eitaa logo
مسجد امام هادی علیه السلام
256 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
6.2هزار ویدیو
308 فایل
مشهد ؛ واقع در بولوار امیرالمؤمنین علیه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 و نهج البلاغه 📍 🔺 : بیان سه رذیلهٔ اخلاقی که سبب خواری انسان‌ می شود ؛ 1⃣أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، 2⃣وَرَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، 3⃣وَهَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ. 👌امام عليه السلام فرمود: 👈 هر كس طمع را پيشه كند خود را حقير كرده 👈 و كسى كه ناراحتى هايش را (نزد اين و آن بدون هيچ فايده) فاش كند به ذلت خويش راضى شده 👈 و آن‏ كس كه زبانش را بر خود امير كند شخصيتش حقير خواهد شد . ♻️ شرح حکمت : 📛 واژه «طمع» به معناى بیش از حق خود طالب بودن و گرفتن مواهب زندگى از دست دیگران است و تعبیر به «استشعر» که به معناى پوشیدن لباس زیرین است اشاره به این است که طمع را به خود چسبانده و از آن جدا نمى شود; بدیهى است که افراد طماع براى رسیدن به مقصود خود باید تن به هر ذلتى بدهند و دست سؤال به سوى هرکس دراز کنند و شخصیت خود را براى نیل به اهداف طمعکارانه خود بشکنند. 📛 روشن است هرگاه انسان نزد طبیب درد خود را بگوید و از وى راه درمان بطلبد یا پیش قاضى ظلمى را که بر او رفته بیان سازد و از او احقاق حق بخواهد یا نزد دوستش از گرفتارى خود براى گرفتن وام سخن بگوید کار خلافى نکرده و به دنبال مشکل گشایى بوده; اما طرح مشکلات نزد کسانى که هیچ گونه توانایى بر حل آن ندارند اثرى جز ذلت و سرافکندگى انسان نخواهد داشت. در این گونه موارد باید خویشتن دار بود و لب به شکایت نگشود. 📛 منظور از امیر شدن زبان آن است که از تحت کنترل عقل و فکر خارج شود و هرچه بر زبانش آمد بگوید. بدیهى است سخنانى که از فکر و عقل و تقوا سرچشمه نمى گیرد در بسیارى از موارد خطرهایى ایجاد مى کند که انسان قادر بر جبران آن نیست و گاه اسباب رنجش افراد آبرومند و سبب ایجاد اختلاف در میان مردم و کینه و دشمنى نسبت به گوینده و دیگران مى شود 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🌹 سورهٔ حمد : آیهٔ دوم : الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 🔺«ربّ» به كسى گفته مى شود كه هم مالك وصاحب چيزى است و هم در رشد و پرورش آن نقش دارد. خداوند هم صاحب حقيقى عالم است و هم مدبّر و پروردگار آن. پس همه هستى حركت تكاملى دارد و در مسيرى كه خداوند معيّن كرده، هدايت مى شود. 🔺علاوه بر سوره حمد، چهار سوره ى انعام، كهف، سبأ وفاطر نيز با جمله «الحمدللّه» آغاز گرديده، ولى فقط در سوره حمد بعد از آن «ربّ العالمين» آمده است. 🔺مفهوم حمد، تركيبى از مفهوم مدح و شكر است. انسان در برابر جمال و كمال و زيبايى، زبان به ستايش و در برابر نعمت و خدمت واحسان ديگران، زبان به تشكّر مى گشايد. خداوند متعال به خاطر كمال و جمالش، شايسته ى ستايش وبه خاطر احسان ها و نعمت هايش، لايق شكرگزارى است. 🔺«الحمدللّه»، بهترين نوع تشكّر از خداوند است. هر كس در هرجا، با هر زبانى، هرگونه ستايشى از هر كمال و زيبايى دارد، در حقيقت سرچشمه ى آن را ستايش مى كند. البتّه حمد خداوند منافاتى با سپاسگزارى از مخلوق ندارد، به شرط آنكه به امر خداوند و در خط و مسير او باشد. 🔺خداوند، پروردگار همه ى آفريده هاست. «و هو ربّ كلّ شى ء»(22) آنچه در آسمان ها و زمين و ميان آنهاست، پروردگارشان اوست. «ربّ السّموات والارض و مابينهما»(23) حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «من الجمادات والحيوانات»؛ او پروردگار جاندار و بى جان است. «له الخلق والامر تبارك اللّه ربّ العالمين» هم آفرينش از اوست و هم اداره ى آن، و او مربى و پرورش دهنده ى همه است.