#نیم_نگاهی_به_دعای_افتتاح
3⃣ فراز سوم : چرا همه حمدها مختص خداست؟
👌 تفاوت بین حمد و شکر در این است که حمد در حال بیان صفات کمال است و شکر در حال بیان نعماتی است که به انسان کرده است .
الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَمْ يَتَّخِذْ صاحِبَةً وَلَا وَلَداً ﴿وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِى الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ وَ لِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيراً﴾ ؛
حمد و ثناء مختص خداست چراکه بزرگتر از آنست که بخواهد با گرفتن همسر ، فرزند ، شریک در حکومت و اختیار کردن سرپرست، خود را خار کند،
الْحَمْدُ لِلّٰهِ بِجَمِيعِ مَحامِدِهِ كُلِّها، عَلَىٰ جَمِيعِ نِعَمِهِ كُلِّها.
همه حمدها و ثناها مختص خداست چراکه منشأ همه نعمات، خود اوست .
الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَامُضادَّ لَهُ فِى مُلْكِهِ، وَلَا مُنازِعَ لَهُ فِى أَمْرِهِ .
حمد مختص خداست چراکه در حکومتش رقیبی و در فرامینش جنگجوئی نمی تواند باشد که بخواهد خللی در حکومت و اجرای دستوراتش ایجاد کند .
الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَاشَرِيكَ لَهُ فِى خَلْقِهِ، وَلَا شَبِيهَ لَهُ فِى عَظَمَتِهِ .
حمد مختص خداست چراکه در آفرینش، شریکی ندارد که او نیز بتواند با خدا در آفرینش همکاری کند و در بزرگیش شبیهی ندارد که تا انسان بتواند به وسیله اون شبیه، تصوری از عظمتش داشته باشد
الْحَمْدُ لِلّٰهِ الْفاشِى فِى الْخَلْقِ أَمْرُهُ وَحَمْدُهُ،
حمد مختص خداست چراکه اوست که با آفرینشى که دارد، اراده اش را به رخ می کشد و محمود بودنش را به نمایش مى گذارد.
الظَّاهِرِ بِالْكَرَمِ مَجْدُهُ،
حمد مختص خداست چراکه با کرمش، همیشه عظمتش آشکارست .
الْباسِطِ بِالْجُودِ يَدَهُ :
حمد مختص خداست چراکه دستانش برای بخشش همیشه بازست .
الَّذِى لَاتَنْقُصُ خَزائِنُهُ، وَلَا تَزِيدُهُ كَثْرَةُ الْعَطاءِ إِلّا جُوداً وَكَرَماً
حمد مختص خداست چراکه صاحب گنجینه هائی است که با بخشش کم نمي شود بلکه با بخشش، بخششی دیگر و کرامتی بیشتر بدنبال دارد
إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الْوَهَّابُ
حمد مختص خداست چراکه فقط اوست که بسیار مقتدر و بخشنده است
@masjedemamhadialaihesalam
#صبحتون_مهدوى
شرح دعاى روز سوم ماه رمضان
🎙 توسط مرحوم استاد مجتهدى تهرانى 👇
4 ماه رمضان
مرگ زیاد بن ابیه
زیاد بن ابیه در سال 53 هـ در کوفه به هلاکت رسید. (1)
او مشهور به زیاد بن ابیه، زیاد بن امه، زیاد بن عبید، و زیاد بن سمیّه است؛ و چون پدر زیاد از کثرت معلوم نبود به او زیاد بن ابیه می گفتند.
هنگامی که به معاویه پیوست به او زیاد بن ابی سفیان گفتند و برادر معاویه شد و زنای مادر خود را قبول کرد. سمیّه کنیز حارث بن کلده طبیب بود.
حارث او را به چراندن گوسفندان وادار کرده بود ولی طبع زشت و شهوانی سمیّه آنقدر در صحرا ننگ به بار آورد که حارث او را از خود راند. از آن پس سمیّه اسماً خود را به عبید چوپان ثقفی چسباند و رسماً جزء فواحش طائف در آمد و حیثیت خاندان عبید را هم لکه دار کرد.
برادری او با معاویه یکی از راه هایی بود که معاویه برای جلب زیاد به طرف خود به کار گرفت. او مجلسی ترتیب داد و از عدّه ای به عنوان شاهد در آن جا استفاده کرد که از جمله ابو مریم مشروب فروش طائف بود.
او برخاست و به زیاد گفت :
شبی ابوسفیان به طائف آمد و از من فاحشه ای خواست. در آن شب کسی جز سمیّه نبود. صبر کردیم تا رفت و آمد ها کم شد. سمیّه را برای او فرستادم.
زیاد زنای مادر خود را قبول کرد و برادر معاویه شد !
معاویه هم برای باوراندن این نسب به او خواهرش را به خانه ی او فرستاد و دستور داد چادر از سر بر دارد که مَحرَم اوست !!! (2) زیاد بعد از برادری با معاویه برائت از حضرت امیر المؤمنین علیه السلام و قتل شیعیان علی بن ابی طالب علیه السلام و غارت اموال آنان را شروع کرد.
دست بریدن، شکم پاره کردن، به دار آویختن، زنده به گور کردن، میل سرخ شده به چشمان شیعیان کشیدن، فرزندان را سر بُریدن، خانه خراب کردن و آتش زدن از جمله کارهای او بود.
عبد الرّحمن بن حسّان را به جرم محبّت علی بن ابی طالب علیه السلام زنده در گور کرد. (3)
در بصره و کوفه سیزده هزار نفر را به جرم شیعه بودن یا به احتمال شیعه بودن کشت، و بعد به معاویه نوشت :
من تا به این حدّ خواسته تو را انجام دادم و این کارها با دست چپم بود.
اگر حکومت حجاز به من واگذار شود با دست راستم که بیکار است همین عمل را انجام می دهم، و تصمیم دارم از مردم عراق در مسجد بخواهم که برائت از علی علیه السلام و مدح خاندان امیّه را علنی نمایند. هر کس قبول نکند او را بِکُشم و خانه ی او را خراب کنم.
چون این خبر منتشر شد، امام حسن علیه السلام و شیعیان نفرین کردند و بعضی امیر المؤمنین علیه السلام را در خواب دیدند که او را نفرین کرد، و آن ملعون قبل از عملی کردن تصمیمش به مرض طاعُون مبتلا شد و به درکات جحیم واصل گردید. (4)
📚 منابع :
1. نفائح العلام : ص 114. و ... .
2. الغدیر : ج 10، ص 227 ـ 216. و ... .
3. شفاء الصدور : ج 1، ص 315، به نقل از ابن خلکان و ابن اثیر. و ... .
4. بحار الأنوار : ج 33، ص 214. و ... .
@masjedemamhadialaihesalam
#نیم_نگاهی_به_دعای_افتتاح
4⃣ فراز چهارم : چگونگی نگاه انسان به حاجت
اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ قَلِيلاً مِنْ كَثِيرٍ، مَعَ حاجَةٍ بِى إِلَيْهِ عَظِيمَةٍ وَغِناكَ عَنْهُ قَدِيمٌ وَهُوَ عِنْدِى كَثِيرٌ، وَهُوَ عَلَيْكَ سَهْلٌ يَسِيرٌ؛
خدایا، اندک از بسیار از تو درخواست میکنم، با نیاز شدیدی که مرا به آن است و بینیازی تو از آن دیرینه است و آن اندک نزد من بسیار است و برای تو هموار و آسان؛
👌 کم دیدن حاجت
👌 بسیار دیدن کرم خدا
👌 نیازمند شدید دیدن خود نسبت به آن حاجت
👌 بی نیاز دیدن خدا نسبت به آن
👌 بدست آوردنش برای خود سخت بداند
👌 بدست آوردنش برای خداوند آسان بداند
@masjedemamhadialaihesalam
18.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗓سالی که گذشت . . . 🤩
📷کلیپی از فعالیت های سال ۱۴۰۰↪️
🛣اردوها
🗣جلسات تشکیلاتی
👥حلقه های صالحین
⭕️ و سایر برنامه ها . . .
@basijian_emamhadi
#صبحتون_مهدوى
شرح دعاى روز پنجم ماه رمضان
🎙 توسط مرحوم استاد مجتهدى تهرانى 👇
*🌹پاداش عجیب خواندن سوره قدر در زمان افطار و خوردن سحری*
♦️عن أَبِي يَحْيَى الصَّنْعَانِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ:مَا مِنْ مُؤْمِنٍ صَامَ فَقَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقِدْرِ عِنْدَ سَحُورِهِ وَ عِنْدَ إِفْطَارِهِ إِلَّا كَانَ فِيمَا بَيْنَهُمَا كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ.
♦️حضرت صادق علیه السلام فرمودند: هیچ مؤمن روزه داری نیست که در هنگام خوردن سحری و افطارش سوره قدر را بخواند، مگر آنکه بین این دو زمان ثواب کسی را خواهد داشت که در راه خدا در خون خود غلتیده است.
📚 بحارالأنوار ج97 ص344
@masjedemamhadialaihesalam
#صبحتون_مهدوى
شرح دعاى روز ششم ماه رمضان
🎙 توسط مرحوم استاد مجتهدى تهرانى 👇