🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
📍جامع ترین آیه در بیان خصوصیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و وظایف مسلمانان
🔹🔹🔹🔹
🔸در آیه ۱۵۷ سوره مبارکه اعراف خلاصهای از آیات مختلف در خصوص ویژگیهای نبی گرامی اسلام و وظایف انسانها در قبال پیامبر(ص) ذکر شده است.
الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ۚ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
🔷ویژگیهای نبی گرامی اسلام
🔸نخست اینکه نبی گرامی اسلام، «رسول و فرستاده خدا» بودند و رسالتش بیدار کردن انسان بود.
🔸دوم این که ایشان «نبی خدا» بودند یعنی به حضرت وحی نازل میشد.
🔸نکته سوم این است که حضرت از زمان تولد تا بعثت در کلاس درس هیچ بشری شرکت نکرده و بینیاز از سواد بشری بودند؛
🔸و نکته چهارم اینکه اسم و اوصاف پیامبر(ص) در کتاب انبیاء الهی آمده است.
🔸پنجمین و ششمین مطلب آیه ۱۵۷ سوره اعراف اشاره به امربهمعروف و نهی از منکر توسط نبی گرامی اسلام است که «امربهمعروف و نهی از منکر»، شرعی، عقلی و اجتماعی است که هر سه صورت آن را پیامبر در جامعه انجام میدادند.
🔸 ویژگی هفتم و هشتم رسول خدا این است که حضرت چیزهای پاک و پاکیزه و قابلاستفاده را حلال اعلام نموده و خبائث و چیزهایی که برای انسانها مضر میباشد را حرام کردند.
🔸 اینگونه مسائل جای اجتهاد و تشخیص فردی و سلیقهای برای ما انسانها نیست و باید به تکلیف عمل نماییم؛ همانگونه پیامبر(ص) مضاربه را حلال و ربا را حرام، گوشت گوسفند را حلال و خوک را حرام، انگور را حلال و شراب را حرام اعلام نموده است عمل نماییم.
🔸ویژگی نهم و دهم نیز مربوط میشود به اینکه نبی گرامی اسلام با آمدنش، قوانین دستوپا گیر و اضافی را از دوش مردم برداشت و غل و زنجیرها و خرافات و قوانین جاهلی را از زندگی مردم خارج نمود و عقلانیت و خردورزی که دقیقاً نقطه مقابل خرافات گرایی هست را در جامعه نهادینه کرد.
🔷وظیفه مردم در مقابل نبی گرامی اسلام
1- انسانها باید به پیامبر ایمان کامل بیاورند.
2- به پیامبر(صلی الله علیه و آله) به معنای واقعی کلمه احترام بگذارند و هتک حرمت نکنند
3- نبی گرامی اسلام را در همه حالات با تمام توان یاری نمایند.
4- قرآن را که کتاب آسمانی و به همراه پیامبر(ص) نازل شده است را اطاعت کنند.
🌹مسجد امام هادی علیهالسلام🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره توبه آیهٔ ٣٠
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#درس_اخلاق_مکتوب
✍ مقام معظم رهبری
📍شرح دو حدیث از حضرت امام جعفرصادق علیهالسلام توسط حضرت آیتالله العظمی خامنهای در ابتدای جلسه درس خارج فقه ِ بیست و هفتم دیماه ۸۹ (دوازدهم صفر ۱۴۳۲).
