پرسش:
برای ترک عادتي مثل جويدن يا کندن ناخن چه راهکارهايي راپيشنهاد مي کنيد؟عادتي است که از زمان بچگي تا الان که 35ساله هستم دارم.
پاسخ:
پاسخ شما را ضمن نكات زير بيان مي كنيم:
1-
عواملي مي تواند زمينه ساز، آغازگر و تدوام بخش ناخن جويدن يا كندن ناحن باشند مانند: استرس، خستگی، احساس ناکامی، اضطراب و تنهایی اختلال وسواس فکری ـ عملی، اختلال تمرکزی بیشفعالی، اختلالات اضطرابی، امور ژنتيك
2-
براي درمان دقيق بايد علل شناخته شود. مثلا اگر زمينه هاي ژنتيكي باشد و رفتار وسواس گونه كندن ناخن شديد باشد در كنار روان درماني(روان شناس باليني) حتما لازم است دارو درماني (دارودرماني) هم انجام شود.
3-
خودتان نيز بايد با همت بالا براي درمان تلاش كنيد .
️روش هاي زير بسيار مهم است در ترك:
الف) توجه به توانايي ها و هنرها و تجارب مثبت خود و كم نگرفتن قدرت اراده خود.تكيه به اراده خودتان نقش مهمي در درمان دارد. نبايد منتظر معجزه بنشينيد معجزه حقيقي اراده شماست وقتي حركت كنيد خدا هم به تلاش شما بركت مي دهد
ب) توجه به پيامدهاي منفي اين رفتار وسواس گونه مانند قرمزی و زخم شدن اطراف پوست ناخنها میتواند باعث خونریزی و عفونت شود و جدا از خود ناخن، به دندانها و حتی لثهها هم آسیب میرساند. ظاهر ناخن جویدن هم خوشایند نیست و میتواند اضطراب درونی فرد را در دید عموم قرار دهد
بنابراین، از نظر اجتماعی قابل قبول نیست و روی اطرافیان تاثیر منفی میگذارد. گاهی باکتریها و ویروسها از انگشتان دست به صورت و دهان منتقل میشود و افراد را در معرض ابتلا به عفونتهای مختلف قرار میدهد. جویدن ناخن علاوه بر اینکه به دندانها آسیب میرساند، باعث کج شدن و از ردیف خارج شدن آنها هم میشود.
ج) ورزش كردن علاوه بر افزايش هورمون هاي شادي و آرام بخش سبب كاهش هورمون هاي استرس و اضطراب مي شود. هر قدر اضطراب شما كم شود و آرامش زياد، توان شما براي مهار اين عادت قوي تر مي شود.
د) وقتي بچه را از شير مي گيريم بي تابي مي كند ولي حواسش را به اشياء جذاب و غذاهاي خوشمزه جلب مي كنيم بيشتر به او توجه مي كنيم تا عوارض ترك شير و سينه مادر را بتواند تحمل كند. وقتي شما مي خواهيد عادت خوردن ناخن را ترك كنيد كلافه مي شويد ولي با ترفندهاي مختلف مانند چسبيدن به كارهاي هنري و كارهاي ذهني ذهن را مشغول كنيد.
هـ) كار و هنرها و ورزش هايي مشغول شويد كه دست و ذهنتان مشغول شود مانند گلسازي با گل رس
و) ناخن ها را از ته بگيريد
ز) گاهي ناخن ها را تند و تلخ كنيد يا دستكش دستتان كنيد و يا چسب به ناخن ها بزنيد. ولي اصل اين است كه با اختيار خودتان دستتان را مهار كنيد. مانند فردي كه خودش با اختيار تلاش مي كند سيگار نكشد.
ح) از رفتارهاي مذهبي مانند دعا، حضور در زيارتگاه ها، مساجد و نوشتن نامه و عريضه به ائمه و خداوند براي پالايش هيجان هاي منفي و كاهش استرس كمك بگيريد. دوستان بانشاط و معنوي داشته باشيد گاهي با هم پياده روي و دورهمي داشته باشيد
نوشته قابل تامل روی لباس قرنطینه پرستار بیمارستان امام خمینی تهران:
اگه یکی نشیم
... یکی یکی کم میشیم!!
✍ در اين روزهای حساس با ماندن در خانه سلامتی خود و ديگران را تضمين کنيم...
#در_خانه_بمانيم
#کرونا_را_شکست_میدهیم
🔘کانال فرهنگی طلوع
@tolooo
شهدا:
يك تيم روحيه درست كرده بوديم، با عمو حسن و يك روحاني و چند نفر ديگر. گردان به گردان مي رفتيم، قرآن مي خوانديم، حديث مي گفتيم، گوسفند قرباني مي كرديم و بچه ها را از زير قرآن رد مي كرديم. عمو حسن هم توي يك كاسه ي بزرگ حنا درست مي كرد و سر و دست بچه ها را حنا مي گذاشت. گاهي يكي مي پرسيد «عمو، شما كه واسه ي همه حنا مي ذاري، چرا ريش هاي سفيد و خوش گل خودت رو نمي ذاري؟»
مي گفت «عمو جان، اين ريش ها بايد با خون خضاب بشه.»
يادگاران، جلد 15 كتاب شهيد حسن اميري (عموحسن) ، ص 84
@sharmandeim_shohada
آفتابه فقط با کارت شناسایی
اگر میگفتیم «وسواسی»، دلخور میشد؛ اما وضو میگرفت مثل بتونه کشیدن! با یک آداب و احتیاطی مواضع وضو را صیقل میداد که بیا و ببین. سه بار از بالای مرفق آب ریختنش، بترتیب حکم بدنه سازی، آستر و روکش را داشت! از آن برادرهایی بود که یک لحظه آفتابهاش را از خودش دور نمیکرد، حتی موقع عملیات. تصورش را بکن! طبیعی بود که بچهها اگر قضای حاجتی داشتند بیایند سراغ او و همین امر باعث میشد که گاهی به قول خودمان حسابی کفری میشد؛ و اگر بعدازآن آفتابه دیگری پیدا میکرد کسی جرئت نداشت طرفش برود، اگر هم میرفت، شرط تحویل میگرفت: آفتابه فقط با کارت شناسایی! بدا به حال کسی که در آن بر بیابان کارش گیر میکرد و کارت شناسایی نداشت؛ حتی اگر این شخص معاون گردان یا داداشش بود.
@sharmandeim_shohada
ماجرای کشتار ایرانیان توسط یهودیان در روز 13 بدر چیست؟
💥جشن پوریم؛ رقص یهود در هولوکاست ایرانیان
✅جشن «پوریم» یکی از سنتهای قدیمی قوم یهود است که پس از تشکیل رژیم جعلی اسرائیل، رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است. این به اصطلاح جشن که همزمان با سیزده فروردین برگزار میشود، در حقیقت جشن و پایکوبی بر خون دهها هزار نفر از مردم ایران است که با توطئه و دسیسه دو یهودی نفوذی در دربار #خشایارشاه، کشته شدند.
http://yon.ir/M8ozK
اگرچه تصور برخی بر آن است که این داستان، افسانهای بیش نیست، بعضی دیگر از مورخان نیز آن را واقعیتی انکارناپذیر قلمداد کرده و سند آن را برگزاری جشن «پوریم» توسط یهودیان میدانند. یهودیان (خصوصا صهیونیستها) به این ماجرا اعتقاد کامل دارند و هر ساله جشن پوریم را به عنوان ⚡️نماد کشتار ایرانیان ⚡️ با آداب عجیب و دور از دین و عقل، همچون خوردن مشروب تا جایی که دیگر توان تشخیص مطلبی را نداشته باشند، خوردن خون یا مایعات به رنگ آن و ... گرامی می دارند !!
اما ماجرا چیست؟
پس از استقرار یهودیان در ایران توسط #کوروش، یهودیان جهت کسب قدرت بتدریج در لایه های حکومتی #هخامنشیان نفوذ کردند.
در زمان خشایار شاه، یهودیان با فریب و نیرنگ، یک دختر یهودی به نام « اِستِر » را وارد حرم سرای شاه ایران می کنند.
در یکی از مراسم های شاهانه، خشایار شاه از همسر خود؛ ملکه #وشتی درخواست می کند که خود را بر حاضران عرضه کند. ملکه وشتی که بانوی عفیفی بود، از این کار اجتناب می کند و از دستور خشایارشاه برای نمایان کردن زیبایی هایش برای مهمانان شاه خودداری کرده و به دست جلاد شاه کشته می شود.
#استر از این موقعیت استفاده می کند و خواسته ی شاه را انجام می دهد. شاه سست عنصر نیز وقتی زیبایی او را میبیند، شیفته او شده و او را به عنوان #ملکه تمام ایرانیان برمی گزیند، بدون آنکه بداند او یهودی است و یا خواهرزاده و یا پسرعموی "#مردخای" رهبر مذهبی یهودیان ایران است.
#هامان، صدر اعظم خشایارشاه با درایت خود متوجه نفوذ یهودیان به دربار و توطئهچینیهای آنان میشود و باین دلیل مورد نفرت یهود قرار میگیرد. استر خشاریاشاه را با شراب بسیار مست میکند و در حال مستی در شب 13 فروردین از او حکمی میگیرد که اول، هامان اعدام شود، دوم، تمام قبایل منتسب به این فرد کشته شوند، سوم، یهودیان تا چند روز آزاد به انجام هر تعرضی در ایران هستند.
یهودیان در روز 13 فروردین، قتل عام بزرگی را در ایران به راه میاندازند و 77 هزار ایرانی توسط یهودیان قتل عام می شوند. 15 قوم ایرانی در این روز از بین می رود.
دیگر ایرانیان، برای در امان ماندن جان خود، به کوه، دشت و صحرا فرار میکنند تا از تیغ کین یهودیها در امان باشند.✔️
این اتفاق ناگوار در روز 13 فروردین رخ داده و شاید به همین دلیل از نظر ایرانیها، این روز نحس است و در تلاش برای از بین بردن نحسی آن هستند.
یهودیها در این روز، به معنای واقعی یک هولوکاست ایرانی را به نمایش گذاشتند.
✅قساوت و کینهتوزی یهودیان در این قتل عام بصراحت در کتاب استر (کتاب مقدی یهودیان) آمده:
«و یهودیان بر دشمنان خود پیروز شدند... همه مردم از یهودیان میترسیدند و جرأت نمیکردند در برابرشان بایستند. تمام حاکمان و استانداران، مقامات مملکتی و درباریان از ترس مردخای، به یهودیان کمک میکردند... به این ترتیب یهودیان به دشمنان خود حمله کردند و آنها را از دم شمشیر گذرانده، کشتند.
10 پسر هامان بن همداتای، دشمن یهود، را کشتند... و [جسد] 10 پسر هامان را به دار آویختند... و سایر یهودیانی که در ولایتهای پادشاه بودند... 75 هزار نفر از مبغضان خویش را کشته بودند... در روز چهاردهم ماه آرامی یافتند و آن را روز بزم و شادمانی نگاه داشتند
عمق خوشحالی یهودیان از این جنایات تا جایی است که هرساله یهودیان این روز را با عنوان #عید پوریم بخاطر کشتن ایرانیان جشن می گیرند و نفرت خودشان را از ایرانیان در این جشن نشان می دهند.
نکته جالب ماجرا اینست که یهودیان که 77 هزار ایرانی را طبق کتاب مقدس خودشان کشته اند، با #وقاحت تلاش می کنند خود را که دستشان آلوده به خون هزاران ایرانی است مظلوم جا بزنند. آنها چنین بیان می کنند که ایرانی ها قصد !! داشتند ما را بکشند!! وقاحت تا کجا؟؟ هزاران نفر را کشته اند و همچنان خود را که #ظالم ترین شقی ها هستند به جای #مظلوم ! جا می زنند.
نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اهدای کتاب استر، به رئیس جمهور امریکا باراک اوباما می گوید: «ایرانیها، آن زمان هم میخواستند ما را نابود کنند.»
وی همچنین در سخنرانی خود در برابر کنگرهٔ آمریکا در مارس ۲۰۱۵ با اشاره به داستان استر، میگوید «امروز مردم یهود با تلاش یک فرمانروای دیگر ایران برای نابودی ما مواجهند.
اساس رژیم صهیونیستی بر همین وقاحت ها و #مظلوم نمایی های دروغین استوار است.
@Antishobhe
8.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#زمزمه_های_معنوی
نشست اول :امام موسی کاظم (ع) الگوی بخشش
✅حجت الاسلام حسینی
سلسله نشستهای مجازی معرفتی و اخلاقی علمای رزن،درگزین و سردرود
11.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#زمزمه_های_معنوی
نشست دوم :پیامبر اعظم(ص) پیام آور مهربانی و محبت برای بشریت
سلسله نشستهای مجازی معرفتی و اخلاقی علمای رزن،درگزین و سردرود
#حجت الاسلام میرزایی امام جمعه شهر دمق
26.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#زمزمه_های_معنوی
نشست سوم :ارتباط انسانها با امام زمان(عج)
✅حجت الاسلام سید روح الله حسینی
سلسله نشستهای مجازی معرفتی و اخلاقی علمای رزن،درگزین و سردرود
19.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#زمزمه_های_معنوی
نشست چهارم:امام حسین (ع) نجات دهنده انسانها
✅حجت الاسلام اکبری
سلسله نشستهای مجازی معرفتی و اخلاقی علمای رزن،درگزین و سردرود
پرسش:
ائمه (علیهم السلام) عالم دوران خود بودند. چرا امام سجاد که ملقب به زین العابدین بودند، زین العالمین معرفی نشدند؟
پاسخ:
زین العابدین به معنای زینت عبادت کنندگان از القاب حضرت سجاد (علیه السلام) است. اینکه چرا از میان معصومین (علیهم السلام) ایشان به این وصف ملقب شدند و اینکه چرا به این وصف ملقب شدند و نه اوصاف دیگر مثل زین العالمین، میتواند به این دلایل باشد:
این لقب توسط پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) برای امام سجاد(علیه السلام) پیش بینی و انتخاب شد. در روایتی میخوانیم: «حَدَّثَنَا عِمْرَانُ بْنُ سُلَيْمٍ قَال:كَانَ الزُّهْرِيُّ إِذَا حَدَّثَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ حَدَّثَنِي زَيْنُ الْعَابِدِينَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ فَقَالَ لَهُ سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ وَ لِمَ تَقُولُ لَهُ زَيْنُ الْعَابِدِينَ قَالَ لِأَنِّي سَمِعْتُ سَعِيدَ بْنَ الْمُسَيَّبِ يُحَدِّثُ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ يُنَادِي مُنَادٍ أَيْنَ زَيْنُ الْعَابِدِينَ فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى وَلَدِي عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ يَخْطُو بَيْنَ الصُّفُوفِ.
عمران بن سلیم می گوید: هر گاه زُهری از علّی بن الحسین مطلبی نقل می کرد، می گفت: مرا زین العابدین روایت کرد. یکبار سفیان بن عُیَیْنه به او گفت: از چه جهت او را زین العابدین می گوئی؟ پاسخ داد از سعید بن مسیّب شنیدم که رسول خدا فرمود: به روز قیامت، فریاد کننده ای آواز برآرد: زینت عبادت کنندگان، کجاست؟ چنان می بینم که فرزندم علی بن الحسین با تمام وقار و سکون در میان مردم محشر قدم بر می دارد.»(1)
امام معصوم، انسان کامل و میراث دار همه فضائل است. اما شرایط زمانی و مکانی هر امام اقتضا میکرد که یکی از این صفات ظهور و بروز بیشتری پیدا کند.
️مثلا دوران امام باقر (علیه السلام) دورانی بود که حکومت اموی رو به ضعف می نهاد. به همین خاطر فرصت فعالیت علمی برای حضرت بیش از پیش فراهم شد و ایشان به باقر العلوم به معنای شکافنده دانش معروف گردید.
اما امام سجاد(علیه السلام) در زمانی به امامت رسیدند که خفقان بر جامعه اسلامی سایه افکنده بود و امکان فعالیت اجتماعی و علمی کمتری نصیب حضرت می شد. به همین دلیل ارتباط با خدا تجلی بیشتری در زندگی حضرت پیدا کرد و حتی ایشان از دعا برای مدیریت فرهنگی سیاسی جامعه استفاده میکردند و در قالب دعا مفاهیم علمی را به تشنگان دانش ناب عرضه می داشتند.
پی نوشت ها:
1. علل الشرایع، ج1، ص23