(24) 🔺مراد از «عالَمين» يا فقط انسان ها هستند، مانند آيه 70 سوره حجر كه قوم لوط به حضرت لوط گفتند: «أوَ لم ننهك عن العالمين» آيا ما تو را از ملاقات با مردم نهى نكرديم؟ و يا مراد همه ى عوالم هستى است. «عالَم» به معناى مخلوقات و «عالَمين» به معناى تمام مخلوقات نيز استعمال شده است. از اين آيه فهميده مى شود كه تمام هستى يك پروردگار دارد و آنچه در جاهليت و در ميان بعضى از ملّت ها اعتقاد داشتند كه براى هر نوع از پديده ها خدايى است و آن را مدبّر و ربّ النّوع آن مى پنداشتند، باطل است. ----- 22) انعام، 164. 23) شعراء، 24. 24) تفسير نورالثقلين. 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 و نهج البلاغه 📍 🔺 : 🛑 اشاره به آثار چهار نقطه ضعف اخلاقی و اجتماعی 1⃣الْبُخْلُ عَارٌ 2⃣وَالْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ 3⃣وَالْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ، 4⃣وَالْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ. 👌امام عليه السلام فرمود : 👈 بخل ننگ است 👈 و ترس مایه نقصان 👈 فقر شخص زیرک را از بیان دلیلش گنگ مى سازد 👈 و آن کس که فقیر و تنگدست است حتى در شهر خود غریب است. . ♻️ شرح حکمت : ♦️ عار بودن بخل و افتخار بودن کرم و سخاوت بر کسى پوشیده نیست، زیرا بخل سبب نفرت مردم از بخیل مى شود و افراد نزدیک و دور از او فاصله مى گیرند . ♦️هیچ آدم ترسویى به مقامى نرسیده; نه کشف مهمى کرده نه پیروزى چشمگیرى به دست آورده و نه به قله هاى کمال رسیده است. ♦️ افراد فقیر از یک سو در خود احساس حقارت مى کنند و هر اندازه فَطِن و باهوش باشند بر اثر این احساس حقارت از گفتن حرف حساب خود و دفاع از حقوق خویشتن باز مى مانند و از سوى دیگر چون مى دانند بسیارى از مردم براى سخنان آنها بهایى قائل نمى شوند چون غالباً دنیاپرستند و براى افراد ثروتمند شخصیت قائلند همین احساس سبب مى شود که فقیران نتوانند حرف حق خود را بیان کنند. ♦️ غریب کسى است که دوست و آشنایى ندارد و احساس تنهایى مى کند و مى دانیم دنیاپرستان از افراد فقیر و تنگدست فاصله مى گیرند و آنها را در شهر خود غریب مى گذارند و به عکس ثروتمندان حتى در بلاد دوردست از وطنشان غریب نیستند. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍احکام روزهٔ مادرانی که بچه شیر می دهند 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🌹سورهٔ حمد آیهٔ سوم : الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ 🔺خداوند رحمت را برخود واجب كرده است، كتب ربّكم على نفسه الرحمة (27) 🔺 رحمت او بر همه چيز سايه گسترده است. «و رحمتى وسعت كلّ شىء ( 28) 🔺همچنين پيامبر و كتاب او مايه رحمتند، «رحمةً للعالمين»(29) 🔺 آفرينش وپرورش او براساس رحمت است و اگر عقوبت نيز مى دهد از روى لطف است. 🔺بخشيدن گناهان و قبول توبه ى بندگان و عيب پوشى از آنان و دادن فرصت براى جبران اشتباهات، همه مظاهر رحمت و مهربانى اوست. ----- 27) انعام، 54. 28) اعراف، 156. 29) انبياء، 107. 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 و نهج البلاغه 📍 🔺 : 🛑 آشنایی با اسباب و مصادیق آفت، شجاعت، ثروت، ایمنی و همنشین 1⃣الْعَجْزُ آفَةٌ، 2⃣ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ 3⃣ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ 4⃣ الْوَرَعُ جُنَّةٌ 5⃣ نِعْمَ الْقَرِينُ [الرِّضَا] الرِّضَى. 👌امام عليه السلام فرمود : 👈 ناتوانی آسیب است 👈 صبر دلیری است 👈 دل نبستگی ثروت است 👈 خویشتنداری و پرهیزگاری ایمنی می آورد 👈 بهترین همنشین خشنود بودن است ♻️ شرح حکمت : ♦️ ناتوان است که آسیب پذیرست عجز مفهوم وسیعى دارد که هرگونه ناتوانى علمى، جسمى، اقتصادى و فکرى را شامل مى شود . در حدیث جالبى که کلینى در کافى از امیر مؤمنان على(علیه السلام) نقل کرد مى خوانیم: «إِنَّ الاَْشْیَاءَ لَمَّا ازْدَوَجَتْ ازْدَوَجَ الْکَسَلُ وَالْعَجْزُ فَنُتِجَا بَیْنَهُمَا الْفَقْرَ; هنگامى که اشیاء با یکدیگر ازدواج کردند تنبلى و ناتوانى نیز به هم پیوستند و فرزند آنها فقر بود».(1) ♦️ متوقف نشدن به هنگام سختی، عین شجاعت است خداوند در قرآن بیست مرتبهٔ پیامبرش را امر به صبر کرده است الصَّبْرُ ثَلاَثَةٌ صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ وَصَبْرٌ عَلَى الطَّاعَةِ وَصَبْرٌ عَنِ الْمَعْصِیَة(2) شما به همان اندازه که صبورید مصیبت‌ها را مدیریت و خدا را اطاعت و شیطان را معصیت می کنید . ♦️ دارایی انسان به اندازهٔ دل نبستن او به غير خداست زهد همان حریم نگه داشتن برای خدا در قلب است و اجازه ندادن به غير او برای سکونت در دل است در حدیثى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم که خطاب به على(علیه السلام) فرمود: «یَا عَلِیُّ إِنَّ اللَّهَ قَدْ زَیَّنَکَ بِزِینَة لَمْ یُزَیِّنِ الْعِبَادَ بِزِینَة أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْهَا; زَیَّنَکَ بِالزُّهْدِ فِی الدُّنْیَا; اى على خداوند تو را به زینتى آراسته که هیچ بنده اى به زینتى بهتر از آن نزد خداوند آراسته نشده است تو را به زهد در دنیا آراسته است».(2) ♦️ خویشتن دار که باشی در امانی ورع همان حد اعلای تقواست قرآن می فرماید : وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ لاَ يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً خویشتندار که باشید حيله ى بدخواهان هيچ آسيبى به شما نرساند (3) ♦️ خشنودی را همنشین خودت قرار بده از خدا خشنود باش تا شاکر باشی از خودت خشنود باش تا اعتماد به نفست را از دست ندهی از دیگران هم خشنود باشد تا بتوانی برایشان مفید باشی .................. (1)کافى، ج 5، ص 86، ح 8 (2)بحارالانوار، ج 39، ص 297، ح 103 (3) آل عمران 120 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌼🍃✨💕🍃✨💕🍃✨🌼 مجموعه نرم افزارهای منتشر شده : *نرم افزار احکام نماز* https://cafebazaar.ir/app/ir.namaz https://cafebazaar.ir/app/ir.namaz *نرم افزار احکام روزه* https://cafebazaar.ir/app/ir.roozeh https://cafebazaar.ir/app/ir.roozeh *نرم احکام افزار غیبت* https://cafebazaar.ir/app/ir.gheybat https://cafebazaar.ir/app/ir.gheybat *نرم افزار احکام اموات* https://cafebazaar.ir/app/ir.amvat https://cafebazaar.ir/app/ir.amvat
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 و نهج البلاغه 📍 🔺 : 📍قسمت اول : 🛑 ارث کریمانه.... الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ کَرِیمَةٌ علم و دانش میراث گرانبهایى است ♻️ شرح حکمت : اشاره به این که گرانبهاترین میراثى که انسان از خود به یادگار مى گذارد علم و دانش است و به ارث گذاشتن مواهب مادى افتخارى است. این سخن شبیه روایتى است که از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده که مى فرماید: «إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الاَْنْبِیَاءِ إِنَّ الاَْنْبِیَاءَ لَمْ یُوَرِّثُوا دِینَاراً وَلاَ دِرْهَماً وَلَکِنْ وَرَّثُوا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَ مِنْهُ أَخَذَ بِحَظّ وَافِر; دانشمندان وارثان انبیا هستند چرا که انبیا دینار و درهمى از خود به یادگار نگذاشتند، بلکه علم و دانش به ارث گذاشتند پس هر کس از آن بهره اى بگیرد بهره فراوانى برده است».(1) نیز شبیه آن چیزى است که در حکمت ۱۴۷ خواهد آمد. بعضى از شارحان ارث را در اینجا طور دیگرى تفسیر کرده اند و گفته اند: ارث درآمدى است که بى زحمت حاصل مى آید دانشى را نیز که انسان از استاد فرا مى گیرد شبیه ارث است; ولى تفسیر اول مناسب تر به نظر مى رسد. .................. (1) : کافی ج١ ص٣۴ 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🌹سورهٔ حمد آیهٔ چهارم : مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ 🔺مالكيّت خداوند، حقيقى است و شامل احاطه و سلطنت است، ولى مالكيّت هاى اعتبارى، از سلطه ى مالك خارج مى شود و تحت سلطه ى واقعى او نيست. «مالك يوم الدين» 🔺با آنكه خداوند مالك حقيقى همه چيز در همه وقت است، ولى مالكيّت او در روز قيامت و معاد جلوه ى ديگرى دارد؛ * در آن روز تمام واسطه ها واسباب نسبت به كفار قطع مى شوند. «تقطّعت بهم الاسباب»(31) 🔺نسبت ها و خويشاوندى ها نسبت به كفار از بين مى رود. فلا انساب بينهم (32) 🔺براى كفار مال و ثروت و فرزندان، سودى ندارند. «لاينفع مال و لابنون (33) 🔺بستگان و نزديكان نيز فايده اى نمى رسانند. «لن تنفعكم ارحامكم»(34) 🔺 نه زبان كفار، اجازه عذر تراشى دارد و نه فكر آنها، فرصت تدبير. تنها راه چاره لطف خداوند است كه صاحب اختيار آن روز است. 🔺لفظ «دين» در معانى گوناگون به كار رفته است: 👈 الف : مجموعه ى قوانين آسمانى. «إنّ الدّين عنداللَّه الاسلام»(35) 👈 ب : عمل و اطاعت. «للّه الدّين الخالص»(36) 👈 ج : حساب و جزا. «مالك يوم الدّين» 👌«يوم الدّين» در قرآن به معناى روز قيامت است كه روز كيفر و پاداش مى باشد. «يسئلون ايّان يوم الدّين»(37) مى پرسند روز قيامت چه وقت است؟ قرآن در مقام معرّفى اين روز، مى فرمايد: «ثم ما ادراك ما يوم الدّين . يوم لا تملك نفس شيئاً و الامر يومئذ للّه»(38) (اى پيامبر!) نمى دانى روز دين چه روزى است؟ روزى كه هيچ كس براى كسى كارآيى ندارد وآن روز تنها حكم و فرمان با خداست. 🔺«مالك يوم الدّين» نوعى انذار و هشدار است، ولى با قرار گرفتن در كنار آيه ى «الرّحمن الرّحيم» معلوم مى شود كه بشارت و انذار بايد در كنار هم باشند. نظير آيه شريفه ديگر كه مى فرمايد : «نبّى ء عبادى انّى أنا الغفور الرّحيم . و أنّ عذابى هو العذاب الاليم»(39) به بندگانم خبر ده كه من بسيار مهربان و آمرزنده ام، ولى عذاب و مجازات من نيز دردناك است. همچنين در آيه ديگر خود را چنين معرّفى مى كند: «قابل التَّوب شديد العقاب»(40) خداوند پذيرنده ى توبه مردمان وعقوبت كننده ى شديد گناهكاران است. 🔺در اوّلين سوره ى قرآن، مالكيتَ خداوند عنوان شده است، «مالكِ يوم الدّين» و در آخرين سوره، مَلِكيت او. «ملك النّاس» --------------- 31) بقره، 166. 32) مؤمنون، 101. 33) شعراء، 88. 34) ممتحنه، 3. 35) آل عمران، 19. 36) زمر، 3. 37) ذاريات، 12. 38) انفطار، 18 - 19. 39) حجر، 49 - 50. 40) غافر، 3. 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 و نهج البلاغه 📍 🔺 : 📍قسمت دوم : 🛑 لباسی که کهنه شدنی نیست! وَالاْدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ آداب (انسانى) لباس زیبا و کهنگى ناپذیر است ♻️ شرح حکمت : منظور از «آداب» فضایل اخلاقى مخصوصاً چیزهایى است که مربوط به روابط اجتماعى است مانند: تواضع، امانت، صداقت، محبت، خوشرفتارى، فصاحت و بلاغت در بیان. «حُلَل» جمع «حُلَّه» به معناى لباس زینتى است. «مُجَدَّدَة» به معناى چیزى است که پیوسته تجدید و نو مى شود و هرگز کهنه نخواهد شد. بر این پایه، مفهوم کلام امام(علیه السلام) چنین است که این صفات برجسته انسانى همچون لباس هاى زیبایى است که آدمى در تن مى کند و هرگز فرسوده نمى شود بر خلاف لباس هاى ظاهرى که هم کهنه مى شود و هم ممکن است دست سارقان به آن دراز شود و هم جنبه ظاهرى دارد و در اعماق وجود انسان تأثیر گذار است. ❇️ در روایات اسلامى براى «أدب» تفسیرهاى گوناگونى ذکر شده که در واقع هر کدام اشاره به مصداقى از آن است: در حدیثى از امام امیر مؤمنان(علیه السلام) مى خوانیم: «کَفاکَ أدَباً لِنَفْسِکَ اجْتِنابُ ما تَکْرَهُهُ مِنْ غَیْرِک; براى این که ادب داشته باشى همین بس که از آنچه براى دیگران نمى پسندى دورى کنى».(١) 🔺در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: «أدّبْنى أبى(علیه السلام)بِثَلاث...; پدرم من را به سه چیز ادب کرد» فرمود: «مَنْ یَصْحَب صاحِبَ السُوء لا یَسْلَم ومَن لا یُقَیَّد اَلفاظَه یَنْدَم، ومَن یَدْخُل مَداخل السُّوء یُتَّهَم; فرزندم کسى که با رفیق بد همنشین شود از آفات در امان نخواهد بود و کسى که سخنان خود را مهار نکند پشیمان مى شود و کسى که در محل هاى آلوده وارد گردد متهم و بدنام خواهد شد».(٢) 🔺امام صادق(علیه السلام) به یکى از دوستان خود سفارش کرد که پیام او را به همه شیعیان و علاقه مندانش برساند و فرمود: من شما را به تقواى الهى و ورع و تلاش براى خدا و راستگویى و اداى امانت... و خوشرفتارى با سایر مسلمانان دعوت مى کنم و هرگاه کسى از شما در دینش ورع داشته باشد، راست بگوید، اداى امانت کند و با مردم خوش اخلاق باشد مى گویند: «هذا جَعْفَرىٌّ فَیَسُرُّنی...» و نیز مى گویند: «هذا أَدَبُ جَعْفَر; این جعفرى است و این سبب سرور و خوشحالى من مى شود کار اینها ادب جعفر بن محمد است».(٣) 🔺 در حدیث کوتاه دیگرى از امیر مؤمنان على(علیه السلام) مى خوانیم: «الاْدَبُ یُغْنی عَنِ الْحَسَبِ; ادب انسان را از شرافت خانوادگى و فامیلى بى نیاز مى کند».(۴) همان گونه که در بالا گفتیم، ادب و آداب مفهوم وسیعى دارد که همه فضایل اخلاقى مخصوصا آنچه را مربوط به اخلاق اجتماعى است در بر مى گیرد که بزرگترین افتخار آدمى و مایه آبرومندى او در اجتماع است. .................. (1). نهج البلاغه، حکمت 412 . (2). بحارالانوار، ج 75، ص 261 . (3). کافى، ج 2، ص 636 (با تلخیص)، ح 5. (4). بحارالانوار، ج 72، ص 68، ح 8. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🌹سورهٔ حمد آیهٔ پنجم : إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ 🔺 ایاک نعبد اگر اختیار نداشتم تو را عبادت نمی کردم ایاک نستعین اگر به خود واگزار شده بودم به کمک تو نیاز نداشتم 🔺 از آداب دعا و پرستش اين است كه انسان خودرا مطرح نكند و خود را در حضور خداوند احساس كند. «ايّاك نعبد...» 🔺 شناخت خداوند و صفات او، مقدمّه دست يابى به توحيد و يكتاپرستى است. «ربّ العالمين، الرّحمن الرّحيم، مالك يوم الدّين، ايّاك نعبد» 🔺 مدد الهی از دو کانال صبر و صلاة است ایاک نستعین ، استعینوا بالصبر و الصلاة 📜 بقرة ۴۵ ، ١۵٣ 🔺 مراحل پرواز معنوى، عبارت است از: ثنا، ارتباط و سپس دعا. بنابراين اوّل سوره ى حمد ثناست، آيه ى «ايّاك نعبد» ارتباط و آيات بعد، دعا مى باشد. 🔺 گر چه عبادت از ماست، ولى در عبادت كردن نيز نيازمند كمك او هستيم و ما كنا لنهتدى لولا ان هدانا اللَّه» اگر هدايت الهى نبود ما هدايت نمى يافتيم. 📜اعراف ۴٣ 🔺 به خداوند در حال قیام با کاف خطاب، مخاطب قرار می دهیم ایاک و در حال رکوع خداوند را عظیم و در حال سجده اعلی می بینیم 🦋مسجد امام هادی علیه‌السلام🦋