💭💭💭
♦️ تابستان امسال در خدمت بعضی از دوستان اهل بندرعباس که در رشته علوم انسانی تحصیل می کردن، بودم.
🔹با بعضی از رفقا هنوز ارتباط دارم.
یکی از رفقا این سوال رو برام فرستاد.
منم در جوابش این صوت رو فرستادم
🔈🔈
👇👇👇👇
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
906.3K
پاسخ به سوالی درباره خیر و شر و افعال الهی
🔈🔈
👇👇👇👇
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
صحبت در کتابخانه درباره دفاع مقدس(1).mp3
7.94M
🎧
♦️امروز به درخواست مدیریت کتابخانه دارآباد تهران، چند دقیقه درباره ضرورت برگزاری یادبود دفاع مقدس صحبت کردم.
#عصر_انقلاب
#صوت جلسه
🔉🔉
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
❇️تعریض #امام_خمینی به حاجی سبزواری و توجه ویژه به ذائقه عرفانی
🔆 مرحوم امام در کتاب تقریرات فلسفی اشاره ای به ذوق عرفانی کرده و فهم کلام عرفا را منوط به داشتن ذائقه عرفانی می خوانند. ایشان معتقدند #حاجی_سبزواری توان تفسیر کلام #مولانا را نداشته و برداشت او را به تفسیر یک ملحد از سخن نبی مرسل تشبیه می کنند.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
9.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥🎥
♦️دو اشاره لطیف
🔹الانسان عبید الاحسان
🔹 انسان بنده احسان است.
🔸من که زانو به زانوی امام می شینم نمی فهمم در مغز امام چی میگذره اون بچه با کیلومترها فاصله داره به فکر امام عمل میکنه.
#عصر_انقلاب
#ببینید
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
⭕️توضیحات حجت الاسلام دکتر مرتضی روحانی (مدیر مسئول موسسه ترجمان علوم انسانی) درباره حاشیه سازیهای اخیر رسانهها علیه دکتر حداد عادل و مدارس فرهنگ
۱. من دو سال دبیرستان فرهنگ درس خواندم. دوم و سوم دبیرستان. حدود ده سال هم آنجا تدریس کردم. تا همین پنج سال پیش هم رابطه خیلی خوبی با فریدالدین داشتم که حقیقتا حکم برادر بزرگتر را داشت و الان بین مان شکرآب است. چرایش به این بحث ربطی ندارد.
۲. اجمالا میخواهم بگویم که الان رابطهای با فرید و خاندان حداد ندارم. پس این رشتو را از یک فرد مطلع و اکنون بی طرف بخوانید.
اولا که فرید در مدرسه پسرانه فرهنگ درس نخوانده.
این را میتوانید از دکترشکرچی که از فارغالتحصیلان دور اول مدرسه است بپرسید.
۳. مدرسه فرهنگ یک مدرسه غیرانتفاعی به معنای واقعی کلمه بود.
ساختمان مدرسه پسرانه (دخترانه را نمیدانم) متعلق به آموزش و پرورش است. این ساختمان فوق العاده قدیمی بود طوری که آموزش و پرورش آن را تخلیه کرده بود و دکتر همانجا را میگیرد تا بتواند ایده مدارس علوم انسانی را عملی کند.
۴. مدرسه در سالهای نوپایی اجاره نمیداده ولی بابت آن سالها در حیات بالا مدرسه ساختمان خوب و نوسازی ساخته که مالکیت آن برای آموزش و پرورش است که چه بسا هزینه ساختش چند برابر هزینه اجاره آن سالها باشد و الان هم مدرسه ماه به ماه به آموزش و پرورش اجاره میدهد.
۵. در مورد شهریه هم باید بگم شهریه تابع وضع اقتصادی است. بله شهریه مدارس غیرانتفاعی گران است ولی شهریه فرهنگ از خیلی جاها ارزانتر است. حقوق معلمیناش هم کمتر است و ...
این را بگذارید کنار اینکه مدرسه هیچ، تاکید میکنم هیچ دانش آموزی را برای شهریه رد نمیکند.
۶. من خودم دو سال مسئول گزینش مدرسه بودم و میتوانم در مورد این موضوع شهادت بدهم که مدرسه با همگان بر سر قیمت مماشات میکرد و کسی را بخاطر مسائل مالی رد نمیکرد و ما هر سال چندین ثبت نام رایگان داشتیم.
۷. فضای دانش آموزان هم هیچ وقت فضای لاکچری نبوده و مدرسه با این موارد به شدت مقابله میکرد. این را گستره جغرافیایی دانش آموزان هم بیان میکند. ما از شهر ری تا تجریش دانش آموز داشتیم و این دقیقاً بخاطر این بود که محل مدرسه در مرکز شهر بود. من خودم از خیابان پیروزی به فرهنگ میرفتم.
۸. ما دانش آموزی داشتیم که پدر خانواده را رها کرده بود و مدرسه کمک مالی هم به خانواده دانش آموز میکرد.
اینها را گفتم که قبر و قیامتتان را بیهوده نفروشید. خانم ماهروزاده حرفش را بد گفت. و خب سواستفاده کنندگان کار خودشان را کردند.
این بحث تمام.
۹. اما اینکه خانم ماهروزاده و همسرشان نمیتوانند گلایه کننده سیستم آموزشی باشند به نظر من حرف درستی است. این بزرگواران باید پاسخگوی سیستم باشند. البته در حد خودشان سعی در راه اندازی مدارس نمونه دولتی فرهنگ کردند و این واقعا یک خدمت فرهنگی بود.
۱۰. این را بگذارید در کنار فعالیتهای سالهای اخیر مدرسه در دلگان،ایرانشهر و خوزستان و ... که کاملا با ایدههای تمرکز زدایانه صورت گرفته. هزینه این مدارس را فریدالدین رسما با گدایی از خیرین در میآورد. مدارسی که سعی در ارتقا سطح دانش مناطق محروم دارد.
۱۱. مطالبهگری کنید، سوال بپرسید، مواخذه کنید ولی عاقبتتان را به هیچ و پوچ نفروشید.
در نهایت هم باید بگم که مدارس غیرانتفاعی را مخالف عدالت آموزشی میدانم ولی حقیقتا راه حلی هم ندارم. البته راه حل داشتن وظیفه من نیست. کاش مسولین فکری کنند.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
💠ملاحظات و محاکمات
(سید مجتبی جواهری)
🔹 @Sm_javaheri
ملاحظات| امین جواهری
⭕️توضیحات حجت الاسلام دکتر مرتضی روحانی (مدیر مسئول موسسه ترجمان علوم انسانی) درباره حاشیه سازیهای
♦️حاج آقای روحانی از اساتید ما در دبیرستان بودن و به نظرم بهترین موضع رو برای آگاهی درباره این سوژه رسانه ای داشتن، من هم اون رو منتشر کردم.
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
♦️ سلسله جلسات تدریس کتاب #ولایت_فقیه امام خمینی(ره)
🔰 سید مجتبی جواهری
⚜️در ادامه صوت و عناوین کلی از محتوای #جلسه_اول و #جلسه_دوم را به عنوان مقدمه آغاز کتاب ملاحظه کنید:
📃🔉
👇👇👇👇
💠 @sm_javaheri
01-velayetefaqih-980110.mp3
19.24M
🔹🔹🔹🔹🔹
🔅 #جلسه_اول: اسلام امام خمینی(ره)، اسلام وحدانی
🔅عناوین کلی مطالب جلسه اول:
▫️مقدمه درباره ماهیت جلسات
🔲 چرا قرائت امام خمینی از اسلام را مطالعه می کنیم؟
▫️تاریخچه ای از جریان سازی های پیغمبر و ائمه (ع)
▫️حساسیت اصحاب ائمه (ع) بر حفظ میراث مکتوب و شفاهی شیعه
▫️قوت جریان شیعه و تقویت آن در عصر غیبت
▫️نوشتن کتب اربعه و تبویب آن ها منشأ گسترش شاخه های مختلف علوم اسلامی
▫️ظرفیت های انسانی در نشر روایات و ایجاد طیف های مختلف از علمای اسلام در طول تاریخ
🔲 ایجاد گرایش های تخصصی از کتاب و سنت: فقه و اصول، کلام، اخلاق، فلسفه، عرفان
▫️مزایا و آسیب های جدا شدن شاخه های مختلف علوم اسلامی
▫️توضیحی از مکتب نجف و تأثیر تخصص گرایی در سرنوشت مکتب نجف
▫️توضیح شاخه عرفان
▫️رابطه عرفان با فلسفه در حکمت مشاء
▫️کاستی های حکمت مشاء در پاسخگویی به معارف عرفانی در کتاب و سنت
▫️توضیح حکمت متعالیه و وحدت فلسفه و عرفان
▫️توضیح علم کلام
▫️ظهور خواجه نصیرالدین طوسی و اشراب فلسفه در علم کلام
▫️ورود حکمت مشاء در علم اصول فقه و شکوفایی مکتب نجف
▫️علل افول مکتب نجف
🔸جامعیت امام خمینی و تأسیس مکتب قم بر محور اسلام وحدانی
🔸هم خوانی عرفان و فلسفه و فقه در اندیشه امام خمینی
▫️تأثیر ادبیات امروز در بیان امام خمینی از اسلام وحدانی
✅جمع بندی: اهمیت اندیشه های امام خمینی در اسلام وحدانی مبتنی بر ختم نبوت است.
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری)
💠 @sm_javaheri
02-velayatefaqih-980122(1).mp3
11.81M
♦️ مروری بر مطالب #جلسه_دوم ولایت فقیه:
▪️جمع بندی امتزاج علوم اسلامی فلسفه، عرفان، کلام و فقه
▪️کاستی مکتب نجف در پشتوانه معنوی انسان مسلمان
▪️ مکتب قم جامع ترین خوانش از اسلام وحدانی
🔹 حقیقت اسلام «هدایت» است و هدایت حرکت در مسیر از مبدأ تا مقصد.
🔹 مقصد در عرفان همان توحید یا فناست و مبدأ انسان یا سائر (سلوک کننده)
🔹 مسیر همانند خلقت انسان دارای ظاهر و باطن است.
🔹 تبیین جایگاه عرفان نظری و عملی و فلسفه در نظام فکری
🔹 در عرفان عالم و موجودات فانی و واصل هستند ولی معرفت به فنا ندارند
🔹 معرفت النفس همان شهود فنای مخلوق در خالق است و ملازم با ترک علم حصولی است.
🔹 همه مسیر زدودن حجاب و غفلت است که به نسخه آن #مراقبه می گویند
🔹 حقیقت عذاب عدم معرفت به باطن یعنی ندیدن فناست:
🔅یوم یقول المنافقون و المنافقات للذین آمنوا انظرونا نقتبس من نورکم قیل ارجعوا وراءکم فالتمسوا نوراً فضرب بینهم بسور له باب باطنه فیه الرحمه و ظاهره من قبله العذاب
🔘این آیه اشاره به حجاب میان انسان منافق و باطن دارد که منشأ عذاب او می شود در حالی که حقیقتش رحمت است.
🔹مراقبه برای نفی ماسوی الله در ظاهر #حجیت است و در باطن #انقیاد و اطاعت نفس
🔹 ولایت فقیه سازوکار دین برای خروج نفس از پیکره ظاهری افعال انسان بر مدار #حجیت
🔹ریاضت های غیر دینی در مقابل مراقبه شرعی فرار از اشق به اسهل است چون شریعت قتل مستمر نفس است در مقابل ریاضت های غیردینی که قتل دفعی نفسانیت است
🔹ولایت فقیه ضامن اجرای شریعت و تحصیل ریاضات شرعیه
🔺🔻🔺🔻🔺🔻
ملاحظات و محاکمات
💠 @sm_javaheri