eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
335 عکس
51 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
9 tobe.mp3
6.79M
💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
10 tobe.mp3
7.16M
💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
11 tobe.mp3
7.41M
💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
12 tobe.mp3
6.65M
💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
13 tobe.mp3
7.28M
💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
14 tobe.mp3
7.43M
💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
مصیبت در دین یعنی چه؟ پاسخ حضرت آیت الله بهجت (ره) @sokhanerfan
هدایت شده از سخن عرفان
9.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اینطور افراد هم آبروی مرجعیت را برده اند، هم آبروی دین و تشیع را و هم بهتان به بزرگان(ملاصدرا) می زنند. (پاسخ به این اراجیف و نسبت ها در همین کانال) @sokhanerfan
سخن عرفان
اینطور افراد هم آبروی مرجعیت را برده اند، هم آبروی دین و تشیع را و هم بهتان به بزرگان(ملاصدرا) می زن
❎ پاسخ به ✅ آیا ملاصدرا را می ‌داند؟ - 1 یکی از شبهات عجیبی که چندی است دربارۀ مرحوم صدرالمتألهین مطرح شده این است که وی زنان را انسان نمی ‌داند و حیوان می ‌شمرد. مخالفان با این مطلب نیز سعی در پائین آوردن مقام و منزلت علمی صدرالمتألهین نموده و ادّعا می ‌کنند که سخنان وی قابل اعتماد نیست. سزاوار است اوّل عین عبارت ملاصدرا را بیاوریم و سپس به بررسی آن بپردازیم. ایشان در جلد هفت اسفار در فصل چهارده از موقف ثامن که دربیان عنایت الهی در خلقت زمین و منافع آن است و بر اساس آیات قرآن کریم یک به یک حکمت‌های خلق زمین را بیان می‌کند (الفصل «۱۴» فی عنایته تعالى فی خلق الأرض و ما علیها لینتفع بها الإنسان‌) می‌ فرماید: «و منها تولد الحیوانات المختلفة؛ وَ بَثَّ فِیها مِنْ کُلِّ دَابَّةٍ* بعضها للأکل وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَکُمْ فِیها دِفْ‌ءٌ وَ مَنافِعُ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ و بعضها للرکوب و الزینة وَ الْخَیْلَ وَ الْبِغالَ وَ الْحَمِیرَ لِتَرْکَبُوها وَ زِینَةً و بعضها للحمل وَ تَحْمِلُ أَثْقالَکُمْ إِلى‌ بَلَدٍ لَمْ تَکُونُوا بالِغِیهِ إِلَّا بِشِقِّ الْأَنْفُسِ إِنَّ رَبَّکُمْ لَرَؤُفٌ رَحِیمٌ و بعضها للتجمل و الراحة وَ لَکُمْ فِیها جَمالٌ حِینَ تُرِیحُونَ وَ حِینَ تَسْرَحُونَ و بعضها للنکاح وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً و بعضها للملابس‌ و البیت و الأثاث وَ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ جُلُودِ الْأَنْعامِ بُیُوتاً تَسْتَخِفُّونَها یَوْمَ ظَعْنِکُمْ وَ یَوْمَ إِقامَتِکُمْ- وَ مِنْ أَصْوافِها وَ أَوْبارِها وَ أَشْعارِها أَثاثاً وَ مَتاعاً إِلى‌ حِینٍ.» آنچه موجب سوء برداشت مخالفین عرفان و حکمت گشته این فقره از عبارت است: «و بعضها للنکاح وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً» (= خداوند برخی از حیوانات را جهت نکاح آفرید؛ چنانکه در آیه شریفه می‌فرماید: وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً خداوند برای شما از خودتان همسرانی قرار داد.) مخالفین چنان پنداشته ‌اند که از این عبارت استفاده می‌ شود که مرحوم ملاصدرا زنان را از دائره‌ انسان‌ ها خارج دانسته و آنها را حیواناتی می‌ شمارد که به خاطر انسان‌ ها (یعنی مردان) خلق شده‌ اند. ولی آیا واقعاً این عبارت چنین می‌ گوید؟ هر کس که آشنائی ابتدائی با علوم اسلامی داشته باشد و مثلاً کتاب جامع المقدّمات را خوانده باشد می‌ داند در اصطلاح منطق و حکمت، حیوان به معنای «جسم نامی حسّاس متحرّک بالاراده» است و به این اصطلاح همه انسان‌ ها چه زن و چه مرد حیوان می‌ باشند و همه طلّاب پایه أوّل در حوزه می‌ دانند تعریف انسان در علم منطق «حیوان ناطق» است. حیوان در فارسی عامیانه به معنای جانداران متحرک غیر از انسان است، ولی در اصطلاح علوم عقلی و بلکه در زیست‌شناسی به معنای جاندار متحرک می ‌باشد و اختصاصی به غیر انسان ندارد و لذا منطقیان حیوان را جنس و انسان را نوعی در تحت آن می‌ شمارند. مرحوم ملاصدرا نیز در سرتاسر اسفار از همین اصطلاح استفاده می ‌نمایند و انسان را حیوان ناطق و دیگر حیوانات را «حیوان عجم» یا «حیوان صامت» می ‌نامند و مکرراً در اسفار با تعابیری چون «الانسان و سائر الحیوانات» یا «الانسان و غیره من الحیوانات» برخورد می ‌کنیم. پس ریشه‌ تحریف معنوی کلام صدرالمتألهین این است که مخالفان با این اصطلاح ساده ناآشنا بوده و نفهمیده‌ اند که اگر زنان را در فلسفه جزء حیوانات بشمارند بدین معناست که زنان نیز همچون مردان موجوداتی جاندار و متحرک می‌ باشند. مرحوم ملاصدرا در عباراتی که گذشت فقط در مقام تفسیر برخی از آیات قرآن است که می‌ فرماید یکی از نعمت‌ های خداوند آنست که برای هر انسانی زوجی از جنس خودش از موجودات جاندار و متحرک (از حیوانات) خلق نموده است؛ پس یکی از منافع زمین خلقت حیواناتی است که در زواج و نکاح مفید می‌ باشند. چنانکه روشن است در این عبارت ملاصدرا هیچ صحبتی از زنان به میان نیامده است و به اطلاق خود هم شامل خلقت مردان برای زنان و هم شامل خلقت زنان برای مردان می‌شود و خلقت هر یک (که هر دو نیز از به اصطلاح فلسفی از حیوانات می‌باشند) نعمتی برای دیگری است. بی ‌دقتی‌ها و بی‌ تقوائی‌ های مخالفان عرفان و حکمت همواره سبب سوء برداشت‌ های عجیبی از کلمات بزرگان شده و موجب گردیده که خود و دیگران را از فیض کلمات درر بار بزرگان محروم نمایند تا جائیکه نویسنده مزبور به جهت تفکیک‌ نکردن بین حیوان به معنای منطقی و حیوان به معنای متداول در فارسی، تهمتی بزرگ به مرحوم ملا صدرا زده و ادعا کرده ملاصدرا به طور صریح زنان را از حیوانات می‌شمارد. 🔹نوشته استاد وکیلی @sokhanerfan
سخن عرفان
اینطور افراد هم آبروی مرجعیت را برده اند، هم آبروی دین و تشیع را و هم بهتان به بزرگان(ملاصدرا) می زن
❎ پاسخ به ✅ آیا ملاصدرا را می ‌داند؟ - 2 آیه ‌ای که ملاصدرا بدان استناد جستند آیه‌ ۷۲ از سوره مبارکه نحل است که اصل آن چنین است: «وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً وَ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَزْواجِکُمْ بَنینَ وَ حَفَدَةً وَ رَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ أَفَبِالْباطِلِ یُؤْمِنُونَ وَ بِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ یَکْفُرُونَ» نظیر این مضمون در آیات دیگری نیز آمده است؛ مانند: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی‌ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» «فاطِرُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً وَ مِنَ الْأَنْعامِ أَزْواجاً یَذْرَؤُکُمْ فیهِ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‌ءٌ وَ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ» بعید نیست که گفته شود این آیات اطلاق دارد و چنانکه دلالت بر این دارد که خداوند زنان را برای مردان خلق نموده، دلالت دارد که مردان را نیز به عنوان نعمتی برای زنان خلق فرموده است. (دقت شود) ولی برخی از مفسران (دقت شود برخی از مفسران) مخاطب آیه را فقط مردان دانسته ‌اند و چنین برداشت کرده اند که علّت غائی خلقت زنان، مردان می‌ باشند و در نتیجه می‌ توان فهمید که مقام مردان اشرف از زنان است و حیوانات صامت و نیز برخی از حیوانات ناطق (زنان) همگی برای مردان خلق گردیده‌ اند. (این برداشت و نتیجه گیری برخی از مفسران است) مرحوم طبرسی در تفسیر آیه در مجمع می ‌فرماید: «أی جعل لکم من جنسکم و من الذین تلدونهم نساء جعلهن أزواجا لکم لتسکنوا إلیهن و تأنسوا بهن‌» شیخ صدوق در علل و امالی روایتی نقل می ‌کند: «عن مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَمِّهِ عَنِ الْبَرْقِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ الْبَرْقِیِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ ع قَالَ جَاءَ نَفَرٌ مِنَ الْیَهُودِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَسَأَلَهُ عَنْ مَسَائِلَ فَکَانَ فِیمَا سَأَلَهُ أَخْبِرْنِی مَا فَضْلُ الرِّجَالِ عَلَى النِّسَاءِ قَالَ النَّبِیُّ ص کَفَضْلِ السَّمَاءِ عَلَى الْأَرْضِ أَوْ کَفَضْلِ الْمَاءِ عَلَى الْأَرْضِ فَبِالْمَاءِ تَحْیَا الْأَرْضُ وَ بِالرِّجَالِ تَحْیَا النِّسَاءُ لَوْ لَا الرِّجَالُ مَا خُلِقَ النِّسَاءُ لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‌ بَعْضٍ قَالَ الْیَهُودِیُّ لِأَیِّ شَیْ‌ءٍ کَانَ هَکَذَا قَالَ النَّبِیُّ ص خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ آدَمَ مِنْ طِینٍ وَ مِنْ فَضْلِهِ وَ بَقِیَّتِهِ خُلِقَتْ حَوَّاءُ وَ أَوَّلُ مَنْ أَطَاعَ النِّسَاءَ آدَمُ فَأَنْزَلَهُ اللَّهُ مِنَ الْجَنَّةِ وَ قَدْ بَیَّنَ فَضْلَ الرِّجَالِ عَلَى النِّسَاءِ فِی الدُّنْیَا أَ لَا تَرَى إِلَى النِّسَاءِ کَیْفَ یَحِضْنَ وَ لَا یُمْکِنُهُنَّ الْعِبَادَةُ مِنَ الْقَذَارَةِ وَ الرِّجَالُ لَا یُصِیبُهُمْ شَیْ‌ءٌ مِنَ الطَّمْثِ قَالَ الْیَهُودِیُّ صَدَقْتَ یَا مُحَمَّدُ» این مسأله سبب شده که مرحوم حاج ملاهادی سبزواری در حاشیه اسفار، عبارت ملاصدرا را از اطلاقش خارج نموده و چنین می فرماید: «فی إدراجها فی سلک الحیوانات إیماء لطیف إلى أن النساء لضعف عقولهن و جمودهن على إدراک الجزئیات و رغبتهن إلى زخارف الدنیا کدن أن یلتحقن بالحیوانات الصامتة حقا و صدقا أغلبهن سیرتهن الدواب و لکن کساهن صورة الإنسان لئلا یشمئز عن صحبتهن و یرغب فی نکاحهن و من هنا غلب فی شرعنا المطهر جانب الرجال و سلطهم علیهن فی کثیر من الأحکام کالطلاق و النشوز و إدخال الضرر على الضرر و غیر ذلک خلافا لبعض الأدیان فی بعض الأحکام فأین السها من البیضاء» در این عبارت مرحوم حاجی سبزواری، زنان را مخلوق برای مردان شمرده است با این همه وی نیز – گرچه شاید عبارتش خالی از مبالغه نباشد – ابداً زنان را از حیوانات صامت به شمار نیاورده است چنانکه مخالفان عرفان به وی نسبت داده‌ اند. 🔹نوشته استاد وکیلی (با تلخیص و تغییر) @sokhanerfan
سخن عرفان
اینطور افراد هم آبروی مرجعیت را برده اند، هم آبروی دین و تشیع را و هم بهتان به بزرگان(ملاصدرا) می زن
🌸 مقام زن در عرفان اسلامی زن با مرد از نظر عرفانی، هیچ تفاوتی ندارد. کمالاتی که برای سعادت انسان و کمال انسانی تعریف شده است مشترک بین زن و مرد است. به همان درجاتی که یک مرد می‌تواند دست پیدا کند، زن هم می تواند دست پیدا کند. 👈بلکه بنا به تصریح برخی از بزرگان عرفان، شاید زن بهتر بتواند این مسیر را طی کند؛ به خاطر شدت انفعالی که دارد. به این خاطر تأثیرپذیری اش بسیار بیشتر و قوی تر است، هرچند که ممکن است تأثیرگذاری و فعالیتش به پایه مرد نرسد اما انفعال و تأثیرپذیری و قابلیت و پذیرش اش بسیار بیشتر است. البته اگر از آفات و آسیبها مصون بماند و رهزنی پیدا نکند و مشکلاتی برای او در این مسیر پیش نیاید. خلاصه اینکه اگر رهزنی در راه، برای زن پیش نیاید فکر می‌کنم بسیار بهتر و سریعتر قابلیت سیر و سلوک را دارد. میان زن از این جهت که زن است و ویژگیهای خاص خود را در برابر مرد دارد و مرد هم از آن جهت که مرد است و ویژگیهای خاص خود را در برابر زن دارد تفاوتهایی هست که کسی نمی‌تواند منکر اینها شود مثلا می توان گفت جمال الهی بیشتر در زن تجلی پیدا کرده است و زن مظهر اسم جمیل حق تعالی است. جمال به این صورتی که در زن تجلی کرده، در مرد تجلی نکرده است. از طرف دیگر با توجه به تدبیر و قدرتی که مرد در مسائل اجرایی دارد، مظهر اسم مدبر و فعال، مظهر اسم حکیم و امثال و ذلک خداوند است که باعث می شود جنبه های تدبیر، اجرا، قدرت و ... در مرد بیشتر نمود پیدا می کند، لذا بر این اساس قرآن می فرماید: «الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِّساء» این آیه صریح قرآن است که مردها بر زن، قوّام هستند، یعنی خودشان به پاخاسته هستند و می توانند زن را هم به پا بدارند. قائم بالذات و مقوم زن هستند. اساس خانواده را مرد تشکیل می دهد و مسائل اقتصادی را سامان می بخشد و پناهگاه و تکیه گاه، برای زن هست. پشت زن به مرد و شوهرش گرم است. هر چند که مرد می تواند بر جنبه مهر و مهربانی و عاطفه زن تکیه کند و کانون خانواده را از عشق و محبت پر کند. اینها تفاوت هایی است که هر یک از زن و مرد دارند و کمک کننده و مکمل هم هستند. 🔹 آیت الله استاد حسن رمضانی @sokhanerfan
سخن عرفان
اینطور افراد هم آبروی مرجعیت را برده اند، هم آبروی دین و تشیع را و هم بهتان به بزرگان(ملاصدرا) می زن
