eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
335 عکس
51 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ دعای نور بِسْمِ اللَّهِ النُّورِ بِسْمِ اللَّهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللَّهِ نُورٌ عَلَى نُورٍ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي هُوَ مُدَبِّرُ الْأُمُورِ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ وَ أَنْزَلَ النُّورَ عَلَى الطُّورِ فِي كِتابٍ مَسْطُورٍ فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ عَلَى نَبِيٍّ مَحْبُورٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هُوَ بِالْعِزِّ مَذْكُورٌ وَ بِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ وَ عَلَى السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ مَشْكُورٌ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِين‏. 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
سخن عرفان
🔸 یادنامه علامه سید محمد حسین طباطبائی تبریزی _ ۷ حضرت علامه مى‌فرمودند: عیال ما زن بسیار مؤمن و بز
🔸 یادنامه علامه سید محمد حسین طباطبائی تبریزی _ ۸ روش علمی : استاد مردی متفكّر و در تفکر عمیق بودند هیچگاه از مطلبی به آسانی عبور نمیکردند؛ و تا به عمق مطلب نمی رسیدند و اطراف و جوانب آنرا کاوش نمی نمودند دست بر نمی داشتند. در بسیاری از مواقع كه يك سؤال بسيط و ساده ای از ایشان میشد در يك مسأله فلسفی و یا تفسیری و یا روائی و ممکن بود با چند کلمه، جواب فوری پاسخ داده شده و مطلب تمام شود؛ ایشان قدری ساکت می ماندند و پس از آن چنان اطراف و جوانب و احتمالات و مواضع رد و قبول را بررسی و بحث می نمودند که حکم یک درسی را پیدا می‌کرد. در مباحث فلسفی از دائره برهان خارج نمی شدند؛ و مواضع مغالطه و جدال و خطابه و شعر را خوب از قیاسات برهانیه جدا میکردند و تا مسأله به اوّلیات و نظائرها منتهی نمیشد دست برنمی داشتند و هیچگاه مسائل فلسفی را با مسائل شهودی و عرفانی و ذوقی خلط نمی نمودند؛ در مسائل فلسفی - در موقع تدریس - يك سخن از مسائل شهودی داخل نمیشد. بسیار دوست داشتند که در هر رشته از علوم بحث از مسائل همان علم شود؛ و از موضوعات و احکام همان علم بحث و گفتگو شود؛ و علوم با یکدیگر درهم و برهم نگردند. 📚کتاب مهر تابان ، علامه سید محمّد حسین حسینىّ طهرانى، ص ۴۲ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔸پيامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله: رجَبٌ شَهْرُ اَلاِسْتِغْفَارِ لِأُمَّتِي أَكْثِرُوا فِيهِ اَلاِسْتِغْفَارَ فَإِنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ. 🍃ماه رجب برای اُمّت من ماه استغفار است. در این ماه زیاد استغفار کنید که خداوند بخشنده و مهربان است. 📗 بحارالأنوار، جلد94 صفحه38 @sokhanerfan
سخن عرفان
🔹آشنایی با آداب و اسرار نماز _۵ اولین اثر نماز که از آن یاد میکنیم بازدارندگی از گناهان و زشتی ها ا
🔹آشنایی با آداب و اسرار نماز _ ۶ هر نمازی به همان اندازه که از شرایط کمال و روح عبادت برخوردار است، نهی از فحشاء و منکر می کند؛ و اگر نمازی انسان را از فحشا و منکر باز نداشت معلوم می شود عبادت خداوند نبوده بلکه نفسانیات انسان بوده که عامل حرکات صوری و ظاهری شده و چنین حرکاتی بدون انگیزه کامل الهی و عبادت، انسان را از خداوند دورتر میکند و چه بسا باعث عُجب و کبر و مانند آن نیز بشود. ☀️در حدیثی از پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله می خوانیم: «مَنْ لَمْ تَنْهَهُ صَلَاتُهُ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ لَمْ‌يَزْدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْداً» هر کس که نمازش او را از فحشا و منکر باز ندارد، جز دوری از خدا چیزی برایش افزوده نمی‌شود. در بعضی از روایات اسلامی این اثر نماز به عنوان معیار سنجش نماز مقبول و غیر مقبول بیان شده است. ☀️از امام صادق علیه السلام روایت است : «مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَعْلَمَ قُبِلَتْ صَلَاتُهُ أَمْ لَمْ تُقْبَلْ فَلْيَنْظُرْ هَلْ مَنَعَتْهُ صَلَاتُهُ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِ فَبِقَدْرِ مَا مَنَعَتْهُ قُبِلَتْ صَلَاتُهُ» هر کس که دوست دارد بداند نمازش قبول شده است یا نه، پس بنگرد که آیا نمازش او را از فحشا و منکر باز داشته است؟ پس به همان اندازه که نمازش او را [از این امور] باز داشته است، نمازش قبول شده است. ذکر این نکته لازم است که ممکن نیست کسی نماز صحیح فقهی بخواند و هیچگونه اثری در او نبخشد هر چند نمازش صوری و ظاهری باشد (صرفاً در محدوده احکام فقهی باشد) و در مراتب بالای معرفتی و اخلاص قرار نداشته باشد. البته نماز صوری تأثیرش کم است و چنین نمازگزاری اگر همان نماز را نمیخواند آلوده تر می شد. اما سخن در این است که هر چه نماز انسان از جهت معرفت و اخلاص کیفیت بالاتری داشته باشد انسان را از فحشا و منکر و همه انحرافات دورتر کرده، او را بیشتر رشد میدهد و به مدار حقیقت مطلق می برد و از ابعاد دست و پاگیر جنبه‌های طبیعی و مادی و حتى فراتر از ماده آزاد می کند. 📘کتاب آشنایی با آداب و اسرار نماز ، استاد وحید واحد جوان ،ص ۳۱ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔷 غزه پیروز شد؛ این شبیه افسانه‌هاست 🔸 حادثه غزه را اگر در تاریخ می‌خواندیم، باور نمی‌کردیم! ✳️ رهبر معظم انقلاب اسلامی: 🔸گفتیم مقاومت زنده است و زنده خواهد ماند. غزه پیروز شد، مقاومت نشان داد که زنده خواهد ماند. آنچه که مقابل چشم دنیا اتفاق می‌افتد، شبیه افسانه است. 🔸واقعاً اگر در تاریخ می‌خواندیم، شک می‌کردیم و باور نمی‌کردیم که یک دستگاه جنگی عظیمی مثل آمریکا به کمک یک دولت ظالم خونخواری مانند رژیم صهیونیستی بیاید. این رژیم آن‌قدر سفاک و بی‌رحم باشد که از کشتن ۱۵ هزار کودک در طول یک سال و چند ماه ابا نداشته باشد. آمریکا بمب‌های سنگرشکن را به این رژیم بدهد تا خانه‌های کودکان و بیمارستان‌ها را بمباران کند. 🔸امروز این اتفاق مقابل چشمان ما رخ داد. آمریکا تمام امکاناتش را به رژیم صهیونیستی داد که اگر نمی‌داد، در همان هفته‌های اول به زانو درمی‌آمد. آنها در طول یک سال و سه ماه هرچه توانستند جنایت کردند: بیمارستان، مسجد، کلیسا، خانه، بازار، محل اجتماعات و همه این جنایات در یک قطعه زمین کوچک مثل غزه رخ داد. رهبر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هدف آنها نابودی حماس است. 🔸اما اکنون همان رژیم صهیونیستی ظالم با حماسی که می‌خواست نابودش کند، سر میز مذاکره نشسته و شرایط او را برای تحقق آتش‌بس پذیرفته است. این یعنی مقاومت زنده است. این سنت الهی است. هرجا مقاومت باشد، پیروزی بندگان خوب خدا حتمی است. ۱۴۰۳/۱۱/۳ @sokhanerfan
1_3272161789.mp3
2.03M
☀️«الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم» روز جمعه، روز صلوات است 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔷 نکات اخلاقی و عرفانی _۴۰ استاد محمد مهدی مهندسی • مسئله آزادی باید تأمین‌کننده رشد فرد و جامعه باشد. اگر آزادی را هزینه تهاجم غیر انسانی، هجمه‌هایی که نتیجه‌اش از بین رفتن حیثیت افراد و اندیشه‌ها و افکار باشد قرار دهیم، این آزادی را هیچ انسان عاقل و ملت عاقلی قبول نمی‌کند. • فقط در مقابل معصوم است که انسان نمی‌تواند اظهار نظر بکند، چون یقین دارد که نظری که مقابل و مخالف معصوم است نظر باطل است و اگر در تقابل افتاد، اگر در تضاد افتاد، نظر معصوم به‌دلیل این‌که حق صرف است و حق خالص است قابل خدشه نیست. • در مسأله‌ رشد برای جنبه‌های فردی و اجتماعی، چیزی که ملاک حرکت است دفاع از حق و حق محوری و حق گرایی است. هرجا حرکتی، حرفی، سخنی و هر نظریه‌ای در مسائل گوناگون بر محور حق باشد آن نظریه پذیرفته است و قابل‌قبول و دفاع از آن ارزشمند است، اما اگر باطل شد، دفاع از باطل انسان را به شیطنت گرفتار می‌کند. • مسائل اجتماعی، مسائل اخلاقی، مسائل خانوادگی و مسائل سیاسی عین گردابی نباشد که ما در آن غرق شویم؛ بلکه این‌ها باید وسیله معراج ما باشد، وسیله‌ عروج و ترقی و تعالی و تکامل ما باشد. عاجزانه باید از خدای متعال تقاضا کرد که نفس را اصلاح کنیم و بخواهیم که از مسائلی که ما را از خدا باز می‌دارد دور شویم. • بدبختی اینجاست که به فکر اصلاح خودمان نباشیم و بعد از مرگ بیدار شویم! 📗کتاب حدیث عشق، یادنامه استاد مهندسی، ص۱۸۰ 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
✳️ صفت عارف 🔹الإمامُ عليٌّ عليه السلام: العارِفُ مَن عَرَفَ نَفسَهُ فأعتَقَها، ونَزَّهَها عَن كُلِّ ما يُبَعِّدُها ويُوبِقُها؛ 🔸امام علی (علیه السلام) فرمودند: عارف کسی است که خود را بشناسد، پس آن را آزاد کند و از هر آنچه که او را (از خداوند متعال) دور و هلاک می‌کند، پاکیزه بدارد. 📗غرر الحكم: 1788. @sokhanerfan
🔹 ماجرای خواجه نصیر الدین طوسی و ارادت به امام کاظم علیه السلام علامه حسن زاده آملی: بنده حدود سى سال پيش صحبتى با یك رياضيدان داشتم تا اين كه كلام كشيد به اين شكل هندسى (قطاع ) من از او، به خاطر غرض الهى كه در نظر داشتم ، سوال كردم : عزيز من ! از اين شكل چند حكم هندسى مى توان استفاده كرد؟ گفت : شايد هفت تا ده تا حكم . گفتم : مثلا بيست تا چطور. گفت : شايد ممكن است . گفتم : دويست تا چطور؟ به من نگاه مى كرد كه آيا دويست حكم هندسى مى توان از آن استنباط كرد و توقف كرد. گفتم : دو هزار چطور؟ همين طور به من نگاه مى كرد. گفتم : دويست هزار تا چطور؟ خيال مى كرد كه من سر مطايبه و شوخى دارم و به مجاز حرف مى زنم. بعد به او گفتم: آقا اين خواجه نصيرالدين طوسى، كتابى دارد به نام كشف القناع عن اسرار شكل القطاع و جناب خواجه از اين يك شكل، چهار صد و نود و هفت هزار و ششصد و شصت و چهار حكم هندسى استنباط كرده ، يعنى قريب نيم ميليون. بعد به او گفتم: اين خواجه نصير طوسى كه راجع به يك شكل هندسى، يك كتاب نوشته و قريب پانصد هزار حكم از آن استنباط كرده، شما آن كتاب و خود خواجه را مى شناسى؟ گفت : نخير. ◀️ بعد راجع به شخصيت خواجه، مقدارى صحبت كرديم و به او گفتم: اين خواجه وقتى كه در بغداد حالش دگرگون شد و ديد دارد از اين نشئه به جوار الهى ارتحال مى كند، وصيت كرد: مرا از كنار امام هفتم، باب الحوائج الى الله، از اين معقل و پناهگاه بيرون نبريد و در عتبه به خاك بسپاريد و روى قبرم در پيشگاه امام هفتم ؛ مثلا نوشته نشود آيت الله و علامه، اين (حضرت کاظم) امام است، حجت الله، قرآن ناطق و امام ملك و ملكوت است؛ روى قبر من بنويسيد: «و كلبهم باسط ذراعيه بالوصيد» (سگ آنها بر آستانه غار دو دست خود را گشاده بود.) @sokhanerfan خواجه طوسی که صاحب اين همه كتاب در کلام، فلسفه، عرفان، رياضيات، علوم غريبه، معمارى و هندسى و بنا كننده رصد خانه مراغه و صاحب زيج ايلخانى، و استاد بشر و استاد كل فى الكل است، در پيشگاه امام هفتم اين طور وصيت مى كند كه روى قبرش بنويسند. او مى داند: گفتن بر خورشيد كه من چشمه نورم دانند بزرگان كه سزاوار سها نيست سها ستاره اى است خيلى كوچك، طرف قطب شمال، در كتابها نوشته اند كه نور چشم را به وسيله آن امتحان مى كنند. هر كس ستاره سها را ببيند، چشمش خيلى قوى است. حالا ستاره سها در پيش آفتاب عالم‌تاب بگويد: من هم نور دارم! ◀️ وقتى از يك شكل هندسى مى شود قريب نيم ميليون حكم استنباط كرد، چه مى پندارید درباره كلمات قرآن ؟ 🔹آیت الله علامه حسن زاده آملی (قدس سره) @sokhanerfan
☑️ صلوات خاصه امام کاظم علیه‌السلام به نقل از کتاب جمال‌الاسبوع سیدبن‌طاووس قدس‌سره: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِيِّ الطَّاهِرِ الزَّكِيِّ النُّورِ الْمُنِيرِ الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ عَلَى الْأَذَى فِيكَ اللَّهُمَّ وَ كَمَا بَلَّغَ عَنْ آبَائِهِ مَا اسْتُوْدِعَ مِنْ أَمْرِكَ وَ نَهْيِكَ وَ حَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّةِ وَ كَابَدَ أَهْلَ الْغِرَّةِ وَ الشِّدَّةِ فِيمَا كَانَ يَلْقَى مِنْ جُهَّالِ قَوْمِهِ رَبِّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَ أَكْمَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِمَّنْ أَطَاعَكَ وَ نَصَحَ لِعِبَادِكَ إِنَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ. @sokhanerfan
☑️حضرت آیت‌الله بهجت: امام کاظم علیه السلام فرمود: برای اینکه شیعه خلاف تقیه عمل کردند، خدا مرا مخیّر کرد که یا خودت باید کشته بشوی یا شیعه؛ من اختیار کردم کشته شدن خودم را. @sokhanerfan