لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره توبه آیهٔ ۴٨
#فتنه_انگیز_بودن_منافق
#نفوذ_منافقین_تا_بالاترین_مقامات_کشوری _لشگری
#تحمیل_صلح_جریان_نفاق
#گاندو_جریان_نفاق
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
طین الحریر(یا طین الحِیَر)
«حِیَر» به معنای جایی است که آب در آن جا جمع شده است و فروکش کرده است. در جریان به آب بستن قبر امام حسین (ع)، متوکل آب رود را به طرف قبر امام رها کرد تا قبر از بین برود و آب دوری بر گرد قبر زد و فروکش کرد به همین جهت گفته شد «حار» و از همین جهت به اطراف قبر امام «حائر» گفته میشود. در روایت آمده است:
جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَشَكَا إِلَيْهِ أَنَ بَعْضَ مَوَالِيهِ أَصَابَهُ الدَّاءُ الْخَبِيثُ فَأَمَرَهُ أَنْ يَأْخُذَ طِينَ الجير [الْحَيْرِ] بِمَاءِ الْمَطَرِ فَيَشْرَبَهُ قَالَ فَفَعَلَ ذَلِكَ فَبَرَأ وَ عَنْهُ ع أَنَّهُ قَالَ: مَا مِنْ شَيْءٍ أَنْفَعَ لِدَاءِ الْخَبِيثِ مِنْ طِينِ الْحَرِيرِ قُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ كَيْفَ نَأْخُذُهُ قَالَ تَشْرَبُهُ بِمَاءِ الْمَطَرِ وَ تَطْلِي بِهِ مَوْضِعَ الْأَثَرِ فَإِنَّهُ نَافِعٌ مُجَرَّبٌ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى
📚طب الائمة ج١ ص١٠۴
یعنی مردی نزد امام صادق(ع) آمد و از مرض خبیث که بعض شیعیان گرفتار شده بودند شکایت کرد امام امر فرمود تا از تربت امام حسین با آب باران بنوشند و آن ها این کار را انجام دادند و خوب شدند. و از امام صادق (ع) شده است که فرمود هیچ چیز مفید تر برای جذام از تربت امام حسین نیست عرض شد چگونه استفاده کنیم فرمود آن را با آب باران بخور و محل جذام را با گل حریر بمال زیرا نافع است ان شاء الله.
مراد از «طین الحریر» یا «طین الجیر» یا «طین الحیر» همان تربت امام حسین(ع) است.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
⚠ گرگها و موریانه ها. ⚠
🔴 وقتی گرگ حمله میکند، با صدای بلند حمله میکند و فرصتی برای واکنش دارید.
🔘 اما وقتی موریانه هجوم میآورد، از همان ابتدا مخفیانه و بی سرو صدا از ریشه به جان داراییتان میافتد.
🗡️ایستادن در برابر گرگ، شجاعت میخواهد و دفع خطر موریانه بصیرت!
🏵 "بصیرت" سواد نیست "بینش" است.
🏵 بصیرت، یعنی اینکه نگاهت به "شخصیت"ها نباشد، بلکه همواره به "شاخص"ها باشد
🏵 بصیرت، یعنی اینکه بدانی حتی مسجد میتواند "مسجد ضِرار" باشد .و پیامبر آن را خراب کند.
🏵 بصیرت، یعنی اینکه بدانی جانباز صفین میتواند قاتل امام حسین علیه السلام درکربلا باشد!
ملاک حال فعلی افراد است.
🏵 بصیرت، یعنی اینکه بدانی در جنگ با فتنه نمیتوانی آغازگر باشی اما وقتی شروع کردید باید آن را از ریشه در بیارید
🏵 بصیرت، یعنی اینکه" مالک اشتر"ها را به تندروی و "ابوموسی اشعری"ها را به اعتدال نشناسی!
🏵 بصیرت، یعنی اینکه بدانی معاویه ها، به سست عنصرهای سپاهِ امام علی علیه السلام دل بستهاند!..
