارید . 👈 📛 به خاطر اینکه کار دنیاتون راه بیفته . ✅ بلکه ما رو به خاطر خدا و رسولش دوست بدارید تا در روز قیامت به مانند این دو انگشت سبابه کنار ما اهل بیت باشید . ♻️ مَنْ أَحَبَّنَا لَمْ يُحِبَّنَا لِقَرَابَةٍ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ وَ لاَ لِمَعْرُوفٍ أَسْدَيْنَاهُ إِلَيْهِ إِنَّمَا أَحَبَّنَا لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ فَمَنْ أَحَبَّنَا جَاءَ مَعَنَا يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ كَهَاتَيْنِ وَ قَرَنَ بَيْنَ سَبَّابَتَيْهِ 📚 اعلام الدین ج۱ ص۴۶۰ 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🔍 بهترین مکان برای نمازگزاران 👈 ✅ حرم امامان علیهم السلام بلکه بهتر از مسجد است . 👈 ✅ مساجد خلوت : البته زياد رفتن به مسجد و رفتن در مسجدى كه نمازگزار ندارد مستحب است و همسايۀ مسجد اگر عذرى نداشته باشد، مكروه است در غير مسجد نماز بخواند. ✋ ⛔️ نماز خواندن در چند جا مكروه است و از آن جمله است : 📛 حمام 📛 زمين نمك‌زار 📛 مقابل انسان 📛 مقابل درى كه باز است 📛 در جاده و خيابان و كوچه اگر براى كسانى كه عبور مى‌كنند زحمت نباشد و چنانچه زحمت باشد حرام ولى نماز باطل نيست : چنانچه زحمت باشد حرام و نماز باطل است. 📛 مقابل آتش و چراغ 📛 در آشپزخانه و هر جا كه كورۀ آتش باشد 📛 مقابل چاه و چاله‌اى كه محل بول باشد 📛 روبروى عكس و مجسمۀ چيزى كه روح دارد، مگر آن كه روى آن پرده بكشند 📛 در اطاقى كه جنب در آن باشد 📛 در جايى كه عكس باشد اگر چه روبروى نمازگزار نباشد 📛 مقابل قبر، روى قبر، بين دو قبر در قبرستان. 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺🍀🌺🍀🌺🍀 🌴 🌴 🎥 پیشنهاد عملی ابوعلی سینا برای حل مشکلات..... 🎙استاد مرحوم شیخ احمد 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره انفال آیهٔ ۲۰
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🔍 اعلان غذای نجس شده و نظر فقهاء 👌 توسط میزبان ؛ 👈 اکثر فقهاء : باید اعلان کند غذا نجس شده است . 👈 : بنابر احتیاط واجب باید اعلان کرد . 👈 : در صورتی واجب است که میهمانان ترتیب اثر دهند . 👌توسط میهمان ؛ 👈 لازم نیست که اعلان کند که غذا نجس است بلکه تنها خودش باید اجتناب کند . 👌 توسط خانواده ؛ 👈 در صورتی واجب است که در طبخ غذا دخالت داشته باشند و الا واجب نیست . 👌 توسط آشپز ؛ 👈 اگر خود آشپز نجس کرده باید به صاحب مجلس بگوید یانگذارد مهمانها بخورند و این در صورتی است که نتواند غذا را تطهیر کند اما اگر می تواند تطهیر کند ، احتیاجی به گفتن نیست . 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 📍نمونه ای از تلاش امام عسگری علیه السلام برای مبارزه با شبهات زمان خود  «اسحاق کِنْدی» که از فلاسفه اسلام و عرب به شمار می رفت و در عراق اقامت داشت، کتابی تألیف کرد به نام «تناقضهای قرآن»! او مدتهای زیادی در منزل نشسته و گوشه نشینی اختیار کرده و خود را به نگارش آن کتاب مشغول ساخته بود. روزی یکی از شاگردان او به محضر امام عسکری علیه السلام شرفیاب شد. هنگامی که چشم حضرت به او افتاد، فرمود : آیا در میان شما مرد رشیدی وجود ندارد که گفته های استادتان «کندی» را پاسخ گوید؟ شاگرد عرض کرد: ما همگی از شاگردان او هستیم و نمی توانیم به اشتباه استاد خود اعتراض کنیم. امام فرمود: اگر مطالبی به شما تلقین و تفهیم شود، می توانید آن را برای استاد خود نقل کنید؟  شاگرد گفت: آری! حضرت فرمود: بعد از برگشتن نزد استاد با او به گرمی و محبت برخورد کن و سعی نما با او انس و الفت پیدا کنی. هنگامی که کاملاً انس و آشنایی به عمل آمد، به او بگو: مسئله ای برای من پیش آمده است که غیر از شما کسی شایستگی پاسخ آن را ندارد و آن این است که: آیا ممکن است گوینده قرآن از گفتار خود معانی ای غیر از آنچه شما حدس می زنید، اراده کرده باشد؟  او در پاسخ خواهد گفت: بلی! ممکن است چنین منظوری داشته باشد. در این هنگام بگو: شما چه می دانید، شاید گوینده قرآن معانی دیگری غیر از آنچه شما حدس می زنید، اراده کرده باشد و شما الفاظ او را در غیر معنای خود به کار برده باشید! امام در اینجا اضافه کرد: او آدم باهوشی است، طرح این نکته کافی است که او را متوجه اشتباه خود کند.  شاگرد به حضور استاد رسید و طبق دستور امام رفتار کرد تا آنکه زمینه برای طرح مطلب مساعد گردید. سپس سؤال امام را مطرح و جواب پیش بینی شده را گرفت. استاد که می دانست شاگرد او چنین سؤالی را از پیش خود نمی تواند طرح نماید و در حدّ اندیشه او نیست، رو به شاگرد کرد و گفت: تو را قسم می دهم که حقیقت را به من بگویی، چنین سؤالی از کجا به فکر تو خطور کرد؟  شاگرد: چه ایرادی دارد که چنین سؤالی به ذهن من آمده باشد؟  استاد: نه! تو هنوز زود است که به چنین مسائلی رسیده باشی. به من بگو این سؤال را از کجا یاد گرفته ای؟  شاگرد: حقیقت این است که «ابو محمد» مرا با این سؤال آشنا کرد.  وجود پرسش و طرح شبهه می تواند باعث بالندگی و رشد جامعه شود، به شرطی که به آن پاسخ صحیح و هدایتگر داده شود.  استاد: اکنون واقع امر را گفتی. سپس افزود: چنین سؤالهایی تنها زیبنده این خاندان است [آنان هستند که می توانند حقیقت را آشکار سازند]. آن گاه استاد با درک واقعیت و توجه به اشتباه خود، دستور داد آتشی روشن کردند و آنچه را که به عقیده خود درباره «تناقضهای قرآن» نوشته بود، تماما سوزاند. 📚مناقب آل ابی طالب، ابن شهر آشوب، ج 4، ص 424 🕌 @masjedemamhadialaihesalam