eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
337 عکس
52 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 اگر امام معصوم موجود نباشد، خداوند شناخته و عبادت نمی شود! ✅ برید عجلی از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند: بِنَا عُبِدَ الله وَ بِنَا عُرِفَ الله وَ بِنَا وُحِّدَ الله تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ مُحَمَّدٌ حِجَابُ الله تَبَارَکَ وَ تَعَالَى. بوسیله ما خدا پرستیده شد و می شود و بوسیله ما خدا شناخته شد و می شود و بوسیله ما خداوند تبارک و تعالى یگانه دانسته شد و می شود، و محمد، حجاب خداى‏ تبارک و تعالى است. 🔹شرح های عادی و متوسطی برای این روایت مطرح شده است که در جای خود و در حد خود صحیحند. اما قصد بنده در این یادداشت شرح عرفانی این روایت است. ✅ شرح عرفانی در عرفان، که مورد تایید برهان و قرآن و عترت است، بیان می شود که ذات اقدس الهی، به خودی خود و بدون لحاظ تعینات و تجلیات، شناخته نمی‌شود. یعنی ذات غیب الغیوب، معقول و مشهود احدی نیست. ذات الهی بعد از ظهور در مظاهر گوناگون، به وسیله آنها شناخته می‌‌شود. جامع‌ترین و کاملترین مظهر حق متعال، انسان کامل است. به تعبیر دیگر، انسان کامل، آیینه تمام نمای حق، و مظهر اتم اسماء و صفات خداست؛ (عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا) و لذا انسان کامل، با معرفت کامل نفس، بیشترین شناخت ممکن را از خداوند متعال دارد. (من عرف نفسه فقد عرف ربه) و چون نفس انسان های دیگر، کامل نیست، لذا شناخت آنها از خداوند کامل نخواهد بود. از سوی دیگر، اگر کسی بخواهد خداوند متعال را بشناسد و به او معرفت پیدا کند، باید انسان کامل را بشناسد و به او معرفت پیدا کند تا از طریق آن مظهر اتم، به حق تعالی معرفت یابد. چرا که بدون شناخت مظهر کامل و اتم، معرفت به خدا ممکن نیست. (چون گفتیم که خداوند بدون ظهور، شناخته نمی‌شود. مرتبه غیب الغیوب، مرتبه‌ای است که نه اسمی دارد و نه وصفی دارد) یعنی انسان بدون مظاهر، نمی‌تواند ظاهر را بشناسد و بدون مظهر کامل، نمی‌تواند ظاهر را به طور کامل (در حد توان ممکن) بشناسد. لذا راه فنای معرفتی و تحققی در خداوند، فنای در انسان کامل است. (مراد از شناخت و معرفت، حصولی نیست، شهودی و تحققی است) عبادت هم همین‌طور است. عبادت صحیح و حقیقی، فرع معرفت است و هر چه معرفت انسان، نسبت به خداوند بیشتر باشد عبادتش بهتر، خالص‌تر و حقیقی‌تر خواهد بود. از سوی دیگر هیچ کس به اندازه انسان کامل، به خداوند معرفت ندارد چرا که انسان کامل، مظهر اتم اسماء و صفات حق است و لذا عبادت واقعی را تنها انسان کامل می‌تواند انجام دهد و هیچ کس مانند انسان کامل نمی‌تواند عبد خدا باشد. از اینجا، ‌روشن می‌شود که اگر عبادت انسان کامل‌ نباشد هدف خلقت (ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون) و (وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى یَأْتِیَكَ الْیَقِينُ) تحقق نمی‌یابد. چرا که عبادت واقعی و یقین و معرفت نهایی و اصلی را انسان کامل دارد و اوست که خلیفه خدا در زمین است. ضمنا دانسته می‌شود که انسان کامل، حجاب نورانی است و کسی نمی‌تواند آن حجاب را کنار زده و خداوند را بدون واسطه و بدون حجاب مشاهده کند. چون خداوند بدون ظهور، شناخته نمی‌شود و راه شناخت خدا منحصر در ظهور اوست و کامل‌ترین ظهور حق در انسان کامل است. پس همه مخلوقات به انسان کامل نیازمندند. به همین جهت فرمود پیامبر حجاب خداوند است. ✍️ وحید واحدجوان 💢سخن عرفان @sokhanerfan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 عرفان اسلامی _ 15 🔹مباحث این جلسه: 🔸 عرفان نظری: آغاز فص شیثی شروع بحث دعا و سوال 🔸عرفان عملی: مراحل نهایی توبه 🔷استاد واحدجوان @sokhanerfan
❇️ تفسیر المیزان در بیان علامه طهرانی اين ناچيز با آنكه بيش از سى دوره از تفاسير مهمّ شيعه و سنّى را در دسترس و مورد مطالعه دارم، هيچ‏گاه مانند الميزان تفسيرى دلنشين‏تر و لذّت‏بخش‏تر و جامع‏تر نديده ‏ام؛ و كأنّه با تفسير الميزان بقيّه تفاسير كم ‏و بيش منعزل مى ‏گردند؛ و جاى خود را به الميزان مى ‏دهند. و در اين حقيقت اين حقير متفرّد نيستم؛ بلكه بسيارى از علماء اعلام و متفكّرين عظام و اهل بحث و تحقيق اين مطلب را ارائه كرده ‏اند؛ و يا زمزمه آن را دارند. دوست و صديق راستين و هم دوره طلبگى ما: إمام موسى صدر خلّصه الله من أيدى الفجرة و اطال الله بقائه؛ از عالم وحيد و نويسنده معروف و متضلّع خبير لبنان شيخ جواد مغنيه نقل مى‏ كرد: كه او مى ‏گفت: از وقتى كه الميزان بدست من رسيده است؛ كتابخانه من تعطيل شده؛ و پيوسته در روى ميز مطالعه من الميزان است. اين حقير روزى به حضرت استاد (علامه طباطبایی) عرض كردم: هنوز اين تفسير شريف در حوزه ‏هاى علميّه جاى خود را چنانكه بايد باز نكرده است؛ و به ارزش واقعىّ آن پى نبرده‏ اند؛ اگر اين تفسير در حوزه ‏ها تدريس شود؛ و روى محتويات و مطالب آن، بحث و نقد و تجزيه و تحليل، بعمل آيد؛ و پيوسته اين امر ادامه يابد؛ پس از دويست سال ارزش اين تفسير معلوم خواهد شد. در دفعه ديگرى عرض كردم: من كه به مطالعه اين تفسير مشغول مى ‏شوم؛ در بعضى از اوقات كه آيات را بهم ربط مى ‏دهيد؛ و زنجيروار آنها را با يكديگر موازنه؛ و از راه تطبيق معنى را بيرون مى ‏كشيد. جز آنكه بگويم در آن هنگام قلم وحى و الهام الهى آن را بر دست شما جارى ساخته است، تعبير ديگرى ندارم! ايشان سرى تكان داده، و مى ‏فرمودند: اين فقط حسن نظر است؛ ما كارى نكرده ‏ايم! 📗مهر تابان، ص 44 @sokhanerfan
🌷🌿🌷🌿🌷 🌿🌷🌿 🌷🌿 🌿 🌷 سالروز ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها مبارک آیا ، گوشت و پوست و استخوان و چهره و قامت است؟ یا لباس و ماشین و خانه و امکانات دنیوی؟ یا دانش و فناوری؟ یا قدرت سیاسی و موقعیت اجتماعی؟ یا اندیشه و معرفت و ایمان و اخلاق (واقعی) و عمل صالح؟ یک شخص جانی و ظالم هم گوشت و پوست و استخوان و هوش و حواس دارد، ممکن است به ظاهر زیبا باشد و شاید امکانات بهتری هم در دنیا برایش فراهم باشد اما آیا انسانیت هم دارد؟ یک انسان دانشمند هم می تواند با دانش و ابزارهای خود هزاران و میلیون ها انسان بی گناه را از بین ببرد یا آلوده نماید. اساساً فرق انسان خوب و ارزشمند با انسان بد و بی ارزش در چیست؟ این فرق در صورت و دانش و امکانات ظاهری نیست. به قول : گر به صورت آدمی انسان بُدی احمد و بوجهل خود یکسان بُدی و به قول : تن آدمی شریف است به جان آدمیت نه همین لباس زیباست نشان آدمیت اگر آدمی به چشم است و دهان و گوش و بینی چه میان نقش دیوار و میان آدمیت آنچه بین انسان ها ملاک برتری و ارزش و فضیلت است، اندیشه، معرفت، ایمان، اخلاق نیکو و عمل صالح است. با وجود اینهاست که علوم و امکانات دنیا در مسیر صحیح استفاده می شود و بدون آنها هوش و استعداد و دانش و ثروت و قدرت و زیبایی انسان در مسیر ظلم و سقوط انسانیت خواهد بود. ای برادر تو همان اندیشه‌ای ما بقی تو استخوان و ریشه ‌ای گر گلست اندیشه تو گلشنی ور بود خاری تو هیمه گلخنی اگر کسی اندیشه اش الهی باشد، و در همان مسیر قدم بردارد، الهی است. (سلام الله علیها) دختری بود مثل دیگر انسان ها که چشم و گوش و مغز و گوشت و استخوان داشت. از نظر امکانات مالی و دنیوی از دیگران هم کم بهره تر بود. دیگر فرزندان امامان هم جایگاه خانوادگی مثل او را داشتند اما آنچه او را متمایز کرد، همان اندیشه و معرفت و ایمان و پاکی و عمل صالح اش بود. اینها به انسان عظمتی می دهد که بزرگان، عارفان، حکیمان، فقیهان، انسان های مومن و پاک در کنار بارگاه ملکوتی اش حاضر می شوند و عرض می ‌کنند: «يا فاطمة إشفَعي لنا في الجنة»؛ ای فاطمه! ما را شفاعت نما! این مقام است. یک دختر به مرتبه ای می رسد که پاکان عالم از او طلب شفاعت می کنند و می خواهند آنها را رشد داده، بتوانند فیض حق متعال را دریافت کنند. پیام این است: همتت در اندیشه و معرفت و ایمان و پاکی و اخلاق نیک و اعمال صالح چنان بلند باشد که بشوی الگو. گمان نکن چنین افرادی کم هستند. شاید با نگاه کمّی، کم باشند اما مهم کیفیت است. یکی به هزاران و میلیون ها می ارزد. تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید تو یکی نه‌ ای هزاری تو چراغ خود برافروز که یکی چراغ روشن ز هزار مرده بهتر که به است یک قد خوش ز هزار قامت کوز ✍ وحید واحدجوان 💢سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
🔸به مناسبت روز بزرگداشت ملا صدرا (صدر المتالهین) 🌺 دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) درباره صدرالمتالهین (ره) 🔷 امام خمینی (ره) در یکی از مصاحبه‌های خود درباره علل شکل گیری انقلاب در پاسخ به این سوال خبرنگار پاسخ جالبی می دهند. سوال: «یک سؤالِ شاید کمى شخصى دارم که مطرح کنم؛ چه شخصیت یا شخصیت‌هایى- در تاریخ اسلامى یا غیر اسلامى- غیر از رسول اکرم (ص) و امام على (ع) شما را تحت تأثیر قرار داده است و روى شما مؤثر بوده است؟ و چه کتابهایى- بجز قرآن- در شما اثر گذاشته است؟» پاسخ امام : من نمى‌توانم به این سؤال الآن جواب بدهم. احتیاج به تأمل دارد. کتابهاى زیادى ما داریم؛ شاید بتوان گفت در فلسفه: ملا صدرا، از کتب اخبار: کافى، از فقه: جواهر. علوم اسلامى ما خیلى غنى هستند؛ خیلى کتب داریم. نمى‌توانم براى شما احصا کنم. (صحیفه امام، ج5، 271 - مصاحبه با محمد حسنین هیکل درباره علل شکلگیرى انقلاب) @sokhanerfan 🔷 حضرت امام در شرح چهل حدیث، ملاصدرا را فخر شیعه معرفی می‌کند و او را چنین لقب می‌دهد: «و جناب محقق فلاسفه و فخر طایفه حقه، صدر المتألهین، رضوان اللّه علیه» 🔷 امام خمینی در کتاب کشف الاسرار عبارت عجیبی درباره ملاصدرا دارد. ایشان می‌نویسد: «محمد بن ابراهیم شیرازی از بزرگترین فلاسفه الهی و موسس قواعد الهیه و مجدد حکمت ما بعدالطبیعه، او اول کسی است که مبدا و معاد را بر یک اصل بزرگ خلل ناپذیر بنا نهاد و اثبات معاد جسمانی با برهان عقلی کرد و خللهای شیخ الرئیس را در علم الهی روشن کرد و شریعت مطهره و حکمت الهیه را با هم ائتلاف داد،◀️ما با بررسی کامل دیدیم هر کس درباره او چیزی گفته از قصور خود و نرسیدن به مطالب بلندپایه اوست» @sokhanerfan
مولوی _ ۱.mp3
8.1M
🔸آشنایی با مثنوی و مولوی _ 1 🎙استاد وحید واحدجوان @sokhanerfan
مولوی _ ۲.mp3
18.3M
🔸آشنایی با مثنوی و مولوی _ 2 🎙استاد وحید واحدجوان @sokhanerfan
مولوی _ ۳ .mp3
9.47M
🔸آشنایی با مثنوی و مولوی _ 3 🎙استاد وحید واحدجوان @sokhanerfan
مولوی _ ۴.mp3
6.16M
🔸آشنایی با مثنوی و مولوی _ 4 🎙استاد وحید واحدجوان @sokhanerfan
مولوی _ ۵.mp3
11.15M
🔸آشنایی با مثنوی و مولوی _ 5 🎙استاد وحید واحدجوان @sokhanerfan
مولوی _ ۶.mp3
12.34M
🔸آشنایی با مثنوی و مولوی _ 6 🎙استاد وحید واحدجوان @sokhanerfan
مولوی _ ۷.mp3
5.28M
🔸آشنایی با مثنوی و مولوی _ 7 🎙استاد وحید واحدجوان @sokhanerfan