eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
335 عکس
51 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از زیارتی زاده
⛔️شبهه و جواب✅ ⁉️ ﺁﯾﺎ ﺍﮐﺜﺮ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺍﺳﻼﻡ ﻗﺎﺑﻞ ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻫﺴﺘﻨﺪ⁉️ ⁉️آیا با پول میشه احکام خدا رو خرید⁉️ ⁉️آیا میشه به جای هر کاری پولش رو پرداخت کرد⁉️ 💠💠💠 برای دیدن جواب کلیک کنید👇👇👇 👉 https://eitaa.com/baligh/679
🌺 پاسخ به شبهات/ مهم 🔴 باطل شدن شریعت بعد از ظهور حقیقت / لو ظهرت الحقایق بطلت الشرایع 🔸اشکال: عارفان معتقدند وقتی به حقیقت رسیدی ، دیگر شریعت و اعمال تکلیفی باطل می شود. مولوی می گوید: لو ظهرت الحقایق بطلت الشرایع یعنی اگر حقایق ظاهر شود، شرایع باطل می شود. 🍀پاسخ: 1. برخی از جهله صوفیه شاید چنین برداشت های مبتذلی داشته باشند که قابل دفاع نیست. و ملاک، جهله صوفیه نیست. آنها را باید راهنمایی و ارشاد کرد. 2. نسبت این برداشت و فهم غلط از عبارت فوق، به عرفای بزرگ و جناب مولوی، نهایت بی انصافی و کج سلیقگی علمی و روشی است. عارفان هیچ گاه چنین برداشت های مبتذلی ندارند. به این عبارت دقیق و مهم عارف لاهیجی در شرح گلشن راز توجه کنید: «کامل حقیقی آن است که جامع مراتب شریعت و طریقت و حقیقت باشد.....شریعت و طریقت البته می باید تا حقیقت حاصل شود چو شریعت و طریقت به منزله مقدمتین صغری و کبری اند و حقیقت نتیجه آن فلهذا اکابر طریقت قدس الله ارواحهم فرموده اند که طریقت بی شریعت، هوا و هوس و وسوسه است، وحقیقت بی شریعت و طریقت، زندقه و الحاد.» (مفاتیح الاعجاز، ص 93) 3. این عبارت «لو ظهرت الحقایق بطلت الشرایع» که مولانا بیان کرده، معنای دقیق و کاملا صحیحی دارد. توضیح این است که: رسیدن به حقیقت و ظهور و آشکار شدن حقیقت در این نگاه، یعنی فنا و موت حقیقی. «ما الحقیقة الّا فی موت النفس» (نک : خواجه عبدالله، طبقات ... ، 515)؛ ازاین ‌رو، عارف در فنا و موت حقیقی، طلوع آفتاب حقیقت را می‌ بیند (عبدالرزاق، شرح ... ، 545) و با این موت، بر پا شدن قیامت را در شهودش نظاره می ‌کند (حکیم، بیان، 65) و به این اعتبار می ‌تواند دوره ‌اش را آخر الزمان بنامد (خواجه حوراء، 18- 19). از این ‌رو، حقیقت، رنگ فرجام ‌شناسانه دارد، چون به حکم قرآن (طارق/86/ 9) رازها و حقایق در روز قیامت آشکار می‌ شود. (حقیقت در عرفان اسلامی، علی‌ اشرف امامی، دائرة المعارف بزرگ اسلامی) لازم به ذکر است که تعابیر عارفانه از حقیقت که گاهی به چالش میان حقیقت و شریعت دامن می ‌زند، تنها با تفسیر آخرالزمانی آن موجه و صحیح است. یعنی تعبیر «لو ظهرت الحقایق بطلت الشرایع»، که از ابطال شریعت با ظهور حقایق پرده بر می ‌دارد، چنین تفسیری دارد. 👈 مولوی که جمله فوق را بیان داشته، در این ‌باره، انقطاع شریعت و طریقت را مشروط به وداع با این حیات (دنیوی) می‌ داند (مثنوی، مقدمۀ دفتر پنجم، 1-2) مولانا بعد از اینکه عبارت «لو ظهرت الحقایق بطلت الشرایع» را در مقدمه دفتر پنجم مثنوی می آورد، تقریبا ده سطر بعد، تصریح می کند: «چون آدمی از این حیات میرد، شریعت و طریقت از او منقطع شود و حقیقت مانَد» (مقدمه دفتر پنجم، مثنوی معنوی) 👈پس چه زمانی این حقایق که در عبارت فوق آمده، ظاهر و آشکار می شود؟ پاسخ این است که بعد از مرگ. و معلوم است که بعد از مرگ، شرایع باطل می شود و دیگر، آنجا جای تکلیف و انجام امور شرعی نیست. ✅نتیجه: اگر مراد از عبارت «لو ظهرت الحقایق بطلت الشرایع» (یعنی اگر حقایق ظاهر شود، شرایع باطل می شود) این باشد که در همین دنیا، انسان عارف به حقیقت کامل می رسد و احکام و شریعت باطل می شود و لازم نیست مثلا عبادت کند، نماز بخواند و .... این سخن قابل دفاع نیست و مردود است و هر کس چنین مراد و مقصودی داشته باشد، باید در اندیشه اش تجدید نظر کند. اما اگر مراد این باشد که ظهور حقیقت به معنای واقعی کلمه، بعد از مرگ طبیعی است، و در آن وقت است که دیگر، شریعت باطل می شود و تکلیف ها برداشته می شود و باید نتیجه اعمال را ببینیم ، کاملا قابل دفاع است و با توجه به مبانی، اصول ، مسائل و عبارات دیگر مولوی و عرفای دیگر و با جمع بندی همه سخنان در این باره، این برداشت از عبارت فوق، صحیح است. ⭕️نکته پایانی که حتما باید توجه داشت: روش مخالفان کج سلیقه عرفان این است که عبارات را تقطیع کنند تا مخاطب را از فهم صحیح، دور کنند و سپس نسبت به عرفان اسلامی و عارفان بزرگ، بدبین کنند. خداوند همه ما و آنها را به راه مستقیم، هدایت فرماید. 🔸دکتر وحید واحدجوان 🔺 اختصاصی کانال سخن عرفان @sokhanerfan
✅ اباحه تکلیف در عرفان ⭕️ یکی دیگر از مسائلی که به عرفا نسبت می دهند مساله اباحه تکلیف در عرفان است. به برخی از عبارات عرفانی استناد می کنند و سپس مدعی می شوند که عرفا معتقدند انسان در عرفان به مرحله ای می رسد که تکلیف از او برداشته می شود و مباح می شود !! دیگر لازم نیست نماز واجب بخواند! 🌺🌺🌺 شاگردی از مرحوم حضرت استاد مهندسی (قدس سره) پرسید چرا عرفا قائل به اباحه تکلیفند؟ و می ‌گویند گاهی تکلیف از انسان برداشته می ‌شود؟ ایشان در حالی که داشتند می رفتند چند عبارت کوتاه و گویا فرمودند که پاسخ خوبی است. فرمودند: اگر یک مسائلی (در عرفان) وجود دارد، اولا درست بفهمیم، نه هرچه را نفهمیدیم بگوییم غلط است و کنار بگذاریم. این (بحث اباحه تکلیف) بحثی است در عرفان که من نمی ‌خواهم الان مفصل وارد آن شوم چون فرصت زیادی را می‌ طلبد، آیا اباحه تکلیف کسانی که از نماز شب‌شان دست بر نمی ‌داشتند؟! باید ببینیم که در آن فضایی که من می ‌خواهم این نسبت را بدهم و اشکال کنم اصلا جا دارد یا نه؟ در آن فضا، کسی که نماز شبش را ترک نمی ‌کند و به مسائل مباح و حلال و حرام الهی توجه ویژه دارد، اگر بیاییم بگوییم که این به کل، معتقد است که تکلیف ساقط شده است، صحیح نیست. نکند یک احتمال دیگری در سخنش باشد، نکند منظور از این اباحه تکلیف چیز دیگری بوده باشد؟ بنده هم اینها را دیده ام، نکند جور دیگری، زبان دیگری مقصودش باشد. نکند بحث تکلیف را می ‌خواهد بگوید. می‌خواهد حداقل به عنوان یک احتمال فقط تلنگر ایجاد کند. شاید از نگاه خاص خودش می ‌خواهد بگوید نماز را باید فراتر از حوزه تکلیف خواند! یا روزه را فراتر از حوزه تکلیف باید گرفت. تکلیف مال کسی است که به کلفت افتاده است. آن کسی که در مراحل اولیه است، به سختی دارد اینها را انجام می‌ دهد. اما عارف به حوزه ‌ای از فهم و درک شهود رسیده که با عشق این مسائل را انجام می‌ دهد. کدام عارفی دست از نماز و روزه و حج برداشت و گفت که من دیگر به مقصد و مقصود رسیدم. در عین اینکه به آن نکات بالای شهودات عرفانی شان حرف می ‌زنند. چه بسا تا چه معراجهایی از خودشان بحث می‌ کردند مع ذلک دست از نماز بر نمی‌ داشتند. 🔺 اختصاصی کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🌸 باید زحمت کشید ✅ آنهایی که دنبال آیت الله بهجت در طول مسیر کوچه و خیابان می‌آمدند، کم نبودند. آقا یک بار گفتند: «اینها که می‌آیند اینجا، همه احساساتی هستند. اینها می‌خواهند بالأخره یک‌شبه این راه‌ها را طی کنند. می‌خواهند این پله را یک‌دفعه بروند بالا. ولی خب این‌جوری نیست. ما ٧٠_٨٠ سال زحمت کشیدیم. سختی کشیدیم. بزرگان دیگر سختی کشیدند و هنوزم چیزی دست ما نیست. ما هنوز چیزی دستمان را نگرفته، ولی اینها می‌خواهند یک‌شبه همۀ این راه‌ها را بروند!». (براساس خاطره یکی از شاگردان) 📚 ذکرها فرشته‌اند، ص۶٠ @sokhanerfan
🔹 نماز مستحبی در روز سوم ماه صفر راویان امامیه در برخی از کتاب‌ها آورده‌اند: «مستحب است انسان در روز سوم ماه صفر دو ركعت نماز، در ركعت اول سوره‌ی حمد و سوره‌ی فتح (إنا فتحنا) و در رکعت دوم سوره‌ی حمد و توحيد بخواند و بعد از سلام نماز، صد مرتبه صلوات بفرستد و صد مرتبه بگويد:«اللَّهُمَّ الْعَنْ آلَ أَبِي سُفْيَانَ؛ خدايا لعنت كن آل ابى سفيان را» و صد مرتبه استغفار كند؛ پس حاجت خود را بخواهد. 📚 برگرفته از کتاب إقبال الأعمال، ج٢، ص۶٢٢ @sokhanerfan
🌹🌹🌹 🌸 کارکردها و فواید علم عرفان نظری 🔻علم عرفان نظری چه فوایدی و کارکردی دارد؟ 🔻آیا باید فقط به عرفان عملی پرداخت یا علم عرفان نظری نیز لازم است؟ عرفان اسلامی دارای ابعاد گوناگونی است. یکی از آن ابعاد، بُعد معرفتی است که علم عرفان نظری عهده دار تبیین آن است. عارفان مسلمان به برکت سلوک و هدایت های شریعت، حقایق هستی را از راه قلب، شهود نموده و آن را با زبان فنی و علم حصولی ترجمه کرده اند. ترجمه و به عبارت آوردن آن حقایق شهود شده، علمی را به نام علم عرفان نظری فرآهم آورده است. علم عرفان نظری، حکمت بر آمده از شهود است و از آن می توان به حکمت عارفانه یا هستی شناسی عرفانی یاد کرد. @sokhanerfan ✅با این مقدمه به کارکردها و فواید این علم می پردازیم. 1. عرفان نظری ، بیانگر نوع نگاه عارف به هستی است. آشنایی با این علم، آشنایی با بینش و اندیشه عارف نسبت به خدا، مخلوقات و انسان کامل است. این علم، با روش عقلی و نقلی، مشاهدات نهایی عارفان را به تصویر می کشد. 2. عرفان نظری، به فلسفه کمک می کند. چرا که این دو علم، از جهت قلمرو پژوهش هم افقند. فلسفه هستی شناسی عقلی است و عرفان نظری هستی شناسی شهودی. 3. بدون عرفان نظری، نمی شود به عمق حکمت متعالیه صدرالمتالهین پی برد. زیرا به اعتراف خود صدرالمتالهین، اکثر آرای وی نظر به سخن عارفان دارد و تلاش وی ، برهانی کردن سخنان عارفان بوده است. @sokhanerfan 4. عرفان نظری، زمینه فهم عمیق و گسترده معارف شریعت را فراهم می کند. مباحث توحید مانند توحید ذاتی، صفاتی، افعالی، جمع بین تشبیه و تنزیه، اسماء و صفات حق تعالی، علم خداوند، قضا و قدر، جبر و اختیار، و مباحث انسان کامل همچون ولایت، نبوت، رسالت، وحی، معجزه و کرامت، ضرورت وجود حجت خدا در زمین، خلافت و جانشینی خداوند، حقیقت محمدی و نسبت انبیا با آن، قرب نوافل و فرایض، و مباحث معاد همچون حقیقت موت، برزخ، قیامت، نفخ صور، صراط، بهشت، جهنم، و دیگر مباحث همچون ملائکه و انواع آن، عوالم امر حق و آسمانهای هفت گانه و.... مباحث عرفان نظری، شرح دقیق و جامعی بر آیات و روایات وارد شده در باب معارف است. @sokhanerfan 5. علم عرفان نظری، در حل و فصل مسائل علم عرفان عملی، نقش مهمی دارد. علم عرفان عملی برای تبیین اصل فلسفه سلوک و ریاضت، سرّ ترتیب مقامات، تحلیل مراحل نهایی مقامات و منازل همچون فنا و بقاء و ... نیازمند مجموعه ای از مبانی هستی شناختی و انسان شناختی است که به طور گسترده در عرفان نظری، بحث می شود. 6. عرفان نظری، به خود سلوک و عرفان عملی نیز مفید است. عرفان نظری برای سالک، مانند نقشه راه در توحید است. محور و اساس آموزه های این علم، توحید عرفانی قرآنی است و سالک برای پیمودن طریق سلوک، نیازمند دانستن آن است و با دانستنش، بهتر می تواند در مسیر سلوک، قدم بردارد. @sokhanerfan 7. علم عرفان نظری، به عنوان میزان سنجش خطای عارف در سلوک و عرفان عملی نیز می تواند مطرح باشد. سالک، با دانستن عرفان نظری، خطاهای سلوکی، حالات، کشف و شهودهای خود را می تواند بفهمد. 8. فایده و کارکرد دیگر عرفان نظری، ارائه پاسخ های عمیق و دقیق به مسائل مورد بحث در کلام و گاهی فلسفه است. به طوری که گاهی تنها پاسخ های عرفان نظری می تواند افراد عمیق و خیلی دقیق را قانع کند. 9. فواید و کارکردهای دیگری نیز برای عرفان نظری می توان بیان داشت از جمله اینکه این علم می تواند مبنا و ملاکی برای نظریه سیاسی، مسائل اجتماعی، فرهنگی و ... باشد. 🔹حضرت استاد معظم، سید یدالله یزدان پناه / با تنظیم و تغییرات از دکتر واحدجوان 🔺 اختصاصی کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 شرح بیت: مباش در پی آزار و هر چه خواهی کن که در طریقت ما غیر از این گناهی نیست 🔹استاد فاضلی 🆔 @sokhanerfan
🌺 گناه فقط زنا و قمار نیست! ✅ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: البته محرّمات، تنها زنا و قمار و شُرب خمر نیست. گاهی یک امضای بی‌جا که مقدمات و زمینه آن را هم دیگران زحمت کشیده و به دست انسان می‌دهند، موجب از بین‌رفتن اَعراض و نفوس(آبرو و جان مردم) می‌شود و به‌مراتب از آن(گناهان) بالاتر است. از ما انتظار نمی‌رود که گناهانی از قبیل شرب خمر را در خیابان مرتکب شویم؛ چون این کار، گذشته از ترس خدا، یک نوع جنون و بی‌عقلی است و لذا از ما صادر نخواهد شد. کاردار بریتانیا در اطاق خصوصی و شخصی آقا سید محمدکاظم یزدی رحمه‌الله وارد شد تا از او امضا بگیرد که مردم بر لَه(به طرف‌داری از) انگلیس و عَلیهِ دولت عثمانی جنگ کنند و هفت‌تیر خود را هم به ایشان نشان داد و او را تهدید نمود. ایشان چون زبان انگلیسی نمی‌دانست، با اشاره، دست به گلوی خود برد و کشید و به او فهماند که: اگر گردن مرا هم بزنید، حاضر نیستم امضا کنم! کاردار دید که کشتن و ترور کردن ایشان، برای او امضا نمی‌شود؛ لذا ایشان را رها کرد و از منزلشان بیرون آمد. 📚 در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۱۹ @sokhanerfan
🌸 نصایح استاد، علامه حسن زاده آملی قدم اول در سلوک، توبه و پاکی از گناه و دوری از گفتار ناپاک و کردار و اندیشه های ناشایسته و خوی های نکوهیده است. در کلام خدای غفور رحیم نیکو تدبر کن که فرمود: ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین. سعی کن تا محبوب کردگار شوی. 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
✅ هر روز حقی غصب یا احقاق می شود، و همیشه حق و باطل مثل حسین علیه‌السلام و یزید وجود دارد، و کار مردم هم یا جنگ در کنار یزید یا در رکاب امام حسین علیه‌السلام است. بنابراین، انسان باید هر روز موضع خود را مشخص کند که آیا اهل حق است یا باطل و پیرو آن. 📚 آیت الله بهجت، رحمت واسعه، ص١۶٩ @sokhanerfan
🌺🌺🌺 آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره: ما کسانی را دیده‌ایم که گویی در گشایش و گرفتاریها با حضرت ولیعصر مخابره و تلگراف داشتند، هر چه می‌گفتند و یا از آن حضرت می‌خواستند، همان می‌شد! ... آن حضرت خیلی به ما نزدیک است، ولی ما او را نمی‌بینیم و دور می‌پنداریم. درمحضر،ج۳،ص۲۵۶ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🌺 دعاها و درسهای صحیفه سجادیه اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِهِ، وَحَلِّنى بِحِلْيَةِ الصّالِحينَ، وَاَلْبِسْنى زينَةَ الْمُتَّقينَ: فى بَسْطِ الْعَدْلِ، وَكَظْمِ الْغَيْظِ، وَاِطْفآءِ النّآئِرَةِ، وَضَمِّ اَهْلِ الْفُرْقَةِ، وَاِصْلاحِ ذاتِ الْبَيْنِ، وَ اِفْشآءِ الْعارِفَةِ، وَسَتْرِ الْعآئِبَةِ، وَ لينِ الْعَريكَةِ، وَ خَفْضِالْجَناحِ، وَ حُسْنِالسّيرَةِ، وَسُكُونِ الرّيحِ، وَطيبِ الْمُخالَقَةِ، وَالسَّبْقِ اِلَى الْفَضيلَةِ، وَايثارِ التَّفَضُّلِ، وَتَرْكِ التَّعْييرِ، وَالاِْفْضالِ عَلى غَيْرِ الْمُسْتَحِقِّ، وَالْقَوْلِ بِالْحَقِّ وَاِنْ عَزَّ، وَاسْتِقْلالِ الْخَيْرِ وَانْ كَثُرَ مِنْ قَوْلى وَ فِعْلى، وَاسْتِكْثارِ الشَّرِّ وَاِنْ قَلَّ مِنْ قَوْلى وَ فِعْلى. وَاَكْمِلْ ذلِكَ لى بِدَوامِ الطّاعَةِ، وَلُزُومِ الْجَماعَةِ، وَرَفْضِ اَهْلِ الْبِدَعِ وَمُسْتَعْمِلِ الرَّأْىِ الْمُخْتَرَعِ. بار خدايا بر محمد و آلش درود فرست، و مرا به زيور شايستگان بياراى، و زينت اهل تقوا را بر من بپوشان: در گستردن عدل، و فرو خوردن خشم، و خاموش كردن آتش فتنه، و جمع كردن پراكندگان، و اصلاح بين مردم، و آشكار نمودن كارهاى خوب، و پوشاندن عيوب، و نرمخويى، و فروتنى، و خوشرفتارى، و وقار، و حسن معاشرت، و سبقت جويى به فضيلت، و اختيار كردن تفضّل، و چشم پوشى از سرزنش ديگران، و بخشش رايگان به غير مستحق، و گفتن سخن حق هر چند سنگين و گران باشد، و ناچيز دانستن نيكى را در گفتار و رفتارم هر چند زياد باشد، و بسيار شمردن شرّ را در گفتار و رفتارم هرچند اندك باشد. و همه اين خصلت ها را به وسيله تداوم اطاعت، و همراهى با جماعت مسلمين، و فرو گذاشتن و رها کردن اهل بدعت و عمل كننده به رأى ساختگى در دين، كامل ساز. 🔹بخوانیم، دعا کنیم، درس بگیریم و عمل کنیم ... 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan