🔰📌دانشهای بومی ايران ويژه نامه آب
#آب_توسعه
✅شماره 12 #دو_فصلنامه_علمی_پژوهشی
#دانشهای_بومی_ایران
📍(ویژه نامه #آب)
با 18 مقاله و بیش از 700 صفحه از سوی دانشگاه علامه طباطبایی به چاپ(الکترونیک) رسید.
لینک مقالات 👇👇👇👇
https://qjik.atu.ac.ir/issue_1988_2082.html
📍کاریز نماد روحیة #جمعی و رویة #مشارکتی و نفع همگانی است. حراست دستهجمعی از کاریز، لایروبی دستهجمعی از نهرها، کمک سازمانی و نظاممند به یکدیگر در آبیاری، اساس کار با کاریز است. نفع جمع، در کار جمعی، برای جمع و حفظ و نگهداری از منبع حیاتی مشترک است. در چنین فرهنگی افزون بر انسانها و دامها، همه چرندگان و پرندگان و در کل باشندگان، سهیم هستند و به آنها میاندیشند و برایشان بذر میپاشند. به خاطر گندم،"تلخه" نیز آب میخورد، چرا که گوش که عزیز است، گوشواره نیز عزیز است. کشاورزان در این مورد در گذشته آب اضافی خود را به روستاهای پاییندست میرساندهاند و هراز چند گاهی با "آب میان" به خوشنشینان آبادی که صاحب حقآبه نبوده ولی باغات مختصر میداشتهاند، یاری میرساندهاند....
@social_theory
14.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من اگر جای دوستان عزیزم، آقای #جبرائیلی، #قلی_زاده، #مقصودی، #عباسی_فر، #سعیدی و... بودم، تمرکزم را بر روی #گرانی_دلار نمی گذاشتم، بلکه بر روی #ارزانی_قیمت_کار می گذاشتم! شعار یک جنبش نباید تدافعی باشد، بلکه باید روی نقطه تمایز گفتمانش سوار باشد.
در مقابل کسانی که قیمت نفت و گاز و انرژی و حتی گندم و گوشت را با فوب خلیج میسنجند، روی #جهانی_شدن_دستمزد_کار در ایران تمرکز کنید:
◀️ اگر حرف از #یارانه_پنهان_دلاری می زنند، بهشان ثابت کنید که #یارانه_پنهانی که کارگر و کارمند در حال پرداخت به دولت و سرمایه دار دوزاری و بی خلاقیت امروز است، بسیار عظیم تر از آنچیزی است که آنها به مردم پرداخت می کنند!
◀️ به دولت هم حالی کنید که اگر #بانکهای_خصوصی با خلق پول #تورم تولید می کنند، دولت نباید با سرکوب دستمزد کارگر نتایج آن را مهار کند!
◀️ تنها لنگر تعادل این #بی_تعادلی دفاع از سه یا چهار برابر شدن #قیمت_کار است!
🔆در بازار منفعت خواهانه امروز که اصناف فقط بخاطر منافعشان از یک گفتمان حمایت می کنند و #مهار_تورم فقط برای ما کارگرها و کارگرزاده هایی که مزد دستمان را می خوریم و قیمت کار ما 12 ماه یکبار تعدیل می شود(در مقابل بنگاه دار که ماهی دو بار قیمت کالایش را افزایش می دهد!) منفعت دارد و بنگاه دار ظاهرا سود هم می کند!
⚠️دولت #اقای_روحانی اولین #دولت_بنگاه_داران پس از انقلاب بود و دولت اقای رئیسی تا اینجا #دولت_بنگاه_داران_اصولگرا ست! بنگاه دار هم فکرش سود است، نه تنظیم گری، زبانشان بازار است نه شاخص های زندگی!
این پست را هم بخوانید👇
https://eitaa.com/social_theory/1571
🆔 @social_theory
هدایت شده از تلک الایام
گاهی پشت ویترین بعضی کتاب فروشی ها می ایستم
و با خودم فکر می کنم
بشر برای این که قرآن و مفاتیح نخواند
باید چقدر کتاب بخواند؟
#حتی_بیشتر
@telkalayyam
🖋سینمای سایبرپانک و آینده انسان
سینما می تواند خیالات انسان امروز برای فردای خودش را به تصویر کشد. به همین دلیل برای یافتن طلیعه های تمدن سایبری نه تنها نمی توان از سینما چشم پوشی کرد بلکه پرده سینما به واضح ترین شکل به ما نشان می دهد که بشر امروز چه آینده ای را برای خود متصور است. در همین راستا سایبرپژه در مصاحبه جدید خود به مسئله «سینمای سایبرپانک» پرداخته است.
سینمای سایبرپانک چه انسانی را خلق می کند؟
سینمای سایبرپانک در حال ترسیم یک اتوپیاست یا دیستوپیا؟
منتقدان سینمای سایبرپانک چرا آن را یک ژانر نمی دانند؟
آیا درون مایه اصلی سینمای سایبرپانک «نهیلیستی» است؟
مشاهده متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/3zon
#سایبرپژوه
#یادداشت
#سینما
#سایبرپانک
✅ @social_theory
هدایت شده از تلک الایام
#اللهم_اهل_الکبریاء_و_العظمه_و_اهل_الجود_والجبروت
خدایی که من می شناسم... خدایی که این شب ها در ابوحمزه با او انس گرفته ام... خدایی که در جوشن کبیر صدایش زده ام... خدایی نیست که اگر مهمانی را به خانه اش دعوت کرد، او را بیرون کند...
خدایی نیست که اگر سفره ای پهن کرد آن را جمع کند....
خدایی نیست که اگر دست و پای دشمنی را بست دوباره آن را باز کند...
حتی دوستان او اینگونه نیستند...
سفره ای که این روزها حرف از جمع شدن آن می زنند حتی در شأن سلیمان نبی نیست...
اصلا مهمانی بهانه بوده...
که مقیم خانه ی او شویم...
که از اینجا به مهمانی دیگری نرویم...
اینکه ما از سر سفره بلند شویم و مهمانی را ترک کنیم حرف دیگری ست...
اینکه ما به دست خودمان دوباره دشمنمان را بر خودمان مسلط کنیم ربطی به تمام شدن یا نشدن ماه مبارک ندارد...
خدایا
تو اهل کبریا و عظمتی
تو اهل جود و جبروتی
و این اهلیت ربطی به زمان و مکان خاصی ندارد...
@telkalayyam
چرا مقاله و همایش فعلا مفید نیست.mp3
2.07M
13 اسفند 1401 در ابتدای #رویداد_ایدهپردازی_حجاب نکته ای مطرح شد درباره اینکه چرا برگزاری #همایش متمرکز درباره حجاب و دعوت متفکرین در قالب این ساختار علمی-فرهنگی، نمی توانست ظرف مناسبی برای استخراج ایده ها موضوع مهم و واقعی حجاب باشد.
من نیز در تایید این مساله یکی دو نکته ای عرض کردم که چطور #ساختار_علمی_و_پژوهشی که امروز در ایران مرسوم است، نسبتی ناچیز و بسیار حداقلی با نیاز علمی که امروز انقلاب احتیاج دارد برقرار می کند.
ابتدا اینکه ساختار علمی امروز ایران، فقط محتواهای #جزئیِ_ذیل_عناوین_کلی را می تواند پژوهش و اعتبار سنجی کند، چون از غربی تبعیت می کند از کلیات عبور کرده و حالا #جواب_تفصیلیِ جزئیِ ذیل آنها را می خواهد. اما جمهوری اسلامی امروز نیاز به پاسخ های #کلی و #کلان و #نقشه_های_آغازین دارد و ساختارهای جزئی نگرِ پژوهش مدرن در قرن بیستم، برای این کار مفید نیستند.
اینگونه است که پرورش یافته این سیستم، مثل تشنه ها و گرسنه ها، به جان مساله های غرب میروند اما اصلا متوجه نیازهای امروز خودمان نمی شوند، چون نه خودشان و نه ساختار برای این کار ساخته نشده اند!
دوم اینکه پاسخ های مورد نیاز امروز جمهوری اسلامی، نمی توانند زبان #مفهومی_و_انتزاعی، #کمی_و_تکنیکی داشته باشند، بلکه با زبان #روایت_و_تصویر_و_استعاره و #نقشه، بهتر فهمیده می شوند و باز ساختار #اعتبارسنجی علمی نهاد علم امروز ایران، اصلا برای اعتبارسنجی تولیداتِ غیر مفهومی و تکنیکی هدف گذاری نشده است.
فایل صوتی بالا، این قسمت از گفتگوی بنده با حجه الاسلام حسن شفیعی است.
@social_theory
مساله ای به نام نهاد اجتماعی زنان.mp3
1.34M
به گمانم آنچه می تواند توضیح دهد که چرا #مدرنیته با #حجاب مشکل دارد و زندگی را به #انسان معتقد و عامل به حجاب سخت می گیرد، این است که حضور اجتماعی زن را فقط در فضای مختلط میتواند معنا کند و انسانی که در بخواهد به هویت انسانی زنانه و رانه های انگیزشکی آن وفادار بماند را نمی تواند یاری کند، بلکه شدیدا با او بر سر ستیز بر خواهد آمد.
این فایل براعت استهلالی است از موضوعی که مدتی است با عنوان #نهاد_اجتماعی_زنانه ذهنم را مشغول کرده و فکر می کنم نقطه شروع برای فکر کردن و حل کردن خیلی از امور مثل حجاب(و خیلی چیزهای دیگری که بماند سر جای خودش...) تعیین تکلیف با این موضوع بسیار سخت و پیچیده، اما حیاتی است!
🔽🔽🔽🔽🔽🔽🔽
⚠️ گاهی به این فکر می افتم که پادکست های خلاصه از بعضی موضوعات مدنظرم تولید کنم و در کانال بگذارم، اما چندان مطمئن نیستم که آیا قطعات محتوایی ساده و مفیدی انتخاب میکنم یا نه.
در این نظرسنجی از شما خواسته ام که به من کمک کنید که آیا از لحاظ محتوایی، قطعه صوتی موثر در انتقال معنا مدنظرم تولید کرده ام یا نه.
ممنون که به من کمک میکنید
https://EitaaBot.ir/poll/l0pof
🔼🔼🔼🔼🔼🔼🔼
.
🆔 @social_theory
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
13 اسفند 1401 در ابتدای #رویداد_ایدهپردازی_حجاب نکته ای مطرح شد درباره اینکه چرا برگزاری #همایش متم
دوست فاضل و استاد بزرگوار ما آقای دکتر قائمی نیک محبت کردند و نکته ای درباره قطعه صوتی که با عنوان #چرا_مقاله_و_همایش_فعلا_مفید نیست در کانال مجتمعنا گذاشتند.
بله! باید کمی لحن عنوان این قطعه صوت تعدیل شود! علی القاعده جمهوری اسلامی به محض تاسیس، دیگر محتاج حل و فصل جزئیات است، اما به طور همزمان باید برای اصلاح #کلان_روایت علمی و فرهنگی حاکم بر نهاد علمش راه حل موثری پیدا می کرد که به نظر من هنوز یک راه حل رسمی و نهادی پیدا نکرده و درگیر اصلاح جزئیات کرد!
نتیجه این شد که کلان روایت مدرن در حوزه علم و فرهنگ ما، بدون رقیب، و پوشیده شده در لفافه ها و سایه ها، در جای خود تثبیت شد و به کار هدایت علمی نهاد دانش رسمی ایران ادامه داد.
حتی حوزه هم با پذیرفتن ساختار علم رسمی ایران، در دو سه دهه اخیر در این چاه ویل در حال فرو رفتن است.
البته من در فضای غیر رسمی، می بینم که به موازات نهاد رسمی دانش و بدون حمایتی در خور، تلاشی موثر در بازاندیشیِ کلان روایتی، برای علم و فرهنگی که توسعه دهنده انقلاب اسلامی باشد، در جریان است. نمونه بارزش در نسل ما، خود آقای دکتر قائمی نیک و دانش وافر و تحقیقات ایشان در کلان روایت علوم اجتماعی مدرن و تمایزهای آن با علوم اجتماعی است که انقلاب اسلامی به آن محتاج است.
@social_theory
هدایت شده از مرتضی رجائی
تقصیر خودمان بود که در برابر #مدرنیته به انفعال کشیده شدیم و عرصه را به کارشناسان غربی و غربزده واگذار کردیم.
این تابلوی بینظیر، #شاهکار_معماری_و_شهرسازی یک #طلبه_مهندس است:مرحوم آیتالله علامه #شیخ_بهایی.
باید به روزهای اوجمان برگردیم.
شادی روح علمای اقامهکننده دین در عرصههای مختلف جامعه صلوات.
(سوم اردیبهشت، سالروز گرامیداشت شیخ بهایی)
🆔️ @rajaaei_ir
منت میگذارید اگر در نظر سنجی این پست شرکت کنید
لینک نظرسنجی را مجدد میگذارم👇
https://EitaaBot.ir/poll/l0pof
هدایت شده از احمد نبویان
🔹از دید غربزدهها اینکه مردم تحت حاکمیت دولت(بعنوان تجلی اراده ملت) باشند امری ناپسند است اما اگر زیردست و برده و مواجب بگیر کارتلهای بزرگ اقتصادی و سرمایهداران بسر ببرند، امر پسندیدهای است!
🔹به مداخلات دولت در اقتصاد و اجتماع که بر اساس رأی و تنفیذ اختیار از سوی مردم صورت میگیرد، صفت «خودسرانه» میدهند و آرزوی علم کردن بنگاههای سرمایهداری و بخش خصوصی در مقابل دولت و تضعیف دولت را در سر میپرورانند.
🔹 دولت را که حداقل هر چهار سال یکبار باید در آزمون انتخاب ملت قرار گیرد و تحت کنترل ابزارهای نظارتی مجلس و ... قرار دارد به خودسری متهم میکنند و نسبت به اطاعت مردم از دولت انذار میدهند؛
🔹اینها (دانسته یا ندانسته) تئوریسینهای ذلت و بردگی عامهی مردم در برابر سرمایهداران زالوصفت هستند!
🔹هرکس آشنایی کوچکی با محیط کسب و کار داشته باشد بخوبی میداند که میزان تکریم و رعایت حقوق انسانی و اجتماعی کارمند و کارگر در دستگاههای دولتی بسیار بیشتر از بخش خصوصی است؛
🔹 و صد البته که این #دوگانه_سازی توسط غربزدهها که مردم یا باید نوکر دولت باشند یا بخش خصوصی، ظلم بزرگ دیگری است که اینها در حق جامعه مرتکب میشوند؛
👈در حالیکه عالمانهترین و عادلانهترین راهکار در خصوص مالکیت کسبوکارها که هم با شرع اسلام و هم با قانون اساسی تطابق دارد نه دولتیسازی و نه خصوصیسازی، بلکه واگذاری مالکیتها به خود مردم بصورت #تعاونی میباشد.
💠 احمد نبویان 🇮🇷
🔗@ahmad_nabavian