از عين علي عيون ما بينا شد
وز لام علي لسان ما گويا شد
در ياي علي نور خدا ميبينم
زان نور محمد و علي پيدا شد
فرا رسیدن #عید_الله_الاکبر #عید_ولایت_و_امامت روز #اکمال_دین و #اتمام_نعمت #عید_غدیر_خم و انتصاب #امیر_المومنین #حضرت_علی علیه السلام به #ولایت و #امامت توسط #نبی_خاتم #حضرت_محمد_مصطفی (ص) را به ساحت قدسی حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، شیعیان و محبین اهلبیت علیهم صلوات الله تبریک و تهنیت می گوییم.
#عید_غدیر
#غدیر
بخشی از بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی در مورد قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام:
هرچند جریان کربلا در ظاهر در مقابل بسیاری از حوادث و جنایت های دیگر تاریخ یک حادثه کوچکی بود؛ شما وقتی تاریخ جهانگشای جوینی را که معاصر با مغول بود میخوانید، میبینید مغول ها دهها و صدها برابر بیشتر از کربلا جنایت و بیرحمی کردند ولی نام این کشته ها خاک میخورد، اما وقتی اربعین حسینی میشود بیست میلیون پابرهنه به سمت کربلا راه میروند، این یک بارگاه ملکوتی است، این حساب دیگری است، مگر حسین بن علی(ع) برای دنیا جنگید؟ او برای ابد یعنی آنجا که نه سال دارد نه ماه، نه تاریخ دارد نه جغرافیا، نه آسمان دارد نه زمین و فوق همه اینهاست، جنگید.
...
شما جریان اموی را قبل از جریان کربلا بررسی کنید، این جریان اموی یعنی معاویه و همچنین پدرش اباسفیان تا فتح مکه کافر بودند بعد هم منافق شدند، یک بیان نورانی حضرت امیر دارد که می فرماید «مَا أَسْلَمُوا وَ لکِنِ اسْتَسْلَمُوا» اینها ظاهراً اسلام آوردند ولی مسلمان نشدند. اینها از هر نظر در برابر مکتب ایستادند، گاهی قرآن را بالای نیزه کردند، گاهی قرآن را ـ معاذ الله ـ متّهم به تحریف کردند، حدیثنویسی را هم منع کردند، تلاش و کوشششان این بود که با دسیسهها حدیث گفته نشود، بعد جوایزی هم به مناسبتهای جعلی توزیع میکردند، این جوایزشان به عنوان دینفروشی بود، تا دین افراد را بخرند! یک وقتی مؤذّن بالای مأذنه نام مبارک رسول خدا را در اذان برد، معاویه گفت تا این نام زنده است ما نمیتوانیم حکومت کنیم! با این نام خواستند بجنگند، پس هدف آنها این بود. در چنین شرایطی حسین بن علی(ع) قیام کرد، فرمود: «مثلی لا یبایع مثل یزید بن معاویه» یعنی هر کس مثل من فکر میکند زیر بار این حکومت نمیرود. نگفت من زیر بار نمیروم، نفرمود «أنا لا یبایع» فرمود: «مثلی» کسی که مانند من آزاداندیش است، عدلمحور است، عقلمدار است، هرگز حکومت اموی را امضا نمیکند «مثلی لا یبایع مثل معاویه».
...
بنابراین سخن در این نیست که حسین بن علی فقط برای اینکه با یزید بیعت نکند قیام کرد نه خیر!، آنها با مکتب از هر منظری در افتادند هم با قرآن، هم با سنّت، هم با عقیده مردم و حسین بن علی قیام کرد و دین را زنده کرد. در دم دروازه شام کسی از زینالعابدین(ع) سؤال کرد در این صحنه چه کسی پیروز شد؟ فرمود ما «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ، وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاهِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ»؛ اگر خواستی بفهمی در این صحنه چه کسی پیروز شد در حالی که ابدان طیب و طاهر، پاره پاره آنجا افتاده، فرمود ما پیروز شدیم، فرمود: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ، وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاهِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ»؛ موقع نماز اذان و اقامه بگو ببین نام چه کسی را میبری؟ ما رفتیم این نام را زنده کردیم و برگشتیم. این نام میماند چون با فطرت سازگار است، با ساختار نظام هستی سازگار است.
صبح وصال
بخشی از بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی در مورد قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام: هرچند جریا
شخصی نامهای برای حسین بن علی(سلام الله علیه) نوشت عرض کرد «عِظْنی و اوجز» مرا موعظه کن، ولی مختصر، حضرت هم یک سطر مرقوم فرمودند: «من حاول أمراً بمعصیه الله کان أفوط لما یرجوا و أسرع لمجیء ما یحذر»؛ فرمود تو که موعظه خواستی بدان هرگز هدف، وسیله را توجیه نمیکند! از راه حرام نمیشود به مقصد رسید، از راه باطل نمیشود به مقصد صحیح رسید، حسین بن علی آن فکر را که میگوید هدف، وسیله را توجیه میکند باطل میکند میگوید هرگز از راه بد به مقصد نمیشود رسید. این بیان حسین بن علی است. بعد فرمود: «لا أعطیکم بیدی اعطاء الذلیل و لا أفرّ فرار العبید» من قیام کردم توقّع داشته باشید که با دست خودم آن اوراق شما را امضاء کنم اینطور نیست، با دست خودم، دست مذلّت به شما بدهم اینچنین نیست، فرار هم نمیکنم! منم و این میدان. این فکر برای همیشه میماند، این فکر با آن فطرت ما با آن جوهره اساسی ما سازگار است. انسان با ظلم هماهنگ نیست با تبعیض هماهنگ نیست، لذا مبارزه میکند.
...
بنابراین جریان کربلا وقتی روشن میشود و وظیفه ما وقتی مبین میشود که بدانیم اموی در چه حد کار میکردند؛ الآن هم بیگانه و این استکبار تا چه حدّ در تلاش و کوشش است که خدای ناکرده به نظام اسلامی آسیب برساند، وظیفه همه ما این است که زیر بار این ستم نرویم، چون حضرت فرمود مثل من زیر بار ستم نمیرود. این کشور شایسته، سالیان متمادی تحت رنج و فشار و مظلومیت بود الآن به برکت اسلامی دارد رشد میکند، کاری به کار کسی هم ندارد، به هیچ جا هم قصد حمله ندارد منتها کسی قدرت حمله به ایران را نیز ندارد، در بخشهایی از سوره مبارکه توبه فرمود: ﴿وَلْیجِدُوا فِیکُمْ غِلْظَهً﴾ یعنی طرزی زندگی کنید که دشمن بداند که نمیتواند به شما حمله کند، این بر همه ما واجب است، حالا یا موشک است یا غیرموشک به استثنای سلاحهای ممنوع، فرمود طرزی زندگی کنید که بیگانه هوس حمله نکند همین، شما که قصد حمله ندارید اما آنها حتماً باید در شما قدرت را احساس بکنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 آرزوی شهادت
▪️ «ریانِ بْنِ شَبِیب» كه خدمت امام رضا (سلام الله علیه) مشرّف شد، به حضرت عرض كرد که چرا غمگین هستید؟ حضرت فرمود امروز #اول_محرم است و #گریه بر سالار شهیدان فضایل فراوانی دارد، آنگاه دستورهای متعدّدی امام رضا به «ریانِ بْنِ شَبِیب» داد. وجود مبارك امام (سلام الله علیه) فرمود اگر خواستی گریه كنی برای #سالار_شهیدان گریه كن! «یا بْنَ شَبِیب» هر وقت به یاد «حُسَین بْنِ عَلِی» و شهدای كربلا افتادی، به ذات مقدس «حُسَین بْنِ عَلِی» خطاب بكن و بگو: «یا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَكُمْ»؛ ای كاش در راه دین جهاد كنم و در راه دین شهید بشویم. این «یا لَیتَنِی» #آرزوی_شهادت است، #آرزوی_جهاد است و #آرزوی_مبارزه است، پس این پیام، زنده است.
#محرم
#سال1400
#امام_حسین_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/07/15
💠 حفظ عظمت سیدالشهداء
🔹 شناخت نهضت #سالار_شهیدان همراه با شناخت بعثت جد بزرگوارش (علیهم السلام) است؛ آن صحنه جهانی پر شور و شر را وجود مبارك پیامبر با معجزه قرآن حل كرد، ولی صحنه پر آشوب عصر اموی و خاورمیانه را #سالار_شهیدان با بهترین خون و برجسته ترین اسارت حل كرد و این شهادت آمیخته با اسارت، عِدل آن قرآن كریم است. اگر وجود مبارك رسول گرامی فرمود: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی»,[1] ارزیابی و هماهنگی آن بعثت و این نهضت، سند گویای این مطلب است. بنابراین اولین مطلب آن است كه به صورت متن وضع جهان در عصر بعثت روشن بشود، دوم اینكه به صورت متن وضع جهان در عصر نهضت معلوم بشود، سوم اینكه وجود مبارك رسول گرامی دو عنصر محوری هدفش بود، چه اینكه وجود مبارك حسین بن علی (سلام الله علیهما) هم دو عنصر محوری هدفش بود و مطالبی كه مربوط به این مسائل است.
🔹 مطلب دیگر اینكه ما عرض می كنیم «السَّلَامُ عَلَیكَ یا وَارِثَ نُوحٍ نَبِی اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكَ یا وَارِثَ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكَ یا وَارِثَ مُوسَى كَلِیمِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكَ یا وَارِثَ عِیسَى رُوحِ اللَّهِ»[2] شما باید كه آن نقاط برجسته این انبیا را در قرآن بررسی كنید و استنباط كنید یك، همه اینها را در نهضت #سالار_شهیدان جستجو كنید دو، تا روشن بشود در كدام مقطع، در كدام مقتل و در كدام گفتار و رفتار و كردار حسین بن علی وارث كدام پیامبر بود سه. وقتی وجود مبارك عیسای مسیح دارد در قرآن ﴿فَلَمّا أَحَسَّ عیسیٰ مِنْهُمُ الْكُفْرَ قالَ مَنْ أَنْصاری إِلَیٰ اللّهِ﴾[3] وقتی كفر علنی شد، از باطل به ظاهر آمد، محسوس شد، قطعی شد، عملاً اینها كفر می ورزند وجود مبارك عیسیٰ گفت: ﴿مَنْ أَنْصاری إِلَیٰ اللّهِ﴾ وجود مبارك ابی عبدالله هم «فلما احس منهم الكفر قال «هَل مِن ناصِر ینْصُرُنی»»[4] این «هل من ناصر» الآن هم هست! این می شود وارث عیسای مسیح، الآن هم وجود مبارك حسین بن علی دارد استنصار می كند، از همه شما یاری می طلبد و یاری كردن شما به #نشر_معارف است.
🔹 الآن شما #وارثان امام صادق هستید، وارثان اولیای الهی هستید؛ منتها كاری كه از #عظمت و جلال و شكوه حسین بن علی می كاهد نقل نكنید، برای اینكه خود حضرت هنگام تودیع به بچههایش فرمود: «فلا تَشكُوا و لا تقولُوا بأَلسنَتِكُم ما ینقِصُ مِنْ قَدرِكُم»؛[5] مبادا شكایت كنید گرسنه هستید! ولی نان نخواهید تشنه اگر آب بخواهد ننگ نیست، ولی گرسنه اگر نان بخواهد ننگ است. چیزی از كسی نطلبید، چیزی كه از جلال شما كم می كند نگویید، چیزی كه از عظمت شما می كاهد نگویید، خب این را به بچه های پابرهنه اش گفته! فرمود: «لا تقولُوا بأَلسنَتِكُم ما ینقِصُ مِنْ قَدرِكُم» دیگر حاضر نیست كه با زبان ما چیزی گفته بشود كه از جلال و عظمت حسین بن علی كم بشود! خودش فرمود: «فلا تَشُكُّوا و لا تقولُوا بأَلسنَتِكُم ما ینقِصُ مِنْ قَدرِكُم» چیزی كه از عظمت شما بكاهد نگویید، شما ـ ان شاء الله رحمان ـ نه تنها از عظمت حسین بن علی نكاهید، از عظمت خودتان هم نكاهید!
[1]. دعائمالاسلام، ج1، ص28؛ كتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص647.
[2]. كامل الزیارات، ص206 و 207.
[3]. سوره آل عمران، آیه52.
[4]. ر.ک: اللهوف علی قتلی الطفوف، ص116 و 117؛ «قَالَ وَ لَمَّا رَأَی الْحُسَینُ(علیه السلام) مَصَارِعَ فِتْیانِهِ وَ أَحِبَّتِهِ عَزَمَ عَلَی لِقَاءِ الْقَوْمِ بِمُهْجَتِهِ وَ نَادَی هَلْ مِنْ ذَابٍ یذُبُ عَنْ حَرَمِ رَسُولِ اللَّهِ(صل الله علیه و آله و سلّم) هَلْ مِنْ مُوَحِّدٍ یخَافُ اللَّهَ فِینَا هَلْ مِنْ مُغِیثٍ یرْجُو اللَّهَ بِإِغَاثَتِنَا هَلْ مِنْ مُعِینٍ یرْجُو مَا عِنْدَ اللَّهِ فِی إِعَانَتِنَا...».
[5]. موسوعة كلمات الامام الحسین(علیه السلام)، ص 592.
#سخنرانی_در_جمع_مبلغین_حوزه_علمیه_قم
#شناخت_نهضت_سالار_شهیدان
#وارث_انبیاء
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع مبلغین حوزه
تاریخ: 1387/10/04
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 جامعه عاقل و عالم
▫️ [#امام_حسین_علیه_اسلام]:«بَذَلَ مُهجَتَهُ فیكَ لِیستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَیرَةِ الضَّلالَةِ»؛ اگر بخش عقلانی جامعه و بخش علمی و عملی جامعه تأمین بشود، آن جامعه #ستون_دین است و سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) جانش را داد، خونش را داد تا جهل را، سفاهت را، بی عقلی و بی خردی را و بی تقوایی را طرد کند و جامعه را #عاقل_و_عالم کند؛ آن وقت این مردمی که از گزند جهالت رهیدند و از آسیب سفاهت نجات پیدا کردند می شوند #ستون_دین.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به گردهمایی مجازی مبلغان و گروه های تبلیغی ویژه ماه محرم ۱۴۰۰
#مجازی
تاریخ: 1400/05/16
22.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 هر وقت دلت تنگ شد...
🔹روایت مرحوم علی سلیمانی از دلتنگی برای امام حسین در برنامه با حسین حرف بزن.
#رهبر_معظم_انقلاب
🏴 در مجالس عزاداری ماه محرّم، این سه ویژگی باید وجود داشته باشد:
۱. عاطفه را نسبت به حسینبنعلی و خاندان پیغمبر، علیهمصلواةالله، بیشتر کند. (علقه و رابطه و پیوند عاطفی را باید مستحکمتر سازد.)
۲. نسبت به حادثه عاشورا، باید دیدِ روشن و واضحی به مستمع بدهد.
۳. نسبت به معارف دین، هم ایجاد معرفت و هم ایجاد ایمان - ولو به نحو کمی - کند.
۱۳۷۳/۰۳/۱۷
#محرم
🏴 این اشکها، دور هم نشستنها، ذکر مصیبت کردنها، این محرّم و عاشورا، در روحیه و فضای زندگی مردم ما تأثیر میگذارد. آن خشکی و بیروحىِ بعضی از جوامع ضدّشیعی - متأسّفانه بعضی حکومتها، مردمشان را نه غیرشیعی، بلکه ضدّشیعی بار میآورند - بحمدالله، در جامعهی ما نیست. جامعهی ما، جامعهای منعطف، با حال، با روحیه، اهل عاطفه و تعطّف است.
۱۳۷۴/۰۲/۲۸
#محرم
32.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مداحی #شهادت_حضرت_ابوالفضل_العباس علیه السلام
#تاسوعای_حسینی
وقت جدایی رسید باد مخالف وزید
#حاج_محمود_کریمی
امام صادق عليه السلام : كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّه ِ و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدَا؛
امام صادق عليه السلام :عموى ما، عبّاس، داراى بينشى ژرف و ايمانى راسخ بود؛ همراه با امام حسين عليه السلام جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد.
🏴 فرا رسیدن تاسوعای حسينی محضر مقدس حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام تسليت و تعزیت باد.
🏴 این چشم در قیامت خندان است
🔻پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله:
یا فاطِمَةُ! کُلُّ عَیْنٍ باکِیَهٌ یَوْمَ الْقیامَةِ اِلاّ عَیْنٌ بَکَتْ عَلی مُصابِ الْحُسَینِ فَاِنِّها ضاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعیمِ الْجَنّةِ
❇️ *فاطمه جان! روز قیامت هر چشمی گریان است؛ مگر چشمی که در مصیبت و عزای حسین گریسته باشد که آن چشم در قیامت خندان است و به نعمت های بهشتی مژده داده می شود.*
📚بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۹۳
•┈┈••✾••┈┈•