eitaa logo
مسجد امام هادی علیه السلام
256 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
6.2هزار ویدیو
308 فایل
مشهد ؛ واقع در بولوار امیرالمؤمنین علیه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🍀🌸☘🌺🌿🌹🌱 به لطف امام زمان عج امسال نیز توانستیم شش دهه منبر و روضه خوانی رو با همه مشکلات اقتصادی موجود، برگزار کنیم و لذا تشکر و قدردانی می کنیم از تمامی عزیزانی که ما را در این زمینه یاری کردند از همه عزیزان می خواهیم که خادمین خودشان را دعا کنند تا بتوانند همچنان برگزار کننده اینگونه مراسمات بلکه بهتر در سال های آینده باشند . یاعلی مدد
🍀🌺🍀🌺🍀🌺 ❇️ ابوبکر کجا و یار کجا‼️ إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُواْ ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُواْ السُّفْلَي وَكَلِمَةُ اللّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 📜 توبة ۴۰ اگر پيامبر را يارى نكنيد، همانا خدا آن زمان كه كافران او را (از مكّه) بيرون كردند يارى كرد، در حالى كه او نفر دوّم از دو تن بود، زمانى كه آن دو در غار (ثور) بودند، (پيامبر) به همراهش (ابوبكر) مى گفت: اندوه مدار كه خدا با ماست. پس خدا، آرامش خويش را بر او نازل كرد واو را با سپاهيانى كه آنها را نديديد يارى كرد و سخن و طرح كافران را (كه قصد كشتن پيامبر را داشتند،) پست تر (وخنثى) قرار داد وكلمه (و اراده) خداوند (براى نصرت پيامبرش،) برتر (و پيروز) است و خداوند توانا وحكيم است . ♻️ اشاره به توطئه ى خطرناك مشركين براى كشتن پيامبرصلى الله عليه وآله دارد. 🔺 در داستانِ «ليلة المبيت» از هر قبيله اى شخصى آماده شد و تصميم گرفتند شبانه پيامبر را بكشند. آن حضرت، على بن ابى طالب عليهما السلام را به جاى خود خواباند و شبانه همراه ابوبكر به سوى غار ثور رفت. كفّار در تعقيب پيامبرصلى الله عليه وآله تا در غار آمدند، ولى با ديدن تار عنكبوت بر غار، منصرف شدند و برگشتند . و پيامبرصلى الله عليه وآله پس از سه روز به مدينه عزيمت فرمود. در آن مدّت، غلام ابوبكر، (عامربن فهره) براى آنان غذا مى برد و على عليه السلام مقدّمات سفر به مدينه را فراهم مى كرد. پس از سه روز، سه شتر آماده شد و پيامبرصلى الله عليه وآله، ابوبكر و راهنما، عازم مدينه شدند. 🍄 چند سؤال و جواب : 👈 سؤال: آيا همراهى ابوبكر، براى دفاع از جان پيامبرصلى الله عليه وآله بود؟ 👌‌پاسخ: يك پيرمرد در برابر بسيج عمومى مشركان، چه دفاعى مى توانست بكند؟ 👈 سؤال: اطلاق كلمه ى «صاحبِ پيامبر» در آيه به ابوبكر، نشان لياقت او براى جانشينى پيامبرصلى الله عليه وآله نيست؟ 👌 پاسخ: كلمه ى صاحب، مفهوم لايق ندارد. گاهى دو نفر با دو فكر و سليقه و روش متفاوت، مصاحب مى شوند. چنانكه در آيه 37 كهف مى خوانيم: «قال له صاحبه وهو يحاوره» با آنكه ميان آن دو نفر تفاوت بسيار بود. 👈 سؤال: اينكه از ميان همه ى اصحاب، تنها ابوبكر با پيامبر بود، آيا اين بالاترين ارزش براى او نيست؟ 👌 پاسخ: همان شب، على عليه السلام هم در بستر پيامبر خوابيد. ابوبكر آن شب به خاطر وظيفه، همراه پيامبر بود. دو نفر دو وظيفه انجام دادند. 👈 سؤال: ترس ابوبكر بر جان خودش بود يا بر جان پيامبرصلى الله عليه وآله؟ 👌 پاسخ: اگر بر جان پيامبر نيز ترسيده، وظيفه ى هر مسلمان است كه در موقع خطر، نگران حال رهبر باشد. 👈 سؤال: اصحاب كساء كه فضيلت دارند، پنج نفر بودند و اصحاب غار دو نفر، آيا اين خصوصى تر و مهم تر نيست؟ 👌 پاسخ: دعاهاى پيامبرصلى الله عليه وآله براى اصحاب كساء كه اهل بيت او بودند و در تشهّد هر نماز بر مسلمانان واجب است بر آنان صلوات بفرستند، هر شب و روز و هميشه و همه جا، حساب اين دو صحنه را جدا مى كند. 👈 سؤال: در اين آيه پيامبر مى فرمايد: «انّ اللَّه معنا»، پس خدا با ابوبكر است. آيات ديگر، خدا را با متّقين و محسنين مى داند. پس او نيز از متّقين و محسنين است؟ 👌 پاسخ: مادامى كه انسان در مدار احسان و تقوا باشد، خدا با اوست، ولى اگر از مدار خارج شد، مشمول لطف خدا نيست. بايد ديد مسير حركت ها، موضعگيرى ها، عكس العمل در برابر غدير خم و بيعت به كجا انجاميد؟ 👈 سؤال: آيه مى فرمايد: خدا بر او (ابوبكر) آرامش نازل كرد، آيا اين امتياز نيست؟ 👌پاسخ: در اين آيه، پنج ضمير است كه همه به پيامبر بر مى گردد، چگونه ضمير «عليه» به ابوبكر برگردد؟! 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
💑💑💑💑💑💑 🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 🔍 ممانعت ولی دختر با ازدواج هم کفو شرعی و نظر فقهاء 👈 : اذن پدر ساقط است . 👈 : اگر با ميل دختر به ازدواج، كفو شرعى و عرفى وى از او خواستگارى كند و پدر و جدّ پدرى از اجازه‌ى چنين ازدواجى امتناع ورزند و پاى كفو شرعى و عرفى ديگرى كه مورد قبول پدر يا جدّ پدرى باشد در ميان نباشد، در اين صورت ولايت پدر و جدّ پدرى ساقط است و ازدواج دختر نياز به اجازه آنان ندارد. 👈 : در صورتیکه برای دختر کفو دیگری پیدا نشود نیازی به اذن پدر نیست . 👈 : اگر دختر تمایل به ازدواج داشته باشد و ازدواج هم به مصلحت او باشد نیازی به اذن پدر نیست . 👈 : اگر پدر، دختر را از ازدواج با کسی که با او کفو است را شرعاً و عرفاً منع کنند و دختر احتیاج به شوهر کردن داشته باشد نیازی به اذن پدر نیست . 👈 : اگر دختر باکره بالغه رشیده بخواهد با کسی ازدواج کند و پدر و جدّ پدری اجازه نمی‌دهند، چنانچه ممانعت ایشان بدون رعایت مصلحت دختر باشد، اجازه آنان لازم نیست، ولی اگر آنها ازدواج را به صلاح دختر ندانسته لذا ممانعت به عمل آورند، ازدواج دختر بدون اجازه پدر یا جدّ پدری باطل است. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
9.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚❤️💚❤️💚❤️ 🌴 🌴 📽 جانبازی امیر المومنین علیه السلام در لیلة المبیت 🎙 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
💚💖💚💖💚💖 🌷 بسم الله الرحمن الرحیم🌷 💎 اینم👇یک تشبیه زیبا از امام هادی علیه‌السلام در فرازی از زیارت غدیریة أَشْبَهْتَ فِي الْبَيَاتِ عَلَى الْفِرَاشِ الذَّبِيحَ عَلَيْهِ السَّلامُ إِذْ أَجَبْتَ كَمَا أَجَابَ وَ أَطَعْتَ كَمَا أَطَاعَ إِسْمَاعِيلُ صَابِرا مُحْتَسِبا «إِذْ قَالَ لَهُ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَا ذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ . صافات ۱۰۲» وَ كَذَلِكَ أَنْتَ لَمَّا أَبَاتَكَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمَرَكَ أَنْ تَضْجَعَ فِي مَرْقَدِهِ وَاقِيا لَهُ بِنَفْسِكَ أَسْرَعْتَ إِلَى إِجَابَتِهِ مُطِيعا وَ لِنَفْسِكَ عَلَى الْقَتْلِ مُوَطِّنا،فَشَكَرَ اللَّهُ تَعَالَى طَاعَتَكَ وَ أَبَانَ عَنْ جَمِيلِ فِعْلِكَ بِقَوْلِهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ «مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ بقرة ۲۰۷» و در آرمیدن در بستر پیامبر شبیه به اسماعیل ذبیح (درود بر او) شدی چه آنکه تو نیز مانند او قبول کردی، و اطاعت نمودی به همان صورت که اسماعیل صابرانه و پاداش خواهانه اطاعت کرد، وقتی که حضرت ابراهیم به او گفت: «پسرم در خواب دیدم که ترا ذبح میکنم، بنگر که رأی تو چیست»؟ گفت: «پدر به آنچه دستور داده شدهای اقدام کن، اگر خدا بخواهد مرا از بردباران خواهید یافت»، و تو نیز زمانی که پیامبر (درود خدا بر او و خاندانش) در بسترش خواباندت و به تو فرمان داد در خوابگاهش بیارامی، و او را با جانت از شر دشمنانش حفظ کنی، فرمانبردارانه به پذیرش دعوتش شتافتی، و خو را برای کشته شدن آماده کردی، در نتیجه خدا از فرمانبرداریت قدردانی کرد، و از کار زیبایت به گفتارش جلّ ذکره در قرآن پرده برداشت، آنجا که فرمود: «و از مردم کسی است که جانش را برای بدست آوردن خشنودی خدا میفروشد» 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱 ✅ معرفت تنزیهی در کلام رضوی : قسمت اول : 📍معنای معرفت تنزیهی توحید تنزیهی یعنی اعتقاد به یگانه دانستن حق متعال و بی‌بدیل دانستن او در تمامی‌ صفات کمالی و عدم اشتراک هیچ یک از مخلوقات با او، نه در ذات و نه در صفات. 📍عدم توصیف خدا با حواس و دیگر مدارک فهم بشری 🔺 عده‌‌ای‌ خدمت امام رضا علیه السلام  رسیدند و به ‌‌ایشان عرض کردند: ‌‌‌‌ای پسر رسول خدا! پروردگارمان را برایمان وصف کن، زیرا کسانی که قبل از ما بوده‌اند‌ ما را به اختلاف‌ اند‌اخته‌اند‌ و با ما اختلاف دارند! حضرت رضا علیه السلام  چنین فرمودند: إِنَّهُ مَنْ يَصِفُ رَبَّهُ بِالْقِيَاسِ، لَا يَزَالُ الدَّهْرَ فِي الِالْتِبَاسِ، مَائِلًا عَنِ الْمِنْهَاجِ، ظَاعِناً فِي الِاعْوِجَاجِ، ضَالّاً عَنِ السَّبِيلِ، قَائِلًا غَيْرَ الْجَمِيلِ.  أُعَرِّفُهُ بِمَا عَرَّفَ بِهِ نَفْسَهُ مِنْ غَيْرِ رُؤْيَةٍ، وَ أَصِفُهُ بِمَا وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ مِنْ غَيْرِ صُورَةٍ. لَا يُدْرَكُ بِالْحَوَاسِّ وَ لَا يُقَاسُ بِالنَّاسِ. مَعْرُوفٌ بِغَيْرِ تَشْبِيهٍ، وَ مُتَدَانٍ فِي بُعْدِهِ لَا بِنَظِيرٍ.  لَا يُمَثَّلُ بِخَلِيقَتِهِ، وَ لَا يَجُورُ فِي قَضِيَّتِهِ. الْخَلْقُ إِلَى مَا عَلِمَ مُنْقَادُونَ، وَ عَلَى مَا سَطَرَ فِي الْمَكْنُونِ مِنْ كِتَابِهِ مَاضُونَ. وَ لَا يَعْمَلُونَ خِلَافَ مَا عَلِمَ مِنْهُمْ وَ لَا غَيْرَهُ يُرِيدُونَ.  فَهُوَ قَرِيبٌ غَيْرُ مُلْتَزِقٍ وَ بَعِيدٌ غَيْرُ مُتَقَصٍّ يُحَقَّقُ وَ لَا يُمَثَّلُ، وَ يُوَحَّدُ وَ لَا يُبَعَّضُ. يُعْرَفُ بِالآْيَاتِ وَ يُثْبَتُ بِالْعَلَامَاتِ فَلَا إِلَهَ غَيْرُهُ، الْكَبِيرُ الْمُتَعَالِ. 📚 صدوق، التوحید، ص 4 علیه السلام 🔺كسى كه پروردگار را با چيزى ‌اند‌ازه‌گيرى كند، تا زمانى كه زنده است در اشتباه است، در حالی که از راه راست منحرف شده و به كجى ختم می‌شود، از راه حق گمراه شده و سخنان  غیر زیبا می‌گوید. 👈 من او را بدون اينكه ببينم، به همان چيزى كه خودش را شناسانده، مى شناسانم، 👈 و بدون صورت، آن‌گونه كه خود را توصيف كرده است، توصيف مى کنم. 👈 (خدا) با حواس (پنج‌گانه) درك نمى شود 👈 و با مردم مقايسه نمی‌گردد. 👈 و بدون اينكه به چيزى شبيه باشد، شناخته شده است. 👈 با اينكه دور است، بدون اينكه در مقابل باشد، نزديك است. 👈 خود را به آفريده‌‌ها‌یش نشان نمى‌دهد 👈 و در قضاوت و حكم خود، ستم نمى‌کند. 👈 مخلوقات به سوى آنچه او دستور داده در حركت‌اند‌. 👈 و سرنوشت هر كسى در آنچه كه كتاب اوست، به صورت پنهانى نوشته شده است. موجود  است، 👈 و بر خلاف آنچه او از آنها مى دانند ، كارى انجام نمى‌دهند و غير آن را اراده نمى‌کنند. 👈  پس او بدون اينكه چسبيده باشد، نزديك است 👈 و بدون اينكه از مخلوقات بريده باشد، دور است. 👈 او وجود دارد، اما ديده نمى‌شود 👈 و يگانه‌‌ای‌ است كه قطعه قطعه نمى‌گردد. 👈 با نشانه‌‌ها‌ شناخته مى شود 👈 و با علامت‌‌ها‌یی كه قرار داده است به اثبات مى‌رسد. 👈 و غير از او كه بزرگ و برتر است، خدايى وجود ندارد. 👌 امام رضا علیه السلام  در‌‌ ا‌ین حدیث از نوعی وجه تنزیهی برای خدا سخن به میان آورده است: 🔺خدا را با هیچ ابزاری نمی‌توان ‌اند‌ازه گرفت، و اگر کسی او را چنین‌ اند‌ازه گیرد، همواره در گمراهی است. 🔺 خدا را باید با وصف و توصیف خود او شناخت، نه با هیچ ابزار دیگری. 🔺 هیچ نقطه اشتراکی بین خدا و مخلوقات او وجود ندارد. 🔺 در مورد خدا هیچ‌گونه مکانی را نمی‌توان در نظر گرفت، ضمن‌‌ اینکه خدا همه جا حضور دارد و هیچ مکانی خالی از او نیست. 🔺خدا قابل تجزیه و ترکیب نیست و برای شناسائی خود، علائم و نشانه‌‌ها‌ی قرار داده که با آنها می‌توان به او رسید و او را اثبات نمود. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam