لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 شرح بیت:
مباش در پی آزار و هر چه خواهی کن
که در طریقت ما غیر از این گناهی نیست
#حافظ
🔹استاد فاضلی
🆔 @sokhanerfan
🌺 گناه فقط زنا و قمار نیست!
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
البته محرّمات، تنها زنا و قمار و شُرب خمر نیست. گاهی یک امضای بیجا که مقدمات و زمینه آن را هم دیگران زحمت کشیده و به دست انسان میدهند، موجب از بینرفتن اَعراض و نفوس(آبرو و جان مردم) میشود و بهمراتب از آن(گناهان) بالاتر است. از ما انتظار نمیرود که گناهانی از قبیل شرب خمر را در خیابان مرتکب شویم؛ چون این کار، گذشته از ترس خدا، یک نوع جنون و بیعقلی است و لذا از ما صادر نخواهد شد.
کاردار بریتانیا در اطاق خصوصی و شخصی آقا سید محمدکاظم یزدی رحمهالله وارد شد تا از او امضا بگیرد که مردم بر لَه(به طرفداری از) انگلیس و عَلیهِ دولت عثمانی جنگ کنند و هفتتیر خود را هم به ایشان نشان داد و او را تهدید نمود. ایشان چون زبان انگلیسی نمیدانست، با اشاره، دست به گلوی خود برد و کشید و به او فهماند که: اگر گردن مرا هم بزنید، حاضر نیستم امضا کنم! کاردار دید که کشتن و ترور کردن ایشان، برای او امضا نمیشود؛ لذا ایشان را رها کرد و از منزلشان بیرون آمد.
📚 در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۱۹
@sokhanerfan
🌸 نصایح استاد، علامه حسن زاده آملی
قدم اول در سلوک، توبه و پاکی از گناه و دوری از گفتار ناپاک و کردار و اندیشه های ناشایسته و خوی های نکوهیده است.
در کلام خدای غفور رحیم نیکو تدبر کن که فرمود: ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین.
سعی کن تا محبوب کردگار شوی.
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
✅ هر روز حقی غصب یا احقاق می شود، و همیشه حق و باطل مثل حسین علیهالسلام و یزید وجود دارد، و کار مردم هم یا جنگ در کنار یزید یا در رکاب امام حسین علیهالسلام است.
بنابراین، انسان باید هر روز موضع خود را مشخص کند که آیا اهل حق است یا باطل و پیرو آن.
📚 آیت الله بهجت، رحمت واسعه، ص١۶٩
@sokhanerfan
🌺🌺🌺
آیتاللهالعظمی بهجت قدسسره:
ما کسانی را دیدهایم که گویی در گشایش و گرفتاریها با حضرت ولیعصر مخابره و تلگراف داشتند، هر چه میگفتند و یا از آن حضرت میخواستند، همان میشد! ...
آن حضرت خیلی به ما نزدیک است، ولی ما او را نمیبینیم و دور میپنداریم.
درمحضر،ج۳،ص۲۵۶
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
🌺 دعاها و درسهای صحیفه سجادیه
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَحَلِّنى بِحِلْيَةِ الصّالِحينَ، وَاَلْبِسْنى زينَةَ الْمُتَّقينَ: فى بَسْطِ الْعَدْلِ، وَكَظْمِ الْغَيْظِ، وَاِطْفآءِ النّآئِرَةِ، وَضَمِّ اَهْلِ الْفُرْقَةِ، وَاِصْلاحِ ذاتِ الْبَيْنِ، وَ اِفْشآءِ الْعارِفَةِ، وَسَتْرِ الْعآئِبَةِ، وَ لينِ الْعَريكَةِ، وَ خَفْضِالْجَناحِ، وَ حُسْنِالسّيرَةِ، وَسُكُونِ الرّيحِ، وَطيبِ الْمُخالَقَةِ، وَالسَّبْقِ اِلَى الْفَضيلَةِ، وَايثارِ التَّفَضُّلِ، وَتَرْكِ التَّعْييرِ، وَالاِْفْضالِ عَلى غَيْرِ الْمُسْتَحِقِّ، وَالْقَوْلِ بِالْحَقِّ وَاِنْ عَزَّ، وَاسْتِقْلالِ الْخَيْرِ وَانْ كَثُرَ مِنْ قَوْلى وَ فِعْلى، وَاسْتِكْثارِ الشَّرِّ وَاِنْ قَلَّ مِنْ قَوْلى وَ فِعْلى. وَاَكْمِلْ ذلِكَ لى بِدَوامِ الطّاعَةِ، وَلُزُومِ الْجَماعَةِ، وَرَفْضِ اَهْلِ الْبِدَعِ وَمُسْتَعْمِلِ الرَّأْىِ الْمُخْتَرَعِ.
بار خدايا بر محمد و آلش درود فرست،
و مرا به زيور شايستگان بياراى،
و زينت اهل تقوا را بر من بپوشان:
در گستردن عدل،
و فرو خوردن خشم،
و خاموش كردن آتش فتنه،
و جمع كردن پراكندگان،
و اصلاح بين مردم،
و آشكار نمودن كارهاى خوب،
و پوشاندن عيوب،
و نرمخويى،
و فروتنى،
و خوشرفتارى،
و وقار،
و حسن معاشرت،
و سبقت جويى به فضيلت،
و اختيار كردن تفضّل،
و چشم پوشى از سرزنش ديگران،
و بخشش رايگان به غير مستحق،
و گفتن سخن حق هر چند سنگين و گران باشد،
و ناچيز دانستن نيكى را در گفتار و رفتارم هر چند زياد باشد،
و بسيار شمردن شرّ را در گفتار و رفتارم هرچند اندك باشد.
و همه اين خصلت ها را به وسيله تداوم اطاعت، و همراهى با جماعت مسلمين، و فرو گذاشتن و رها کردن اهل بدعت و عمل كننده به رأى ساختگى در دين، كامل ساز.
🔹بخوانیم، دعا کنیم، درس بگیریم و عمل کنیم ...
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
🌸 #دین_شناسی – 16
🔹گوهر و صدف دين – 2
بعضي در تبيين #گوهر و #صدف دين از تعابير #اهل_معرفت استفاده کرده، می گویند: گوهر دين، #لبّ و #حقيقت_دين است و صدف دين، #قشر آن است.
لبّ و حقیقت دین همان #وصول و رسیدن به خداست و صدف دین همان #شریعت و #طریقت است.
در واقع، صدف دین که شریعت و طریقت است، محافظ گوهر دین است و بدون آن، گوهر از بین می رود. از این رو نباید تا لحظه مرگ، قشر دین را کنار گذاشت. اما بعد از مرگ، دیگر نیازی به شریعت و طریقت نیست.
#مولوی در مقدمه دفتر پنجم #مثنوی معنوی می نویسد: «شريعت، همچو شمع است ره مى نمايد و بى آن كه شمع به دست آورى راه رفته نشود و چون در ره آمدى آن رفتن تو طريقت است و چون رسيدى به مقصود آن حقيقت است و جهت اين گفته اند كه لَو ظَهَرَتِ الحَقائِقُ بَطَلَتِ الشَّرائِعُ...»
سپس می نویسد: «چون آدمى از اين حيات ميرد، شريعت و طريقت از او منقطع شود و حقيقت ماند، حقيقت اگر دارد نعره مى زند كه يا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ بِما غَفَرَ لِي رَبِّي و اگر ندارد نعره مى زند كه يا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتابِيَهْ وَ لَمْ أَدْرِ ما حِسابِيَهْ يا لَيْتَها كانَتِ الْقاضِيَةَ ما أَغْنى عَنِّي مالِيَهْ هَلَكَ عَنِّي سُلْطانِيَهْ. شريعت، علم است، طريقت عمل است، حقيقت الوُصُول إلَى اللَّه؛ فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً».
