🔹یادداشت رسیده:
🔷اشکال به فلاسفه و عرفا و پاسخ آن؛
✔️گاهی از طرف برخی مدعیان دفاع از مکتب اهلبیت علیهم السلام به برخی احادیث برای رد فلسفه و عرفان تمسک می شود به عنوان نمونه به این حدیث از امام باقر علیه السلام:
🌕 كلَّمَا لَمْ يَخْرُجْ مِنْ هَذَاالْبَيْتِ فَهُو َبَاطِلٌ.
🌕 هرآنچه که از این خانه (بیت وحی) خارج نشده باشد، باطل است. (بصائر الدرجات- ج۱، ص۵۱۱)
پس نتیجه اینکه نظریات فلسفی و عرفانی باطل است!
🌺پاسخ
نباید یک دسته از روایات را ببینیم و چشم از روایات معارضش ببندیم! چرا که مصداق نومن ببعض و نکفر ببعض خواهیم شد!
به عنوان نمونه باید به روایات زیر نیز دقت کنیم؛
رسول الله صلي الله عليه و آله:
1. غريبتان كلمة حكمة من سفيه فاقبلوها، و كلمة سفه من حكيم فاغفروها
ـ دو چيز امري غريب و استثنايي است: سخن حكيمانهاي كه از زبان فرد سفيهي صادر شود، پس آن را بپذيريد و سخن سفيهانهاي كه از دهان مرد حكيمي بيرون آيد، پس از خطاي او در گذريد.
2. خذ الحكمة ولا يضرّك من أيّ وعاء خرجت
ـ حكمت را درياب كه از هر كسي صادر شده باشد، به تو زيان نميرساند.
الامام علي عليه السلام:
3. خذ الحكمة ممّن أتاك بها، وانظر ألي ما قال ولا تنظر ألي مَن قال
ـ حكمت را از حامل آن بپذير و در گفتار بينديش نه در گوينده.
4. قد يقول الحكمة غيرالحكيم
ـ گاهي فرد غير حكيم، سخني حكمتآميز ميگويد.
5. ضالّة العاقل الحكمة فهو أحقّ بها حيث كانت
ـ گمشده عاقل، حكمت است، پس سزاوار است كه هر جا آن را يافت، دريابدش.
6. الحكمة ضالّة المؤمن فخذ الحكمة ولو من أهل النفاق
ـ حكمت گمشده مؤمن است، پس حكمت را ولو از منافقان بگير.
7. العلم ضالّة المؤمن فخذوه ولو من أيدي المشركين و لايأنف أحدكم ان يأخذ الحكمة ممن سمعها منه ـ دانش گمشده مؤمن است، پس آن را برگيريد، ولو آنكه در دست مشركان باشد و نبايد از پذيرش حكمت از هركس كه شنيديد عارتان آيد.
8. الامام زين العابدين عليه السلام: لاتحقّر اللؤلؤة النفيسة أن تجتلبها من الكبا الخسيسة، فأنّ أبي حدّثني قال: سمعت اميرالمؤمنين عليه السلام يقول: أنّ الكلمة من الحكمة تتلجلج في صدر المنافق نزوعاً ألي مظانّها حتّي يلفظ بها فيسمعها المؤمن فيكون أحقّ بها و أهلها فيلقفها
ـ گوهر گرانبهايي را كه در ظرفي پست و بيارزش قرار دارد، حقير نشمريد، پدرم از امام علي عليه السلام نقل كرد كه فرمود: گاهي كلمهاي از حكمت در سينه منافقي خلجان دارد تا به جايگاه اصلياش برگردد، پس هرگاه آن را بر زبان آورد و مؤمني شنيد، بايد آن را دريابد؛ چرا كه حكمت از آن مؤمن است.
الامام الصادق عليه السلام:
9. خذ الحكمة من أفواه المجانين
ـ حكمت را از دهان ديوانگان نيز بگيريد.
10. عيسي عليه السلام: خذوا الحقّ من أهل الباطل، و لا تأخذوا الباطل من أهل الحقّ، كونوا نقّاد الكلام.
حق را از اهل باطل بگيريد ولي باطل را از اهل حق نگيريد، شما بايد ناقدان سخن باشيد [و سره را از ناسره تشخيص دهيد]
👈وجه جمع روایاتی که می گوید آنچه از غیر معصوم صادر شده باشد باطل است با روایاتی که می گوید حکمت و حرف حق را از هر کس و هر کجا بپذیر این است که روایات دسته اول بعد از بررسی و صحت سند حمل می شود بر تعبدیات و احکام فقهی و نیز بر امور غیبی مربوط به جزئیات معاد و برخی معارف دیگر.
و روایات دسته دوم که گفته از هر طریقی حکمت را اخذ کن حمل می شود بر محکمات از علوم که شامل کلیات اعتقادات و علوم عقلی مستدل و ... می شود.
پس نمی توان گفت سایر علوم و ادراکات عقلای عالم باطل است!
سوء استفاده از یک دسته روایات برای اثبات یک علم یا نفی یک علم از روی تعصب قطعا مسوولیت شرعی و عقاب اخروی خواهد داشت!
✍️ حجت الاسلام مجتبی یعقوبی
@sokhanerfan
🏴 صلوات خاصه حضرت زهرا سلاماللهعلیها
☑️ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلَادِهَا اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا خَدِيجَةَ الْكُبْرَى صَلَاةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ [أَبِیهَا] مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَام.
📣کانال سخن عرفان
🆔@sokhanerfan
🔷 میزان ارزیابی مکاشفات در عرفان اسلامی
🔸 مکاشفات مانند رؤیاها بر دو گونه صحیح و ناصحیح یا صادق و کاذب است، لذا این سؤال مطرح میشود که از کجا باید فهمید یک کشف و یک مشاهده عرفانی صحیح و حق، یا ناصحیح و باطل است؟
و نیز چگونه باید دانست ادعای یک عارف و صوفی، صحیح یا غلط است؟
این بحث را عرفای شامخ در کتابهای خود مطرح کرده و پاسخ دادهاند.
1⃣ اولین میزان، که میزان خاص نام دارد استاد سلوک است. اگر سالک، استاد راه رفته و کاملی داشته باشد، مکاشفات خود را به استادش عرضه میکند و صحت و سقم آنها را مییابد. چراکه استاد راه رفته، منازل سلوکی را پیموده و با پیچ و خمهای آن راه آشناست و تربیت و روحیات شاگرد خود را نیز میداند، لذا میتواند از سالک دستگیر کرده و مکاشفات و حالات او را ارزیابی نماید.
2⃣دومین میزان، که میزان عام، نام گرفته است، قرآن و روایات است که از کشف تام محمدی (ص) خبر می دهند که بالاترین و بهترین و دقیقترین کشفها است.
3⃣ سومین میزان، علوم فکری و نظری است. البته این میزان عمدتاً بعداز محیالدین ابن عربی و شارحان آثار او و بنیانگذاری عرفان نظری مطرحشده است.
#عرفان_علامه_طباطبایی
#استاد_وحید_واحدجوان
📚وحید واحدجوان، عرفان علامه طباطبایی در بیان استاد رمضانی، ص۶۰
📣کانال سخن عرفان
🆔@sokhanerfan
✅ انکار سریع ممنوع
تا شنيدى فلان حكيم يا فلان عارف يا فلان مرتاض چيزى گفت كه به سليقه شما درست در نمىآيد و با ذائقه شما گوارا نيست، حمل به باطل و خيال مكن. شايد آن مطلب منشأ داشته باشد از كتاب و سنت و عقل و شما به آن بر نخورده باشيد. چه فرق مىكند كه يك نفر فقيه يك فتوى بدهد، از باب ديات مثلا، كه شما كمتر ديدهايد. و شما بدون مراجعه به مدركش رد كنيد او را، يا آنكه يك نفر سالك الى اللّه يا عارف باللّه يك حرف بزند راجع به معارف الهيه يا راجع به احوال بهشت و جهنم، و شما بدون مراجعه به مدركش او را رد كنيد، سهل است. توهين كنيد يا جسارت نمائيد. ممكن است آن شخصى كه اهل آن وادى است و صاحب آن فن است يك مدركى از كتاب خدا داشته باشد، يا از اخبار ائمه هدى داشته باشد، و شما به آن بر نخورده باشيد، آن وقت شما ردّ خدا و رسول كرديد بدون عذر موجه. و معلوم است «به سليقه من درست نبود» يا «علم من به اين جا نرسيده بود» يا «از اهل منبر بر خلاف آن شنيدم» عذر نيست.
