eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
335 عکس
52 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
ان شاء الله با حضور در انتخابات، کاندیدای اصلح را که بتواند به حال مردم و کشور و جمهوری اسلامی مفیدتر باشد انتخاب میکنیم. خداوند آنچه را که خیر و صلاح این ملت و کشور است رقم بزند. 🔸سخن عرفان @sokhanerfan
🌸 دستورالعمل عارف بالله، علامه قاضی (ره) برای رفع مشکلات دنیوی و اخروی @dr_vahedjavan
🔹عمل صالح و محبت آل محمد امام رضا علیه السلام فرمود: « لا تَدْعُوا الْعَمَلَ الصّالِحَ وَ الاِْجْتِهادَ فِى الْعِبادَةِ إِتِّكالاً عَلى حُبِّ آلِ مُحَمَّد وَ لا تَدْعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّد لاَِمْرِهِمْ إِتِّكالاً عَلَى الْعِبادَةِ فَإِنَّهُ لا يُقْبَلُ أَحَدُهُما دُونَ الاْخَرِ ». مبادا اعمال نيك را به اتّكاى دوستى و محبت آل محمّد (عليهم السلام) رها كنيد، و مبادا دوستى و محبت آل محمّد (عليهم السلام) را به اتّكاى اعمال صالح از دست بدهيد، زيرا هيچ كدام از اين دو، به تنهايى پذيرفته نمی شود. 🔸بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏75، ص: 347 @sokhanerfan
🔻زیارت مختصر امام مهربان حضرت رضا علیه‌السلام: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِّ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلَاةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ. @sokhanerfan
🌸 فاعل بالعشق 🔸 وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ» با تمام وجود نماز را گرامی بداریم، روزه را گرامی بداریم، به نماز ، نماز برای ما تشریف باشد و نه تکلیف! روزه تشریف باشد و نه تکلیف! 🔸 این بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) است که در جلد دوم کافی کلینی آمده است باعث شده است که استاد محیی الدین الهی قمشه ای (رضوان الله تعالی علیه) بگوید که خدا است، زیرا مستحضرید که برتر از محبت عادی مودّت است و برتر از مودّت عشق است. در قرآن کریم خدای سبحان اول ، بعد در بخش دیگر ما را با و در بخش سوم برابر روایات، سخن از ، تعلیم و تربیت دادن و تعلیم و تربیت کردن است. 📚 پیام به همایش سیره علمی و عملی حکیم محیی الدین الهی قمشه ای تاریخ: 1399/11/13 @sokhanerfan
✳️ روایت مهمی از امام باقر علیه السلام عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ: ... لَا نَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مُطِيعاً لِلَّهِ تَنْفَعُهُ‏ وَلَايَتُنَا وَ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ عَاصِياً لِلَّهِ لَمْ تَنْفَعْهُ وَلَايَتُنَا وَيْحَكُمْ لَا تَغْتَرُّوا وَيْحَكُمْ لَا تَغْتَرُّوا. 📘الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص75 امام باقر عليه السّلام فرمود: هر كس از شما كه مطيع خدا باشد دوستى و ولایت ما سودش دهد و هر كس از شما نافرمانى خدا كند دوستى و ولایت ما سودش ندهد، واى بر شما! مبادا فريفته شويد. واى بر شما مبادا فريفته شويد. 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
✅ شیعه واقعی چه کسی است؟‌ شخصى به امام باقر عليه السلام عرض كرد: «الحمدلله شيعيان شما خيلى زياد هستند» امام عليه السلام نگاه پرمعنايى به او كرد و فرمود: اينها كه مى‏گويى شيعيان ما هستند، آيا اين كارها را انجام مى‏دهند؟ هَلْ يَعْطِفُ الْغَنيُّ عَلَى الْفَقيرِ؟ وَ يَتَجاوَزُ الْمُحْسِنُ عَنِ الْمُسِي‏ءِ وَيَتَواسَوْنَ؟ قُلتُ: لا، قالَ: لِيْسَ هؤُلاءِ الشِّيعَةُ، الشِّيعَةُ مَنْ يَفْعَلُ هَكَذا @sokhanerfan ◀️ آيا ثروتمندان اين افراد به حال فقرا و مستمندان خود توجّهى دارند و به آنها رسيدگى مى‏كنند؟ ◀️ آيا بزرگان و نيكوكاران اين افرادى كه شما آنها را شيعه‏ مى‏خوانيد، خطاها و اشتباهات خطاكاران را مى‏بخشند و آنها را مورد عفو و گذشت قرار مى‏دهند، (يا آنها را چندين برابر مجازات مى‏كنند و زجر مى‏دهند!؟) ◀️ آيا اينها مواسات دارند؟ خوشبختى‏ هاى خويش را بين همديگر تقسيم مى‏كنند (شاديهايشان را با هم قسمت نمايند)؟ آن مرد وقتى اين ويژگي ها را شنيد شرمنده شد و پاسخ منفى داد. سپس حضرت فرمود: چنين افرادى شيعه نيستند؛ شيعه كسى است كه آنچه را گفتم عمل كند. 📙 بحار الانوار، جلد 71، صفحه 313 @sokhanerfan
🔻نماز اول وقت حتی بعد از سکته فرزند استاد مهندسی رحمت الله علیه نقل می کنند: پدرم به نماز اول وقت خیلی اهمیت می‌ دادند. تحت هر شرایطی که بودند، در مسافرت و یا برنامه زنده تلویزیونی، به نمازشان اهمیت بسیار می‌ دادند. روزی که ایشان سکته کردند، سکته خیلی وسیع بود و قسمتهای زیادی از بافت قلب از کار افتاده بود. ایشان به بیمارستان منتقل شدند، وقتی من رسیدم یکی از پرسنل سی سی یو گفت برای ما خیلی جالب بود ایشان با آن حالی که داشتند، اولین چیزی که گفتند این بود که الآن وقت نماز است و تخت مرا رو به قبله کنید که نماز بخوانم ! 💢 کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🌷🌷 روز عرفه مرحوم «علاّمه مجلسى» مى گوید: روز عرفه از اعیاد بزرگ اسلامى است و کسى که بتواند این روز را در «عرفات» باشد، توفیق بزرگى دارد. این روز اعمال و دعاهاى فراوانى دارد و بهترین عمل در این روز، دعا است. این روز، براى تقویت معرفت الهى، و رابطه عمیق تر با حضرت حق و شناخت صفات جمال و جلال پروردگار، بسیار مناسب و مغتنم است. این روز، بویژه براى کسانى که در سرزمین پرخاطره و انسان ساز «عرفات» باشند و در مناسک حج شرکت داشته باشند، سعادت مضاعف خواهد بود; آنان که در لباس سفید احرام، با قلبى مملوّ از عشق خداوند، دعاى عرفه امام حسین(علیه السلام) را در سرزمین عرفات زمزمه مى کنند، از این زلال معرفت ناب، بیش از دیگران سیراب مى شوند. 🔹امام باقر(علیه السلام) از امام زین العابدین(علیه السلام) روایت کرده است که آن حضرت در روز عرفه جمعى را مشاهده کرد که دست نیاز به سوى مردم دراز کرده و کمک مى خواستند! حضرت فرمود: واى بر شما! آیا از غیر خدا در این روز حاجت مى طلبید در حالى که در این روز امید مى رود که فضل خداوند حتّى شامل بچّه هایى شود که در شکم مادرانند. 🔹 در روز عرفه، مخصوصاً دعا براى مؤمنان و دوستان بسیار سفارش شده است. چه آنان که زنده اند و چه کسانى که از دنیا رفته اند. 🔹 از ابراهیم بن هاشم که از بزرگان شیعه است چنین نقل شده که: «عبد اللّه بن جندب» را در سرزمین عرفات دیدم که در روز عرفه، غرق در دعا و راز و نیاز بود. دست هاى خود را به سوى آسمان بلند کرده بود و اشک از چشمانش سرازیر بود، و فراوان گریه مى کرد; در پایان نزد او رفتم و گفتم: وقوف و عبادت هیچ کس را مثل تو ندیدم. گفت به خدا سوگند! فقط براى برادران مؤمن دعا کردم، زیرا از امام موسى کاظم(علیه السلام) شنیدم که فرمود: هر کس براى برادران مؤمن خود دعا کند، از عرش ندا مى رسد که صدهزار برابر آن براى خود تو خواهد بود، و من نخواستم از صد هزار برابر دعاى فرشتگان که یقیناً مستجاب است، دست بردارم! و براى خودم دعا کنم که نمى دانم مستجاب خواهد شد یا خیر! 📗 مفاتیح نوین 💢سخن عرفان @sokhanerfan
🔸عید دل عید قربان، عید دل بریدن است؛ دل بریدن از آنچه غیر اوست؛ دل بریدن از آنچه غیر حقیقت است؛ دل بریدن از آنچه که ما را از معشوق هستی جدا کرده، به خود مشغول میکند؛ دل بریدن از هر چه غیر خداست! این دل بریدن به معنای بی رحمی و نامهربانی و دوست نداشتنِ مخلوقات و موجودات عالم نیست. این دل بریدن به معنای سختی دل و فراموشی جان نیست؛ بلکه به معنای این است که هر چه غیر معشوق است، جلوه و آیت اوست و ما باید نگاه و علاقه استقلالی را از کثرات و موجودات برداریم و بجای آن، نگاه و محبت آیتی و مَظهری داشته باشیم؛ یعنی به هر چه می نگریم، او را در آن جلوه ببینیم و در همه کثرات او را مشاهده نماییم. به هر چه می‌نگرم صورت تو می‌بینم ازین میان همه در چشم من تو می‌آیی همه جهان به تو می‌بینم و عجب نبود ازان سبب که تویی در دو دیده بینایی به هیچ مخلوق و موجودی، مستقل نگاه نکنیم؛ هیچ آیتی را اصل نپنداریم. ابراهیم خلیل، محمد مصطفی، علی مرتضی، حسن مجتبی، حسین سیدالشهدا و دیگر انبیا و اولیاء الهی (سلام الله علیهم اجمعین) همه نسبت به مخلوقات، موجودات، همسر و فرزند، دوست و آشنا، مهربان بودند، علاقه مند بودند، محبت می کردند، دلسوز بودند، از فراقشان گریه میکردند؛ با این ویژگی که آنها نشانه و جلوه خداوند هستی اند؛ و هیچ یک از مخلوقات، آن بزرگواران را از نگاه به حقیقت هستی دور نمیکرد بلکه به او نزدیکتر میکرد؛ چرا که اوست اول و آخر و ظاهر و باطن؛ و اوست با همه، هر جا که باشیم؛ و اوست قیوم همه؛ و اوست مالک همه؛ و اوست رب و معبود همه. ای فدای تو هم دل و هم جان وی نثار رهت هم این و هم آن دل فدای تو، چون تویی دلبر جان نثار تو، چون تویی جانان دل رهاندن ز دست تو مشکل جان فشاندن به پای تو آسان راه وصل تو، راه پرآسیب درد عشق تو، درد بی‌درمان بندگانیم جان و دل بر کف چشم بر حکم و گوش بر فرمان گر سر صلح داری، اینک دل ور سر جنگ داری، اینک جان این سخن می‌شنیدم از اعضا همه حتی الورید و الشریان که یکی هست و هیچ نیست جز او وحده لا اله الا هو ✍وحید واحدجوان @sokhanerfan
🌺 مولا و دوست 🔹شعر زین سبب پیغمبر با اجتهاد نام خود و آن علی مولا نهاد گفت هر کس را منم مولا و دوست ابن عم من علی مولای اوست کیست مولا آن که آزادت کند بند رقیت ز پایت بر کند چون به آزادی نبوت هادی است مؤمنان را ز انبیا آزادی است 🔹برداشت مولانا در مثنوی، ضمن داستانی همه بشریت را گرفتار در صندوقچه ظلمت‌های شهوت و غضب معرفی می‌کند و پیامبر صلی الله علیه و آله و امام علی علیه السلام را آزاد کننده بشریت از ظلمت و اسارت شهوات و غضب‌ها می‌خواند. این ابیات اشاره به حدیث متواتر و معروف پیامبر اکرم (ص) درباره امام علی (ع) در غدیر خم است که فرمود: «من کنت مولاه فعلیّ مولاه» ◀️ مولوی در این ابیات، بین مولا و دوست، فرق گذاشته و هر دو کلمه را ذکر کرده تا بفهماند مولا غیر از دوست است. وی در بیت بعدی مولا را چنین معنا و تفسیر کرده که مولا کسی است که انسان را از بند بندگی شهوت و غضب، رها کند و او را به آزادی و حیات حقیقی برساند. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَجيبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْييكُمْ» (انفال/24) سپس مولوی، خطاب به مومنان می‌گوید: ای گروه مومنان شادی کنید همچو سرو و سوسن آزادی کنید یعنی ای جامعه مؤمنان که علی علیه السلام مولای شما شده است شادی کنید و شاد باشید. سرو و سوسن در بند و زندانی خاک و سنگ هستند، آب که به پای آنها ریخته شود می‌جنبند و از خاک سر در می‌آورند و رشد می‌کنند و شکوفا می‌شوند و آزاد می‌شوند. می گوید: ای بشریت و ای مومنان شما هم مثل اینها با استفاده از آب ولایت بجنبید و از بند گل و لای طبیعت آزاد شوید و ببالید و شکوفا شوید. سپس می گوید: لیک می‌گویید هر دم شکر آب بی زبان چون گلستان خوش خضاب باید هر دم و هر لحظه شکر این نعمت و آب ولایت را به جا آورید، آن هم شکر عملی و بی‌زبان، نه فقط شکر زبانی؛ باید عملاً شکر بکنید که ولیّ شما علی علیه‌السلام است؛ در عمل پایبند او باشید؛ در عمل، ولایت علی را بپذیرید؛ اعمال خود را شبیه او کنید؛ نه اینکه در زبان بگویید علی، مولای ما است اما در عمل، خلاف ولایت او رفتار کنید! این بیت ممکن است کنایه به کسانی باشد که در غدیر خم به امام علی علیه السلام فقط تبریک زبانی گفتند اما در عمل، کار دیگری کردند. @sokhanerfan
🌱به مناسبت / عید 🌸 بحثی در / 1 يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرين‏ (مائده/ 67) اى پيامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، كاملًا (به مردم) برسان! و اگر نكنى، رسالت او را انجام نداده‏اى! خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، نگاه مى‏دارد و خداوند، جمعيّت كافران (لجوج) را هدايت نمى‏كند. مسأله اصلی بین علمای سنی و شیعه در این آیه، تعیین مصداق مأموریتی است که خداوند بر پیامبر اکرم (ص) نازل کرده و ابلاغ آن را (با لحنی شبیه تهدید) خواسته است. شیعه می ‌گوید: این مأموریت، ابلاغ رسمی ولایت (پیشوایی و وصایت و خلافت بلافصل) امام علی بن ابی طالب (ع) است و این آیه یکی از ادله نصب امامت امام علی (ع) است. اهل سنت درباره تفسیر آیه اختلاف نظر دارند؛ مشهور آنان، مورد نزول خاصی برای آیه قائل نیستند. از این رو، تفسیر آنان از این آیه با روایاتی که‌ درباره مورد نزول آن نقل کرده ‌اند، یکسان نیست. شیعه و سنی درباره آیه تبلیغ، مشترکات و اختلافاتی دارند. مشترکات عبارت است از: 1. سوره مائده از آخرین سوره‌های نازل شده است و آیه تبلیغ نیز مدنی است و از سور مکی نیست تا استثنائا در این سـوره قرار گرفته باشد. این آیه جزو آخرین آیات نازله است. 2. تعبیر «بلغ ما أنزل إلیک؛ آنچه را بر تو‌ نازل‌ شده‌ برسان» مجمل است. «ما أنزل» چه بوده؟ روایات اهل بیت (علیهم السلام) بدون استثنا بر این قول متفق‌اند که آنچه بر رسول‌ خدا‌ (ص) نازل‌ شده و مأمور به ابلاغ شده، ولایت‌ امام‌ علی(ع) است. آن دسته از روایات اهل سنت نیز که در مقام بیان معنای این تعبیر و مورد نزول آیه‌ است‌، بدون‌ استثنا در همین مورد است. (این احادیث از جمعی از‌ صحابه همچون عبداللَّه بن مسعود، عبداللَّه بن عباس، ابو سعید خدری و ... نقل شده است) تنها به ابن عباس قولی دیگری نسبت داده ‌اند که گفته‌ است‌: مراد از «ما أنزل» در این آیه، اظهار بت معبودهای مشرکان، عیب جویی بر آیین ایشان‌، قتال‌ با‌ آنان و دعوتشان به اسلام است. این قول که خبری واحد است در‌ تفسیر‌ تنویر‌ المقباس آمده و به لحاظ سند دچار ضعف جدی است و با توجه به ادله فراوان دیگر، مردود است. 3. سبک و سیاق آیه نشان می ‌دهد که رسول خدا (ص) مأمور‌ به‌ ابلاغ پیامی شد که خطراتی داشت. از‌ این‌ رو‌، خداوند وعده به حفظ داد و فرمود: «… وَ اللهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاس …»؛ از نظر شیعه این مأموریت، ابلاغ ولایت امام علی‌(ع) بود‌ که‌ امکان داشت با تردید و حتی انکار و تکذیب و مخالفت نظری یا عملی برخی رو به رو شود. از نظر اهل سنت، فخر رازی‌ و بدر‌ الدین عینی، اقوال اهل سنت را تا حدودی جمع کرده و ‌ده وجه درباره سبب نزول این‌ آیه‌ نقل‌ می ‌کنند‌. 4. شأن نزول ها و دیدگاههای‌ تفسیری و روایات‌ شیعه و سنی که از صحابه و تابعین‌ نقل‌ شده، نشان می ‌دهد که این آیه با بحث درباره یهودیان که‌ پیش‌ از این آیه و پس از آن‌ آمده، ارتباطی ندارد. تنها‌ مقاتل‌ بن سلیمان از تابعین‌، آیه‌ مورد بحث را درباره یهودیان می‌ داند. پس از وی برخی از مفسران اهل‌ سنت مانند فخر رازی‌ این قول را پذیرفته ‌اند. برای مطالعه دقیق تفسیر و تحلیل این آیه، به کتب تفسیری شیعه و اهل سنت مراجعه شود. ادامه دارد... 💢سخن عرفان @sokhanerfan