جامع ترین آیه اخلاقی قرآن کریم :
سوره اعراف آیه ١٩٩ :
خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ
عفو و ميانه روى را پيشه كن (عذر مردم را بپذير و بر آنان آسان بگير)، و به كارهاى عقل پسند و نيكو فرمان بده، و از جاهلان اعراض كن.
اين آيه با تمام سادگى و فشردگى، همه ى اصول اخلاقى را در بر دارد. هم اخلاق فردى «عفو»، هم اخلاق اجتماعى «وأمر بالعُرف»، هم با دوست «عفو»، هم با دشمن «أعرض»، هم زبانى «وأمر»، هم عملى «أعرض»، هم مثبت «خُذ»، هم منفى «أعرض»، هم براى رهبر، هم براى امّت، هم براى آن زمان و هم براى اين زمان. چنانكه امام صادق عليه السلام فرمودند: در قرآن آيه اى جامع تر از اين آيه در مكارم الاخلاق نيست ١
قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ :..... إِنَّ مَكَارِمَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ فِي ثَلاَثَةِ أَحْرُفٍ مِنْ كِتَابِ اَللَّهِ خُذِ اَلْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ اَلْجٰاهِلِينَ وَ تَفْسِيرُهُ أَنْ تَصِلَ مَنْ قَطَعَكَ وَ تَعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَكَ وَ تُعْطِيَ مَنْ حَرَمَكَ .
احمد بن عيسى از حضرت صادق عليه السّلام كه فرمود.... آگاه باشيد كرامت و عظمت دنيوى و اخروى در قرآن در سه جمله است. خُذِ اَلْعَفْوَ.وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ.وَ أَعْرِضْ عَنِ اَلْجٰاهِلِينَ اعراف ۱۹۹ و تفسيرش اين است كه پيوند كنى با كسى كه از تو بريده و گذشت نمائى از آن كس كه بتو ظلم نموده.بخشش كنى بآن كه تو را محروم كرده.٢
................
١. تفسير مجمع البيان
بحار، ج 75، ص 114
٢. بحار، ج68، ص 426
لینک کانال : @masjedemamhadialaihesalam
🤔اگر خدا عادل است پس چرا گاهي حوادثي رخ مي دهد که جز ضرر و کشتن افراد زيادی فايده اي ندارد؟!
پاسخ اجمالی :
خداوند جهان حکيم و عادل است و هيچ گاه کاري را بر خلاف حکمت انجام نمي دهد و اگر ما در زندگي خود به يک رشته حوادث و رويدادهايي برخورد کرديم که نتوانستيم حکمت و مصلحت آن را درک کنيم بايد بگوييم: حتماً آنها داراي مصلحت و حکمتي است که ما به آن پي نبرده ايم.
البته اين جواب اجمالي براي کساني که ايمان محکم و اعتقاد راسخ به خداي متعال و عدالت و حکمت او دارند کافي است، اما براي سايرين بايد خوب توضيح داده شود تا اشکال از ذهن آنان بيرون برود
اما پاسخ تفصیلی 👇👇👇
داوري درباره بلاها و مصيبت ها و اين که اين نوع پديده ها جز ضرر و زيان و تباهي و خرابي سود ديگري ندارند بستگي به اين دارد که وضع عمومي جهان با تمام ابعاد آن براي ما روشن باشد سپس داوري کنيم که اين پديده جز بدي و ضرر نتيجه ديگري ندارد و واضح است که چنين احاطه اي بر اوضاع عمومي جهان براي ما ممکن نيست.
يک فيلسوف هر چه هم با ديد مطلق و آزاد رويداد مورد نظر خويش را بررسي کند فقط از نقطه مصالح مردم مرز و بوم خود و دريچه زمان خويش مي تواند درباره آن داوري کند و هرگز نمي تواند از زمان مشخص زندگي خود گامي فراتر نهد در حالي که داوري صحيح در اين موارد، علاوه بر نظر وسيع، نياز به آن دارد که از علل و انگيزه ها و هم چنين نتايج و مقدمات آن پديده از ازل تا ابد آگاهي داشته باشد.چه بسا ممکن است که يک پديده و رويداد از يک بعد کوچک بي فايده و زيان بار جلوه کند، ولي با در نظر گرفتن ابعاد ديگر، در گذشته و آينده مفيد و سودمند باشد.
آيا در جهان، فيلسوفي پيدا مي شود که شعاع يک پديده و رويداد را تا اعماق ازليت و ابديت پيش برد و هر حادثه اي را در مجموع ابعاد زمان و مکان با تمام رگ و ريشه ها و شاخ و برگ هاي آن مورد بررسي قرار دهد و سپس داوري کند که مثلاً سيل بنيان کني که به ويراني قسمتي از شهرها منجر مي گردد و گروهي را مي کشد و عده اي را بي خانمان مي سازد سرتاسر زيان بار است.
طوفاني در شعاع چند کيلومتري به وجود مي آيد و چند درخت را از جاي مي کند، اگر در علل پيدايش آن دقت کنيم خواهيم ديد که چه بسا اين طوفان معلول وزش باد مفيد و سودمندي در هزاران هکتار زمين بوده که قطعات ابر را از سواحل دريا با خود همراه داشته و به بيابان هاي سوزان و سرزمين هاي آماده اي رسانيده است. اگر کمي بالاتر رويم خواهيم ديد که اين باد در نقطه وسيع تري به صورت نسيم ملايمي بوده که به روح و روان ساکنان آن جا فرح و شادي بخشيده است.
بشر در ارزيابي پديده هاي آفرينش دچار يک نوع خود بيني خاص است و به همه چيز و به هر پديده از عينک سودجويانه خويش مي نگرد. هر گاه حادثه اي به سود او و بستگان و دوستان او بود بي درنگ به وجد و شادي برمي خيزد و اگر فردي مؤمن باشد به شکرانه آن، پيشاني بر خاک مي سايد و در غير اين صورت آن را بلا، آفت، بدبختي و تيره روزي تلقي مي کند.
يک چنين داوري بسان درگيري ابرقدرت ها در نقطه اي از جهان مي باشد که هر گروه و دسته اي آن را از ديده منافع خويش تفسير مي کند، گروهي آن را نعمت و پيروزي و برخي آن را شکست سياسي تلقي مي کنند.
از اين بيان روشن گرديد که تقسيم سطحي پديده ها به خير و شر، علتي جز تنگي نظر و يک بعدي بودن مطالعه و داوري ندارد.
اصولاً هر پديده اي را اعم از نيک و بد، زشت و زيبا بايد با نظام جهان سنجيد و آن را جزئي از مجموع جهان آفرينش دانست و سپس درباره آن داوري نمود، چه بسا براي بقاي نظام آفرينش، انفجاري در نقطه اي ضرورت داشته باشد که از فروريختن نظام گيتي جلوگيري کند، اين انفجار هر چند گروهي را نابود و آبادي هايي را ويران مي کند، اما در عين حال مطابق با حکمت و عدالت پروردگار است.
لینک کانال : @masjedemamhadialaihesalam
📌آثار تربيتي بلاها
بلاها و مصايب در تربيت و پرورش فضايل اخلاقي انسان آن چنان مؤثرند که کمتر عاملي از نظر تأثير به پايه آن مي رسد، اينک به برخي از آثار ارزنده آن اشاره مي کنيم 👇👇👇
👈شکوفايي استعدادهاي نهفته.
انسان ها با استعدادهاي گوناگون گام به پهنه هستي مي نهند، ولي براي شکفتگي استعدادهاي نهفته شرايطي لازم است که اين بذر را در وجود انسان به حرکت و جنبش و به تربيت و پرورش در آورد. انسان در پرتو مصايب، قواي دماغي خود را به کار مي اندازد و به قله هاي مرتفع علم و آگاهي مي رسد و اگر سختي ها و محروميت ها نبود هرگز بشر از نردبان علم بالا نمي رفت.
بنابراين بايد گفت: مصايب، مشکلات و بلاها، مادر خوش بختي و کانون راحتي است و اگر زندگي دور از آلام و مصايب بود هرگز بشر به راحتي هاي موجود دست نمي يافت.
👈👈 استقامت و پايداري.
يکي ديگر از آثار تربيتي مصايب اين است که در انسان روح مقاومت و پايداري را تقويت مي کند و او را در برابر حوادث صبور و بردبار، بار مي آورد و طوفان حوادث نمي تواند درخت وجود او را از جاي بکند. پدر و مادري که مراقبند فرزند آنان در کشمکش حوادث و مصايب قرار نگيرد سخت در اشتباهند، اين بچه ها در طوفان حوادث بسان درخت بيدي بر لب جويبارند که به هر بادي مي لرزند و در گردباد حوادث بسان پر کاهي از اين سو به آن سو پرتاب مي شوند، ولي افراد بلاديده و زجر کشيده، مانند سنگ ها و کوه هاي استواري هستند که در برابر بادهاي سهمگين و يا سيل زورآزماي از جاي نمي جنبند.
همان طور که فولاد در پرتو آتش سخت تر مي شود و چاقو به وسيله سوهان تيزتر مي گردد، شدايد و سختي ها نيز انسان را مصم تر و برنده تر مي سازد. تا نبيند رنج و سختي مرد، کي گردد تمام. تا نيابد باد و باران، گل کجا بويا شود.
پايداري و استقامت ميخ. سزد ار عبرت بشر گردد. بر سرش هر چه بيشتر کوبي. (ص)پايداري ش بيشتر گردد.
👈👈👈 زنگ بيدار باش
از آثار ثمر بخش مصايب، بيداري انسان و توجه او به جهان غيب و وارستگي او از جهان ماده است. زندگي شيرين و لذيذ مايه غفلت است و سبب مي شود که انسان در لذايذ ماده و علايق نفساني آن چنان فرو رود که جز لذات جسماني و لذت بدني و خوشي چند روزه دنيا، به هيچ عنصر اخلاقي و فضيلت انساني توجه پيدا نکند.
وقتي نظام شيرين به هم مي خورد و اسباب و مقدمات مادي از کار مي افتد و پرده هاي ضخيم غفلت دريده مي شود و انسان خود را در کام مرگ و نابودي مي بيند، در اين وقت ارتباط و پيوستگي خود را با جهان غيب استوارتر مي سازد. بشر غرق در نعمت، مانند مسافري است که با يک وسيله سواري که در آن وسايل استراحت فراهم است، مسافرت مي کند؛ به طور مسلم مسافرت با چنين وسيله مجهزي آن هم با سرعت زياد، در جاده آسفالت، خواب و غفلت را بر انسان آن چنان مستولي مي سازد که در طول مسافرت چيزي را درک نميکند، ولي هنگامي که راننده پا روي ترمز مي گذارد، وضع زندگي دگرگون ميشود و از خواب و غفلت بيدار مي گردد. بلاها و مصايب نيز که چرخ هاي زندگي را از گردش باز مي دارند و زنگ توقف را به صدا در مي آورند، در حقيقت مانند ترمزي است که بشر را از خواب و غفلت که نتيجه زندگي شيرين است، بيدار مي کند.قرآن مجيد مي فرمايد:.
وَ ما اَرسلنا في قَريَةٍ مِن نَبىٍّ اِى اَخَذنا اَهلَها بِالبَأساء وَ الضَرّاء لَعَلَّهُم يَضَّرَّعُون .
«اعراف،٩۴»
هيچ پيامبري را در هيچ دهکده و شهري نفرستاديم مگر آن که مردم آنها را به شدت و سختي دچار نموديم تا شايد (متنبه شده و) به ما متوجه شوند.
وَ لَقَد اَخَذنا آلَ فِرعَون بِالسِنين وَ نقصٍ منَ الثَمَراتِ لَعَلَّهُم يَذکَّرُون .
«اعراف، ١٣٠»
قوم فرعون را به خشک سالي و کمي ميوه دچار نموديم تا شايد متذکر گردند.
در حقيقت مصايب و بلاها مانند سيلي هاي سخت و گران آن پزشک حاذق است که پس از انجام عمل جراحي به چهره بيمار که در بي هوشي فرو رفته مينوازد و او را با ضربه هاي سخت از خواب گران که ممکن است به قيمت جان او تمام شود، بيدار مي کند؛ و گويي بلاها و مصايب، نعمت هايي است که به صورت قهر تجلي مي کند.
هر گاه انسان از اين پيشامدهاي ناگوار، بهره معنوي بَرد و به راستي بيدار گردد، اين پيش آمدها براي او لطف، احسان و نيکي خواهد بود، ولي اگر باز هم از خواب بيدار نشود آن جاست که بايد گفت: اين شخص گرفتار مصيبت شده است، چه مصيبتي از اين بالاتر که وسيله خوش بختي و بيداري انسان پيش بيايد، ولي باز او توجه نکند و به خواب ادامه دهد
لینک کانال : @masjedemamhadialaihesalam
🤔 چرا باید تقلیید کرد؟
📍مقدمه :
تقلید در مسائل دینی در مذهب شیعه از همان عصر امامان معصوم(ع) آغاز شد. علت این امر در آن برهه، فاصله زیاد میان شهرها، فراهم نبودن امکانات ضروری برای مسافرت مردم و در نتیجه دشواری دسترسی به امام بود. امامان معصوم(ع) همانگونه که برخی از اصحاب خاص خود را به حضور در مساجد و مراکز عمومی برای فتوا دادن و ارشاد مردم تشویق میکردند،(1) سایر پیروانشان را نیز برای فراگیری مسائل شرعی به راویان حدیث(2) یا یاران نزدیک خود مانند زراره بن اعین، یونس بن عبدالرحمان، ابان بن تغلب، زکریا بن آدم، محمد بن مسلم و ابوبصیر ارجاع میدادند.(3)
در عصر غیبت کبری نیز مسئله تقلید همواره در میان شیعیان مطرح بوده و در دورههای گوناگون کمتر در مورد ضرورت داشتن آن تردید شده است.(4)
با این وجود امروزه برخی افراد که خود را تحصیلکرده میدانند، مسئله تقلید و پیروی از مراجع و آیات عظام تقلید را زیر سؤال برده و میگویند در دنیای امروز که علم و دانش پیشرفت چشمگیری کرده، نیازی به تقلید کردن از دیگران احساس نمیشود. تقلید کار جاهلان و بیسوادان است؛ مگر ما بیسوادیم که از دیگری تقلید کنیم؟
امروزه همه افراد میتوانند با مراجعه به قرآن احکام دینی خودشان را به دست بیاورند و نیازی به تقلید کردن نیست.
📌پاسخ :
*قسمت اول : #
ذهن پرسشگر هر مسلمانی، در جستجوی فلسفه احکام شرعی است، شاید اهمیت آگاهی از فلسفه تقلید، نسبت به دیگر احکام بیشتر باشد؛ زیرا اگر مکلف چرایی بایستگی تقلید را دریابد، باب استفاده از فتاوای مجتهد، به روی او باز میشود.
ادامه دارد.......
لینک کانال : @masjedemamhadialaihesalam
🤔چرایی تقلیید
# قسمت دوم #
🔻تعریف، ضرورت و بایستگی تقلید
تقلید به معناى پیروى از دیگرى و در اصطلاح فقه، عمل به دستور مجتهد است.(5) انسان نیازهاى فراوانى در زندگى دارد؛ ارضای کامل این نیازها نیاز به کسب شناخت و آگاهی دارد؛ آگاهى به تمامى علوم و کسب تخصّص در همه زمینهها برای وی ممکن نیست و خود انسان به تنهایی و بدون همکاری و استفاده از تجارب، علم و تخصص دیگران نمیتواند تمام این نیازها را برآورده کند.
بنابراین، انسانها و جوامع انسانى براى رفع کامل نیازها و ادامه زندگى خویش در زمینههایی که آگاهی و تخصص ندارند، باید به کارشناسان هر علمى رجوع و از آنان پیروى کنند.
🔻دلایل و چرایی تقلید از مجتهد در احکام و مسائل شرعی
👈 فطرت و سیره عقلا
مهمترین دلیل تقلید از فقها، سیره و روش عقلا در طول تاریخ است، سیره و روش عقلا این است که در هر مسئلهاى به اهل فن آن مراجعه مىکنند و بارزترین علامت آن، وجود صدها شغل فنى در جامعه انسانى است، کسى که دستگاه گرانقیمتى دارد، در صورت خرابى آن، هرگز خودش به تعمیر آن نمىپردازد، بلکه آن را به متخصص آن دستگاه مىسپارد. بنابراین، چگونه ممکن است در مورد دین که سرنوشت دنیا و آخرت انسان به آن بستگى دارد، بىمبالاتى صورت گرفته و به متخصص آن مراجعه نشود و عنان دین رها شود.
در واقع مسئله لزوم تقلید جاهل از عالم و رجوع غیرمتخصص به متخصص از مسائل روشن و بدیهی بوده و قیاسش را به همراه خود دارد. از این رو میبینیم انسان جاهل از کسی که میداند و یا حتی احتمال دانستن در او میرود سؤال میکند، بچهها از بزرگترها، پسر از پدر، جوان از پیر، کارگر از مهندس و مریض از طبیب میپرسد و از او پیروی میکند.
این پرسش و تقلید که به طور طبیعی و به دور از هرگونه گرایشها در درون شخص است، از جایگاه عمیق آن در وجود انسان خبر میدهد.
ادامه دارد........
لینک کانال : @masjedemamhadialaihesalam
🤔 چرایی تقلید
# قسمت سوم #
👈 آیات قرآن
قرآن کریم میفرماید:
«وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّهًًْ فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهًْ مِنْهُمْ طائِفَهًْ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّین وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِم لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ»؛(6)
سزاوار نیست که همه مؤمنان (به جهاد) رهسپار شوند، پس چرا از هر گروهى از ایشان دستهاى کوچ نمىکنند تا در دین فقیه شوند و هنگامى که به سوى قوم خویش بازگشتند، آنان را بیم دهند تا شاید آنان (از گناه و طغیان) حذر کنند.
گروهى از علماى اسلامى به آیه فوق بر مسئله جواز تقلید استدلال کردهاند؛ زیرا فراگیرى مسائل دینی و آموزههای اسلامی و رساندن آن به دیگران و لزوم پیروى شنوندگان از آنها همان تقلید است.(7)
در آیهای دیگر آمده است:
«...فاسئلوا أهْلَ الذِّکْرِ إنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»؛(8)
اگر نمىدانید از اهل ذکر بپرسید.
دلالت این آیه بر وجوب تقلید، از آیه قبلى بیشتر است؛ زیرا در این آیه وظیفه مقلد بیان شده است.
👈 روایات
- احادیثی که در آنها امامان معصوم(ع) بر جواز تقلید از کسانی که بر طبق ضوابط شرعی فتوا میدهند، سفارش کردهاند.(9)
- احادیثی که در آنها، امامان معصوم(ع)، شیعیان را به راویان حدیث ارجاع دادهاند، مانند توقیع امام دوازدهم.(10)
- احادیثی که طبق آنها، امامان معصوم(ع) به اشخاص معینی با ذکر نام، ارجاع دادهاند.(11)
این روایات بیانگر لزوم تقلید و سؤال از مسایل شرعی و انجام واجبات و تکالیف دینی با پیروی از عالمان دینی است.(12)
امام صادق(ع) میفرماید:
«و امّا من کان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظاً لدینه، مخالفاً لهواه مطیعاً لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه»؛(13)
از بین فقها آنان که نگهدارنده نفس خویش و حافظ دین خود است و خود را از گناه و آلودگى حفظ مىکند و با هواهاى نفسانىاش مبارزه مىکند و مطیع اوامر الهى و جانشینان اوست، بر همه لازم است که از او تقلید کند.
ادامه دارد.........
لینک کانال :
@masjedemamhadialaihesalam
🤔چرایی تقلید
# قسمت آخر #
👈 عقل
در شریعت اسلام، واجبات و محرماتی وجود دارد که خدای حکیم، آنها را برای سعادت دنیا و آخرت انسان تشریع کرده است. اگر انسان از این دستورات اطاعت کند، به سعادت مطلوب میرسد و گرنه از عذاب سرپیچی آن در امان نیست!
از سوی دیگر، هر مسلمانی نمیتواند به آسانی، احکام شرعی را از قرآن و روایات و یا از عقل خود دریابد. قرآن مانند یک مجموعه قوانین یا رساله عملیه نیست که احکام شرعی را به طور مدون و تفصیلی و با وضوح و صراحت کامل و ذکر همه خصوصیات و جزئیات، بیان کرده باشد. عقل ناورزیده و غیر متخصص ، هرگز نمیتواند همه احکام مورد نیاز را با مراجعه مستقیم به قرآن و روایات دریابد؛ زیرا برای شناخت احکام شرعی، آگاهیهای فراوانی، از جمله آشنایی با منطق فهم آیات و روایات، شناخت حدیث صحیح از غیر صحیح، کیفیت ترکیب و جمع بین روایات و آیات و دهها مسئله دیگر لازم است که آموختن آنها، نیازمند سالها تلاش جدی است.
در چنین حالتی، مکلف خود را در برابر سه راه میبیند:
👈راه تحصیل این علم را انتخاب کرده، در این زمینه به سطح اجتهاد برسد.
👈در هر کاری آرای فقیهان را مطالعه کرده و به گونهای عمل کند که طبق همه آنها، عمل او صحیح باشد.(احتیاط کند)
👈از رأی کسی که این علوم را آموخته و در شناخت احکام شرعی متخصص است، بهره جوید.
بیشک، اگر شخص به اجتهاد برسد، کارشناس احکام شرعی شده و از دو راه دیگر بینیاز خواهد شد؛ اما تا رسیدن به درجه اجتهاد چارهای جز تقلید ندارد.
راه دوم نیازمند اطلاعات کافی از آرای موجود در هر مسئله و روشهای احتیاطآمیز است. این رویکرد در بسیاری از موارد، به دلیل سختیهای احتیاط، زندگی عادی انسان را مختل میکند. بنابراین راه سوم، کاربرد رایج و غالب و معقول بین مردم است.
.....................
پینوشتها:
1. رجال نجاشی، ص10.
2. حر عاملی، وسائلالشیعه، ج 27،
ص 137ـ140، 142، 149ـ150.
3. همان، ج 27، صص 140، 142ـ 145،
147ـ 148.
4. رحمان ستایش، دانشنامه جهان
اسلام، ذیل مدخل تقلید.
5. روح الله موسوی خمینی(ره)،
توضیحالمسائل، مسئله1.
6. توبه، 122
7. تفسیر نمونه، ج8، ص241.
8. نحل، 43.
9. رحمان ستایش، دانشنامه جهان
اسلام، ذیل مدخل تقلید.
10. حر عاملی، وسائلالشیعه، ج 27،
ص 137ـ140، 142، 149ـ150.
11. همان، ج 27، ص 140، 142ـ 145،
147ـ 148.
12. رحمان ستایش، دانشنامه جهان
اسلام، ذیل مدخل تقلید.
13. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج2،
ص 88 . .
لینک کانال :
@masjedemamhadialaihesalam
📍تحقیقی درباره واژهٔ کرامت 🤔
# قسمت اول #
واژه کرامت در اصل به معنی بزرگواری و عظمت معنوی است
این واژه در مقابل لئامت است
مصادیق کریم بودن در قرآن :
خداوند :
فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ " نمل، ۴٠"
قرآن :
إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ " واقعه ، ٧٧ "
رسول خدا :
وَجَاءهُمْ رَسُولٌ كَرِيمٌ " دخان ، ١٧"
فرشته وحی :
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ " تکویر ، ١٩"
فرشتگان کاتب :
كِرَاماً كَاتِبِينَ " انفطار ، ١١ "
رزق :
رِزْقٌ كَرِيمٌ " انعام، ۴"
«رزق كريم»، به معناى رزق و روزى دائمى، بى منّت، وسيع و خالص است.
کلام :
وَقُل لَّهُمَا (للوالدین) قَوْلاً كَرِيماً
" اسراء ، ٢٣ "
در حديث آمده است: حتّى اگر والدين فرزند خود را زدند، فرزند بگويد: «خدا شما را ببخشد» كه اين كلمه همان «قول كريم» است
كافى، ج 2، ص 157
ورود به بهشت :
وَنُدْخِلْكُم مُّدْخَلاً كَرِيماً " نساء ، ٣١ "
برخورد با کار بیهوده :
إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَاماً " فرقان ، ٧٢ "
در تفسير «مجمع البيان» مى خوانيم: مرور با كرامت، آن است كه هرگاه ناچار شدند نام چيز زشتى را ببرند، با كنايه نام مى برند. چنانكه در روايتى از امام باقرعليه السلام مى خوانيم: آنان هرگاه خواستند نام عورت را ببرند، با كنايه از آن نام مى برند
ادامه دارد.......
لینک کانال : @masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادی از شهیدمون در این ساعت شهادتش 😭😭
❤️ یا صاحب الزمان ادرکنی ❤️
شیعه و سنی درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در چهار موضوع هم عقیده اند :
💖 منجی از فرزندان زهرای مرضیه سلام الله علیهاست.
💖 منکر ظهور منجی کافرست
💖 زمان ظهور، جمعه و شهر ظهور، مکه هست
💖 حضرت عیسی علی نبینا و اله و علیه السلام با او بیعت می کند
البته در دو چیز اختلاف دارند :
💔 زنده بودن منجی
💔 رجعت
لینک کانال : @masjedemamhadialaihesalam
📍فضایل غسل جمعه 🤔
👈 «من اغتسل غسل الجمعة اربعین جمعة لم یتفسخ بدنه فی القبر»؛
«پیامبر اکرم(صلی الله و علیه وآله):هر کس موفق شود چهل جمعه پشت سر هم غسل کند بدنش در قبر متلاشی نشده و نخواهد پوسید.»[1]
👈و در جایی دیگر در اهمیت این امر مستحب میفرماید: «هیچگاه غسل جمعه را ترک نکن، هر چند ناچار باشی از پول غذا و خوراک خود صرفه جویی کرده و برای غسل خرج کنی؛ زیرا غسل جمعه یکی از بزرگترین و برترین کارهای مستحب است.»[2]
👈 و امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) هرگاه میخواست کسی را سرزنش کند میفرمود: «تو حتّی از کسی که غسل روز جمعه را ترک میکند ناتوانتری [3]
📍احکام غسل جمعه 🤔
📌 زمان غسل جمعه :
👈 همه فقهاء نیت غسل جمعه را از اذان صبح تا اذان ظهر، نیت اداء می دانند اما نسبت به بعد از ظهر و زمان نیت قضا، اختلاف دارند که می توانید به سایت مرجع خود مراجعه کنید 👇👇
رهبری : https://farsi.khamenei.ir/treatise-imam-content?id=310&tid=99
سیستانی :
https://www.sistani.org/persian/qa/0988/
مکارم :
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45191&mid=256985
وحید خراسانی :
http://wahidkhorasani.com/%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C/%D8%B3%D8%A4%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%D8%B9%DB%8C/%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7/4299_%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%BA%D8%B3%D9%84-%D8%AC%D9%85%D8%B9
%D9%87
📌 دعای هنگام غسل جمعه :
مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگوید :
«اَشهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّه وَحْدَهُ لاشَریک لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ اجْعَلْنی مِنَ التوّابینَ وَ اجْعَلْنی مِنَ الْمُتَطَهِّرین».
...................
پی نوشت :
1- پایگاه اطلاع رسانی حدیث شیعه
2- مجلسی، بحار الأنوار، ج۱۸، ص۱۲۹.
3- علل الشرایع، ج۲، ص۲۸۵.
لینک کانال : @masjedemamhadialaihesalam
کانال مسجد امام هادی علیه السلام دربولوارامیرالمومنین علیه السلام در
آیگپ :
https://iGap.net/join/4pL5yCcV0q50DCz1jCFPyMhXd
سروش :
sapp.ir/masjdemamehadi
ایتا :
@masjedemamhadialaihesalam
واتسآپ :
https://chat.whatsapp.com/EXGmDEikF5tJ6ELmBE1lsu
تلگرام :
https://t.me/joinchat/AAAAAEbhDZevvrtWIXNgEQ
سلام علیکم و رحمة الله
صبح همه دوستان و البته دوستان جدیدمون بخیر
از آنجا که از طرفی سعیمان در نزدیکتر کردن ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هست و از طرف دیگر این تعجیل منوط به تقویت سه رکن اعتقاد، احکام و اخلاق است و از طرف سوم در آغاز فعالیت تبلیغی در فضای مجازی هستیم و بیشتر بدنبال بدست آوردن تجربه هستیم و قصدم نداریم با مطالب متراکم و پراکنده خاطر عزیزان را مکدر کنیم لذا فعلا با روزی سه نکته اعتقادی و مساله شرعی و اخلاقی در خدمت دوستان خواهیم بود
حرف آخر
از دوستانی که توانسته اند در فضای مجازی تجربه ای کسب کنند خاضعانه خواستارم ما را در رساندن به هدفمان که همان جلب رضایت صاحبمان هست یاری کنند :
تلفن اینجانب : 09153222394
📍چیستی کرامت 🤔
# قسمت دوم #
📌 ٢٧ تفاوت بین کریم و لئیم :
١. مقدم داشتن مال یا آبرو :
الامام علی علیه السلام :
الكَرَمُ إيثارُ العِرضِ علَى المالِ ، اللُّؤمُ إيثارُ المالِ علَى الرِّجالِ .
امام على عليه السلام : بزرگوارى، مقدم كردن آبروست بر دارايى؛ پستى، مقدم كردن دارايى است بر [جلب محبّت ] مردم{١}
٢. تاثیر محبت دیگران :
الامام علی علیه السلام :
الكريمُ يَلينُ إذا استُعطِفَ، و اللَّئيمُ يَقسُو إذا اُلطِفَ .
امام على عليه السلام : شخص بزرگوار هر گاه به او مهربانى و محبّت شود نرم مى شود، ولى فرومايه هر گاه با او به نرمى و ملاطفت رفتار شود سخت مى شود {٢}
٣. خامی و پختگی :
الامام علی علیه السلام :
الكريمُ أبلَجُ ، اللَّئيم مُلَهوَجٌ
امام على عليه السلام : بزرگوار گشاده روست، فرومايه خام و ناپخته {٣}
۴. قدردان بودن و نبودن :
الامام علی علیه السلام :
الكريمُ يَشكُرُ القَليلَ ، و اللَّئيمُ يَكفُرُ الجَزيلَ
امام على عليه السلام : بزرگوار از اندك [احسان ]سپاسگزارى مى كند و فرومايه، از بسيار [هم ]ناسپاسى مى كند {۴}
۵. منّت گذاشتن ، معطل نکردن :
الامام علی علیه السلام :
الكريمُ مَن بَذَلَ إحسانَهُ ، اللَّئيمُ مَن كَثُرَ امتِنانُهُ .
امام على عليه السلام : بزرگوار كسى است كه بي دريغ احسان مى كند و فرومايه كسى است كه بسيار منّت مى نهد {۵}
ادامه دارد......
................
پی نوشت :
(١). غُرَرُالْحِکَم " حدیث ١٣٢٣.١٣٢۴"
(٢). غررالحکم " حدیث ١٨٢٣ "
(٣). غرر الحکم " حدیث ١٩ "
(۴). غررالحکم " حدیث ١٢٢۵ "
(۵). غرر الحکم " حدیث ١٢۶٠. ١٢۶١ "
لینک کانال : @masjedemamhadialaihesalam
🔻ضمن گرامیداشت پنجم ذی القعده سالروز تجلیل از امامزاده ها و بقاع متبرکه به شبهه ای در این زمینه می پردازیم : 👇👇👇
🤔 ملاک و دلیل اعتبار و اعتقاد به امامزادهها چیست؟
📌پاسخ :
مقدمه :
محدث قمی(ره) می فرماید : برای اینکه امامزادهای دارای اعتبار و احترام باشد، باید دو نکته روشن باشد:
👈 انتساب به یکی از امامان(ع).
👈 علاوه بر انتساب باید جلالت، خوبی و تقرب او به خدا ثابت شده باشد.
در غیر این صورت فقط به عنوان قبرستان مسلمانان در آنجا فاتحهای خوانده میشود. در هر صورت بیاحترامی به امامزادههای معروف کار صحیحی نیست.
📍عمده دلیل بر تجلیل و تکریم امامزاده ها روایات فراوانی است که وجود دارد مثل این روایت :
عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلنَّظَرُ إِلَى ذُرِّيَّتِنَا عِبَادَةٌ قُلْتُ اَلنَّظَرُ إِلَى اَلْأَئِمَّةِ مِنْكُمْ أَوِ اَلنَّظَرُ إِلَى ذُرِّيَّةِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ بَلِ اَلنَّظَرُ إِلَى جَمِيعِ ذُرِّيَّةِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عِبَادَةٌ مَا لَمْ يُفَارِقُوا مِنْهَاجَهُ وَ لَمْ يَتَلَوَّثُوا بِالْمَعَاصِي .
امام رضا(ع) فرمود: "نظر کردن به فرزندان ما عبادت است. شخصی از آنحضرت پرسید: آیا نگاه کردن به آن دسته از فرزندان شما که امام هستند عبادت است؟ حضرت فرمود: بلکه نگاه کردن به تمام فرزندان پیامبر(ص) عبادت است، مادامی که از راه و روش آنحضرت جدا نشده باشند و به گناهان آلوده نشده باشند
{وسائل الشیعة، ج 12، ص 311}
لینک کانال : @masjedemamhadialaihesalam
💚 کیفیت زیارت امام زادگان 💚
🔻با توجه به بیان مرحوم علامه مجلسی {١} می توان به سه روش به این عزیزان توجه و توسل داشت :
👈 پس از طلب مغفرت و علوّ درجه براى امام زاده اى که به زیارتش تشرّف یافته ایم و قرائت فاتحه مى توان خدا را به شأن و مقام او قسم داد و حوایج خویش را طلب کرد.
👈 پس از طلب مغفرت و علوّ درجه، مى توان اوّلین امام معصومى که پدر یا جدّ آن امام زاده است را مخاطب قرار داد و پس از عرض سلام و ارادت و یا خواندن زیارتى از زیارت هاى جامعه، او را به این فرزند صاحب قبر، قسم داد و طلب شفاعت در پیشگاه خداوند نمود.
👈 نخست فاتحه بخوانند و سپس دو رکعت نماز بجا آورند و ثواب آن را هدیه به آن امام زاده کنند و بعد از آن دعا نمایند.
📌البته نیاز به گفتن نیست که جمع بین هر سه روش مشکلی نداره بلکه عالی است.
.........................
پی نوشت :
(١). بحارالانوار : ج ٩٩ ، ص ٢٧٧
لینک کانال : @masjedemamhadialaihesalam
مسجد امام هادی علیه السلام
📍چیستی کرامت 🤔 # قسمت دوم # 📌 ٢٧ تفاوت بین کریم و لئیم : ١. مقدم داشتن مال یا آبرو : الامام علی
📍چیستی کرامت 🤔
# قسمت سوم #
📌٢٧ تفاوت بین کریم و لئیم :
۶. مایه افتخار :
الکریمُ یَزْدَجِرُ عمّا یَفْتَخِرُ بِهِ اللئیمُ
کریم از آنچه لئیم به آن افتخار می کند دوری می کند {١}
٧. طلبکار و بدهکار :
الامام على عليه السلام :
اَلْكَريمُ يَرى مَكارِمَ اَفْعالِهِ دَيْنا عَلَيْهِ يَقْضيهِ، اَللَّئيمُ يَرى سَوالِفَاِحْسانِهِ دَيْنا لَهُ يَقْتَضيهِ ؛
امام علی علیه السلام : بزرگوار، نيكوكارى هاى خود را بدهى به گردن خود مى داند كه بايد بپردازد وفرومايه، احسان هاى گذشته خود را بدهى به گردن ديگران مى داند كه بايد پس بگيرد {٢}
٨. بار بودن، یار بودن :
الامام علی علیهالسلام :
الكريمُ إذا احتاجَ إلَيكَ أعفاكَ و إذا احتَجتَ إلَيهِ كَفاكَ ، اللَّئيمُ إذا احتاجَ إلَيكَ أجفاكَ و إذا احتَجتَ إلَيهِ عَنّاكَ .
امام على عليه السلام : بزرگوار هر گاه به تو نيازمند شود،تو را معاف دارد و هر گاه تو به او نياز پيدا كنى، نياز تو را بر طرف سازد؛ فرومايه هر گاه به تو نياز پيدا كند، تو را به ستوه آورد و هر گاه به او نياز پيدا كنى، تو را به رنج و زحمت افكند {٣}
٩. حفظ مال و آبرو :
الامام علی علیه السلام :
الكريمُ مَن صانَ عِرضَهُ بمالِهِ ، و اللَّئيمُ مَن صانَ مالَهُ بِعِرضِهِ
امام على عليه السلام : بزرگوار كسى است كه آبروى خويش را با دارايىِ خود حفظ مى كند و فرومايه كسى است كه دارايىِ خويش را با آبرويش حفظ مى نمايد {۴}
١٠. هزینه همنشنینی :
الامام علی علیه السلام :
لُزومُ الكريمِ علَى الهَوانِ خَيرٌ مِن صُحبَةِ اللَّئيمِ علَى الإحسانِ
امام على عليه السلام : ملازمت با بزرگوار و خوار شدن، بهتر است از همنشينى با فرومايه و احسان ديدن {۵}
ادامه دارد.........
...............
پی نوشت :
(١). غُرَرُ الْحِکَم "حدیث ١٧٧١ "
(٢). غُرَرُ الْحِکَم "حدیث ٢٠٣٢ ، ٢٠٣١ "
(٣). غُرَرُ الْحِکَم " حدیث ٢٠۶٨ ، ٢٠۶٩ "
(۴). غُرَرُ الْحِکَم " حدیث ٢١۵٩ "
(۵). غُرَرُ الْحِکَم " حدیث ٧۶٣٢ "
لینک کانال : @masjedemamhadialaihesalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚 نیم نگاهی به سوره اعراف آیه ٩۴
🌷وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِّن نَّبِيٍّ إِلاَّ أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ🌷
لینک : @masjedemamhadialaihesalam
😨 ۶ عادت وحشتناکی که خوشبختی شمارا از بین میبرد 🍂 👎
🥀 ۱.مقایسه ی دائمی خود با دیگران
🥀 ۲.گرفتار ترس یا نفرت شدن
🥀 ۳.تمرکز روی مسائل غیر قابل کنترل
🥀 ۴.احاطه شدن با افراد سمی
🥀 ۵.ازبین رفتن آرزوها به واسطه ی تنبلی
🥀 ۶.تمرکز محض روی گذشته یا آینده
🌷لینک کانال🌷 @masjedemamhadialaihesalam