eitaa logo
قول سدید
479 دنبال‌کننده
922 عکس
403 ویدیو
32 فایل
مرور و تحلیل اهم رویدادهای روز ياأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً(احزاب۷۰ )
مشاهده در ایتا
دانلود
قول سدید
🔶️ داستان خادم حوزه که یکی از رجال الغیب امام زمان "عج" شد. 📢 خیلی زیبا و شنیدنیه🔊 🎙 حجت الاسلام عالی http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️چرا از اعدام آشوب‌گران حمایت می‌کنیم؟ ◀️ بعد از نهایی شدن حکم اعدام برای چند نفر از اغتشاش‌گران، موجی از فشارها علیه کشورمان به راه افتاده است؛ فشارهایی که مطابق معمول به‌نام دفاع از حقوق بشر است! اما به‌دلایلی که در ادامه ذکر می‌شود، اجرای این احکام نه فقط اشتباه نبوده و قابل دفاع است، بلکه در شرایط فعلی ضروری و بازدارنده به‌نظر می‌رسد: 1️⃣به لحاظ اخلاق سیاسی، هرچند باید تلاش کرد که از جان انسان‌ها مراقبت شود، اما اگر فضایی ایجاد شود که حفظ جان مردم در سایه مجازات اعدام یک یا چند فرد گناه‌کار تأمین شود، نظام سیاسی چاره‌ای جز اجرای این حکم ندارد. درواقع این‌جا نباید تمرکز بر گرفته شدن جان یک نفر باشد، بلکه نجات جان بسیاری دیگر از انسان ها هدف است و همین صیانت از زندگی دیگران، سیستم قضایی را به سمت اجرای حکم اعدام می‌برد. امری که شرع اسلام نیز از همین نگاه انسانی بر آن تاکید می‌کند. 2️⃣ بی تردید اجرای حکم اعدام برای همه تلخ است، اما نباید در سایه پروپاگاندای رسانه‌ای برای افراد خشن یا تروریست، حاشیه امن ایجاد شود. حاشیه امن به بهانه‌های سیاسی، مذهبی، اقتصادی و... فقط ظلم به جامعه است و این که نظامِ قضایی از میان هزاران معترض بازداشت شده، تنها چند نفر معدود را محکوم به اعدام می‌کند، حاکی از آن است که این حکم ربطی به ماهیت اعتراض آن‌ها نداشته و نتیجه رفتار خشونت‌طلبانه و آشوب‌گرانه آن‌ها است. 3️⃣همواره گفته شده است که باید ریشه‌های وقوع یک جرم را شناخت و با آن برخورد کرد. این نکته دقیقی است و بی‌تردید در جریان اعتراضات کنونی هم باید به اغتشاشگران به چشم معلولی نگریست که علتی خشونت‌طلبانه آن‌ها را واداشته تا علیه جان دیگران اقدام کنند. ولی سوال این است که چرا منتقدان اعدام، حرفی از ریشه‌ها نمی‌زنند و چرا نمی‌گویند چه افرادی با چه نیتی فراخوان برای خشونت خیابانی صادر نمودند و نوجوانان و جوانان را به رفتارهای تروریستی دعوت کردند؟ همین سکوت نشان می‌دهد دلسوزی برای فرد معدوم، دلسوزانه نبوده و تنها پرده‌ای دیگر از نمایش بی‌ثباتی ایران است. 4️⃣ قاطعیت در برابر اغتشاشگران درحالی صورت می‌گیرد که هم‌زمان، مقامات کشورمان هفته گذشته با حضور در دانشگاه‌ها نشان دادند برای تندترین نقدهای دانشجویی گوش شنوا دارند. اگر بنای گفت وگو وجود نداشت، می‌شُد تفاوتی میان دانشجویان معترض و آدم‌کشان در خیابان قائل نشد، اما اتفاقا همین فاصله‌گذاری نشان می‌دهد برای دفاع از منطق گفت وگو، چاره‌ای جز قاطعیت در برابر خشونت‌طلبان نیست، چون این‌ها با رفتار خود فرصت گفت وگوی انتقادی و اصلاح امور را می‌گیرند. 