eitaa logo
سید رضی مرتضوی
323 دنبال‌کننده
265 عکس
172 ویدیو
483 فایل
کانال نشر آثار رسانه ای از 🔶حجت الاسلام دکتر سید رضی مرتضوی ان آثارنا تدل علینا ⚜️ فانظروا بعدنا الی الآثار
مشاهده در ایتا
دانلود
شب اربعین ب.mp3
19.78M
◾️منبر، دهه دوم صفر 🔰اهمیت و برکات زیارت سیدالشهداء 🔸زیارت امام حسین يعني زیارت خدا 🔸جایگاه اهل‌بیت نسبت به خدا 🔹 یکشنبه ١٤٠٠/٧/٤ 🔉سید رضی مرتضوی ➕روضه اربعین حسینی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️منبر، ایام آخر صفر 🔰 تحلیل وقایع بعد از وفات پیامبر ص بر اساس آیه ٢٨ و ٢٩ سوره ابراهيم 🔹 جلسه دوم، چهارشنبه ١٤٠٠/٧/١٤ 🔉سید رضی مرتضوی ➕روضه امام حسن مجتبی ع
20211007_172619.mp3
14.58M
🔰قطعه صوتی روز شهادت 🔹مدح و مصیبت امام رضا ع ➕زیارت عاشورا 🔊سید رضی مرتضوی ▪️ پنج شنبه ۱۴۰۰/٧/١٥ .
صدا 001-1.amr
6.41M
🔰علوم قرآن ٢ 🔹سطح کارشناسی ارشد 🔹جلسه دوم 🔸سه شنبه ١٤٠٠/۷/۲۰ 🔊سید رضی مرتضوی 🔸 ادامه تفاوت معجزه و سحر
صدا 004.amr
419K
🔰قطعه صوتی 🔹روضه حضرت زهرا س ▪️ مسجد آیت الله بهجت ره 🔊سید رضی مرتضوی ▪️ چهارشنبه ۱۴۰۰/۷/۲۱
هدایت شده از  سید رضی مرتضوی
🔰یادداشتهایی در تفسیر موضوعی «۱۵» 🔹تفرقه؛ بزرگترین خیانت ▪️بمناسبت آغاز ایام سکوت امیرالمومنین ع ✍🏻سید رضی مرتضوی 🔸تفرقه، به معنی «پراکندگی و جدائی» است و دربرابر مفهوم «وحدت» به معنی «همدلی و همبستگی» قرار دارد؛ و قرآن کریم بعنوان سند اساسی تعالیم اسلام، با دستور اساسی «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» بزرگترین داعی وحدت بوده و از الفت میان دلهای اعضای جامعه، بعنوان یکی از بزرگترین نعمتهای الهی یاد می کند: «واذکروا اذ کنتم اعداء فالف بین قلوبکم» بیاد داشته باشید که به برکت اسلام، تفرقه از میان شما رفته است، این نعمت، در سایه دستور قرآن به تاکید بر نقاط اشتراک و پرهیز از ایجاد فتنه، بوجود می آید. 🔸قرآن کریم در آیات متعددی، به مسلمین دستور می دهد، حتی با «اهل کتاب» که خارج از دین و مسلک اسلامی هستند و به سختی می توان نقطه اشتراکی با آنان جست، «وحدت» کرده و با پررنگ کردن مسائل مورد قبول، آن را پلی برای ایجاد ارتباط با آنان سازند: «قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم» ؛ البته این دستورات قرآن به معنی دست برداشتن از اعتقادات صحیح نیست، و قرآن حتی طرفدار بحث و گفتگوست، لکن باید هنگام جدال و بحث با اهل کتاب، بهترین رفتار و روش را داشت: «ولا تجادلوا اهل الکتاب الا بالتی هی احسن» ؛ قرآن کریم حتی در گامی فراتر، حسن معاشرت و ارتباط بدون خصومت با کفار را نیز مورد تایید و تاکید قرار داده است، البته به شرطی که آنها در مقابل مسلمین شمشیر دشمنی را نیاخته و سر بر طغیان نیافراخته باشد: «لا ینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم» 🔸قرآن کریم، راهکارهای رسیدن به این انعطاف و دست برداشتن از تعصبات خشک که موجب بروز تفرقه در میان جامعه شده و مانند آتشی خرمن همدلی و وحدت را می سوزاند را نیز بیان کرده است، در اولین قدم باید نوع نگاه را تصحیح کرده و یکجانبه نگریستن را تعدیل کرد، قرآن کریم در توصیف اهل کتاب می فرماید: «لیسوا سواء، من اهل الکتاب امه قائمه یتلون آیات الله آناء اللیل» همه اهل کتاب یکسان نیستند، برخی از آنان حق جو و اهل عبادت شبانه هستند، و بهحتی برخی دوستدار مومنینند «لتجدن اقربهم موده للذین آمنوا الذین قالوا انا نصاری» و زیرا بین آنها دانشمندان و خداترسانی پیدا می شود که اهل تکبر نیستند: «ذلک بان منهم قسیسین و رهبانا و انهم لا یستکبرون» . 🔸اکنون که قرآن کریم خواستار وحدت و همدلی اجتماعی و ایجاد پل برای گفتگوی سازنده و تقویت نقاط مشترک حتی با غیر مسلمین است، آیا به تفرقه و عدم وحدت و تشتت و پراکندگی و تکه تکه شدن جامعه اسلامی راضی است؟ می توان با قاطعیت به این سوال جواب منفی داد، هرگز خدا به چنین امری راضی نیست. 🔸بهترین مثال قرآنی برای اثبات این مدعا، داستان فتنه قوم بنی اسرائیل در غیبت حضرت موسی ع است؛ وقتی دیدار حضرت موسی با خدا به طول انجامید، اکثر قوم بنی اسرائیل این موضوع را بهانه ساخته و نایب آنحضرت «هارون» را به بند کشیده و گوساله ای طلائی ساختند، سپس به پرستش آن مشغول شدند؛ این انحراف چنان سنگین بود که وقتی موسی بازگشت الواح تورات را بر زمین انداخت و به سوی هارون دوید و موی سر و روی هارون را چنگ زد: «القی الالواح و اخذ براس اخیه یجره الیه»، حضرت هارون ناله کرد: «یابن ام لا تاخذ بلحیتی و لا براسی» ای برادر مرا رها کن، «ان القوم استضعفونی و کادوا یقتلوننی» این قوم مرا مورد ظلم قرار داده و نزدیک بود مرا بکشند؛ حضرت موسی که در مقام تعلیم و فهماندن به مردم بود فریاد زد: «یا هارون ما منعک اذ رایتم ضلوا» ای هارون چرا مانع گمراهی اینان نشدی؟ و این جمله حضرت هارون پایان این درس بود: «انی خشیت ان تقول فرقت بین بنی اسرائیل» زیرا برخورد با آنان موجب تفرقه می شد. 🔸امیرالمومنین ع نیز بر حق و مظلوم بود، به شهادت تاریخ و سیره نویسان فریقین و خصوصا اهل سنت، مخالفین آنحضرت، همسرش یعنی فاطمه،را با ضربه های تازیانه به شهادت رساندند سپس دستهای او را بسته و طناب در گردنش انداختند و کشان کشان برای بیعت بردند، و کردند آنچه کردند، ولی آنحضرت هرگز بر طبل جدائی و تفرقه نکوفته و آتش فتنه رانیفروخت، بلکه مظلومانه هنگامی که طناب بر گردن به کنار قبر پیامبر رسید خطاب به آنحضرت جمله هارون را تکرار فرمود: «یابن ام، ان القوم استضعفونی و کادوا یقتلوننی» 🔸اکنون نیز، هرکس راه خود را از آن وجود مقدس جدا کرده و با ایجاد فتنه میان گروههای مسلمین بدنبال ایجاد تفرقه باشد، بزرگترین خیانت را مرتکب شده و «ملعون» است، زیرا حضرت صادق ع درباره کسی که مخالفین را علنی لعن کرده بود فرمودند: خدا او را لعنت کند که موجبات زحمت ما را فراهم می سازد. .
صدا 008.amr
6.43M
🔰علوم قرآن ٢ 🔹سطح کارشناسی ارشد 🔸سه شنبه ١٤٠٠/۷/۲۷ 🔊سید رضی مرتضوی 🔸 وجوه اعجاز قرآن 🔸تحدی و آیات آن 🔸تمایز قرآن از معجزات پیامبران
صدا 009.amr
5.67M
١٤٠٠/۷/۲۸ 🔹 آشنایی با فقه 🔹سطح کارشناسی 🔸منابع استنباط 🔸سیره عقلا 🔸اجماع 🔸تفاوت اجماع شیعه و سنی ✅ سید رضی مرتضوی
صدا 010.amr
917.9K
🔰قطعه صوتی 🔹روضه حضرت زهرا س ▪️ مسجد آیت الله بهجت ره 🔊سید رضی مرتضوی ▪️ چهارشنبه ۱۴۰۰/۷/۲۸
صدا 001.amr
7.25M
🔰علوم قرآن ٢ 🔹سطح کارشناسی ارشد 🔸سه شنبه ١٤٠٠/۸/۴ 🔊سید رضی مرتضوی 🔸 بحث صرفه در اعجاز قرآن 🔸 قول شیخ مفید و سید مرتضی 🔸 دلایل بطلان صرفه