✍️جوانان پر از شبهه هستند و حوزه کار خودش را می کند!
🎙پرفسور مهدی گلشنی:
...حوزه کار خودش را میکند؛ به این دلیل که کاری به مقتضیات روز ندارد که اینها چیست و چه چیزی در محیطهای دانشگاه و ... میگذرد، لذا جوانان پر از شبهه هستند. چند هفته قبل بود که سه دانشآموز دبیرستان نزد من آمدند که میگفتند، خدا اصلاً یعنی چه؟ برای ما کتاب معرفی کنید.
در غرب یک فیزیکدان تراز اول میگوید که جهان از هیچ شروع شده است و در اینجا میخواهند با فلسفه ملاصدرا جواب او را بدهند!!...
یک وقتی بود که الحاد از فلاسفه سرچشمه میگرفت و مثلاً از هیوم، اما الآن انجمن فلاسفه خداباور تشکیل شده و اعضای زیادی نیز دارد. یکی از این فلاسفه ملحد میگوید که بیست درصد از فلاسفه خداباور هستند. بنابراین در غرب به شدت تغییراتی ایجاد شده و گفتوگو با فلاسفه خداباور بسیار زیاد شده است؛ این کاری است که علامه #جعفری در زمان حیات خود انجام میداد و از این جهت از زمان جلوتر بود.
گونههای «سکوت» در حوزههای علمیه
۱. سکوت اعتراض (سکوت سیاسی)
بدون شک برخی از سکوتهای حوزه سکوت اعتراض به سیاستهای حاکم بر جامعه است. البته برخی از این اعتراضهای حوزه دلسوزانه و از روی صداقت و برخی نیز از سر حسادت و کینه است.
البته برخی از معترضانِ سکوتکرده شاید ندانند امروزه سکوتشان فقط به رد یا نقد نظام و سیاست منتهی نمیشود بلکه به رد و نقد تشیع و بلکه اسلام نیز میانجامد. شکلگیری برخی از حرکتهای الحادیِ متفاوت بعد از مهسا امینی نشان از همین نکته دارد که تفکیک نظام از دین یا از تشیع هرچند به لحاظ ذهنی متصور و ممکن است ولی به لحاظ واقعی و اجتماعی نامعقول و ناممکن است.
۲. سکوت در فشار (سکوت روانی)
در پی شکلگیری سکوتهای معنادار و معترضانه در حوزه، سکوت دیگری شکل گرفته و آن «سکوت ترس» است، ترس نه صرفا از ترس و هراس از نهادهای امنیتی بلکه ترس از شبکههای علماییِ داخل حوزه است که با لابیگریهای گوناگون افراد متفاوت از خود را از شبکههای خود میرانند و آنها را همه جوره در فشار قرار میدهند تا کسی در حوزه موضعی مخالف آنها نگیرد، و کسی هم اعلام رای موافق در همراهی با نظام نکند.
۳. سکوت در حاشیهماندگی (سکوت تبعیض)
نوع سوم سکوت، سکوت فرهیختگانی است که اهل فضل و دانشاند، لیکن چون فرصتی در اختیارشان گذاشته نمیشود و دعوتی از آنها صورت نمیگیرد و برای حل مسئلههای نظام، نظرشان مسموع نمیشود، ناگزیر و از سر ناچاری حرف نمیزنند و یا نمیتوانند حرف بزنند.
در این بین مشکلی وجود دارد و آن عدم سکوت کسانی است که بیش از اندازه و در همه حوزهها حرف میزنند. برای به حرف آوردن برخی از اهل سکوت، باید برخی از حرافان را ساکت کرد.
۴. سکوت خلوص (سکوت معنوی)
جریانات زیاد و فضلای بسیاری نیز در حوزه هستند که هم بسیار فاضلاند و هم برخوردار از دانش اجتماعی و هوش تحلیلی بالا هستند و هم در مقام کنشگری بسیار بیش فعالاند ولی خلوصشان و عشق گمنامیشان اجازه نمیدهد که خود را اعلان و آشکار کنند.
به عنوان فردی که تقریبا ۳۰ سال است در حوزه هستم و قریب به ۲۰ سال در دانشگاههای مختلف هم درس خوانده و هم درس دادهام، سطح پیشرفت علمی، پژوهشی و اجتماعی در حوزه را بسیار جلوتر و پیشرفتهتر و موثرتر از دانشگاه میبینم و تصورات قدیمی و کهنه از حوزهٔ امروز را اساسا صائب نمیدانم و ظرفیتهای بالفعل، و نه بالقوه، حوزویان را در مقام تئوریپردازی و کنشگری اجتماعی بسیار بالا و بیبدیل میبینم.
https://iqna.ir/00GCLg
@Habibollah_Babai
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️رخنه از درون انقلاب
◀️برشی از یادداشت حجه الاسلام دکتر حبیب الله بابایی
آنچه میتوان در ایران امروز آن را مشاهده کرد، فقدان توأمان تقوای فردی و تقوای اجتماعی، و نبود همزمان تقوای عرفی و تقوای دینی در برخی از مدیران انقلابی و غیر انقلابی است. انتظاری که از جریانات غیردینی، جریانهای غیر انقلابی و ضد انقلابی میتوان داشت، داشتن تقوای مدنی و خویشتنداری در سطح مناسبات سیاسی و اجتماعی و ملی است که سوگمندانه به موجب فقدان تربیت مدرن در میان مدعیان مدرن، آن میزان از خویشتنداری مدنی که در میان شهروندان غرب وجود دارد، در میان شهروندان غربگرا یا غربزده در جامعه ما وجود ندارد.
و انتظاری هم هست از جریانات دینی و انقلابی، و آن برخورداری از تقوای دینی یا دستکم همان تقوای سنتی و یا حداقل تقوای عرفی و مدنی است. لیکن به رغم وجود خیل انبوهی از انقلابیون پاک و پرهیزکار، نشانههای بسیاری وجود دارد از ظهور نسلی انقلابینما در درون جبههٔ انقلاب (نفوذ بیتقوایان در نظامی که اسس علی التقوی بوده) که نه ملتزم به تقوای سنتی هستند، نه برخوردار از تقوای دینی و نه آشنا به تقوای عرفی و مدرن. مدیرانی که بیمناسبت و بدون تخصص در دولت انقلابی و نظام اسلامی مسئولیت قبول میکنند (مدیران ارشدی که بدون تخصص از یک پست بیربط به پست بیربط دیگر نقل مکان میکنند) ، کسانی که در مسند مسئولیت اهل پاسخگویی نیستند و به هیچ وجه در قبال کردههایشان (مثل موضوع خودرو) توضیح نمیدهند، مسئولینی که در تصمیمهای خود ناصادق و دروغگو هستند (هنوز حقوق را بالا نبرده، دلار را بالا میبرند)، و آنهایی که در داوریها و قضاوتهایشان بین خود و دیگران تبعیض قائل میشوند و ضعفهای دیگران را بیشتر از نقطه ضعفهای خود، و نقطههای امتیاز و مثبت خود را بیشتر از نقطههای قوت دیگران میبینند، همه از مصادیق به اصطلاح انقلابیهایی هستند که فاقد تقوای دینی و الهی بوده و خارج از گفتمان انقلاب اصیل در گفتار و کردار امام خمینی و مقام معظم رهبری قرار دارند.
امروزه یکی از نقطههای آسیب گفتمان انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، همین نسل از بیتخصصهای بی تقوا هستند که نه از خدا پروا دارند و نه از نظام. و بخشی از پدیدهٔ «الحاد نو» در جامعه ایرانی نیز محصول همین پدیده بیتقوایان انقلابینماست.
@Habibollah_Babai
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️اگر فرق عدالت و برابری را نمی دانید، لازم نیست یک کتاب ۲۰۰ صفحه ای بخوانید!کافی است این نقاشی را ببینید.
◀️حال بفرمایید عدالت بهتر است یا برابری؟
✅️دست مریزاد به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که مفاهیم عمیق علوم انسانی را به این سادگی عینی کرده اند🇮🇷
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️«تبیین و تردید»...
◀️چکیده ای از یادداشت مصباح الهدی باقری، عضو مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) در روزنامه فرهیختگان
✅️ باید باور داشته باشیم که اگر ما جنگ رسانه و روایت و مدیریت افکار عمومی را جدی نگیریم در این زمین احتمالا زمینگیر میشویم.
🔻آنچه دارد در زمین افکار عمومی جمهوری اسلامی اتفاق میافتد، ناشی از همین نگاه مهندسی تخریب روانی و تشتت اجتماعی است تا بهنوعی افکار عمومی و سرمایه اجتماعی نظام مورد هجمه و حمله قرار گیرد.
🔻استراتژی محوریای که دشمن برای تخریب استفاده میکند ایجاد تردید و تشکیک است و برای این کار ابزارهای مختلف خودش را به کار گرفته و از تمام داشتههایش (چه از نظر محتوایی و چه از نظر تاکتیکی) استفاده میکند. به تمام خطاها و غلطهای ما هم چشم دوخته و سعی میکند هیچکدام را از دست ندهد. از همه فرصتها و حتی توپهای بادآورده، استفاده میکند و دروازه ما را هدف قرار میدهد.
🔻بخشی از انواع تکنیکها و روایتهای تردیدآفرینی:
۱. روایت وارونه: کسانی که روایتها را وارونه و معکوس میکنند، موفقیت را شکست روایت میکنند. صدرنشینی را سقوط تداعی میکنند. بالا را پایین و روز را شب جا میزنند. ویژگی این مساله و این کار این است که نظام ارزشی جامعه را زیرورو میکنند.
۲. روایت گزینشی: دومین نوع، روایتهای تقطیعی، بخشی و گزینشی است. با اینکه اثری از تحریف ظاهری در این نوع روایت نیست ولی نوعی تحریف معنایی و مضمونی در آن وجود دارد که کلیت و فضای حاکم بر خواست گوینده به مخاطب منتقل نشده است.
۳. روایت نیمهخالی: اینجا هم روایت، روایتی ناقص و مبتنیبر تحریف با تمرکز بر نقاط منفی و یأسآلود است. در این فقره، بدون اینکه بگوید ما چه بهدست آوردیم، اینها را رها میکند و مشغولمان میکند به روایتهای نیمهخالی. آن هم روایتهایی بیاصل و نسب.
۴. روایتهای پس و پیش: در این قسم، نظم روایت را بههم میریزد تا مخاطبی که جستهوگریخته نکاتی از قصه را شنیده است، کل روایت را باور میکند. درواقع، مخلوطی جدید از زنجیره بههمریخته یک رویداد را بیان میکند. یعنی بهجای اینکه یک ایده و روایت را از یک تا صد بگوید، یک جوری میگوید و مینویسد و نقل میکند که در ذهن مخاطب، آنچه که میخواهد را مینشاند.
۵. روایتهای متمرکز بر نقطه کانونی خاص: در روایتها، نقاط کانونی در نظر میگیرند تا در آن نقطه یا نقاط تیر خود را شلیک کنند و مخاطب را آچمز کنند.
۶. سکوت بهجای روایت: اگر هر جور روایت کنند و پلیتیک بزنند، کار درنیاید و جبهه حق تقویت شود، با ظرافت از کنار آن رد میشوند. همین ظرافت و سکوت هم خودش تاکتیکی یادگرفتنی است. درواقع، طوری از قضیه رد میشوند که انگار نه شاهی آمده و نه شاهی هم رفته.
🔻دشمن با حسابگری و خدعه، در سطحی پیشرفتهتر، از تردیدآفرینی یک ماشین درست میکند و دائم به تردید، حیات مصنوعی میبخشد و آن را حرکت و جریان میدهد. در این نقطه، تردیدآفرینی دیگر یک تیتر و خبر و گزاره و محتوا نیست بلکه موجودی زنده است که دائم نوزایی میگردد و بازتولید میشود.
http://eitaa.com/sokhanesadeed
🔴 جمهوری اسلامی کارآمد یا ناکارآمد؟
1️⃣ آیا یک نظام ناکارآمد، میتواند طی 43 سال از استقلال، تمامیت ارضی و موجودیت خود و ساختارهایش در برابر مجموعهای از توطئهها، فشارها و فتنهانگیزیهای طراحی شده و به اجرا درآمده از سوی تمامی قدرتهای استکباری و شیطانی دفاع کند؟
2️⃣ آیا یک نظام ناکارآمد، میتواند کشوری را که از نظر ارتش، تجهیزات و قدرت دفاعی کاملاً وابسته است، به یک کشور دارای اقتدار دفاعی، نظامی و امنیتی رسانده، به گونهای که نه تنها از قدرت نظامی بازدارنده، بلکه فراتر از آن دارای قدرت ضربه متقابل در برابر هر نوع عامل تهدید نماید؟
3️⃣ آیا یک نظام سیاسی ناکارآمد، میتواند ایران موسوم به ژاندارم منطقه و تحت فرمان آمریکا در دوران قبل از انقلاب را، به قدرت برتر و دارای نفوذ راهبردی در منطقه غرب آسیا تبدیل کند؟
4️⃣ آیا یک نظام سیاسی ناکارآمد، میتواند طی 40 سال به استناد گزارش سازمان ملل، شاخصه توسعه انسانی ایران را 60 پله ارتقا بخشیده و از این جهت جمهوری اسلامی رتبه اول رشد این شاخص را از آن خود کند؟ شاخصی که از ترکیب چهار کمیت عددی در سه حوزه سلامت و بهداشت، آموزش و سطح مناسب زندگی به دست میآید. یکی از نتایج این ارتقای 60 پلهای، افزایش شاخص امید به زندگی از 50 سال قبل از انقلاب به 77 سال در مقطع فعلی است.
5️⃣ آیا یک نظام سیاسی ناکارآمد، میتواند رتبه علمی کشور را از رتبه 56 جهان به رتبه 16 و از رتبه 5 در منطقه به مرتبه 1 منطقه ارتقا داده و سرعت رشد علم در ایران را 11 برابر میانگین سرعت رشد علم در جهان کند؟
6️⃣آیا یک نظام سیاسی ناکارآمد، میتواند رتبه ایران در علوم نانو، بیوشیمی و زیست مولکولی، علوم هوا فضا، علوم فیزیک و علوم ریاضی را از رتبه بالای 50 به رتبه زیر 16 ارتقا داده و در علوم ژنتیک و سلولهای بنیادین، ایران را بعد از آمریکا در رتبه دوم جهان قرار دهد؟
7️⃣ یک نظام سیاسی ناکارآمد، نمیتواند رتبه ایران در ثبت اختراعات را از رتبه 39 جهان به رتبه 7 جهان در سال 2016 برساند.
8️⃣ یک نظام سیاسی ناکارآمد، نمیتواند در مدت 40 سال، خطوط ریلی کشور را بیش از دو برابر با ارتقای 20 پلهای رتبه ایران در رتبهبندی ترابری خطوط ریلی جهان، رشد 6 برابری ترابری کالا به کمک خطوط ریلی در کشور، رشد 25 برابری تعداد مسافران جابهجا شده با استفاده از خطوط هوایی، رشد 15 برابری بار جابهجا شده با استفاده از خطوط هوایی، افزایش 4/4 برابری طول جادههای کشور، افزایش 8 برابری آزادراههای کشور، افزایش 12/5 برابری جادههای روستایی برساند.
9️⃣ نظام سیاسی ایران اگر ناکارآمد بود، نمیتوانست رتبه ایران را در علم انرژی از رتبه 57 در جهان در دوران پهلوی، به رتبه 11 جهان و از رتبه 7 در منطقه به رتبه اول منطقه رسانده و ایران را در رتبه هشتم جهان در میان کشورهای تولیدکننده جهان قرار دهد.
🔟 جمهوری اسلامی اگر ناکارآمد بود، نمیتوانست رتبه ایران در علم انرژی هستهای را از رتبه 86 جهان به رتبه 11 و از رتبه 11 به رتبه 1 در منطقه ارتقا دهد.
1️⃣1️⃣ جمهوری اسلامی اگر ناکارآمد بود، نمیتوانست رتبه ایران را در صنعت فولاد از رتبه 30 جهان به رتبه 10 ارتقا دهد.
2️⃣1️⃣اگر نظام سیاسی ایران ناکارآمد بود، در حوزه امنیت غذایی هیچ گاه رشد چهار برابری شاخص تولید مواد غذایی، رشد چهار برابری شاخص تولید محصولات کشاورزی، رشد بیش از سه برابری شاخص تولید دام، رشد 10 برابری تولید گوشت مرغ، رشد بیش از 1/5 برابری سرانه تأمین گوشت به ازای هر شخص، رشد پنج برابری سرانه مصرف ماهی و غذاهای دریایی و روند به شدت کاهشی مرگ و میر بر اثر سوءتغذیه در ایران پدید نمیآمد.
3️⃣1️⃣اگر جمهوری اسلامی ناکارآمد بود، نمیتوانست فقیر بودن 46 درصدی مردم ایران در دوران پهلوی را به حدود 14 درصد کاهش دهد. کسانی که تصور میکنند فقط در ایران فقیر وجود دارد، به آمارهای معتبر بینالمللی توجه کنند که میزان فقر در دیگر کشورها را گزارش میکند، مانند فقر بیش از 12 درصدی مردم آمریکا، فقر 19 درصدی مردم انگلستان، فقر 14/8 درصدی مردم فرانسه، فقر 18 درصدی مردم ژاپن، فقر 50 درصدی افراد بالای 60 سال در کره جنوبی، فقر 21/9 درصدی مردم ترکیه و فقر 25 درصدی مردم در عربستان.
با نگاهی عالمانه و منصفانه در موارد پیش گفته که همگی مستند به آمار منابع معتبر بینالمللی است، میتوان قضاوت کرد که آیا جمهوری اسلامی، یک نظام سیاسی و حکومتی کارآمد است یا ناکارآمد، آن هم با وجود همه فشارها از سوی جبهه استکبار در این 43 سال گذشته.
یادداشت از دکتر غروی
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️یادداشتهای تحول در نظام حمکرانی قضایی
ج. صادق منش
◀️موارد عدم انسجام در اجزای نظام قضایی
◀️قسمت چهارم- عدم انسجام قانون با شرع در زمینه شرط اجتهاد قاضی
🟩همان طور که می دانیم اصل چهارم قانون اساسی بر ضرورت همیشگی و نسخ ناپذیر انطباق عموم و اطلاق همه قوانین و مقررات با مبانی، قواعد و احکام شرع مقدس تصریح موکد دارد.
🟩 قوانین و مقررات ناظر بر شرایط تصدی منصب قضا از جمله قوانینی است که شرع انور درباره آن موضع روشنی دارد.
🟩از جمله شرایط لازم برای تصدی این منصب در اسلام شرط اجتهاد در نظر مشهور فقهای امامیه و از آن جمله امامین انقلاب است.
🟩اهمیت دستگاه قضایی به حدی است که امام خمینی، اسلامی شدن جمهوری را منوط به اسلامی شدن دستگاه قضایی دانسته و میفرمود: " جمهوری ما اسلامی است و اگر قضاوتش که در رأس آن تقریباً واقع است اسلامی نباشد، ما نمیتوانیم به جمهوریمان جمهوری اسلامی بگوییم و این باز جمهوری غیر اسلامی میشود. جمهوری اسلامی باید همه نهادهایی که دارد اسلامی باشد و از همه مهمتر قضا و قضاوت است که باید روی موازین اسلام باشد"
🟩با این حال همه می دانیم که اجتهاد جایگاهی برای تصدی مناصب قضایی در دادسراها، دادگاههای بدوی و تجدید نظر کیفری، حقوقی، خانواده، دیوان عدالت اداری و شعب دیوان عالی کشور ندارد.
◀️علت تصویب این قوانین و مقررات با وجود تعارض با نظر مشهور فقها چیست؟
🟩علت اولیه این امر، حکم حکومتی مرحوم امام خمینی در سالهای اولیه پیروزی انقلاب و از آن جمله در ۲۸ آبان ۱۳۶۴ است که در پاسخ یک پرسش فرموده بودند:
"در این موقع که اکثریت قاطع متصدیان امر قضا واجد شرایط شرعیه قضاوت نیستند و از باب ضرورت اجازه به آنان داده شده است...و البته این امر موقتی و اضطراری است تا ان شاء الله قضات جامع الشرایط تعیین گردد."
حال پرسش این است که:
◀️۱- آیا با گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی این وضعیت اضطراری اول انقلاب ادامه دارد؟
◀️۲- در آغاز گام دوم انقلاب که دوران تثبیت و تقویت نظام اسلامی است قوای سه گانه به ویژه قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی چه تدبیری برای خروج از وضعیت اضطرار مورد بحث اندیشیده اند؟
✅️سوگمندانه باید بگویم که با بررسی و کسب اطلاع میدانی، پاسخی برای دو پرسش بنیادین یاد شده به دست نیامد جز بلاتکلیفی و رها شدگی این موضوع مهم.
شاهد عینی این حقیقت تلخ، سند تحول قضایی است که در آن اشاره ای به موضوع مذکور نشده است.
در قسمت بعدی این سلسله یادداشتها، پیشنهادهای اجرایی را در این خصوص عرض خواهم کرد.
http://eitaa.com/sokhanesadeed
💥 رویای رویارویی تمدن ها در حال واقعیت
دکتر ابوالقاسم فاتحی عضو عیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو محترم کانال سخن سدید
به نظر می رسد، وقت آن رسیده است که نخبگان دانشگاهی و حوزوی و روشنفکران مسئول در ایران ، به دور از فضاسازی های بازیگران سیاست باز و دلقک های بازیگر و فرسوده های خسته ، به کمک علم و دانش خود و نیز تعهد و مسئولیت شناسی خود، ورای های و هو های تبلیغاتی امپراطوری رسانه های غرب، پیشاپیش به استقبال نظم نوین جهان چند قطبی بروند و با صورت بندی های عالمانه و محققانه خود ، نشان دهند به راستی از پیشقراولان نظم جدید تمدنی هستند. سال هاست که نظریه پردازان مختلفی که بیشتر آنان از قضا از دل همین تمدن غرب برآمده اند، افول و پایان فرهنگ و تمدن غرب ( آمریکا و اروپا) را پیش بینی کرده اند که ساموئل هانتینگتون یکی از برجسته ترین آنان است.
متفکران غربی اعم از فیلسوفان اجتماعی و سیاسی و دانشمندان حوزه علوم اجتماعی و علوم تربیتی و روان شناختی و دیگر نظریهپردازان فرهنگ و تمدن معرب زمین، سالهاست که مرگ فرهنگ و تمدن لیبرالیسم و نئولیبرالیسم را اعلام کردهاند.
بلی، هنوز مرگ سیاسی غرب به رهبری آمریکا محقق نشده است و تا آن چند قدمی ماندهاست ولی سرنوشت آن بهتر از فروپاشی شوروی سابق نخواهد بود..
دلیل واضح و آشکار افول سیاسی کاخ سفید و دیگر دفاتر روسای جمهور آلمان ، فرانسه، انگل یس، این است ، مرکزی که روزی محل رفت و آمد روسای جمهور قدر دنیا و مکان انعقاد پیمان های تقسیم جغرافیای سیاسی جهان بود، اما امروز ، محل رفت و شد ، دلقک ها و فراری ها و تفاله های بی مقداری چون مصی علینژاد، مریم رجوی ، آن پیر زن فرتوت قاتل ، علی کریمی مرد عصبانیت و خشم، حمید فرخ نژاد ، بازیگر بازنده و بیهویتی که با صراحت ۸۰ میلیون ایرانی را فدای تک فرزندش می دند، و یا پیش از آن ، پذیرای دیگر فراری ها و خودفروش های وطنی بودند.آیا نشانه ای بهتر از این لازم است.
نشانه دیگر مرگ سیاسی کاخ سفید، کارنامه سیاه آنان در تأسیس داعش و شرکت فعال در تغییر جغرافیای سیاسی خاورمیانه و به اصطلاح خودشان ایجاد خاورمیانه بزرگ و امنیت بخش به غده سرطانی اسرائیل بود؟
آیا اکنون آمریکا در غرب آسیا یا همان خاورمیانه خودشان ، حتی در سوریه، در افغانستان ، در عراق ، در پاکستان ، چقدر قدرت مانور دارند؟ و کجای معادلات سیاسی و حتی نظامی و امنیتی هستند؟
بدون شک ، فتنه و آشوب اخیر در ایران هم نشانه دیگری از به بن بست رسیدن آمریکایی ها و اروپایی ها در منطقه و در جهان است، چرا که آشکارا آمریکا و اروپای متمدن با همه توان رسانه ای و سیاسی به میدان آمد و حاصل دسترنج آنان، پناه دادن به چند نفر دیوانه و وامانده و خودشیفته بازیگر فوتبال و سینما شد.
لذا ، اکنون بهترین فرصت و مناسب ترین زمان برای ورود دانشمندان علوم انسانی و اجتماعی اعم از حوزویان و دانشگاهیان و روشنفکران و مصلحان اجتماعی برای تبیین فرهنگ و تمدن نوین ایرانی اسلامی برای عقول جهانیان است.
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️باز هم دست از پا درازتر برگشتند
اختصاصی/ تغییر مواضع فرانسه در اجلاس بغداد۲/ در اردن یکی از مقامات ارشد فرانسوی، در دیداری برنامهریزی نشده با امیرعبداللهیان در تلاش برای اصلاح مواضع اخیر پاریس، بر اهمیت منافع دو کشور تاکیدکرد/ این مقام در توجیه عکس مکرون با مسیحعلینژاد عنوان کرد که تصویر با اصرار این فرد و با دوربین شخصی گرفته شده/ در دیدار ۲ساعته وزیرامور خارجه ایران با بورل و وزیرامورخارجه عربستان نیز، عقبنشینی و پشیمانی اروپا و عربستان از مواضع اخیر، ملموس بود.
http://eitaa.com/sokhanesadeed
💢تحلیل دو مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل از ناآرامی های اخیر در ایران
✍🏾آوریل هینز (Avril Danica Haines) رییس اداره اطلاعات ملی آمریکا و قائم مقام سابق سازمان CIA با ارائه تحلیلی از ناآرامی های اخیر در ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران توانست از این بحران عبور کند اما باید در مواجهه با نااطمینانی اقتصادی مورد سنجش قرار بگیرد.
خانم هینز که به قاتل هدفمند (کارفرما هواپیمای بدون سرنشین) مشهور است با نگرانی از تعمیق روابط ایران و روسیه خواستار ادامه مذاکرات برجام شده است.
عامیت ساعار(אל"מ עמית סער) در اندیشکده گازیت وابسته به سروریس امنیتی آمان اسرائیل گفت:"شورش های مدنی برای ج.ا.ا تهدید جدی نبوده و حاکمیت از بحران عبور کرده است. ساعار ادامه داد:"ج.ا.ا سالها در راس قدرت خواهد بود و این ناآرامی ها برایش خطر جدی تلقی نشده است".
✍🏽اینکه دو مقام امنیتی جوانِ آمریکا و رژیم اشغالگر قدس درباره شکست اطلاعاتی مقابل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اعتراف می کنند قابل تامل است.
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️عکس مجله هفتگی اکونومیست
🟩تفسیر شما از نمادهای درج شده در این تصویر چیست؟
◀️با توجه به رسیدن ایام سال نو مسیحی و یهودی، درخت کریسمس را با خنوکای یهودی (شمعدان) ترکیب کرده است.
◀️بالای درخت، بجای ستاره و نور، سمبل هستهای را آورده؛ که خبر از درگیری هستهای میدهد.
◀️بعد از آن، برای اشاره به داستان خواب فرعون و تعبیر آن توسط یوسف (ع)، یک گاو چاق و یک گاو لاغر را آورده. این هم اشاره به این دارد که ۷ سال فراوانی به پایان رسیده، و وارد ۷ سال سختی شدهایم.
◀️عکس جمجمه هم به تلفات بالا اشاره دارد.
در زیر آن عکس سر فردی را آورده که تنها به شکم خود فکر میکند. این هم اشاره به قحطی مصنوعی پیش رو دارد؛ که باعث میشود عوام نتوانند به چیزی غیر از شکم خود فکر کنند
http://eitaa.com/sokhanesadeed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ پاریس دقایقی پیش
شورش کردها.
کار خدارو ببین،خواستن با کردها ایرانو بهم بریزن پاریس بهم ریخت
#ومکروا_ومکرالله
http://eitaa.com/sokhanesadeed
✍️انتقام خلوتی خیابان را در بازار میگیرند!
محمدجواد اخوان - روزنامه جوان
🟩اکنون که شکست فراخوانها بیش از پیش روشن شده و عملاً پروژه «شلوغی خیابان» به بنبست رسیده، مهمترین سؤال آن است که گام بعدی هدایتگران پشتصحنه آشوب چه خواهد بود؟ آیا آنها کلاً ناامید شده و دست از سر ملت ایران برمیدارند؟ روشن است پروژهای با این همه وسعت که همه جبهه باطل پشت سر آن آمده بودند، فقط به خیابان محدود نمیشد، هرچند در این طراحی «خیابان» محور اصلی و در واقع نقطه عزیمت بیثباتسازی ایران به شمار میآمد.
اما بهرغم طراحیها خیابان هرگز شلوغ نشد و در واقع بهجز معدودی سطلزبالهافروز و فحاش تربیتنایافته عملاً کسی به فراخوانهای ضدانقلاب وقعی ننهاد. هرچند بسیاری از مردم از اوضاع معیشتی خود ناراضی و معترض بودند، اما میدانستند که «امنیت» را نباید قربانی هوسرانی نفسانی اقلیتی مرفه بیدرد کرد و به تروریستهای مزدور و تجزیهطلبان روی خوش نشان ندادند. بااینحال میدانیم که صحنه، آوردگاه «جنگ ترکیبی» است و اغتشاش و آشوب بخشی از این مدل تهاجمی بهحساب میآمد.
🟩 بر اساس الگوهای مشابه، از ابزارهای مختلفی برای تشدید نارضایتی عمومی استفاده میشود و اینک که «امپراتوری دروغ» در «شلوغی خیابان» ناکام ماند، به «جنگ اقتصادی» متمسک میشود.
به یاد داریم که در فتنه ۸۸، هنگامیکه عملاً پروژه آشوب و انقلاب مخملی شکست خورد، دشمن به انتقام از ملت ایران روی آورد و تلاش کرد با ایجاد مضیقه معیشتی مردم را در مقابل حاکمیت قرار دهد. «تحریمهای اقتصادی» که با پسوند «فلجکننده» عمق کینه دشمن از مردم «ایستاده» ایران را نشان میداد، دقیقاً سفره مردم را نشانه گرفته بود. دقیقاً از ابتدای دهه ۹۰ قرن گذشته بود که این تحریمها بر اقتصاد ایران تحمیل شد و سوءمدیریتها و بیعملی دو سال پایانی دولت دهم و سالهای دولتهای یازدهم و دوازدهم، میدان را برای تخریبگریهای جنگ اقتصادی دشمن مهیا نمود. جنگ اقتصادی درواقع طرح جایگزین (پلن B) فتنه بود و در اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ نیز به نظر میرسد همینگونه باشد.
🟩ابتدا با اجبار به اعتصاب کوشیدند در فرایند بازار و زنجیره تأمین نیازهای اساسی، اختلال ایجاد کنند. هدف این سناریو آن بود که هم کسبوکار فعالان اقتصادی مختل شود و بهتبع آن معیشت آنها و عموم مردم در مضیقه قرار گیرد، و هم با کمبود ساختگی کالا در بازار (به دلیل اختلال در فرایند توزیع و حملونقل کالا) قیمتها افزایش یابد و تورم ناشی از آن بر موج نارضایتیها بیفزاید. در واقع هدف کل این پروژه، به خیابان کشاندن اکثریتی بود که با اغتشاشگران همراه نشده بودند، اما دغدغههای معیشتی داشتند. حال که اعتصاب اجباری نیز ناکام مانده، به اختلال در نظام پولی و بازار ارز روی آوردهاند.
در یکساله اخیر گفتمان عمومی دولت مستقر جداسازی اقتصاد ملی از مذاکرات بوده و همین امر تا حدی (البته نه کافی) تأثیرات انتظاری تحولات دیپلماتیک بر بازارهای داخلی از جمله ارز را کاهش داده و بهطور محسوسی درآمدهای ارزی کشور نسبت به سال پایانی دولت گذشته افزایش یافته است. ازاینرو بهطور طبیعی وضعیت بازار ارز در موقعیتی مناسبتر از یک یا دو سال قبل است، اما سناریوهای مخرب جنگ شناختی دشمن و القائات تشدیدکننده عدماطمینان در بازار تا حدی اثر خود را گذارده است.
🟩بهبیاندیگر نوسانات اخیر بازار ارز نه دلیل اقتصادی، بلکه دلایل سیاسی و روانی دارد و متأثر از تبلیغات سوء رسانههای بیگانه است.
🟩همانگونه که شکست فتنه ۸۸، دشمن را به فکر انتقامگیری از مردم ایران با «جنگ اقتصادی» واداشت، اینک با شکست براندازی و فراخوانهای متعدد، دشمنان این ملت به جنگ اقتصادی از طریق اختلال در بازارهای داخلی از جمله بازار ارز روی آورده و امید دارند با بالابردن قیمت ارز، موج تورمی جدیدی به اقتصاد ایران تحمیل کنند که هم دستاوردهای یک سال اخیر دولت سیزدهم را به حاشیه ببرد و هم بر حجم نارضایتیها بیفزاید. در مقابل این سناریوی کثیف دشمن مدیران اقتصادی، بهویژه متولیان بازار ارز در دولت و بانک مرکزی باید بیشازپیش هوشیار بوده و از ابزارهای مختلف در اختیار خود برای مهار تقاضا استفاده کنند. قانون مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) امکان خوبی را برای تنظیمگری در بازارهای سوداگرانه به دولت میدهد.
🟩در مقابل نیز هم عموم مردم با درک نقشه دشمن و تبیین آن برای یکدیگر نگذارند تاوان غفلت یک اقلیت کوچک را اکثریت جامعه بدهند.
http://eitaa.com/sokhanesadeed