🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
📍 #شرحی_بر_حکمت_ها_ی_نهج_البلاغة
🔺 #حکمت_سی_دوم :
🛑 بهتر از خوب و بدتر از بد
فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ، وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ
♻️ شرح و ترجمه حکمت
امام(عليه السلام) در اين جمله كوتاه و پرمعنا مى فرمايد: «انجام دهنده كار نيك از كارنيكش بهتر است و انجام دهنده كار بد از كار بدش بدتر»; (فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ، وَفَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ).
در اينكه چگونه فاعل خير بهتر از فعل خود است و فاعل شر بدتر از فعل خود; وجوهى به نظر مى رسد: نخست اينكه همواره فاعل از فعل قوى تر است به همين دليل اگر كار نيك باشد آن فاعل از كارش قوى تر و اگر كار بد باشد از كارش بدتر است. ديگر اينكه شخصى كه كارى انجام مى دهد غالبا داراى ملكه آن است و آن ملكه مى تواند سرچشمه كارهاى فراوانى بشود، بنابراين اگر كسى را ببينيم كه مثلا يتيمى را نوازش مى كند و دست افتاده اى را مى گيرد مى دانيم كه او داراى صفتى است درونى كه مى تواند سرچشمه ده ها و گاه صدها و هزاران از اين گونه كارها شود و به همين دليل از كارش بهتر است.
سوم اينكه كسانى كه كار نيكى انجام مى دهند بسيار مى شود كه آرزو دارند بهتر از آن را انجام دهند ولى امكانات آن در اختيارشان نيست و به تعبير ديگر همتشان از آنچه انجام مى دهند بسيار بالاتر است و گاه به زبان جارى كرده مى گويند: افسوس كه بيش از آن توان نداريم و اگر مى توانستيم چنين و چنان مى كرديم. همين گونه، شروران بسيار مى شود كه داراى چنين باطنى هستند; يعنى اگر قدرت و توانى داشتند شرارت را به مرتبه بالاترى مى رساندند.
در حديثى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم: «نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ وَذَلِكَ لاَِنَّهُ يَنْوِي مِنَ الْخَيْرِ مَا لاَ يُدْرِكُهُ وَ نِيَّةُ الْكَافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ وَذَلِكَ لاَِنَّ الْكَافِرَ يَنْوِي الشَّرَّ وَيَأْمُلُ مِنَ الشَّرِّ مَا لاَ يُدْرِكُهُ; نيت مؤمن از عملش بهتر است، زيرا كارهاى خيرى در دل دارد كه نمى تواند آنها را انجام دهد و نيت كافر بدتر از عمل اوست، زيرا كارهاى بدى در سر دارد که توان آن را ندارد».{۱}
وجه چهارمى نیز بعضى براى این تفاوت ذکر کرده اند که هر کس کار خیرى انجام مى دهد معمولا عوامل بازدارنده اى از جمله هوا و هوس ها را در دل دارد و در برابر آنها مقاومت مى کند و آن عوامل را به عقب مى راند و کار خیر را انجام مى دهد به همین دلیل از کارش با ارزش تر است و به عکس کسى که کار بدى انجام مى دهد نیز عوامل بازدارنده از قبیل فطرت الهى، اوامر و نواهى آسمانى در برابر اوست ولى پشت پا به همه آنها مى زند و به سراغ شر مى رود. به همین دلیل از عملش بدتر است.{۲}
البته منافاتى میان این وجوه چهارگانه نیست و همه آن ممکن است در معناى حدیث جمع باشد.
...................
(۱). بحارالانوار، ج 67، ص 190.
(۲). راه روشن، ج 1، ص 153.
#حکمت_بیست_چهارم #حکمت_بیست_پنجم #حکمت_بیست_ششم #حکمت_بیست_هفتم #حکمت_بیست_هشتم #حکمت_بیست_نهم #حکمت_سیم #حکمت_سی_یکم
@masjedemamhadialaihesalam
record_۲۰۲۲-۰۲--AudioConverter7.mp3
11.92M
#نیم_نگاهی_به_سوره_یونس
يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًي وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ{٥٧}
#صبحتون_مهدوی
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
السُّكوتُ ذَهَبٌ و الكلامُ فِضّةٌ
سكوت، طلاست و سخن، نقره
📚 بحارالأنوار جلد71 صفحه 294
👌 سکوت بوقتی که شایسته است سکوت کند، طلاست نه بوقتی که باید سخن بگوید .
@masjedemamhadialaihesalam
#نشرمعروف
«شرح (شبکه روابط حدیثی)» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.fetyan.sharh&ref=share
«شهر حدیث» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=h.adi.s&ref=share
«شبهه شناسی» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=ms260.shobhe_shenasi&ref=share
«دائرة المعارف قرآن کریم» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=isca.ir.maarefQuran&ref=share
«دانشنامه تربیت اسلامی» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=daneshname.tarbiyate.eslami1&ref=share
«دانشنامه تربیت اسلامی» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=daneshname.tarbiyate.eslami1&ref=share
«جامع الأحادیث» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.crcis.noorhadith&ref=share
«اصول کافی مبین موبایل» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.mobin.osoolKafi&ref=share
«دانشنامه احادیث» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.ahrar.hadith&ref=share
«دانشنامه صحیفه سجادیه» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.ahrar.sahife_proj&ref=share
«ثواب الاعمال و عقاب الاعمال» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.blog.basic4androids.savaboeghab&ref=share
«جامع روایات شیعه» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.jame.rewayate.shia&ref=share
«آداب معنوی 2000 عمل مستحب و مکروه» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.amala.book&ref=share
«رسائل2-رساله و استفتائات 12 مرجع» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.mehad.rasael&ref=share
«حلیةالمتّقین(مؤیَّد آیت الله مکارم)» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=helyat.a.com&ref=share
«شیعه» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.aalulbayt.alshia&ref=share
«جامع قرآنی» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=org.crcis.quran&ref=share
«فرهنگ قرآن» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=isca.ir.farhangQuran&ref=share
«کتاب کافی (اصول،فروع،روضه)» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.farasai.kafi&ref=share
eitaa.com/BALAGH69
instagram.com/balagh.3
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
📍 #شرحی_بر_حکمت_ها_ی_نهج_البلاغة
🔺 #حکمت_سی_سوم :
🛑 افراط و تفریط ممنوع
كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً، وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً.
♻️ شرح و ترجمه حکمت
امام(علیه السلام) در این سخن کوتاه و پرمعنا دعوت به اعتدال در بذل و بخشش هاى مالى مى کند و مى فرماید: «سخاوتمند باش و در این راه اسراف مکن و در زندگى حساب گر باش و سخت گیر مباش»; (کُنْ سَمْحاً وَلاَ تَکُنْ مُبَذِّراً، وَکُنْ مُقَدِّراً وَلاَ تَکُنْ مُقَتِّراً).
مى دانیم بسیارى از علماى اخلاق اسلامى، تمام فضایل اخلاقى را حد وسط در میان افراط و تفریط مى دانند. این مسئله هرچند عمومیت ندارد; ولى در مورد بسیارى از صفات از جمله فضیلت سخاوت صادق است که در میان دو صفت رذیله قرار گرفته: اسراف و تبذیر، و بخل و تقتیر.
مُبذّر از ماده «تبذیر» از ریشه «بذر» (بر وزن نذر) در اصل به معناى پاشیدن دانه است; ولى چون این واژه در مورد اموال به کار رود به کار کسانى اطلاق مى شود که اموال خود را به صورت نادرست مصرف کرده و آن را حیف و میل مى کنند. معادل آن در فارسى امروز ریخت و پاش است و تفاوت آن با اسراف این است که اسراف مصرف بى رویه و تبذیر اتلاف بى رویه است. البته این در صورتى است که این دو واژه در مقابل هم قرار گیرند; ولى هرگاه جداگانه استعمال شوند ممکن است مفهوم عامى داشته باشند.
«مُقتِّر» از ماده «تقتیر» در اصل به معناى تنگ گرفتن است و هنگامى که در مورد اموال به کار رود به معناى بخیل و خسیس بودن است. «مقدّر» از ماده تقدیر به معناى مدیریت صحیح اموال است که حد وسط در میان تبذیر و تقتیر است.
قرآن مجید درباره مبذّرین مى فرماید: «(وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَالْمِسْکینَ وَابْنَ السَّبیلِ وَلا تُبَذِّرْ تَبْذیراً * إِنَّ الْمُبَذِّرینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطین); حق خویشاوندان و مستمندان و واماندگان در راه را ادا کن و تبذیر مکن، چرا که تبذیر کنندگان برادران شیطانند».{۱}
در جاى دیگر درباره صفات والاى بندگان برگزیده و عباد الرحمان مى فرماید: «(وَالَّذینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً); آنها کسانى هستند که هنگامى که انفاق مى کنند نه اسراف مى کنند و نه بخل و سخت گیرى دارند و در میان این دو، حد اعتدال را رعایت مى کنند».{۲}
در روایتى از امام صادق(علیه السلام) با ذکر مثال روشن و جالبى این حد اعتدال بیان شده است. راوى مى گوید: «فَأَخَذَ قَبْضَةً مِنْ حَصىً وَقَبَضَهَا بِیَدِهِ فَقَالَ هَذَا الاِْقْتَارُ الَّذِی ذَکَرَهُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ ثُمَّ قَبَضَ قَبْضَةً أُخْرَى فَأَرْخَى کَفَّهُ کُلَّهَا ثُمَّ قَالَ هَذَا الاِْسْرَافُ ثُمَّ أَخَذَ قَبْضَةً أُخْرَى فَأَرْخَى بَعْضَهَا وَأَمْسَکَ بَعْضَهَا وَقَالَ هَذَا الْقَوَامُ; امام مشتى از سنگریزه برداشت و محکم در دست خود گرفت سپس فرمود: بخل و اقتار که خداوند فرموده همین است. آن گاه مشت دیگرى بر داشت و چنان دست خود را گشود که همه آن روى زمین ریخت و فرمود این اسراف است آن گاه مشت دیگرى برداشت و آن را به طورى گشود که مقدارى در کف دست باقى ماند و مقدارى از لابه لاى انگشتان فرو ریخت و فرمود این همان قوام است (که در قرآن مجید آمده است)».{۳}
در شأن نزول آیه 29 سوره «اسراء» نیز آمده است که شخص سائلى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) تقاضاى پیراهن کرد. پیامبر پیراهن خود را به او بخشید و همین امر سبب شد که آن روز نتواند براى نماز به مسجد برود. این جریان سبب شد که زبان منافقان باز گردد و بگویند محمد خواب مانده یا مشغول لهو و سرگرمى شده و نمازش را به فراموشى سپرده است. (ولى هنگامى که از جریان کار باخبر شدند شرمنده گشتند) آیه فوق نازل شد و به پیامبر چنین دستور داد: «(وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِکَ وَلا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً); دست خود را بر گردن خویش زنجیر مکن (و انفاق و بخشش را ترک منما) و بیش از حد (نیز) دست خود را مگشاى که خانه نشین شوى و مورد سرزنش قرارگیرى و از کار خود فرو مانى».
در اینجا این سؤال پیش مى آید که تاکید در میانه روى در انفاق چگونه با ایثار (مقدم داشتن دیگران بر خویشتن) که در حالات بسیارى از پیشوایان آمده سازگار است مثل آنچه در شأن نزول سوره «دهر» و داستان مسکین و یتیم و اسیر آمده و به دنبال آن آیه شریفه (وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَیَتِیماً وَأَسِیراً) نازل شد.
پاسخ این سؤال روشن است، مسئله اعتدال حکمى عام است و ایثار حکمى خاص که مربوط به موارد معینى است. به عبارت دیگر: اصل بر اعتدال در مسئله انفاق و ایثار یک استثناست.
به علاوه، دستور به ایثار مربوط به جایى است که بخشش فراوان، نابسامانى فوق العاده اى در زندگى انسان ایجاد نکند و «ملوم» و «محسور» نگردد در غیر این ص
ورت باید از دستور اعتدال پیروى کرد.
................
(۱). اسراء، آیه 26 و 27.
(۲). فرقان، آیه 67.
(۳). کافى، ج 4، ص 54، ح 1.
#حکمت_بیست_پنجم #حکمت_بیست_ششم #حکمت_بیست_هفتم #حکمت_بیست_هشتم #حکمت_بیست_نهم #حکمت_سیم #حکمت_سی_یکم #حکمت_سی_دوم
@masjedemamhadialaihesalam
📖 جالب است #بدانید | یا مرگ یا نان؟!
♨️ دکتر جان فوران، استاد دانشگاه کالیفرنیا و جامعهشناس #آمریکایی ، مینویسد:
«جدیترین کمبود زمان جنگ [جهانی دوم] در ایران کمبود نان بود در #تهران قیمت نان در بازار آزاد در نیمه اول سال ۱۳۲۱ ش از ۶ سنت به ۱ دلار رسید... نانواها آرد را الک میکردند با آرد الک شده برای #ثروتمندان نان میپختند و برای بقیه مردم آرد را با خاک اره، ماسه، خاکستر و خاک مخلوط میکردند. در روزهای ۱۷ و ۱۸ آذر ۱۳۲۱ ش که جیرهی نان کمتر شد، بلوای نان درگرفت هزاران تظاهرکننده شامل دانشجویان زنان و بچههایشان جلوی مجلس شورای ملی گرد آمدند و فریاد میزدند: یا مرگ یا نان. بهدنبال این تظاهرات نیروهای مسلح احضار شدند تا جلوی تاراج اموال مردم را بگیرند در این بلوا ۲۰ نفر کشته ۷۰۰ نفر زخمی و ۱۵۶ نفر بازداشت شدند.»
📚 منبع:
Fragile Resistance , John Foran , page 267
مقاومت شکننده / جان فوران / ترجمه احمد تدین/ص ۴۰۱
_________
♨️ به مناسبت ۳ اسفند، سالروز کودتای #رضا_شاه
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
#جهاد_تبیین
@masjedemamhadialaihesalam
#صبحتون_مهدوی
امام امیرالمؤمنین على عليه السلام:
نِعمَ الطّارِدُ لِلهَمِّ الاِتِّكالُ عَلَى القَدَرِ
نيكوترين برطرف كننده اندوه، تكيه بر تقدير[الهى] است
📚 غررالحكم حدیث ۹۹۲۱
@masjedemamhadialaihesalam
🔰 جالب است #بدانید | خدمات رضاخان!!
