من شخصاً در حد مطالعات و باورهایم هیچ نهادی را خطرناکتر از اسرائیل نمیشناسم.
🔸 امام موسی صدر
@sokhanerfan
🔹محبت به فقیران و نیازمندان
رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم) فرمود: [از اسباب] نزدیكی به خدا مهرورزی به مسكینان و نزدیك شدن به آنهاست.
الْقُرْبَةُ إِلَی اللَّهِ حُبُّ الْمَسَاكِینِ وَ الدُّنُوُّ مِنْهُمْ
📗جامع الاخبار، ص183؛ بحار الانوار، ج63، ص331
@sokhanerfan
🔹 پاسخ به ندای نیازمند
پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود:
«مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم»؛
کسى که صداى انسانى را بشنود که فریاد مى زند: اى مسلمانان به دادم برسید و کمکم کنید، و پاسخ نگوید، مسلمان نیست.
📗کافى، ج 2، ص 164، حدیث 5 (دار الکتب الاسلامیة)؛ وسائل الشیعه، ج 15، ص 141، حدیث 20169 (چاپ آل البیت).
@sokhanerfan
🔹 گاهی برخی انسانها به قدری سقوط میکنند که از شیاطین جن هم پستتر میشوند.
#اسرائیل_و_حامیان
@sokhanerfan
پیام آیت الله استاد حسن رمضانی
بسمه تعالی
حوادث و جنایاتی که در این روز ها و شب ها بر بشریت می گذرد مایه ننگ هر انسان شرافتمند و آزاده است؛ از این رو امروز را از درس گفتن و درس شنیدن دست کشیده و دست به درگاه خداوند متعالی دراز می کنیم و از او برای سکوت در برابر این جنایات طلب عفو و بخشش نموده و جزای دردناک ستمکاران بی وجدان را خواهانیم.
حسن رمضانی
۲۶مهر۱۴۰۲
@sokhanerfan
هدایت شده از سخن عرفان
✳️ اگر میخواهی لباس کسی را عوض کنی، عشقها و علاقههایش را عوض کن!
🔻 براى «سازندگى» و «تربيت» بايد از اعماق شروع كرد. هنگامى كه مىخواهيم «رفتار» و «گفتار» كسى را عوض كنيم، هنگامى كه مىخواهيم «لباس» كسى را دگرگون كنيم، بايد پيش از اين مرحله، «عشقها» و «علاقههايش» را عوض كنيم و ناچار «شناختهايش» را و ناچار «فكرهايش» را، كه ادامهٔ تفكّر، شناخت است و ادامهٔ شناخت، عشق و ادامهٔ عشق، عمل.
📗استاد علی صفایی، #مسئولیت_و_سازندگی، ص۴۳
@sokhanerfan
🌺 #عارف کیست؟
🔸عارف چند معنا دارد:
اول. عالم به حقایق به صورت تفصیلی (این معنا شامل کسانی که عرفان نظری خوانده اند تا کسانی که صاحب مکاشفاتند تا کسانی که مبین حقایق اسمایند، می شود.)
دوم. مقتدری که در وجود تصرف می کند. (این معنا شامل کسانی است که با عرفان عملی به مقامات عالیه می رسند)
شاید مراد ایشان، مجذوبان سالک باشند و شاید مطلق سالکان چه مجذوب سالک و چه سالک مجذوب.
سوم. کسی که هم عالم به حقایق به صورت تفصیلی است و هم مقتدری است که در عالم وجود، تصرف می کند. (این عارف، انسان کامل است)
🔷 «العارف اما العارف بمعنى العالم بالحقائق بالتفصيل، و اما العارف بمعنى المقتدر المتصرف فى الوجود، و اما العارف بمعنى الجامع للامرين الفائز بالحسنيين صاحب الرياستين.
عارف بمعنى سوم انسان كامل است و عارف بمعنى اول كسانى كه در عرفان نظرى تحصيل معارف كرده اند و كتب فن را خوانده اند شامل مى شود تا آن عارفى كه صاحب مكاشفات است و تا آن عارفى كه مبين حقائق اسماء است. و عارف بمعنى دوم نيز محقق است كه كسانى مؤيد بتأييدات الهى بدون تحصيل عرفان نظرى از راه عرفان عملى صاحب چنان اقتدارى مى شوند كه صاحبان عرفان نظرى در مقابل آن عاجزاند و بقول عارف سنائى:
اگر بودى كمال اندر نويسائى و خوانائى
چرا آن قبله كل نانويسا بود و ناخوانا
و اين كمترين گفته است:
از قال و قيل درس مجازى
معلوم شده قد مفهوم شده قط
آخر نتيجه نگرفته ايم از
اصغر و اكبر و حد اوسط
بنگر كه يارم آن قبله كل
آن عشق مربط و ان وحى مهبط
ام الكتابست و لوح محفوظ
ناخوانده يك حرف ننوشته يك خط
#علامه_حسن_زاده_آملی، #هزار_و_یک_نکته، نکته 74
@sokhanerfan
89-12-23_رحلت حضرت معصومه@hamad_aabedi.mp3
11.21M
▫️مقام و شخصیت علمی-معنوی حضرت معصومه سلام الله علیها
▫️تاثیر حضرت معصومه بر جهان تشیع و شهر قم
🔸استاد احمد عابدی
@sokhanerfan
🔷چهل و چهارمین کرسی آزاد اندیشی دانشگاه تهران
🔸مناظره علمی
❇️ رابطه دین و عرفان ❇️
🔸با حضور اساتید محترم:
▫️دکتر منصور میر
عضو هیئت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی
▫️حجت الاسلام و الملسمین وحید واحدجوان
عضو هیئت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی
🔸دبیر جلسه:
دکتر محمد نصیری
عضو هیئت علمی دانشکده معارف و ادنیشه اسلامی
🔻زمان:
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰
🔻مکان:
دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران
🔹جلسه به صورت حضوری برگزار می شود و آنلاین نیز پخش خواهد شد.
@sokhanerfan
هدایت شده از سخن عرفان
شیوه توسل به امام جواد علیه السلام جهت حاجات دنیوی از زبان آیت الله کشمیری / @sokhanerfan
سخن عرفان
🔹وحدت وجود به چه معناست؟ 🔸آیا وحدت وجود، کفر است؟ 🔹معنای تشبیهات عارفان درباره وحدت وجود چیست؟ 🔸و
🔸اصل در عرفان / فواید علم عرفان نظری
اگر گفته میشـود که عرفـان مایه کمال و سعـادت نهایی انسـان اسـت، مـراد، عرفـان عملی و تحقق به عرفان الهی است نه صرف دانستن مفهومی اصطلاحات و مسائل آن. لذا دانایی باید به دارایی برسد و انسان به آنچه که میداند متحقق شود تا به سعادت حقیقی و نهایی برسد. البته این سخن بدان معنا نیست که ارزش علم و تحصیل عرفان نظری نادیده گرفته شود یا کسانی که در عرفان نظری و علم عرفان عملی زحمت میکشند، متهم گردند. باید دانست که علم و عمل هر دو مهمند و هیـچیک جـای دیگری را نمیگیرد. علم بدون عمـل، برای عالِم حجاب است و مضر، و عمل بدون علمِ صحیح، نادرست و گمراهی است؛ پس هر عملی باید عالمانه باشد. (متخصصانه یا علمی که از مراجعه به متخصص و استاد به دست میآید).
علاوه بر سخن فوق، این را باید توجه داشت که عرفان شبیه فقه و تفسیر قرآن کریم است؛ همه باید به فقه اسلامی عمل کنند لکن باید عدهای فقیه شوند تا بتوانند خوراک کسانی را که میخواهند به فقه عمل کنند، فراهم نمایند و پاسخگوی سؤالات و شبهات باشند. همچنین همه باید به محتوای قرآن کریم عمل کنند لکن عدهای باید درباره علوم قرآن و تفسیر تحصیل کنند و متخصص شوند تا اولاً برای عملکنندگان به قرآن، مسائل را درستتر و دقیقتر تبیین نمایند و ثانیاً از علوم و مسائل قرآن در مقابل اشکالات و شبهات مخالفان دفاع نمایند.
علم عرفان نیز اینطور است؛ گرچه اصل، عمل و تحقق است ولی عدهای باید در عرفان نظری و علم عرفان عملی تحصیل، تحقیق، تألیف و تدریس نمایند تا هم خود بتوانند بهدرستی عمل کنند و هم دیگران را در فهم مسائل عرفانی اعم از خودشناسی، خداشناسی، جهانشناسی عرفانی و راه و رسم منزلها کمک نمایند و هم عرفان صادق را از عرفان کاذب جدا کنند و در مقابل سؤالات، شبهات و اشکالات پاسخگو باشند.
نکته دیگر این است که علم و معرفت، گرچه حصولی، در عمیقتر شدن، خالصانهتر شدن و مفیدتر شدن عمل بسیار مؤثر است.
📗کتاب وحدت وجود در عرفان اسلامی، وحید واحدجوان، ص 45
@sokhanerfan