معنای حدیث بهترین چیز برای زنان .mp3
6.71M
#پاسخ_به_شبهات
🔷معنای حدیثی که از حضرت فاطمه سلام الله علیها نقل شده (بهترین چیز برای زن آن است که مردی را نبیند و مردی او را نبیند) چیست؟
🔸استاد وحید واحدجوان
💢جهت عضویت در کانال سخن عرفان👇
@sokhanerfan
🔹وفات همسر محترم علامه دهر آیت الله سید محمدحسین طباطبایی (قدس سره) را به خانواده مکرم علامه طباطبایی و همسر ایشان تسلیت میگوییم.
خداوند ایشان را با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها محشور گرداند.
@sokhanerfan
✅ تحصیل عرفان و مثنوی توسط شیخ اعظم
🔸آیت الله سید احمد مددی:
استاد بزرگوارمان مرحوم آیت الله العظمی آقای #بجنوردی نقل میفرمودند از مرحوم آقای شیخ اسد الله زنجانی که از علمای کاظمین بودند و از شاگردهای مرحوم میرزای شیرازی بزرگ، ایشان از استادشان مرحوم شیرازی یعنی مرحوم مجدد شیرازی، و ایشان هم از استادشان مرحوم شیخ انصاری که: مرحوم شیخ در جلسه ای که بودیم توصیه میکردند به ما که شما یک دوره معقول را بخوانید، و مطلع باشید از مسائل معقول. و آنگاه فرمودند: من در مدتی که در کاشان اقامت داشتم و خدمت مرحوم ملا احمد #نراقی میرفتم، از ایشان درخواست کردم که به من فلسفه درس بدهند. ایشان بخاطر گرفتاریهای فراوان امتناع کردند، و فرمودند من شخصی را به شما معرفی میکنم که به شما فلسفه درس بدهد، و آدرس منزل او را دادند.
🔹 مرحوم شیخ فرمودند: من رفتم به آن آدرس در زدم. شخصی بیرون آمد که هیئت دراویش داشت، وقتی که چشمش به من افتاد تعجب کرد، من در هیئت علما و ایشان با هیئت دراویش! من گفتم: آخوند ملا احمد من را فرستادند. اسم ایشان را که بردم تعجب ایشان کم شد و گفت: خوب، بفرمائید. گفتم من از ایشان درس فلسفه خواستم، ایشان بخاطر گرفتاریهایشان قبول نفرمودند، و گفتند بیایم اینجا که شما یک دوره فلسفه به من درس بدهید. گفت: من فعلا حال ندارم برای این کارها، لیکن چون آخوند فرموده اند، من یک دوره مثنوی ملای روم را برای شما میگویم و در ضمن آن، یک دوره فلسفه و حکمت را هم میگویم.
🔸 مرحوم شیخ می فرماید: آن مدت که من کاشان بودم، نزد همان شخص یک دوره مثنوی را خواندم و در همان حال یک دوره مسائل حکمت و معقول را فرا گرفتم. البته قضایای دیگری هم در این باره نقل شده است. اگر این قسمت مطلب تأمل بشود، شاید بتوان گفت: اینکه مرحوم شیخ در مسائل عرفان و سلوک عملی هم توجهاتی داشتند، احتمالا اساس آن به همین سفر ایشان به کاشان برمیگردد...
📗 درس خارج فقه ۹۲-۹۱ جلسه ۱۲
@sokhanerfan
از امیرالمؤمنین على علیه السلام روایت است:
«لَیسَ مِن شیِعَتِنا مَن أَخَذَ غَیرِ حَقِهِ وَ لا مَنْ ظَلَمَ النّاسَ وَ لا مَنْ تَناوَلَ ما لَیْسَ لَه»؛
«از شیعیان ما نیست کسى که حق دیگرى را تصاحب نماید یا به مردم ظلم کند و یا آنچه را که از او نیست تصرف نماید».
📗دعائم الإسلام، ج1، ص: 56
#اختلاس
پ.ن:
از هر کسی که مرتبط با اختلاس است یا درباره آن ساکت است بیزاریم
@sokhanerfan
🌸 فال و تفأل
🔹علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در این باره مینویسد: فال زدن اگر خیر باشد به آن «تفأل» می گویند، و اگر شرّ باشد به آن «تطیّر» مى گویند.
فال عبارت است از استدلال به یکى از حوادث به حادثه اى دیگر، که بعدا پدید مى آید، و در بسیارى از موارد، مؤثر هم واقع مى شود، و آنچه را که انتظارش دارند پیش مى آید، چه خیر و چه شر.
چیزى که هست فال بد زدن، مؤثرتر از فال خیر زدن است و این تاثیر مربوط به آن چیزى که با آن فال مى زنند نیست. مثلا صداى کلاغ و جغد نه اثر خیر دارد و نه اثر شر، بلکه این تاثیر مربوط به نفس انسان فال زننده است.
🔹تفاوت تفأل (فال خوب) و تطیر (فال بد) در نظر اسلام
اسلام بین فال خوب و فال بد فرق گذاشته، دستور داده مردم همواره فال نیک بزنند، و از «تطیر» یعنى فال بد زدن نهى کرده، و خود این دستور شاهد بر همان است که گفتیم اثرى که در تفأل و تطیر مى بینیم مربوط به نفس فال زننده است.
🔹فال خوب زدن در روایات
در باره تفأل در روایات این جمله از رسول خدا (ص) نقل شده که فرموده: «تفألوا بالخیر تجدوه- فال نیک بزنید تا آن را بیابید».
رسول خدا (ص) بسیار تفأل می زد و در داستان نامه نوشتنش به خسرو پرویز آمده که وى را دعوت به اسلام کرد، و او نامه آن جناب را پاره کرد و در جواب نامه مشتى خاک براى آن حضرت فرستاد، حضرت همین عمل را به فال نیک گرفت و فرمود: به زودى مسلمانان خاک او را مالک مى شوند و این گونه تفأل ها را در بسیارى از مواقفش داشته است.
🔸نهی از فال بد
اما تطیر و فال بد زدن را در بسیارى از موارد، قرآن کریم از امت هاى گذشته نقل کرده که آن امت ها به پیامبر خود گفتند ما تو را شوم مى دانیم، و فال بد به تو مى زنیم و به همین جهت به تو ایمان نمى آوریم.
آن پیامبر در پاسخشان گفته که: تطیر، حق را ناحق و باطل را حق نمى کند و کارها همه به دست خداى سبحان است، نه به دست فال، که خودش مالک خودش نیست تا چه رسد به اینکه مالک غیر خودش باشد و اختیار خیر و شر و سعادت و شقاوت دیگران را در دست داشته باشد، از آن جمله فرموده: «قالُوا إِنَّا تَطَیَّرْنا بِکُمْ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهُوا لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَ لَیَمَسَّنَّکُمْ مِنَّا عَذابٌ أَلِیمٌ قالُوا طائِرُکُمْ مَعَکُمْ» یعنى آن چیزى که شر را به سوى شما مى کشاند با خود شما است نه با ما، و نیز فرموده: «قالُوا اطَّیَّرْنا بِکَ وَ بِمَنْ مَعَکَ قالَ طائِرُکُمْ عِنْدَ اللهِ» یعنى آن چیزى که خیر و شر شما به وسیله آن به شما مى رسد نزد خداست، و این خداست که در میان شما تقدیر مى کند آنچه را که مى کند، نه من و نه این همراه من، ما مالک هیچ چیزى نیستیم.
🔸در روایات، اخبار بسیار زیادى در نهى از آن و اینکه براى دفع شومى آن بى اعتنایى نموده و به خدا توکل کنید، و به دعا متوسل شوید، رسیده، و این روایات نیز بیان گذشته را تایید مى کند که گفتیم: تاثیر تفأل و تطیر مربوط به نفس صاحب آن است.
امام صادق (ع) فرمود: طیره و فال بد زدن را اگر سست بگیرى و به آن بى اعتنا باشى و چیزى نشمارى سست مى شود، و اگر آن را محکم بگیرى محکم مى شود. پس دلالت این حدیث بر اینکه فال چیزى نیست هر چه هست اثر نفس خود آدمى است بسیار روشن است.
و نظیر این روایت حدیثى است که از طرق اهل سنت نقل شده که فرمود: سه چیز است که احدى از آن سالم نیست، یکى طیره (فال بدن زدن) است، و دوم حسد و سوم ظن.
پرسیدند: پس ما باید چه کار کنیم؟ فرمود: وقتى فال بد زدى بى اعتنایى کن و برو، و چون دچار حسد شدى در درون بسوز ولى ترتیب اثر عملى مده و ظلم مکن، و چون ظن بد به کسى بردى در پى تحقیق برمیا، (و یا ظن خودت را مپذیر).
همچنین امام صادق (ع) نقل کرده که رسول خدا (ص) فرمود: کفاره فال بد زدن، توکل به خداست.
🔸تفأل یعنی فال خوب زدن به امثال دیوان حافظ، و حتی قرآن کریم، ایرادی ندارد و گاهی منشأ خیرات و خوبی ها هم می شود.
🔸خلاصه
در کل، اگر انسان امری، مساله ای یا حادثه ای را به فال نیک بگیرد خوب است و مورد سفارش قرار گرفته است. و نفس این انسان، باعث می شود ان شاء الله، آن فال نیک احتمال تحققش بیشتر شود.
اما هیچگاه نباید به خاطر امری، حادثه ای و مساله ای، فال بد بزنیم و اگر کسی چنین فالی زد به خدا پناه ببریم و توکل به او کنیم و اعتنا نکنیم. دعا و صدقه هم در این موارد خوب است.
@sokhanerfan
چرا امام علی زنان را ناقص العقل خوانده؟.mp3
14.75M
#پاسخ_به_شبهات
🔹آیا امام علی علیه السلام زنان را ناقص العقل و ناقص الایمان خوانده است؟
پاسخ کامل و شنیدنی از:
🔸استاد واحدجوان
💢عضویت در کانال سخن عرفان (تلگرام/ایتا)👇
@sokhanerfan
4_331301940283572817.mp3
820.9K
روایتی کاربردی از امام جواد علیه السلام در بیان آیت الله استاد رمضانی (حفظه الله)
@sokhanerfan
اگر مردی را بنگرید که صاحب کرامات است به نحوی که در هوا راه میرود و کرامات عجیبی از او صادر میشود، بدو فریب نخورید تا آنکه بنگرید که چگونه است با امر و نهی الهی و حفظ حدود و ادای شریعت.
🔸بایزید بسطامی
📗 الرسالة القشیريّة، ص ۵۶.
@sokhanerfan
🔶 بروی و برنگردی!
🔹استاد حسن رمضانی:
روزی اسـتاد حسـن زاده آملـی (ره) فرمودنـد: شـخصی بـه خدمـت مرحوم حضـرت آقـای سـیدعبدالکریم کشـمیری رسـید و به ایشـان عـرض کـرد: آقا من میخواهـم بـه حـج بـروم، لـذا سفارشـی بفرماییـد کـه در ایـن سـفر برایـم مفیـد و کارسـاز باشـد. ایشـان فرمودنـد: امیدوارم بـروی و برنگردی! آن شـخص از شـنیدن ایـن سـخن جـا خـورده و مـراد آقـای کشـمیری را نفهمیـد.
آقـای کشـمیری در توضیـح مطلـب خـود فرمودنـد: مـراد مـن ایـن بـود: امیـدوارم بـروی و وقتـی که بر میگـردی عـوض شـده باشـی، نه اینکـه همانگونـه که مـیروی همانطـور عوض نشـده برگـردی و مصـداق ایـن بیت باشـی:
خـرِ عیسـی گـرش بـه مکـه بَرنـد
چـون بیاید هنـوز خـر باشـد!
📗حدیث سهر (بیانات و خاطرات استاد حسن رمضانی) ص ۵۱۹
@sokhanerfan
مرقد منور و مطهر عارفان الهی: علامه طباطبایی، آیت الله کشمیری و آیت الله انصاری شیرازی (رضوان الله علیهم) در کنار هم.
حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
@sokhanerfan
🔶 فلسفه ای که عین عقل و عقلانیت باشد پشیمانی ندارد
🔹استاد رمضانی و استاد حشمت پور در گفتوگویی با رسا به تبیین جایگاه علم فلسفه و ضرورت استفاده از آن در فهم معارف پرداختند.
لینک گفتگو:
https://rasanews.ir/0038lm
@sokhanerfan
🌸 فاطمه زهرا (س)، تمام نسخه انسانيت
... روز تولد صديقه طاهره، فاطمه زهرا- سلام اللَّه عليها- است؛ روز زن است. تمام ابعادى كه براى زن متصور است و براى يك انسان متصور است در فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها- جلوه كرده و بوده است.
يك زن معمولى نبوده است؛ يك زن روحانى، يك زن ملكوتى، يك انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانيت، تمام حقيقت زن، تمام حقيقت انسان. او زن معمولى نيست؛ او موجود ملكوتى است كه در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلكه موجود الهى جبروتى در صورت يك زن ظاهر شده است.
تمام هويت هاى كمالى كه در انسان متصور است و در زن تصور دارد- تمام- در اين زن است.
زنى كه اگر مرد بود، نبى بود؛ زنى كه اگر مرد بود، به جاى رسول اللَّه بود.
تمام حيثيت زن و تمام شخصيت زن فردا موجود شد. معنويات، جلوه هاى ملكوتى، جلوه هاى الهى، جلوه هاى جبروتى، جلوه هاى مُلكى و ناسوتى- همه- در اين موجود مجتمع است. انسانى است به تمام معنا انسان؛ زنى است به تمام معنا زن. از براى زن ابعاد مختلفه است؛ چنانچه براى مرد، و براى انسان. اين صورت طبيعى نازلترين مرتبه انسان است و نازلترين مرتبه زن است و نازلترين مرتبه مرد است؛ لكن از همين مرتبه نازل، حركت به سوى كمال است. انسان، موجود متحرك است؛ از مرتبه طبيعت تا مرتبه غيب، تا فنا در الوهيت. براى صديقه طاهره اين مسائل، اين معانى حاصل است. از مرتبه طبيعت شروع كرده است، حركت كرده است؛ حركت معنوى؛ با قدرت الهى، با دست غيبى، با تربيت رسول اللَّه- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- مراحل را طى كرده است تا رسيده است به مرتبهاى كه دست همه از او كوتاه است. پس، فردا تمام جلوه زن تحقق پيدا كرده است؛ و زن به تمام معنا متحقق است.
📚حضرت امام خمینی (ره)، صحيفه امام، ج7، ص: 337
📣کانال سخن عرفان
🆔 @sokhanerfan