eitaa logo
مسجد امام هادی علیه السلام
263 دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
6هزار ویدیو
306 فایل
مشهد ؛ واقع در بولوار امیرالمؤمنین علیه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
AUD-20210314-WA0020.mp3
2.26M
مناجات دلنشین وداع با ماه رجب از میثم مطیعی😢😭
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره توبه آیهٔ ٣٣
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 📍 حکم روزهٔ بیمار ❇️ فسمت اول : ❓آيا روزه از فرد مریض یا سالمی که روزه برایش ضرر قابل توجّهی دارد که عادتاً قابل تحمّل نیست و عقلاء از آن پرهیز می‌نمایند صحیح مي باشد؟ ✅ خير صحيح نمی‌باشد هر چند به حدّ ضرر حرام مثل مرگ یا نقص عضو نرسد. 📚عروه الوثقی فصل فی شرایط صحه الصوم مورد السادس ❓كسی كه می‏ داند یا اطمینان دارد روزه برای او ضرر قابل توجّهی ندارد ، هر چند پزشك بگويد ضرر دارد ، يا كسی كه يقين يا گمان دارد یا احتمال عقلایی می‌دهد كه روزه برايش ضرر قابل توجّهی دارد ، هر چند پزشك بگويد ضرر ندارد ، وظيفه اش چيست؟ ✅تشخیص ضرر داشتن و یا ضرر نداشتن با خود مکلف است. 📚 عروه الوثقی فصل فی شرایط صحة الصوم الأمر السادس 📚 منهاج الصالحين م 1029 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 📍 و نظر فقهاء ❓نظر مراجع عظام تقلید در مورد چهارشنبه سوری و مراسم آن مانند آتش روشن کردن و پریدن از آتش چیست؟ ❓آیا هزینه کردن برای این مراسم و خریدن وسایل آتش بازی به صورت مطلق حرام است یا فقط مواد محترقه خطرناک؟ ✅1. آتش‌بازی و استفاده از مواد محترقه و ساخت و خرید و فروش آن، به خودی خود حرام نیست مگر اینکه؛ «موجب اذیّت و آزار دیگران باشد و یا تبذیر و اسراف مال محسوب شود و یا خلاف قانون و مقرّرات باشد، که در این‌صورت جایز نیست».[1] 2. اما درباره حکم شرعی این بازی‌ها در روز چهارشنبه پایانی سال که به «چهارشنبه‌سوری» معروف شده است، باید گفت: در منابع اسلامی (آیات و روایات) دلیلی که صریحاً اثبات یا نفی چنین مراسمی را بکند، وجود ندارد؛ از این‌رو، حرام بودن و یا نبودن برگزاری این مراسم، بستگی به شرایط دارد که حکم آن از عمومات به دست می‌آید: 🔹الف. اگر نشانه‌ای از آتش‌پرستی و یا دیگر مظاهر شرک باشد و با همین عنوان برگزار شود، همان‌طور که در دوران‌های قدیم چنین بوده است؛ جزو خرافات است و در اسلام محکوم شده و انجام آن حرام است.[2] 🔹ب. أما نوعاً مسلمان‌ها این مراسم را به عنوان آتش‌پرستى انجام نمی‌دهند. به همین جهت، اگر تنها به عنوان تفریح و سرگرمی، مراسم چهارشنبه پایانی سال انجام بگیرد - با توجه به شرایطی که گفته شد (نبود آزار و اذیّت دیگران، اسراف نکردن مال و ...)، و با این‌که برگزاری این مراسم ضرورتی نداشته - حرام نیست. 🔺به هر حال با توجه به اینکه در سالهای أخیر متأسفانه این مراسمات عاملی برای ایجاد خطر برای خود و دیگران شده است، بهتر است اجتناب گردد. .......................................... [1]. أجوبة الاستفتاءات ص243 سؤال 1105 . [2]. جامع الأحکام آیت الله صافی ج 2 ص 84 ، استفتاءات جدید آیت الله مکارم ج۱ سؤال 1733. 