ساخت ایران|حسین مهدیزاده
نقدی بر یادداشت بنده 👇 بیمارستان خط مقدم 🔹روشن است که حرکت جهادی طلاب در همه عرصه های اجتماعی، سیاس
نقدی بر نقد
وحید سهیلی-طلبه
جناب حجت الاسلام مهدی زاده در یادداشتی انتقادی با عنوان تاملات کرونایی مطاب را فرمودند که آقای سید مهدی موسوی در یادداشتی با عنوان «بیمارستان خط مقدم» این نوشته را نقد کردند. یادداشت« تاملات کرونایی» به سویه های بنیادین مسئله توجه دارد در حالیکه به نظر می رسد بسیاری دوستان از این سطح بحث غافل هستند و از قضا ریشه تمام مسائل ما در این سطح باید جستجو شود؛ در نتیجه تصمیم گرفتم نکاتی که ناظر به این دو یادداشت به ذهنم می رسید را تقدیم کنم تا بلکه باب گفتگو شکل بگیرد.
1. آنچه که از متن نویسنده محترم استفاده می شد توجه به فهم بدن و مقوله سلامت در بنیان های اندیشه اسلامی است که طبعاً تفاوت هایی با بقیه طب ها و نظام های سلامت دارد. در واقع این یادداشت بیشتر به طرح پرسش از امکان طب اسلامی و لوازم آن می پرداخت و در مقام نفی و یا اثبات کارکردهای مثبت اجتماعی طلاب در بیمارستان ها و نقش انقلاب اسلامی و تفکرات ایشان نبود...
2. قطعا تمام این دوستان طلبه و جهادی ماجور هستند اما فراموش نکنیم که حوزه ها؛ پسوند علمیه را با خود به یدک می کشند و در عصر مدرن با هجوم سوالات متعدد و بسیار بنیادین روبرو هستند که شاید در تاریخ مثل و مانند نداشته باشد. توجه بفرمایید که چند صباحی دیگر وقتی این بیماری رخت بربست و همه چیز دوباره به حالت عادی بازگشت جامعه نخبگانی از شما سوال خواهد کرد که شما بر چه بنیادی طب و نظام سلامت ویژه جهان بینی خود را بنا می کنید و چه طرحی در مقابل نقدهایی که در همین جهان مدرن به پزشکی می شود؛ دارید؟
3. البته در متن نویسنده محترم آقای مهدی زاده نیز نکاتی بود که جای تامل دارد از جمله:
1-3. به نظر می رسد تلویحا این موضع را تقویت می نماید که امکان گفتگو و جمع بین ایده سلامت در اسلام با بقیه طبابت هایی که در شرق و غرب عالم؛ ممکن نیست
2-3. مسئله کمی سازی امور کیفی، بحث مشهور و نقد معروفی است که جندان هنوز بنیان های فلسفی آن از منظر اندیشه و حکمت اسلامی توضیح داده نشده است بلکه شاید بتوان طرحی در این زمینه مبتنی بر حکمت اسلامی استخراج نمود.
@teghtesadi
✅ #تاملات_کرونایی_2
🖍 حسین مهدیزاده-طلبه
1️⃣از 3️⃣
دکتر ابراهیم فیاض، دانشیار گروه مردم شناسی دانشگاه تهران که در عهد جوانی دانش آموخته حوزه های علمیه نیز بوده است، در نقد اتفاقاتی که در بسته شدن درب حرمهای اهلبیت به دلیل بیماری کرونا رخ داد، اشاره انتقادی به فرهنگستان علوم اسلامی قم داشت اند که طبق آنچه در فضای مجازی منتشر شد این نکات به فرهنگستان مربوط می شد:
👇
🔹متاسفانه قم تسخیر اخباری گری مشهد و تسلیم شهری در کنار خود از لحاظ عرفانی گری شده به نام کاشان و بدتر از همه از سوی پاردایم وحشتناک تحت عنوان فرهنگستان علوم اسلامی اداره می شود که صداوسیما به مسئولش علامه می گوید، تئوریزه شده است.
🔹معترضان شبیه منبری مشهوری هستند که در حرم حضرت معصومه(س)اکثرا به منبر می رود و حرفهایی از شیخیه می زند با این تفاوت که رادیکال شده اند.
🔹اولین کاری که فرهنگستان یا همان آکادمی علوم اسلامی کرده زیر سوال بردن فقه جواهری حضرت امام بوده است. امروز همین عرفان فقهی شده، درصدد ایجاد فرقه است.
👆
بنده نکاتی که از فقه فرهنگستان دریافت کرده ام را تا آنجایی که می شود کوتاه نوشت، کمی تا حدودی گزارش می کنم:
1️⃣ نکته اول این است که فرهنگستان خودش را اساسا ادامه اصولی گری می داند و از گذشته برای توضیح خود، اخباری گری، دینامیزم قران، قبض و بسط شریعت و... را توضیح می داده است و آنها را نقد می کرده و مکتب اصولی در فقه را ترجیح می داده است. کتابی از فرهنگستان به اسم «اجتهاد ترجیحی و تخریجی» در بازار کتب الکترونیکی هست که نهادکتابخانه های عمومی چند سال قبل آن را چاپ کرده و گزارشی از این بحث است
2️⃣ اساسا فرهنگستانی ها بیشتر از اینکه فلسفه، نفیا یا اثباتا مد نظرشان باشد، منطق را مورد پژوهش قرار می دهند، چرا که پروژه آنها «اسلام در تحقق» و کشف «اسلامیت یک نظام در عصر حاضر» است.از این منظر فرهنگستان کمی تا حدودی مثل شهید صدر است. یعنی مساله اش، نظام اجتماعی است، چیزی که فقه ما در نیم قرن اخیر به آن توجه پیدا کرده است و زمان مرحوم صاحب جواهر، موضوعیت نداشته. از این منظر، محور تحول خواهی فرهنگستانی ها به فقه، ارتقاء مکلف فقه، از «فرد» به «جامعه» است. این نقد هم امروزه مشترک بین تمام تحول خواهان است. آیت الله محسن اراکی یا ایت الله مبلغی یا آیت الله اعرافی و... که فقه حکومتی را دنبال می کنند هم برای توضیح تحول خواهی اش، محور بحث را بر همین ارتقاء مقیاس مکلف از فرد به جامعه قرار می دهد. لذا حرف فرهنگستان حرف شاذی نیست. می شود رجوع کرد به هم اندیشی های فقه حکومتی موسسه معنا که 13 نظریه را در این فضا پایش کرده و با هم مقایسه کرده. تقریبا همه بر این ارتقاء موضوع فقه از فرد به جامعه متفق هستند
2- فرهنگستان سعی کرده است توضیح دهد که اگر جامعه هم بخواهد تسلیم وحی شود(چنانچه فقه موجود مناسک تسلیم فردی به وحی را ارائه می کند) از لحاظ علمی چه اموری متحول شود. محوری ترین یافته آنها در این بحش هم این است که ما باید از منطق «کلی نگری» به منطق «کل شناسی» یا همان منطق های سیستمی رجوع کنیم. اینجاست که فرهنگستان به مطالعات فلسفی روی آورد تا درک فلسفی خود را از رابطه و کل و سیستم ارائه کند. بر اساس یافته های فرهنگستان در این دوره است که فرهنسگان از نکاه ذات گرایی(که درک یونانی از عالم است و اصالت و جود و ماهیت آن را دنبال می کند) راساً عبور می کند و به یک پروژه فکری ربط گرا بدل می شود. تا بتواند منطق سیستمی دیدن حکم و موضوع و سپس راهبری عینیت بر اساس ایده تسلیم به دین را پیدا کند. البته آقای میرباقری، چون فلسفه خوانده قهاری در حوزه است، این پروژه فلسفی را شخصا خیلی بال و پر داده تا فضای فلسفی حوزه آن را بهتر درک کند، اما ظاهرا سو تفاهم ها بیشتر از تفاهم ها رشد کرده است.
تا جایی که منطق سیستمی می خواهد وارد فقه شود، شهید صدر و شاگردانش هم همراه این حرکت هستند، اما آنجایی که قرار می شود دقت در منطق تا مقیاس دقت فلسفی پیش برود، فرهنگستان تنها می ماند.
@teghtesadi
✅ #تاملات_کرونایی_2
🖍 حسین مهدیزاده-طلبه
2️⃣از 3️⃣
3️⃣ فرهنگستان در فهم از سیستم، به دنبال درک جامعه شناسانه از «رابطه» هم هست. در علوم اجتماعی بر سر اینکه آیا رابطه بهینه «تضاد» است(کما اینکه غرب در عصر روشنگری به آن باور پیدا کرد و در کانت و هگل آن را به فهم فلسفی از کل هستی بدل کرد.) یا »تعاون»، یک نزاع کلاسیک وجود دارد. فرهنگستان در ربط گرایی فلسفی و منطقی و بعد هم علمی اش، به دنبال یک نظریه ای است که بگوید اصل در ربط، تعاون است نه تضاد و جدال و دیالکتیک. به قول خودشان در ربط، هماهنگی اصل است نه تضاد. جمع بندی نهایی آنها در توضیح شان از ربط غیر تضادی، ربط و نظامی است که از رابطه فاعلیتی خاصی به اسم «ولایت و تولی» حاصل شده باشد. لذا اگر تحلیل هگل از رابطه تضاد است، تحلیل فرهنگستان از رابطه ولایت و تولی است که نوعی از تحلیل سیستمی از تعاون است.
یکی از تاثیراتی که این پروژه فلسفی-منطقی بر پروژه فقهی فرهنگستان گذاشته این است که آنها نیز معتقد می شوند که فقه نباید احکام را در قالب رابطه ای که گرته برداری از ارباب و رعیت است طبقه بندی کند چرا که این رابطه نوعی تضاد بدخیم است. تا اینجای کار خطابات قانونی مرحوم امام، حق الطاعه شهید صدر، فقه قانون آیت الله سیستانی و استاد احمد مددی و... نیز بدون درگیری فلسفی با این مساله، همین حرف را زده اند، اما معمولا تقریبا در همه آنها راه نجات از ارتکاز ارباب و رعیتی حاکم بر فقه را توجه به «رابطه قانونی» دانسته اند. فرهنگستان اما قانون به معنای مدرن را بخشی از نظریه «جامعه بازار» و مکمل آن می داند و معتقد است که اگر ابتدا «نظریه اجتماعی جامعه تعاون» و بنیانهای فلسفی و حکمی آن تحلیل نشود، ارتکاز شما از قانون، فقه را مکمل و امضا کننده جامعه بازار می کند در حالی که جامعه بازار جامعه تضاد و منفعت خواهی است، نهایتا یک تضاد خوش خیم، نه تعاون!!
@teghtesadi
✅ #تاملات_کرونایی_2
🖍 حسین مهدیزاده-طلبه
3️⃣از 3️⃣
4️⃣ نکته ای که فرهنگستانی ها همیشه در ابتدای توضیح پروژه فقهی خود می گویند این است که دال مرکزی فقه شیعه از قدیم تا صاحب جواهر، تا امروز، «حجیت گرایی» است. سپس آنها سعی می کنند توضیح دهند که در دستگاه فکری ما که جامعه را اصیل میداند، و عقل آن با منطق سیستمی غیر تضادی عمل می کند، حجیت چیست و در هر قسمت فقه که وارد می شود، احتمالا چه شکلی می شود. آنها نیز تاکید می کنند که فقه جواهری درست می گوید که فقه به دنبال کشف های عقل نظری انسانها نیست، بلکه به دنبال تسلیم در مقابل خطابات دینی است و اگر هم عقل در فقه جواهری حجت است، به معنای این است که هنگام احتجاج با شارع، معذر و منجز است و آنها نیز عقل را به این شکل در فقه می دانند و تمایز حجت منطق ارسطویی و حجت در اصول فقه شیعه را در همین می دانند.
اما یک نکته در پروژه فرهنگستان در مساله حجیت وجود دارد که با فقه جواهری تفاوت ایجاد می کند. فرهنگستانی ها معذیریت و منجزیت را سطح حجیت و تسلیم حداقلی به دین میدانند. یا به تعبیر دیگر، آن را تسلیمی متناسب با درک ارباب و رعینی از رابطه با شارع می داند. و اگر رابطه تعاون و تولی و ولایت متناسب با آن شکل بگیرد، شاید بتوان تسلیم در مقابل دین را در مقیاس «قرب حداکثری» هم صورت بندی کرد، چیزی که فقه هنوز آن را شروع نکرده است.
5️⃣ به نظر اصحاب فرهنگستان، این نگاه باید به مبادی فقه نیز سرایت کند که در راس آنها کلام و الهیات است. در صورتی که ما نتوانیم جهان معنایی یک مومن را از فردگرایی و انفعال اضطراری که در دوران زندگی در حکومت و قدرت مخالفین به آن مبتلا بوده است، به سطحی فعال و نظامند بدل کنیم، نه حکومت دینی را فهم خواهد کرد و نه عقلانتی که به سختی به دنبال بازتولید آن از میان منابع معتبرمان هستیم.
شاید برای همین است که جناب اقای میرباقری منبر و هیات را به عنوان ماموریتی مهم تر از سخنرانی در مراکز نخبگانی و روشنفکری و علمی برگزیده است. مشی جناب آقای میرباقری حضور در منابر و هیأت ها برای ارتقاء الهیات اجتماعی بر توضیح جایگاه ولایت تاریخی معصومین علیهم السلام است. استدلال ایشان هم شاید این باشد که اگر ما صرفا به کار نخبگانی بپردازیم و نتوانیم احساسات و عقلانیت فطری و تاریخی ای را که در لایه عمومی شخصیت هر انسان مومنی نهفته است (و ساختار هیات و منبر بر این اساس عمل میکند) را احیا کنیم و در نسبت با معصومین علیهم السلام به خصوص حضرت سیدالشهداء علیه السلام وجود دارد، برانگیختهتر کنیم و این حب و بغض تاریخی را تا «اکنونِ درگیری جبهه حق و باطل»؛ یعنی تقابل همه جانبه انقلاب اسلامی با تمدن مدرن امتداد ندهیم، جامعه، سرمایهی روانی و فکری ای برای عبور از بت پرستی مدرن نخواهد داشت و در برابر هیبت تمدن غربی (این مهمترین «دیگری» انقلاب اسلامی که با «دیگری» سنتی شیعه که جریان عامه است، فرق می کند) زمینگیر خواهد شد.
لذا شاید اشاره دکتر فیاض به عرفان فقهی شده فرهنگستان که رادیکال و شیخی مذهب همین باشد، چه اینکه شیخیه خود را بیشتر به ساخت منظومه ای درون شیعی مکلف میدانست تا پاسخگویی به شبهات «دیگریان» غیر شیعی. اما واقعیت این است که این شباهت با شیخیه، نقیصه ای برای هیچ پروژه ای نیست. وانگهی آقای میرباقری هم در داشتن این پروژه در متکلمین حوزه شاذ نیست، بلکه این جریان بعد از آیت الله جعفر سبحانی تبریزی، و در نقطه انتقال به کسانی مثل حجه الاسلام محمدتقی سبحانی هم در حال تحقق است! علم کلام و الهیات امروزِ حوزه، صرفا به پاسخگویی به شبهات سنتی عامه و مدرن مسیحیت مشغول نیست. طیف های زیادی امروز در الهیات پژوهی حوزه هستند که پروژه شان درون شیعی است؛ یعنی اعتقادات شیعه را به هدف رشد عقلانیت سیاسی و راهبردی شیعه مورد مطالعه قرار می دهند، نه قدرت پاسخ گویی به شبهات آن را. جالب آنکه در عرفان نظری هم این جریانها در حال غلبه پیدا کردن هستند، مثل پروژه عرفانی-فلسفی استاد یزدان پناه.
🔆 لذا به نظرم سخنان دکتر فیاض در فهم کلام و فقه فرهنگستان چندان درست نباشد. مساله فرهنگستان عبور از فقه جواهری شیعه نیست، انگار در همان پارادایم قرار دارد ولی می خواهد در مقیاس های جدیدی فقه را گسترش دهد 🌹
@teghtesadi
اتاق بازرگانی تهران نسخه pdf کتاب های ارزشمند ترجمه شده خود را روی سایت قرار داد!
(کتابها هرکدام قیمت روی جلدش بیش از صدهزارتومان بوده اما الان رایگان عرضه شده است )
عناوین جذابی دارد
http://tccim.ir/PublishedOutlets.aspx?id=1
مقایسه طب قدیم و طب جدید.pdf
225.3K
✅طب قدیم و طب جدید: نزاع دو سرمشق
تحلیلی علم شناسانه از امکان قیاس پذیری دو نظام سلامت
🖍مهدی عاشوری، دکتری فلسفه علم
(از شاگردان پرکار و نزدیک استادخسروپناه)
در این نوشتار تلاش میکنم از منظزی علم شناسانه مقایسه ای ابتدایی میان طب قدیم و طب جدید داشته باشم. نکته اساسی این تحلیل این است که در این مقایسه باید سه زیرنظام
(1) درمان
(2) تشخیص
(3) بهداشت
از هم تفکیک گردد و در هر زیرنظام دو بحث
(1) الگوی توضیحی (تبیین علل) از
(2) الگوی عمل (دستورالعملها و پروتوکلها) تفکیک گردد.
نگارنده هرچند دانش آموخته فلسفه علم است، ولی حدود بیست سال است که از برخی خدمات بهداشتی و درمانی چند تن از اساتید به نام طب سنتی بهره برده ام و البته گاه نقادانه بحث هایی با ایشان داشته¬ام. همچنین در دوران خدمت وظیفه، دوره آموزش تکمیلی را در دانشکده بهداشت مرکز آموزش بهداری نزاجا طی نمودم و مدت هجده ماه به عنوان پزشکیار، مسؤول اورژانس و داروخانه دانشکده افسری بوده ام
این فیلم درباره بانک فدرال آباکوس، بانکی خانوادگی در محله چینیهای منهتن در نیویورک است که بهجای «زیادی بزرگ برای شکست خوردن»، «بهاندازه کافی کوچک برای زندانی شدن» بود. آباکوس تنها موسسه مالی در آمریکا بود که در بحران مالی #آمریکا در سال ۲۰۰۸ با اتهامات قضایی مواجه شد و مدیران آن دادگاهی شدند. فیلم در سپتامبر ۲۰۱۶ و در جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد. در سال ۲۰۱۷ هم بهصورت آنلاین و بهرایگان در دسترس همگان قرار گرفت. در ایران از طریق فیلیمو این فیلم قابل مشاهده است. فیلم در نودمین دوره جوایز اسکار، نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم مستند شد.
#آباکوس فیلمی در مدح رویای آمریکایی است. هرچند در لحظاتی از این فیلم با این خانواده همراه میشویم و از حماقت سیستم آمریکایی لجمان میگیرد، اما در نهایت این رویای آمریکایی است که سربلند میشود. مستند تلاش بانک کوچک آن هم در دل مهمترین محله شهر دنیا برای زنده ماندن را نمایش میدهد. آباکوس مسیر سخت بقا در میان غولها را به نمایش میگذارد و مشاهده آن برای همه مدیران ماتمزده توصیه میشود. #پیشنهاد_فیلم_قرنطینه
https://www.aparat.com/v/vpsiV
@teghtesadi
هدایت شده از حسین مهدیزاده
خیلیها در ایران بیتکوین را با پادکست سریالی سیلکرود #چنلبی میشناسند. برخی از افرادی که آن پادکستها را شنیدند، تصور میکنند مجازات در نظر گرفتهشده برای «راس اولبریکت» خالق سیلکرود عادلانه نبود. یکی از تئوریها درباره مجازات سنگینی که برای راس تعیین شده، این است که قاضی خواسته سرنوشت راس درس عبرتی برای همه کسانی شود که ممکن است وسوسه شوند بازاری غیررسمی بدون دخالت بانکها درست کنند. آیا هدف از زدن راس اولبریکت زدن بیتکوین بود؟
برخی ادعا میکنند که چنین بازارهایی، چه مواد مخدر بفروشند، چه چیزهایی قانونی، تهدیدی هستند برای سیستم مالی ـ بانکی موجود. مستند بانکداری با بیتکوین ضمن مطرح کردن این تئوری ادعا میکند که اصلا پرونده راس در واقع روندهای بیتکوین بوده است؛ چون بیتکوین آمده که دنیا را از شر بدیهای سیستم بانکی و مالی موجود نجات بدهد، این نهادهای قدرتمند و تثبیتشده برای حفاظت از منافع خودشان دنبال راهی گشتند که جلوی رشدش را بگیرند و چون #سیلکرود یکی از مهمترین عوامل فراگیر شدن #بیتکوین بود به آن حمله کردند.
#پیشنهاد_فیلم_قرنطینه
https://www.aparat.com/v/jRQL9
@teghtesadi
بسم الله
🗝به عقب برنمیگردیم! [بخش اول]
دکتر #علی_سعیدی
⛔️بگذارید ابتدا کمی دربارۀ وضع موجود و ادامۀ روند فعلی «سیاهنمایی» کنم، بعد به مسئلۀ اصلی بحث که جهش تولید است میپردازم.
🔹 رشد اقتصادی نه ماهه اول امسال منفی ۷/۵ درصد بوده، رشد بدون نفت هم صفر درصد! امید میرفت که بازار شب عید بتواند مقداری وضعیت را بهتر کند که مسئلۀ کرونا پیش آمد و بازار شب عید تعطیل شد. درنتیجه، اولین گروه ضررکننده، کارگران روزمزد و خردهفروشانی بودند که خرج سال خودشان را از شب عید در میآوردند.
🔹 در مرحلۀ بعد، وقتی خردهفروشها ورشکست شوند، توزیعکنندهها و تولیدیها ورشکست میشوند ودرنتیجه یا مجبور به اخراج کارگران خود میشوند یا اینکه توان پرداخت حقوق آنها را نخواهند داشت و این عده به جمع زیاندیدگان اضافه می شوند.
🔹 بعد از این، وقتی شرکتها و اصناف در اول تیر حسابهای مالی خود را به دولت ارائه دهند و معلوم شود که بسیاری از آنها زیاندهاند و اساسا مالیاتی نمیتوانند بپردازند مشکل ابعاد گسترده تری پیدا خواهد کرد.
🔹 میدانید که حدود یک سوم بودجه دولت از نفت و یک سوم هم مالیات است. یک سوم دیگر هم از فروش داراییهای دولت و استقراض تامین می شود. نفت که هم به خاطر تحریمها و هم به خاطر قیمت پایین آن منتفی است! مالیات هم با این بحران کرونا از دست رفته است. آن یک سوم دیگر هم در شرایط عادی کاملاً محقق نمیشد چه برسد به الان.
🔹پس دولت با بحران مالی مواجه میشود و با همین دستفرمان جلو برویم، در ششماهۀ دوم سال بعد، دولت توان پرداخت حقوق کارکنان خود را هم ندارد! پس کارکنان دولت که این روزها از بحران اقتصادی مصون ماندهاند، حداکثر تا شش ماه دیگر به جمع زیاندیدگان می پیوندند!
🔹مسائل سیاسی داخلی را هم در نظر بگیرید مثلاً اینکه سال آخر دولت است و احتمالا دعواهای میان مجلس و دولت هم داغ خواهد شد. بحث تحریمها و جنگ اقتصادی و جنگ رسانهای و جنگ روانی هم که از قبل بود! آن زمانی که بحرانی نداشتیم برای ما بحران درست می کردند حالا که بحران هم داریم باید منتظر ضربات هولناک آنها باشیم!
🔹 بحران جهانی هم برخلاف سال ۲۰۰۸ که صرفاً محدود به بازارهای جهانی میشد و زیان چندانی به ما نرساند، این بار در بخش واقعی اقتصاد رخ داده است و فعلا نمونۀ اولش، کاهش قیمت نفت و شاخصهای اقتصادی در اروپا و آمریکاست.
🔻 با این اوضاع واحوال، چه بخواهیم و چه نخواهیم، سال آینده به لحاظ اقتصادی سال بسیار سختی خواهد بود.
🔹خیلیها الان دارند روی دولت فشار می آورند که مثلا خسارت واحدهای صنفی را جبران کند؛ یا به اقشار ضعیف و آسیبپذیر کمک کند؛ یا مواد بهداشتی و بیمارستانی و... به اندازۀ کافی و به صورت رایگان یا با هزینه بسیار پایین به دست مردم برساند؛ اینها هم بارهای اضافی است که ورشکستگی دولت را تسریع میکند.
🔹دولتی که در حالت عادی خسته و دست بسته عمل می کرد حالا چه توقعی از آن هست که بتواند اوضاع را مدیریت کند؟!
🔹به نظر میرسد روند فعلی مواجهه با کرونا، صرفا به تاخیرانداختن و تشدید یک بحران اقتصادی است که حداکثر شش ماه آینده فراگیر میشود و بسیار بیشتر از کرونا شیوع پیدا خواهد کرد! آن وقت با قرنطینه و محدودیتهای رفت و آمد هم نمیتوان جلوی این بهمن را گرفت.
⚪️ تکیه به راهحلهای شناختهشده و رایج که این روزها در رسانهها شنیده میشود در بهترین حالت میخواهد ما را به دو ماه پیش برگرداند! یعنی زمانی که کرونا نبود! اما یک سوال: آیا دو ماه پیش اوضاع اقتصادی خوب بود؟
⚪️ اگر برگردیم دو ماه پیش، دوباره میگوییم وضعیت اقتصادی مساعد نیست و باید قدرت خرید مردم را بهاندازۀ سال گذشته برگرداند! اما اگر برگردیم سال پیش هم باز همین حرف را خواهیم زد! یعنی ته ایدهها و راهکارها این است که در ماشین زمان، به عقب برگردیم! و این واقعیت اگر درست باشد یعنی در همۀ این سالها عقبگرد کرده ایم و فرصتسوزی!
❗️یادمان هم باشد که دشمن دارد گام به گام جلو میآید. اگر آرمان امروز ما برگشت به دو ماه پیش باشد، پس سه ماه آینده آرزو خواهیم کرد که به امروز برگردیم! و امروز برای سال آینده، چقدر آرمانی و ایدئال خواهد بود!
❓حالا چه کار باید؟!
📢 به خاطر این است که چاره ای جز #جهش_تولید نداریم. جهش تولید با راهکارهای عادی امکان پذیر نیست. راهکارهای عادی حتی در وضعیتهای عادی هم عملیاتی نشده است!
[پایان بخش اول]
🆔 @QasdWay
بسم الله
🗝به عقب برنمیگردیم! [بخش دوم]
دکتر #علی_سعیدی
🔅در بخش قبلی اشاره کردم که ادامه روند فعلی ما را به بحرانی بهمراتب پیچیدهتر و لاینحلتر از بحران کرونا خواهد رساند. راهحلهای موجود هم در بهترین حالت ما را به عقب برمیگرداند. بنابراین، چارهای جز #جهش_تولید نداریم. در این بخش سعی میکنم تجربۀ صدساله اخیر در بهکارگیری راهحلهای موجود را بررسی کنم.
🔹 از زمان رضا پهلوی تلاش کردهایم با زور نفت و رشوهدادن به بخش خصوصی، شیوۀ تولید انبوه را در کشور وارد کنیم. شیوۀ تولید انبوه یعنی سرمایۀ کلان لازم است تا تولید راه بیفتد و خب ما که سرمایۀ کلان نداریم، پس باید برویم سراغ سرمایۀ خارجی. سرمایۀ خارجی هم میخواهد بیش از آنچه میآورد، از اینجا ببرد!
🔹دولت هم هر جا درآمد نفتی داشته تلاش کرده است زیرساخت تولید ایجاد کند و کارخانههای بزرگ پتروشیمی و فولاد و سیمان و خودروسازی راه اندازی کند. انقلاب اسلامی وارث چنین دولت تصدیگر بزرگی شد که با کوچکترین نوسانات بازار نفت، بالا و پایین میرفت.
🔹 بعد راه حل این شد که چون دولت ناکارآمد است، بیایید براساس «مد روز» برویم سراغ #خصوصی_سازی! خصوصی سازی هم بعد از ده پانزده سال معلوم شد ناکارآمد است! همان شرکتهای دولتی را که به هر حال داشت تولید و اشتغال ایجاد می کرد به قیمتهای بسیاری پایین واگذار کردند که بعد معلوم شد فقط زمین آن کارخانه ارزشش بیشتر از این حرفهاست.
🔹 بعد سراغ ادبیات نوآوری و الگوهای #اقتصاد_دانش_بنیان به سبک متعارف رفتیم که این هم برگرفته از مد روز بود! خواستیم فناوریهای را در کشور وارد کنیم که از تولید انبوه حمایت می کرد!
🔹حالا هم که بحث از جهش تولید میشود، باز یا باید برویم سراغ «مد روز» و ببینیم در کتابهای درسی و نهادهای بینالمللی اقتصادی چه نسخهای برای ما پیچیدهاند تا ده سالی هم اینجا تلف کنیم.
🔹جمعیت هم که از مرز جوانی بگذرد، آنقدر برای ما در ده بیست آینده مشکل ایجاد خواهد کرد که فکر جهش و تولید و رونق به کلی از سرمان بپرد و فقط به دنبال کاهش تلفات ناشی از فقر و قطحی و کمبود مواد اساسی باشیم.
📢 کرونا شاید برای ما بحران درست کرده باشد، اما با به هم ریختن نظم زندگی ما، زمینۀ ایجاد تحولات ساختاری را در کشور فراهم کرده است.
🔹 کشورهای دیگر هم که جهش اقتصادی را تجربه کرده اند عمدتا از بحران شروع کرده اند! یا جنگ یا قطحی یا استعمار یا دیکتاتوری نظامی. هیچکدام از اینها برای ما نه شدنی است و نه مطلوب است.
🔸 ما بعد از انقلاب باید این جهش را انجام می دادیم که مسائل سیاسی و امنیتی غلبه پیدا کرد و نشد.
🔸بعد از جنگ باید این جهش را انجام می دادیم که سیاستهای تعدیل اقتصادی و کنترل جمعیت و ترویج مصرفزدگی مانع از آن شد. اگر با همان روحیۀ جنگی دهۀ شصت وارد فضای تولید میشدیم می توانستیم این جهش را رقم بزنیم
🔸 در دهۀ هشتاد دوباره زمینۀ این جهش ایجاد شد. درآمدهای نفتی افزایش پیدا کرده بود و این درآمدها صرف توسعۀ صنایع با رویکرد نفوذ در بازارهای جهانی شده بود. نمونۀ آن صنعت خودروسازی ایران بود که ریچارد نفیو، طراح تحریمهای اخیر علیه ایران، در کتاب هنر تحریمها تصریح می کند که تحریم خودروی ایران با هدف جلوگیری از گسترش نفوذ خودروسازی ایران در بازار منطقه بود
🔸اما فتنۀ ۸۸ و مسائل بعد از آن، نگذاشت این جهش در دهۀ هشتاد هم اتفاق بیفتد و بهانۀ شروع تحریمهای بیسابقه و به قول خودشان فلجکننده شد!
🔸وقتی تمام تخممرغهایمان را در سبد برجام گذاشتیم، فکر می کردیم که با رفع موانعی که غربیها درست کردهاند میتوانیم رونقی به اقتصاد بدهیم که آن هم نشد.
🔹الان معادلۀ نفت در برابر توسعه در کشور ما به هم خورده است. از زمان رضا پهلوی، ما همیشه نفت می فروختیم و توسعه میخریدیم! اما الان حداقل در کوتاهمدت، ایران بیسروصدا از بازار نفت خارج شده است.
🔹 دو میلیون بشکه صادرات نفت ایران تقریبا به صفر رسیده است و قیمت نفت از صدوبیست دلار به بیست دلار کاهش یافته است!
🔸این یعنی ساختار اقتصادی جهانی دارد تغییر می کند و اگر ما این تغییر معادلات را متوجه نشویم و سعی کنیم با همان روشهای قدیمی عمل کنیم، بازندۀاصلی خواهیم بود.
[پایان بخش دوم]
🆔 @QasdWay
ایام کرونا.mp3
13.6M
✅گفتگو درباره سوالات اعتقادی و الهیاتی ایام کرونا
🔅با دوستان و همسفران زیارت اربعین
📣حسین مهدیزاده
@teghtesadi
هدایت شده از اندیشکده قصد
بسم الله
🗝به عقب برنمیگردیم! [بخش سوم]
دکتر #علی_سعیدی
📢 در دو بخش قبلی خواستم با سیاهنمایی بیشازحد، توجه شما را به اهمیت مسئلۀ اقتصاد و ضرورت #جهش_تولید جلب کنم. غرضم نادیدهگرفتن دستاوردهای باورنکردنی جمهوری اسلامی نبود اگر هم امروز از جهش تولید حرف میزنیم بهخاطر این زیرساختها و تمهیداتی است که در اقتصاد کشور وجود دارد. ما با جمعی از دوستان از حدود شش ماه پیش دربارۀ زمینههای جهش اقتصادی در کشور مباحثاتی داشتهایم و حتی درس اقتصاد ایران این ترم را هم به همین امر اختصاص دادم.
🔸در این بخش و بخشهای بعدی، تلاش میکنم برخی از ایدههایی را که برای ایجاد جهش اقتصادی بسیار دردسترس هستند مرور کنم. این ایدهها شاید در نگاه اول خیلی متعارف به نظر نرسند اما اجراییکردن آنها زحمت زیادی ندارد.
🔸اما اولین حوزۀ جهش تولید، نفت است! نفت چندسالی است که از اقتصاد ما آرام آرام حذف شده است اما همچنان مردم و مسئولان فکر می کنند اقتصاد ما نفتی است یا باید همچنان نفتی بماند! همین انگاره مانع از بالازدن آستینها و حرکت به سمت تولید شده است.
🔸کل سهم نفت از اقتصاد ما تنها سیزده و نیم درصد است که آن هم فقط نصفش به صورت خام صادر میشود. با وجود تحریمها و قیمت هر بشکه بیست و چند دلار، هیچ آدم عاقلی به فکر صادرات نفت خام نباید باشد. خب اگر نفت را صادر نکنیم، با آن چه کار میتوانیم بکنیم؟!
1⃣ اولاً افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور است. پالایشگاههای فعلی باید با حداکثر ظرفیت کار کنند. اما احداث پالایشگاه جدید نیاز به سرمایهگذاری دارد که نه دولت میتواند و نه سرمایهگذار خارجی میآید! اما راه سومی وجود دارد که میتواند سرمایههای سرگردان داخل کشور را به این سمت سرازیر کند و آن #پالایشگاه_های_خرد است؛ پالایشگاههایی که قلب آن را میتوان با یک کامیون جابجا کرد، به همین راحتی و به همین کوچکی!
🔸احداث این پالایشگاهها توسط سرمایههای خرد مردم و در سراسر کشور به تعداد بسیار زیاد، میتواند نهتنها نیاز داخل به فراوردههای نفتی را تأمین کند که کل بازار منطقه را نیز پوشش دهد. به جای دل بستن به بازارهای جهانی، بازارهای کشورهای همسایه را دریابیم! با یک حساب سرانگشتی در اطراف ما نزدیک به ۵۰۰میلیون مصرف کننده وجود دارد. یادمان باشد که اروپاییها برای دستیافتن به بازار هشتاد میلیونی ما چقدر با هم دعوا داشتند و به محض امضای برجام، چقدر گروههای اقتصادی آنها به کشور ما سرازیر شدند! این جذابیت همچنان برای آنها وجود دارد، آن وقت ما از این مزیت خود هم در بازار داخلی و هم در بازار کشورهای همسایه غافلیم.
🔸در حال حاضر یک نمونه از این پالایشگاهها در ایران در منطقۀ جلفا راهاندازی شده است که تنها مشکل آن این است که نه شرکت نفت به آن نفت خام میدهد و نه اجازه دارند محصولات خود را در ایران بفروشند! ترویج و گسترش این پالایشگاهها فقط یک ارادۀ سیاسی و انحصارزدایی از صنعت نفت لازم دارد.
2⃣ ثانیاً با افزایش ظرفیت پالایش نفت که راهاندازی هر پالایشگاه کوچک حدود شش ماه طول میکشد، ما باید به بزرگترین خریدار نفت منطقه تبدیل شویم و تمامی نفت خلیج فارس را ما خریداری کنیم و درعوض، فراوردههای نفتی ازجمله بنزین و گازوئیل و مواد پتروشیمی به این کشورها بدهیم. یک معاملۀ تهاتری بدون دلار و واقعا برد-برد!
3⃣ ثالثاً الان زمانی است که ما به جای اینکه نفتهایمان را با خواهش والتماس به دلار تبدیل کنیم، هر چه سریعتر باید ذخایر ارزی را به نفت (یا هر کالای باارزش دیگر) تبدیل کنیم و هر چه می توانیم نفت بخریم! میدانید که دلار در حال حاضر مثل بمب ساعتی است و هر لحظه ممکن است ارزش آن بهشدت سقوط کند. چه آمریکا کرونا را ایجاد کرده باشد چه دیگران، برخی از تحلیلها حاکی از این است که الان آمریکاییها دارند از این آب گلآلود ماهی میگیرند و بدهیهای خود را کاهش میدهند. اینها مسکنهایی است که در بلندمدت جواب نخواهد داد.
4⃣ رابعاً ایران باید هر چه سریعتر از اوپک خارج شود! به همان دلایلی که روسیه حاضر نشده عضو اوپک شود و مذاکرات او با اوپک به نتیجه نرسید. عضویت در اوپک نهتنها برای ما سودی نداشته است بلکه رعایت سهمیهبندی اوپک و سیاستهای غلط آن همواره در اوضاع بحرانی به ضرر ما تمام شده است.
از این جهت روی بازار نفت تمرکز می کنم که یکی از بخشهایی که میتواند در اقتصاد ما جهش تولدی ایجاد کند، نفت است. اما نه خامفروشی نفت، بلکه استفاده اهرمی از نفت.
وجود ذخایر نفتی ارزانقیمت در کشور ما و در منطقۀ ما، مزیت بسیار بزرگ و بیرقیبی است که می تواند هزینۀ تمامشدۀ تولید را برای ما بسیار کاهش دهد و ما کالاهای بسیار ارزانتری را تولید و صادر کنیم.
[ادامه دارد...]
🆔 @QasdWay