روایت اول: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعالی لَیَحْفَظُ مَنْ یَحْفَظُ صَدِیقَه»
روایت دوم: «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَا تُفَتِّشِ النَّاسَ فَتَبْقَی بِلَا صَدِیق»
شافی، صفحهی ۶۵۲
دو روایت کوتاه:
فی الکافی، عن الصّادق (علیهالسّلام)، قال: «انّ اللَّه تعالی لیحفظ من یحفظ صدیقه»؛ [حضرت امام جعفر صادق علیهالسّلام فرمودند:] خدای متعال حفظ میکند آن کسی را که رفیق خود را حفظ کند. [البته] مراد، حفظ جسمانی نیست فقط - حالا آن هم یکی از مصادیقش ممکن است باشد - یعنی آبروی او را حفظ کند، شخصیت او را حفظ کند، جهات او را حفظ کند [و] مراعات کند. خدا یک چنین کسی را حفظ میکند. این پیوندهای برادری و رفاقت و انس و اخوت، در اسلام اینقدر اهمیت دارد. شما ملاحظهی رفیقتان را میکنید، او را حفظ میکنید، خدای متعال در پاداش این عمل، شما را حفظ میکند. البته حفظ کردن رفیق معناش این نیست که انسان از گناه او، از خطای او دفاع کند؛ کما اینکه در این کارهای حزبی و جناحی و خطی و این چیزها معمول است که اگر خطائی هم از کسی سر بزند، چون با آنها همجبهه است، همخط است، همحزب است، همگروه است، باید بایستند پایش دفاع کنند؛ نه، این مراد نیست؛ این حفظ او نیست؛ این در واقع مخذول کردن او، بدبخت کردن اوست و خود؛ بلکه مراد، حفظ آبروی مؤمنی است که برادری ایمانی با انسان دارد. جامع، برادری ایمانی است. این یک روایت.
یک روایت دیگر هم باز از کافی است، از امام صادق (علیه الصّلاة و السّلام)؛ میفرماید که: «لا تفتّش النّاس فتبقی بلا صدیق»؛ در کارهای مردم ریز نشو، تفتیش نکن، جزئیات را دنبال نکن. دنبال پیدا کردن عیوب ریز و درشت افراد نباش. اگر اینجور باشد، بدون رفیق خواهی ماند. یعنی هر کسی بالاخره یک عیبی دارد دیگر. اگر بخواهی همینطور ریز بشوی، تفتیش کنی، دنبال کنی، کسی برایت باقی نمیماند.
🦋 مسجد امام هادی علیهالسلام 🦋
از فراق تو نمردیم مسیحا نشدیم
چشم ما تار نشد از غم و بینا نشدیم
جای تو دست به دامان طبیبان بودیم
حقمان بود اگر باز مداوا نشدیم
بی تو یک عمر پی هرکس و ناکس رفتیم
گم شدیم آخر ازین غفلت و پیدا نشدیم
نام مجنون بروی ماست ولی کو مجنون؟
وقتی از هجرتو آواره صحرا نشدیم
درد این است که ما محض رضای دل تو
بیخیال خوشی فانی دنیا نشدیم
خاک عالم به سر ما که دراین عمر دراز
لحظه ای مشتری یوسف زهرا نشدیم
گریه کردیم ولی گریه ی بی فکر چه سود؟
قطره بودیم ولی وصل به دریا نشدیم
پیش ما آمدی اما همه غفلت کردیم
لحظه ای پای قدم رنجه ی تو پا نشدیم
قصدمان بود همه سنگ صبورت باشیم
قصدمان بود که از بخت بد اما نشدیم
همه رفتند حرم ما که نرفتیم هنوز
زائر مرقد شش گوشه آقا نشدیم
کاش میشد که تو مارا به زیارت ببری
یک شب جمعه به پابوسی حضرت ببری
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
📍 فلسفه #رجعت
❇️ درباره فلسفه رجعت و اینکه چرا خداوند کسانی را پیش از قیامت در عصر ظهور زنده میکند، نظراتی بیان شده است، از جمله:
🔻پاداش صالحان و مجازات مجرمان : احادیث، تصریح دارند که باز گرداندن مجرمان، برای مجازات دنیوی آنان است و مجازات دنیوی، هیچ منافاتی با عذاب آخرت ندارد و ظلم نیست، چنان که اگر قاتلی را در دنیا قصاص کنند، باز هم در آخرت عذاب در انتظارش هست. چشیدن شیرینی اجرای عدالت در دنیا، حق مظلومان است.
🔻تقویت امید و آمادگی منتظران : رجعت این امید را به مردمان میدهد که حتی اگر مردند، در دولت امام مهدی زنده شوند و زمان ظهور را درک کنند. این امید مردمان را تشویق میکند تا تلاش کنند جزو مؤمنان خالص قرار بگیرند.