5️⃣ نگاهی به مواضع کشورهای غربی در قبال اعدام‌های صورت گرفته نیز نشان می‌دهدکه دولت‌هایی که با افتخار تروریسم را ترویج می‌کنند و گروه‌های مقاومت و چهره‌های محبوب را خارج از خاک خود ترور می‌کنند، دوباره نقاب حمایت از تروریسم از چهره انداخته و بی‌توجه به واقعیات پرونده، مدعی حمایت از یک اغتشاشگر شده‌اند! سابقه این کشورها در دفاع از تروریست‌ها به خوبی بیان‌گر آن است که در این پرونده نیز دستگاه قضایی دقیق عمل کرده است. ⏺ بنابراین با توجه به این پنج نکته می‌توان دریافت که موج به راه افتاده درباره اعدام اغتشاشگران، پایه‌های استدلال فقهی، حقوقی، سیاسی و فرهنگی ضعیفی داشته و آن‌ها که دلسوز آینده ایران هستند، باید فاصله خود را با این ادعاها حفظ کنند. http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️"علی کریمی"ها و عیار وطن پرستی آنها ◀️در خبرها آمده که علی کریمی ویزای اقامت در آمریکا را گرفته و به زودی به همراه خانواده اش به این کشور مهاجرت می کند. ◀️ هر تبعه غیر آمریکایی برای دریافت شهروندی آمریکا باید چنین سوگند بخورد: 🟩سوگند می خورم تمامی وفاداری خود به هر پادشاه یا دولتمرد و دولت و حکومت و مملکتی که تاکنون شهروند آن بوده ام را طرد کرده و در برابر کلیه دشمنان داخلی و خارجی به دفاع و حمایت از قانون اساسی و قوانین ایالات متحده آمریکا پرداخته و به آن ایمان و وفاداری واقعی بورزم."🟩 ✅️پانوشت: آیا کسی که چنین سوگندی بخورد می تواند دلسوز ایران و ایرانی باشد؟ http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️درباره نتیجه لازم برای تحقق جرم محاربه ◀️این روزها همه با دو کلیدواژه مرتبط با جرم محاربه آشنا شده اند: -ایجاد رعب و وحشت -ایجاد ناامنی در مردم ◀️آیا این دو ربطی به هم دارند؟ مترادفند؟ برای تحقق محاربه لازمند؟ در این باره گفتنی است: ✅️۱- این دو با هم فرق می کنند و مترادف نیستند؛ رعب و وحشت حالت روانی لحظه ای و گذرا همراه با علایمی مثل رنگ پریدگی، عرق و تغییر شدید ریتم ضربان قلب است که نتیجه اش تضعیف اراده و تسلیم و وادادگی در برابر طرف مقابل است؛ ولی ناامنی به معنای نگرانی و دلهره و حالتی است پایدار که نتیجه اش احتیاط و دوراندیشی و تصمیم مناسب برای مواجهه با محیط و عامل ناامنی که در نهایت تصمیمهایی از قبیل انصراف ارادی از حضور در محل ناامنی یا حضور همراه با اشخاص یا ابزارهای دفاعی مناسب. ✅️۳-رعب و وحشت ایجاد شده در فرد می تواند در آینده موجب احساس ناامنی او هم بشود ولی منشا احساس ناامنی فقط رعب و وحشت نیست. ✅️۴- قانونگذار قصد ایجاد رعب و وحشت در مردم را به عنوان یکی از سوء نیتها برای تحقق محاربه شرط کرده است، نه به عنوان نتیجه لازم برای تحقق این جرم . ✅️۵- نتیجه لازم برای تحقق محاربه طبق ماده ۲۷۹ ق.م.ا ایجاد ناامنی در محیط است؛ در اینجا ناامنی در محیط به معنای احساس ناامنی برای مردم در محیط است نه لزوما عینیت یافتن ناامنی فیزیکی ناامنی در یک منطقه از طریق بمب گذاری یا ایجاد باتلاق یا کندن چاه. ✅️۶- برای تحقق جرم محاربه وجود رابطه علیت مستقیم و تام بین کشیدن سلاح و حصول احساس ناامنی لازم است؛ بنابراین اگر افرادی بعد از کشیدن سلاح با انتشار خبر از وقوع ان مطلع شده و احساس ناامنی کنند، به دلیل فقدان این شرط محاربه محقق نخواهد شد. ◀️پانوشت: ✅️ کسانی که با استدلال بر این که بعضی از محکومان به اتهام محاربه در اغتشاشات اخیر موجب رعب و وحشت نشده اند، در رای دادگاه خدشه می کنند ، فرق بین قصد رعب و وحشت به عنوان سوء نیت خاص و ایجاد ناامنی در محیط به عنوان نتیجه را خلط کرده اند و نظر خودشان مخدوش است! ج.صادق منش ۲۵.۹.۱۴۰۱ http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️*-«چین جدید» و ما** ابوالفضل فاتح هدف از تفاهمات استراتژیک چین، برساخت شبکه ای جهانی از همکاری ها برای گسترش «سپهر نفوذ»، هژمونی و تضمین قدرت این کشور در سه حوزه ی اقتصادی، سیاسی و نظامی تا سال 2050 است. ⬅️ پشت نقاب سرمایه گذاری های عظیم اقتصادی و سیاسی چین در کشورهای مختلف جهان، یک کشور معصوم نخوابیده است. ⬅️ چین در تفاهم با اعراب، تنشی بی دلیل با ایران را دامن زده که می تواند ناشی از تغییری استراتژیک باشد. اقدام چین این پیام را تداعی می کند که «چین جدید» یک قدرت بی خطر، غیر مداخله گر و به واقع «تنش پرهیز» نیست و تفاهم های استراتژیک با این کشور، چندان هم پایدار تلقی نمی شود. همچنین پیامی روشن، مهم و زنگ خطری برای ایران و احتمال و جا ماندن از تحولات سریع جاری در منطقه. ⬅️ از مهمترین نقاط مثبت چین در میان سایر قدرتهای جهانی، آن بود که در سابقه ی این قدرت، تجاوز یا حمایت از متجاوز به ایران وجود نداشت. چینی ها با همه محاسباتی که در سیاست خارجی خود دارند، در این خصوص مرتکب خطایی با تاثیر بلند مدت شده اند. صرف نظر از برخورد آموزنده ای که در این مرحله باید با آنان صورت بگیرد، در آینده نیز باید با آنها حساب شده تر مواجه شد. ⬅️ چین جدید، در جستجوی توسعه ی «نظم چینی» برای جهان و منطقه، اگر مصلحت بداند یا فرصت پیدا کند، گویی از تنش های خودساخته پرهیز ندارد و صرفا منافع خود و البته قدرت ملی و توان استراتژیک طرف مقابل را از مهمترین ملاک های ارزیابی های خود قرار خواهد داد ⬅️ تعریض اخیر به ایران، صرفا ناشی از سیاست های «چین جدید» نیست، ناشی از ضعف مطالعات شناختی و عدم تعادل در سیاست خارجی ایران و نیز دریافتی است که چینی ها از نیاز ایران تحت تحریم به چین پیدا کرده اند. در طراحی سیاست خارجی کشور، نه دفاتر قوی مطالعات استراتژیک غرب شناسی و شرق شناسی در کشور دیده می شود و نه مسندها و تریبون های سیاست خارجی در اختیار نخبگان تراز اول است. سیاست خارجی کشور، نظیر سیاست داخلی از فقر راهبرد منسجم و دوراندیشانه و همچنین فقر نخبگی عمیقا رنج می برد. اشکال کار کجاست؟ فقط فرصت طلبی و چند جانبه گرایی چینی هاست؟ خطاهای استراتژیک داخلی و خارجی و جاماندگی سیاست خارجی ایران نیست؟ این هم توطئه آمریکاست؟ ⬅️ کشور از حالت توازن هم در عرصه ی داخلی و هم بین الملل خارج شده، و تحریم های چند ده ساله توان ملی کشور را به شدت تنزل داده است. باید روشن شده باشد که بدون اتکاء به قدرت اقتصادی که از مولفه های نخست در برقراری امنیت ملی است (که روابط گسترده با جهان و دسترسی به بازارها شرط لازم آن است) و جمهوریت و فرهنگ و مولفه های دیگر «قدرت نرم»، اتکاء تک بعدی به «قدرت سخت نظامی» با همه اهمیتش در منطقه خاورمیانه کافی نیست. این نگاهی است که رهبران کشور در تحلیل سقوط شوروی داشتند. حال چه شده است که آن تحلیل ها فراموش شده است؟ ⬅️ این که ما نمی توانیم با قدرت ها مذاکره کنیم یک اتهام و توهین به نخبگان ایران و یک فرصت سازی برای رقیبان است. چرا پس از 43 سال نمی توانیم؟ خواهید گفت آنها قابل اعتماد نیستند. آری، مگر چین قابل اعتماد بود؟ مگر روسیه قابل اعتماد است؟ ترکیه که در اندیشه جابجایی مرزهای شمالی از طریق آذربایجان است، قابل اعتماد است؟ ⬅️ می دانیم که در طول جنگ و دولت آقای مهئدس موسوی، با همه خصومت های قدرتها، هرگز رابطه اقتصادی ایران با آمریکا و دول غربی و روسیه و چین و همچنین رابطه با ملت ها قطع نشد. ⬅️ واقعیت ها فریاد می زند که در جهان پیچیده ی امروز اصرار بر سیاست های تک بعدی گذشته، جواب نمی دهد. این گونه نیست که جهان یا سلطه گر است یا سلطه پذیر و تمام راه حل ها به اعمال قدرت سخت در داخل یا خارج و یا قطع رابطه با فلان کشور ختم می شود. راه حل های بینابینی هم وجود دارد و کشورهایی در جهان هستند که نه سلطه گرند و نه سلطه پذیر و در ارتباط متوازن با جهان زیست می کنند. به جای قهر با مردم، و به جای قهر با جهان، توافق در داخل و توازن در خارج، راه حلی است که فوریت دارد. آنگاه «چین جدید» و دیگر قدرتها، در جای صحیح خود قرار خواهند گرفت. http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️ارسال یک دستورالعمل ویژه از سوی تروریست‌های سوری به لیدرهای اغتشاشات گروهکی/ چرا فاز آشوب‌ها در تهران عوض شد؟ دکتر ابوالفضل صدقی 🔺«اگر نمی‌توان ایران را تجزیه کرد، باید آن را سوریه کرد» این جمله عجیب را اخیراً یکی از لیدرهای آشوب در خارج از کشور در یک گروه اینترنتی بر زبان رانده و ادامه داده است که برای شکستن ساختار موجود نمی‌توان روی موج‌های اجتماعی حساب کرد، لازم است ضربات دقیق‌تر و محکم‌تر باشد؛ چیزی شبیه سوریه! 🔺بیان این جمله از سوی عناصر هدایت‌کننده آشوب‌ها در خارج از کشور قابل‌تأمل است، در شرایطی که برخی اغتشاشات محله محور به ایستگاه پایانی خود رسیده و حتی تنفس مصنوعی خارجی با تکرار تحریم‌ها بی‌فایده بوده است، آخرین ورق قمار روی میز قرارگرفته تا با تبدیل ایران به سوریه عناصر تروریستی نیابتی از بیرون به درون هدایت شوند. این ماجرا با تشویق و تحریک بیشتر طیف خاکستری آشوب به خرابکاری، ترویج خشونت و سکتاریسم قابل‌لمس است. 🔺در روزهای اخیر گروه‌های معاند، با تغییر فاز از «آشوب‌های محلی» به برگزاری «راهپیمایی سکوت» تلاش کردند اجتماعی شدن اغتشاشات را در پیاده‌روها تمرین کنند؛ اما به دلیل عدم همراهی بخش قابل‌توجهی از جامعه با خشونت پنهان در لایه‌های این تجمعات مصنوعی این پروژه شکست‌خورده و با انتقاد لیدرهای آن در خارج از کشور روبرو شد. برای تشکیل این موج از اغتشاشات حتی سران فتنه آمریکایی در سال ۸۸ نیز به صحنه آمده و سعی کردند با دادن بیانیه، آنتالپی اغتشاشات را بالا ببرند! 