🏵 بصیرت یعنی اینکه بدانی: تاریخ تکرار می شود، نه با جزئیاتش، بلکه با خطوط و شاخص هایش
🔆 اللهم اجْعَلْ النُّورَ فِي بَصَرِي ، وَالبَصِيرَةَ فِي دِينِي
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
*راحت ترین وسیله برای فرستادن پیام به دفتر مقام معظم رهبری لینک زیر هست ظرف ۵ ثانیه تحویل میگیره و رسید الکترونیکی میدهد . نیاز نیست پست پیش تاز و هزینه و غیره*
👇👇👇👇👇👇
http://leader.ir/fa/letter
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
🌸سؤال1 : کسی که روزه قضا دارد آيا می تواند روزه مستحبی بگیرد؟
خير نمی تواند روزه مستحبی بگیرد بلکه باید ابتداء روزه قضا را بگیرد.
🌸سؤال 2 : اگر کسی احتمال می دهد روزه قضا دارد آیا می تواند روزه مستحبی بگیرد؟
آیات عظام سیستانی ، مکارم : بله .
🌸سؤال3 : کسی فراموش کند که روزه قضا دارد و روزه مستحبی بگیرد آيا روزه اش باطل است؟
الف) قبل از ظهر یادش بیاید :
روزه مستحبی او به هم می خورد و می تواند نیت روزه قضا بنمايد.
ب) بعد از ظهر یادش بیاید :
مشهور : روزه مستحبی او باطل است. و نمی تواند نیت روزه قضا بنمايد.
آیت الله سیستانی : بنابراحتیاط باطل است و نمی تواند نیت خود را به روزه واجب برگرداند.
ج) بعد از مغرب یادش بیاید :
آیات عظام امام ، خوئی ، سیستانی ، فاضل ، تبریزی ، نوری : روزه اش صحیح است.
آیت الله مکارم : دلیلی بر صحت روزه اش نداریم .
آیت الله صافی : معلوم نیست روزه اش صحیح باشد.
(توضیح المسائل مراجع مسأله 1563)
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#نکات_تفسیری_آیات_قرآن
🌹 سورهٔ حمد :
آیهٔ اول :
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
درسهاى تربيتى سوره ى حمد
قبل از تفسسير سوره حمد سيمايى از درسهاى اين سوره را ترسيم نموده و در صفحات بعد به شرح آن مى پردازيم؛
1- انسان در تلاوت سوره ى حمد با «بسم اللَّه» از غير خدا قطع اميد مى كند.
2- با «ربّ العالمين» و «مالك يوم الدين» احساس مى كند كه مربوب و مملوك است و خودخواهى و غرور را كنار مى گذارد.
3- با كلمه «عالمين» ميان خود و تمام هستى ارتباط برقرار مى كند.
4- با «الرّحمن الرّحيم» خود را در سايه لطف او مى داند.
5 - با «مالك يوم الدين» غفلتش از آينده زدوده مى شود.
6- با گفتن «ايّاك نعبد» ريا و شهرت طلبى را زايل مى كند.
7- با «ايّاك نستعين» از ابرقدرت ها نمى هراسد.
8 - از «انعمت» مى فهمد كه نعمت ها به دست اوست.
9- با «اهدنا» رهسپارى در راه حقّ و طريق مستقيم را درخواست مى كند.
10- در «صراط الّذين انعمت عليهم» همبستگى خود را با پيروان حقّ اعلام مى كند.
11- با «غير المغضوب عليهم» و «لا الضّالّين» بيزارى و برائت از باطل و اهل باطل را ابراز مى دارد.
در ميان اقوام و ملل مختلف، رسم است كه كارهاى مهم و با ارزش را به نام بزرگى از بزرگان خويش كه مورد احترام و علاقه ى آنهاست، شروع مى كنند تا آن كار ميمون و مبارك گردد و به انجام رسد. البتّه آنان بر اساس اعتقادات صحيح يا فاسد خويش عمل مى كنند. گاهى به نام بت ها وطاغوت ها وگاهى با نام خدا و به دست اولياى خدا، كار را شروع مى كنند. چنانكه در جنگ خندق، اوّلين كلنگ را رسول خداصلى الله عليه وآله بر زمين زد.(7)
«بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» سر آغاز كتاب الهى است. «بسم اللَّه» نه تنها در ابتداى قرآن، بلكه در آغاز تمام كتاب هاى آسمانى بوده است. در سر لوحه ى كار و عمل همه ى انبيا «بسم اللَّه» قرار داشت. وقتى كشتى حضرت نوح در ميان امواج طوفان به راه افتاد، نوح عليه السلام به ياران خود گفت: سوار شويد كه «بسم اللَّه مجراها و مرساها»(8) يعنى حركت و توقّف اين كشتى با نام خداست. حضرت سليمان عليه السلام نيز وقتى ملكه سبا را به ايمان فراخواند، دعوتنامه خود را با جمله ى «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم»(9) آغاز نمود.
حضرت على عليه السلام فرمود: «بسم اللَّه»، مايه بركت كارها و ترك آن موجب نافرجامى است. همچنين آن حضرت به شخصى كه جمله ى «بسم اللَّه» را مى نوشت، فرمود: «جَوِّدها» آنرا نيكو بنويس.(10)
بر زبان آوردن «بسم اللَّه» در شروع هر كارى سفارش شده است؛ در خوردن و خوابيدن ونوشتن، سوارشدن بر مركب ومسافرت وبسيارى كارهاى ديگر. حتّى اگر حيوانى بدون نام خدا ذبح شود، مصرف گوشت آن حرام است و اين رمز آن است كه خوراك انسان هاى هدف دار و موحّد نيز بايد جهت الهى داشته باشد.
در حديث مى خوانيم: «بسم اللَّه» را فراموش نكن، حتّى در نوشتن يك بيت شعر. و رواياتى در پاداش كسى كه اوّلين بار «بسم اللَّه» را به كودك ياد بدهد، وارد شده است.(11)
سؤال: چرا در شروع هر كارى «بسم اللَّه» سفارش شده است؟
پاسخ: «بسم اللَّه» آرم ونشانه ى مسلمانى است وبايد همه كارهاى او رنگ الهى داشته باشد. همان گونه كه محصولات و كالاهاى ساخت يك كارخانه، آرم و علامت آن كارخانه را دارد؛ خواه به صورت جزيى باشد يا كلّى. مثلاً يك كارخانه چينى سازى، علامت خود را روى تمام ظروف مى زند، خواه ظرف هاى بزرگ باشد يا ظرف هاى كوچك. يا اينكه پرچم هر كشورى هم بر فراز ادارات و مدارس و پادگان هاى آن كشور است و هم بر فراز كشتى هاى آن كشور در درياها، و هم بر روى ميز ادارى كارمندان.
سؤال: آيا «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» آيه اى مستقل است؟
پاسخ: به اعتقاد اهل بيت رسول اللّه عليهم السلام كه صد سال سابقه بر ساير رهبران فقهى مذاهب دارند و در راه خدا به شهادت رسيده و در قرآن نيز عصمت و پاكى آنها به صراحت بيان شده است، آيه «بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم» آيه اى مستقل و جزء قرآن است. فخر رازى در تفسير خويش شانزده دليل آورده كه «بسم اللَّه» جزء سوره است. آلوسى نيز همين اعتقاد را دارد. در مسند احمد نيز «بسم اللَّه» جزء سوره شمرده شده است.(12) برخى از افراد كه بسم اللَّه را جزء سوره ندانسته و يا در نماز آن را ترك كرده اند، مورد اعتراض واقع شده اند. در مستدرك حاكم آمده است: روزى معاويه در نماز «بسم اللَّه» نگفت، مردم به او اعتراض كردند كه «أسرقت أم نَيستَ»، آيه را دزديدى يا فراموش كردى؟!(13)
امامان معصوم عليهم السلام اصرار داشتند كه در نماز، بسم اللَّه را بلند بگويند. امام باقرعليه السلام در مورد كسانى كه «بسم اللَّه» را در نماز نمى خواندند و يا جزء سوره نمى شمردند، مى فرمود: «سَرقوا اكرم آية»(14) بهترين آيه قرآن را به سرقت بردند. در سنن بيهقى در ضمن حديثى آمده است: چرا بعضى «بسم اللَّه» را جزء سوره قرار نداده اند!(15)
شهيد مطهّرى قدس سره در تفسير سوره حمد، ابن عباس، عا
صم، كسايى، ابن عمر، ابن زبير، عطاء، ابن طاووس، فخررازى وسيوطى را از جمله كسانى معرّفى مى كند كه بسم اللَّه را جزء سوره مى دانستند.
در تفسير قرطبى از امام صادق عليه السلام نقل شده است: «بسم اللَّه» تاج سوره هاست. تنها در آغاز سوره برائت (سوره توبه) «بسم اللَّه» نيامده و اين به فرموده حضرت على عليه السلام به خاطر آن است كه «بسم اللَّه» كلمه امان و رحمت است، واعلام برائت از كفّار و مشركان، با اظهار محبّت ورحمت سازگار نيست.(16)
سيماى «بسم اللّه»
. «بسم اللَّه» نشانگر رنگ وصبغه ى الهى وبيانگر جهت گيرى توحيدى ماست.(17)
. «بسم اللَّه» رمز توحيد است وذكر نام ديگران به جاى آن رمز كفر، و قرين كردن نام خدا بانام ديگران، نشانه ى شرك. نه در كنار نام خدا، نام ديگرى را ببريم ونه به جاى نام او.(18)
. «بسم اللَّه» رمز بقا ودوام است. زيرا هرچه رنگ خدايى نداشته باشد، فانى است.(19)
. «بسم اللَّه» رمز عشق به خدا وتوكّل به اوست. به كسى كه رحمان و رحيم است عشق مى ورزيم و كارمان را با توكّل به او آغاز مى كنيم، كه بردن نام او سبب جلب رحمت است.
. «بسم اللَّه» رمز خروج از تكبّر و اظهار عجز به درگاه الهى است.
. «بسم اللَّه» گام اوّل در مسير بندگى و عبوديّت است.
. «بسم اللَّه» مايه فرار شيطان است. كسى كه خدا را همراه داشت، شيطان در او مؤثّر نمى افتد.
. «بسم اللَّه» عامل قداست يافتن كارها و بيمه كردن آنهاست.
. «بسم اللَّه» ذكر خداست، يعنى خدايا! من تو را فراموش نكرده ام.
. «بسم اللَّه» بيانگر انگيزه ماست، يعنى خدايا هدفم تو هستى نه مردم، نه طاغوت ها ونه جلوه ها و نه هوس ها.
. امام رضاعليه السلام فرمود: «بسم اللَّه» به اسم اعظم الهى، از سياهى چشم به سفيدى آن نزديك تر است.(20)
-----
7) بحار، ج 20 ص 218.
8) هود، 41.
9) نمل، 30.
10) كنزالعمّال، ح 29558.
11) تفسيربرهان، ج 1، ص 43.
12) مسند احمد، ج 3، ص 177 و ج 4، ص 85.
13) مستدرك، ج 3، ص 233.
14) بحار، ج 85، ص 20.
15) سنن بيهقى، ج 2، ص 50.
16) تفسير مجمع البيان و فخررازى.
17) امام رضاعليه السلام مى فرمايد: بسم اللَّه يعنى نشان بندگى خدا را بر خود مى نهم. تفسير نورالثقلين.
18) نه فقط ذات او، بلكه نام او نيز از هر شريكى منزّه است؛ «سبّح اسم ربّك الاعلى» حتّى شروع كردن كار به نام خدا و محمدصلى الله عليه وآله ممنوع است. اثبات الهداة، ج 7، ص 482.
19) كلّ شى ء هالك الاّ وجهه» قصص، 88.
20) تفسير راهنما.
11.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 ده توصیه امام رضا علیه السلام به اباصلت هروی برای چگونه بودن در روزهای آخر ماه شعبان
🎙 استاد #رفیعی
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
مسجد امام هادی علیه السلام
📽 ده توصیه امام رضا علیه السلام به اباصلت هروی برای چگونه بودن در روزهای آخر ماه شعبان 🎙 استاد #رف
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
◈ سفارشات امام رضا علیه السلام در روزهای #پایانی_شعبان و استقبال از ماه مبارک رمضان :
۱. زیاد #دعا کردن (أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ).
۲. زیاد #استغفار کردن (وَ الِاسْتِغْفَارِ).
۳. زیاد #تلاوت_قرآن (فَاسْتَقْبِلِ الشَّهْرَ بِالْقُرْآن ).
۴. #توبه از گناهان (وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکَ).
۵. ادای تمام #امانت هایی که به گردن انسان است (َ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِکَ إِلَّا أَدَّیْتَهَا)
۶. بیرون ریختن تمام #کینه هایی که از مؤمنين در قلب انسان وجود دارد (وَ لَا فِی قَلْبِکَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَه ).
۷. ریشه کن کردن #گناهان از دل (وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَکِبُهُ إِلَّا قَلَعْتَ عَنْهُ)
۸. #تقوای الهی پیشه کردن (وَ اتَّقِ اللَّهَ)
۹. #توکل بر خدا در امور پنهان و آشکار (وَ تَوَکَّلْ عَلَیْهِ فِی سِرِّ أَمْرِکَ وَ عَلَانِیَتِهِ)
۱۰. زیاد خواندن این #دعا :
«اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ.»
📚بحارالانوار، ج۹۴ ص۷۳
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
📍تبیین راه های پنجگانه اثبات اول ماه
🌙 راه اول : #دیدن_ماه
آيات عظام امام ، سيستاني ، صافي ، مكارم : آنكه خود انسان ماه را ببيند و ديدن بايد با چشم معمولی يعنی چشم غيرمسلّح باشد ، بنابراين ديدن با تلسكوپ كافی نيست.
آيات عظام رهبري ، فاضل : آنكه خود انسان ماه را ببيند خواه با چشم عادي ببيند يا با چشم غير عادي بنابراين ديدن با تلسكوپ نيز كافي است.
(عروه الوثقي فصل في طرق ثبوت الهلال ، تحرير الوسيله مسائل مستحدثه مسائل الصلوه والصوم م 18 ، منهاج الصالحين ذيل م 1042 فصل في ثبوت الهلال 1367 )
نکته1 : شايان ذكر است كه اگر از تلسكوپ براي يافتن موقعيت هلال استفاده شود به گونه اي كه بعد از پيدا كردن موقعيت آن با چشم عادي نيز ماه مشاهده شود به نظر مشهور مراجع كافي است.
نکته2 : شايان ذكر است كه رويت با چشم و با عينك و با تلسكوپ محكوم به حكم واحدند اما در مورد انعكاس به رايانه كه در آن صدق عنوان رؤيت معلوم نيست محل اشكال است. (مقام معظم رهبري)
#دیدن_ماه
#یقین_اطمینان_عقلایی
#شهادت_دو_مرد_عادل
#گذشتن_سی_روز
#حکم_حاکم
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
#یقین_اطمینان_عقلایی
آنكه عدّهای كه از گفته آنان يقين يا اطمينان پيدا میشود ، بگويند ماه را با چشم غير مسلّح (يا با چشم مسلح ، طبق نظر برخي از مراجع مثل آيات عظام رهبري و فاضل) ديدهايم يا هر چيزی كه به واسطه آن يقين يا اطمينان پيدا شود.
(عروه الوثقي فصل في طرق ثبوت الهلال ، توضیح المسائل مراجع م1730)