🔻ایجاد فرصت عمل برای شماری از نیکان :
مؤمنان خالص که ظرفیتهای بیشتری برای عمل در راه حق داشتهاند و به دلیل عمل سران کفر و نفاق، از راه باز ماندهاند، دوباره به زندگی باز گردند تا ضمن یاری دولت حق، خود به مراتبی برتر در سیر إلی الله دست یابند .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره توبه آیهٔ ٣١
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#درس_اخلاق_مکتوب
✍ مقام معظم رهبری
«قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ع مَنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَاعِظٌ مِنْ قَلْبِهِ وَ زَاجِرٌ مِنْ نَفْسِهِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ قَرِینٌ مُرْشِدٌ اسْتَمْکَنَ عَدُوَّهُ مِنْ عُنُقِه»
📚شافی، صفحهی ۶۵۲
فی الفقیه، عن الصّادق (علیهالسّلام) [حضرت امام جعفر صادق علیهالسّلام فرمودند]: «من لم یکن له واعظ من قلبه و زاجر من نفسه و لم یکن له قرین مرشد استمکن عدوّه من عنقه». اولین چیزی که موجب میشود که انسان بتواند در مقابل دشمنش - که مراد، شیطان است - ایستادگی کند و مانع بشود از تصرف دشمن و تسلط دشمن، [این است که:] «واعظ من قلبه»؛ از قلب خود واعظی برای خود داشته باشد. قلب متذکر بیدار، انسان را نصیحت میکند، موعظه میکند. یکی از بهترین وسائلِ اینکه انسان قلب را وادار کند به موعظهی خود و فعال کند در موعظهی خود، همین دعاهاست، دعاهای مأثور - صحیفهی سجادیه و سایر دعاها - و سحرخیزی؛ اینها دل انسان را به عنوان یک ناصح برای انسان قرار میدهد. اول این است: «واعظ من قلبه».
[دوم اینکه:] «و زاجر من نفسه»؛ از درونِ خود یک زجرکنندهای، منعکنندهای، هشداردهندهای داشته باشد. اگر این دو تا نبود، «و لم یکن له قرین مرشد»، یک دوستی، همراهی که او را ارشاد کند، به او کمک کند، راهنمائی کند، این را هم نداشته باشد - که این، سومی است - که اگر چنانچه از درون، انسان نتوانست خودش را هدایت کند و مهار نفسِ خودش را در دست بگیرد، [باید] دوستی داشته باشد، همراهی داشته باشد، همینی که فرمودند: «من یذکّرکم اللَّه رؤیته»، که دیدار او شما را به یاد خدا بیندازد؛ اگر این هم نبود، «استمکن عدوّه من عنقه»؛ خود را در مقابل دشمنِ خود مطیع کرده است؛ دشمنِ خود را مسلط کرده است بر خود و بر گردن خود، که سوار بشود. که [منظور از] دشمن، همان شیطان است. اینها لازم است. از درون خود، انسان، خود را نصیحت کند. بهترین نصحیت کنندهی انسان، خود انسان است؛ چون از خودش انسان گلهمند نمیشود. هر کسی انسان را نصیحت کند، اگر قدری لحن او تند باشد، انسان از او گلهمند میشود؛ اما خود انسان، خودش را نصیحت کند؛ دشنام بدهد به خودش، ملامت کند، سرزنش کند خودش را؛ اینها خیلی مؤثر است. موعظه کند، زجر کند. در کنار اینها، یا به جای اینها اگر نبود، آن وقت دوست، رفیق، که دستگیری کند انسان را.
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
❤️ بسم الله الرحمن الرحیم ❤️
السلام علیک یا ابا عبدالله
خروج امام حسين عليهالسلام از مدينه به سوي مكه
💠در اين روز در سال ۶۰ هجری امام حسين عليه السلام از مدينه منوره متوجه مكه شدند.
📚(ارشاد: ج ۲، ص ۳۴. اعلام الوري: ج ۱، ص ۴۳۵. بحار الانوار: ج ۴۴، ص ۳۲۹)
👈بنابر قولي شب ۲۹ رجب آن حضرت از مدينه خارج شدند.