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 ✍ مقام معظم رهبری 📍مرزهای رفاقت «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لَا تَکُونُ الصَّدَاقَةُ إِلَّا بِحُدُودِهَا فَمَنْ کَانَتْ فِیهِ هَذِهِ الْحُدُودُ أَوْ شَیْ‏ءٌ مِنْهَا فَانْسُبْهُ إِلَی الصَّدَاقَةِ وَ مَنْ لَمْ یَکُنْ فِیهِ شَیْ‏ءٌ مِنْهَا فَلَا تَنْسُبْهُ إِلَی شَیْ‏ءٍ مِنَ الصَّدَاقَةِ فَأَوَّلُهَا أَنْ تَکُونَ سَرِیرَتُهُ وَ عَلَانِیَتُهُ لَکَ وَاحِدَةً وَ الثَّانِی أَنْ یَرَی زَیْنَکَ زَیْنَهُ وَ شَیْنَکَ شَیْنَهُ وَ الثَّالِثَةُ أَنْ لَا تُغَیِّرَهُ عَلَیْکَ وِلَایَةٌ وَ لَا مَالٌ وَ الرَّابِعَةُ أَنْ لَا یَمْنَعَکَ شَیْئاً تَنَالُهُ مَقْدُرَتُهُ وَ الْخَامِسَةُ وَ هِیَ تَجْمَعُ هَذِهِ الْخِصَالَ أَنْ لَا یُسْلِمَکَ عِنْدَ النَّکَبَات» شافی، ص ۶۵۱   فی الکافی، عن الصّادق (علیه‌السّلام): «لا تکون الصّداقة الاّ بحدودها». صداقت(۱) مرزهائی دارد که اگر این خطوط اصلی و این مرزها وجود داشت، صداقتی که آثار فراوان شرعی و برادری شرعی بر آن مترتب است، مترتب خواهد شد؛ والاّ نه. «فمن کانت فیه هذه الحدود او شی‌ء منها فانسبه الی الصّداقة». حالا اگر همه‌ی حدود هم نبود، بعضی از این خطوط و مرزها باید باشد تا صداقت صدق کند. «و من لم یکن فیه شی‌ء منها فلا تنسبه الی شی‌ء من الصّداقة فأوّلها ان تکون سریرته و علانیته لک واحدة». اول این است که ظاهر و باطنش با تو یکسان باشد. اینجور نباشد که در ظاهر اظهار دوستی کند، [اما] در باطن با تو دشمن باشد؛ یا اینکه دوست نباشد حداقل خیر تو را نخواهد. این اولین شرط صداقت است. «و الثّانیة ان یری زینک زینه و شینک شینه»؛ [دوم اینکه] آنچه را که زینت توست، زینت خود بداند؛ آنچه عیب توست، عیب خود بداند. اگر شما به مقام علمی دست پیدا میکنید، یا یک کار برجسته‌ای میکنید که زینت برای شماست، این را برای خودش زینت بداند. اگر خدای نکرده چیزی در شما هست، صفتی، کاری، عملی که موجب عیب شماست، این را عیب خودش بداند؛ که طبعاً آثاری بر این مترتب است: سعی میکند برطرف کند، سعی میکند آن را پنهان کند. اینجور نباشد که منتظر بماند تا شما یک لغزشی پیدا کنید، خوشحال بشود از این لغزش. صداقت این نیست. «و الثّالثة ان لاتغیّره علیک ولایة و لا مال»؛ [سوم اینکه] اگر به یک قدرتی، حکومتی، ریاستی دست پیدا کرد، یا به یک مالی دست پیدا کرد، ثروتمند شد، وضعش با تو عوض نشود، تغییر نکند. بعضی‌ها اینجوری‌اند دیگر؛ با آدم رفیقند، به مجرد اینکه به یک مال و منالی، پولی، زندگی‌ای، چیزی میرسند، آدم می‌بیند اصلا نمیشناسند آدم را. اصلا نمیشناسد، کانّه نمیشناسد آدم را؛ از این قبیل هم دیده‌ایم آدم‌هایی را. اینجور نباشد. داشتن مال و مقام او را عوض نکند، وضعش را با تو [عوض نکند]. «و الرّابعة ان لا یمنعک شیئا تناله مقدرته»؛ [چهارم اینکه] هر کار از دستش برمی‌آید، از تو دریغ نکند. خدمتی میتواند بکند، کمکی، وساطتی، توصیه‌ای، هر کار میتواند برای تو بکند و خیری به تو برساند؛ از این امتناع نکند. «و الخامسة و هی تجمع هذه الخصال ان لا یسلمک عند النّکبات»؛ [پنجم اینکه] در نکبتها و رویگردانی‌های دنیا تو را رها نکند. [اگر] به یک مشکلی دچار شدی، [به یک] بیماری‌ای دچار شدی، سختی‌ای پیدا کردی؛ انواع و اقسام سختی‌ها دیگر - حالا در زمان ما ملاحظه میکنید؛ سختی‌های سیاسی و سختی‌های اقتصادی و حیثیتی و همه چی هست دیگر؛ انواعش را داریم می‌بینیم، که در گذشته در دورانهائی اینها را نمیدیدیم، لیکن حالا جلوی چشم ماست؛ امتحانها فراوان است - [در] اینطور موارد تو را رها نکند؛ کمک کند. ...................... ۱) صداقت در این روایت، به معنای دوستی است. 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم🌹 و زندگی 📍امام حسین علیه السلام فرمود : ❇️ ما اهل بیت را به خاطر دو چیز دوست نداشته باشید ⛔️ 👈 📛 به خاطر قرابت و نسبتی که با ما دارید . 👈 📛 به خاطر اینکه کار دنیاتون راه بیفته . ✅ بلکه ما رو به خاطر خدا و رسولش دوست بدارید تا در روز قیامت به مانند این دو انگشت سبابه کنار ما اهل بیت باشید . ♻️ مَنْ أَحَبَّنَا لَمْ يُحِبَّنَا لِقَرَابَةٍ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ وَ لاَ لِمَعْرُوفٍ أَسْدَيْنَاهُ إِلَيْهِ إِنَّمَا أَحَبَّنَا لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ فَمَنْ أَحَبَّنَا جَاءَ مَعَنَا يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ كَهَاتَيْنِ وَ قَرَنَ بَيْنَ سَبَّابَتَيْهِ 📚 اعلام الدین ج۱ ص۴۶۰ 🌹مسجد امام هادی علیه‌السلام🌹
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🔔احکام اسلامی سهل وآسان است، به چند نمونه از آنها اشاره می شود:🔰 💝1.تکلیف در حد توانایی و قدرت . 💝2.آسان گرفتن بر مضطر و بیمار در نماز ، روزه ..... 💝3.تخفیف در نماز مسافر . 💝4.بیماری موجب سقوط برخی از تکالیف همچون روزه داری، انجام غسل، شرکت در نماز جمعه ، شرکت در جهاد و... است. 💝5.زنان در عادت ماهانه نباید نماز بخوانند . 💝6.ملاک نجاست اشیاءعلم ویقین است وتحقیق از نجاست اشیاء لازم نیست. 💝7.دربرخی از احکام برای آسان شدن تکلیف اجازه تبدیل داده شده است. مانند: کسی که آب برای او ضرر دارد،اجازه تیمم بدل از وضو یا غسل داده شده است. 💝8.کسی که روزه سال قبل را به دلیل بیماری نگرفته است، اگر تا سال بعد بیماریش طول بکشد، قضا نمی خواهد . 💝9.سخت نگرفتن بر بدهکار تنگ دست. 💝10.آب استنجاء (آبی که برای شستن خود در دستشویی استفاده می شود) باشرایطی پاک است ، ولو آب قلیل باشد. 💝11.شستن زخم های خونی بدن درصورتی که شستن آن مشکل باشد ، نیاز نیست . 💝12.مجموعه احکامی که در رساله ها به صورت تدریجی امده است ودر هر مرحله تخفیفی داده شده است . مانند کسی که نمی تواند ده نفر را سیر کند، سه روز روزه بگیرد و.... 💝13.درفقه چهار اصل آسان وجود دارد: 👌الف) اصاله الطهاره : به صورت طبیعی همه چیز پاک است مگر آنچه را که علم دارید نجس است . 👌ب) اصاله الحلیه : قانون دیگر این است که همه چیز حلال است مگر آنچه را که بدانیم حرام است . 👌ج) اصاله الصحه : در کارهای انجام شده ای که انسان شک دارد صحیح است انجام شده یا خیر، باید بنا به صحت بگذارد. 👌د) اصاله البرائه :شخصی که شک دارد عبادتی از او فوت شده و یا به دیگران بدهکار است بنا می گذارد بر این که بدهی ندارد . 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋 @masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 ✍ مقام معظم رهبری «عَنْ أَبُو جَعْفَرٍ ع یَا صَالِحُ اتَّبِعْ مَنْ یُبْکِیکَ وَ هُوَ لَکَ نَاصِحٌ وَ لَا تَتَّبِعْ مَنْ یُضْحِکُکَ وَ هُوَ لَکَ غَاشٌّ وَ سَتَرِدُونَ عَلَی اللَّهِ جَمِیعاً فَتَعْلَمُون» 📚کافی، ج ۲، ص ۶۸۳   فی الکافی و التّهذیب، عن الباقر (علیه‌السّلام): [حضرت امام محمدباقر علیه‌السلام فرمودند:] «اتّبع من یبکیک و هو لک ناصح»؛  [از] آن کسی که حرفهائی به تو میزند که آنقدر تلخ است که تو را به گریه می‌آورد، اما خیرخواه توست؛ حرف او را قبول کن. «اتّبع» یعنی حرف او را گوش کن، بپذیر؛ [اگرچه] تلخ است، لیکن به نفع توست. «و لا تتّبع من یضحکک و هو لک غاش»؛ ولی گوش نکن، پیروی نکن از حرف آن کسی که حرفهای شیرینی میزند که خوشت می‌آید و لبهای تو را به تبسم باز میکند، اما «و هو لک غاش»؛ فریبگر است، غش میکند با تو، خیرخواهی ندارد، از روی بددلی و بدخواهی است، [ولی] حرفی میزند که تو خوشت بیاید؛ از این شخص پرهیز کن. «و ستردّون الی اللَّه جمیعا فتعلمون»؛ وقتی پیش خدای متعال رفتید، آنگاه حقایق دلهای یکدیگر را آنجا خواهید فهمید 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 📍 نگاهی گذرا به رسالهٔ حقوق امام علیه السلام : 1 - حق اللّه 2 - حق نفس بر انسان 3 - حق زبان 4 - حق گوش 5 - حق چشم 6 - حق پا 7 - حق دست 8 - حق شكم 9 - حق غريزه شهوت 10 - حق نماز 11 - حق روزه 12 - حق صدقه 13 - حقّ حجّ 14 - حق قربانى 15 - حق فرمانروا 16 - حق آموزگار 17 - حقّ مالك 18 - حقّ رعيت 19 - حقّ دانش آموز 20 - حقّ همسر 21 - حقّ برده و غلام 22 - حقّ مادر 23 - حقّ پدر 24 - حقّ فرزند 25 - حقّ برادر 26 - حقّ مولا بر بنده آزادشده او 27 - حقّ بنده آزادشده بر مولا 28 - حقّ احسان كننده 29 - حقّ مؤذّن 30 - حقّ امام جماعت 31 - حق همنشين 32 - حق همسايه 33 - حق دوست 34 - حق شريك 35 - حق ثروت 36 - حق بستانكار 37 - حق معاشر 38 - حق طرفين دعوا 39 - حق مستشير 40 - حق مشاور 41 - حق نصيحت خواه 42 - حق نصيحت كننده 43 - حق بزرگسالان 44 - حق خردسال 45 - حق سائل 46 - حق مسوول 47 - حق شخص شادمان كننده 48 - حق بدى كننده 49 - حق هم كيش 50 - حق اهل ذمّه 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