تا هزینه حضور ایران در سوریه را بالا ببرد؟
فلسفه وجودی رژیم صهیونیستی بر تجاوز بنا شده است. همه تلاشهایی که تاکنون برای براندازی نظام سوریه انجام شده با هدف کمک به رژیم صهیونیستی و تأمین امنیت آن صورت گرفته است. آنها از حضور مقاومت در سوریه نگرانند. در واقع تروریسم و صهیونیسم 2 روی یک سکه در منطقه ما هستند و امروز صهیونیسم با مشاهده شکست تروریستها در سوریه به یاری آنها آمده است. رژیم صهیونیستی بهشدت از تقویت ثبات و آرامش در سوریه نگران است؛ ناآرامی، بیثباتی و جولان تروریسم در سوریه به نفع صهیونیستهاست و اکنون که دولت سوریه و جبهه مقاومت روزبهروز بر میدان مسلطتر میشوند، احساس ناامنی در رژیم صهیونیستی بیشتر و بیشتر میشود.حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه ضدتروریستی T4، درواقع پشتیبانی هوایی اسرائیل از تروریستها و داعش بود. نیروهای مستقر در T4 مشغول رصد باقیماندههای داعش در صحرای شام، حمص و دیرالزور و در مرز عراق بودند. یگان پهپادی مستقر در این پایگاه وظیفه حمایت از نیروهای عملکننده ارتش سوریه، نیروهای روسیه و مجموعه نیروهای مقاومت در منطقه را دارد. حمله به این نیروها، دخالت مستقیم نظامی اسرائیل به نفع داعش و جبهه النصره است.البته این حمله بهطور قطع بدون پاسخ نخواهد ماند و در وقت مناسب ضربه مناسب را دریافت خواهند کرد.
چندی قبل خبری منتشر شد مبنی بر اینکه روسیه از آسمان و زمین ایران برای هدف قرار دادن تروریستها در سوریه استفاده کرده، آیا این خبر درست است؟ کما اینکه پیشتر گفته بودید؛ ایران آماده بررسی درخواست روسها در این زمینه است.
ما با روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم هم پیمان هستیم. این هم پیمانی نتایج فوقالعادهای در بازگشت نظم، امنیت و آرامش در منطقه داشته است؛ لذا همکاریها با قدرت ادامه خواهد داشت و حتی ممکن است ابعاد جدیدتری نیز پیدا کند. امّا در مورد سؤال شما، روسیه برای رساندن تجهیزات نظامی خود به سوریه با موافقت ایران از آسمان ایران استفاده کرده است. ما این مجوز را به دولت روسیه دادهایم؛ در آینده نیز اگر درخواستی برای عبور هواپیماهای خود از فضای ایران داشته باشند، آن را بررسی میکنیم و مطابق مصالح کشور و البته با نگاه مثبت به آن پاسخ خواهیم داد. اقدام سریع در مبارزه با داعش و سایر تروریستها اولویت مهم همکاری ما با روسیه است؛ لذا هماهنگیهای نظامی نیز در بالاترین سطوح انجام میشود. این طبیعی است که ما و روسیه همدیگر را در مبارزه با تروریسم یاری دهیم.
سؤال دیگر اینکه اخیرا فرستاده رئیسجمهور روسیه سفری غیرمنتظره به تهران و دیداری طولانی با جنابعالی داشت، تا جایی که ممکن است جزئیات رایزنیهای تازه ایران و روسیه را تشریح بفرمائید؟
همانطور که اشاره کردم ما با روسیه در مبارزه با تروریسم هم پیمان هستیم، لذا در تمامی سطوح همکاریهای تنگاتنگی میان ایران و روسیه وجود دارد. سفر آقای لاورنتیاف به تهران نیز در همین چارچوب بود. البته مسائل مربوط به توطئه غرب در حمله موشکی به سوریه به بهانه کاربرد سلاحهای شیمیایی و حمله صهیونیستها به T4، فوریت هماهنگیها را افزایش داده بود؛ لذا این سفر انجام شد و دستاوردهای خوبی هم داشت که در آینده، نتایج آن در میدان و در صحنه نظامی و سیاسی منطقه روشنتر نیز خواهد شد. ما با روسیه درخصوص تقویت بازدارندگی در جغرافیای سوریه تفاهم داریم و در این مسیر پیش خواهیم رفت. اینکه کشورهای دیگر برخلاف قوانین بینالمللی و در تجاوز آشکار به یک کشور مستقلِ عضو سازمان ملل، حمله کنند یا طرفی بخواهد گاه و بیگاه حریم هوایی سوریه را نقض کند و در روند مبارزه با تروریستها اخلال ایجاد کنند، این موضوع برای ایران و روسیه قابل تحمّل نیست و اراده جدّی از سوی تهران و مسکو برای مقابله با چنین رویکردی وجود دارد.
در چارچوب همین همکارهایها هم بود که روسیه برای نخستین بار سال گذشته قطعنامهای در حمایت از ایران وتو کرد، با روسیه بعد و قبل از رأیگیری این قطعنامه مذاکره شده بود؟
پیشنویس این قطعنامه، در حمایت از تجاوزات به یمن طراحی شده و مستقیما مردم مظلوم یمن را که شبانهروز زیر بمباران سعودیها کشته میشوند، هدف قرار داده بود؛ لذا ماهیت آن پیشنویس، یک قطعنامه ضدیمنی بود. البته آنها سعی داشتند، ایران را نیز درگیر کنند و به جای پرداختن به وضعیت اسفبار انسانی در یمن و کشتار زنان و کودکان یمنی، مسئله را منحرف کنند و موضوع حمایت موشکی ایران را از انصارالله و ارتش یمن مطرح کنند. البته خودشان هم میدانستند که ادعای دروغی را مطرح کردهاند؛ چرا که با وجود محاصره بسیار شدید یمن که حتی امکان رسیدن مواد غذایی و دارو به آسیبدیدگان جنگ در این کشور را نمیدهد چگونه میشود موشکهای بسیار بزرگ را به یمن منتقل کرد؟! لذا وتوی قطعنامه از سوی روسیه یک موضع اصولی و منطقی در مقابل این سناریوپردازی آنها بود و جلوی یک د
دبیر شورایعالی امنیت ملی در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا درباره توافق هستهای گفت: آمریکا دیگر امکان بازگشت به شرایطی مشابه ماقبل برجام را پیدا نخواهد کرد، علی شمخانی گفته است: اظهارات رئیسجمهور آمریکا بهمعنای کلید زدن یک مقابله جدید با جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و ما نیز در این شرایط، منفعل نخواهیم بود و در چنین رویاروییای، دست ما پرتر است. امیر دریابان علی شمخانی در مصاحبه تفصیلی با همشهری درباره آخرین تحولات داخلی، منطقهای و بینالمللی دیدگاههای خود را بیان کرد که در ادامه مشروح آن را میخوانید:
مقامات ایران پیش از اعلام نظر رئیسجمهور آمریکا هشدار داده بودند آمریکا درصورت خروج از توافق هستهای پشیمان خواهد شد. تحلیل شما درباره رویکرد ترامپ به برجام و نوع برخورد وی با این توافق چیست؟ مختصات پاسخ ایران چیست؟
بهنظر میرسد ترامپ و دولت آمریکا در رابطه با برجام 3راهبرد موازی را دنبال میکردند. راهبرد حداقلی، فرسایش منافع و بیخاصیت کردن برجام برای ایران بود. راهبرد دوم، گرفتن امتیازات بیشتر از جمهوری اسلامی ایران از مسیر برجام و راهبرد سوم، تخریب برجام بود. راهبرد اول از آغاز دوره ترامپ و تا حدی قبل از آن به اجرا گذاشته و دنبال شده است؛ هر چند جمهوری اسلامی ایران نسبت به آن خویشتنداری نشان داده اما این روند دیگر قابل بهرهبرداری برای آمریکا نبود. در این میان اما مسئله ناخوشایند، همراهی اروپاییها با این استراتژی از طریق سکوتشان بود که یک سابقه و علامت منفی در عملکرد اروپا در برجام و اسباب بیاعتمادی طرفهای دیگر 1+5 است.
اما اشتباه بزرگتر اروپاییها، همراهی نسبی با راهبرد دوم ترامپ است. این احتمال همواره وجود داشت که ترامپ، دل به این همراهی ببندد و از راهبرد سوم فاصله بگیرد اما برای آنها مسلم و قابل درک شده است که جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت تمام در مقابل این راهبرد ایستادگی کرده و دست رد به هرگونه زیاده طلبی و امتیاز خواهی جدید از قبل برجام، زده است. احتمال سوم این بود که ترامپ، بیاعتنا بهنظر اروپاییها، راهبرد سوم را کلید بزند، هر چند که راهبرد دوم نیز نهایتا به همین نقطه ختم میشد.
پاسخ کشورمان به هرکدام از این راهبردها چیست؟
جمهوری اسلامی اعلام کرده و پیش از این هم گفته است که اگر برجام با هجمه آمریکا نابود شود، شرایط قطعاً به موازنه ماقبل برجام برنخواهد گشت و اوضاع جدیدی سر برخواهد آورد که نهایتا به نفع آمریکا نخواهد بود؛ ضمن اینکه آمریکا دیگر امکان بازگشت به شرایطی مشابه بعد از برجام را پیدا نخواهد کرد. در هر صورت نابودی برجام بهمعنای کلید زدن یک مقابله جدید با جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و ما نیز در این شرایط، منفعل نخواهیم بود و در چنین رویاروییای، دست ما پرتر است.
یکی از اشتباهات راهبردی اروپا هم همراهی با آمریکا در حمله به سوریه بود، ارزیابیتان از تحولات جاری سوریه و حمله 3کشور غربی به این کشور چیست؟
حمله آمریکا و 2کشور اروپایی به سوریه، از نحوه نگرش این کشورها به نظام سوریه از ابتدای بحران جدا نیست. آنها در طول بیش از 7سال گذشته به جریانهای مسلح برای براندازی نظام سوریه کمک کردهاند. محصول این خصومتورزیها اشغال بخشهای زیادی از سوریه توسط تروریستها و معارضین مسلح بوده است؛ اما با جدیت نظام سوریه و با همکاری جبهه مقاومت و کمک نظامی روسیه، از میانه سال 2015وضعیت تغییر کرد و در نخستین گام مهم، شهر حلب در اواخر سال 2016آزاد شد. این نخستین ضربه مهم به تروریستها و حامیان آنها بود. پس از آن مناطق مختلف یکی پس از دیگری آزاد شدند و نظام سوریه توانست به کمک همپیمانان خود یعنی جبهه مقاومت، ایران و روسیه داعش را شکست دهد. شکست داعش دومین ضربه به مخالفان خارجی بشار اسد بود. آزادسازی غوطه شرقی و شهر دوما در نزدیکترین نقطه به پایتخت سوریه (دمشق) را باید در این چارچوب ارزیابی کرد. برای تقریب ذهن؛ اهمیت حضور هزاران نفر از مسلحان و تروریستهای جبههالنصره در منطقه غوطه برای غرب، با اهمیت پادگان اشرف (محل حضور گروهک تروریستی منافقین) در خاک عراق قابل قیاس است؛ البته غوطه شرقی در دروازه دمشق به لحاظ امنیتی بهمراتب خطرناکتر از پادگان اشرف است؛ لذا غربیها تحمل آزادسازی غوطه را نداشتند؛ چون آزادی غوطه بهمعنای از دست رفتن سرمایه بزرگ دولتهای غربی و عربی مخالف بشار اسد بود. اینجا بود که به سناریوپردازی و نمایشنامهنویسی درخصوص استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی، دست زدند. آمریکا و اروپا بهتر از هر کس دیگر میدانند که با وجود مکانیسم مشترک خلع سلاح شیمیایی سوریه که در تفاهم با روسها بهوجود آمد، سوریه دیگر هیچ سلاح شیمیایی و هیچگونه تأسیساتی برای ساخت این سلاحها ندارد.
برخی مدعی هستند هدف اصلی صهیونیستها از حمله به پایگاه T4سوریه، هدف قرار دادن نیروهای ایرانی بوده
قطه صفر و روابط عادی وجود دارد؟
جمهوری اسلامی ایران، هیچگاه آغازکننده تنش و درگیری نبوده است اما مشکل این است که سعودیها راهحل مشکلات و چالشهای داخلی، منطقهای و بینالمللی خود را در تخاصم با ایران میبینند و احساس میکنند برای فرار از این وضعیت به خصومت ورزی با ایران نیازمندند. راهحل بازگشت به وضع عادی در منطقه، شکلگیری گفتوگوهای منطقهای با حضور کشورهای منطقه و بدون مداخله سایرین است. ما معتقدیم که مشکل در همه کشورهای منطقه از جمله در یمن و بحرین با گفتوگو میان طیفهای مختلف قابل حل است. راهحل نظامی مسیر شکستخوردهای است.در مورد روابط با عربستان، ما همواره بر رفع تنشها و حلّ مشکلات از طریق گفتوگو تأکید کردهایم. اینکه عربستان برای غلبه بر یک کشور اسلامی با رژیم صهیونیستی همپیمان شود، این قابل درک نیست. عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی که دشمن اعراب و مسلمانان است، خیانت به آرمان فلسطین است. لذا گام اول در مسیر رفع تنشها اصلاح رویکردهای اشتباه ازجمله نزدیکی به رژیم اشغالگر قدس است. در گام بعدی، باید یک نگاه درست و منطقی به شرایط منطقه داشته باشیم. واقعیت این است که ایران نقش سازندهای در بازگرداندن امنیت و ثبات به عراق و سوریه ایفا کرده است، درحالیکه سعودیها با کمک به جریانهای بیثبات ساز، آرامش را در این دو کشور بر هم زده بودند. ما نمیتوانستیم دست روی دست بگذاریم و اجازه دهیم تروریستها در عراق و سوریه بیش از این گسترش یابند. لذا ورود ما به این دو کشور نباید مغایر با منافع عربستان تلقی شود. دولتهای رسمی در عراق و سوریه از ایران دعوت کردهاند تا در مبارزه با داعش و تروریسم در کنار آنها باشد و ما هم این کار را کردهایم. بنابراین عربستان نباید اقدام ایران در منطقه را به ضرر منافع خود قلمداد کند. اتفاقا در بلندمدت، این تروریستها منافع و امنیت خود عربستان را نیز نشانه خواهند رفت؛ استفاده ابزاری از تروریسم اشتباه بزرگی است. در این حوزه نیز امکان گفتوگو برای رفع سوءتفاهمها وجود دارد.
در رابطه با مسائل داخلی هم سؤالاتی هست، مثلا اینکه آیا شورایعالی امنیّت ملّی درباره پیام رسانهای خارجی همچون تلگرام بررسی یا مصوبهای داشته است؟
با توجه به ابعاد گسترده فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و همچنین مسائل فنی و سایبری مترتب بر این عرصه که مرتبا درحال تغییر و تحول است، در چند سال گذشته به فرمان مقام معظم رهبری، شورایعالی فضای مجازی در سطح عالی نظام راهاندازی شد که کلیه امور مربوط به فضای مجازی در آن شورا سیاستگذاری و برنامهریزی میشود اما دبیرخانه و شورایعالی امنیت ملی نگرانیهای خود را نه در مصداقها بلکه در فرایند بهرهبرداری دشمنان و تبدیل برخی اپلیکیشنها به ابزار نفوذ اقتصادی و فرهنگی و اطلاعاتی وسیاسی و صدمه بر امنیت ملی را بهطور مرتب براساس شاخصهای امنیت ملی که ابعاد مختلفی را در بر میگیرد رصد کرده و تأثیرگذاری آن را گوشزد میکند.
مشخصا وظیفه شورایعالی امنیت ملی چه چارچوبی دارد، چون به تازگی برخی بحرانهای لاینحل مانند رفع حصر یا تلگرام به شورایعالی امنیّت ملّی ارجاع داده میشود؟
شورایعالی امنیت ملی وظیفه سیاستگذاری کلان در حوزه امنیت ملی و مولفههای اثرگذار بر آن و هماهنگیها و نظارت را برعهده دارد و در امور فضای مجازی یا برخی پروندهها که شاخصهای امنیت ملی را ندارند مستقیم دخالت ندارد، مگر آنکه روند تهدیدات و آسیبها بخواهند امنیت ملی را به مخاطره بیندازند. دبیرخانه نگرانیهایی در این زمینه دارد اما سطح آن را آسیب یا تهدید امنیت ملی نمیداند. زمینههای تهدید، فرصتها و تهدیدات گستردهای در فضای مجازی وجود دارد که باید ضمن ایفای نقش همراه با ابتکار عمل در ابعاد سختافزاری، نرمافزاری و تولید محتوا به آن پرداخته شود. ضرورت دارد تمهیدات لازم برای پیشگیری از توسعه آسیبها به عمل آید. برای دبیرخانه شورایعالی ملاک تصمیمات شورایعالی فضای مجازی است و این دبیرخانه نیز همکاری لازم را مبذول خواهد داشت.تصمیمات مربوط به حوزههای سیاسی و امنیتی نیز که یکی از وظایف مهم شورایعالی امنیت ملی است بر مبنای خرد جمعی و برگرفته از گزارشهای مستند و ارزیابی شده دستگاهها و کارسازی توسط دبیرخانه شورایعالی اتخاذ میشود. ریاست این شورا نیز با رئیس محترم جمهور بوده و مصوبات آن طبق قانون اساسی باید به تأیید مقام معظم رهبری برسد. این شورا به لطف الهی و با هدایت عالی مقام معظم رهبری و مدیریت مستمر آقای رئیسجمهور بهدلیل حضور سران قوا و مسئولان ارشد کشوری و لشکری تاکنون عملکرد خیلی خوبی در حوزههای مختلف داشته است. ما باور داریم ورود یا عدمورود شورایعالی و نهاد اجرایی آن یعنی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی به مسائلی که در سطح جامعه مطرح است، متناسب با مصالح و منافع ملی بوده و باید جریانهای سیاسی و خبری به ا
اخبار دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی
امیر دریابان علی شمخانی در مصاحبه تفصیلی با همشهری درباره آخرین تحولات داخلی، منطقهای و بینالمللی دیدگاههای خود را بیان کرد که در ادامه مشروح آن را میخوانید:
تهران – دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی – 23 اردیبهشت 1396
سپهبد طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان که در رأس یک هیئت بلندپایه نظامی به ایران سفر کرده است، ظهر امروز با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درخصوص مسائل دوجانبه و تحولات دفاعی و امنیتی منطقه گفتگو کرد.
امیر دریابان شمخانی با اشاره به مسیر رو به توسعه همکاری دوکشور در حوزههای سیاسی امنیتی، اقتصادی ودفاعی بر تداوم تلاش مشترک دو کشور برای برقراری ثبات در مناطق مرزی میان دو کشور تاکید کرد واظهار داشت؛ روابط دوستانه با کشورهای همسایه اصلی ترین اولویت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است .
وی ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان و انهدام کامل گروههای تروریستی حاضر در این کشور را هدف مشترک تهران و کابل اعلام کرد و خاطر نشان ساخت: تروریسم تکفیری که متاسفانه مورد حمایت مادی و اطلاعاتی برخی کشورهای منطقه نیز قرار دارد تهدیدی عمیق برای ملت ها و کشورهای اسلامی است و تنها با همکاری و اتخاذ رویکردهای مشترک می توان با آن مقابله نمود.
شمخانی گفت؛ مبارزه فرهنگی با ریشه های اعتقادی و تفکرات داعش ساز بایستی همزمان با اقدامات امنیتی و نظامی پیش برود و مسئولیت کشورهای اسلامی در این عرصه بیشتر است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به جنایات گروه های تروریستی طی سالهای گذشته در افغانستان گفت؛ بی شک پایان یافتن این اقدامات دردناک از سوی گروه های افراطی لازمه شکل گیری روند توسعه همه جانبه در افغانستان و بهبود وضعیت معیشتی مردم رنج کشیده این کشور می باشد.
علی شمخانی با اشاره به افزایش ناامنی و بی ثباتی ناشی از حضور آمریکا در این کشور ،ضرورت تقویت نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی افغانستان برای ایفای نقش فعال در ایجادصلح و امنیت را در این کشور مورد تاکید قرار داد و افزود:تجربه کشورهای عراق و سوریه نشان می دهد که آمریکا ریشه اصلی سازماندهی تروریست ها و ایجاد بی ثباتی و ناامنی در این کشورها بوده و برخی کشورهای مرتجع عربی نیز از این روند پشتیبانی مالی و تجهیزاتی کرده اند.
وی اظهار داشت: مستندات متعددی وجود دارد که نشان می دهد آمریکاوهم پیمانان این کشور در مقاطع زمانی مختلف ،بی شرمانه به نیروهای نظامی و امنیتی عراق و سوریه با هدف نجات تروریست ها حمله کرده اند.
وزير دفاع افغانستان نيز در اين ديدار با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ايران، با بيان اينكه ايران كشور دوست و خانه دوم ما ست، اظهار داشت: در طول تاريخ دولت جمهوري اسلامی افغانستان با جمهوری اسلامی ايران روابط تاريخی، طولانی و پايداری داشته است و همواره در سخت ترین شرایط بدون هیچ توقعی در کنار مردم ما بوده است .
وی خاطرنشان ساخت: تحت هیچ شرایطی اجازه بروز تهدید علیه ایران از خاک افغانستان توسط بیگانگان را نخواهیم داد.
وی افزود: مشترکات زبانی، فرهنگی و دینی دو کشور بستر اصلی توسعه مناسبات همه جانبه بر پایه تامین منافع مشترک است. وی اظهار داشت : مردم افغانستان هميشه تابع احسان و نيكی ملت بزرگ ایران بوده و هستند و هیچگاه آن را فراموش نخواهند کرد.
@snscnews
🔷 شمخانی برگزاری موفق انتخابات پارلمانی در عراق را به دولت و ملت این کشور تبریک گفت.
🔹 تهران – دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی – 24/2/1397
علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با صدور پیامی به دولت، مرجعیت دینی و مردم عراق، برگزاری نخستین انتخابات پارلمانی از زمان اعلام پیروزی علیه جریان تروریسم تکفیری در این کشور را تبریک گفت.
در بخشی از این پیام آمده است؛ برگزاری موفق انتخابات پارلمانی که در محیطی امن و آرام و با نقش آفرینی بی بدیل مرجعیت و حضور پرشور مردمی برگزار شد نشان گر قدرت نظامی- امنیتی دولت، رشد و بلوغ سیاسی ملت و به بار نشستن مجاهدت ها و ایثارگری های شهداست.
در ادامه این پیام آمده است : این پیروزی مبارک و ارزشمند که در تداوم موفقیت های میدانی در نبرد با تروریسم حاصل شده است را به دولت و ملت عراق تبریک می گویم و اطمینان دارم کشور دوست و برادر عراق در پرتو انسجام و همبستگی ملت، دولت، ارتش و مقاومت به سوی آینده ای روشن گام بر میدارد.
این پیام می افزاید:جمهوری اسلامی ایران همچون همه مراحل سخت و دشوار گذشته در کنار مردم عراق و حاکمیت برآمده از اراده آنان خواهد بود و به همکاری های راهبردی و تلاش خود در مسیر تقویت و توسعه عراق ادامه خواهد داد.
🔸 علی شمخانی
24 اردیبهشت 1397
@snscnews
🔷شمخانی اقدام آمریکا در انتقال سفارت به قدس شریف را محکوم کرد
🔹تهران – دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی – 24/2/1397
امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف با تقبیح و محکومیت شدید این اقدام غیرقانونی و مغایر حقوق مردم فلسطین گفت: ترامپ با خطاهای راهبردی که در حمایت از تروریسم، نقض برجام و قوانین و پیمان های بین المللی وهمچنین زیر پا گذاشتن حقوق مردم فلسطین مرتکب شده است به نمادهرج و مرج گرایی وخشونت افزایی در عرصه جهانی تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه انتقال پایتخت رژیم نامشروع صهیونیستی به قدس شریف، ضمن تقویت اراده جهان اسلام برای دفاع از آرمان فلسطین، نتیجه ای معکوس برای طراحان:این توطئه به همراه خواهدداشت تصریح کرد، اولین پیامد این اقدام فاجعه بار، انسجام بیشتر و وحدت مسلمانان عالم برای دفاع از مقدسات خود و تسریع در روند اضمحلال رژیم جعلی صهیونیستی است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود؛ باتوجه به تبعات امنیتی و سیاسی هرگونه تصمیم در مورد شهر قدس، مسولیت بی ثباتی و ناامنی حاصل از این گونه اقدامات نابخردانه مستقیما بر عهده رژیم صهیونیستی و آمریکا خواهد بود.
شمخانی با بیان اینکه قدس شریف، بخش لاینفک فلسطین است، خاطرنشان کرد: هر نوع تصمیم گیری در مورد آینده این سرزمین در صلاحیت ساکنان اصیل و غیر مهاجر آن بوده و هیچ کشوری نمی تواند با نادیده گرفتن حقوق مسلم مردم فلسطین برای این کشور اسلامی تصمیم گیری کند.
@snscnews
پیام تبریک شمخانی به مناسبت برگزاری موفق انتخابات پارلمانی در لبنان
تهران – دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی – 24/2/1397
علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی طی پیامی به دولت و مردم لبنان، برگزاری انتخابات امن و سرنوشت ساز پارلمانی در این کشور را تبریک گفت.
در این پیام آمده است؛ فراهم شدن شرایط امن و با ثبات برای برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان پس از وقفه طولانی، حاصل جانفشانی نیروهای مسلح ومجاهدت رزمندگان حزب الله در مبارزه با داعش و جریان های تکفیری و تروریستی و ایجاد امنیت برای مشارکت احاد مردم و گروه های لبنانی برای تعیین سرنوشت کشورشان است.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: امروز ملت رشید ومقاوم لبنان با پشت سر گذاردن توطئه های رنگارنگ جبهه غربی-عبری-عربی با مشارکت آگاهانه در انتخابات پارلمانی، دستاوردهای مبارکی را که حاصل خون شهدای گرانقدر مقاومت است با بهره گیری از بلوغ سیاسی خود در مسیر توسعه و پیشرفت کشورشان به کار گرفته اند.
این پیام می افزاید:قطعا استمرار روندهای قانونی و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود و شکل دهی ساختارهای سیاسی، ضمانت بخش استقرار و امنیت و ثبات در کشور دوست و برادر لبنان خواهد بود.
در پایان این پیام تاکید شده است:جمهوری اسلامی ایران همچون مراحل سخت و دشوار گذشته در کنار مردم لبنان و حاکمیت برآمده از اراده آنان خواهد بودو همه مساعی خود را برای تداوم ثبات و استمرار مسیر عزت و سربلندی مردم شریف لبنان بکار خواهد گرفت
علی شمخانی
24 اردیبهشت 1397