📚(فيض العلام: ص ۳۲۹)
🌹در اين سفر همراه ايشان
عقيله بني هاشم زينب كبري،
برادرشان حضرت ابوالفضل العباس،
ام كلثوم، علي اكبر و ديگر اهل بيت عليهم السلام بودند.
خواهران سيد الشهداء عليه السلام با عقيله بني هاشم سلام الله عليها ۱۳ نفر بودند.
🌷بانوان ديگر از منسوبين حضرت،
عليا مخدره ام كلثوم صغري دختر زينب كبري سلام الله عليها كه با شوهرش به كربلا آمد
و ديگري خواهر أمير المؤمنين عليه السلام جمانه دختر ابوطالب عليه السلام.
👈همچنين ۹ كنيز با حضرت از مدينه خارج شدند و ۱۰ نفر غلام با حضرت بودند.
چند نفر از همسران امام مجتبي عليه السلام و ۱۶ نفر از اولاد دختر و پسر امام مجتبي عليه السلام
و خانواده مسلم بن عقيل عليه السلام و ديگر اصحاب و بستگان حضرت نيز همراه بودند.
🔹لوازم و سواري هائي كه داشتند عبارت بود از
🐎۲۵۰ اسب،
🐫۲۵۰ ناقه.
از اين تعداد، ۷۰ ناقه براي حمل خيمهها،
۴۰ ناقه براي حمل ديگ و ظروف و ادوات ارزاق،
۳۰ ناقه براي حمل مشكهاي آب،
۱۲ ناقه براي جامهها و دراهم و دنانير،
۵۰ ناقه براي حمل ۵۰ هودج تعبيه شده براي حمل مخدرات و علويات و اطفال و ذراري و خدمتگزاران و كنيزان،
و بقيه شتران براي حمل وسائل مختلف كه مورد لزوم بود.
📚 كتاب مدينه تا مدينه: ص ۷۷ تا ۹۰.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره توبه آیهٔ ٣٢
#درس_اخلاق_مکتوب
📍 وسیلهٔ آزمایش
✍ مقام معظم رهبری
«قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع اخْتَبِرُوا إِخْوَانَکُمْ بِخَصْلَتَیْنِ فَإِنْ کَانَتَا فِیهِمْ وَ إِلَّا فَاعْزُبْ ثُمَّ اعْزُبْ ثُمَّ اعْزُبْ مُحَافَظَةٍ عَلَی الصَّلَوَاتِ فِی مَوَاقِیتِهَا وَ الْبِرِّ بِالْإِخْوَانِ فِی الْعُسْرِ وَ الْیُسْر»
📚شافی، صفحهی ۶۵۲
فی الکافی، عن الصّادق (علیهالسّلام): «اختبروا اخوانکم بخصلتین». اخوان، منظور مطلق معاشرین، علیالظاهر نیست. یعنی آن کسانی که میخواهید به عنوان برادران خود و افرادی که با آنها صداقت دارید، افراد نزدیک، کسانی را که به این عنوان میخواهید انتخاب کنید، این دو صفت را در آنها حتماً ملاحظه کنید. «فان کانتا فیهم»؛ اگر این دو صفت در آنها بود، چه بهتر؛ «و الّا فاعزب ثم اعزب ثم اعزب». عَزَبَ یعنی فاصله گرفتن، از آنها رو پوشاندن. [مثل] «لایعزب عنه مثقال ذرّة»(۱) که در قرآن کریم هست. دوری کنید از آنها. از آنها رو بپوشانید و دوری کنید.
این دو صفت چیست؟ «محافظة علی الصّلوات فی مواقیتها». یکی این [که محافظ نماز باشند]. در مواقیت، لابد مراد مواقیت فضیلت است؛ و الّا مطلق مواقیت اگر مورد نظر باشد، ولو آخر وقت، اینکه خب، اگر کسی نکند این کار را، فاسق است. میخواهند بفرمایند که اهل نماز در وقت خود باشد، یعنی وقت فضیلت. مرحوم آقای بهجت (رضوان اللَّه علیه) -[که] مکرر این را از ایشان ما شنیدیم، هم خودمان شنیدیم، هم بالواسطه دیگران هم نقل کردند- میگفتند استادشان - علیالظّاهر مرحوم آقای قاضی مثلاً - به ایشان گفتند که اگر کسی نماز اول وقت را مراقبت بکند، من ضامنم برای نجات او، یا برای مثلاً رسیدن او به درجات بالا؛ یک همچین تعبیری. بنده یک وقت از ایشان پرسیدم که لابد نماز خوب دیگر؟ گفتند: خب، بله؛ نماز درست و حسابیِ با توجه، در اول وقت. اگر این را کسی مراعات بکند، این خودش یک عاملی است که انسان را عروج میدهد و به مراتب بالای توحیدی میرساند. یکی این.
«و البرّ فی الاخوان فی العسر و الیسر». صفت دوم هم یک صفت اجتماعی است. اوّلی صفت فردی بود، بینه و بین اللَّه بود؛ این دومی بینه و بین النّاس است. کسی باشد که صفتش این باشد، که به برادرانش نیکی میکند؛ هم در عسر، هم در یسر. حالا این عسر و یسر، چه عسر و یسر خود انسان، ولو در عسر هم باشد، سختی هم باشد، بالاخره کمک میکند؛ حالا تنگدستی دارد، مالی ندارد که کمک بکند، اما میتواند تسلا بدهد، با زبان کمک کند، با آبرو کمک کند؛ هم ممکن است مراد عسر و یسر خود این کمک کننده باشد، هم عسر و یسر آن کمک شونده باشد؛ چون بعضیها هستند، به انسان حاضرند کمک کنند، وقتی که حال انسان خوب است؛ وقتی اقبال به سمت کسی هست، حاضرند به او کمک کنند؛ محبت میکنند، کمک میکنند؛ به مجرد اینکه اقبال از او رو برگرداند، اینها هم رو برمیگردانند. بله، وقتی که اقبال از او ادبار کرد، اینها هم ادبار میکنند. نه، اینجور نباشد؛ در همهی حالاتِ برادرش به او کمک کند و نیکی کند.
.................
۱) سبأ: ۳
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
AUD-20210314-WA0020.mp3
2.26M
مناجات دلنشین وداع با ماه رجب از میثم مطیعی😢😭
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نیم نگاهی به سوره توبه آیهٔ ٣٣
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
📍 حکم روزهٔ بیمار
❇️ فسمت اول :
❓آيا روزه از فرد مریض یا سالمی که روزه برایش ضرر قابل توجّهی دارد که عادتاً قابل تحمّل نیست و عقلاء از آن پرهیز مینمایند صحیح مي باشد؟
✅ خير صحيح نمیباشد هر چند به حدّ ضرر حرام مثل مرگ یا نقص عضو نرسد.
📚عروه الوثقی فصل فی شرایط صحه الصوم مورد السادس
❓كسی كه می داند یا اطمینان دارد روزه برای او ضرر قابل توجّهی ندارد ، هر چند پزشك بگويد ضرر دارد ، يا كسی كه يقين يا گمان دارد یا احتمال عقلایی میدهد كه روزه برايش ضرر قابل توجّهی دارد ، هر چند پزشك بگويد ضرر ندارد ، وظيفه اش چيست؟
✅تشخیص ضرر داشتن و یا ضرر نداشتن با خود مکلف است.
📚 عروه الوثقی فصل فی شرایط صحة الصوم الأمر السادس
📚 منهاج الصالحين م 1029
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
📍#آتش_بازی و نظر فقهاء
❓نظر مراجع عظام تقلید در مورد چهارشنبه سوری و مراسم آن مانند آتش روشن کردن و پریدن از آتش چیست؟
❓آیا هزینه کردن برای این مراسم و خریدن وسایل آتش بازی به صورت مطلق حرام است یا فقط مواد محترقه خطرناک؟
✅1. آتشبازی و استفاده از مواد محترقه و ساخت و خرید و فروش آن، به خودی خود حرام نیست مگر اینکه؛ «موجب اذیّت و آزار دیگران باشد و یا تبذیر و اسراف مال محسوب شود و یا خلاف قانون و مقرّرات باشد، که در اینصورت جایز نیست».[1]
2. اما درباره حکم شرعی این بازیها در روز چهارشنبه پایانی سال که به «چهارشنبهسوری» معروف شده است، باید گفت:
در منابع اسلامی (آیات و روایات) دلیلی که صریحاً اثبات یا نفی چنین مراسمی را بکند، وجود ندارد؛ از اینرو، حرام بودن و یا نبودن برگزاری این مراسم، بستگی به شرایط دارد که حکم آن از عمومات به دست میآید:
🔹الف. اگر نشانهای از آتشپرستی و یا دیگر مظاهر شرک باشد و با همین عنوان برگزار شود، همانطور که در دورانهای قدیم چنین بوده است؛ جزو خرافات است و در اسلام محکوم شده و انجام آن حرام است.[2]
🔹ب. أما نوعاً مسلمانها این مراسم را به عنوان آتشپرستى انجام نمیدهند. به همین جهت، اگر تنها به عنوان تفریح و سرگرمی، مراسم چهارشنبه پایانی سال انجام بگیرد - با توجه به شرایطی که گفته شد (نبود آزار و اذیّت دیگران، اسراف نکردن مال و ...)، و با اینکه برگزاری این مراسم ضرورتی نداشته - حرام نیست.
🔺به هر حال با توجه به اینکه در سالهای أخیر متأسفانه این مراسمات عاملی برای ایجاد خطر برای خود و دیگران شده است، بهتر است اجتناب گردد.
..........................................
[1]. أجوبة الاستفتاءات ص243 سؤال 1105 .
[2]. جامع الأحکام آیت الله صافی ج 2 ص 84 ، استفتاءات جدید آیت الله مکارم ج۱ سؤال 1733.
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#درس_اخلاق_مکتوب
✍ مقام معظم رهبری
📍مرزهای رفاقت
«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لَا تَکُونُ الصَّدَاقَةُ إِلَّا بِحُدُودِهَا فَمَنْ کَانَتْ فِیهِ هَذِهِ الْحُدُودُ أَوْ شَیْءٌ مِنْهَا فَانْسُبْهُ إِلَی الصَّدَاقَةِ وَ مَنْ لَمْ یَکُنْ فِیهِ شَیْءٌ مِنْهَا فَلَا تَنْسُبْهُ إِلَی شَیْءٍ مِنَ الصَّدَاقَةِ فَأَوَّلُهَا أَنْ تَکُونَ سَرِیرَتُهُ وَ عَلَانِیَتُهُ لَکَ وَاحِدَةً وَ الثَّانِی أَنْ یَرَی زَیْنَکَ زَیْنَهُ وَ شَیْنَکَ شَیْنَهُ وَ الثَّالِثَةُ أَنْ لَا تُغَیِّرَهُ عَلَیْکَ وِلَایَةٌ وَ لَا مَالٌ وَ الرَّابِعَةُ أَنْ لَا یَمْنَعَکَ شَیْئاً تَنَالُهُ مَقْدُرَتُهُ وَ الْخَامِسَةُ وَ هِیَ تَجْمَعُ هَذِهِ الْخِصَالَ أَنْ لَا یُسْلِمَکَ عِنْدَ النَّکَبَات»
شافی، ص ۶۵۱
فی الکافی، عن الصّادق (علیهالسّلام): «لا تکون الصّداقة الاّ بحدودها». صداقت(۱) مرزهائی دارد که اگر این خطوط اصلی و این مرزها وجود داشت، صداقتی که آثار فراوان شرعی و برادری شرعی بر آن مترتب است، مترتب خواهد شد؛ والاّ نه. «فمن کانت فیه هذه الحدود او شیء منها فانسبه الی الصّداقة». حالا اگر همهی حدود هم نبود، بعضی از این خطوط و مرزها باید باشد تا صداقت صدق کند.
«و من لم یکن فیه شیء منها فلا تنسبه الی شیء من الصّداقة فأوّلها ان تکون سریرته و علانیته لک واحدة». اول این است که ظاهر و باطنش با تو یکسان باشد. اینجور نباشد که در ظاهر اظهار دوستی کند، [اما] در باطن با تو دشمن باشد؛ یا اینکه دوست نباشد حداقل خیر تو را نخواهد. این اولین شرط صداقت است.
«و الثّانیة ان یری زینک زینه و شینک شینه»؛ [دوم اینکه] آنچه را که زینت توست، زینت خود بداند؛ آنچه عیب توست، عیب خود بداند. اگر شما به مقام علمی دست پیدا میکنید، یا یک کار برجستهای میکنید که زینت برای شماست، این را برای خودش زینت بداند. اگر خدای نکرده چیزی در شما هست، صفتی، کاری، عملی که موجب عیب شماست، این را عیب خودش بداند؛ که طبعاً آثاری بر این مترتب است: سعی میکند برطرف کند، سعی میکند آن را پنهان کند. اینجور نباشد که منتظر بماند تا شما یک لغزشی پیدا کنید، خوشحال بشود از این لغزش. صداقت این نیست.
«و الثّالثة ان لاتغیّره علیک ولایة و لا مال»؛ [سوم اینکه] اگر به یک قدرتی، حکومتی، ریاستی دست پیدا کرد، یا به یک مالی دست پیدا کرد، ثروتمند شد، وضعش با تو عوض نشود، تغییر نکند. بعضیها اینجوریاند دیگر؛ با آدم رفیقند، به مجرد اینکه به یک مال و منالی، پولی، زندگیای، چیزی میرسند، آدم میبیند اصلا نمیشناسند آدم را. اصلا نمیشناسد، کانّه نمیشناسد آدم را؛ از این قبیل هم دیدهایم آدمهایی را. اینجور نباشد. داشتن مال و مقام او را عوض نکند، وضعش را با تو [عوض نکند].
«و الرّابعة ان لا یمنعک شیئا تناله مقدرته»؛ [چهارم اینکه] هر کار از دستش برمیآید، از تو دریغ نکند. خدمتی میتواند بکند، کمکی، وساطتی، توصیهای، هر کار میتواند برای تو بکند و خیری به تو برساند؛ از این امتناع نکند.
«و الخامسة و هی تجمع هذه الخصال ان لا یسلمک عند النّکبات»؛ [پنجم اینکه] در نکبتها و رویگردانیهای دنیا تو را رها نکند. [اگر] به یک مشکلی دچار شدی، [به یک] بیماریای دچار شدی، سختیای پیدا کردی؛ انواع و اقسام سختیها دیگر - حالا در زمان ما ملاحظه میکنید؛ سختیهای سیاسی و سختیهای اقتصادی و حیثیتی و همه چی هست دیگر؛ انواعش را داریم میبینیم، که در گذشته در دورانهائی اینها را نمیدیدیم، لیکن حالا جلوی چشم ماست؛ امتحانها فراوان است - [در] اینطور موارد تو را رها نکند؛ کمک کند.
......................
۱) صداقت در این روایت، به معنای دوستی است.
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم🌹
#درسهایی_از_اصول_دین و زندگی
📍امام حسین علیه السلام فرمود :
❇️ ما اهل بیت را به خاطر دو چیز دوست نداشته باشید ⛔️
👈 📛 به خاطر قرابت و نسبتی که با ما دارید .
👈 📛 به خاطر اینکه کار دنیاتون راه بیفته .
✅ بلکه ما رو به خاطر خدا و رسولش دوست بدارید تا در روز قیامت به مانند این دو انگشت سبابه کنار ما اهل بیت باشید .
♻️ مَنْ أَحَبَّنَا لَمْ يُحِبَّنَا لِقَرَابَةٍ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ وَ لاَ لِمَعْرُوفٍ أَسْدَيْنَاهُ إِلَيْهِ إِنَّمَا أَحَبَّنَا لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ فَمَنْ أَحَبَّنَا جَاءَ مَعَنَا يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ كَهَاتَيْنِ وَ قَرَنَ بَيْنَ سَبَّابَتَيْهِ
📚 اعلام الدین ج۱ ص۴۶۰
🌹مسجد امام هادی علیهالسلام🌹
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔔احکام اسلامی سهل وآسان است، به چند نمونه از آنها اشاره می شود:🔰
💝1.تکلیف در حد توانایی و قدرت .
💝2.آسان گرفتن بر مضطر و بیمار در نماز ، روزه .....
💝3.تخفیف در نماز مسافر .
💝4.بیماری موجب سقوط برخی از تکالیف همچون روزه داری، انجام غسل، شرکت در نماز جمعه ، شرکت در جهاد و... است.
💝5.زنان در عادت ماهانه نباید نماز بخوانند .
💝6.ملاک نجاست اشیاءعلم ویقین است وتحقیق از نجاست اشیاء لازم نیست.
💝7.دربرخی از احکام برای آسان شدن تکلیف اجازه تبدیل داده شده است. مانند: کسی که آب برای او ضرر دارد،اجازه تیمم بدل از وضو یا غسل داده شده است.
💝8.کسی که روزه سال قبل را به دلیل بیماری نگرفته است، اگر تا سال بعد بیماریش طول بکشد، قضا نمی خواهد .
💝9.سخت نگرفتن بر بدهکار تنگ دست.
💝10.آب استنجاء (آبی که برای شستن خود در دستشویی استفاده می شود) باشرایطی پاک است ، ولو آب قلیل باشد.
💝11.شستن زخم های خونی بدن درصورتی که شستن آن مشکل باشد ، نیاز نیست .
💝12.مجموعه احکامی که در رساله ها به صورت تدریجی امده است ودر هر مرحله تخفیفی داده شده است . مانند کسی که نمی تواند ده نفر را سیر کند، سه روز روزه بگیرد و....
💝13.درفقه چهار اصل آسان وجود دارد:
👌الف) اصاله الطهاره : به صورت طبیعی همه چیز پاک است مگر آنچه را که علم دارید نجس است .
👌ب) اصاله الحلیه : قانون دیگر این است که همه چیز حلال است مگر آنچه را که بدانیم حرام است .
👌ج) اصاله الصحه : در کارهای انجام شده ای که انسان شک دارد صحیح است انجام شده یا خیر، باید بنا به صحت بگذارد.
👌د) اصاله البرائه :شخصی که شک دارد عبادتی از او فوت شده و یا به دیگران بدهکار است بنا می گذارد بر این که بدهی ندارد .
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋
@masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#درس_اخلاق_مکتوب
✍ مقام معظم رهبری
«عَنْ أَبُو جَعْفَرٍ ع یَا صَالِحُ اتَّبِعْ مَنْ یُبْکِیکَ وَ هُوَ لَکَ نَاصِحٌ وَ لَا تَتَّبِعْ مَنْ یُضْحِکُکَ وَ هُوَ لَکَ غَاشٌّ وَ سَتَرِدُونَ عَلَی اللَّهِ جَمِیعاً فَتَعْلَمُون»
📚کافی، ج ۲، ص ۶۸۳
فی الکافی و التّهذیب، عن الباقر (علیهالسّلام): [حضرت امام محمدباقر علیهالسلام فرمودند:] «اتّبع من یبکیک و هو لک ناصح»؛ [از] آن کسی که حرفهائی به تو میزند که آنقدر تلخ است که تو را به گریه میآورد، اما خیرخواه توست؛ حرف او را قبول کن. «اتّبع» یعنی حرف او را گوش کن، بپذیر؛ [اگرچه] تلخ است، لیکن به نفع توست.
«و لا تتّبع من یضحکک و هو لک غاش»؛ ولی گوش نکن، پیروی نکن از حرف آن کسی که حرفهای شیرینی میزند که خوشت میآید و لبهای تو را به تبسم باز میکند، اما «و هو لک غاش»؛ فریبگر است، غش میکند با تو، خیرخواهی ندارد، از روی بددلی و بدخواهی است، [ولی] حرفی میزند که تو خوشت بیاید؛ از این شخص پرهیز کن. «و ستردّون الی اللَّه جمیعا فتعلمون»؛ وقتی پیش خدای متعال رفتید، آنگاه حقایق دلهای یکدیگر را آنجا خواهید فهمید
🦋مسجد امام هادی علیهالسلام🦋