eitaa logo
سید رضی مرتضوی
323 دنبال‌کننده
263 عکس
172 ویدیو
483 فایل
کانال نشر آثار رسانه ای از 🔶حجت الاسلام دکتر سید رضی مرتضوی ان آثارنا تدل علینا ⚜️ فانظروا بعدنا الی الآثار
مشاهده در ایتا
دانلود
recording۲۰۲۰۱۲۰۱۱۱۰۹۵۷.amr
2.78M
ضبط شده ۹۹/۹/۱۱ 🔰فقه ۳ دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی ♦️سطح کارشناسی 🔸 ادامه بحث حج 🔹تقصیر 🔹وقوف در عرفات
recording۲۰۲۰۱۲۰۲۱۱۰۹۳۵.amr
3.27M
ضبط شده ۹۹/۹/۱۲ 🔰 فقه ۳، دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی ♦️ سطح کارشناسی . قسمت اول 🔸 وقوف در مزدلفه
recording۲۰۲۰۱۱۳۰۱۱۱۸۵۲.amr
2.08M
ضبط شده ۹۹/۹/۱۲ 🔰 فقه ۳ ، دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی ♦️ سطح کارشناسی . قسمت دوم 🔸 سعی صفا و مروه
recording۲۰۲۰۱۲۰۲۱۰۱۳۱۲.amr
2.62M
ضبط شده ۹۹/۹/۱۲ 🔰تفسیر موضوعی ۱ ♦️سطح کارشناسی 🔸مهاجرت حضرت موسی به مدین 🔸توکل و معنای حقیقی توکل 🔸از خدا چه باید خواست 🔸حضرت موسی از خدا خیر خواست و خدا همه چیز به او داد
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۲۰» ✍ سید رضی مرتضوی ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ قال ابوعبدالله (ع): مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَ هُوَ شَابٌّ مُؤْمِنٌ اخْتَلَطَ الْقُرْآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ جَعَلَهُ اللَّهُ مَعَ السَّفَرَةِ الْكِرَامِ الْبَرَرَةِ وَ كَانَ الْقُرْآنُ حَجِيجاً عَنْهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ يَقُولُ يَا رَبِّ إِنَّ كُلَّ عَامِلٍ قَدْ أَصَابَ أَجْرَ عَمَلِه غَيْرَ عَامِلِي فَبَلِّغْ بِهِ كَرِيمَ عَطَايَاكَ فَيَكْسُوهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حُلَّتَيْنِ مِنْ حُلَلِ الْجَنَّةِ وَ يُوضَعُ عَلَى رَأْسِهِ تَاجُ الْكَرَامَةِ ثُمَّ يُقَالُ لَهُ هَلْ أَرْضَيْنَاكَ فِيهِ فَيَقُولُ الْقُرْآنُ يَا رَبِّ قَدْ كُنْتُ أَرْغَبُ لَهُ فِيمَا هُوَ أَفْضَلُ مِنْ هَذَا قَالَ فَيُعْطَى الْأَمْنَ بِيَمِينِهِ وَ الْخُلْدَ بِيَسَارِهِ ثُمَّ يُدْخَلُ الْجَنَّةَ فَيُقَالُ لَهُ اقْرَأْ آيَةً وَ اصْعَدْ دَرَجَةً ثُمَّ يُقَالُ لَهُ بَلَّغْنَا بِهِ وَ أَرْضَيْنَاكَ فِيهِ فَيَقُولُ اللَّهُمَّ نَعَم‏ 📚بحار ج۸۹ / ص ۱۸۷ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 🔹 امام صادق (ع) فرمودند: اگر جوان مومن قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش مخلوط می شود، و خدا او را در گروه سفیران با کرامت و نیکش قرار می دهد، و قرآن در روز قیامت از او دفاع می کند، و به خدا می گوید خدایا اجر همه را دادی، به عمل کنندگان به من بهترین اجرهایت را عطا نما، آنگاه خدا دو لباس بهشتی و تاجی از کرامت بر آن فرد می پوشاند، و به قرآن می گوید: راضی شدی؟ قرآن عرض می کند من چیز بیشتری توقع داشتم! آنگاه خدا آن فرد را در امنیت کامل و جاودانگی به بهشت داخل کرده و می فرماید هر آیه ای که بخوانی یک درجه بالا خواهی رفت، آنگاه به قرآن می فرماید: راضی شدی؟ قرآن می گوید : بله ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 🔹نکته ها: 🔸انس با قرآن در جوانی، مورد توجه اهلبیت ع است، و تاثیر آن نیز بیشتر است و تطهیر درونی را بدنبال خواهد داشت 🔸حقیقت قرآن، وجودی مقدس و بلند مرتبه است و تجلی آن در قالب الفاظ نباید حجاب ما برای توجه به مقامات بلند قرآن باشد. 🔸قرآن یکی از مهمترین شفعاء روز قیامت است که شفاعتش مورد قبول درگاه ربوبیست 💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰یادداشتهایی در سیره اهلبیت «۱» ✍سید رضی مرتضوی 🔸غم و غصه های آسمانی ♦️مواجهه اهلبیت علیهم السلام با «از دنیا رفتن بستگان» دو گونه بوده است: 🔹رفتار اول: بدون ابراز هیچ ناراحتی و اندوهی، رحلت متوفی را اعلام کرده و به امور معمول خود اعم از غذا خوردن و یا مهمانداری و مانند آن ادامه می داده اند؛ مثلا: ▪️پیامبر اکرم ص در فوت فرزندشان غمگین نشدند و خدیجه کبری س را از گریه نهی کردند.وسائل ۲۴۴/۳ ▪️وقتی خبر فوت «اسماعیل» که بزرگترین فرزند امام صادق ع بود را به آن حضرت دادند، ایشان سر سفره بودند و می خواستند غذا میل کنند، ایشان لبخندی زده و شروع به خوردن کردند، و به یاران نیز تعارف کردند و هیچ اثری از غم و اندوه در ایشان دیده نشد و حتی از هر روز هم بهتر غذا خوردند؛ یاران که تعجب کرده بودند علت ناراحت نشدن ایشان در مصیبت فرزندشان را پرسیدند، حضرت فرمودند: چرا ناراحت شوم؟ در حالیکه راستگوترین فرد عالم یعنی پیامبر فرموده است: من و شما هم خواهیم مرد. وسائل ۲۵۴/۳ ▪️در منزل امام صادق ع نردبانی بود که خدمتکاران حق نداشتند از آن بالا بروند، روزی یکی از کنیزان، کودک امام را در آغوش گرفته و از آن نردبان بالا رفته بود، ناگهان امام ع وارد شدند، او از ترس، زانوانش لرزید و کودک از دستش افتاد و مُرد، امام رنگ چهره شان تغییر کرد و فرمود: ناراحتی من از مرگ کودکم نیست، بلکه از اینکه این کنیز اینقدر از من ترسید ناراحت شدم، بعد هم کنیز را آزاد کردند. بحار ۲۴/۴۷ ▪️امام صادق کنار در منزلشان ایستاده و بخاطر مریضی فرزندشان محزون بودند، طولی نکشید که داخل شدند و بازگشتند در حالیکه غم از چهره شان رفته بود و فرمودند: از دنیا رفت، ما اهل بیت به رضای الهی خوشنودیم.کافی ۲۲۵/۳ ؛ همین جریان درمورد امام باقر ع هم نقل شده است. بحار ۳۰۱/۴۶ 🔹اهلبیت ع دیگران را نیز به این رفتار تشویق می کردند: ▪️نبی مکرم اسلام فرمودند: هرکس از مصیبتی که بر او وارد شده شکایت کند، در حقیقت از خدا شکایت کرده است. تحف العقول/۸. 🔹اما اهلبیت ع رفتار دیگری نیز در مواجهه با مرگ نزدیکانشان داشته اند که در ظاهر کاملا بر خلاف رفتار اول است، جزع، بی تابی، حزن و اندوه فراوان، آرزوی مرگ، پاره کردن لباس، بر سر و صورت زدن و .... ▪️بی تابی و گریه شدید نبی مکرم اسلام بر امام حسین ع ؛کتاب شریف کامل الزیارات مملو از این روایات است. ▪️حضرت زهرا س در مصیبت پدر، آنقدر اشک ریختند که مردم مدینه به علی ع شکایت کردند که به زهرا س بگو یا شب گریه کن و یا روز تا ما هم قدری آرام گیریم. بحار ۱۷۷/۴۳ ▪️حضرت امیر در مصیبت حضرت زهرا س خود را برای همیشه عزادار اعلام کردند: «اما حزنی فسرمد» بحار ۴۵۹/۱ و خطاب به ایشان فرمودند: ای کاش جانم همراه ناله هایم از بدنم خارج میشد،»دیوان امام علی ۱۲۳ ▪️امام حسین در مصیبت علی اکبر، چنان محزون شدند که از روی اسب افتادند، و فرمودند: ای علی، بعد از تو اف بر این دنیا . و در مصیبت عباس ع با صدای بلند گریه کرده و فرمودند: کمرم شکست. لهوف ۸۳ ▪️امام سجاد فرمودند در مصیبت پدرم نزدیک بود جان بدهم که عمه ام مرا آرام کرد. کامل الزیارات ۲۶۱ ▪️امام عسکری در مصیبت برادرشان سید محمد پیراهن خود را پاره کردند. رجال کشی ۴۷۹ ♦️با اندک تامل در میابیم که میان این دو رفتار تهافت و تعارضی وجود ندارد، زیرا اهلبیت ع محو در خدا بوده و به حکم آیه «و ما یشاءون الا ان یشاء الله» تسلیم محض اراده الهی هستند، و حوادث، هیچ تغییری در حالت آنها ایجاد نمی کند بلکه مطابق روایات فراوان، اهلبیت، خود مجرای تحقق اراده الهی در عالمند: «بکم فتح الله و بکم یختم»؛ لذا هم خود در هیچ مصیبت دنیوی محزون نشده و دل بر قضای الهی دارند، و هم دیگران را به این رفتار فرامیخوانند. 🔹با این وصف، راز رفتار دوم، در این است که خدا به این حزن دستور داده است و برخی جزع و بی تابی ها، اخروی و محبوب خداست، زیرا شخصیتهایی که اهلبیت بر آنها جزع کرده اند، افراد عادی نبوده و بلکه اولیای الهی بوده اند که نقش روشنی در هدایت مردم داشته و شفعاء و دستگیران عالمیان بوده اند. مانند «حمزه، جعفر، امام حسین، حضرت زهرا و...» ؛ لذا گریه و جزع برآنان، از روی حُزن و اندوه فردی که ریشه در دنیا پرستی دارد نیست، بلکه عین خداپرستی و آخرت خواهی است، زیرا این اندوه، در غم از دست رفتن استوانه های هدایتی است که مردم را به سوی خدا سیر می دهند، به همین جهت در مصیبت پیامبر می گوئیم: «اُصبنا بک یا رسول الله، حیث انقطع عنا الوحی و حیث فقدناک، فانا لله و انا الیه راجعون» 🔹غمهایمان آسمانی باد 🔹
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۲۱» ✍ سید رضی مرتضوی ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ قال ابوعبدالله (ع): مَنْ مَاتَ مِنْ أَوْلِیَائِنَا وَ شِیعَتِنَا وَ لَمْ یُحْسِنِ الْقُرْآنَ عُلِّمَ فِی قَبْرِهِ لِیَرْفَعَ اللَّهُ فِیهِ دَرَجَتَهُ فَإِنَّ دَرَجَاتِ الْجَنَّةِ عَلَی قَدْرِ عَدَدِ آیَاتِ الْقُرْآنِ فَیُقَالُ لِقَارِئِ الْقُرْآنِ اقْرَأْ وَ ارْقَ 📚بحار ج۸۹ / ص ۱۸۷ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 🔹 امام صادق (ع) فرمودند: هر یک از دوستان و شیعیان ما که از دنیا بروند و نسبت به علم قرآن در وضع مطلوبی نباشند ، در قبر به آنها تعلیم داده می شود تا از مقامات عالم قیامت بی بهره نباشند، زیرا درجات و رتبه های بهشت به تعداد آیات قرآن است، به قاری قرآن گفته می شود بخوان و بالا برو. ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 🔹نکته ها: 🔸شیعه واقعی اهلبیت، با دوست آنها فرق دارد، و درجه اش بالاتر است، لکن هردوگروه از لطف اهلبیت بهره مند هستند 🔸یگانه گوهر گرانبها در همه عوالم، محبت اهلبیت است، که اگر در کسی باشد، به برکت آن، سعادتش تضمین شده و وجودش نیز اصلاح می گردد 🔸مطابق روایات فراوان، عالم قبر، یک دانشگاه متعالی است که انسان مومن در آن رشد پیدا کرده و آماده دریافت درجات و مقامات بهشتی می گردد، پس نباید از آن ترسید 🔸قطعا مقام آن شیعه و محب اهلبیت که در این عالم و فرصت دنیا به قرآن پرداخته باشد بالاتر از کسی که در قبر تعلیم ببیند خواهد بود 💠 قرآن بخوانیم 💠
recording۲۰۲۰۱۲۰۶۱۰۰۹۵۹.amr
5.45M
ضبط شده ۹۹/۹/۱۶ 🔰آشنایی با فقه ♦️سطح کارشناسی 🔹 حکم وضعی و تکلیفی 🔹عبادات و معاملات 🔹عقود و ایقاعات 🔹آشنایی با ابواب فقهی 🔹باب طهارت و اقسام تطهیر 🔹خبث، حدث اصغر، حدث اکبر
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۲۲» ✍ سید رضی مرتضوی ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ قل ابوعبدالله ع: مَنْ نَسِیَ سُورَةً مِنَ الْقُرْآنِ مُثِّلَتْ لَهُ فِی صُورَةٍ حَسَنَةٍ وَ دَرَجَةٍ رَفِیعَةٍ فَإِذَا رَآهَا قَالَ مَنْ أَنْتِ مَا أَحْسَنَکِ لَیْتَکِ لِی فَتَقُولُ أَ مَا تَعْرِفُنِی أَنَا سُورَةُ کَذَا وَ کَذَا لَوْ لَمْ تَنْسَنِی لَرَفَعْتُکَ إِلَی هَذَا الْمَکَانِ 📚بحار ج۸۹ / ص ۱۸۷ ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 🔹 امام صادق (ع) فرمودند: هرکس سوره ای از قرآن را فراموش کند (آن را ترک کند و به آن عمل نکند)، آن سوره در صورت بسیار زیبا در درجه بلندی برای آن فرد تمثیل می شود، آن فرد می پرسد تو کیستی که اینقدر زیبایی کاش مال من بودی، سوره می گوید: من فلان سوره هستم، اگر مرا فراموش نمی کردی الان تو را با خودم به این درجه بالا می رساندم. ⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜ 🔹نکته ها: 🔸معمولا نِسیان درباره قرآن، به معنی فراموش کردن سوره حفظ شده معنی میشود، در حالیکه معنایش ترک کردن و عمل نکردن است. 🔸معیار رفعت درجات در بهشت، فقط قرآن است و همه پاداشهای الهی بر اساس عمل به قرآن داده می شود . 💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «23» ✍️ سید رضی مرتضوی ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ قل ابوعبدالله ع: عَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ فَتَعَلَّمُوهُ فَإِنَّ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَعَلَّمُ لِيُقَالَ فُلَانٌ قَارِئٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَتَعَلَّمُهُ وَ يَطْلُبُ بِهِ الصَّوْتَ لِيُقَالَ فُلَانٌ حَسَنُ الصَّوْتِ وَ لَيْسَ فِي ذَلِكَ خَيْرٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَتَعَلَّمُهُ فَيَقُومُ بِهِ فِي لَيْلِهِ وَ نَهَارِهِ وَ لَا يُبَالِي مَنْ عَلِمَ ذَلِكَ وَ مَنْ لَمْ يَعْلَمْه‏ 📚بحار ج۸۹ / ص 189 ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ 🔹 امام صادق (ع) فرمودند: شما حتما باید قرآن را یاد بگیرید، اما مراقب باشید، بعضی قرآن را یاد می گیرند تا مردم بگویند «بله فلانی قاری است» یا «عجب صدای قشنگی دارد» و هیچ خیری در این ها نیست، اما بعضی قرآن را یاد می گیرند تا شب و روزشان را با آن آباد کنند، و برایشان مهم نیست که کسی می داند یا نه (اینگونه باشید). ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ 🔹نکته ها: 🔸آنچه در یادگیری و قرائت قرآن مهم است، نیت است، باید نیت را خالص کرد. 🔸جلسات قرائت قرآن و همچنین یادگیری صوت و لحن و زیبا خواندن، گرچه خوبند، اما باید مراقب آفات خودنمائی و ریا در آنها بود. 💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «24» ✍️ سید رضی مرتضوی ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ قیل لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَحْفَظُ الْقُرْآنَ عَنْ ظَهْرِ قَلْبٍ فَأَقْرَؤُهُ عَنْ ظَهْرِ قَلْبِي أَفْضَلُ أَوْ أَنْظُرُ فِي الْمُصْحَفِ قَالَ فَقَالَ لِي لَا بَلِ اقْرَأْهُ وَ انْظُرْ فِي الْمُصْحَفِ فَهُوَ أَفْضَلُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ النَّظَرَ فِي الْمُصْحَفِ عِبَادَة؛ مَنْ قَرَأَ فِي الْمُصْحَفِ مُتِّعَ بِبَصَرِهِ وَ خُفِّفَ عَنْ وَالِدَيْهِ وَ لَوْ كَانَا كَافِرَيْن‏ 📚بحار ج۸۹ / ص 196 ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ 🔹 از امام صادق علیه السلام سوال شد: آیا قرآن خواندن از حفظ بهتر است یا از روی کتابت؟ حضرت فرمودند: از حفظ نه، بلکه از روی نوشته قرآن نگاه کن و بخوان که این بهتر است، مگر نمی دانی که نگاه کردن به قرآن عبادت است؟ هر کس از روی قرآن بخواند چشمانش قوت گرفته و پدر و مادرش مورد رحمت قرار می گیرند حتی اگر کافر بوده باشند. ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ 🔹نکته ها: 🔸نگاه به نوشته های قرآن، تاثیرات مادی و معنوی فراوانی دارد، گرچه ممکن است ما در ظاهر آن را درک نکنیم . 🔸آثار اعمال انسان، به پدر و مادرش می رسد، چقدر خوب است که با اعمال نیکو، موجبات رحمت الهی را برای آنان فراهم کنیم. 💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۲۵» ✍️ سید رضی مرتضوی ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ قال رسول الله: لَا حَسَدَ إِلَّا فِی اثْنَتَیْنِ رَجُلٍ آتَاهُ اللَّهُ مَالًا فَهُوَ یُنْفِقُ مِنْهُ آنَاءَ اللَّیْلِ وَ آنَاءَ النَّهَارِ وَ رَجُلٌ آتَاهُ الْقُرْآنَ فَهُوَ یَقُومُ بِهِ آنَاءَ اللَّیْلِ وَ آنَاءَ النَّهَارِ 📚بحار ج۸۹ / ص ۱۹۷ ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ پیامبر اسلام (ص) فرمودند: در دو‌چیز حسد رواست: اول کسی که خدا به او ثروت داده و او شب و روز در راه خدا خرج می کند ؛ دوم کسی که به او نعمت انس با قرآن داده شده و او شب و روزش را با قرآن آباد می کند ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ 🔹نکته ها: 🔸حسد ورزیدن همیشه مذموم بوده و حسد یکی از رذائل اخلاقی است، و در این روایت حسد به معنی غبطه خوردن است، یعنی انسان به حال خوب برادران ایمانی اش غبطه بخورد و سعی کند مانند آنان باشد. 🔸انس گرفتن باقرآن، یک نعمت الهی است که باید خدا توفیقش را بدهد و صرفا با تصمیم شخص محقق نمیشود. 💠 قرآن بخوانیم 💠