eitaa logo
عرفان اسلامی . سخن عرفان
1.3هزار دنبال‌کننده
393 عکس
82 ویدیو
70 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان 🔸 اصول و مسائل عرفان اسلامی ✍️ زیر نظر: وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 قیام حضرت حجت(عج) را تفسیر کودکانه نکنیم 🔹کوشش کنید فکر خودتان را در مسئله‌ حضرت حجت(ع) با آنچه که در متن اسلام آمده تطبیق بدهید. 🔸غالب ما این مسئله‌ را به صورت یک آرزوی کودکانه یک آدمی که دچار عقده انتقام است درآورده‌‏ایم. گویی حضرت حجت(ع) فقط انتظار دارند که کی خداوند تبارک و تعالی به ایشان اجازه بدهند که مثلا بیایند ما مردم ایران را غرق در سعادت کنند یا شیعه را غرق در سعادت کنند، آنهم شیعه‌‏ای که ما هستیم که شیعه نیستیم! 🔹نه، این یک فلسفه بزرگ جهانی است، چون اسلام یک دین جهانی است، چون تشیع به معنی واقعی‏‌اش یک امر جهانی است. این را ما باید به صورت یک فلسفه بزرگ جهانی تلقی کنیم. وقتی قرآن می‌گوید: وَلَقَدْ کتَبْنا فِی الزَّبورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکرِ انَّ الْارْضَ‏ یرِثُها عِبادِی الصّالِحونَ‏، صحبت از زمین است، نه صحبت از این منطقه و آن منطقه و این قوم و آن نژاد. 📗 استاد مطهری، سیری در سیره ائمه اطهار(ع)، ص۲۵۹ @sokhanerfan
🏴شهادت حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها تسلیت باد صلوات خاصه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها ☑️ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلَادِهَا اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا خَدِيجَةَ الْكُبْرَى صَلَاةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ [أَبِیهَا] مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَام‏. 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🌷جمود در ظواهر دین، خطرناک است 🌼 برخی گمان می کنند فقط فهم آنها از دین، درست است 🌹دین، لایه های عمیقی دارد، اگر کسی نمی تواند آنها را ادراک کند، حداقل انکار نکند 🌸 فهم ما و فهم امام زمان (عج) یکی است؟ جمود در ظواهر دینی بسیار خطرناک است. اینکه معتقد شویم که دین همین مقدار فهم ما می باشد، باید از این تفکر فاصله بگیریم. از اینکه بگوییم دين همان چیزی است که من می فهمم و لا غیر. @sokhanerfan این مسئله برای دین و دین دار و تبلیغ دین، خطرناک است. از طرفی وقتی بحثی مطرح می شود بدانیم و اعتراف کنیم که ما انسانهای غیر معصوم، فهم ناقص و قصور فهم داریم و شاید فهم برتر و عمیقتری هم باشد که ما به آن نتوانسته ایم برسیم. آیا این حرف ها جدی است یا تعارف می کنیم؟ آیا جدی هستیم یا به قول معروف جانماز آب کشیدن است؟ اگر واقعاً تعارف نیست و حقیقت است و معتقدیم که قصور فهم داریم، معتقدیم ما کجا و فهم امام صادق (علیه السلام) کجا؟ معتقدیم ما کجا و فهم امام زمان (سلام الله علیه) کجا؟ پس دیگر روی فهم خود به صورت افراطی و با تعصب، تأکید نکنیم که دین این است و جز این نیست و همین که من می فهمم می باشد و دیگران همه اشتباه می کنند. @sokhanerfan این برای تبلیغ دین، برای تفسیر دین، برای دین دار شدن، بسیار خطرناک است. یعنی اگر معتقد باشیم و بگوییم دین همین است که من می فهمم به این معناست که امام زمان (سلام الله علیه) برداشتی جز این از دین ندارد. پس برداشت دینی من و برداشت دینی امام زمان (سلام الله علیه) از قرآن، یکی خواهد بود و قرآن غیر از این نیست! یک خطری که امروز مسئله دین داری را تهدید می کند و هجمه هایی موجود است و باعث شده کسانی در مقابل هم قرار گیرند، این است که هر کسی برداشتی از دین می کند و بعد هم دین را منحصر در برداشت خود کرده و می گوید همین نگاه انحصاری من، دین است و لا غیر. @sokhanerfan 🌷 امام خمینی (رضوان الله علیه) به شدت روی این مسئله حساسیت نشان می دادند. نسبت به کسانی که با عرفان و اهل معرفت، مخالفت می کردند، کسانی که با معارف عرفانی مخالفت می کردند، به شدت حساسیت نشان می دادند. می فرمودند: این کار را نکنید. انکار نکنید. اگر انکار مقامات عرفانی کردید، اگر انکار معارف عرفانی کردید، چه بسا تا ابد پشت دروازه این انکار بمانید. بگویید نمی دانیم. شاید خداوند نصیب شما هم کرد. 🔹عارف واصل، استاد محمدمهدی مهندسی (ره) 💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
ان شاءالله روزی فرا می رسد که طاغوت جهانی ، شیطان بزرگ ، آمریکای جنایتکار و اسرائيل نجس همانند پهلوی زبون سرنگون خواهند شد. 🌸 #22بهمن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران مبارک باد. @sokhanerfan
کتاب عرفان در آیینه قرآن و روایات / بخش عرفان عملی نوشته استاد فرزانه، آیت الله حسن رمضانی توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. @sokhanerfan
وصیتنامه حاج قاسم سلیمانی (ره).pdf
حجم: 485.8K
قسمتهایی منتشر شده از وصیتنامه حاج قاسم سلیمانی (ره) 🆔 @sokhanerfan
شبی مشغول مطالعه بودم. در حین مطالعه چرت به من دست داد. دیدم استاد علامه مشغول تدریس فصوص هستند. در موقع تدریس گه گاهی دست بر دهن می گذارند و جلوی صحبتشان را می گیرند. وقتی این قضیه را (در بیداری) بر ایشان نقل کردم فرمودند: آقا عین واقعیت برای شما تمثل پیدا نموده است. عین حقيقتش این است که من در درس فصوص خیلی از مطالب را نمی گويم، چرا که در درس فصوص نامحرم زیادند. 🔸منبع: دفتر خاطرات آیت الله استاد این گونه خاطرات در کتاب (خاطرات حضرت استاد رمضانی) که توسط استاد در حال تنظیم است به زودی منتشر خواهد شد. 🆔 @sokhanerfan
🌸 فاطمه زهرا (س)، تمام نسخه انسانيت‏ ... روز تولد صديقه طاهره، فاطمه زهرا- سلام اللَّه عليها- است؛ روز زن است. تمام ابعادى كه براى زن متصور است و براى يك انسان متصور است در فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها- جلوه كرده و بوده است. يك زن معمولى نبوده است؛ يك زن روحانى، يك زن ملكوتى، يك انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانيت، تمام حقيقت زن، تمام حقيقت انسان. او زن معمولى نيست؛ او موجود ملكوتى است كه در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلكه موجود الهى جبروتى در صورت يك زن ظاهر شده است. تمام هويت هاى كمالى كه در انسان متصور است و در زن تصور دارد- تمام- در اين زن است. زنى كه اگر مرد بود، نبى بود؛ زنى كه اگر مرد بود، به جاى رسول اللَّه بود. تمام حيثيت زن و تمام شخصيت زن فردا موجود شد. معنويات، جلوه‏ هاى ملكوتى، جلوه‏ هاى الهى، جلوه ‏هاى جبروتى، جلوه ‏هاى مُلكى و ناسوتى- همه- در اين موجود مجتمع است. انسانى است به تمام معنا انسان؛ زنى است به تمام معنا زن. از براى زن ابعاد مختلفه است؛ چنانچه براى مرد، و براى انسان. اين صورت طبيعى نازلترين مرتبه انسان است و نازلترين مرتبه زن است و نازلترين مرتبه مرد است؛ لكن از همين مرتبه نازل، حركت به سوى كمال است. انسان، موجود متحرك است؛ از مرتبه طبيعت تا مرتبه غيب، تا فنا در الوهيت. براى صديقه طاهره اين مسائل، اين معانى حاصل است. از مرتبه طبيعت شروع كرده است، حركت كرده است؛ حركت معنوى؛ با قدرت الهى، با دست غيبى، با تربيت رسول اللَّه- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- مراحل را طى كرده است تا رسيده است به مرتبه‏اى كه دست همه از او كوتاه است. پس، فردا تمام جلوه زن تحقق پيدا كرده است؛ و زن به تمام معنا متحقق است. 🔺حضرت امام خمینی (ره)، صحيفه امام، ج‏7، ص: 337 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
