15.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤❤️🖤❤️🖤❤️
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 سفارشی راهبردی از امام حسن عسکری(ع) در مورد اهل سنت
🎙استاد #پناهیان
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌕🌚🌕🌚🌕🌚
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 حکم کافر و نظر فقهاء
👌 غلات (یعنی کسانی که یکی از معصومین علیهمالسلام را خدا خوانده یا بگویند خدا در او حلول کرده است) و خوارج و نواصب (یعنی کسانی که دشمنی اهل بیت علیهمالسلام را دین خود قرار دهند) نجسند .
👈 #امام #بهجت :
هم کافر کتابی و هم غیر کتابی نجس است .
👈 #خویی #صافی_گلپایگانی #شبیری_زنجانی :
کافر غیر کتابی نجس ولی کافر کتابی بنابر احتیاط واجب نجس است .
👈 #رهبری #سیستانی #وحید_خراسانی #نوری_همدانی :
کافر کتابی پاک ولی غیر کتابی نجس است .
#مکارم_شیرازی :
کافر ؛ چه کتابی و چه غیر کتابی، بنابر احتیاط واجب نجس است .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌚🌕🌚🌕🌚🌕
#درسهایی_از_اصول_دین
عن عمر بن الخطاب قال: نصب رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) علیا علما فقال: من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، و اخذل من خذله و انصر من نصره اللهم انت شهیدی علیهم.
قال عمر: و کان فی جنبی شاب حسن الوجه، طیب الریح، فقال: یا عمر، لقد عقد رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) عقدا لا یحله الا منافق فاحذر ان تحله.
قال عمر: فقلت یا رسول الله انک حیث قلت فی علی (ما قلت) کان فی جنبی شاب حسن الوجه، طیب الریح قال کذا و کذا.
قال (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم): نعم یا عمر، انه لیس من ولد آدم، لکنه جبرئیل اراد ان یؤکد علیکم ما قلته فی علی
📚 ینابیع المودة، باب مودة الخامسة، ج۲، ص۲۸۴.
📚 تاریخ دمشق، ج۲، ص۸۰.
📚 تاریخ کبیر، ج۱، ص۳۷۵.
👈 از عمر بن خطاب روایت شد که گفت: رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم علی را بالاتر و بزرگ (مسلمین) قرار داد، پس فرمود: هر کس من مولای او هستم پس علی مولای اوست، پروردگارا دوست بدار دوست او را و دشمن بدار دشمن او را، و ذلیل نما کسی را که او را ذلیل میکند و یاری فرما کسی را که یاور اوست. خدایا تو گواه من بر آنان میباشی.
عمر گفت: در کنار من جوان خوش سیما و خوش بویی بود، پس گفت: ای عمر به درستی که رسول خدا پیمان و بیعتی انجام داد که جز منافق آن را نقض نمیکند پس بر حذر باش که مبادا آن را نقض کنی. عمر گفت: پس عرض کردم یا رسول الله، وقتی که شما در مورد علی سخن میگفتی در کنارم جوان خوش چهره و خوش بویی بود که به من چنین و چنان گفت. حضرت فرمود: بلهای عمر، او از فرزندان آدم نبود، بلکه جبرئیل بود و خواست تا بر شما در مورد آنچه که من در مورد علی گفتم تاکید کند.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖💝💖💝💖💝
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 مراسم نهم ربیع الاول
🎙فقیه عالیقدر #بهحت رحمهالله
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🎼🎹🥁🎷🎺🎸🎻
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 مجوزات ادارات مربوطه درباره موسیقی و آموزش آن و نظر رهبری ؛
👈 جواز گوشدادن به نوارها منوط به تشخیص خود مکلّف است که اگر تشخیص دهد مشتمل بر غنا و موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس عیش و نوش و خوشگذرانی و همچنین مطالب باطل نیست، گوشدادن به آن اشکال ندارد
👈 بنا بر این تجویز آن توسط سازمان تبلیغات اسلامی و یا هر مؤسسه اسلامی دیگر به تنهایی دلیل شرعی برای مباح بودن آن نیست 👉
و بکارگیری آلات موسیقی در موسیقی لهوی مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جایز نمیباشد، ولی استفاده حلال از آنها برای اهداف عقلایی اشکال ندارد و تشخیص مصادیق هم موکول به نظر خود مکلّف است.
👈 بکارگيرى آلات موسيقى براى نواختن موسيقى غيرلهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى يا دينى و يا براى اجراى برنامه هاى فرهنگى مفيد و برنامه هاى ديگر با غرض عقلايى مباح باشد، اشکال ندارد به شرط اينکه مستلزم مفاسد ديگرى نباشد
👈 و همچنين آموختن و ياد دادن نوازندگى براى امر فوق فىنفسه اشکال ندارد.
👈ولى ترويج موسيقى با اهداف عاليه نظام مقدس اسلامى سازگار نيست.👉
📚https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=99&pid=99&tid=-1
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
💝💕💞💓💗💖💛💚
#درسهایی_از_اصول_دین
👑 سیدة نساء النبی ام البتول #خدیجة سلام الله علیها
#پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) :
ما أبدلنی الله خیرا منها، صدقتنی إذ کذبنی الناس وواستنی بمالها اذ حرمنی الناس، ورزقنی الله الولد منها ولمیرزقنی من غیرها.
👈 خدا زنی بهتر از خدیجه به من نداد. هنگامی که مردم تکذیبم میکردند، او مرا تصدیق کرد و هنگامی که مردم مرا تحریم کردند، با ثروتش کمکم کرد. و خدا از او فرزندانی به من داد در حالی که از دیگر زنانم به من فرزندی نداد .
📚 شیخ مفید، الافصاح، ۱۴۱۴ق، ص۲۱۷.
📍 دوشیزه بودن حضرتشان ...
عالمان شیعه بر این باورند که خدیجه(س) پیش از ازدواج با پیامبر، ازدواج نکرده است. ابن شهرآشوب از قول سید مرتضی در «شافی» و شیخ طوسی در التلخیص، به دوشیزه بودن #خدیجه(س) هنگام ازدواج با پیامبر(ص) اشاره کرده است.
برخی از محققان، بر این باورند که با توجه به تعصبات قبیلهای در حجاز، ازدواج خدیجه که از بزرگان قریش بود، با دو اعرابی از قبایل تمیم و مخزوم،(به نام های «ابوهاله هند بن نباش» و «عتیق بن عابد» ) پذیرفتنی نخواهد بود .
و فرزندانی که برای خدیجه برشمرده شده، در حقیقت فرزندان خواهرش هاله بودهاند که پس از مرگ او به سرپرستی خدیجه درآمدهاند .
📚 ابن شهرآشوب، المناقب آل ابی طالب، قم، ج۱، ص۱۵۹: «روی أحمد البلاذری و أبوالقاسم الکوفی فی کتابیهما و المرتضی فی الشافی و أبوجعفر فی التلخیص: أن النبی (ص) تزوج بها و کانت عذراء».
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖💝💖💝💖💝
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 حضرت #خدیجه س به #پیامبر ص عرض کرد من به خاطر این صفات تمایل دارم با تو ازدواج کنم ...
🎙استاد #رفیعی
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🤯🤪🤯🤪🤯🤪
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 #الکل و نظر فقهاء ؛
📍الکل صنعتی :
👈 #امام #رهبری #صافی_گلپایگانی #نوری_همدانی #فاضل_لنکرانی #مکارم_شیرازی :
الکل های صنعتی که برای رنگ کردن درب و میز و صندلی و مانند اینها به کار می برند اگر مست کننده نباشد پاک است
👈 #سیستانی #وحید_خراسانی :
پاک است اگرچه مست کننده باشد .
📍الکل سفید یا همان الکل پزشکی :
👈 #امام #رهبری #وحید_خراسانی #مکارم_شیرازی #نوری_همدانی #صافی_گلپایگانی :
اگر از الکلی باشد که در اصل مایع نیست ، هرچند مست کننده هم باشد محکوم به طهارت است و نماز با لباسی که با این الکل برخورد کرده ، صحیح است و احتیاجی به تطهیر ندارد .
👈 #سیستانی :
الکل، چه صنعتی و چه طبی ، به تمام اقسامش، پاک است مگر آن که معلوم و مُحرز باشد آن الکل از تبخیر و تقطیر شراب حاصل شده است که در این صورت نجس است و نماز با آن هم صحیح نیست .
👈 #شبیری_زنجانی :
اگر اطمینان نباشد که الکل را از مایع مستکننده گرفتهاند، پاک است و در فرض شک نیز تحقیق لازم نیست.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#درسهایی_از_اصول_دین
امام رضا علیه السلام :
احْسِنِ الظَّنَّ باللّهِ فَانَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یقُولُ انَا عِندَ ظَنِّ عَبدِی المُؤمِنِ انْ خیراً فَخَیراً وَان شَرّاً فَشَرّاً
📚كافى، ج 2، ص 72
به خداوند نیکو گمان باش که خداوند عزوجل می فرماید: من به گمان بنده مؤمنم هستم، اگر خوش گمان بود نیکی می کنم، و اگر بدگمان بود، بر اساس آن بااو رفتار می کنم. (یعنی به خواسته او با او عمل می کنم).
📍دو نمونه از سوءالظن به خدا
الف) ازدواج نکردن از ترس فقر
امام صادق علیه السلام فرمود:
مَن تَرَک التزویجَ مَخافةَ العَیلةِ فَقَد اساءَ بِاللّهِ الظّن
📚كافى، ج 5، ص 330
کسی که از ترس مخارج زندگی، ازدواج نکند به خداوند سوءظن برده است.
زیرا خداوند در قرآن می فرماید:
إِنْ یکونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ
📚 نور 32
اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز می سازد؛ خداوند گشایش دهنده و آگاه است.
و نیز می فرماید:
أَ لَیسَ اللَّهُ بِکافٍ عَبْدَه
📚 رمز 36
آیا خداوند برای (نجات و دفاع از) بنده اش کافی نیست؟!
ب) بخل ورزیدن
امیر المومنین علی علیه السلام فرمود:
البُخلُ بِالموجُودِ سوءُالظَّنِ بِالمَعبُودِ
📚غرر الحکم ص293
بخل ورزیدن به آنچه (در دست انسان است) بدگمانی به خداوند است.
و در سخن دیگر می فرماید:
انَّ البُخل و الجُبنَ و الحِرصَ غزایزٌ شتی یجمعُها سوءُ الظَّنِ باللّه
📚مستدرك الوسائل، ج 7، ص 29
بخل، ترس و حرص غرایز گوناگونی هستند که در بدگمانی جمع می شوند.
👌افرادی که از دادن خمس و زکات و صدقات دیگر دریغ می ورزند، به نوعی سوء ظن به وعده های الهی دارند.
و فکر می کنند اگر خمس و زکات بدهند فقیر می شوند
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
12.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💖💝💖💝💖💝
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 درجات انسان در بهشت به مقدار حسن ظنی است که به خدا دارد .
🎙استاد #عالی
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
هدایت شده از حامد کاشانی
♦️♦️♦️ فتوایی بسیار مهم از حضرت آیت الله وحید خراسانی
ما با غیر شیعه اختلاف داریم، کم هم نیست اما به هیچ وجه اهل دشمنی و تنازع نیستیم بلکه مدافعشان هم هستیم.
این مساله مورد اتفاق بزرگان بوده و اختلاف قابل ملاحظه ای هم در آن نیست
فتوای زیر متن پاسخ به یکی از استفتائات پر تکرار مراجع بزرگ شیعه در این زمینه است.
🌺🌺🌺حسن معاشرت با مخالفین مذهب
♦️سؤال: باسمه تعالی/ ما جمعی هستیم ساکن در محلی که اهلسنت زندگی میکنند و آنها ما را کافر میدانند و میگویند شیعه کافر است در اینصورت آیا ما هم میتوانیم با آنها معامله به مثل کنیم و همانطوری که آنها ما را کافر میدانند ما هم با آنها معامله کفار کنیم. مستدعی است وظیفه شرعی ما را در مقابل این حملات بیان کنید./امضاء:جمعی از مؤمنین
پاسخ معظم له:
♦️بسم الله الرحمن الرحیم
هر کس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیاء، صلی الله علیه وآله وسلم، بدهد مسلمان است، و جان و عرض و مال او مانند جان و عرض و مال کسی که پیرو مذهب جعفری است محترم است.
و وظیفه شرعی شما آن است که با گوینده شهادتین هر چند شما را کافر بداند به حسن معاشرت رفتار کنید، و اگر آنها به ناحق با شما رفتار کردند شما از صراط مستقیم حق و عدل منحرف نشوید، اگر کسی از آنها مریض شد به عیادت او بروید، و اگر از دنیا رفت به تشییع جنازه او حاضر شوید، و اگر حاجتی به شما داشت حاجت او را برآورید، و به حکم خدا تسلیم باشید که فرمود: «ولاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى» و به فرمان خداوند متعال عمل کنید که فرمود: «ولاَ تَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلاَمَ لَسْتَ مُؤْمِنًا» والسلام علیکم و رحمة الله"
۱۳۸۷/آبانماه
لینک مطلب
http://wahidkhorasani.com/فارسی/سؤالات-شرعی/محتوا/15744_حسن-معاشرت-با-مخالفین-مذهب
@kashani1395