🍃زنبور یا مگس 1🍂 🌺 🌸 با وجود اینهمه انحراف در عقاید و اعمال چرا از آنها دفاع می کنید؟ ✅ پاسخ: 1⃣الف. مراد از و چیست؟ اگر مراد، همان و و باشد، بله دفاع می کنیم و حتی جان خود را هم در این راه فدا می کنیم ان شاء الله. اما اگر مراد از صوفی و تصوف، صوفی نماها و و تفکرات، عقاید یا اعمال انحرافی آنها باشد، هیچ وقت دفاع نکرده ایم و هیچگاه عقاید و اعمالشان را توجیه نمی کنیم. البته معتقدیم آنها را باید راهنمایی و تا حد امکان، کمک کرد تا انحرافات فکری و عملی خود را کنار بگذارند. 2⃣ ب. اینکه ما از عرفان نظری و عملی، دفاع می کنیم به این معنا نیست که هر مطلبی در هر کتاب عرفانی وجود داشته باشد یا هر کسی به اسم عرفان و تصوف مطلبی بیان کرد، قابل دفاع است. مگر ، ، کتب ، ، و چنین است که عرفان و تصوف نیز چنین باشد؟! اسلامی، مذاهب و روش های گوناگونی دارند: ، ، و .... مگر هر متکلمی در حوزه عقاید هر حرفی زد قابل دفاع است؟ آیا کسی که متکلم است، هر سخنی از هر متکلمی را می پذیرد؟ یا برای خود منابع، مبانی، اصول و قواعدی دارد؟ فقه اسلامی، دارای مذاهب زیادی است: در همین فقه شیعه، دهها گرایش و سبک و روش وجود دارد. مگر هر سخنی و هر فتوا و استدلالی که در کتب فقها آمده را می پذیرد و از آن دفاع می کند؟ تفسیر قرآن کریم، روش های مختلفی دارد و مفسران گرایش های گوناگونی در تفسیر دارند. مگر کسی که مفسر است و از تفسیر قرآن حرف می زند و دفاع می کند، هر تفسیری در هر کتاب تفسیری را می پذیرد و از آن دفاع می کند؟ مگر کسانی که به روایات، اهمیت ویژه ای می دهند، از هر روایتی در هر کتاب حدیثی دفاع می کنند؟ مگر مورخان و تاریخ دانان از هر مطلب تاریخی از هر مورخی در هر کتاب تاریخی دفاع می کنند؟ اما به عرفان که می رسیم، انتظار دارند از هر سخنی در هر کتاب عرفانی دفاع کنیم وگرنه عرفان کلا غلط است!! این چه منطق و چه تفکر نادرستی است که دارند؟ ◀️ ما هم می توانیم حرفهای نادرست و نامربوط برخی فقها در کتب فقهی را جمع کنیم و بر سر کل فقه بکوبیم؛ ما هم می توانیم احادیث نادرست و جعلی یا غیر قابل قبول را که حتی در کتب معتبر حدیثی وجود دارد جمع کنیم و بر سر نویسنده و محدثان و طرفداران آنها بکوبیم! ما هم می توانیم سخنان سخیف برخی متکلمان درباره خدا و پیامبران و معاد را جمع کنیم و بر سر کلام و متکلم بکوبیم! ما هم می توانیم سخنان نادرست برخی مورّخان را در یکجا جمع کنیم و بر سر علم تاریخ بکوبیم، اما هیچکدام از اینها نه اسلامی است نه انسانی و نه علمی. مگر دشمنان دین با قرآن و روایات و متون حدیثی ما نمی کنند؟ آنها با گزینش برخی عبارات از متشابهات یا اشتباهات مفسران، محدثان، متکلمان و فقها آن را علم می کنند و بر سر دین وارد می آورند و مخاطبی که نتواند به متون اصلی مراجعه کند یا نتواند تحلیل صحیحی داشته باشد گرفتار آن شبهات می شود. کاری که برخی از می کنند دقیقا همین است؛ انگشت روی شبهات، متشابهات و برخی اشتباهات جهله صوفیه یا برخی عارفان می گذارند و یا مطالب را تحریف شده و تغییر یافته نقل می کنند و به مخاطبان خود القا می کنند که همه عرفان، غلط و باطل است. شما دوست و سرور عزیز هم تا متخصص در عرفان اسلامی نشده اید (که البته تخصص در عرفان، راه و روش خود را دارد) هیچگاه سراغ سخنان مخالفان نروید که چون قدرت تحلیل و بررسی ندارید ذهنتان گرفتار می شود و شاید دیگر نتوانید به سمت عرفان و مطالب ناب آن بروید. وحید واحدجوان 💢استاد واحد جوان @vahedjavan 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan