eitaa logo
مسجد امام هادی علیه السلام
261 دنبال‌کننده
7هزار عکس
6.1هزار ویدیو
306 فایل
مشهد ؛ واقع در بولوار امیرالمؤمنین علیه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره توبه آیهٔ ٢۴
15.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔔 زنگ اول : 🌴 🌴 🎥 بهترین راه برخورد با حسود 🎙 مقام معظم 📖 عَن الصّادِقِ جعفرِ بنِ محمدٍ علیهماالسلام قالْ اِصْبِرْ عَلی أَعْدَاءِ النِّعَمِ فَإِنَّکَ لَنْ تُکَافِئَ مَنْ عَصَی اللهَ فِیکَ بِأَفْضَلَ مِنْ أَنْ تُطِیعَ اللهَ فِیهِ 📚 امالی مرحوم شیخ صدوق ص١۵٨ امام صادق(عليه السّلام)فرمود : در برابر دشمنان نعمت(حسودان)صبر پيشه كن. زيرا كسى را كه نسبت به تو خدا را نافرمانى كرده هرگز نتوانى بهتر از فرمانبردارى خدا نسبت به او جبران كنى. 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین عَن الصّادِقِ جعفرِ بنِ محمدٍ علیهماالسلام قالْ اِصْبِرْ عَلی أَعْدَاءِ النِّعَمِ (۱) «اعداء النعم» مراد آن کسانی هستند که با نعمت‌هایی که خدای متعال به شما داده، آنها با این نعمت‌ها دشمنند. شما نعمت علم پیدا کردید، نعمت آبرو و حیثیت بین مردم پیدا کردید، مالی خدای متعال به شما داده است، نعمت‌های گوناگونی که خدا به شما می‌دهد، بعضی‌ها با این نعمت‌هایی که خدا به شما داده دشمنند؛ یعنی حسودند، حسودی می‌کنند. در واقع آن کسی که حسادت می‌کند و دشمنی می‌کند با شما به خاطر لطفی که خدا به شما کرده، او با شما دشمن نیست، با آن نعمت‌ها، با آن امتیازاتی که شما دارید، با آنها دشمن است. می‌فرماید که اِصْبِرْ عَلی أَعْدَاءِ النِّعَمِ؛ صبر کن، مقابله به مثل نکن اگرچنانچه آنها علیه شما حرفی می‌زنند، توطئه‌ای می‌کنند، کاری می‌کنند، شما پاسخ دشمنی آنها را با صبر بده نه با عمل متقابل؛ چرا؟ فَإِنَّکَ لَنْ تُکَافِئَ مَنْ عَصَی اللهَ فِیکَ بِأَفْضَلَ مِنْ أَنْ تُطِیعَ اللهَ فِیهِ عجب عبارت زیبا و پرمغزی؛ می‌فرمایند آن کسی که در مورد تو معصیت خدا را کرده است؛ یعنی بدی تو را گفته، علیه تو کار کرده، حرکتی کرده، اقدامی کرده، تو نمی‌توانی در مقابل این شخصی که با تو دشمنی کرده است، مقابله به مثلی بکنی، مجازاتی کنی، بهتر از آن مجازاتی که خدا می‌کند بر اثر اینکه تو اطاعت کنی خدا را درباره‌ی او. این مثل این می‌ماند که فرض کنید کسی دشمن شما است به خاطر اینکه شما بین یک گروهی از مردم آبرومندید، حیثتی دارید؛ خب بهترین مجازات او این است که شما کاری کنید که آبرویتان بشود ده برابر. یعنی این بهترین مقابله‌ی با او است. چرا؟ چون شما به خاطر این اطاعت الهی باز تفضلات بیشتری از خدا شامل حالتان می‌شود. ۱) الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۱۵۸ 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 📍 منظور از فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ چیست؟ وَمُتَّصِلٍ إِلَى اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ  لِمُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ قَالَ يَعْنِي اِرْفَعْ خَوْفَيْكَ يَعْنِي خَوْفَهُ مِنْ ضِيَاعِ أَهْلِهِ وَ قَدْ خَلَّفَهَا تَمْخَضُ وَ خَوْفَهُ مِنْ  فِرْعَوْنَ 📚 علل الشرایع ج١ ص۶۶ منظور از فاخلع نعلیک این است که دو ترس و وحشت را از خود دور کن : خوف از این که خانواده ات که مورد علاقه تو است که مبادا در این بیابان از بین برود، و خوف از فرعون 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام 🦋
15.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔔 زنگ اول : 🌴 🌴 🎥 به هنگام مرگ، تو راحت میشوی یا دیگران...؟ 🎙 مقام معظم 📖 عن أبي عبد اللّٰه عليه السّلام قال "قال النّبي صلّى اللّه عليه و آله : مُسْتَرِيحٌ وَ مُسْتَرَاحٌ مِنْهُ أَمَّا اَلْمُسْتَرِيحُ فَالْعَبْدُ اَلصَّالِحُ اِسْتَرَاحَ مِنْ غَمِّ اَلدُّنْيَا وَ مَا كَانَ فِيهِ مِنَ اَلْعِبَادَهًْ إِلَى اَلرَّاحَهًِْ وَ نَعِيمِ اَلْآخِرَهًْ وَ أَمَّا اَلْمُسْتَرَاحُ مِنْهُ فَالْفَاجِرُ يَسْتَرِيحُ مِنْهُ اَلْمَلَكَانِ اَللَّذَانِ يَحْفَظَانِ عَلَيْهِ وَ خَادِمُهُ وَ أَهْلُهُ وَ اَلْأَرْضُ اَلَّتِي كَانَ يَمْشِي عَلَيْهَا 📚 کافی ج٣ ص٢۵۴ آدميزاد يا آسوده مى‏شود يا از دستش آسوده مى‏شوند، امّا آسوده شده: آن بنده رستگار و درستكارى است كه از رنج دنيا و آنچه از تكاليف بندگى بر اوست به سوى آسايش ابدى و بهشت آخرت آرام مى‏گيرد و اما آسوده كننده: آن انسان فاسقى است كه دو فرشته نگهبان او، و نوكر و خانواده و زمينى كه بر آن راه مى‏رفته از وجود او راحت مى‏شوند. 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 و تاریخ صحابه ⁉️ چرا پیامبر لقب سیف الاسلام را به طلحه و زبیر نسبت داده است؟ آیا این کار موجب گمراهی مردم در مورد حقانیت علی (ع) نشده است؟ 👈 در هیچ یک از کتب معتبر تاریخی، مطلبی به این عنوان که پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) لقب سیف الاسلام را به طلحه و زبیر داده باشند، ثبت نشده است. چیزی که در تاریخ به ثبت رسیده لقب سیف الله (شمشیر خدا) است که به خالد بن ولید نسبت داده شده است. برخی گفته اند این لقب را پیامبر(ص) به او داده، ولی ظاهراً در دوره خلافت ابوبکر و عمر چنین لقبی به خالد داده شده است 📚 عسکری، سید مرتضی، سقیفه، ص67؛  📚  ترجمه الطبقات‏الکبرى، ج‏1، ص: 275 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام 🦋
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره توبه آیات ٢۵ تا ٢٧
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 و زندگی 📍 راه پيروزى در آزمايش هاى الهى چند چيز است : 🌹الف : صبر و مقاومت. 🌹ب : توجّه به گذرا بودن حوادث و مشكلات. 🌹ج : توجّه به تاريخ گذشتگان كه چگونه مشكلات را پشت سر گذارده اند. 🌹د : توجّه به اينكه همه مشكلات ما در منظر و ديد خداست و همه چيز حساب دارد. امام حسين عليه السلام وقتى فرزندش روى دستانش تير خورد و شهيد شد، فرمود: «هَوِّن علىّ ما نزل بى انّه بعين اللّه» 📚بحارالانوار ج۴۵ ص۴۶ اين حادثه سخت، چون خدا مى بيند برايم آسان مى نمايد. 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام 🦋
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره توبه آیهٔ ٢٨
12.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔔 زنگ اول : 🌴 🌴 🎥 ارزش دانش و دانشمند 🎙 مقام معظم 📖 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَنْ سَلَكَ طَرِيقاً يَطْلُبُ فِيهِ عِلْماً سَلَكَ اَللَّهُ بِهِ طَرِيقاً إِلَى اَلْجَنَّةِ وَ إِنَّ اَلْمَلاَئِكَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ اَلْعِلْمِ رِضًا بِهِ وَ إِنَّهُ يَسْتَغْفِرُ لِطَالِبِ اَلْعِلْمِ مَنْ فِي اَلسَّمَاءِ وَ مَنْ فِي اَلْأَرْضِ حَتَّى اَلْحُوتِ فِي اَلْبَحْرِ وَ فَضْلُ اَلْعَالِمِ عَلَى اَلْعَابِدِ كَفَضْلِ اَلْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ اَلنُّجُومِ لَيْلَةَ اَلْبَدْرِ وَ إِنَّ اَلْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ اَلْأَنْبِيَاءِ إِنَّ اَلْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِينَاراً وَ لاَ دِرْهَماً وَ لَكِنْ وَرَّثُوا اَلْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَ مِنْهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ . 📚کافی ج١ ص٣۴ رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) فرمود: كسى كه در راهى رود كه در آن دانشى جويد خدا او را براهى سوى بهشت برد، همانا، فرشتگان با خرسندى بالهاى خويش براه دانشجو فرونهند و اهل زمين و آسمان تا برسد بماهيان دريا براى دانشجو آمرزش طلبند و برترى عالم بر عابد مانند برترى ماه شب چهارده است بر ستارگان ديگر و علماء وارث پيمبرانند زيرا پيمبران پول طلا و نقره بجاى نگذارند بلكه دانش بجاى گذارند، هر كه از دانش ايشان برگيرد بهره فراوانى گرفته است. 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
✍ مقام معظم رهبری بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین عَن عَبدِاللهِ بنِ میمون عن الصادقِ جعفرِ بنِ محمدٍ علیهماالسلام عن ابیهِ عن آبائِهِ علیهم‌ُالسلام قالْ قالَ رسولُ الله صلی‌الله‌علیه‌وآله مَنْ سَلَکَ طَرِیقاً یَطْلُبُ فِیهِ عِلْماً سَلَکَ اَللَّهُ بِهِ طَرِیقاً إِلَى‌ اَلْجَنَّةِ (۱) هر کس راهی را بپیماید برای اینکه علمی را فرا بگیرد، خدای متعال او را در راهی قرار می‌دهد به سوی بهشت. وَ إِنَّ اَلْمَلاَئِکَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ اَلْعِلْمِ رِضًا بِهِ از بس [ملائک] از او خشنودند، بال‌هایشان را در زیر او فرش می‌کنند وَ إِنَّهُ لَیَسْتَغْفِرُ لِطَالِبِ اَلْعِلْمِ مَنْ فِی اَلسَّمَاءِ وَ مَنْ فِی اَلْأَرْضِ حَتَّى اَلْحُوتِ فِی اَلْبَحْرِ [براى طالب علم هر که در آسمان و در زمین است آمرزش خواهد تا برسد به ماهیان دریا] که حالا اینها را بایستی بیشتر دقت کرد. خیلی نکات گاهی در این هست که حالا حوت در بحر، ماهی دریا چه خصوصیتی دارد که دعا کند. اینها یک دقت‌هایی یک ظرافت‌هایی درش هست که حالا ما بعضی‌ها را ما ملتفت نمی‌شویم. انسان با برخورد با معارف دنیایی گاهی به یک نکته‌ای برخورد می‌کند که می‌فهمد اینی که اینجا مثلاً کلمه‌ی حوت را آورده‌اند این به خاطر این نکته است؛ که حالا فعلاً دست ما خالی است. وَ فَضْلُ اَلْعَالِمِ عَلَى اَلْعَابِدِ کَفَضْلِ اَلْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ اَلنُّجُومِ‌ لَیْلَةَ اَلْبَدْرِ آن شبی که ماه با ستاره فرق دارد -که ستاره کمکی نمی‌کند و نوری نمی‌دهد اما ماه نور می‌دهد- آن کی است؟ آن شب‌های بدر است؛ شب‌های ماه تمام است. فضل عالِم بر عابد این‌جور است؛ [یعنی عالم] مثل ماه تمام در شب‌های بدر [است] که نور می‌دهد و به دیگران کمک می‌کند و راه را روشن می‌کند. عالم این‌جوری است. ببینید تشبیه، تشبیه روشنِ زیبایی است. وَ إِنَّ اَلْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ اَلْأَنْبِیَاءِ وَ إِنَّ اَلْأَنْبِیَاءَ لَمْ یُوَرِّثُوا دِینَاراً وَ لاَ دِرْهَماً [علما] پول و ملک و زمین و سرمایه برای ورّاث خودشان نگذاشته‌اند وَ لَکِنْ وَرَّثُوا اَلْعِلْمَ [بلکه] علم [به ارث] گذاشته‌اند این همان قرینه‌ای است که نشان می‌دهد مراد از علم، معارف الهی است فَمَنْ أَخَذَ مِنْهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ [و هر که از آن برگرفت بهره‌ی فراوانى برد] ۱) الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۱۱۶ 🦋 مسجد امام هادی علیه‌السلام 🦋