دوست داشتن مادر ⁠⁣🌺 شیرین ترین خاطره فرزند علامه طباطبایی از پدر شيرين‎ترين خاطره‎اي که شما از علامه داريد چيست؟ مهندس مرحوم عبدالباقی: همه لحظات با ايشان شيرين بود. يک روز در تبريز در روستا بوديم. علامه روزها به باغ‎ها و مزارع رسيدگي و سرکشي مي‎کردند. آن روز مرا همراه خود برده بودند. نزديکي يکي از باغ‎ها به من گفتند: مرا بيشتر دوست داري يا مادرت را؟ من به حسب ادب گفتم: شما را. گفت: نه تو بايد مادرت را بيشتر دوست داشته باشي. در محافل بگوييد پدرم را، عيبي ندارد اما در حقيقت بايد مادرت را بيشتر دوست داشته باشى. @sokhanerfan
🌹 زن و عرفان / ویرایش جدید 1. از نظر قرآن، عرفان و برهان، تفاوتی بین جنس زن و مرد در رسیدن به کمالات عرفانی نیست؛ بلکه به تصریح برخی از بزرگان عرفان و برخی از اساتید برجسته ما، به علت شدت انفعال و تأثّر، در صورت داشتن شرایط و همت و تلاش، زنان بهتر می توانند مسیر سیر و سلوک و عرفان را طی کنند و کامل شوند. 2. زیبایی خداوند و اسماء جمالی حق تعالی در زنان بیشتر تجلی کرده است، و زن مظهر اسم «الجمیل» حق تعالی در کره زمین است. می توان گفت از این زیباتر نمی شد در عالم طبیعت موجودی خلق شود. 3. اسماء رحمت و رأفت حضرت حق تعالی در مادران بیشتر تجلی کرده است. «مادر» مظهر بارز لطف و رحمت و مهربانی خداوند در عالم طبیعت است. 4. شاید بتوان گفت مردها بيشتر با اسم «الظاهر» (پيداي) خداوند در ارتباط اند، در حالی که زن ها با اسم «الباطن» (پنهان) او مرتبط اند. به تعبير ديگر، اسم «الظاهر» در مردها بيشتر تجلی كرده و اسم شريف «الباطن» در زن ها بيشتر غلبه دارد. 5. چون اسم «الباطن» خداوند، مستور و پوشيده است و هر کس نمی تواند با آن مرتبط شود مگر بعد از کسب شایستگی های لازم؛ حقيقت وجودی زن نيز بايد از اغيار و نامحرمان پوشيده باشد؛ و چون بدن دنيوی زن جلوه ای از حقيقت وجودی اوست، آن هم بايد مستور باشد تا ارتباطش را با حقيقت وجودی خود حفظ كند؛ از این رو در آموزه های دين و قرآن، ستر و پوشش (حجاب) تدوين و تشريع شده و به آن سفارش شده است. در واقع ستر و پوشش مناسب از اغیار و نامحرم، زن را با حقيقتش پيوند داده، او را الهی نگه می دارد. تو گویی زبان حال ستر و پوشش مناسب (حجاب) این است که به دختران و زنان می گويد: شما مطابق اسم «الجمیل» و «الباطن» حق تعالی اظهار شده اید، پس مواظب حقيقت خود باشيد؛ شما گوهری هستيد كه هر كس لياقت و شايستگی ديدن بدن دنیوی شما را ندارد، هر نااهلی نبايد از شما و بدن شما در دنیا بهره مند شود، تنها كسی می تواند شما را ببيند و با شما ارتباط بگیرد كه شايستگی (محرميت) يافته باشد. البته روشن است که این بحث درباره طبیعت و بدن زن است. روح، قلب، فکر و خیال زن مهمتر از بدن اوست (بدن مهم است و روح و قلب و فکر و خیال مهمتر) که آنها نیز باید مواظبت شوند و گرفتار و اسیر نا اهلان و نامحرمان وجودی زن نشوند. 6. موقعی که روح و قلب زن یا طبیعت و بدنش جز در موارد شایسته از پوشش مناسب در آمد، وجهه حقی خود را کم رنگ کرده، وجهه خَلقی و دنیوی اش تقویت می شود. به همین جهت از حقيقت الهی و اسم الباطن فاصله می گیرد. 7. از توضیحات فوق سرّ اين نكته نیز روشن می شود كه اگر حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام نبود، احدی لياقت و شايستگی همسری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را نداشت؛ چرا که آن بانوی با عظمت، مادر انسانیت و مظهر کامل همه اسماء الله به ویژه اسماء «الجمیل، الرحیم، الرئوف و الباطن» حق تعالی بود. 📚به نقل از کانال حجت الاسلام و المسلمین وحید واحدجوان 🔹سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
🍀 عارفان چه می گویند ؟ فقها طرز تفكرشان درباره اسلام همان است كه در بخش درسهاى كلام شرح داديم؛ معتقدند كه مقررات اسلامى در سه بخش خلاصه مى‏ شود: اول بخش اصول عقايد كه كلام عهده‏دار آن است. در مسائل مربوط به اصول عقايد لازم است انسان از راه عقل، ايمان و اعتقاد تزلزل ناپذير داشته باشد. دوم بخش اخلاق. در اين بخش دستورهايى بيان شده است كه وظيفه انسان را از نظر فضايل و رذايل اخلاقى بيان مى‏ كند و علم اخلاق عهده‏دار بيان آن است. بخش سوم بخش احكام است كه مربوط به اعمال و رفتار خارجى انسان است و فقه عهده ‏دار آن است. اين سه بخش از يكديگر مجزا هستند. بخش عقايد مربوط است به عقل و فكر، بخش اخلاق مربوط است به نفس و ملكات و عادات نفسانى، بخش احكام مربوط است به اعضا و جوارح. 👈 ولى عرفا در بخش عقايد، صِرف اعتقاد ذهنى و عقلى را كافى نمى ‏دانند؛ مدعى هستند كه به آنچه بايد ايمان داشت و معتقد بود، بايد رسيد و بايد كارى كرد كه پرده‏ ها از ميان انسان و آن حقايق برداشته شود. در بخش دوم اخلاق را كه هم ساكن است و هم محدود، كافى نمى ‏دانند؛ به جاى اخلاق علمى و فلسفى، سير و سلوك عرفانى را كه تركيب خاص دارد پيشنهاد مى ‏كنند. در بخش سوم ايراد و اعتراضى ندارند، فقط در موارد خاصى سخنانى دارند كه احياناً ممكن است بر ضد مقررات فقهى تلقى شود. عرفا از اين سه بخش به «شريعت» و «طريقت» و «حقيقت» تعبير مى‏ كنند و معتقدند كه همان گونه كه انسان واقعاً سه بخش مجزا نيست (يعنى بدن و نفس و عقل از يكديگر مجزا نيستند، بلكه در عين اختلاف با يكديگر متحدند و نسبت آنها با يكديگر نسبت ظاهر و باطن است) شريعت و طريقت و حقيقت نيز اينچنين ‏اند، يعنى يكى ظاهر است و ديگرى باطن و سومى باطنِ باطن، با اين تفاوت كه عرفا مراتب وجود انسان را بيش از سه مرتبه و سه مرحله مى‏ دانند، يعنى به مراحل و مراتبى ماوراى عقل نيز معتقدند. مجموعه‏ آثار استادشهيدمطهرى، ج‏23، ص: 33 🆔 @sokhanerfan
🌺 مقاله دوام یا انقطاع عذاب اخروی 🔹 نوشته رضا حصاری و وحید واحدجوان 🔹 چکیده: مسئله جاودانگی در عذاب، از جمله مسائل مهمّ فلسفی و عرفانی است که مورد توجّه بسیاری از متفکّران اسلامی بوده است. در این میان، ملّا نعیما طالقانی از جمله موافقان جاودانگی عذاب در جهنّم است. وی برخی از دلایل قائلین به انقطاع عذاب را برّرسی نموده، امّا هیچ‌یک از آنها را نپذیرفته است. از منظر وی، پذیرش انقطاع عذاب امری ناموجّه است. حکیم طالقانی این دیدگاه را مخالف اجماع مسلمین صدر اسلام و ظواهر آیات قرآن کریم می‌داند. وی معتقد است که عذاب دائمی منافاتی با حکمت الهی ندارد. نگارنده همه انتقادات حکیم طالقانی را مورد برّرسی قرار داده و نشان‌ داده است که هیچ‌یک از این انتقادات تمام نیست. بلکه برخی از نقدهای وی ناشی از عدم ادراک دقیق دلایل اقامه شده در این مسئله است. بر اساس ناکافی بودن انتقادات مطرح شده از سوی حکیم طالقانی ـ با روش تحلیل تطبیقی ـ می‌توان گفت که دلایل اقامه شده توسّط برخی از حکما و عرفا نسبت به انقطاع عذاب اخروی کافی است و این مسئله توجیه عقلی خواهد یافت. جهت دانلود: 👈 http://fhi.hekmateislami.com/article_103594.html 🔹 کانال سخن عرفان @sokhanerfan