🔸حکایتی شنیدنی🔸
دو نفر از شیعیان در گذرگاهی از بغداد به مجلس بزرگی رسیدند.
پرسیدند : این مجلس متعلّق به کیست؟
گفتند : مجلس درس امام اعظم ابوحنیفه است.
راوی حکایت می گوید : رفیق من که اسمش فضل بن حسن بود و مردی متعصّب در مذهب شیعه ، و در عین حال آدمی بحّاث و با اطلاع از مبانی مذهب بود ، گفت :
من می روم و با این مرد مباحثه می کنم و تا او را ملزم و مجاب نکنم از این مکان نمی روم.
گفتم : این عالم بزرگی است و از عهدۀ بحث با او بر نمی آیی.
گفت : من معتقد به مذهب حقم و حق مغلوب نمی شود.
وارد مجلس شدیم و نشستیم و در یک فرصت مناسب ، فضل از جا برخاست و گفت :
ایها العالم ، من برادری دارم که رافضی است (یعنی شیعه است) و من هر چه می خواهم به او بفهمانم که ابوبکر بعد از پیامبر اکرم ، افضل امّت و خلیفۀ به حق بوده قبول نمی کند و می گوید : علی بن ابیطالب ، افضل و خلیفۀ به حق است.
شما یک دلیل قاطعی به من یاد بدهید که به او بفهمانم و او را به راه راست بیاورم.
ابوحنیفه گفت : به برادرت بگو بهترین و روشن ترین دلیل این است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ، همواره در میدان های جنگ ، آن دو بزرگوار ( ابوبکر و عمر) را کنارخود می نشاند و علی را مقابل نیزه و شمشیر دشمن می فرستاد ! و این نشان می دهد که آن دو نفر ، محبوب پیامبر بوده اند و چون آن حضرت می خواسته که آنها بعد از خودش جانشین باشند آنها را حفظ می کرد ! و چون علی را دوست نمی داشت ، طردش می کرد ؛ و به میدان می فرستاد تا کشته شود و این بهترین دلیل بر افضلیت ابوبکر و عمر است !
فضل گفت : بله من این را به برادرم می گویم.
ولی او از قرآن به من جواب می دهد که خداوند فرموده است :
«خداوند ، مجاهدین را بر قاعدین و نشستگان برتری داده و اجری بزرگ برای آنان آماده است»
و به حکم این آیه ، علی چون مجاهد بوده افضل از ابوبکر وعمراست که قاعد بوده اند.
ابوحنیفه گفت : به او بگو از این بهتر می خواهی که ابوبکر و عمر قبرشان کنار قبر پیامبر و چسبیده به قبر آن حضرت است ؛ در حالی که قبر علی از قبر پیامبر دور افتاده و در عراق است !
فضل گفت : بله این را هم به برادرم می گویم.
امّا او می گوید : آن ها غاصبانه در کنار پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ، دفن شده اند!
برای این که خداوند فرموده است :
« ای مؤمنان بدون اذن و اجازۀ پیامبر ، داخل خانه اش نشوید…»
و می دانیم که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در خانۀ خودش دفن شده و آن دو نفر بدون اذن در خانۀ آن حضرت دفن شده اند و محل دفن ایشان غصبی است.
ابوحنیفه که از این گفتگو سخت ناراحت شده بود تأمّلی کرد و سپس با لحنی تند گفت : به این برادر خبیثت بگو آنها غاصبانه در خانه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) دفن نشده اند ! بلکه عایشه و حفصه که دختران آن دو بزرگوار و همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بودند و از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مهریه طلبکار بودند ، پدرانشان را در مهریه خودشان دفن کردند !
فضل گفت : بله من این مطلب را هم به برادرم گفته ام ، ولی او باز آیه ای برای من می خواند و می گوید : پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به همسرانش بدهکار نبوده است.
برای اینکه خداوند فرموده است :
«ای پیامبر ما همسران تو را که مهرشان را پرداخته ای برای تو حلال کردیم»
طبق این آیه ، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) مهریۀ زن هایش را داده بود و وقتی که از دنیا رفت به زن هایش بدهکار نبوده است.
ابوحنیفه اندکی تأمّل کرد و گفت :
به این برادرت بگو درست است که همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله) مهریّه طلبکار نبوده اند ، اما سهم الارث که از ماتَرَک پیامبر داشته اند و ماتَرَک (یعنی آنچه پیامبر اکرم بعد از مرگش از خود باقی گذاشته) نیز همین خانه اش بوده و شرعاً سهمی هم از آن خانه به همسرانش می رسد و چون عایشه و حفصه وارث پیامبر (صلی الله علیه و آله) بوده اند پدرانشان را در سهم الارث خودشان دفن کرده اند و بنابراین غصبی در کار نبوده است !
فضل گفت : بله من این را هم به برادرم گفته ام.
ولی او می گوید : شما آقایان سنّی ها مگر نمی گویید: پیامبر ارث نمی گذارد و خودتان حدیث نقل می کنید که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرموده است :
«ما پیامبران اصلاً ارث نمی گذاریم و هر چه از ما باقی مانده صدقه است»
پس طبق گفته خودتان عایشه و حفصه سهم الارث نداشتهاند.
به همان دلیلی که شما حضرت فاطمه علیها السلام را از فدک محروم کردید و گفتید : پیامبر صلی الله علیه وآله ، ارث نمی گذارد آن دو همسر نیز نباید ارث ببرند.
آیا دختر از پدر ارث نمی برد اما همسر از شوهر ارث می برد ؟!
سخن که به اینجا رسید ، ابوحنیفه حسابی از کوره در رفت وگفت این مرد را بیرون کنید او شیعه است و اصلا برادر ندارد.
هدایت شده از سعداء/حجت الاسلام راجی
5.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
عن عمر بن الخطاب قال: نصب رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) علیا علما فقال: من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، و اخذل من خذله و انصر من نصره اللهم انت شهیدی علیهم.
قال عمر: و کان فی جنبی شاب حسن الوجه، طیب الریح، فقال: یا عمر، لقد عقد رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) عقدا لا یحله الا منافق فاحذر ان تحله.
قال عمر: فقلت یا رسول الله انک حیث قلت فی علی (ما قلت) کان فی جنبی شاب حسن الوجه، طیب الریح قال کذا و کذا.
قال (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم): نعم یا عمر، انه لیس من ولد آدم، لکنه جبرئیل اراد ان یؤکد علیکم ما قلته فی علی
📚 ینابیع المودة، باب مودة الخامسة، ج۲، ص۲۸۴.
📚 تاریخ دمشق، ج۲، ص۸۰.
📚 تاریخ کبیر، ج۱، ص۳۷۵.
👈 از عمر بن خطاب روایت شد که گفت: رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم علی را بالاتر و بزرگ (مسلمین) قرار داد، پس فرمود: هر کس من مولای او هستم پس علی مولای اوست، پروردگارا دوست بدار دوست او را و دشمن بدار دشمن او را، و ذلیل نما کسی را که او را ذلیل میکند و یاری فرما کسی را که یاور اوست. خدایا تو گواه من بر آنان میباشی.
عمر گفت: در کنار من جوان خوش سیما و خوش بویی بود، پس گفت: ای عمر به درستی که رسول خدا پیمان و بیعتی انجام داد که جز منافق آن را نقض نمیکند پس بر حذر باش که مبادا آن را نقض کنی. عمر گفت: پس عرض کردم یا رسول الله، وقتی که شما در مورد علی سخن میگفتی در کنارم جوان خوش چهره و خوش بویی بود که به من چنین و چنان گفت. حضرت فرمود: بلهای عمر، او از فرزندان آدم نبود، بلکه جبرئیل بود و خواست تا بر شما در مورد آنچه که من در مورد علی گفتم تاکید کند.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🔎 #کلام_نور
🔎 #من_غدیری_ام
🔖 إنّ الملائکةَ صَلّت عَلَیَّ و علی عَلِیٍّ سَبْعَ سِنینَ قَبلَ أَنْ یُسلِمَ بَشَرٌ
✍️ پیامبر اسلام(ص): هفت سال پیش از آنکه بشری مسلمان شود، فرشتگان بر من و علی صلوات و درود میفرستادند.
👈 کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٢.
قالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ :
*" لَا يُعَذِّبُ اللهُ هذَا الخَلْقَ إِلَّا بِذُنُوبِ الْعُلَمَاءِ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ الْحَقَّ مِنْ فَضْلِ عَلِيٍّ وَ عِتْرَتِهِ ، أَلَا وَ إِنَّهُ لَمْ يَمْشِ فَوْقَ الْأَرْضِ بَعْدَ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ أَفْضَلُ مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍّ وَمُحِبِّيهِ الَّذِينَ يُظْهِرُونَ أمْرَهُ وَ يَنْشُرُونَ فَضْلَهُ، أُولئِكَ تَغْشَاهُمُ الرَّحْمَةُ وَ تَسْتَغْفِرُ لَهُمُ الْمَلَائِكَةُ ، وَ الْوَيْلُ كُلُّ الْوَيْلِ لِمَنْ يَكْتُمُ فَضَائِلَهُ وَ يَكْتُمُ أَمْرَهُ ، فَمَا أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ."*
رسول خدا صلی الله عليه وآله فرمودند:
"خداوند خلق را عذاب نمیکند مگر به خاطر گناهان علمایی که حقیقت فضائل امیرالمؤمنین و خاندانش را کتمان میکنند، بدانید! همانا بعد از انبیاء و فرستادگان الهی برتر از شیعیان علی (علیه السلام) و دوستداران او بر روی این زمین راه نمیروند، همان کسانی که امر ولایت او را اظهار نموده و فضایلش را منتشر میسازند، همواره رحمت الهی آنان را در بر میگیرد و ملائکه از برایشان طلب آمرزش میکنند، و واى بر آن کسانی که فضایل او را پوشانده و امر ولایتش را کتمان میکنند، چگونه بر آتش صبر خواهند نمود.
➖➖➖➖➖➖➖➖
حلية الأبرار ؛ جلد۲ ؛ صفحه ۱۲۷.
بسم الله الرحمن الرحیم
⭕️ولایت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، شرط اصلی قبولی اعمال و عبادات!
جابر بن عبدالله انصاری گوید: رسول خدا صلّی الله علیه و آله در عرفات بودند و من و علی صلوات الله علیه نزد ایشان بودیم. حضرت به امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره نموده، فرمودند:
🔹«ای علی! دستت را در دست من بگذار؛ من و تو از یک درخت خلق شدهایم، من ریشهی درخت و تو تنهی آن و حسن و حسین علیهما السلام شاخههای آن هستند؛ هرکس به شاخهای از شاخههای این درخت بیاویزد، به بهشت وارد میشود (تمسّک به ولایت اهل بیت علیهمالسلام).
💢ای علی! اگر امّت من آنقدر روزه بگیرند تا اندامشان مانند کمان انحناء پیدا کند و آنقدر نماز بخوانند تا بدنشان مثل چوب خشک شود، ولی بغض و کینهی تو را در دل داشته باشند، خدا آنان را به صورت در آتش جهنّم خواهد افکند.»
💠 «عنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صلّی الله علیه و آله بِعَرَفَاتٍ وَ أَنَا وَ عَلِيٌّ علیه السلام عِنْدَهُ فَأَوْمَأَ النَّبِيُّ صلّی الله علیه و آله إِلَى عَلِيٍّ علیه السلام فَقَالَ يَا عَلِيُّ ضَعْ خَمْسَكَ فِي خَمْسِي يَعْنِي كَفَّكَ فِي كَفِّي يَا عَلِيُّ خُلِقْتُ أَنَا وَ أَنْتَ مِنْ شَجَرَةٍ أَنَا أَصْلُهَا وَ أَنْتَ فَرْعُهَا وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ أَغْصَانُهَا فَمَنْ تَعَلَّقَ بِغُصْنٍ مِنْ أَغْصَانِهَا دَخَلَ الْجَنَّةَ يَا عَلِيُّ لَوْ أَنَّ أُمَّتِي صَامُوا حَتَّى يَكُونُوا كَالْحَنَايَا وَ صَلُّوا حَتَّى يَكُونُوا كَالْأَوْتَارِ ثُمَّ أَبْغَضُوكَ لَأَكَبَّهُمُ اللَّهُ عَلَى وُجُوهِهِمْ فِي النَّارِ.»
📜کتب شيعه و عامّه:
بحارالانوار، ج٢٧، ص۲۲۶
فرائد السمطین، ج۱، ص۵۱
تاریخ دمشق، ج۴۲، ص٢٨٧
کفایة الطالب، ص۱۷۹ و ۳۱۸
👌نماز شب ، ویژگی پیروان امیرالمؤمنین علیه السلام در کلام الهی ...
▪️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ «تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً» قالَ: أُنْزِلَتْ فِي أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام وَ أَتْبَاعِهِ مِنْ شِيعَتِنَا، يَنَامُونَ فِي أَوَّلِ اللَّيْلِ، فَإِذَا ذَهَبَ ثُلُثَا اللَّيْلِ أَوْ مَا شَاءَ اللَّهُ فَزِعُوا إِلَى رَبِّهِمْ رَاغِبِينَ رَاهِبِينَ طَامِعِينَ فِيمَا عِنْدَهُ. فَذَكَرَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كِتَابِهِ لِنَبِيِّهِ، وَ أَخْبَرَهُمْ بِمَا أَعْطَاهُمْ، وَ أَنَّهُ أَسْكَنَهُمْ فِي جِوَارِهِ، وَ أَدْخَلَهُمْ جَنَّتَهُ، وَ آمَنَ خَوْفَهُمْ وَ آمَنَ رَوْعَتَهُم.
🔸حضرت باقر علیه السلام ذیل این کلام الهی : «پهلو هايشان از خوابگاهها جدا مى گردد (و) پروردگارشان را از روى بيم و طمع مى خوانند»، فرمود : این آيه در باره امير المؤمنين عليه السلام و پيروان آن حضرت از شيعيان ما نازل شده است. ايشان در آغاز شب مى خوابند و چون دو سوّم از شب یا به مقداری که خداوند می خواهد، گذشت، بر می خیزند و با حال اشتياق،و ترس از عذاب،و اميدوارى و چشمداشت به پاداشی كه نزد پروردگارشان است،ملتمسانه به وی توسّل می جويند.خداوند عزّوجلّ در كتاب خويش براى پيامبرش از آنان ياد نموده،و ايشان را از آنچه به آنان عطا می فرمايد آگاه نموده است. (همچنین) خبردار نموده كه آنان را در جوار خويش جاى می دهد و داخل بهشت مى كند،و از بيم و هراس و خوف،ايشان را ايمن مى سازد.
📚من لا يحضره الفقيه، ج1، ص481-482
👌محبان امیرالمؤمنین علیهالسلام لذت ببرند
▪️إنّ اللَّه خلق في السماء الرابعة مائة ألف ملك، وفي السماء الخامسة ثلاثمائة ألف ملك، وفي السماء السابعة ملكاً رأسه تحت العرش ورجلاه تحت الثرى، وملائكة أكثر من ربيعة ومضر، ليس لهم طعام ولاشراب إلّا الصلاة على أميرالمؤمنين عليّ بن أبي طالب عليه السلام ومحبّيه، و الإستغفار لشيعته المذنبين ومواليه.
🔸رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم می فرمایند: خداوند متعال در آسمان چهارم صد هزار فرشته و در آسمان پنجم سيصد هزار فرشته آفريده است، و در آسمان هفتم فرشته اى است كه سرش زير عرش الهى و دو پايش زير زمين است و فرشتگانى كه تعدادشان از افراد قبيله ربيعه و مضر بيشترند، خوردنى و نوشيدنى آنان فقط صلوات بر اميرمؤمنان علىّ بن ابى طالب عليه السلام و دوستان آن سرور، و استغفار بر شيعيان گنه كار و دوستان آن حضرت است.
📚مائة منقبة،ص۱۶۳ ،منقبت ۸۸
📚بحار الأنوار،ج۲۶،ص۳۴۹، ح ۲۲
حدیث ثقلین - ويکی شيعه
196.1K
👈 بررسى سند حديث در منابع اهل سنت
👈 اثبات وجوب تبعيت از عترت با اين حديث
👈 اثبات وجود عصمت اهل بيت عليهم السلام
👈 اثبات دوام امامت تا قیامت