🔺تحلیل ارتباطات برخی از لیدرها و سر شبکه‌های اغتشاشات اخیر اعلام انقضای کُد ژینا (برگرفته از نام مهسا امینی) به کُد درعا (نقطه آغاز جنگ در سوریه) تفسیر قابل‌توجهی دارد. ۸۰ روز پیش‌ازاین و در شب آغاز آشوب‌ها روبه روی بیمارستان کسری، شبکه تحلیلی اغتشاشات گمان می‌کرد که با اثرگذاری ادراکی روی فرکانس‌های انقلاب جنسی با نشانه‌هایی چون روسری پراکنی می‌تواند نبض جامعه را در دست گرفته و با کمترین هزینه به سرمنزل مقصود برسد؛ اما حالا آن تحلیل وارد دوران کما شده و به‌جای آن باشگاه خشونت سازی تلاش می‌کند شریان‌های مسدود شده را باز کند. 🔺نکته قابل‌توجه آنکه این رادیکالیسم عریان تنها الهام گرفته از آشوب‌ها در سوریه نیست، بلکه یک دستورالعمل خاص از سوی تروریست‌هایی دارد که تا همین ۴ سال قبل در کنار دروازه‌های شهر دمشق اردو زده و سعی داشتند با انواع سلاح‌های سنگین و شبکه شهر را به ویرانه‌ای غیرقابل‌ سکونت تبدیل کنند. روز گذشته ابراهیم الاصیل یکی از اعضای اتاق فکر جنگ سوریه که در حال حاضر در آمریکا سکونت دارد با نوشتن یک یادداشت با عنوان «انتقال تجربیات انقلاب سوریه به ایران» نسخه به‌روز شده ویران‌سازی را برای لیدرهای اغتشاشات ارسال کرد http://eitaa.com/sokhanesadeed
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️افول توان نظامی و تکنولوژیک تجهیزات نظامی آمریکا مثل خودش در حال سقوط و زمین خوردن است. اف ۳۵ است دیگر، عشق سقوط و کله‌پا شدن دارد. این جنگنده متعلق تفنگداران دریایی ارتش تروریستی آمریکا است که به گفته شرکت سازنده حین پرواز آزمایشی این شکلی جلوی دوربین با موفقیت زمین میخورد... http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️احساس ودرکِ همگانی ازطریقِ دریافتِ نشانه هایِ بی عدالتی یادداشت آیه الله همتی ۱- درک ولَمسِ " بی عدالتی" دردنیایِ کودکانه : ۱- پیپ ، در" آرزوهایِ بزرگ" اَثر چارلز دیکنز Charles Dickens , می گوید : " درجهان کوچکی که بچّه ها درآن حیات دارند ، چیزی نیست که چون " بی عدالتی" دقیقاً درک ودقیقاً لَمس شود".ظاهراً او درست می گوید زیرا او درمواجهه ای خِفّت بار بااِستلّا ( خواهرش) رنج خود از " زور گوئیِ خشِن وهوَس بازانه" خواهرش ، دردوران طفولیّت ، را به روشنی به یاد دارد. ۲- انسان هایِ بالغ نیز " بی عدالتیِ بارِز" وآشکار را عمیقاً لَمس می کنند. ۱/۱-عامل انگیزشِ ما درزندگی چیست ؟ : ۱- آنچه منطقاً ما را بر می انگیزد، صِرف تمیزِ " نابسندگیِ کمالِ عدالت درجهان" نیست،گرچه ممکن است اَندک وبرخی از ما چشم داشتِ آن را داشته باشیم، بلکه وجود " بی عدالتی" هایِ آشکارا چاره پذیرِ پیرامون ما است، که درپَیِ زدودن شان هستیم. ۲- چنین انگیزشی ، با همه " نابرابریها" یا " سرخوردگیها" ئی که از آن " رنج" می بریم و دلیل کافی برای " گریزِ" از آن داریم ، اوّلاً درعین حال که کم وبیش ( وچه بسا گسترده) درگذرانِ روز مرّه مان هویدا است ، ثانیاً درجهان پهناورتری نیز که درآن زندگی می کنیم، با نشانه هایِ فراگیرتر از بی عدالتی در آن ، مشهود است. ۱- به نظر شما آیا درزندگیِ ما بیشتر " عدالت" حاکم است، یا " بی عدالتی" ؟ ۲- آیا این جریان ، درزندگیِ ما کاملاً ملموس است ، یا یک ادّعایِ پوچ وبدون دلیل است ؟ ۳- آیا برای همه ملموس است یا تنها برخی از آن " رنج" می برَند وبه همین دلیل نگرانند؟ ۲/۱- سه مورد از مصادیقِ تاریخیِ " احساسِ بی عدالتی" : ۱-بدون درک واحساس بی عدالتی هایِ بارزوچیرگی پذیر،مردم پاریس موفّق به " تسخیرباستیل" نمی شدند. ۲- گاندی با امپراتوریِ بریتانیا - که آفتاب درقلمروِ آن غروب نمی کرد - سرشاخ نمی شد. ۳- مارتین لوتر کینگ Martin Luther King ، درسر زمینِ " آزادگان وموطن دلاوران" آستین برای برچیدنِ " برتریِ سفیدها" بالا نمی زد. آنان درتکاپو برای تحقّقِ جهانی کاملاً عادل ویا هروِفاقی برسرِشکل وشمایلِ چنین جهانی نبودند بلکه درپَیِ زدودنِ بی عدالتی هایِ بارزِ آن درحدّ توان شان بودند. درهر صورت سنگ بزرگ علامتِ نزدن است،پس محدوده عدالتخواهی وآزادی کاملاً محدود است. پنج شنبه شب ساعت۲۰/۴۵ دقیقه تاریخ ۱۴۰۱/۹/۲۴ http://eitaa.com/sokhanesadeed
🔴 ایتا با رشد انفجاری در حال پیشی گرفتن از واتساپ /روبیکا از اینستاگرام پیشی گرفت ⏪گزارش تحلیلی فمپ از اعداد و ارقام Google Trends پس از حدود یک ماه اعمال فیلترینگ در کشور ▪️اواخر شهریورماه، در پی اغتشاشات خیابانی، مسئولین کشور تصمیم به فیلتر دو برنامه اینستاگرام و واتساپ گرفتند.حالا پس از گذشت بیش از یک ماه از این اتفاق، بررسی آمارهای گوگلِ خودشان واقعیت‌های جالبی را نشان می‌دهد: ▪️جستجوی مردم حول ایتا بیش از ده برابر شده و جستجو حول روبیکا بیش از سه برابر ، از طرف دیگر ایتا به وضوح از سروش+ پیشی گرفته و شاید بتوان گفت برند پیام‌رسان ملی دیگر در دستان سروش+ نیست و مردم ایران ایتا را بیش از سروش+ جستجو می‌کنند. ▪️ همۀ این‌ها درحالی‌ست که جستجو حول اینستاگرام و واتس‌اپ به نصف حجم جستجوها پیش از فیلترینگ رسیده است و باعث عقب افتادن این دو برنامه از روبیکا و پا به پا شدن با ایتا شده است. ▪️ نکته جالب دیگر این است که اکنون حجم جستجوها حول روبیکا به حجم جستجوها حول واتس‌اپ و اینستاگرامِ پیش از فیلترینگ رسیده است.به نظر می‌رسد وضعیت پیش آمده در مقایسه با فیلترینگ تلگرام در سال ۹۷ به شدت متأثر از چند پارامتر جدید است: ▪️ اعمال فیلترینگ در این دوره جدی‌تر از دوره قبل بوده تا حدی که حتی به کمک VPNها امکان دسترسی به این دو بدافزار به‌طور کامل برقرار نبود. سرویس‌های بومی علی‌رغم مواجه شدن با موج مهاجرت به سمت خود، این‌بار مانند سال ۹۷ در عمل از کار نیفتادند و توانستند پایداری سرویس‌های خود را حفظ کنند. 🔴 http://eitaa.com/sokhanesadeed
♦️ویژگی‌های دو تهدید سخت و نرم: (مقایسه، تفاوت‌و‌افتراق) 1-‌ روش تهدید: الف) تهدید سخت به روش‌های فیزیکی، عینی، سخت‌افزارانه، همراه با اعمال و رفتارهای خشونت‌آمیز، براندازی آشکار و استفاده شیوه زور و اجبار و حذف دفعی و اشغال سرزمین انجام می‌گیرد. این شیوه محسوس، واقعی و عینی است. (مثل اکثر جنگ‌های قدیم) این نوع تهدید محسوس و همراه با عکس‌العمل و بر انگیختن است. ب) در حالی که تهدید نرم بدون منازعه و لشکرکشی فیزیکی، ذهنی، نرم‌افزارانه، بدون اعمال و رفتارهای خشونت‌آمیز، براندازی نرم و غیرآشکار، با دگرگونی در هویت فرهنگی و الگوهای رفتاری مورد قبول یک نظام سیاسی می‌شود و از روش القا و اقناع‌سازی بهره‌گیری می‌شود. این نوع تهدید به دلیل ماهیت غیرعینی و نامحسوس آن عمدتاً فاقد عکس‌العمل هستند. در تهدید نرم کشور مهاجم، اراده خود را بر یک ملت تحمیل می‌کند و در ابعاد گوناگون با روش‌های نرم‌افزارانه اشغال می‌کند. تغییرات حاصل از تهدید یا جنگ نرم ماهوی، آرام، ذهنی، تدریجی و نرم‌افزارانه، همراه با آرامش خالی از روش‌های فیزیکی، با استفاده از تبلیغات، رسانه،‌ احزاب، تشکل‌های صنفی و قشری و شیوه القا و اقناع. (رضایتمندی) مانند جهانی‌سازی فرهنگ. 2-‌ حوزه تهدید: الف) حوزه تهدید سخت، نظامی- امنیتی است. ب) ولی حوزه تهدید نرم، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است. 3-‌ نوع تهدید: الف) تهدید سخت عینی، واقعی و محسوس است و می‌توان آن را با برخی معیار‌ها اندازه‌گیری کرد. ب) ولی تهدید نرم پیچیده، محصول‌پردازش ذهنی نخبگان و اندازه‌گیری آن مشکل است. ‏ http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️حسابرسی دیر نشود🇮🇷 ◀️ سعدالله زارعی ژنرال «کنت مکنزی» فرمانده سابق سنتکام در جلسه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ استماع کمیته خدمات دفاعی مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود «برای اولین‌بار بعد از جنگ کره، ما بدون برتری کامل هوایی در حال انجام مأموریت در منطقه هستیم. از این جهت سنتکام اقدامات ضدپهپادی را مهم‌ترین اولویت خود قرار داده است. در این جلسه یکی از سناتورها از مک‌کنزی می‌پرسد آیا با سپاه پاسداران در عراق برخورد می‌کنید؟ وی گفته بود امکان برخورد با سپاه وجود ندارد و ما سعی می‌کنیم حساسیت‌های سپاه را کم کنیم و شرایط را عادی‌سازی نماییم. در این جلسه یکی دیگر از سناتورها - لیندسی‌ گراهام - می‌پرسد خب پس برنامه‌ای برای مهار سپاه ندارید و او گفته بود امکان این کار وجود ندارد. «کین»، یکی دیگر از سناتورها پرسیده بود با ایران می‌خواهید چه کنید و او بدون تأمل گفته بود: «حمایت از دموکراسی‌خواهان» و بعد در توضیح گفته بود ایران را نمی‌توان از طریق اقدامات خارج از مرزها کنترل کرد اما در داخل ایران نیروهایی وجود دارند که می‌توانند ایران را دچار تلاطم کنند و به داخل مشغول نمایند. جو بایدن نیز در جریان سفر یک هفته‌ای ۲۲ تا ۲۹ تیرماه به منطقه در پاسخ خبرنگار و مجری شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی که پرسیده بود چه برنامه‌ای برای برخورد با ایران دارید و آیا اقدام نظامی انجام می‌دهید، گفته بود: «اقدام نظامی علیه ایران اوضاع منطقه را برای ما سخت‌تر می‌کند و از این رو در یک سال گذشته سطح تنش‌ ما با سپاه در عراق کاهش یافته و ما به وضعیت آرامی رسیده‌ایم و نمی‌خواهیم این وضعیت را به هم بزنیم.» رژیم صهیونیستی در آن زمان اصرار داشت اگر آمریکا نمی‌خواهد دست به اقدام نظامی علیه ایران بزند، لااقل موضع محکمی علیه آن بگیرد. در آن زمان رسانه‌های اسرائیلی ادعا می‌کردند بایدن در جریان سفر به ریاض، برنامه سپر آسمان - ائتلاف آمریکا، اسرائیل و دولت‌های عربی - را فعال خواهد کرد اما از داخل کشورهای عربی صدای مخالفت با آن بلند شد؛ مصر و اردن که گمان می‌کردند بایدن واقعاً دست به اقدام نظامی علیه ایران خواهد زد، عضویت در چنین پیمان یا ائتلافی را رد کردند. در این میان تیرماه ۱۴۰۱ دولت اردن در موضعی رسمی، امتناع خود از قرار گرفتن در هر طرحی علیه امنیت یک کشور منطقه- ایران - را اعلام کرد. این در حالی بود که وزیر خارجه مصر فروردین ۱۴۰۱ در دیدار جمعی «آنتونی بلینکن» با وزرای خارجه‌ امارات، مراکش، بحرین و رژیم صهیونیستی شرکت کرده بود. البته مجلس نمایندگان آمریکا در ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - و حدود یک ماه پیش از سفر بایدن به منطقه - «لایحه قانونی برای تشکیل سیستم یکپارچه دفاع هوایی» را به تصویب رسانده بود. براساس لایحه‌ای که به‌طور مختصر «قانون دفاع» خوانده شد و توسط سناتور جمهوری‌خواه «جونی ارنست» ارائه گردید، حداکثر ۱۸۰ روز پس از تاریخ تصویب این قانون، وزیر دفاع باید استراتژی همکاری با کشورهای وابسته به آمریکا در منطقه شامل اردن، مصر، عربستان، امارات، بحرین و رژیم صهیونیستی را به‌منظور مجهزشدن به یک قابلیت دفاع هوایی و موشکی یکپارچه برای محافظت از قلمرو این کشورها به کمیته دفاعی کنگره ارائه دهد. این قانون مورد حمایت گروه دو حزبی موسوم به «مجمع نمایندگان توافقات ابراهیم» قرار گرفت. در جریان سفر تیرماه بایدن به منطقه، لایحه صهیونیستی «قانون دفاع» مطرح شد اما با مخالفت مصر، عراق، اردن، کویت، قطر و عمان مواجه گردید و در نهایت وزیر خارجه عربستان نیز اعلام کرد بحث سپر آسمان گمانه‌زنی رسانه‌ای است و مورد گفت‌وگو قرار نگرفته است! یکی از مقامات حزب دموکرات آمریکا هم با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین و دوحه گفت: «در زمان مذاکره با یک دولت مستقر نمی‌توان علیه آن اقدام کرد.» اما واقعیت این بود که مواجهه نظامی با ایران نتوانست طرفدار چندانی در مذاکرات دسته‌جمعی تیرماه ریاض پیدا کند. پیش از این هم بارها هرگونه برخورد نظامی با ایران رد شده بود. در آن زمان صحبت از PlanB (نقشه و طرح جایگزین) آمریکا می‌شد و بعضی رسانه‌ها می‌گفتند اگر ایران در مذاکرات هسته‌ای نرمش نشان ندهد آنگاه از سوی واشنگتن PlanB به اجرا درمی‌آید. در آن زمان تعداد کمی از تحلیلگران این پلن را به اقدام نظامی ترجمه می‌کردند و اکثر کارشناسان سیاسی معتقد بودند PlanB استفاده از عوامل داخلی برای بی‌ثبات‌سازی ایران است. البته در این موضوع شواهد و علائمی وجود داشت. کمتر از دو ماه پس از اظهارات مکنزی در جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا و دو هفته پس از تصویب «قانون دفاع» در کنگره آمریکا، جلسه‌ای با محوریت سازمان سیا در لندن برگزار شد و در آن مقامات احزاب کردی مخالف جمهوری اسلامی برای انجام اقدامات تروریستی در غرب ایران - استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه - میثاق بستند و چند روز بعد، از مبدأ ادامه در صفحه بعدی: