🔴 تأثیرات دنیوی و اخروی خواندن «زیارت عاشورا»
💠 س1: درباره سند زیارت عاشورای معروفه گفتند آیا حدیث قدسی است یا ...؟
🔸ج: نه خیر، #امام_باقر علیه السَّلام فرمودند.
💠 س2: تأثیرات دنیوی و اخروی خواندن #زیارت_عاشورا چیست؟
🔸ج: خیلی خوب است. خدا دوست دارد که مردم مصیبت های #امام_حسین علیه السَّلام در عاشورا را یادشان نرود لذا به نوشتنش، به خواندنش، به گریه کردنش، به همه اینها بها می دهد. اگر من بخواهم این را بخوانم برای خاطر این که مشکل مادی ام حل شود گاهی درست می شود، طوری هم نیست شما بخوان و لو نیتت دادن دِین باشد، سایر نیازهای مشروع باشد، خدا کمک می کند.
💠 س3: آیا درست است که خواندن و مداومت در زیارت عاشورا زمینه های ترک #گناه را فراهم می کند؟
🔸ج: نه خیر، هی بخوانی و تصمیم نگیری ترک گناه کنی تا آخر هم گناه می کنی، گناه را با تصمیم باید ترک کرد نه با زیارت عاشورا.
💠 س4: بعضی ها می گویند زیارت عاشورا بخوانیم گرفتاری زیاد می شود؟
🔸ج: نه بی خود می گویند، این هم غلطی است که می گویند. بعضی ها می گویند ذکر بگویی فقیر می شوی نه این هم غلط است، #خدا گفته ذکر زیاد بگویید.
💠 س5: اين مطلب كه در زيارت عاشورا به جاي صد لعن فقط آن «اَللهُمَّ العَنهُم جَميعاً» را صد بار بگویيم و سلام هم به جاي صدتا فقط «اَلسَّلامُ عَلَی الحُسَين» را صد بار بگویيم اشکال ندارد؟
🔸ج: لعن را به هر صورتی يك بار، ده بار، هزار بار بگویيم بجا است. امّا يك صيغه معمول باشد مناسبتراست، همه بگويند السَّلامُ عَلَی الحُسَين تا آخر «مِائَةَ مَرَّة» (100مرتبه) يا «اَلفَ مَرَّة» (هزار مرتبه).
💠 س6: آثار خواندن زیارت عاشورا با صد لعن و سلام چیست؟
🔸ج: بقاء ذکر مصائب کربلاست، آشنا شدن انسان با ولایت و دشمن شدن او با دشمنان ولایت، اینها از آثار بزرگ #شهادت کربلاست ان شاء الله.
💠 س7: اگر مقید بشویم که هر روز #زیارت_عاشورا بخوانیم حتی روزهایی که حال نداریم باز هم مفید واقع می شود؟
🔸ج: عبادت بزرگی است ولی باید مراعات کرد وظائف دیگر زمین نماند.
💠 س8: خواندن زيارت عاشورا هر چند روز يكبار مناسب است؟
🔸ج:خوب آدم كار واجب تر هم دارد، هفته¬اي يكبار بخواند كافی است، بايد درس بخوانيم، كارهای ديگر داريم.
💠 س9: هر روز صبح زیارت عاشورا می خوانم ولی تنها یک #لعن و یک #سلام را می گویم آیا باید صد تا لعن و صد تا سلام بگویم؟
🔸ج: یک دانه هم بگویی حساب است، هزار تا هم بگویی حساب است؛ هر چه بیشتر اجرش بیشتر است.
💠 س10: وقت ندارم هم زیارت عاشورا و هم #زیارت جامعه بخوانم کدام یک از اینها مقدم است؟
🔸ج: هفته ای یکبار هر کدام را بخوانی کافی است. یک هفته این را بخوانی و یک هفته آن را بخوانی.
💠 س11: اگر زیارت عاشورا خواندن یا قرآن خواندنی را که مداومت داشته ایم مدتی بعد کاهلی بکنیم و نخوانیم اثر منفی دارد؟
🔸ج: تاثیر منفی آن این است که از آن همه منافع خودش را محروم کرده دیگر.
💠 س12: در محرم هر روز چند تا مجلس عزاداری باید برویم؟
🔸ج: چند تا ندارد. گفته اند شرکت در عزاداری در این ایام مسئله است. لذا سفارش می کردند. یک مجلس کافی است. ولی باید تا آخر صَفر مراسم داشته باشیم. زیارت عاشورا خواندن و شرکت در مجالس #عزاداری اسلام ما وابسته به خون حسین است. امام حسین علیه السَّلام نباشد ما نیستیم، او دین ما را حفظ کرده است. حوزه های ما وابسته به این خون است. رواج دین وابسته به این خون است. این خون را باید حفظ کرد و بهترین راه آن عزاداری و شرکت در مصیبت عزای #امام_حسین علیه السَّلام است.
📌پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت (ره)
🔹سخن عرفان
@sokhanerfan
🟢 خواب علامه طباطبایی درباره امام حسین علیه السلام و سؤال از حال شهید مطهری
🔹همسر شهید مطهری میگوید:
روزی در آخرین سال عمر استاد، حوالی عصر تلفن زنگ زد. دیدم شهید مطهری در تلفن با حالت خاصی میگوید من اصلا لیاقت ندارم و قابل نیستم. پس از تلفن، ایشان بسیار خوشحال و عمیقا هم در فکر بود. متوجه شدم مرحوم علامه طباطبایی زنگ زده بودند. هر چه پرسیدم جریان چیست چیزی نگفتند. به شوخی و جدی گفتم اگر نگویید خودم الان به علامه زنگ میزنم! نهایتا ایشان چنین گفتند:
🔹علامه فرمودند دیشب امام حسین(ع) را در خواب دیدم. نمیدانم چرا از حضرت، حال شما (شهید مطهری) را پرسیدم و عرض کردم: حال آقای مطهری چطور است؟ امام حسین(ع) در جواب سه بار فرمودند:
«آقای مطهری از دوستان ماست».
نقل از کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
@motahari_ir
@sokhanerfan
✅ شهید مطهری، حضرت رقیه و یک پیام مجعول
🔹 در چند روز گذشته یک پیام جعلی و کذب در شبکههای اجتماعی، مطالبی در مورد واقعه کربلا به استاد مطهری در کتاب «حماسه حسینی» نسبت داده است.
پاسخ هر بخش در ذیل آن آمده است:
۱. متن پیام:
«کتاب حماسه حسینی تألیف مرتضی مطهری فصلی دارد بنام: تحریفات عاشورا».
توضیح:
نام دقیق این فصل «تحریفات در واقعه تاریخی کربلا»ست که انتخاب خود استاد است برای عنوان این سخنرانی.
۲. متن پیام:
«این فصل حدود ۷۰ صفحه است. در این فصل شهید مطهری دروغهایی را که برای روز عاشورا ساختهاند و یا موضوعاتی را که وارونه جلوه میدهند برشمرده است. از جمله دروغها این است که در روز عاشورا کسی تشنه نبوده حتی در صبح عاشورا امام حسین و دو نفر از یارانش با آب غسل کردهاند».
پاسخ:
استاد هرگز عطش در روز عاشورا را نفی نکرده و در همین کتاب بر عطش سیدالشهداء(ص) روضه خوانده و گریسته است (حماسه حسینی، ص۱۷۲). شهید مطهری تصریح میکنند که سه شبانه روز آب را بر کاروان سید الشهدا(ع) بسته بودند اما در همین میان حضرت ابالفضل(ع) توانسته بود صف دشمن را بشکند و مقداری آب بیاورد (ص۸۷). استاد در روضه گفتار دوم از تحریفات عاشورا، تشنگی امام حسین(ع) و اصحاب را روایت میکند.
۳. متن پیام:
«امام حسین دختری بنام رقیه نداشته است».
پاسخ:
استاد در هیچ سخنرانی، کتاب و یا حتی یادداشتی، اصل وجود طفلی به نام رقیه را نفی نکردهاند و در واقع مورد بحث قرار ندادهاند. بله، در یادداشتهای خود، ضمن برشمردن تحریفهای متعدد لفظی و معنوی، داستان شهادت طفل سه ساله ای از حضرت در خرابه شام را از تحریفات دانستهاند.
امروزه نیز با وجود امکان سریع جستجو در کتب تاریخی، هیچ منبعی برای این داستان لااقل در منابع پنج قرن اول سراغ داده نشده است و اساسا در مورد تعداد و نام دختران گرامی امام حسین(ع) میان مورخین اختلافاتی وجود دارد.
۴. متن پیام: «عروسی حضرت قاسم دروغ و غیر معقول است».
توضیح:
استاد به صراحت چنین گفتهاند. این تنها مطلب درستی است که در این پیام وجود دارد.
۵. متن پیام: «امام حسین همسری بنام لیلا (مادر علی اکبر) نداشته است».
پاسخ:
شهید مطهری تأکید میکند که لیلا مادر حضرت علی اکبر بوده ولی میگویند هیچ مورخی از حضور او در کربلا یاد نکرده است. (ص۶۵).
۶. متن پیام:
«حضرت ابوالفضل در روز عاشورا در کوران جنگ کشته شده و قصه مَشکِ آب و قطع دست او در روز تاسوعا دروغ است».
پاسخ:
استاد در همین کتاب به تفصیل برای جریان جانسوز مشک آب و قطع دستان حضرت ابوالفضل(ع) ذکر مصیبت کرده و اشعار حضرت هنگام قطع دست راست و چپ مبارکش را نقل میکند (ص۸۸).
۷. متن پیام:
«آنطور که آقای مطهری نوشته است اولین کتاب دروغ و بدون سند را در اوایل دوره صفویه شخصی بنام ملّا حسین کاشفی تحت عنوان «روضه الشهدا» از خود جعل و منتشر کرده است».
پاسخ:
استاد این کتاب را پر از تحریف و نقلهای مجعول و متاسفانه بسیار اثرگذار می داند ولی آن را اولین کتابی که دارای تحریفات درباره واقعه عاشوراست نمیشمارد.
۸. متن پیام:
«اگر مداحان فصل تحریفات عاشورا از کتاب حماسه حسینی را بخوانند هیچ موضوعی برای گریاندنِ مردم در دست نخواهند داشت و دکّان دین فروشی آنها تخته میشود».
پاسخ:
شهید مطهری بر کثرت وجود منابع و مقاتل معتبر درباره حوادث کربلا تأکید میکند و از اینکه با این حال عدهای به دنبال داستانهای مجعول می روند ابراز شگفتی میکند. نقلهای ساختگی که در میان برخی سخنرانان و مداحان مشاهده میشد امروز با روشنگریهای امثال استاد مطهری تا حدی کمتر شده است. این که خود استاد مطهری بارها بر اهمیت و لزوم حفظ مجالس عزای سید الشهدا(ع) تأکید داشتهاند و ذکر مصیبتهای استاد در همین کتاب حماسه حسینی بهترین دلیل بر برداشت های نادرست نویسنده متن است.
نویسنده گمان کرده است فلسفه بزرگداشت عاشورا صرفا گریه کردن و ذکر مصیبت است.
🔸 نکته
بر خلاف پارهای شایعات، کتاب «حماسه حسینی» عینا کلام استاد بوده و صوت آنها موجود است.
استاد شهید همواره بر ضبط سخنرانیهای خود تاکید میکردند و بارها دیده شد که علیرغم کمبود امکانات ضبط صوتی در آن زمان، آن را شرط حضور در جلسه اعلام میکردند.
کاش همه عادت میکردیم پیامی که لینک معتبری ندارد فوروارد نکنیم.
@motahari_ir
@sokhanerfan
🌿 امام حسين شأن امر به معروف و نهى از منكر را بالا برد
عنصر امر به معروف و نهى از منكر به نهضت حسينى ارزش داد، امّا حسين هم به امر به معروف و نهى از منكر ارزش داد. امر به معروف و نهى از منكر، نهضت حسينى را بالا برد ولى حسين عليه السلام اين اصل را به نحوى اجرا كرد كه شأن اين اصل بالا رفت؛ يك تاج افتخار به سر اصل امر به معروف و نهى از منكر نهاد. خيليها مىگويند امر به معروف و نهى از منكر مىكنيم. حسين هم اول مثل ديگران فقط يك كلمه حرف زد، گفت: «اريدُ انْ امُرَ بِالْمَعْروفِ وَ انْهى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اسيرَ بِسيَرةِ جَدّى وَ ابى».
خود اسلام هم همين طور است. اسلام براى هر مسلمانى افتخار است اما مسلمانهايى هم هستند كه به معنى واقعى كلمه فخرالاسلاماند، عزّالديناند، شرف الديناند، شرف الاسلاماند.
در مورد حسين بن على بحق مى شود گفت كه به اصل امر به معروف و نهى از منكر ارزش و اعتبار داد؛ آبرو داد به اين اصلى كه آبروى مسلمين است. اينكه مىگويم اين اصل آبروى مسلمين است و به مسلمين ارزش مى دهد، از خودم نمى گويم، عين تعبير آيه قرآن است: «كُنْتُمْ خَيْرَ امَّةٍ اخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرونَ بِالْمَعْروفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ»
ببينيد قرآن چه تعبيرهايى دارد! به خدا انسان حيرت مى كند از اين تعبيرهاى قرآن: «كُنْتُمْ خَيْرَ امَّةٍ اخْرِجَتْ لِلنّاسِ» شما چنين بوده ايد ( «بوده ايد» در قرآن در اين گونه موارد يعنى «هستيد»)، شما با ارزش ترين ملتها و امتهايى هستيد كه براى مردم به وجود آمده اند. ولى چه چيز به شما ارزش داده است و مى دهد، كه اگر آن را داشته باشيد باارزش ترين امتها هستيد؟ «تَأْمُرونَ بِالْمَعْروفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» اگر امر به معروف و نهى از منكر در ميان شما باشد، اين اصل به شما امت مسلمان ارزش مى دهد. شما به اين دليل با ارزش ترين امتها هستيد كه اين اصل را داريد (كه در صدر اول هم چنين بوده است)؛ اين اصل به شما ارزش داده است. پس آيا آن روزى كه اين اصل در ميان ما نيست، يك ملت بى ارزش مىشويم؟ بله همينطور است. ولى حسين به اين اصل ارزش داد.
گاهى ما امر به معروف و نهى از منكر مى كنيم، ولى نه تنها به اين اصل ارزش نمى دهيم بلكه ارزشش را پايين مى آوريم. الآن در ذهن عامه مردم، به چه مى گويند امر به معروف و نهى از منكر؟ يك مسائل جزئى، نمى گويم مسائل نادرست (بعضى از آنها نادرست هم هست)، ولى اينها وقتى در كلّش واقع شود زيباست. مثلًا اگر امر به معروف و نهى از منكرِ كسى فقط اين باشد كه آقا! اين انگشتر طلا را از دستت بيرون بياور، اين در جاى خودش درست است، حرف درستى است اما نه اينكه انسان هيچ منكرى را نبيند جز همين يكى، جز مسأله ريش، جز مسائل مربوط به مثلًا كت و شلوار.
حال وقتى كه نهى از منكر ما در اين حد بخواهد تنزل كند، ما اين اصل را پايين آورده ايم، حقير و كوچك كرده ايم. آن آمر به معروف و ناهى از منكرهايى كه در كشور سعودى هستند، آبروى امر به معروف و نهى از منكر را برده اند؛ فقط يك شلّاق به دست گرفته كه كسى مثلًا [كعبه يا ضريح پيغمبر را] نبوسد. اين ديگر شد نهى از منكر!
ولى حسين را ببينيد! امر به معروف و نهى از منكر، كار او بود از بيخ و بن. به تمام معروفهاى اسلام نظر داشت و فهرست مى داد، و نيز به تمام منكرهاى جهان اسلام.
مى گفت: اولين و بزرگترين منكر جهان اسلام خود يزيد است: «فَلَعَمْرى مَاالْامامُ الَّا الْعامِلُ بِالْكِتابِ، الْقائِمُ بِالْقِسْطِ وَ الدّائِنُ بِدينِ الْحَقِّ»
امام و رهبر بايد خودش عامل به كتاب باشد، خودش عدالت را بپا دارد و به دين خدا متديّن باشد. آنچه را كه داشت، در راه اين اصل در طبق اخلاص گذاشت. به مرگ در راه امر به معروف و نهى از منكر زينت بخشيد، به اين مرگ شكوه و جلال داد. از روز اوّلى كه مى خواهد بيرون بيايد، سخن از مرگ زيبا مى گويد. چقدر تعبيرْ زيباست! هر مرگى را نمىگفت زيبا، مرگ در راه حق و حقيقت را زيبا مى دانست: «خُطَّ الْمَوْتُ عَلى وُلْد ادَمَ مَخَطَّ الْقَلادَةِ عَلى جيدِ الْفَتاةِ»
چنين مرگى مانند يك گردنبند كه براى زن زينت است، براى انسان زينت است.
استاد مطهری (ره)
@sokhanerfan
معاونت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی برگزار میکند:
نشست علمی:
تفاوت انسانها در نگاه به واقعه کربلا
با ارائه:
حجت الاسلام و المسلمین وحید واحدجوان
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
زمان:
۱۶ مرداد، تاسوعای حسینی، ساعت ۱۶
لینک جلسه:
https://vroom.ut.ac.ir/mae1
@sokhanerfan
⚫️🔘⚫️
▪️دنیا برای هیچکس دائمی نیست/ به زودی ظالمان به سزای عمل خود خواهند رسید
امام علیه السلام به مناسبت های مختلف در روز عاشورا با لشکر عمر سعد، سخن می گفت.
در یکی از سخنانش فرمود: «شما پس از من چندان باقى نخواهيد ماند، مگر به مقدار سواركارى كه بر مركب خود سوار شود. روزگار چون سنگ آسيا بر شما بگردد (و شما را به كيفر كردارتان برساند). اين پيشگويى از آينده را پدرم از جدّم پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به من خبر داده است.
پس فكر خويش و همراهان خود را جمع كنيد و همگى با من پيكار كنيد و مهلتم ندهيد، كه من بر خدا كه پروردگار من و شما است توكل كرده ام.
@sokhanerfan
▪️کلام امام در صبح عاشورا
امام حسین عليه السلام در صبح روز عاشورا پس از حمد و ثناى الهى فرمود:
«عِبادَاللَّهِ! اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مِنَ الدُّنْيا عَلى حَذَرٍ، فَإِنَّ الدُّنْيا لَوْ بَقِيَتْ لِأَحَدٍ أَوْ بَقِىَ عَلَيْها أَحَدٌ، كانَتِ الْأَنْبِياءُ أَحَقُّ بِالْبَقاءِ، وَ أَوْلى بِالرِّضى، وَ أَرْضى بِالْقَضاءِ، غَيْرُ أَنَّ اللَّهَ تَعالى خَلَقَ الدُّنْيا لِلْبَلاءِ، وَ خَلَقَ أَهْلَها لِلْفَناءِ، فَجَديدُها بالٍ، وَ نَعيمُها مُضْمَحِلٌّ، وَ سُرُورُها مُكْفَهِرٌّ، وَ الْمَنْزِلُ بُلْغَةٌ وَ الدَّارُ قُلْعَةٌ، فَتَزَوَّدُوا، فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى، فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ».
«اى بندگان خدا! تقواى الهى پيشه كنيد و از دنيا دورى نماييد، اگر دنيا براى كسى مى ماند و يا كسى در آن مى ماند، پيامبران به بقا شايسته تر بودند (چرا كه آنان) به جلب رضايت، سزاوارتر و به قضاى الهى خشنودتر بودند و حال آنكه خداوند دنيا را براى آزمايش و امتحان و اهل آن را براى فنا و زوال آفريده است. تازه هاى آن كهنه مى شود و نعمت هايش نابود مى گردد و شادمانى آن آميخته با غم است.
دنيا منزلى است ناپايدار و خانه اى است كه به ناچار بايد از آن رخت بر بست. پس توشه راه برداريد و بهترين ره توشه، تقواست، تقواى الهى پيشه كنيد تا رستگار شويد».
@sokhanerfan
◾️ مسئولیت بزرگ رهبران مذهبی درباره قیام حسینی
🔹 امام حسین(ع) به واسطه شخصیت عالیقدرش به واسطه شهادت قهرمانانهاش مالک قلبها و احساسات صدها میلیون انسان است.
🔹 اگر کسانی که بر این مخزن عظیم و گرانقدر احساسی و روحی گمارده شدند - یعنی رهبران مذهبی - بتوانند از این مخزن عظیم در جهت همشکل کردن و همرنگ کردن و هم احساس کردن روحها با روح عظیم حسینی بهرهبرداری صحیح کنند، جهان اصلاح خواهد شد.
🔹 راز بقای امام حسین(ع) این است که نهضتش از طرفی منطقی است، بُعد عقلی دارد و ... از طرف دیگر در عمق احساسات و عواطف راه یافته است. ائمه اطهار(ع) که به گریه بر امام حسین سخت توصیه کردهاند، حکیمانه ترین دستورها را دادهاند. این گریههاست که نهضت امام حسین(ع) را در اعماق جان مردم فرو میکند.
🔹تکرار میکنم: به شرط آنکه گروهی که بر این مخزن عظیم گمارده شدهاند بدانند چگونه بهرهبرداری کنند.
دل بسی خون به کف آورد ولی دیده بریخت
الله الله که تلف کرد و که اندوخته بود؟
📒 استاد مطهری، قیام و انقلاب مهدی (ع) و مقاله شهید، ص۱۰۲
@sokhanerfan
🟢 دلیل نورانیت چهره شب زنده داران
🔸از امام سجاد (سلام الله علیه) سؤال کردند: «ما بالُ الْمُتَهَجِّدینَ بِاللَّیلِ مِنْ اَحْسَنِ النّاسِ وجهاً؟» چه میشود شبزندهداران را که از همه مردم نیکوچهرهتر هستند؟
🔹روشن است که مقصود از «نیکوچهرهتر» نه خوشگلی است که مثلا چشم و ابرویشان چگونه است، بلکه یعنی یک چهره تودلبروِ نورانی جذابی دارند.
🔸امام فرمود: «لاَِنَّهُمْ خَلَوْا بِاللهِ فَکساهُمُ اللهُ مِنْ نورِهِ»؛ چون اینها با خدای خود توفیق خلوت پیدا کردهاند، خدا از نور خودش به آنها پوشانیده است.
🔹پیغمبر اکرم(ص) فرمود: «اَلرَّکعَتانِ فی جَوْفِ اللَّیلِ اَحَبُّ اِلَی مِنَ الدُّنْیا وَ ما فیها»؛ دو رکعتِ در دل شب، نزد من از همه دنیا و مافیها بیشتر ارزش دارد.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱۰، ص۳۴
@sokhanerfan
✅ متن کامل زیارت اربعین
اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ
اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَرات
ِ اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَ قآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ
وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى
وَشَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ
اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ
اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ
وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ
اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ
وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا
وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ وَعلى اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ.
@sokhanerfan
اطلاعیه نخستین سالگرد ارتحال علامه ذو الفنون، حکیم و عارف الهی، آیت الله حسن زاده آملی (رضوان الله علیه)
@sokhanerfan
🟢 پیامبر(ص) از ناحیه کافران نگران نبود، از این طایفه نگران بود
🔹 رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: من از دو طایفه نسبت به امت خودم اطمینان دارم که از ناحیه آنها به امت من گزندی نمیرسد و نسبت به یک طایفه دیگر نگرانم و هر چه بر سر امت من بیاید از ناحیه این طایفه است.
🔸 آن دو طایفه که من از ناحیه آنها مطمئنم یکی طبقه مؤمن خالص است و یکی طایفه کافر خالص. اما مؤمن خالص بدیهی است که همان ایمان وی کافی است که او را مانع شود از اینکه قدم بدی بر ضرر امت مسلمان بردارد. و اما کافر محض که هم باطنش کافر است و هم ظاهرش، از ناحیه او هم نگرانی نیست زیرا هر وقت کفر صریح با ایمان صریح - و باطل آشکار با حق آشکار - روبرو شود از ایمان شکست میخورد.
🔹 و اما آن طایفهای که من از ناحیه آنها نگرانم مردمان منافق و دورو و دو زبان میباشند که در گفتار و در ظاهر مؤمن میباشند و در باطن خود کفر را مستور کردهاند، در ظاهر مانند گوسفند سلیم و در قفا همچو گرگ آدم خوار میباشند.
📗 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج۱، ص۱۹۶
@sokhanerfan