eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.8هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
320 ویدیو
117 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
📘انتشار کتاب نه فقط به خاطر پول؛ تبیین هزینه‌های مخفی پاداش و جریمه: از روانشناسی تا اقتصاد http://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/3503 📕این کتاب در پی تبیین ابعاد پنهان انگیزش عاملان اقتصادی و واکنش منفی آنها به پول است. ✅ @eqmoq2
✅ نه فقط خاطر پول ✅ کتاب نه فقط به خاطر پول به بررسی واکنش نامتعارف افراد به پاداش و جریمه پولی می پردازد. نتایج مطالعات پردامنه روانشناسان و اقتصاددانان نشان می دهد که پرداخت مشوق پولی و یا وضع جریمه در بسیاری از موارد اثر معکوس دارد، اهدای خون را کاهش می دهد، فرار مالیاتی را افزایش می دهد، اثر معکوس بر وجدان کاری دارد، از فعالیت های داوطلبانه می کاهد، میزان تخریب محیط زیست را افزایش می دهد و ... ✅ روانشناسان این پدیده را متاثر از تاثیر تشویق و تنبیه بر انگیزه های درونی می دانند، آنها بر همین مبنا توصیه می کنند که کودکان خودتان را به پاداش و جریمه عادت ندهید، در فضاهای کاری خیلی روی پاداش و جریمه تاکید نکنید، تا انگیزه های درونی افراد از بین نرود. ✅ اقتصاددانان رویکرد متمایزی در تبیین این مشکل دارند. برخی به هزینه های اجتماعی دریافت پاداش و اثر معکوس آن بر امکان خودنمایی توجه کرده اند، برخی به تمایز میان بازار اجتماعی و بازار پولی و تاثیر مشوق پولی در انتقال از اولی به دومی اشاره کرده اند. ✅ کتاب نه فقط به خاطر پول ، علاوه بر تجزیه و تحلیل نظریات مختلف در تبیین هزینه های مخفی پاداش و جریمه، نظریه کاهش تقاضای خیرخواهی را مطرح می کند که بر اساس آن تشویق یا تنبیه می تواند باعث کاهش تقاضای خیرخواهی شود. ✅ در این کتاب سعی شده با تصحیح فروض نظریات اقتصادی در زمینه انگیزش، به افزایش واقع گرایی نظریات اقتصادی کمک شود. در این راستا نظریه قیمت و نظریات رفتار عام المنفعه مورد ارزیابی قرار گرفته است. بررسی مشکل هزینه های مخفی پاداش و جریمه در اقتصاد ایران نیز بخش دیگری از این تحقیق را به خود اختصاص داده است. ✅ یکی از نکات برجسته کتاب تلاش برای پایه ریزی نظریه انگیزش اقتصادی بر اساس منابع دینی است. در این راستا الگوی تشویق و تنبیه در قرآن و سنت بررسی شده است. 📘 نه فقط به خاطر پول؛ تبیین هزینه‌های مخفی پاداش و جریمه: از روانشناسی تا اقتصاد http://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/3503@eqmoq2
هدایت شده از حسین مهدیزاده
[ Photo ] ⁉️اینروزها ما طرفداران جمهوری اسلامی باید به سوالاتی پاسخ دهیم مثل اینکه 1⃣ این منفعت گرایی لجام گسیخته از کجا آمده 2⃣چرا دولتِ منتصب به انقلاب اسلامی مستضعفان، در مسیری قدم بر می دارد که علم می گوید هدف از آن غارت زحمت مستضعفان است؟ 3⃣ماهیت این غارتگری چه تفاوتی با غارتگری خان ها می کند که در مقابل آن باید انقلاب کرد اما در مقابل قبول؟ 👇👇👇 @teghtesadi
🔴بازخوانی بحران مداوم ارزی ایران پس از انقلاب اسلامی از دریچه «نظریه اجتماعی» 📝حسین مهدیزاده؛ پژوهشگر گروه فقه حکومتی فرهنگستان علوم اسلامی قم ✅یادداشت مقدمه 🔻یکی از حرفهایی که این روزها در توضیح علت سقوط ارزش پول ملی گفته می شود، این است که ماهیت این اتفاق بی تدبیری دولت است و برنامه ریز و بهره بردار اصلی این بی تدبیری هم صاحبان سرمایه که در راس آنها موسسات اقتصادی خود دولت هستند می باشد! ابعاد این بی تدبری دولت منتصب به انقلاب اسلامی مستضعفین هم بسیار بهت برانگیز است چرا که در این بحران متمکنین و صاحبان سرمایه و قدرت، زحمت چندین سال تلاش کارگرها را ظرف کمتر از شش ماه بلعیدند و به دارایی خود اضافه کردند! ❓لذا این روزها ما طرفداران جمهوری اسلامی باید به سوالاتی پاسخ دهیم مثل اینکه: 1⃣ این منفعت گرایی لجام گسیخته از کجا آمده و چرا دولتِ جمهوری اسلامی از از مهار آن شانه خالی می کند؟ 2⃣ چرا دولت منتصب به انقلاب اسلامیِ مستضعفان، در مسیری قدم بر می دارد که همه می دانند هدف از آن غارت زحمت مستضعفان به سود کسانی است که ادبیات انقلاب اسلامی آنها را یا حامی مستضعفان می داند(دولت جمهوری اسلامی) یا آنها را سرمایه داران زالو صفت معرفی می کند؟ 3⃣ماهیت این غارتگری چه تفاوتی با غارت اموال و زندگی مردم توسط اربابان و خان ها می کند که در مقابل آن باید انقلاب کرد اما در مقابل این باید صبر کرد؟ ⁉️این سلسله یادداشت در توضیح این است که مشکل در بی تدبیری دولت یازده و دوازده نیست، که دولت نهم و دهم هم چنین ماجرایی را پشت سر گذاشت و دولت هفت و هشت هم به نحوی و دولت پنج و شش و دولتهای ماقبل آن نیز به نحو دیگر! 🔑مشکل از آنجاست که انقلاب اسلامی -که از دریچه فرهنگی یعنی نخبگان و مردمی که به این نخبگان اعتماد می کنند- از «نظریه اجتماعی» دنیایی که در مقابل آن انقلاب کرد نتوانست خارج شود و خود را به حک و اصلاح مدام نظامات سیاسی و اقتصادی و قضایی و... این نظریه مکلف کرده است در حالی که تقسیم مردم به مستضعف و مستکبر، تدبیر ذاتی و نهادی این نظریه اجتماعی است نه ندبیر افراد بدی مثل ترامپ و کلینتون و بوش و ریگان و تاچر! 🔻نکته اینجاست که زالوصفتی در بازارهای مالی یکی از ابزارهای اصلی حل بحرانهای نهادی مدرنیته است و البته نرم افزارها و مکاتب علمی سیاسی و اقتصادی و... مدرن، همگی ابزارهایی هستند برای حفظ جامعه حول این نظریه. بنابراین تن دادن به این نظریه اجتماعی پذیرفتن این بیماری است. 🔍این سلسله یادداشت ها به امید الهی سعی می کند از نظریه اجتماعی عصر جدید بگوید و در ادامه جزئیات تحولات بازار ارز را بر اساس آن توضیح دهد. @teghtesadi
🔴بحران مداوم ارزی ایران پس از انقلاب اسلامی از دریچه «نظریه اجتماعی» 📝حسین مهدیزاده ✅یادداشت توضیحی: نظریه اجتماعی چیست؟ ⁉️یکی از سوالات معروف درباره تفاوت دوران مدرن و دوران های قدیمی زندگی بشر در کره خاکی، این سوال است که تفاوت نهاد اجتماعی زندگی مدرن با نهاد زندگی های متعدد سنتی در شرق و غرب کره خاکی چیست؟ برای پاسخ به این سوال، نظریات متعددی وجود دارد: ◀️برخی روح این تمایز را رشد آزادی و شکل گیری جامعه مدنی و خروج از جبر عشیره و قبیله و رسوم آن را نقطه تمایز قدیم و جدی معرفی می کنند. ◀️برخی دیگر معتقدند که در دنیای قدیم اخلاق و احکام و مناسک اجتماعی به اموری غیبی ارجاع می دادند اما در عصر جدید انسان اخلاق و قوانینی را جعل کرد که همه ضمانت آن در همین دنیا بود این باعث رشد عجیب مناسبات اجتماعی شد. ◀️برخی گفته اند که دنیای جدید احیای «شهر» یونانی و رومی به جای قصبات و املاک اربابی قدیم است و لذا در این دوره برای اولین بار قالب اصلی حیات اجتماعی از «کوچ-روستا» به «شهر-حاشیه شهر» بدل شد و این تصویری جدید از زندگی را به همراه داشته است. ◀️برخی گفته اند که علت اصلی تمایز بین قدیم و جدید، توجه بشر به قدرت عقل و علم در ساخت ابزار و تکنولوژی است و اینکه بشر متوجه شد که با فرآوری کردن مواد خام به کمک ابزار(صنعت گری) می تواند استفاده از ابزار را به عنوان یک نیروی بی بدیل برای تسهیل، زندگی انسانها را متحول کند ◀️برخی دیگر ... ❓اما برای ما که تجربه طولانی از زندگی در دوران مدرن را پشت سر گذاشته ایم و کم و بیش همه این تمایزها را دیده ایم و تایید می کنیم و حالا سوالمان این است که کدام یک از این تغییرات سنگ بنای این عمارت جدید است؟ چطور این تمایزها در کنار هم قرار گرفته اند و این ساختمان بزرگ را ایجاد کردند، که نوعی جدید از زندگی و نهاد جامعه را ایجاده کرده است؟ 👇👇 @teghtesadi 🔑این پرسش از چشم اهل علم هم دور نمانده است، در فضای علوم انسانی و اجتماعی امروز، نظریاتی که به تجزیه و تحلیل و ترکیب این عوامل می پردازند تا علت این تمایز اجتماعی را توضیح دهند را «نظریه اجتماعیِ» مدرن می نامند. 🔴در ایران امروز اما از بین نظریات اجتماعی که برای توضیح این تمایز ارائه شده اند، بیشتر نظریه کسانی مطالعه شده است که تغییر در عرصه سیاست، قدرت و حکمرانی را تفاوت ماهوی قدیم و جدید معرفی می کند. در این نظریه امروزی شدن جامعه ایران یعنی، «خواستن قانون و جامعه مدنی و آزادی توسط مردم و قبول آن توسط حاکمان». در روزهایی که هم نسل های من به یاد دارند، بین سالهای 1376 تا 1384 یک گفتمان قوی و عمومی از این نگاه از سوی دولت هفتم و هشتم به جامعه ایران پمپاژ شد و سعی شد مطالبه جامعه مدنی و آزادی از قیود شریعت را به عنوان «تنها راه تغییر» به گفتمان عمومی تبدیل کنند. اما جناح سیاسی مقابل، به کمک دانشمندانی که مخالف برتری اجتماعی غرب بودند در مقابل این حرکت ایستادند و آنها نیز درون همین پازل بازی، یک گفتمان ضد جامعه مدنی مدرن و آزادی های اجتماعی الگو گرفته از غرب به جامعه ایران ارائه کردند. البته مردم نیز از آنجا که موضوع بحث در علم سیاست بود، رقابت این سالها را رقابت دو جناح «سیاسیِ» رقیب برداشت کردند. 🔴البته این تنها نظریات اجتماعی که جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی به خود دیده است نمی باشد. مثلا در فضای آکادمیک ایران نظریات اجتماعی پست مدرن هم تنفس می کنند که به تبع گفتمان نیچه-هایدگر، با نگاه بدبینانه به مدرنیته می نگرند، مثلا زندگی جدید را تکنیک زده و در چنبره عقل کاربردیِ انسانِ خودبنیاد می دانند و در جستجوی عالم جدیدی در فردا و پس فرداها می گردد که چنین نباشد. 🔴اما جالب آن است که یکی از معروف ترین نظریات اجتماعی در ماهیت جامعه مدرن، که با دیدی اقتصاد بنیان، به تحلیل ماهیت جامعه مدرن و تمایز آن با زندگی قدیم بشر می پردازد و در دنیا هم تحقیقات اجتماعی متنوعی بر محور آن انجام می شود و طرفداران زیادی دارد، در ایران چندان معرفی شده نیست. نظریه ای که در قرن 18 یعنی عصر روشنگری در اروپا متولد شد و طیف های وسیعی از طرفداران زندگی مدرن و همینطور مخالفین آن، مبتنی بر این تحلیل از ماهیت نهاد اجتماعی مدرن، آن را تایید یا نقد می کنند. این نظریه با کتاب مهم و معروف «ثروت ملل» آدام اسمیت، پدر اقتصاد مدرن صورت بندی شد و به سرعت جای خود را در محافل علمی باز کرد و از آن روز تا به حال نظریه اجتماعی بر آمده از کتاب ثروت ملل، هنوز در قله اثربخشی بر جامعه مدرن باقی مانده است. ✅در فصل اول یادداشت ها سعی می شود تحولات نهاد اجتماعی مدرنیته بر اساس این الگوی نظری توضیح داده شود و در فصل دوم یادداشت ها، مدرنیته ایرانی نیز با این الگو توضیح داده شود. 👇👇 @teghtesadi
پاراگراف اول نقدهای سنتی به اقتصاد اسمیت و پاراگراف آخر نکته ای جالب درباره تاریخ علم اقتصاد سیاسی @teghtesadi
✅امامت «قالب اجتماعی» ما با کیست؟ 📢مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی 🚩جلسه 2صنعت/20-11-65 ❓... ممكن است كسي خيال كند كه ما ...[تکنولوژی ها را از غربی ها می گیریم و هرطور که خودمان خواستیم می سازیم و دیگر کاری به اصل غربی] آن نداريم. من عرض مي كنم كه اين ساختار و بافت نظام توليدتان اگر «هم نظام» با كفر شد نمي تواند منفعت تان «منفعت مشترك» و جهت تان «جهت مشترك» [با آنها]نباشد. 🔴شما در نظام پولي نمي شود بگوئيد من بانك ربوي درست مي كنم ولي رفتار پوليم هم جهت با رفتار بانك ربوي ـ مثلاً ـ افغانستان نباشد، بانك ربوي سوئيس نباشد، بانك ربوي لندن نباشد. بانک شما اگر بانك ربوي شد اگر «ساختار»ش، «كيفيت روابط»ش، «هم كيفيت» [با بانک ربوی آنها] شد خب «هم جهت» هم حركت مي كنيد! ❗️بعد ديگر اصلاً منع دارد که بگوئيد نمي خواهم با آنها «رابطه» داشته باشم! چرا رابطه نداشته باشيد؟ مي خواهم عرض كنم نه فقط می تواند با آنها به هماهنگی برسد، بلکه بايد با آنها رابطه داشته باشد! ‼️حتی یک قدم بالاتر! مجبوريد دنباله كسي كه در اين خصلت پيشرو است هم باشید! يعني اگر آمریکا رهبری در تکنولوژی تمركز گرائي در توليد را دارد،حتی اگر در بد بودن سر آمد عالم هم باشد، محبورید از او پیروی کنید! 💡این تعبیر در نهج البلاغه است که حضرت(ع) مي فرمايند: «الا و لكلّ مأموم امام يقتدي به» هر مأمومي، يك رهبري دارد كه به او اقتدا می کند. یعنی ببينيد رفتارتان چه گونه است می فهمید امامتان چه كسي است! ⚠️حضرت(ع) نفرمودند که «الا و ان لكلّ أمام مأموم» [یعنی هر پيشوايي پيرواني دارد] تا من بگویم درست است که دچار ضعف در مقابل دیگران هستیم اما پيرو علي بن ابيطالب ـ عليه الصلوه و السلام ـ هستيم؛ نه! در این حدیث حضرت(ع) می فرمایند نگاه عملت كن ببين چه قالبي به آن مي خورد، امامت ات به دست امامت اين قالب است.
🔴تصحيح تصورات درباره FATF 📝کانال دکتر شاکری ❗️فرمايشات بعضي مقامات محترم سياسي در باره پرونده FATF چنان از حقيقت دور است كه انصافا موجب تعجب است. بطور خاص فرمايشات اقاي دكتر پزشكيان نايب رييس محترم مجلس و سر كار خانم مافي كه بلحاظ رسانه اي بسيار توزيع شد بيش از حد غير فني است. ذيلا توضيحاتي درباره بعضي مفروضات غلط اين بزرگواران تقديم مي كنم. 1️⃣آيا مشكل اجراي اكشن پلن فتف ناتواني در كمك به حزب الله و حماس است؟ واضح است كه خير. مشكلات اصلي اكشن پلن فتف، گزارش دهي FIU، بند شش كنوانسيون TF، منطق كنوانسيون پالرمو، و مسئله پيوستن به اگمونت است. اين موارد صدها بار مهم تر از كمك يا عدم كمك به حماس و مانند آن است. يك بسته كامل امنيتي كه با منطق شناخت ذينفعان عملا كل ساختار انتقالات ريالي ايران را براي طرف خارجي با دقت بسيار بالا مكشوف مي كند. 2️⃣آيا با اجراي اكشن پلن فتف از ليست سياه خارج مي شويم؟ واضح است كه خير. در بيانيه بوسان ابدا گفته نشده ايران بعد از احراي اكشن پلن از ليست سياه خارج مي شود بلكه گفته شده براي بررسي وضعيت پرونده ايران به محمع عمومي ارجاع مي شود. خروج ايران از بلك ليست نياز به اجماع اعضاي مجمع عمومي دارد. با توجه به عضويت امريكا در محمع و عضويت اسرائيل و عربستان از محمع آتي عملا خروج ايران از بلك ليست نياز به راي مثبت همزمان اين سه كشور دارد كه احتمال آن به صفر ميل مي كند. 3️⃣آيا با عدم اجراي ٤ بند باقي ماندن برنامه اجرايي( از بيش از ٤٠ بند) ايران به ليست سياه بر مي گردد؟ نه لزوما. بازگشت ايران به ليست سياه محددا نياز به اجماع دارد و در صورت مخالفت فقط يك عضو دليلي براي بازگشت ايران به فهرست سياه نيست. ايا كشورهايي در مجمع عمومي عضو هستند كه شانس مخالفتشان با بازگشت ايران به بلك ليست بسيار بالا باشد؟ بله اما اين به ديپلماسي طرف ايران بر مي گردد. . ⚠️ دو نکته آخر حائز اهمیت است. بازنشر حداکثری دهیم تا دوستان مطالب گر بدانند چگونه و از چه چیز دولت را سر خط کنند @teghtesadi
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 بلومبرگ: چند اقتصاد نوظهور دنیا که در حال اجرای برنامه‌های صندوق بین‌المللی پول هستند، از جمله ترکیه، سریلانکا، مصر، آرژانتین و اوکراین هم‌اکنون در بحران ارزی به‌سر می‌برند. 🔹 کشورهای برزیل، بلغارستان، اندونزی، قزاقستان، تایلند، پرو، فیلیپین و روسیه نیز در مرحله بعدی بحران قرار دارند. 🔸 پیش‌بینی شده است که دوسوم کشورهای در حال توسعه، طی سال آینده با بحران ارزی مواجه خواهند شد. @medialogy1
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢روی جلد نشریه تایم: مدرک فوق لیسانس دارم، ۱۶ سال سابقه کار، دو تا شغل اضافه هم کار می‌کنم و پلاسمای خونم را هم اهدا می‌کنم تا بتوانم قبوضم را پرداخت کنم. من یک معلم در آمریکا هستم!
هدایت شده از سطلیات
7.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روسلینگ، سوئدی، می‌گوید اگر چهار دقیقه وقت برای تماشای این ویدئو صرف کنید، معادل این است که یک سال زمان را در دانشگاه به مطالعه‌ی تاریخ صرف کرده باشید.
هدایت شده از ترجمان علوم انسانی
🎯 در ستایش جان رالز کم نگفته‌اند. او را بزرگترین فیلسوف سیاسی قرن نامیده‌اند و کتابِ خشک او را احیاگر لیبرالیسم دانسته‌اند. در اهمیت کار او همین بس که چندین نحلۀ فکری عظیم با نقد نظریات او به شهرت رسیده‌اند و عملاً میدان عمومی بحث دربارۀ عدالت را با نظر به مفاهیم و استدلال‌های او ساخته‌اند. اما اثری جدید، وجه دیگری از افکار او را برجسته کرده است: تردیدی که پس از یک‌عمر دفاع از مالکیت خصوصی، به جان او افتاده بود. 🔖 ۳۲۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۲۱ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: tarjomaan.com/barresi_ketab/9137/ 🔗 @tarjomaan