eitaa logo
مسجد امام هادی علیه السلام
260 دنبال‌کننده
7هزار عکس
6.1هزار ویدیو
307 فایل
مشهد ؛ واقع در بولوار امیرالمؤمنین علیه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘 🔍 واجبات پس از مرگ و نظر فقهاء 🔺 کسانی که تجهیز میت برایشان واجب است ؛ 👈 : تجهیز میت ( غسل ، حنوط ، کفن ، نماز ، و دفن ) از واجبات کفایی است که بر هر مکلفی واجب است آنها را انجام دهد و اگر بعضی انجام دهند از دیگران ساقط می شود و چنانچه هیچ کس انجام ندهد همه معصیت کرده اند . 👈 : تجهیز میت اعمّ از غسل میت، کفن، حنوط، نماز و دفن میت واجب است با اجازه ولیّ شرعی میت انجام شود و چنانچه شخصی این كارها را با اجازه از ولی انجام دهد از ولیّ ساقط می‌شود، بلكه در مواردی که قصد قربت معتبر نیست مثل کفن، حنوط و دفن چنانچه فردی بدون اجازه ولیّ، آن موارد را مطابق با دستور شرعی انجام دهد از ولیّ ساقط می‌شود و لازم نیست دوباره انجام شود. امّا در مواردی که قصد قربت معتبر است مثل غسل و نماز میت چنانچه فردی بدون اجازه ولیّ آنها را انجام دهد کافی نیست. 🔺گرفتن مزد برای تجهیز میت، حرام است ولى مزد گرفتن براى كارهاى مقدّماتى و نظافت او و مانند آن اشكالى ندارد . 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺 🔍 تعدد همسران برخی نویسندگان متعدد، همسران پیامبر را ناشی از هوا و هوس دانسته و کوشیده‌اند تا با طرح این موضوع شخصیت پیامبر را زیر سؤال برند. عالمان و متکلمان مسلمان به این شبهه پاسخ‌های متعددی داده و دلایلی برای ازدواج‌های پیامبر ذکر کرده‌اند از جمله: 👈 جلب پشتیبانی قبایل و طوایف بزرگ عرب و تقویت نفوذ سیاسی و اجتماعی خود از راه پیوند سببی با آنان؛ مانند پیوند با عایشه. 👈 اجرای حکم الهی و زدودن افکار غلط جاهلی؛ مانند ازدواج با زینب دختر جحش. 👈 تقویت جایگاه اجتماعی زنان آسیب دیده، همچون زنان بیوه و اسیر (همه همسران پیامبر جز عایشه بیوه بودند). 👈 دلجویی از زنان، به دلیل آسیبهایی که به خاطر پذیرش اسلام، متحمل شده بودند؛ مانند ازدواج با ام حبیبه. 👈محافظت و تأمین زندگی بیوه‌زنان فقیر و یتیمان به جای مانده؛ مانند ازدواج با ام سلمه و زینب دختر خزیمه. 👈 نشان دادن عظمت، شکوه و قدرتمندی اسلام و مسلمین؛ مانند ازدواج با صفیه. 👈 حفظ آنان از خطرات جانی؛ مانند ازدواج با سوده. 👈 آزادسازی اسیران و بردگان؛ مانند ازدواج با جویریه 👈 در عصر بعثت پیامبر اکرم(ص) تعدد زوجات و ارتباط جنسی با زنان بسیار بی‌قید و نابسامان و نامحدود بود. پیامبر اکرم(ص) شمار همسران را محدود کرد و با این کار گام مهمی در احقاق حقوق زنان در آن دوره برداشته شد. 🔺گذشته از آن، باید در زمینه تعدد همسران پیامبر، توجه داشت که: اولا:  با وجود رسم چندهمسری در جامعه عرب، پیامبر تا سن ۵۰ سالگی، تنها با خدیجه زندگی زناشویی داشت و ازدواج‌های دیگر همگی مربوط به بعد از وفات خدیجه است. ثانیا: این ازدواج‌ها غالبا پس از هجرت پیامبر به مدینه بود و پیامبر در این دوره مشغول گسترش دعوت اسلامی و پایه‌گذاری حکومت اسلامی بود و افزون بر آن، جنگ‌های متعددی برای او پیش آمد. چنین شخصیتی فرصت برای سرگرم شدن به زنان نخواهد داشت. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺 🕷🕸 ماجرای کاغذ و قلم در منابع اهل سنت ؛ 🔺حدیث قرطاس در صحیحین : حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ مُوسَى، حَدَّثَنَا هِشَامٌ، عَنْ مَعْمَرٍ، وحَدَّثَنِی عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ، عَنِ الزُّهْرِیِّ، عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ : لَمَّا حُضِرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَفِی البَیْتِ رِجَالٌ، فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الخَطَّابِ، قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : «هَلُمَّ أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَابًا لاَ تَضِلُّوا بَعْدَهُ» فَقَالَ عُمَرُ: إِنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَدْ غَلَبَ عَلَیْهِ الوَجَعُ، وَعِنْدَکُمُ القُرْآنُ، حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّهِ. فَاخْتَلَفَ أَهْلُ البَیْتِ فَاخْتَصَمُوا، مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ: قَرِّبُوا یَکْتُبْ لَکُمُ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ، وَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ مَا قَالَ عُمَرُ، فَلَمَّا أَکْثَرُوا اللَّغْوَ وَالِاخْتِلاَفَ عِنْدَ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : «قُومُوا» قَالَ عُبَیْدُ اللَّهِ: فَکَانَ ابْنُ عَبَّاسٍ، یَقُولُ: «إِنَّ الرَّزِیَّهَ کُلَّ الرَّزِیَّهِ مَا حَالَ بَیْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَبَیْنَ أَنْ یَکْتُبَ لَهُمْ ذَلِکَ الکِتَابَ، مِنَ اخْتِلاَفِهِمْ وَلَغَطِهِمْ» 📚صحیح بخاری ج۷ ص۱۲۰ « هنگامى که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در آستانه رحلت از دنیا، قرار گرفت و اطراف حضرت گروهی از جمله عمر بن خطاب در خانه آن حضرت حاضر شده بودند ، فرمود : قلم و کاغذى بیاورید تا چیزی براى شما بنویسم که به برکت آن، هرگز گمراه نشوید. عمر گفت : بیمارى بر پیامبر(صلی الله علیه وآله) غلبه کرده (و العیاذ باللّه هذیان مى گوید) و ما قرآن را داریم و براى ما کافى است. در میان حاضران غوغا و اختلاف افتاد؛ بعضى مى گفتند : بیاورید تا حضرت بنویسد و هرگز گمراه نشوید. و بعضى سخن عمر را مى گفتند، هنگامى که سر و صدا و غوغا در حضور آن حضرت و اختلاف زیاد شد، فرمودند : برخیزید و از نزد من بروید. عبیدالله گفت : ابن عباس بعد از این قضیه بارها می گفت : مصیبت و تمام مصیبت این است که نگذاشتند پیامبر چیزی را که می خواست برای آنها بنویسد تا اختلاف نکنند و گمراه نشوند….” 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🕋🕌🕋🕌🕋🕌 🔍 اقتدا به اهل سنت و نظر فقهاء 👈 : جایز است و نماز به جماعت صحیح است . 👈 : باید حمد و سوره را خودمان بخوانیم هرچند مغرب و عشا باشد که باید بلند خوانده شود را آهسته بخوانیم و لو بسیار آهسته باشد . 👈 : باید لااقل حمد را بخوانیم و لو اینکه آهسته باشد . 👈 : نماز جماعت برای حفظ وحدت اسلامی جایز است. 