از عين علي عيون ما بينا شد
وز لام علي لسان ما گويا شد
در ياي علي نور خدا ميبينم
زان نور محمد و علي پيدا شد
فرا رسیدن #عید_الله_الاکبر #عید_ولایت_و_امامت روز #اکمال_دین و #اتمام_نعمت #عید_غدیر_خم و انتصاب #امیر_المومنین #حضرت_علی علیه السلام به #ولایت و #امامت توسط #نبی_خاتم #حضرت_محمد_مصطفی (ص) را به ساحت قدسی حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، شیعیان و محبین اهلبیت علیهم صلوات الله تبریک و تهنیت می گوییم.
#عید_غدیر
#غدیر
بخشی از بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی در مورد قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام:
هرچند جریان کربلا در ظاهر در مقابل بسیاری از حوادث و جنایت های دیگر تاریخ یک حادثه کوچکی بود؛ شما وقتی تاریخ جهانگشای جوینی را که معاصر با مغول بود میخوانید، میبینید مغول ها دهها و صدها برابر بیشتر از کربلا جنایت و بیرحمی کردند ولی نام این کشته ها خاک میخورد، اما وقتی اربعین حسینی میشود بیست میلیون پابرهنه به سمت کربلا راه میروند، این یک بارگاه ملکوتی است، این حساب دیگری است، مگر حسین بن علی(ع) برای دنیا جنگید؟ او برای ابد یعنی آنجا که نه سال دارد نه ماه، نه تاریخ دارد نه جغرافیا، نه آسمان دارد نه زمین و فوق همه اینهاست، جنگید.
...
شما جریان اموی را قبل از جریان کربلا بررسی کنید، این جریان اموی یعنی معاویه و همچنین پدرش اباسفیان تا فتح مکه کافر بودند بعد هم منافق شدند، یک بیان نورانی حضرت امیر دارد که می فرماید «مَا أَسْلَمُوا وَ لکِنِ اسْتَسْلَمُوا» اینها ظاهراً اسلام آوردند ولی مسلمان نشدند. اینها از هر نظر در برابر مکتب ایستادند، گاهی قرآن را بالای نیزه کردند، گاهی قرآن را ـ معاذ الله ـ متّهم به تحریف کردند، حدیثنویسی را هم منع کردند، تلاش و کوشششان این بود که با دسیسهها حدیث گفته نشود، بعد جوایزی هم به مناسبتهای جعلی توزیع میکردند، این جوایزشان به عنوان دینفروشی بود، تا دین افراد را بخرند! یک وقتی مؤذّن بالای مأذنه نام مبارک رسول خدا را در اذان برد، معاویه گفت تا این نام زنده است ما نمیتوانیم حکومت کنیم! با این نام خواستند بجنگند، پس هدف آنها این بود. در چنین شرایطی حسین بن علی(ع) قیام کرد، فرمود: «مثلی لا یبایع مثل یزید بن معاویه» یعنی هر کس مثل من فکر میکند زیر بار این حکومت نمیرود. نگفت من زیر بار نمیروم، نفرمود «أنا لا یبایع» فرمود: «مثلی» کسی که مانند من آزاداندیش است، عدلمحور است، عقلمدار است، هرگز حکومت اموی را امضا نمیکند «مثلی لا یبایع مثل معاویه».
...
بنابراین سخن در این نیست که حسین بن علی فقط برای اینکه با یزید بیعت نکند قیام کرد نه خیر!، آنها با مکتب از هر منظری در افتادند هم با قرآن، هم با سنّت، هم با عقیده مردم و حسین بن علی قیام کرد و دین را زنده کرد. در دم دروازه شام کسی از زینالعابدین(ع) سؤال کرد در این صحنه چه کسی پیروز شد؟ فرمود ما «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ، وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاهِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ»؛ اگر خواستی بفهمی در این صحنه چه کسی پیروز شد در حالی که ابدان طیب و طاهر، پاره پاره آنجا افتاده، فرمود ما پیروز شدیم، فرمود: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ، وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاهِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ»؛ موقع نماز اذان و اقامه بگو ببین نام چه کسی را میبری؟ ما رفتیم این نام را زنده کردیم و برگشتیم. این نام میماند چون با فطرت سازگار است، با ساختار نظام هستی سازگار است.