📖 مجموعه خواندنی داستانهایی از #رضا_شاه
___________
♨️ آرتور میلسپو در کتاب خود با عنوان « آمریکاییها در ایران» درباره #رضا_شاه مینویسد:
در مجموع، او در سالهای پادشاهی خود، کشور را کاملاً #دوشید، دهقانان، قبایل و کارگران را خُرد کرد و طبقه جدید سرمایه دارها، تجار، انحصاگران، پیمانکاران و سیاستمداران وابسته را ثروتمندتر کرد.
📚 منبع: کتاب آمریکاییها در ایران، نوشته آرتور میلسپو، ص34
لینک کتاب:
https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.46417/page/n3/mode/2up
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir
#جهاد_تبیین
@masjedemamhadialaihesalam
🌹شهدای ماه اسفند 🌹
🌹عجب ماهیه این اسفند ماه
شهید حمید باکری ۶ اسفند
شهید حسین خرازی ۸ اسفند
شهید امیر حاج امینی ۱۰ اسفند
شهید حاج ابراهیم همت ۱۷ اسفند
شهید حجت الله رحیمی ۱۸ اسفند
شهید عبد الحسین برونسی ۲۳ اسفند
شهید حاج عباس کریمی ۲۴ اسفند
شهید مهدی باکری ۲۵ اسفند
🌹لقاء الله مبارک شما باد، عارفان گمنام و مردان خدا
🌹هدیه جهت علو درجاتشان نثار صلوات 🌹
@masjedemamhadialaihesalam
📖 جالب است #بدانید | ایرانِ مدرنِ رضاخانی!
♨️ دکتر جان فوران، استاد دانشگاه کالیفرنیا و جامعهشناس #آمریکایی ، مینویسد:
«سازمان ملل متحد در دهه ۱۳۳۰ ش برآوردی در این زمینه به عمل آورد و متوجه شد در #ایران هر بزرگسال روزانه کمتر از ۱۸۰۰ کالری دریافت میکند که از تمامی مناطق فقیرنشین خاورمیانه کمتر و پایینتر بود. شرایط بهداشتی نیز بسیار نامطبوع و نامطلوب بود، در اواخر دهه ۱۳۲۰ ش بهموجب یک بررسی معلوم شد نرخ مرگومیر کودکان ۵۰ درصد و #امید_زندگی در روستا ۲۷ سال است، اغلب مردم با بیماری دست به گریباناند و اغلب روستاها فاقد #امکانات_بهداشتی اند با این وضع مریض شدن یک مشکل عمده و جدی بود.»
📚 منبع:
Fragile Resistance , John Foran , page 231-232
مقاومت شکننده / جان فوران / ترجمه احمد تدین/ص ۳۴۹
___________________
♨️ به مناسبت ۳ اسفند، سالروز کودتای #رضا_شاه
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
#جهاد_تبیین
@masjedemamhadialaihesalam
بسم الله الرحمن الرحیم
📍فضایل امیر المومنین علیه السلام
از زبان سعد بن ابی وقاص
ابن قتیبه در کتاب امامت و سیاست می نویسد:
سعد بن ابی وقاص در مورد علی(ع) می گفت :
على(ع) در نیکى هاى ما با ما شریک است ولى ما با او در نیکیهایش شریک نیستیم. او از همه ما به کار خلافت سزاوارتر بود اما قضا و قدر مدتى او را از حقش دور ساخت. و ما به نیکى مىدانستیم که او سزاوارترین فرد نسبت به کار خلافت است(1).
همچنین در کتاب صحیح مسلم از قول عامر بن سعد بن ابى وقّاص به نقل از پدرش می نویسد:
در یکى از روزها، معاویة بن ابى سفیان به سعد بن ابی وقاص دستور داد تا به على بن ابیطالب (ع) ناسزا بگوید! «سعد» از دستور او سرپیچى کرد. معاویه، از وى پرسید :
به چه سبب على را دشنام نمی دهی؟ سعد گفت: بخاطر آن که خودم در شأن على (ع) از رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) سه فضیلت شنیده ام که با توجه به آن ها، هیچگاه به سبّ و دشنام علی(ع)، اقدام نمى کنم.
💚 فضیلت اول: در ماجرای جنگ تبوک رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله)، حضرت على (علیه السّلام) را به جانشینى خود، در مدینه باقى گذاشت، آنگاه على (علیه السّلام) به پیامبر(ص) فرمود: یا رسول الله! آیا مرا به جانشینی بر زنان و کودکان می گماری؟ رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) در پاسخش، فرمود: آیا خرسند نیستى از این که جایگاه تو نسبت به من، همانند جایگاه هارون، به حضرت موسى (علیه السّلام) باشد؛ با این تفاوت که پس از من پیغمبرى مبعوث نمى شود .
💚 فضیلت دوم: در جنگ خیبر، از رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) شنیدم، که مىفرمود: « پرچم اسلام را به دست کسى میدهم که خدا و رسول را دوست مىدارد و خدا و رسول هم، او را دوست مىدارند». از شنیدن این سخن همه ما در انتظار اینکه این فضیلت بزرگ نصب ما گردد، سر از پا نمی شناختیم، که در همان زمان رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) على را به حضور طلبید. على (علیه السّلام) در حالى به حضور حضرت رسول شرف یاب شد که به درد چشم شدیدی مبتلا بود، رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) آب دهان مبارک را بر چشم حضرت على (علیه السّلام) مالید، دیدگانش شفا یافت و پرچم اسلام را که یاد بود نصرت الهى بود، به دست او سپرد و از برکت وجود حضرت على (علیه السّلام)، فتح و پیروزى عظیمی نصیب اسلام شد .
💚 فضیلت سوم: هنگامى که آیه مباهله ( فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ)(2)؛ نازل شد، رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله)، حضرت على (علیه السّلام) و حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسین (علیهم السّلام) را به حضور طلبید و فرمود: بار پروردگارا! اینان اهل بیت من هستند .
که اگر یکی از این فضیلتها براى من بود، بهتر و ارزنده تر از شتران سرخ موی بود که در اختیار من باشد.(3)
👌 این موضوع را بسیاری از علمای اهل سنت در کتب شان نقل کردهاند که به جهت اختصار به بعضی از آنها اشاره می کنیم:
👈 ابن کثیر در البدایة والنهایة.(4)
👈 ابن اثیر در اسد الغابه فی معرفة الصحابة.(5)
👈 ذهبی در تاریخ الاسلام، ص627. و همچنین شرح مسلم، النووی.(6)
👈 ینابیع المودة، القندوزی.(7)
.....................
1 - امامت وسیاست/ترجمه،ص:132.
2 - سوره آل عمران: آیه 61.
3 - صحیح مسلم: ج7 ، ص120، کتاب فضائل الصحابة، باب من فضائل علی بن أبی طالب (رضی الله عنه).
4 - ابن کثیر در البدایة والنهایة، حوادث سال چهل هجری، ج7، ص369.
5 - ابن اثیر در اسد الغابه فی معرفة الصحابة، ترجمه امام علی علیه السلام، ج4 ، ص99.
6 - شرح مسلم، النووی، ج15، ص175.
7 - ینابیع المودة لذوی القربى، القندوزی، ج 2، ص 119
@masjedemamhadialaihesalam
📖 جالب است #بدانید | چهطور رضاخان، رضاشاه شد؟!
♨️ دکتر آرتور میلسپو، مشاور تجاری وزارت امور خارجه ایالات متحده #آمریکا در ایران، مینویسد:
«در سال ۱۹۲۱ میلادی رضاخان پهلوی، فرزند یک دهقان مازندرانی و سرهنگ گارد قزاق که روسهای تزاری تاسیس کردهبودند، از قزوین به سوی تهران رفت، نخستوزیر جدیدی را بر سر کار گذاشت و خودش را فرمانده کلقوا و وزیر جنگ نامید. او بزودی این مشاغل را بهطور دائمی در دست گرفت و به علت قدرت نظامی و ویژگیهای شخصیاش، تبدیل به #دیکتاتور بالقوه ایران شد.»
📚 منبع:
American in Persia , Arthur C. Millspaugh , page 21
کتاب آمریکاییها در ایران/ دکتر آرتور میلسپو ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی/ ص ۳۳
_______________
♨️ به مناسبت ۳ اسفند، سالروز کودتای انگلیسی #رضا_شاه در سال ۱۲۹۹ ه.ش
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
#جهاد_تبیین
@masjedemamhadialaihesalam
حديث طير :
کانَ عِندَ النَّبِی(صلّىاللّهعليهوآله) طَیرٌ،
فَقالَ: اللّهُمَّ ائتِنی بِأَحَبِّ خَلقِک إلَیک؛ یأکلُ مَعی هذَا الطَّیرَ. فَجاءَ عَلِیّ علیه السلام، فَأَکلَ مَعَهُ.
نزد پیامبر(ص) مرغى [بریان] بود. فرمود: «بار الها! محبوب ترینْ بنده خود را برسان تا با من از این مرغ بخورد».
📚 سنن الترمذی، ج ۵، ص ۶۳۶، ح ۳۷۲۱؛
📚المعجم الکبیر، ج ۷، ص ۸۲، ح ۶۴۳۷
📚عن سفینة؛ تاریخ بغداد، ج ۹، ص ۳۶۹ الرقم ۴۹۴۴؛
📚التاریخ الکبیر، ج ۱، ص ۳۵۸ الرقم ۱۱۳۲؛
📚اسد الغابة، ج ۴، ص ۱۰۵ الرقم ۳۷۸۹؛
📚تاریخ مدینة دمشق، ج ۴۲، ص ۲۴۶، ح ۸۷۶۷ و ح ۸۷۶۵ و ح ۸۷۶۶؛
📚المناقب للخوارزمی، ص ۱۰۷، ح ۱۱۳
📚الثلاثة الأخیرة عن ابن عبّاس و ح ۱۱۴.
#فضايل_اميرالمؤمنين_ع
@masjedemamhadialaihesalam
📖 جالب است #بدانید | قیمتهای وحشتناک و باورنکردنی، ثمره حکومت #رضا_شاه !!
♨️ دکتر جان فوران، استاد دانشگاه کالیفرنیا و جامعهشناس #آمریکایی ، مینویسد:
«در نیمه سال ۱۳۲۳ ش قند و شکر جیرهبندی شد؛ کیلوگرمی ۸ ریال( ۰.۲۵ دلار)بود اما در بازار سیاه کیلویی ۱۳۳ ریال ( ۴.۱۲ دلار ) خریدوفروش میشد. چای رسماً کیلویی ۴۰ ریال ( ۱.۲۴ دلار ) و در بازار سیاه ۴۰۰ ریال ( ۱۲.۴۰ دلار) بود. لاستیک اتومبیل گرانبهاترین قلم کالا در تهران سال ۱۳۲۱ شمسی بود یعنی هر حلقه لاستیک دوهزار دلار* قیمت داشت. آسپرین در بازار رسمی یافت نمیشد اما در بازار سیاه فراوان بود»
📚 منبع:
Fragile Resistance , John Foran , page 266-267
مقاومت شکننده / جان فوران / ترجمه احمد تدین/ص ۴۰۰
*هزینه چهار حلقه لاستیک برای یک خودرو، با احتساب قیمت دلار امروزی (حدودا ۲۵ هزار تومان) مبلغی بالغ بر ۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان میشود.
_________________
♨️ به مناسبت ۳ اسفند، سالروز کودتای #رضا_شاه
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
#جهاد_تبیین
@masjedemamhadialaihesalam
#صبحتون_مهدوی
امام رضا عليه السلام :
أحسِنِ الظَّنَّ باللّهِ؛ فإنّ اللّهَ عَزَّ و جلَّ يقولُ : أنا عِندَ ظَنِّ عَبدِيَ المُؤمِنِ بي؛ إن خَيرا فخَيرا، و إن شَرّا فَشَرّا
به خداوند گمان نيك ببر؛ زيرا خداى عزّوجلّ مى فرمايد: من نزد گمان بنده مؤمن خويشم؛ اگر گمانِ او به من نيك باشد، مطابق آن گمان با او رفتار كنم و اگر بد باشد نيز مطابق همان گمانِ بد با او عمل كنم
📚 الكافی جلد2 صفحه72
@masjedemamhadialaihesalam
🌺🌟🌺🌟🌺🌟🌺🌟🌺
🌟🌺🌟🌺🌟
🌺🌟🌺🌟
🌟
روزی پیامبر اکرم (ص) به مردم فرمودند :
جبرئیل نازل شد و دو هدیه برای امت من آورد ، یکی نماز شب و یکی نماز جماعت ، از ایشان سؤال شد فضیلت نماز جماعت چیست ؟ فرمودند :
اگر جماعتي 2 نفر باشند هررکعت 150 نماز
اگر جماعتي 3 نفر باشند هر رکعت 600 نماز
اگر جماعتي 4 نفر باشند هررکعت 1200 نماز
اگر جماعتي 5 نفر باشند هررکعت 2400 نماز
اگر جماعتي 6 نفر باشند هررکعت 4800 نماز
اگر جماعتي 7 نفر باشند هررکعت 9600 نماز
اگر جماعتي 8 نفر باشند هررکعت 19200 نماز
اگر جماعتي 9 نفر باشند هررکعت 36400 نماز
اگر جماعتي10 نفر باشند هررکعت 72800 نماز .
سپس فرمودند :
اگر جماعتی از 10 نفر بگذرد ، در صورتیکه آسمان ها کاغذ شوند و درختان قلم شوند و دریاها مرکب شوند و جن و انس کاتب شوند ، ثواب یک رکعت از آن را هم نمی توانند حساب کنند.
📚عروه الوثقی ابتداء فصل نماز جماعت .
👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3209166866C953145691d
@masjedemamhadialaihesalam
📖 جالب است #بدانید | وخامت اوضاع اقتصادی به واسطه #راه_آهن_سراسری
♨️ ویلیام اچ. هورنی بروک، جانشین هارت در تهران، می نویسد:
«اگر چه توده های مردم با این مالیات هایی که(برای تامین مخارج ارتش) می پردازند هنوز به #دریوزگی نیفتاده اند، ولی به جرات می توان گفت که سطح معیشت شان به بخور و نمیر تنزل یافته و تا زمانی که دولت بار سنگین مخارج ساخت #راه_آهن را که اهمیت آن بیشتر سیاسی است تا اقتصادی از دوش آن ها برندارد، هیچ امیدی به بهبود سریع نخواهد بود».
📚 منبع: کتاب #رضاشاه و بریتانیا بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا؛ ص 349
______________
♨️ به مناسبت ۴اسفندماه، سالروز تصویب لایحه تاسیس راه آهن سراسری
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
#جهاد_تبیین
@masjedemamhadialaihesalam
📢همایش جهاد تبیین؛ جهاد روشنگری📢
🎙با سخنرانی : دکتر فضایلی
🗓زمان: چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۹
🏷مکان: بلوار وحدت-ابتدای بلوار امیرالمومنین (ع)-مسجد امام هادی (ع)
پایگاه مقاومت بسیج امیرالمومنین علیه السلام
حوزه ۸ مالک اشتر
✅حضور ارزشمند شما رونق بخش این مراسم و موجب امتنان می باشد.🌹
#نشرحداکثری
https://t.me/basijian_emamhadi/1900
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
📍 #شرحی_بر_حکمت_ها_ی_نهج_البلاغة
🔺 #حکمت_سی_چهارم :
🛑 برترین غنا
أَشْرَفُ الْغِنَى، تَرْكُ الْمُنَى
♻️ شرح و ترجمه حکمت
امام(عليه السلام) در اين سخن كوتاه و پربارش درس بزرگى به همه طالبان غنا و بى نيازى مى دهد، مى فرمايد: «برترين غنا و بى نيازى، ترك آرزوهاست»; (أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى).
«مُنى» جمع «أُمنية» به معناى آرزو است و در اين عبارت نورانى امام(عليه السلام)، منظور آرزوهاى دور و دراز و دور از منطق عقل و شرع است. بديهى است اين گونه آرزوها غنا و بى نيازى را از انسان سلب مى كند، زيرا از يك سو چون همه آنها به وسيله خود انسان دست نيافتنى است او را وادار به متوسل شدن به اين و آن مى كند و بايد در مقابل هر انسانى خواه شريف باشد يا وضيع، باارزش باشد يا بى ارزش، دست حاجت دراز كند و اين با غنا و بى نيازى هرگز سازگار نيست. از سوى ديگر براى رسيدن به چنين آرزوهايى بايد در مصرف كردن ثروت خود بخل ورزد و همه آن را ذخيره كند و عملاً زندگى فقيرانه اى داشته باشد. از سوى سوم چنين كسى آرامش روح و فكر خود را بايد براى رسيدن به اين آرزوها هزينه كند.
در روايتى در غررالحكم آمده است: «أَنْفَعُ الْغِنَى تَرْكُ الْمُنَى; سودمندترين دارو (ى اضطراب و نگرانى) ترك آرزوهاى دور و دراز است». {۱}
تمام این وابستگى ها زاییده آرزوهاى دور و دراز است; هرگاه آن آرزوها از صفحه فکر انسان پاک شود، انسان به غنا و بى نیازى پرارزشى دست مى یابد و به همین دلیل امام(علیه السلام) ترک این آرزوها را برترین و بهترین غنا شمرده است.
در تعبیر دیگرى که در حکمت 371 آمده است امام(علیه السلام) مى فرماید: «لاَ کَنْزَ أَغْنَى مِنَ الْقَنَاعَة; هیچ گنجى بى نیاز کننده تر از قناعت نیست (همان قناعتى که نقطه مقابل آرزوهاى طولانى محسوب مى شود)».
امام هادى(علیه السلام) طبق روایتى که علامه مجلسى آن را از درة الباهرة نقل کرده است، فرمود: «الْغِنَى قِلَّةُ تَمَنِّیکَ وَالرِّضَا بِمَا یَکْفِیکَ وَالْفَقْرُ شِرَّةُ النَّفْسِ وَشِدَّةُ الْقُنُوط; غنا و توانگرى آن است که دامنه آرزو را کم کنى و به آنچه خدا به تو داده است خرسند باشى و فقر آن است که نفس آدمى سیرى ناپذیر و شدیدا (از رسیدن به همه آرزوها) نومید باشد».{۲}
..........
(۱). غررالحکم، ح ۷۲۱۳.
(۲). بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۶۸، ح ۳.
#حکمت_بیست_پنجم #حکمت_بیست_ششم #حکمت_بیست_هفتم #حکمت_بیست_هشتم #حکمت_بیست_نهم #حکمت_سیم #حکمت_سی_یکم #حکمت_سی_دوم #حکمت_سی_سوم
@masjedemamhadialaihesalam
📖 جالب است #بدانید | #راه_آهن_رضاشاه به مقصد جیب اعلیحضرت!!
___________________
♨️ هافمن فیلیپ، وزیرمختار آمریکا در دوره رضاشاه، در یکی از گزارش خود به آمریکا مینویسد:
🔻« قرار است #خط_آهن از زمینهایی که رضاشاه "تصرف کرده" عبور کند و به همین دلیل ارزش آنها چند برابر خواهد شد»
📚 منبع: کتاب رضاشاه و بریتانیا بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا؛ ص 147
__________________
♨️ به مناسبت ۴اسفندماه، سالروز تصویب لایحه تاسیس راه آهن سراسری
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
#جهاد_تبیین
@masjedemamhadialaihesalam
#صبحتون_مهدوی
امام کاظم علیه السلام:
اَلْمُؤْمِنُ قَلیلُ الْکَلامِ کَثیرُ الْعَمَلِ، وَ الْمُنافِقُ کَثیرُ الْکَلامِ قَلیلُ الْعَمَلِ
مؤمن کم حرف و پر کار است و منافق پر حرف و کم کار
📚 تحف العقول صفحه۳۹۷
@masjedemamhadialaihesalam
🔰هر چیزی، در این عالَم اهلی دارد
امام جواد «علیه السلام»می فرمایند:
هر کس به سخن سخنرانى گوش دهد، او را #پرستش کرده است. پس اگر او از #خدا سخن بگوید خدا را پرستیده است، و اگر از زبان ابلیس (سخنان شیطانی و گناه آلوده) سخن بگوید #ابلیس را عبادت کرده است.
📚[تحف العقول، ص۴۵۶]
🔸️یکی از مهمترین مصادیق گوش دادن به سخن ابلیس، گوش دادن به #خواننده #موسیقی و #غنا است که از #گناهان_کبیره و بسیار بسیار بزرگ است که پیامبر مکرم اسلام(ص) نیز در مذمت گوش دادن به غنا می فرمایند:
🔸️الْغِنَاءُ رُقْیَهُ الزِّنَى؛ غنا، طلسم زناست.
📚[مستدرک الوسائل ؛ جلد۱۳ ؛ صفحه ۲۱۴؛حدیث ۱۵۱۵۴]
......................................................
#داستانک:
❇فردی به نام #هارون_بن_مسلم از مسعود بن زیاد روایت نموده است که گفت:
🔸️من در نزد #امام_صادق (علیه السلام) بودم؛ شخصی وارد شد و به حضرت گفت: پدر و مادرم فدای تو، در همسایگی ما اشخاصی زندگی میکنند که کنیزان آوازه خوان دارند، و اغلب در خانه شان بساط ساز و آواز برپاست. دستشویی خانهی ما نیز طوری قرار گرفته که صدای #ساز و #آواز آنها به گوش میرسد و چه بسیار میشود که من نشستن در دستشویی را طول میدهم تا آواز آنها را بشنوم.
این عمل (از نظر شرعی) چه طور است؟
.
🔸️حضرت فرمود: این کار را مکن.
.
عرض کرد: به خدا قسم من هرگز به سراغ آنها نرفتهام و نمیروم، بلکه فقط صدای ایشان را میشنوم!
.
🔸️حضرت فرمود: مگر #کلام_خدا را نشنیدهای که میفرماید: «ان السمع و البصر و الفؤاد کل اولئک کان عنه مسئولاً»
یعنی همهی شما روزی دربارهی گوش و چشم و دل خود مورد بازخواست قرار خواهید گرفت و نسبت به آنچه شنیدهاید و دیدهاید و یا نسبت به آن دل بستهاید باید حساب پس دهید!
.
آن فرد گفت: به خدا سوگند مثل این که تاکنون این آیه را از کتاب خدا نشنیده بودم نه از عجم و نه از عرب. به حضرت گفت ان شاء الله من دیگر چنین عملی را تکرار نمیکنم و نسبت به گذشته هم #استغفار میکنم.
🔸️امام فرمود: این کافی نیست برخیز و #غسل کن و هر چه قدر میتوانی #نماز بخوان چون تاکنون به گناه بزرگی اشتغال داشتهای و اگر با همین حال و بدون توبه می مردی وضع بسیار بدی داشتی. خدا را شکر میکنم که متوجه شدی و از او درخواست میکنم که از هر بدی که از تو دیده صرف نظر کند. آری! خداوند فقط از کارهای زشت و قبیح کراهت دارد. پس تو نیز کارهای زشت و گناهان را برای اهلش بگذار چون هر چیزی در این عالم اهلی دارد.
.
📚[وسائل الشیعه ؛ ج۳ ؛ ص ۳۳۱
💠 #منبرک
@masjedemamhadialaihesalam