📚امام خمینی، شرح چهل حدیث، ص 13
📣کانال سخن عرفان
🆔@sokhanerfan
🔶آیا تبعیت از استاد، پیروی از طریق نفسانی اوست؟
🔹آنچه استاد به انسان تعلیم می دهد ظهورات نفس اوست؛ مگر کسی میتواند از حیطه نفس خود قدمی فراتر نهد؟!
بنابراین تبعیت از استاد، یعنی از افکار و آراء او پیروی نمودن و در راه و طریق نفسانی او جاری شدن و این صددرصد غلط است. چون خداوند انسان را که آفرید به او نیروی استقلال و خود اندیشی داد. حیف نیست که انسان این نیرو را درهم شکند و عزت و استقلال خدادادی را از بین ببرد و تابع شخصی شود که او هم همچون خود اوست؟!
✅ پاسخ:
درست است که هر کس در تبعیت استاد درآید، در راه و مجری و ممشای نفس او درمیآید؛ ولی اگر خودبخود کاری را بکند، از ممشی و مجرای نفس خودش کاری را کرده است. حال سخن فقط در این است که: کدام یک افضل است و انسان را به مقصود می رساند؟
ولایت و نفس استاد، روحانی و ملکوتی است؛ و نفس سالک راه نرفته، آلوده و خراب.
اگر در ولایت استاد درآید، نفس استاد در وجود سالک رهبر میشود و اگر به اراده و اختیار خود عمل نماید، خودش با همین آلودگی رهبر خودش است.
و فرض این است که: سالک است نه مرد کامل، راهرو است نه راه رفته؛ بنابراین خواستههایش طبق نفس اماره و تسویلات شیطانی است.
غرور و استقلال وی همچون غرور و استقلال نفس بهیمیه است که میزند و میبرد و میشکند و خراب میکند، همچون ستور و اسب بدون افسار؛ ولی استاد به او (نفس بهیمیه) دهنه میزند، لگام میزند، پالان مینهد، رکاب درست می کند، آماده میکند برای سواری.
نرنها، شاپور ذوالاکتاف ها، هیتلرها، بلعم باعورها و بالاخره مستکبران هر عصر و زمان به نیروی استقلال نفسانی خود کار کردند و از تبعیت استاد و مربی اخلاقی بیرون بودند و جهانی را به آتش و خون و نفس اماره و جهنم گداخته کشیدند.
اما همینها که در تحت ولایت و مجرای نفسانی استاد درآمدن غرورشان شکست، استبداد شان در هم فروریخت، مانند سلمان فارسی و رشید هجری و ابراهیم ادهم و امثالهم درآمدند.
معاویه با حجربنعدی هیچ فرقی نداشت جز آنکه او به اراده خود مستقلاً کار میکرد و این خود را در تحت تربیت استاد قرار داد.
آن شد دوزخ و این شد رضوان.
آیا مسئله شیطان و غرور و جهنم و آیات قرآنیه، غیر از مسئله استقلالطلبی و یا در تحت تعلیم و تربیت درآمدن است؟!
#روح_مجرد
#علامه_طهرانی
📚علامه طهرانی، روح مجرد، ص۴۷
📣کانال سخن عرفان
🆔 @sokhanerfan
🔶نحوه خواندن برخی دعاها
اگر برهان حكما را نديدى يا كشف اهل رياضت را باور ندارى، تو كه بحمد اللّه مؤمنى، انبيا، صلوات اللّه عليهم، را صادق مى دانى، تو كه اخبار وارده در كتب معتبره ما را، كه همه علماى اماميه قبول دارند، درست مى دانى، تو كه ادعيه و مناجات وارده از ائمه معصومين، سلام اللّه عليهم، را صحيح مى دانى، تو كه مناجات مولاى متقيان، امير المؤمنين، سلام اللّه عليه، را ديدى، تو كه مناجات سيد الساجدين، عليه السلام، را در دعاى أبو حمزه ديدى، قدرى تأمل كن در مضمون آنها، قدرى تفكر نما در فقرات آنها. لازم نيست يك دعاى طولانى را يك دفعه با عجله و شتاب بخوانى و تفكر در معانيش نكنى، بنده و شما حال سيد سجّاد، عليه السلام، را نداريم كه آن دعاى مفصل را با حال بخوانيم، شبى يك ربع آن را، يك ثلث آن را، با حال بخوان و تفكر كن در فقراتش شايد صاحب حال شوى.
📗امام خمینی، شرح چهل حدیث، ص 22
🆔 @sokhanerfan
انا لله و انا الیه راجعون
با خبر شدیم روح مطهر استاد فرزانه حضرت آیت الله مصباح یزدی رضوان الله علیه به ملکوت اعلی پیوست.
ضایعه بزرگی است. ایشان از علمای با اخلاص و بسیار با تقوای حوزه علمیه قم بود و آثار صوتی و نوشتاری بسیار مفیدی در فلسفه، کلام، اخلاق، معارف قرآن کریم، شرح ادعیه و مانند آن از خود به یادگار گذاشت.
کانال سخن عرفان این مصیبت را به رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم تقلید، حوزه های علمیه، اساتید، فرزندان و خانواده محترم ایشان، طلاب، دانشجویان و همه مردم مسلمان تسلیت می گوید.
خداوند متعال این استاد فرزانه را با امام صادق علیه السلام محشور گرداند.
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
❇️ پیام حضرت آیت الله جوادی آملی برای ارتحال آیت الله مصباح یزدی
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال عالم مجاهد، جامع معقول و منقول، استاد مسلم حوزه های علمیه، آیت الله حاج محمدتقی مصباح یزدی را به رهبری معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید و شاگردان و عموم علاقمندان تسلیت و علوّ درجه آن متفکر راحل و صبر جمیل و اجر جزیل بیت مکرم ایشان از خدای سبحان مسئلت می شود.
@sokhanerfan
❇️ پیام تسلیت رهبر انقلاب برای ارتحال آیتالله مصباح یزدی (رضوان الله علیه)
🔹با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم.
🔹این، خسارتی برای حوزه علمیه و حوزهی معارف اسلامی است؛ ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویایی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند.
🔹خدمات ایشان در تولید اندیشهی دینی و نگارش کتب راهگشا، و در تربیت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابی در همه میدانهایی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کمنظیر است.
🔹پارسایی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است.
🔹اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزهی علمیه تسلیت عرض میکنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
@sokhanerfan
📚مجموعه آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (رضوان االله علیه)
اخلاق اسلامی
اخلاق در قرآن (۳ جلد)
اصلاحات
انسانشناسی در قرآن
انقلاب اسلامی و ریشههای آن
انقلاب اسلامی، جهشی در تحولات سیاسی تاریخ
انقلاب اسلامی، جهشی در فرایند تحولات بینالملل
ایدئولوژی تطبیقی
آذرخشی دیگر از آسمان کربلا
آزادی؛ ناگفتهها و نکتهها
آفتاب ولایت
آموزش عقاید (۳ جلد)
آموزش فلسفه (۲ جلد)
آیین پرواز
بزرگترین فریضه
به پیشواز خورشید غرب
به سوی او
به سوی تو
به سوی خودسازی
بهترینها و بدترینها از دیدگاه نهجالبلاغه
پاسخهای استاد به جوانان پرسشگر
پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک (۶ جلد)
پرتوی از امامت و ولایت در قرآن کریم
پرسشها و پاسخها (۵ جلد)
پند جاوید (۲جلد)
پندهای الهی
پندهای امام صادق(علیهالسلام) به رهجویان صادق
پیام مولا از بستر شهادت
پیشنیازهای مدیریت اسلامی
تعدد قرائتها
تعلیقةٌ علی نهایة الحکمه
تماشای فرزانگی و فروزندگی
توحید در نظام عقیدتی اسلام
تهاجم فرهنگی
جامعه و تاریخ در قرآن
جامعیت قرآن
جامی از زلال کوثر (شخصیت حضرت فاطمه زهرا)
جانها فدای دین
جرعهای از دریای راز
جنگ و جهاد در قرآن (۲ جلد)
جوانان و مشکلات فکری
جهانشناسی در قرآن
چکیدهٔ چند بحث فلسفی
چکیدهای از اندیشههای بنیادین اسلامی
حقوق و سیاست در قرآن
حکیمانهترین حکومت: کاوشی در نظریه ولایت فقیه
خداشناسی در قرآن
خودشناسی برای خودسازی
در پرتو آذرخش
در پرتو ولایت
در جستجوی عرفان اسلامی
دروس فلسفه
دروس فلسفه اخلاق
دین و آزادی
رابطه علم و دین
راهشناسی در قرآن
راهنماشناسی در قرآن
راهیان کوی دوست
رساترین دادخواهی و روشنگری (شرح خطبه فدکیه) (۲ جلد)
رستگاران
رهتوشه (۲ جلد)
زن، نیمی از پیکر اجتماع
زینهار از تکبر!
سجادههای سلوک (۲ جلد)
سفر به سرزمین هزار آیین
سلسه مباحث اسلام، سیاست و حکومت
سیری در ساحل
سیمای پیامبر اعظم(ص) در آینه نهجالبلاغه
سیمای سرافرازان (۲ جلد)
شرح الهیات شفاء (۵ جلد)
شرح برهان شفاء (۴ جلد)
شرح جلد اول اسفار اربعه (۲ جلد)
شرح جلد سوم اسفار اربعه (۱ جلد)
شرح جلد هشتم اسفار اربعه (۲ جلد)
شرح نهایةالحکمه (۲ جلد)
شکوه نجوا
صهبای حضور
طوفان فتنه و کشتی بصیرت
عبرتهای خرداد
عروج تا بینهایت
فلسفه اخلاق
قرآن در آینه نهجالبلاغه
قرآنشناسی (۲ جلد)
قرآنشناسی (معارف قرآن ۶)
قلمرو دین
کاوشها و چالشها (۲ جلد)
کلمة حول فلسفة الاخلاق
کیهانشناسی (معارف قرآن۲)
گفتمان روشنگر دربارهاندیشههای بنیادین
لقای الهی
مباحثی پیرامون حوزه
مباحثی پیرامون عرفان
مباحثی پیرامون مسایل اعتقادی و اخلاقی
مباحثی درباره حوزه
معرفتشناسی انتقادی
نجوای عاشقانه
نظریه حقوقی اسلام (۲ جلد)
نظریه سیاسی اسلام (۲ جلد)
نقد و بررسی مکاتب اخلاقی
نقدی فشرده بر اصول مارکسیسم
نقش تقلید در زندگی انسان
نگاهی گذرا به بسیج و بسیجی
نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام
نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه
هماندیشی معرفتشناسی
یاد او (ذکر و ذاکران در کلام امیر مؤمنان)
یاد تو
@sokhanerfan
🔶 عارف حقیقی
عارف حقیقى كسى است كه در پیش او تمام ثروت عالم و كوهى از طلا و جواهر با تلّى از خاك مساوى است و تمام نگرانىاش در این مورد تنها این است كه این ثروت در راهى كه مرضىّ خداوند باشد مصرف گردد. كسى كه زندگى سادهاى دارد و در خانهاش به گلیمى اكتفا مىكند، اگر بگوید من به دنیا دلبستگى ندارم، مىتوان باور كرد؛ ولى كسى كه میلیونها ثروت دارد و در همسایگى او فقرایى زندگى مىكنند كه نان شب ندارند و با این حال دم از على(علیه السلام) و عرفان و تصوف مىزند، با هزار قسَم هم نمىتوان ادعاى او را باور كرد.
🔹آیت الله مصباح یزدی (رضوان الله علیه)
@sokhanerfan
🔷 عارف واقعی
عارف واقعى نیاز به هیاهو و بوق و كرنا ندارد. او اهل تظاهر و در پى آن نیست كه به هر بهانهاى به همه دنیا بفهماند كه من خدا را شناختهام و به مقام عرفان رسیدهام. عارف بودن نیاز به شكل و شمایل و لباس و سر و وضع خاص ندارد و در هر لباسى ممكن است باشد. امكان دارد پینهدوزى در محله و شهر شما باشد كه هیچ ادعایى ندارد و شما هم او را نشناسید؛ ولى از اولیاى خدا و مقربان خاص درگاه الهى باشد. در جبهههاى دفاع مقدس و در میان رزمندگان و شهداى ما عارفان بلند مرتبهاى بودند كه كسانى كه شصت سال ریاضت كشیدند و عبادت كردند به آن مقام نرسیدند. آنان ره صد ساله را یك شبه پیمودند؛ هنیئاً لهم و گوارایشان باد. بنده با این سن و محاسن سفیدم افتخار مىكنم كه خاك پاى آنها باشم. عارف شدن و نیل به مقامات منیع عرفانى مِلك طلق هیچ گروه و طایفه خاصى نیست و در هر قشرى، از عالم و دكتر و مهندس و باسواد گرفته تا كاسب و تاجر و كارگر و كشاورز و بىسواد مىتواند وجود داشته باشد.
🔹آیت الله مصباح یزدی (رضوان الله علیه)
@sokhanerfan