این نگاه عرفانی، بسیار زیباست. اما برخی چنین برداشت کرده اند که مراد اهل معرفت این است که وقتی به حقیقت رسیدی، شریعت باطل می شود و دیگر در دنیا، نیاز نیست احکام شریعت را انجام دهی و در طریقت باشی!
پاسخ این است که پیشوایان همه عارفان و مؤمنان - حضرت #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) و #امیر_المومنین #علی (علیه السلام) – با اینکه در بالاترین مراتب یقین و حقیقت بودند، تا آخرین لحظه عمر، از شریعت دست برنداشتند؛ همه بزرگان عرفان (چه سنی و چه شیعه) نیز چنین بوده اند. تنها همین دلیل، در رد برداشت نادرست از مساله باطل شدن شریعت بعد از وصول به حقیقت، کفایت است.
#خواجه_عبدالله_انصاری می گويد:
«شريعت را تن شمر و طريقت را دل و حقيقت را جان. شريعت حقيقت را آستان است، حقيقت بی شريعت، دروغ و بهتان است».
البته ادله عقلی و نقلی متعددی می توان در این باره مطرح کرد که نیازی به آن نیست.
ادامه دارد...
⭕️استاد واحدجوان
🆔 @sokhanerfan
✅آشنایی با عرفان نماز
🔶 قيام
قيام ايستادن رو به قبله نمازگزار هنگام نماز است. قيام به معنى قوام داشتن و قدرتمندى براى انجام كار مى باشد. قيّم و قيوم كسى است كه قدرت بيشترى داشته باشد.
قيام يكى از اجزاء و يكى از واجبات نماز است كه در صورت امكان بايد به صورت ايستاده باشد، مگر در مواقع غيرعادى و ضرورى كه نشسته یا حتی خوابیده نيز امكان پذير است.
شايد يكى از اسرار قيام نماز اين باشد كه شروع نماز با ايستادگى و قدرتمندى همراه است. هر كسى نمى تواند با خداى خود رو به رو شود و توان سخن گفتن را داشته باشد.
مؤمنين قبل از رسيدن به سن تكليف به همراه اولياى خود در مساجد و معابد تمرين كرده اند و رفته رفته اين توان را به دست آورده اند كه بعد از بلوغ و رسيدن به سن تكليف مستقلًا بتوانند به طور رسمى با خداى خود رو به رو شوند و به گفتگو بپردازند. تاكنون همه سخنانشان به تلقين والدين يا استادانشان بود ولى از امروز مستقلًا و با اراده خودشان انجام مى شود.
يكى از اسرار جشن تكليف همين است كه آدمى از اين كه لياقت پيدا كرده است تا شخصاً و مستقلًا مورد خطاب خدا قرار گيرد احساس بزرگى و شخصيت و متانت مى كند. اگر تا امروز توان خطاب الهى را نداشتم، بحمدالله از امروز هر جاى قران نداى يا ايُّهَا الَّذينَ آمَنُوا بيايد من مستقلًا و از طرف خودم مى گويم لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبّيك
البته لبيك گفتن به خداوند خيلى قدرت و پشتوانه معنوى مى خواهد از اين رو بدون استقامت نمى شود. به همين جهت براى غيرمؤمنان سخت است.
وارد شدن به حريم نماز استقامت مى خواهد. راست قامت بايد به اين حرم امن در آيى.
معنى ديگر استقامت مستقيم بودن است. آن كه براى اقامه نماز قيام كرده و از خود استقامت نشان مى دهد، بايد مستقيم و بدون هيچگونه كجى و ناترازى وارد اين حرم امن الهى شود. راستى و درستى يكى از شرايط ورود به جرگه درستكاران راست قامتان پيرو صراط مستقيم است.
رسيدن به چنين مقام و حالتى بسيار مشكل است. زيرا آدمى بايد همانگونه كه قامت خود را راست و استوار مى سازد و در برابر خداى خويش به پا مى ايستد بايد درونش را نيز راست و استوار داشته و هرگونه خمودى و خمى و كجى را از وجود فطرى پاك و صاف خود دور دارد.
نمازگزار در اين حالت چنين مى پندارد كه خدايش به او مى گويد: من تو را راست و درست و استوار آفريدم. به جهت اين راستى و استوارى به ملائكه ام گفتم كه به آدم سجده كنيد.
من مى خواهم كه تو را آنگونه كه آفريدم در حضور خود ببينم. من تو را كج و نااستوار نيافريده ام كه اكنون با كجى و نا استوارى به نزدم آيى.
توجه به اين امور است كه نمازگزاران واقعى را به لرزه درآورده و هنگام نماز، رنگشان متغير شده و همانند بيد در مقابل طوفان مى لرزيدند.
در حالات امام سجاد عليه السلام گفته شده است: اذا قامَ الَى الصَّلوةِ تَغَيَّرَ لَوْنُهُ / وقتى به نماز مىايستاد رنگش تغيير مى كرد.
🔺نوشته استاد قادر فاضلی
🔶 نکته ای برای اهل تخصص در عرفان نظری
اهل معرفت (عارفان) قيام را اشاره به توحيد افعال می دانند.
در قیام، اشارت به قيام عبد به حق و مقام قيّوميّت حق است كه آن تجلّى به فيض مقدس و تجلّى فعلى است؛ و در اين تجلّى مقام فاعليّت حق ظاهر شود و همه موجودات مستهلك در تجلّى فعلى و مضمحلّ در تحت كبرياى ظهورى شود.
و ادب عرفانى سالك در اين مقام آن است كه اين لطيفه الهيه را به ياد قلب آورد و ترك تعيّنات نفسيّه را هر چه بتواند بكند و حقيقت فيض مقدّس را به قلب تذكّر دهد و نسبت قيّوميّت حق و تقوّم خلق به حق را به باطن قلب برساند.
و چون اين حقيقت در قلب سالك متمكّن شد، قرائت او به لسان حق واقع شود و ذاكر و مذكورْ خود حق گردد، و بعضى از اسرار قدر بر قلب عارف كشف گردد... (امام خمینی، آداب نماز ص 146)
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
شرح غزل 77.amr
3.93M
🔷 #شرح_دیوان_حافظ
#استاد_فاضلی
شنبه 29 شهریور 97
🔹شرح غزل:
بلبلی برگ گلی خوش رنگ در منقار داشت
🔹قسمت اول
🆔 @sokhanerfan
🌸 رفع مشکلات کشور
شخصی که معروف شده، رفته پیش استادش و از مشکلات کشور پرسیده است.
استاد فرموده: نهایتا خیر است.
سپس برای رفع موانع و مشکلات کشور فرموده اند: دعای یستشیر و دعای سیفی صغیر خوانده شود.
🔹پ. ن:
1. دعای لفظی خوب و در حد خود مؤثر است، اما مهم یا مهمتر، دعای عملی است.
مشکلات کشور، راهکارهای نظری و عملی دارد. آنها باید پی گیری و عمل شود تا مشکلات حل شود.
باید از متخصصان و دلسوزان واقعی، بهره برد.
شب تا صبح و صبح تا شب، بنشینند و دعای لفظی بخوانند، مشکلات حل نخواهد شد.
2. دعای لفظی هر اندازه خوب باشد، بیشتر از آن اندازه، دچار آسیب و کج فهمی شده و برخی مردم، گمان می کنند امور و مشکلات زندگی دنیا و آخرتشان باید با دعای لفظی حل شود!
گاهی دعای لفظی می کنند و چون به اجابت نمی رسد، گمان می کنند اصل دعا اشتباه است.
گاهی در برخی از عوام کار به جایی می رسد که چون دعای لفظی نتیجه نداده، به خدا و امور معنوی و دعا شک می کنند.
3. باید بین دعای لفظی، دعای حالی و عملی و دعای استعدادی فرق گذاشت.
🆔 @sokhanerfan