#صبحتون_مهدوی
امیرالمؤمنین عليه السلام:
سنگينى [و سبكى] عقل، در شادى و غم آزموده مىشود
رَزانَةُ العَقلِ تُختَبَرُ فِي الفَرَحِ وَالحُزنِ
📚 عيون الحكم والمواعظ صفحه271
@masjedemamhadialaihesala
فضیلت حضرت زینب سلام الله علیها و ثواب گریه بر ایشان در کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله
مرحوم سید نور الدین جزائری در کتاب شریف "الخصائص الزینبیة" می نویسد:
روی ان زینب بنت علی بن ابی طالب علیه السلام لما ولدت اخبر بذلک رسول الله صلی الله علیه و آله فجاء الی منزل فاطمة علیها السلام وقال: یا بنتاه! ایتینی بنیتک المولودة، فلما احضرتها اخذها رسول الله صلی الله علیه و اله و ضمها الی صدره الشریف، ووضع خده المنیف علی خدها فبکی بکاءأ عالیا، وسال الدمع حتی جری علی کریمته الشریفة. فقال فاطمة علیها السلام: مم بکاؤک، لا ابکی الله عینیک یا ابتاه؟ فقال صل الله علیه و اله: یا بنیة یا فاطمة! اعلمی ان هذه البنت بعدک وبعدی تیتلی ببلایا فادحه، و ترد علیها مصائب ورزایا مفجعة، فبکت فاطمة سلام الله علیها عند ذلک، ثم قالت: یا أبه! فما ثواب من یبکی علیها و علی مصائبها؟ فقال صل الله علیه و آله: یا بضعتی ویا قرة عینی! ان من بکی علیها وعلی مصائبها کان ثواب بکائه کثواب من بکا علی اخویها، ثم اختار لها اسم: زینب.
روایت شده است هنگامی که زینب دختر امیر المومنین علیهما السلام به دنیا آمد، به رسول خدا صلی الله علیه و آله خبر دادند و آن حضرت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها آمد و فرمودند: دخترم! دختر تازه متولد شده ات را به نزدم بیاور. هنگامی ایشان را آوردند، پیامبر صلی الله علیه و آله آن کودک را در آغوش گرفتند و به سینه مبارک خود چسباندند و گونه مبارک خویش را به صورت آن نازدانه گذاشتند و بسیار گریستند تا جایی که اشک آن حضرت جاری و بر روی آن بانو ریخت. حضرت زهرا سلام الله علیها عرضه داشتند: علت گریه شما چیست؟ پدر جان خداوند چشم شما را گریان نکند. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ای دخترم! ای فاطمه! بدان که بعد از من و تو او به مصیبت های سخت و دشواری مبتلا شده و سختی های زیاد و جانسوزی بر او وارد می شود، در این هنگام بود که حضرت زهرا سلام الله علیها نیز گریه کردند و خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله عرضه داشتند: ای پدر! ثواب کسی که بر او و بر مصائب او گریه کند چیست؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله پاسخ دادند: ای پاره تن و نور چشمم! کسی که بر او و مصیبت هایش گریه کند، ثوابش به مانند گریه بر دو برادرش [امام حسن و امام حسین صلوات الله و سلامه علیهما] می باشد. و سپس نام زینب را بر آن دختر انتخاب فرمود.
الخصائص الزینبیة، صفحه ۳۲،
@masjedemamhadialaihesalam
🔳 شهادت مظلومانــہ، عقیله بنی هاشم و شریکة الحسین، حضرت زینب کبری سلام الله علیـها تسلیت باد.
🔳امام سجاد صلواتالله علیه فرمودند:
«ان عمتی زینب کانت تؤدی صلواتها، من قیام الفرائض و النوافل عند مسیرنا من الکوفة الی الشام وفی بعض منازل کانت تصلی من جلوس لشدة الجوع والضعف والمصیبة»
{عمه ام زینب در مسیر کوفه تا شام همه نمازهای واجب و مستحب را اقامه می نمود و در بعضی منازل به خاطر شدت گرسنگی و ضعف و مصیبت، نشسته ادای تکلیف می کرد}
📖 ریاحین الشریعه، ج ۳ ص ۶۲
@masjedemamhadialaihesalam
🏴گوشه ای از مناقب و فضائل حضرت زینب کبری سلام الله علیها....
◾️ عالمه غیر معلمه
امام سجاد (علیه السلام) خطاب به عقیله بنی هاشم، زینب کبری (سلام الله علیها) می فرمایند:
«یا عَمَّةِ ... أنتِ بِحَمدِ اللهِ عالمةٌ غیرُ مُعلَّمَةٍ، و فَهِمَةٌ غیرُ مُفَهَّمَةٍ».
عمه جان، تو عالمی هستی بدون اینکه معلم داشته باشی، و فهمیده ای هستی بی آن که کسی مطالب را به تو فهمانده باشد.
◾️حضرت زینب محدثه بود..
از سخنان فاضل دربندی (متوفی به سال 1286 هجری) و جز او از عالمان دیگر - رحمهم الله - ظاهر و هویدا است که آن خاتون دو سرا حضرت زینب کبری (س) علم منایا و بلایا (مرگها و پیشامدهای سخت) را می دانسته، و فرمایش امام سجاد (ع) به او که: «یا عمة انت بحمد الله عالمة غیر معلمة، و فهمة غیر مفهمة؛ ای خواهر پدرم! خدای را شکر و سپاس، تو دانایی هستی که کسی به تو نیاموخته، و فهمیده و درک کننده ای هستی که کسی به تو نفهمانده است»، دلیل و راهنما است به این که زینب دختر امیرالمؤمنین (س) محدثه بوده، یعنی همه چیز به او الهام می شده و در دلش آشکار می گشته است.
همچنین علم و دانش او از علوم لَدُنّیة (علومی که از استاد فرا نگرفته، بلکه از جانب خداوند) بوده است.
◾️عقیله بنی هاشم
در برخی روایات است که او را مجلس علمی بود و زنان به قصد آموختن احکام دین نزد او میرفتند. این صفات برجسته که برای هیچ یک از زنان معاصر او فراهم نشده است، زینب را از دیگران ممتاز ساخت؛ چنان که او را عقیله ی بنی هاشم می گفتند و از وی حدیث فرا می گرفتند.
ابن عباس از او حدیث کند و گوید: عقیله ی ما، زینب دختر علی (ع) حدیث کرد... ؛ و این لقب بر او ماند؛ چنان که به عقیله معروف گشت و فرزندان وی را بنی عقیله گفتند.
◾️فصاحت و بلاغت حضرت زینب ..
شیخ جعفر نقدی (ره) می نویسد:
ابن حذلم بن کثیر از فصحاء و سخنوران و نیکو گفتاران عرب است که از فصاحت و زبان آوری و نیکو گفتاری و از بلاغت و رسایی سخن حضرت زینب تعجب نموده و به شگفت آمده، و از براعت و برتری فضل و کمال و علم و دانش و شجاعت ادبیه و دلاوری پسندیده آن مخدّره، حیرت و سرگردانی او را فرا گرفته، به طوری که نتواسته او را (به کسی) تشبیه و مانند نماید، مگر به پدرش سید و مهتر هر بلیغ و فصیحی. پس گفته: کانّها تفرّع عن لسان امیرالمؤمنین؛ یعنی گویا حضرت زینب (س) سخنانش را (در کوفه) از زبان امیرالمؤمنین (ع) قصد و آهنگ می نمود، و هر که درباره کربلا و در احوال و سرگذشتهای حسین (ع) کتابی نوشته، این خطبه و سخنرانی را نقل نموده است. و جاحظ در کتاب خود البیان و التبیین آن را از خزیمة الاسدی روایت نموده که خزیمه گفته: دیدم زنان کوفه را در آن روز به پا ایستاده (برکشته شدگان در کربلا) گریه و زاری و شیون می نمودند، در حالی که گریبانها (شان را) می دریدند.
◾️مفسر قرآن
فاضل گرامی سید نورالدین جزایری در کتاب خود «خصایص الزینبیه» چنین نقل می کند:
روزگاری که امیرالمؤمنین (ع) در کوفه بود، زینب (س) در خانه اش مجلسی داشت که برای زنها قرآن را تفسیر و معنی آن را آشکار می کرد. روزی «کهیعص» (سوره مریم، آیه 1) را تفسیر می نمود که ناگاه امیرالمؤمنین (ع) به خانه او آمد و فرمود: ای نور و روشنی دو چشمانم! شنیدم برای زنها «کهیعص» را تفسیر مینمایی؟
زینب (س) گفت: آری. امیرالمؤمنین (ع) فرمود: این رمز و نشانه ای است برای مصیبت و اندوهی که به شما عترت و فرزندان رسول خدا(ص) روی می آورد. پس از آن مصایب و اندوهها را شرح داد و آشکار ساخت. پس آن گاه زینب گریه کرد.
◾️گفتن مسائل شرعی
شیخ صدوق می گوید: حضرت زینب (س) نیابت خاصی از طرف امام حسین (ع) داشت و مردم در مسائل حلال و حرام به او مراجعه کرده از او می پرسیدند، تا اینکه حضرت سجاد (ع) بهبود یافت.
شیخ طبرسی (ره) گوید: حضرت زینب (س) روایات بسیاری را از قول مادرش حضرت زهرا (س) روایت کرده است.
از عماد المحدثین روایت شده است که: حضرت زینب (س) از مادر و پدر و برادرانش و از ام سلمه و ام هانی و دیگر زنان روایت نقل می کرد و از جمله کسانی که از او روایت کرده اند، ابن عباس و امام سجاد (ع) و عبدالله بن جعفر و فاطمه صغری دختر امام حسین (ع) و دیگرانند.
◾️آینه تمام نمای مقام رسالت و امامت
محمد غالب شافعی، یکی از نویسندگان مصری گفته است:
یکی از بزرگترین زنان اهل بیت از نظر حسب و نسب و از بهترین بانوان طاهر، که دارای روحی بزرگ و مقام تقوا و آیینه تمام نمای مقام رسالت و ولایت بوده، حضرت سیده زینب، دختر علی بن ابی طالب است که به نحو کامل او را تربیت کرده بودند و از علم و دانش خاندان نبوت سیراب گشته بود، به حدی که در فصاحت و بلاغت یکی از آیات بزرگ الهی گردید و در حلم و کرم و بینایی و بصیرت در تدبیر کارها در میان خاندان بنی هاشم و بلکه عرب مشهور شد و میان جمال و جلال و سیرت و صورت و اخلاق و فضیلت جمع کرده بود.
@masjedemamhadialaihesal