👈 : در مواردی که با آنها معاشرت داشته باشید، برای هدف وحدت مانعی ندارد؛ مشروط بر این که دشمنی با شیعه نداشته باشند. 👈 ،: نماز با عامه در حال ضرورت بی اشکال است و در غیر حال ضرورت شرکت در جماعات آنان اگر موجب تألیف قلوب آنها و دفع اتهام به شیعه باشد خوب است و اعاده آن لازم نیست اگر چه موافق احتیاط است و خروج از مسجد در هنگام اقامه جماعات و یا ایستادن و شرکت نکردن شایسته نیست بلی اگر ضرورتی ایجاب کند مانعی ندارد. 👈 : شرکت خوب است ولی اکتفا به آن نشود. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
15.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚❤️💚❤️💚❤️ 🌴 🌴 📽 تطبیق علائم ظهور، یکی از آسیب های جدی مهدویت است 🎙استاد 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🖤❤️🖤❤️🖤❤️ 🔺معاشرت زیبا و ارتباطات نیکو با مخالفان ، سفارش امام عسکری علیه السلام به شیعیان : الإمام العسکریّ علیه السلام ـ لِشیعَتِهِ ـ : اُوصیکُم ..... 🌷صَلّوا فی عَشائِرِهِم ، 🌷وَاشهَدوا جَنائِزَهُم ، 🌷وعودوا مَرضاهُم ، 🌷وأدّوا حُقوقَهُم ، 📍ضرورت همزیستی مسالمت آمیز با مخالفان شیعه و ارتباطات بیدار گرانه و آموزنده با اهل سنت یک اصل وقانون اخلاقی شیعه است؛ امام حسن عسکری علیه‌السلام به شیعیان فرمان می‌دهند چهار کار را در ارتباطات با مخالفان خویش انجام دهند؛ 👈 نماز خواندن با آنان و در بین قبایل و طوایف آنان و در خانه‌ها و مساجد اهل سنت، 👈 و حضور در تشییع جنازه مخالفان، 👈 و عیادت مریضان، 👈 و ادای حقوق آنان. 🔺 سرور و خوشحالی اهل بیت علیهم السلام 👌 فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنکُم إذا وَرَعَ فی دینِهِ وصَدَقَ فی حَدیثِهِ وأدَّی الأَمانَةَ وحَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِیٌّ، فَیَسُرُّنی ذلِکَ... 📍زمانی که یکی از شما شیعیان در دینش ورع بورزد و راست بگوید و امانت را بپردازد و با مردم خوش اخلاق گردد گفته می‌شود: هذا شیعی فیسرنی ذلک. این شعه است! پس مرا خوشحال می‌سازد. سرور اهل بیت به خود سازی پیروان اهل بیت و به پای‌بندی شیعیان به ورع و صداقت و امانت‌داری و حسن خلق با مردم است. 📚تحف العقول، صفحه ۴۸۷" 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🕋🕌🕋🕌🕋🕌 🔍 ایستادن همزمان زن و مرد برای نماز و نظر فقهاء 👌 تذکر : 👈 در این مسأله فرقی بین محرم و نامحرم و نماز واجب و مستحب نیست 👈 اگر یکی از زن و مرد نماز نمی خواند یا اینکه بین این دو حائل باشد یا اینکه حداقل بینشان پنج متر فاصله است به نظر تمام مراجع نمازشان اشکال ندارد . 👈 : بنابر احتیاط مستحب جای سجده زن از جای ایستادن مرد کمی عقبتر باشد . 👈 : باید محل ایستادن زن و مرد یک وجب فاصله باشد . 👈 : بنابر احتیاط واجب محل ایستادن زن و مرد یک وجب فاصله باشد . 👈 : بنابر احتیاط واجب محل سجده زن جای زانوی مرد در هنگام تشهد باشد و احتیاط مستحب است که پشت پای مرد باشد . 👈 ، : مکروه است زن جلوتر از مرد بایستد . 👈 : زن باید عقبتر از مرد بایستد و جای سجده زن از مرد عقبتر باشد . 👈 : در غیر مکه مکرمه اگر زن و مرد در کنار هم نماز بخوانند یا زن جلوتر از مرد نماز بخواند شایسته است که بین آنها بیش از ده ذراع فاصله باشد و چون ذراعهای متعارف با یکدیگر تفاوت دارند بزرگترین ذراع متعارف را در نظر بگیرند، و نماز خواندن در کمتر از این فاصله مکروه است و اگر فاصله از یک وجب کمتر باشد کراهت بیشتری دارد و این مسأله در مسجد الحرام بی تردید جاری نیست و در سایر اماکن مکه شایسته است این مسأله رعایت شود. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
15.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤❤️🖤❤️🖤❤️ 🌴 🌴 📽 سفارشی راهبردی از امام حسن عسکری(ع) در مورد اهل سنت 🎙استاد 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌕🌚🌕🌚🌕🌚 🔍 حکم کافر و نظر فقهاء 👌 غلات (یعنی کسانی که یکی از معصومین علیهم‌السلام را خدا خوانده یا بگویند خدا در او حلول کرده است) و خوارج و نواصب (یعنی کسانی که دشمنی اهل بیت علیهم‌السلام را دین خود قرار دهند) نجسند . 👈 : هم کافر کتابی و هم غیر کتابی نجس است . 👈 : کافر غیر کتابی نجس ولی کافر کتابی بنابر احتیاط واجب نجس است . 👈 : کافر کتابی پاک ولی غیر کتابی نجس است . : کافر ؛ چه کتابی و چه غیر کتابی، بنابر احتیاط واجب نجس است . 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌚🌕🌚🌕🌚🌕 عن عمر بن الخطاب قال: نصب رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) علیا علما فقال: من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، و اخذل من خذله و انصر من نصره اللهم انت شهیدی علیهم. قال عمر: و کان فی جنبی شاب حسن الوجه، طیب الریح، فقال: یا عمر، لقد عقد رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) عقدا لا یحله الا منافق فاحذر ان تحله. قال عمر: فقلت یا رسول الله انک حیث قلت فی علی (ما قلت) کان فی جنبی شاب حسن الوجه، طیب الریح قال کذا و کذا. قال (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم): نعم یا عمر، انه لیس من ولد آدم، لکنه جبرئیل اراد ان یؤکد علیکم ما قلته فی علی  📚 ینابیع المودة، باب مودة الخامسة، ج۲، ص۲۸۴. 📚 تاریخ دمشق، ج۲، ص۸۰. 📚 تاریخ کبیر، ج۱، ص۳۷۵. 👈 از عمر بن خطاب روایت شد که گفت: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم علی را بالاتر و بزرگ (مسلمین) قرار داد، پس فرمود: هر کس من مولای او هستم پس علی مولای اوست، پروردگارا دوست بدار دوست او را و دشمن بدار دشمن او را، و ذلیل نما کسی را که او را ذلیل می‌کند و یاری فرما کسی را که یاور اوست. خدایا تو گواه من بر آنان می‌باشی. عمر گفت: در کنار من جوان خوش سیما و خوش بویی بود، پس گفت: ای عمر به درستی که رسول خدا پیمان و بیعتی انجام داد که جز منافق آن را نقض نمی‌کند پس بر حذر باش که مبادا آن را نقض کنی. عمر گفت: پس عرض کردم یا رسول الله، وقتی که شما در مورد علی سخن می‌گفتی در کنارم جوان خوش چهره و خوش بویی بود که به من چنین و چنان گفت. حضرت فرمود: بله‌ای عمر، او از فرزندان آدم نبود، بلکه جبرئیل بود و خواست تا بر شما در مورد آنچه که من در مورد علی گفتم تاکید کند. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam