اگر شهید مطهری اکنون حضور داشت، بر چه مسئلهای تمرکز میکرد؟ (بخش دوم)
علامه طباطبایی به کانت توجه دارد اما شهید مطهری بهعلت حضور مارکسیستها در صحنه، بهجای کانت به مارکس میپردازد.
شهید مطهری عمدتاً در داخل ایران به میزانی که اندیشههای غرب می آید، با آن مواجه میشود. قرائتهایی که از مارکس میشود، قرائت تقی ارانی است که یک قرائت مارکسیسملنینیسم است که متعلق به حزب توده است و از این زاویه برخوردها انجام میشود.
در اینجا قرائت آلتوسری و هگلیان جوان را نداریم و بعدها در دههٔ ۵٠، فرانکفورتیها اولین بار است که وارد میشوند و شهید مطهری با آنها مواجه میشود. البته مواجههٔ با آنها از طریق شریعتی است. شریعتی که در دههٔ ۶۰ در فرانسه است و بحث «خویشتن» را مطرح میکند و به اینجا میآید. مطهری با این اندیشهها تعامل میکند و بحث «فطرت» را بیان میکند.
در واقع، در آن مقطع، غرب واردشدهٔ باواسطهٔ داخل ایران را میبینند و از موضع حکمت صدرایی با آن مواجه میشود و یک نوصدرایی است. اصلاً انتقال غرب در ایران مسئله ایجاد کرده است. مارکسیسم وارد شده و لوازم خود را بسط میدهد و نیرو جذب میکند.
در مقطع قبل مارکسیسم ندارید و مسئله آدمهای است که سرخابسفیدآب میکنند، دارالفنونیهایی که فلسفه غرب نمیفهمیدند و جاذبههای زندگی آن طرف را مشاهده میکردند و به آن طرف تشبه میورزیدند و (خاطرات صادق هدایت) فرزندانشان غربی میشدند. حل این مسئله مهم است.
محمد شاه اولین گروه را به غرب فرستاد. دستور داد آدمهای متدین را بفرستند که تحتتأثیر قرار نگیرند و بنویسند مرگ بر لامذهب و در همین حد بود. توجه نداشتند این نحوه از سبک زندگی در همهچیز خوابیده است؛ اما در این مقطع، مواجههٔ مستقیم با غرب پیدا کردهایم که به برخی مسائل آن اشاره شد.
همین مسائل در جهان اسلام هم منتقل شده است. یعنی ما در جهان اسلام پدیدهای بهنام نومعتزلی داریم. اولین مواجههٔ شهید مطهری با نومعتزلیان، با اقبال لاهوری و کسانی است که میخواهند برای نوعی عقلانیت مدرن تاریخچه بیابند یا تاریخچه ندارند و میآورند. بحثهای هرمنوتیک مفسرمحوری که میآید و آن زمان جدی نبود و فرهنگ جای همه امور را میگیرد و تفکر برساخته میشود. یعنی آنچه که در جهان مدرن است، میآید.
لایهٔ اولی که عرض شد، در زمان شهید مطهری حضور نداشت. یعنی متفکرین عرب در دهههای ۳٠ و ۴٠ و ۵٠، در فضای سنتی خویش بودند و اینکه اندیشههای غربی را پوشش دینی بدهند، تضعیف شده بود.
ناسیونالیسم، مارکسیسم و غیره خیلی صریح و عریان آمده بودند؛ اما بعد از خیزش فرهنگی دینی جهان اسلام، بخش قابلتوجهی از متفکرین عرب مانند حسن حنفی، جابری، ابوزید، آرگون در فضای اوجگرفتن بازگشت بهسوی حیات دینی، سعی میکنند با نوعی عقلانیت مدرن این فضا را تفسیر کنند.
بعد از پنجشش سال در دههٔ اول بعد از انقلاب ما، که جنگ بود، آنها مسائل فکری داشتند و تولید کردند. بعد وارد ایران شد و دقیقاً این مسائل، مسائل امروز شهید مطهری میشد. او نباید میرفت سراغ بحث حرکت اسفار؛ بلکه باید سراغ بخش اتحاد عاقل و معقول اسفار میآمد تا مسئلهٔ سوژه و ابژه را حل کند.
مشکل امروز مطهری بحث دفاع از عینیت و فهم حقیقت و نوکانتیها میشد و دیگر مارکسیستها نبود. چیزی که احساس میکرد در بحث اعتباریات علامه، قرائت نوکانتی شود که این امر دارد اتفاق میافتد و چالش جدی است و یک نوع خروج از حوزهٔ تفکر و بنیادهای فلسفی جهان اسلام دارد. شناسایی اینکه چالشهای جدی نظری سنت فلسفی امروز ما در چند دههٔ این قرنی که در آن هستیم، چیست.
#مرتضی_مطهری
@hparsania
3.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅آیا خسروخانها دروغ هستند و ماجرای آنها وهن مذهب است؟
در یکی چند روز اخیر شاهد ابراز تردید برخی اساتید حوزه های علمیه در مقابل صحت نقل داستان هدایت فردی به اسم خسروخان در مناجات خوانی رمضانی آقای محمود کریمی، بودیم و اینکه شاید در شرایط کنونی علمی و دانشی در صورت درستی این ماجرا، نقل آن وهن مذهب و اهلبیت باشد.
یکی از مسائل تاریخی الهیاتی و کلامی شیعیان در طول همه این ۱۴ قرن همراهی با دستگاه اهلبیت، همین باب هدایتی است که دستگاه الهیاتی|فقهی ما به آن پشت می کند اما به تواتر و با سندهای حسی و قرین به حس، مدام تکرار می شود.
برای شناخت واقعی بودن و مداوم بودن این نوع از تجربه های هدایتی در میان همسایگان ناهمراه اولیاء الهی، کافی است انسان مدتی در یکی از اماکن مقدسه، اقامت گزیند تا با چشم خود، آمد و رفت این غریبه هایی که حالا تجربه ای متفاوت را به دوش می کشند را ملاقات کند و حیرت و تلاش آنها برای نزدیک شدن با صاحب این هدایت را که گاها با سالها تلاش و ممارست همراه است را با چشم خودش ببیند
متن کامل در :
@teghtesadi
✅آیا خسروخانها دروغ هستند و ماجرای آنها وهن مذهب است؟
در یکی چند روز اخیر شاهد ابراز تردید برخی اساتید حوزه های علمیه در مقابل صحت نقل داستان هدایت فردی به اسم خسروخان در مناجات خوانی رمضانی آقای محمود کریمی، بودیم و اینکه شاید در شرایط کنونی علمی و دانشی در صورت درستی این ماجرا، نقل آن وهن مذهب و اهلبیت باشد.
یکی از مسائل تاریخی الهیاتی و کلامی شیعیان در طول همه این ۱۴ قرن همراهی با دستگاه اهلبیت، همین باب هدایتی است که دستگاه الهیاتی|فقهی ما به آن پشت می کند اما به تواتر و با سندهای حسی و قرین به حس، مدام تکرار می شود.
برای شناخت واقعی بودن و مداوم بودن این نوع از تجربه های هدایتی در میان همسایگان ناهمراه اولیاء الهی، کافی است انسان مدتی در یکی از اماکن مقدسه، اقامت گزیند تا با چشم خود، آمد و رفت این غریبه هایی که حالا تجربه ای متفاوت را به دوش می کشند را ملاقات کند و حیرت و تلاش آنها برای نزدیک شدن با صاحب این هدایت را که گاها با سالها تلاش و ممارست همراه است را با چشم خودش ببیند.
مداحان و خطیبان در طول تاریخ توسل و زیارت و مجلس داری اهلبیت، از آن حیث که با بعد عاطفی ارتباط با اولیاء الهی طرف بوده اند، همواره قصه هایی از این نحوه مواجهه با نور هدایت را نقل کرده اند، اما از آنجایی که آنها نهادسازی علمی برای تجربه های دینی اما خارج از نهاد متعارف علم دینی را بلد نبوده اند. نتوانسته اند این مجموعه گزارشهای بی شمار و متواتر و حسی را به یک پرسش آکادمیک دین پژوهی تبدیل کنند و شوربختانه دین پژوهان نیز از تبدیل کردن این حجم وسیع از گزارش های نامتعارف هدایتی، به یک پرسش زنده علمی سرباز زده اند.
اعتبارسنجی این دست گزارش ها -حتی اگر داستان گزارش شده توسط اقای محمود کریمی کمی هم چاشنی اضافی احساس و درام داشته باشد- کاری چندان دشواری نیست و خسروخان هایی که در دنیای سیاه و زمینی خود و در محدوده جهان معنایی غیر دینی خود، تجربه ای نورانی را تلقی میکنند، اصلا «دروغ» و «اوهام» و با «مدخلیت خیال» نیستند، بلکه این دستگاه الهیاتی و فقهی ماست که متهم به این است که مفهوم «هدایت» را بدون پرداختن به این اجزاء قطعی، صورت بندی کرده است، تا جایی که فقیهی که در کلاس درس معاملات، به راحتی و در همان جلسه اول، حکم به حلیت عقود و بازارهای نوظهور مالی در غرب می دهد، احساس می کند این نوع هدایت گمگشتگان در وادی نفس پرستی، وهن نظریه هدایت دینی است و «در شرایط کنونی از نظر علم و دانش مستمعین» باعث «تمسخر مقدسات» است و «آیا هدایت کردن آن آقا راه معقول و مناسب دیگری نداشت؟».
نهاد علمی الهیات و فقه -و کلا دین پژوهی- ما باید پاسخ دهد که چرا دست از تجمیع و صورت بندی این واقعه در قالب یک سوال واضح علمی و دارای قرائن معتبر علمی -در عین قطعیت شهودی و حسی آن در واقعیت خارجی- برداشته است و در نهایت چرا اهلبیت، اینگونه ولایت و هدایت را عملا مرتکب می شوند؟ دین پژوهی باید از خود بپرسد که چرا یک واقعه اینچنینی استمرار زمانی دارد اما او در نظریه هدایت و ولایت دینی آن را غیر علمی و وهن و ناملائم با ذائقه مکتب و مذهب و شریعت می یابد؟ چرا اولیاء تاریخی دین، با این همسایگان منکرٍ طریق نورانیت و دینداری چنین می کنند و آنها را میان مردم انگشت نما می کنند؟
بی گمان، جا دارد که بعد از هزار سال گفتگو از شبه های یهودی و دهری و عامی در الهیات و فقه، بخشی از نهاد دین پژوهی را به بازاندیشی در این واقعیت های غیر قابل انکار اما درون مکتبی اختصاص داد و این اضلاع مغفول دین را از حاشیه به متن پروژه های علمی حوزه آورد، شاید به این طریق، برخی از شبهه های وارد به فرهنگ مذهبِ که نهاد علم و در مقام بازتولید علمی مذهب آن را ایجاد کرده هم حل شود.
@teghtesadi
هدایت شده از جشنواره مردمی فیلم عمار
2.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند «شورش علیه سازندگی» منتشر شد
💢 «شورش علیه سازندگی» نگاهی دارد به شورشهای اجتماعی در شهرهای مشهد و اسلامشهر در دهه ۷۰ شمسی. در این مستند سعی شده است در گفت و گو با نزدیکان، یاران، کارشناسان، مخالفان و منتقدان مرحوم آیتالله هاشمیرفسنجانی روایتی بدون روتوش از دوران سازندگی را بیان شود.
📥 دانلود و تماشا در عماریار:
https://b2n.ir/623478
✅ @AmmarFest
هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
💢فرصتی باورنکردنی برای خواندن💢
لینک مطالعه و دانلود رایگان کتابهای الکترونیکی دانشگاه تهران 👇
https://ketaabonline.com
هدایت شده از جشنواره مردمی فیلم عمار
2.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند «شورش علیه سازندگی» منتشر شد
💢 «شورش علیه سازندگی» نگاهی دارد به شورشهای اجتماعی در شهرهای مشهد و اسلامشهر در دهه ۷۰ شمسی. در این مستند سعی شده است در گفت و گو با نزدیکان، یاران، کارشناسان، مخالفان و منتقدان مرحوم آیتالله هاشمیرفسنجانی روایتی بدون روتوش از دوران سازندگی را بیان شود.
📥 دانلود و تماشا در عماریار:
https://b2n.ir/623478
✅ @AmmarFest
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
9.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦ #کلیپ عالی درباره «خلق پول» یا «جعل پول»، بزرگترین ظلم بانکها نسبت به عموم مردم در ایران و جهان؛ در این کلیپ ارتباط #خلق_پول و تورم فزاینده و دلالیهای حرام بانکها را درخواهید یافت؛همچنین دلیل ایجاد اختلاف طبقاتی وظلم به اکثر مردم توسط #بانکداران
♦ از نظر ما باید سیستم خلق پول بانکهای خصوصی صد در صد متوقف شود که بانک مرکزی همچین قدرتی را دارد قانوناً و عرفاً. و البته کل سیستم خلق پول در بانکهای دولتی نیز... والا ظلم سیستماتیک #اقتصاد_لیبرال و #سرمایهداری، روز به ورز خون مردم را در شیشه خواهد کرد و ثروتمندان بانکدار و #شبکه را قلدرتر کرده و تورم ناشی از خلق پول را به مردم تحمیل خواهد کرد...
🔶 بگذریم که بسیاری ازمتخصصین اقتصاد واسلام از اساس باسیستم بانک خصوصی و خلق پول بدینوجه مخالفند. خدا رحمت کند امثال #شهیدبهشتی وبزرگان کشور که با چنین بانکداری مخالف بوده وهستند؛ اساتیدی چون #مسعود_درخشان و #پرویز_داوودی و... ولی متاسفانه #نظام_آموزش_اقتصاد درکشور ما به دست مقلدین غرب و ازخودبیگانگانی است که سر در... غرب دارند.
منبع كليپ: کانال تلگرامی Today_Money
@eqmoq2
با_تفکر_حوزوی _نمی_توان_ماهیت_عالم_جدید_را_شناخت_.pdf
حجم:
632.3K
این یادداشت شفاهی، گفتاری است از شهید سیدمرتضی آوینی که حدود سال ۱۷۳۱ در جمعی از علاقمندان ایده ها و دیدگاه ها و تجربه های او بیان شده است. او ضمن طرح سوالاتی درباره نسبت مذهب و هنر مدرن، به آسیب شناسی خوانش های مسلط از دین میپردازد و اندیشه حوزوی را در شناخت دین و عالم جدید ناکارآمد معرفی می کند.
هدایت شده از مدرسه اقتصاد
⭕️ مردم با درگیر شدن با #بازار_سهام حامی گفتمان امنیت سرمایه می شوند/ گفتمان امنیت سرمایه به دنبال تبدیل ایران به کشوری "نرمال" با هنجارهای مورد انتظار نظام بینالملل است
✍️ امیر تفرشی نوشت: با آزادسازی #سهام_عدالت، ۵۰ میلیون نفر از آحاد مردم که جزء ضعیفترین طبقات اجتماعی هستند وارد بورس میشوند و یا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در بازار سهام منتفع یا متضرر خواهند شد. گفتمان امنیت سرمایه آیندۀ خود و جمهوری اسلامی را اینگونه طراحی میکند.
🔹زمانی که طیف گستردهای از مردم به صورت مستقیم و لحظهای از بازار سهام منتفع یا متضرر شوند، همۀ آنها حامی گفتمان امنیت سرمایه خواهند شد.
🔹گفتمان امنیت سرمایه به دنبال تبدیل ایران به کشوری "نرمال" با هنجارهای مورد انتظار نظام بینالملل است.
🔹با درگیر شدن آحاد مردم در سازوکارهای بازار سهام، مطالبۀ مردمیِ مبارزه با فساد با خواستِ عمومیِ مخاطرهزدایی از بورس جایگزین خواهد شد.
🔹لازمۀ این مخاطرهزدایی، «انعطاف در داخل» و «نرمش در خارج» خواهد بود.
🔹در ایرانِ فردا، بنا بر اقتضائاتِ امنیت سرمایه و خواستِ آحاد مردمی که به گروگانِ بورس و بازار سهام درآمدهاند، تنها کسانی صلاحیت حکمرانی خواهند داشت که متعهد به حفظ صلح و گفتگوی داخلی و خارجی باشند./ صفحه توییتری امیر تفرشی
#بورس #بورس_بازی #امنیت_اقتصادی #امنیت_سرمایه #مذاکره
@SchoolofEconomics
شذرات المعارف - محمدعلی شاه آبادی.pdf
حجم:
6.34M
کتاب شذرات المعارف
مرحوم آیت الله شاه آبادی
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️متن کامل بیش از ۴۱ هزار پایاننامه ارشد و رساله دکتری روی وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران قرار گرفت.
https://b2n.ir/833245
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami