✅حجه الاسلام علی محمدی
🔻مدیر موسسه معنا
(25 مهرماه 1397) ، مقام معظم رهبری فراخوانی را ابلاغ کردند و دولت و مجلس و شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی و اندیشمندان حوزه و دانشگاه را برای بررسی «الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت». خطاب قرار دادند.
علی رغم اینکه به موازات پیگیری موضوع #فقه_حکومتی و #علوم_انسانی_اسلامی، چند سالی است که پیگیر مباحث مربوط به #الگوی_اسلامی_ایرانی پیشرفت بوده ام، ولی به لطف برخی دوستان در #مؤسسه_معنا، قریب به یک سال است که به صورت جدی تر به مباحث مربوط به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مشغول شده ایم و به مدد الهی توانسته ایم هم تاریخچه مربوط به #برنامه_های_توسعه از ابتدای تاسیس آن در سال 1327 و حضور تیم کارشناسی دانشگاه هاروارد در ایران را رصد و تحلیل کنیم و هم توانسته ایم دیدگاه های هفت تن از نظریه پردازان این عرصه را بررسی نماییم که عبارتند از:
1⃣#سید_حسین_میرمعزی،
2⃣#عطاء_الله_رفیعی_آتانی،
3⃣#عبدالحمید_واسطی،
4⃣#علیرضا_علی_احمدی،
5⃣#علیرضا_پیروزمند،
6⃣#عادل_پیغامی،
7⃣#علی_کشوری
که گام بعدی لازم است برای اتقان بیشتر با خود این بزرگواران وارد گفتگو شویم.
همچنین در کنار تاریخچه و تقریر دیدگاه، به شناسایی یازده مؤسسه فعال در عرصه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخته ایم و مؤسسات زیر را بررسی نمودیم:
1⃣#مرکز_الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت (صادق واعظ زاده)،
2⃣#موسسه_پژوهشی_ مبانی_و_مدل¬های_اقتصادی_بومی (مهدی زریباف)،
3⃣#دفتر_الگوی_پیشرفت_دانشگاه_امام_صادق_(ع) (سید مجید امامی)،
3⃣#دفتر_راهبردی_جبهه_فکری_انقلاب اسلامی (هانی ایرانمنش)،
4⃣#شبکه_کانون_هاي_تفکر_ايران یا #ایتان (مرتضی فیروزآبادی)،
5⃣#دبيرخانه_امور_تدوين_الگوي_ايراني_اسلامي_پيشرفت_در_نهاد_رياست_جمهوري (امیرعلی سیف-الدّین)، 6⃣#دبيرخانه_حوزوي_الگوي_اسلامي_ايراني_پيشرفت (دکتر مهدی رجایی نیا)،
7⃣#کارگروه_علوم_انسانی_و_توسعه_اندیشکده_مهاجر (سید محمد حسین بادامچی ـ محمد حسن نیلی)،
8⃣#علم_و_سیاست_اشراق (علیرضا شفاه)،
9⃣#گروه_طالعات_اقتصادی_مجاهد ( وابسته به موسسه مطالعات راهبردی قدر)،
🔟#مرکز_پژوهشهای_مجلس_شورای_اسلامی (سینا کلهر)
https://www.instagram.com/p/Bo_x1Xaj3sD/?taken-by=ali.mohammadi89
@teghtesadi
❇️ متن کامل مقالاتی درباره اقتصاد نهادی جدید از رونالد کوز، داگلاس نورث و اولیور ویلیامسون
Https://t.me/isiew
🔸 مقاله ماهیت بنگاه از رونالد کوز
✏️ مترجم: محمود مشهدی احمد
http://www.daraian.com/fa/ecotoday/translate/636-translate/18977
🔹 مقاله مسئله هزینه اجتماعی از رونالد کوز
✏️ مترجم: جهانگیر سهراب زاده
http://www.daraian.com/fa/ecotoday/translate/636-translate/18976
🔸 روششناسی رونالد کوز در اصلاح نظریه اقتصادی با تأکید بر «ماهیت بنگاه» و «مسئله هزینه اجتماعی»
✏️ نویسنده: علی نصیری اقدم
http://www.daraian.com/fa/great/201-great/18975
🔸 داگلاس نورث: اقتصاد نهادگرای جدید و توسعه
✏️ مترجم: مرتضی مصطفوی
http://www.daraian.com/fa/great/201-great/10462
🔹 تطور برنامه پژوهشی یک اقتصاددان نهادگرا : داگلاس سیسیل نورث
✏️ نویسندگان: ابوالقاسم مهدوی و علی نصیری اقدم
http://www.daraian.com/fa/institutiona/26-institution/10455
🔸 اقتصاد نهادگرایی جدید: دستاوردهای گذشته و نگاهی به فرارو از اولیور ویلیامسون
✏️ مترجم: محمود متوسلی
http://www.daraian.com/fa/ecotoday/translate/636-translate/18972
🔹 اقتصاد هزينه مبادله: پيشرفت طبيعي، سخنرانی نوبل اوليور ويليامسون
✏️ مترجم: علی چشمی
http://www.daraian.com/fa/ecotoday/translate/636-translate/18974
⚛️ منبع: کانال دارایان
🆔 @daraian
@teghtesadi
لای منگنه (نگاهی به موانع اعتراض جمعی در میانِ رانندگان اسنپ)
نویسنده: فروزان افشار
...سوای دوستیهای تصادفی و آشناییهای قبلی، رانندگان اسنپ بهندرت با همکارانشان روبرو میشوند. برخلاف غالب طیفهای رانندگان سنتی، آنها تقریباً فاقد جایگاهی فیزیکی هستند که معاشرت و ارتباطگیری نظاممند و مستمر را در میانشان میسر سازد. عدم ارتباط و تعامل مستقیم، امکان انتقال نارضایتیها، رسیدن به درکی متقابل از اشتراک منافع و شکل دادن به هویتی مشترک را تحلیل برده است. علاوه بر این، غیاب شبکههای آشنایی بینفردی بهطور غیرمستقیم نیز توان اعتراض جمعی رانندگان اسنپ را دچار فرسایش ساخته است، آنهم بهواسطهی کاستن از اثربخشی کارکرد بسیجگرانهی فضای مجازی. عضویت در گروههای تلگرامی که در نمونهی رانندگان اسنپ به یگانه چارچوب همبستگی و هماهنگی در میان این رانندگان بدل شده، به لحاظ فنی، و دستکم بهطور جزئی، متکی بر آشناییهای غیرمجازی است، به این دلیل که افراد توسط دوستانشان به این گروهها معرفی و در آنها عضو میشوند. به همین دلیل است که بسیاری از رانندگان حتی بخت عضویت در گروههای تلگرامی را نیز نمییابند. در نتیجه، قوت و جامعیت این گروههای مجازی، و شبکههای اجتماعی بهطور عام، از جمله، تابعی است از وجود و گستردگی شبکههای زیربنایی آشناییها و ارتباطات حقیقی...
برای خواندن متن کامل به آدرس زیر بروید:
http://problematicaa.com/driver-protest/
حماسه کویر.pdf
15.16M
حماسه کویر باستانی پاریزی
به قول دکتر مرتضی فرهادی ایرانیان با تدبیر بسیاربلند بوده اند که توانسته اند در کویر یک تمدن بسازند
این تدبیر بلند به کمک فرهنگ یاری گری (و نه رقابت سوداگرانه) بوده است که تمدن کاریزی را نتیجه داد.
بد نیست در این روزهایی که داریم به الگوی پیشرفت 50 سال آینده فکر می کنیم، به نقاشی عالی که پیشنیان این سرزمین کشیدند توجه کنیم.
@teghtesadi
آیا میدانستید:
✅اگر در امريكا مديران عامل بانكها بدون حضور نماينده دادستان باهم زير يك سقف قرار بگيرند همگى به جرم تبانى مى روند پشت ميله ها.
کانال دکتر علی سعدوندی
@teghtesadi
5.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک ایده. پیشنهاد فوق فقط یک نظر است
✍ آیا جذب سرمایه گذاری خارجی در اولویت است؟
🖌 در ارتباط با سرمایه گذاری خارجی نباید بی گدار به آب زد. در این باره دو مورد را باید مد نظر قرار داد:
(1) در کشوری که درگیر بیماری هلندی است جذب ارز خارجی به سرکوب نرخ ارز حقیقی می انجامد و فرایند «صنعت زدایی» را تشدید می کند.
(2) هیچ کشوری حاضر نیست فن آوری نوین خود را که به زحمت و با صرف هزینه بسیار به دست اورده است به رایگان در اختیار دیگری قرار دهد. کشورهایی که توانایی کپی سازی دارند مورد توجه سرمایه گذاران خارجی نیستند مگر آنکه بازار بسیار بزرگی را در اختیار شرکت خارجی قرار گیرد مانند چین و هند و امریکا و اتحادیه اروپا.
🖌 در درقابت میان ایران و کشورهای هم سطح، سرمایه گذار خارجی با احتمال قریب به یقین خط تولید خود را در ویتنام و تایلند مستقر می کند و ایران که در سطح این کشورهاست ولی از سرمایه انسانی بالاتری برخوردار است و استقلال بیشتری دارد در رقابت جا خواهد ماند؛ نه به دلیل ضعف های موجود در کشور بلکه نقاط قوت اقتصاد ما هم بازدارنده جذب سرمایه گذاری خارجی است.
🖌 بنابراین اولویت دادن به سرمایه گذاری خارجی معقول نیست اما اگر شرکتی حاضر است در کشور ما سرمایه گذاری کند نباید با ان مخالف جدی کرد. درمان بیماری هلندی هم راهکار خودش را می تواند داشته باشد.
🖌 در دنیا اش نذری پخش نمی کنند. اینکه انتظار داشته باشیم سرمایه گذار خارجی بدون دریافت وجوه سنگین فن آوری نوین در اختیار ما قرار دهد خواب و خیالی بیش نیست. پس اگر واقعاً به آن فن آوری نیاز داریم باید بهایش را بپردازیم. با این نگرش اولا خرید لایسنس/ خدمت خارجی در اولویت قرار می گیرد. ثانیا صنایع مونتاژ تقبیح نخواهد شد چرا که می دانیم از این بیشتر گیر ما نخواهد آمد. جالب آنکه مونتاژ و خدمات فروش و پس از فروش بیش از 50 درصد هزینه تمام شده یک کالا را تشکیل می دهد و نباید از این خوان پر برکت به اسم خودکفایی اما به کام مونتاژکار فلیپینی و پاکستانی و تایلندی و ترکیه ای چشم پوشی شود. باید مقررات را به نحوی وضع کرد که واردکنندگان ترغیب شوند بخشی از فرآیند تولید را داخل کشور به انجام برسانند./دکتر علی سعدوندی
#اقتصادی
@Teghtesadi
آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی:
در فقه چیزی به نام نظام نداریم/ اسلام در اقتصاد و سیاست و امور قضائی نظام ندارد!
*
اگر فقهی به نام فقه نظامات وجود داشت، امام راحل به آن میرسید و میگفت.
🔸ما این مقدار که در فقه کار کردیم چیزی به نام نظام نداریم، نظام اقتصادی، نظام سیاسی، نظام قضایی، نباید این عنوان چشم و گوش ما را پر کند که بگوئیم اسلام نظام دارد، نه، اسلام در هر زمینهای احکام جزئی دارد، قواعد دارد.
🔸آقایانی که قائل هستند که ما نظام اقتصادی داریم، میگویم هر موضوعی در نظام اقتصادی با هم ارتباط تنگاتنگ دارد، در نظام اقتصادی موضوعات را منفرداً و مستقلاً نمیشود دید، در فقه فردی هر موضوع مستقلی را فقیه استنباط میکند ولی در اقتصاد باید همه موضوعات را با هم و در کنار هم، و چیزهای عجیبی آدم در این مقالات میبیند.
🔸اگر از مرحوم شهید صدر رضوان الله علیه(که معتقد به نظام سازی است) سوال کنیم کاشف این نظام چیست؟ بالاخره از کجا به این نظام که شما مدعی هستید پی ببریم؟ ایشان میگوید اتفاقاً اینجا باید از رو بنا به زیربنا رسید، از همین فقه موجود و احکام موجود باید به زیربنا رسید، میگوئیم اولین سؤال این است که این فقه موجود با اجتهاد مجتهدین مختلف است، پس هر مجتهدی خودش باید یک نظام خاصی استخراج کند چون شما کاشف دیگری برای رسیدن به آن نظام ندارید غیر از همین مسائل روبنایی.
🔸در مسائل روبنایی در اقتصاد، در هر فرعی از آن، در مالکیت خصوصی، اقوال، انظار، مختلط است، با اختلاف انظار چطور میشود به نظام رسید؟ اگر یک فقهی داشتیم، احکام واحدی داشت هیچ اختلافی هم در آن نبود اینجا ثبوتاً ممکن بود بگوئیم به نظام میرسیم ولی با وجود اختلاف چطور میتوانیم به نظام برسیم؟ و ثانیاً شما وقتی در اقتصاد میگوئید ما نظام اقتصادی داریم، در سیاست میگوئیم نظام سیاسی داریم، در قضاوت باید بگوئید نظام قضایی داریم؟ باز یک سؤال دیگر پیش میآید که خود این نظامها چه نظامی دارد؟ بالاخره اینها زیرمجموعه های دین هستند اگر زیرمجموعههای دین هست چطور میتوانیم بگوئیم اگر شما میگوئید در خود اقتصاد نظام است باید در مرحله کلان هم یک نظامی باشد که اینها قابل التزام نیست.
🔸اگر ما ورای این فقه فردی یک فقهی به نام فقه نظامات داشتیم، آن کسی که باید به آن میرسید در درجه اول امام راحل است، امام با همین فقه فرمود که ما حکومت را اداره میکنیم.
🗓۸ آذر ,۱۳۹۷
منبع: شفقنا به نقل از کانال فقاهت
@teghtesadi