eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
338 عکس
53 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 جریان با هیچ اصلی از اصول انسانی سازگار نیست. با کدام اصل سازگار است؟! اگر در حد همین حیوان هم بود این کار را نمی کرد. آیت الله جوادی آملی @sokhanerfan
7.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 سخنی مهم و تکان‌دهنده از قول علامه طباطبایی(ره) پس از استفاده از محضر عارف ‌کامل مرحوم‌ میرزا علی آقای قاضی(ره) 🔹بعد از دیدن اقای قاضی فهمیدم از اسفار یک حرف هم نفهمیدم 🔸 ۲۴ آبان سالروز وفات علامه طباطبایی (قدس سره) @sokhanerfan
9.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 یکی از ویژگی های مهم علامه طباطبایی(ره) از زبان استاد مطهری (ره) شنیدنی 🔹۲۴ آبان، سالروز رحلت مرحوم استاد علامه طباطبایی قدّس سرّه @sokhanerfan
🍀 شعر زیبای علامه حسن زاده آملی در فراق استادشان علامه طباطبایی (ره) صبا به كوى عزيزان روضه رضوان‏ سلام ما به حضور عزيز ما برسان‏ حضور قدسى قديس عيسوى‏ مشرب‏  كه مرده زنده نمودى به حكمت و عرفان‏ حضور فخر اماثل جناب علامه‏ حضور صدر افاضل مفسر قرآن‏ حضور نور دل و ديدگان اهل ولا حضور صاحب تفسير فرد الميزان‏ حضور مالك درج نهاية الحكمه‏ حضور سالك مجذوب اولياى زمان‏ پيام ما برسانش كه اى فرشته خصال‏  كه اى خجسته فعال و كه اى ستوده بيان‏ ببين تفاوت ره از كجاست تا به كجا تو را است شادى وصل و مرا غم هجران‏ لقاى روى توام آنزمان كه شد حاصل‏ نموده‏ ام به حقيقت زيارت انسان‏ ز امهات و اصول مجالس فيضت‏ رسيده‏ ايم به معنى واقع احسان‏ سكوت تو همه فكر و كلام تو همه ذكر  بيان تو همه بكر و نوشته‏ ات برهان‏ به حكمت نظرى بو على و توصنوان‏ به حكمت عملى بو سعيد و توسيان‏ دراست تو به معيار خواجه و صدرا قداست تو نمودار بوذر و سلمان‏ اشارت تو نجات و عبارت تو شفا روايت تو نصوص روايت و قرآن‏ عنايت تو فتوحات فيض عين حيات‏ حكايت تو فيوضات جلوه سبحان‏ ز عقل كل پدرى و ز نفس كل مادر سزا است مثل تو فرزند حى بن يقظان‏ فغان و آه كه نشناختيم قدر تو را گرفت از كف ما نعمتى چنين، كفران‏ كنون به سوگ تو بنشسته‏ايم در حسرت‏ كنون ز دورى تو اوفتاده در حرمان‏ نه من ز هجر تو اندر خروش و افغانم‏ كه در خروش و فغانست خطه ايران‏ قيامتى شده برپا به قم كه واهمه گفت‏ مگر كه زلزلت الارض را رسيده زمان‏ مگر كه يونسى اندر دهان ماهى شد مگر كه نوح به كشتى نشست در طوفان‏ مگر كه مه به محاقش رسيد ناهنگام‏ مگر كه نير اعظم به ظل شده است نهان‏ مگر كه عرش برين بر زمين فرود آمد و يا جنازه علامه شد به عرش روان‏ صداى ضجه مرد و زن و صغير و كبير ز ارتحال چنان عالم عظيم الشان‏ قلم شكسته و دل‏خسته و زبان بسته‏ چگونه وصف تو را مثل من كند عنوان‏ ز درس و بحث و ز تعليم و تربيت تا هست‏ سخن، فيوض الهى تو را رسد هر آن‏ تو جان جان حسن‏زاده كى روى از ياد اگرچه پيكرت از ديدگان شده پنهان‏ @sokhanerfan
سماع چیست .mp3
6.72M
🔸سماع چیست و آیا قابل دفاع است؟ پاسخ استاد واحدجوان @sokhanerfan
🔸لزوم تدريس تفسير «الميزان» در حوزه ‏هاى علميّه‏ اين حقير روزى به حضرت استاد (علامه طباطبایی) عرض كردم: هنوز اين تفسير شريف در حوزه‏هاى علميّه جاى خود را چنانكه بايد باز نكرده است؛ و به ارزش واقعى آن پى نبرده ‏اند. اگر اين تفسير در حوزه‏ ها تدريس شود، و روى محتويات و مطالب آن، بحث و نقد و تجزيه و تحليل بعمل آيد و پيوسته اين امر ادامه يابد، پس از دويست سال ارزش اين تفسير معلوم خواهد شد. در دفعه ديگرى عرض كردم: من كه به مطالعه اين تفسير مشغول مى ‏شوم، در بعضى از اوقات كه آيات را بهم ربط مى ‏دهيد و زنجيروار آنها را با يكديگر موازنه، و از راه تطبيق معنى را بيرون مى ‏كشيد؛ جز آنكه بگويم در آن هنگام قلم وَحى و الهام الهى آنرا بر دست شما جارى ساخته است، تعبير ديگرى ندارم! ايشان سَرى تكان داده و مى ‏فرمودند: اين فقط حسن نظر است؛ ما كارى نكرده‏ ايم! علامه حسینی طهرانی، مهر تابان، ص 71 @sokhanerfan
✳️ مطالب علامه حسینی طهرانی (قدس سره) درباره علامه طباطبایی (قدس سره) من چه گويم درباره كسی كه عمرم و حياتم و نفسم با اوست. من اگر خدا شناس باشم يا پيغمبر شناس، و يا امام شناس، همه اينها به بركت رحمت و لطف اوست‏ يعنى از وقتيكه خداوند او را به ما عنايت كرد، همه چيز را مرحمت كرد. او همه چيز بود؛ بلند بود و كوتاه بود، در عين بلندى كوتاه؛ و در عين اوج و صعود، در حضيض و نزول. با ما طلبه ‏هاى عَجول و گستاخ، نرم و ملايم؛ مانند پدر بلند قامتى كه خم مى ‏شود و دست كودك را مى ‏گيرد و پا به پاى او راه مى ‏رود، استاد با ما چنين مى‏ كرد؛ او با ما مماشات مى‏ نمود. و با هر كدام از ما طبق ذوق و سليقه و اختلاف شدّت و حِدّت و تندى و كندى او راه مى‏ رفت؛ و تربيت مى ‏نمود. و با آنكه اسرار الهيّه در دل تابناك او موج مى‏ زد سيمائى بشّاش و گشاده و وارفته، و زبانى خموش، و صدائى آرام داشت. و پيوسته به حال تفكّر بود، و گاه گاهى لبخند لطيف بر لب‏ها داشت. بحسن خلق و وفا كس به يار ما نرسد تو را در اين سخن انكار كار ما نرسد اگرچه حسن فروشان به جلوه آمده اند كسى به حسن و ملاحت به يار ما نرسد بحقّ صحبت ديرين كه هيچ محرم راز به يار يكجهت حقگزار ما نرسد هزار نقش برآيد ز كِلك صُنع و يكى به دلپذيرى نقش نگار ما نرسد آرى، اى استاد عزيز! بعد از تو بايد همان جمله ‏اى را گفت كه حضرت سجّاد عليه السّلام بر سر قبر پدر گفت: أَمَّا الدُّنْيَا فَبَعْدَكَ مُظْلِمَةٌ؛ وَ أَمَّا الاخِرَةُ فَبنُورِ وَجْهِكَ مُشْرِقَة. 🔸علامه حسینی طهرانی، مهر تابان، ص 79 @sokhanerfan
❇️ ایمان و زندگی گاه این سؤال مطرح می شود كه آیا انسان می تواند بدون ایمان زندگی كند یا نه؟ در پاسخ به این سؤال باید در ابتدا بررسی كرد كه مقصود از زندگی چیست؟ اگر مراد حركت و تلاش در جهت ارضای غرایز طبیعی حیوانی است، نه تنها ایمان برای چنین زندگی مورد نیاز نیست، بلكه مزاحم آن نیز خواهد بود. كسانی كه می گویند انسان نیازی به ایمان ندارد، زندگی حیوانی را مطرح می كنند. اما اگر مراد از زندگی، توجه به همه ابعاد و استعدادهای انسانی باشد، قطعا بدون ایمان نمی توان زندگی كرد. كسی كه ایمان دارد، اندیشه و عمل وی بر طبق قانون (خاص) است. چنین انسانی با اكراه نیز دست به عمل نمی زند تا همواره احساس رنج و ملامت كند، بلكه با شور و شوق دست به عمل می زند. امروزه ایمان از سه جهت مورد سوءتفاهم واقع شده است: 1 - تظاهر اشخاص پلید به ایمان داشتن. طرفداران ماكیاولی همواره برای گمراه كردن انسان ها، عاملی نیرومندتر از این سراغ ندارند كه خود را مؤمن نشان دهند. 2 - خطای فكر در مورد ایمان. عده ای تصور كرده اند كه هر ایمانی بر مبنای تعبد محض است. یعنی شخص مؤمن همه اعتقادات و حركات و سكنات خود را بر مبنای تعبد استوار می سازد. 3 - بازیگری با الفاظ. برخی از انسان ها به جای ایمان به خدا و رسولان او و توجه به هدف اعلای هستی و التزام به تكالیف الهی، ایمان را در حد یك سلسله مفاهیم خلاصه می كنند. امروز مفاهیمی مانند انسان گرایی، علم گرایی، آزادی خواهی، بازیچه دست خودخواهان قرار گرفته و بدون این كه به این امور ایمان داشته باشند، انسان ها را از یك سلسله حقایق محروم می كنند. البته باید توجه داشت كه جهات سه گانه مذكور نمی تواند "ضرورت ایمان را برای انسانی كه می خواهد با حیات قابل تفسیر در این دنیا زندگی كند، منتفی بسازد." 🔹علامه محمدتقی جعفری @sokhanerfan
🔸تعینات خلقی 🔹عالم عقل اولين مرتبه‌ از تعینات خلقی، عالم عقل يا عالم ارواح است. مهم‌ترين ويژگي اين عالم، تجرد عقلي آن است. علامت تجرد عقلي آن است كه اشارهٔ حسي نمي‌پذيرد، برخلاف مجردات مثالي و ماديات كه هر دوي آنها با اختلافاتي در ميان خود، قابليت «اشاره حسيه» را دارند. عالم عقل، به دو مرحلهٔ كوچك‌تر با نام‌هاي «جبروت» و «ملكوت» تقسيم مي‌شود. در مرحلهٔ جبروت كه مرحلهٔ بالايي عالم عقل است، «عقول» يا «كروبيان» وجود دارند. كروبيان موجودات مجردي‌اند كه به هيچ بدن خاصي تعلق ندارند، همانند: ملايكهٔ مهيّمه، عقل اول، جبرائيل. اما در مرحلهٔ دوم و زيرين عالم عقل يعني «ملكوت»، نفوس ناطقه حضور دارند. نفوس ناطقه موجودات مجردي هستند كه به بدن خاص تعلق گرفته‌اند. همين مرحله از عالم عقل يعني ملكوت، خود به دو بخش «ملكوت اعلا» و «ملكوت اسفل» تقسيم مي‌شود. در ملكوت اعلا، نفوس فلكي قرار دارند. نفس فلكي، نفس ناطقه‌اي است كه به بدن فلكي تعلق يافته است؛ چرا كه براساس باور حكيمان و عارفان، هر موجود فلكي اعم از خود فلك، سيارات و ستارگان موجود در آن، داراي نفس مجرد و ناطقه است. اما در ملكوت اسفل، نفوس ناطقهٔ غيرفلكي؛ يعني همهٔ نفس‌هاي ناطقه و مجردي كه از فلك قمر پايين‌تر قرار دارند، جاي مي‌گيرند، همانند: نفوس ناطقهٔ انسان‌ها يا جنيان. 🔹عالم مثال بعد از عالم عقل كه داراي تجرد عقلاني است، در تنزل بعدي به عالم مثال مي‌رسيم. عالم مثال، واسطه‌اي ميان عالم عقل و عالم ماده است كه به جهت رهايي از ماده‌، مشابه عالم عقل بوده و مجرد است و از جهت شكل‌ها و اندازه‌ها و رنگ‌ها مشابه عالم ماده و مثال آن مي‌باشد. از همين رو برزخ بين دو عالم عقل و ماده است و به همين جهت تجرد آن را تجرد مثاليِ برزخي مي‌گويند؛ يعني عالمِ نيمه‌مجرد است. بيشتر مكاشفات اهل معرفت و سير و سلوك، مكاشفه‌هاي «صوري» است و در عالم مثال روي مي‌دهد. به همين جهت شناخت دقيق اين عالم و ويژگي‌هاي آن مي‌تواند در حل بسياري از مشكلات و رمزهاي موجود در مكاشفات مؤثر باشد، افزون بر آنكه تفكيك بين مثال متصل و مقيد كه در نفس انسان است و بين مثال منفصل و مطلق كه در جهان بيرون از نفس تحقق دارد، نيز در همين زمينه و همچنين تعبير رؤياها داراي اهميت است. 🔹عالم ماده آخرين مرتبه از خلقت و آخرين تعين از تعين‌هاي خلقي، عالم ماده است كه خود به دو قسم «علويات» و «سفليات»؛ آسماني‌ها و زميني‌ها تقسيم مي‌شود. @sokhanerfan
💥راه مبارزه تحریم و منع نیست! ✍استاد شهید : من به عنوان یک فرد مسئول به مسئولیت الهی، به رهبران عظیم‏ الشأن نهضت اسلامی که برای همه‌شان احترام فراوان قائلم، هشدار می‌دهم و بین خود و خدای متعال می‌کنم که نفوذ و نشر اندیشه‌های بیگانه به نام اندیشه اسلامی و با مارک اسلامی اعمّ از آنکه از روی سوء نیت و یا عدم سوء نیت صورت گیرد، 🚨خطری است که کیان اسلام را تهدید می‌کند. ⚠️راه مبارزه با این خطر تحریم و منع نیست! مگر می‌شود تشنگانی را که برای جرعه‏ای آب له‏له می‏زنند، از نوشیدن آب موجود به عذر اینکه آلوده است منع کرد؟! ✅این ما هستیم که مسئولیم. ما به قدر کافی در زمینه‌های مختلف اسلامی کتاب به زبان روز عرضه نکرده‏ ایم. اگر ما به قدر کافی آب زلال و گوارا عرضه کرده بودیم، به سراغ آبهای آلوده نمی‌رفتند. گر نه تهی باشدی بیشتر این جویها خواجه چرا می‏دود تشنه‌ در این کویها راه مبارزه، عرضه داشتن صحیح این مکتب در همه زمینه‌ها با زبان روز است. حوزه‌های علمیه ما که امروز اینچنین شور و هیجان فعالیت اجتماعی یافته‏اند باید به مسئولیت عظیم علمی و فکری خود آگاه گردند، باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند، باید بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جوابگوی مشکلات نسل معاصر نیست. 📚نهضتهای صدساله اخیر ص۹۳ @sokhanerfan
💠 شعور هستی 🔹 آنکه در همه هست، همین «وجه الله» است، همین خداست، همین خداست، این در همه هست؛ منتها آنها باید نگهداری کنند! وقتی که به آنها که نگهداری می ‌کنند گفتند در نماز جماعت داوود شرکت کن، می ‌گویند چشم! درباره آسمان و زمین فرمود: ﴿فَقَالَ لَهَا وَ لِلْأَرْضِ ائْتِیا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قَالَتَا أَتَینَا طَائِعِینَ﴾؛ اینکه تمثیل نیست. 🔹 خدا مرحوم آقا را غریق رحمت کند! ایشان رساله ‌ای دارد به نام «کلمة حول الرؤیه» که اینها را حمل بر تمثیل کرده که حرفی نیست سؤال و جوابی نیست، اینها تمثیل است. نه! سؤال و جواب هست، حرف هست، درک می‌ کنند، به دلیل اینکه زمین شهادت می‌ دهد. اگر زمین درک نکند که چه کسی آمده مسجد چه کسی نیامده، شهادتش هم تمثیل است؟! 🔹 این روایات که یکی و دو تا نیست. این مسجد کاملاً باخبر است که چه کسی آمده چه کسی نیامده، چه کسی نماز خوانده چه کسی نماز نخوانده، کدام همسایه آمده کدام همسایه نیامده، از کدام همسایه شکایت می ‌کند نسبت به کدام همسایه شهادت می ‌دهد. 🔹 شهادت دو مرحله دارد: یک مرحله، مرحله تحمّل متن حادثه است؛ یک مرحله، مرحله ادای در محکمه است. اگر شاهد در مرحله حدوث حوادث حضور نداشته باشد و درک نکند، گفتنش در محکمه که اثر ندارد. ممکن است در بعضی از مسائل انسان نتواند به یک روایت واحد اکتفا بکند؛ ولی وقتی به حد تواتر رسید، در آن زمینه انسان جزم پیدا می ‌کند. 🔹 زمین می ‌فهمد مسجد می‌ فهمد شکایت می ‌کنند. این همان ﴿إِنْ مِنْ شَی‏ءٍ إِلاَّ یسَبِّحُ بِحَمْدِهِ﴾ در سوره مبارکه «اسراء» را نشان می‌ دهد. 🔸آیت الله جوادی آملی 📚 سوره مبارکه واقعه جلسه 10 تاریخ: 1396/10/05 @sokhanerfan
• این‌طور نیست که اگر آدم مطلبش درست باشد با هر شیوه‌ای مجاز باشد که آن را مطرح کند و به هر وسیله‌ای متوسل شود. مطلب صحیح را هم باید به طریق صحیح مطرح کرد. جدال، مراء و فریاد و پرخاش‌گری در ارائه مطلب و از مرز حسن برخورد خارج شدن، درست نیست. • شخصیت انسانی و شخصیت مؤمن، برتر و بالاتر از این است که در طرح مطلبش ولو این‌که حق و درست باشد از مرز صحت برخورد و روش درست خارج شود. مطلبی را که می‌خواهیم عنوان کنیم اگر با دلیل و برهان و استدلال بگوییم و طرف ما پذیرفت که پذیرفت؛ اگر نپذیرفت، دعوا و فریاد و سر و صدا کردن کار صحیحی نیست. (با این کارها نمی‌پذیرد) 🔹 استاد مهندسی (ره) @sokhanerfan